پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷ - Jan 29, 2004
۱۳ فلسطيني در تهاجم نيروهاي اسرائيلي شهيد شدند
ارتش اسرائيل با چندين دستگاه تانك و بولدوزر به غزه حمله كرد و علاوه بر به شهادت رساندن فلسطينيان زمين هاي كشاورزي آنان را نيز ويران كرد
001734.jpg
شمار شهيدان  تجاوز ديروز نظاميان  صهيونيست  به  محله  مسكوني حي  الزيتون  در جنوب  نوار غزه  به  سيزده  نفر و تعداد زخمي ها نيز به  پنج نفر افزايش  يافت .
به  گزارش  ايرنا به نقل از منابع  فلسطيني  از سرزمين هاي  اشغالي ، نظاميان  صهيونيست  امروز با استفاده  از هفت  دستگاه  تانك  و بلدوزر به  منطقه 
حي  الزيتون  در شهر غزه  حمله  كردند و علاوه  بر شهيد و زخمي  كردن  ۱۸ فلسطيني  زمين هاي  كشاورزي  آنان را  نيز از بين  بردند.
نظاميان  صهيونيست  در يورش  به  رفح  سه  هكتار از زمين هاي  كشاورزي  اين منطقه  را از بين  بردند و خانه هاي  مسكوني  را با گلوله  هدف  گرفتند كه  به زخمي  شدن  يك  دانش  آموز منجر شد.نظاميان  اسراييلي ديروز از درون  پايگاه هاي  نظامي  خود در نزديكي  شهرخان يونس  در شمال  نوار غزه  محله هاي  مسكوني  اين  شهر را گلوله باران  كردند.
ارتش  رژيم  با بستن  جاده  صلاح الدين  از شب  چهارشنبه تا ظهر ديروز به  بهانه مسائل  امنيتي  عملا نوار غزه  را به  دو بخش  تقسيم  كردند.
از سوي  ديگر، ارتش  رژيم  صهيونيستي  با استفاده  از دهها دستگاه  تانك و نفربر نظامي  ديروز به  شهر طولكرم  در شمال  كرانه  باختري  رود اردن  يورش  برد و در جستجوي  خانه  به  خانه  چند مبارز فلسطيني  را به  اسارت  گرفت .
در همين  حال و در تجاوز نظاميان  اسراييلي  به  اردوگاه  العروب  در شمال شهر الخليل  در جنوب  كرانه  باختري  ساكنان  را به  خروج  از خانه هايشان  واداركردند و دست  كم  ۹ مبارز فلسطيني  را به  اسارت  گرفتند.
قيامگران  انتفاضه  نيز ديروز با چند خمپاره  شهرك  صهيونيست نشين  جاديد و ناوه  دو كاليم  را هدف  گرفتند.از سوي ديگر گردان هاي  شهيدان  الاقصي  شاخه  نظامي  جنبش  آزاديبخش  فلسطين  فتح  اعلام كرد سه شنبه  شب  در رام  الله  در كرانه  باختري  رود اردن  يك  فلسطيني  مزدور رژيم صهيونيستي  را به  قتل  رسانده است .
خبرنگار ايرنا ديروز  به  نقل  از يك  عضو گردان هاي  الاقصي  گزارش داد: گروهي  از فدائيان  وابسته  به  اين  گردان ها علي  خلفيه  را كه  سال  ها با سازمان  اطلاعات  و امنيت  داخلي  اسراييل  شاباك  همكاري  مي كرد، از پاي در آوردند.
بر اساس  اين  گزارش  همچنين  گردان هاي  الاقصي  پس  از ماه ها تحت  نظر گرفتن  داوود لبيب  مزدور ديگر رژيم  صهيونيستي  كه  در داخل  بازداشتگاه هاي  اين رژيم  در كرانه  باختري  از مبارزان  فلسطيني  بازجويي  مي كرد، دستگير كردند.اين  مزدور همچنين  مدت  زمان  طولاني  با پوشيدن  لباس  نظامي ، مخفيانه  به عنوان  راهنماي  نيروهاي  رژيم  صهيونيستي  در شناسايي  خانه هاي  مبارزان  فلسطيني  همكاري  مي كرد.
استخدام  برخي  فلسطينيان  در سرزمين  اشغالي  از جمله  ترفندها و روش هاي  نظامي  اين  رژيم  براي  سركوب  مبارزان  فلسطيني  است .

يك روز پس از حمله به نظاميان كانادايي صورت گرفت
حمله انتحاري به نيروهاي انگليسي در افغانستان
001731.jpg
يك روز پس از آنكه تهاجم افراد مسلح به نيروهاي كانادايي در كابل موجب كشته شدن يك نظامي كانادايي و يك شهروند افغاني و زخمي شدن شش نفر ديگر ازجمله سه كانادايي شد، ديروز كابل شاهد يك حمله انتحاري عليه نيروهاي انگليس بود.
يك سخنگوي نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) تعداد كشته ها و مجروحان عمليات انتحاري صبح ديروز كابل را چهار تن اعلام كرد.
ژنرال «تام اسميت» يك سخنگوي ايساف به خبرنگار ايرنا گفت: در اين حمله انتحاري كه در حوزه نهم شهر كابل به وقوع پيوست، عامل انتحاري و يك سرباز انگليسي كشته و دو سرباز ديگر ايساف نيز زخمي شده اند.
وي گفت: تحقيقات درباره اين حادثه جريان دارد و نتيجه تحقيقات و نام قربانيان و سربازان آسيب ديده به زودي اعلام مي شود.
يك مهاجم انتحاري صبح ديروز با يك دستگاه تاكسي خود را به يك خودرو حامل نيروهاي ايساف كوبيد و اين حادثه را موجب شد.يك سخنگوي طالبان شب گذشته مسئوليت حمله انتحاري روز سه شنبه عليه نظاميان كانادايي را برعهده گرفت. طالبان اخيرا اعلام كرد: ۲۰۰ نفر براي انجام عمليات انتحاري به افغانستان اعزام شده اند.
طالبان همچنين ديروز مسئوليت حمله انتحاري به نيروي بين المللي كمك به امنيت در افغانستان (ايساف) را كه منجر به كشته شدن يك سرباز انگليسي در كابل شد برعهده گرفت.
منابع غيررسمي از وقوع يك انفجار ديگر در فاصله يك ساعت از عمليات انتحاري صبح ديروز كابل، در حاشيه اين شهر و مجروح شدن پنج آلماني در نتيجه آن خبر دادند.
به گزارش ايرنا، يك منبع غيررسمي در كابل، با اعلام اين خبر، گفت: گروهي از سربازان آلماني عضو نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) درحال برگزاري مراسم يادبود سرباز كانادايي كه روز سه شنبه كشته شد، بودند كه در نزديكي آنان انفجاري روي داد.گفته شده است كه اين انفجار در نزديك دانشگاه جنگ (حربي پوهنتون) در پنج كيلومتري شرق كابل در مسير جاده اين شهر به جلال آباد به وقوع پيوسته است.
درحالي كه منابع غيررسمي بر صحت اين خبر اعتقاد دارند، اما منابع رسمي حاضر به توضيح در اين باره نيستند.
درهمين حال «ياپ هوپ شفر» دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي( ناتو) حمله روز سه شنبه به نيروهاي ايساف در كابل را محكوم كرد، وي با انتشار بيانيه اي در بروكسل گفت: حمله به اين سربازان اقدامي شرم آور است اما اين اقدام مانع از كمك ما به افغانستان براي ايجاد يك آينده بهتر و اميدوارانه تر نخواهد شد.
شفر گفت: سربازان كانادايي بخشي از نيروهاي ناتو هستند كه جهت كمك به برقراري صلح و امنيت در كشوري كه چندين دهه متوالي شاهد جنگ و خشونت بود، در اين كشور بسر مي برند.
وزير دفاع كانادا هم گفت: به رغم كشته شدن يك سرباز اين كشور در افغانستان، ماموريت نيروهاي حافظ صلح كانادايي در اين كشور ادامه خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اوتاوا، «ديويد پرات» با ابراز تاثر از كشته شدن سرباز كانادايي و مجروح شدن سه سرباز ديگر در افغانستان گفت: ما همچنان به ماموريت و انجام وظيفه براي هم پيمانان خود و مردم افغانستان ادامه خواهيم داد.
عبدالله عبدالله وزير امورخارجه ا فغانستان هم در پيامي به بيل گراهام همتاي كانادايي خود از كشته شدن يك سرباز كانادا و جراحت سه سرباز ديگر اين كشور ابراز تاسف كرد.
به گزارش دفتر مطبوعاتي وزارت امورخارجه افغانستان، دكتر عبدالله سه شنبه شب با ارسال پيامي براي وزير امورخارجه كانادا با دولت و ملت اين كشور به خاطر وقوع اين حادثه ابراز همدردي و آن را محكوم كرده است.
وي در اين پيام افزوده است: اين حوادث توسط دهشت افكناني طراحي و اجرا مي شود كه امنيت و ثبات افغانستان را نمي خواهند و درصدد ايجاد رعب، وحشت و يأس و نااميدي در ميان مردم اين كشور و حاميان بين المللي آن هستند.
شايد انتخابات افغانستان به تعويق بيفتد
ويليام تيلور، مسئول بخش افغانستان در وزارت امورخارجه آمريكا روز سه شنبه در مجلس استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا به طور ضمني اظهارداشت كه انتخابات پارلماني افغانستان ممكن است در تاريخ اعلام شده صورت نگيرد.
تيلور در كميته مزبور اظهارداشت كه برنامه برگزاري اين انتخابات در ماه ژوئن تعيين شده اما اگر شرايط لازم براي انجام انتخابات وجود نداشته باشد اين احتمال وجود دارد كه تاريخ آن به چند ماه بعد موكول شود.
تشكيك درباره قانون اساسي
خبرگزاري رويتر در گزارشي از كابل اعلام كرد گروهي از نمايندگان سابق لويه جرگه افغانستان ديروز مدعي شده اند كه قانون اساسي افغانستان مصوب لويه جرگه قبل از امضاي آن دچار تغييراتي شده است.
يك گروه ۲۰ نفره از نمايندگان كابل در لويه جرگه كه رهبري آنان را عبدل حافظ منصور از مجاهدين سابق و از رهبران مخالف در لويه جرگه برعهده دارند اعلام كردند تغييرات انجام شده از سوي دولت به منظور افزايش قدرت رييس جمهور بوده است.

در حاشيه كشتار فلسطينيان در غزه
ديپلماسي بر شانه شهيدان
درحالي كه احمد ماهر وزير خارجه و عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر در يك مأموريت مشكوك در تلاش بودند تا با اعمال فشار به فلسطينيان و حتي شخص عرفات آنها را به پذيرش يك آتش بس وادار كنند و زمينه را براي اعلام يك طرح صلح ديگر از سوي اعراب فراهم آورند، ناگهان اسرائيل به حي الزيتون واقع در جنوب شرقي شهر غزه هجوم برد و طي چند ساعت حداقل ۱۳ نفر را به شهادت رساند و دهها نفر نيز زخمي شدند.
اكثر شهدا شهرونداني بودند كه در درگيري با نيروهاي متجاوز شركت نداشتند و به وسيله تك تيراندازان مورد هدف قرار گرفتند. اين بدان معناست كه نيروهاي اسرائيلي تعمد داشتند با يك كشتار وسيع، هرگونه تلاش براي آرام كردن اوضاع را ناكام گذارند.
اساسا مصري ها كه به سوداگري مشهورند، همواره كوشيده اند تا با تحميل سازش به فلسطينيان و گرفتن امتياز از آنها، در مقابل رضايت آمريكا را به دست آورند و از اين طريق سودي حاصل كنند. ليكن مقامات اسرائيلي در برخورد با اين تلاش ها صرفا وقتي در تنگنا قرار مي گيرند از آن بهره گيري مي كنند و در غير اين صورت تلاش مصري ها را ناكام مي گذارند. شارون درحالي كه مجبور شد از طريق ميانجي آلماني توافقنامه تبادل اسرا با حزب الله را منعقد و امتيازات بسياري به اين گروه مبارز واگذارد، از سوي برخي محافل صهيونيستي به سازش كاري متهم گرديده است. لذا تمايل دارد كه همچنان خود را سازش ناپذير و جلاد بنماياند تا از اين طريق با افكار عمومي به شدت راديكال يهوديان در فلسطين اشغالي همراه گردد.
همه اسرائيليان صرفا در برابر زور تسليم خواسته هاي بحق مي شوند و در غير اين صورت از هر جنايتي دريغ نمي كنند. جاي آن دارد كه خطاب به مصر و ديگر كشورهاي مشابه گفته شود اگر شما را ياراي ياوري فلسطينيان نيست، پس لااقل شر مرسانيد.
هادي صبا

كوتاه از سياست جهان
پارلمان هند منحل مي شود
گزارشهاي رسيده از هند حاكي است كه «آتل بيهاري واجپايي» نخست وزير اين كشور،  پيشنهاد انحلال مجلس نمايندگان هند را به «عبدالكلام» رييس جمهوري ارائه كرده است.
به گزارش ايرنا از دهلي نو به نقل از منابع خبري هند،  واجپايي سه شنبه شب پس از ارائه پيشنهاد انحلال مجلس نمايندگان اين كشور گفت: انحلال رسمي پارلمان هند بعد از به تصويب رسيدن بودجه سال ۲۰۰۵- ۲۰۰۴ ميلادي در روز ۶ فوريه (۱۷ بهمن) صورت خواهد گرفت. به نوشته روزنامه انگليسي زبان «هندو»،  «سوشما سوارج» سخنگوي هيات دولت هند بعد از ملاقات نخست وزير هند با رييس جمهوري اين كشور به خبرنگاران گفت: دولت واجپايي از چندي پيش تصميم به انحلال مجلس نمايندگان گرفته بود. انحلال مجلس نمايندگان هند مقدمه برگزاري يك انتخابات زود هنگام است.
ماده ۸۳ و ۸۵ قانون اساسي هند اجازه انحلال پارلمان را قبل از پايان دوره آن به رييس جمهوري داده است كه وي به پيشنهاد نخست وزير مي تواند اين اقدام را انجام دهد.مجلس نمايندگان هند از ۵۴۵ عضو تشكيل شده است كه با راي مستقيم مردم انتخاب مي شوند.
بلر با يك اكثريت ضعيف از شكست پارلماني
جان سالم بدر برد
توني بلر نخست وزير انگليس سه شنبه شب در پي به راي گذاشته شدن لايحه تغيير نظام پرداخت شهريه دانشگاهها در مجلس عوام با يك اكثريت ضعيف از شكست حتمي در دوران نخست وزيري خود جان سالم بدر برد. به گزارش ايرنا از لندن در اين راي گيري كه پس از شش ساعت و نيم بحث در مجلس عوام صورت گرفت ۳۱۶ تن از نمايندگان به لايحه جنجالي تغيير نظام پرداخت شهريه دانشگاهها راي مثبت داده و ۳۱۱ تن نيز راي منفي خود را اعلام داشتند.
۷۱ تن از مخالفان اين لايحه جنجالي كه مخالفت با آن از سطح پارلمان نو احزاب به جامعه دانشگاهي انگليس نيز كشيده شد، نمايندگان حزب كارگر به رهبري بلر بودند. پيروزي بلر بر سر اين لايحه آن هم با اكثريت پنج راي بيشتر نشان از موقعيت ضعيف رهبر حزب كارگر انگليس دارد كه داراي ۴۱۲ كرسي در مجلس عوام است.
اقامه دعوا عليه بوش در سازمان ملل
سازمان شوراي روابط اسلامي آمريكا اعلام كرد، اتحاديه آزاديهاي مدني آمريكا ( ال. سي. ال. يو) به حمايت از مهاجران مسلمان اين كشور بر ضد دولت بوش به سازمان ملل اقامه دعوي كرده است. در اين شكايت آمده است كه مهاجران مسلمان در آمريكا بعد از حملات يازده سپتامبر بطور غيرمنصفانه اي زنداني و اخراج مي شوند. اين شكايت به ويژه در حمايت از حقوق ده زنداني سابق و سه زنداني كنوني آمريكا به سازمان ملل ارائه شده است.
شكايت مزبور دولت آمريكا را متهم به دستگيري خودسرانه و غير عادلانه صدها مهاجر مسلمان آسيايي و خاورميانه اي بعد از حملات تروريستي يازده سپتامبر به مقر پنتاگون و ساختمان تجارت جهاني در سال ۲۰۰۱ كرده است.
بنا بر اعلام «اي سي ال يو» كه مقر آن در نيويورك قرار دارد، اكثر افراد دستگير شده بدون تعيين جرم آنها ماهها در زندان بوده و از هر گونه دسترسي به وكيل يا قاضي محروم بوده اند.

وزير كار عراق زخمي شد
دو انفجار بزرگ در بغداد
۶ نظامي آمريكايي و ۳ عراقي در اين انفجارها كشته شدند
شهر بغداد در ۴۸ ساعت گذشته صحنه دو انفجار قوي بود كه براثر آن هفت تن كشته و چندين نفر ديگر مجروح شدند.
سه شنبه شب انفجار جداگانه دو بمب در جنوب و غرب بغداد به مرگ شش سرباز آمريكا و مجروح شدن چندتن ديگر منجر شد.
در نخستين ساعات صبح ديروز نيز هتلي در مركز شهر بغداد هدف عمليات انتحاري قرار گرفت كه در جريان آن سه عراقي كشته و تعدادي مجروح شدند. به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي اين هتل محل اقامت وزير كار عراق و چند تن از تاجران و پيمانكاران خارجي بوده است.
وزير كار عراق در اين انفجار مجروح و به بيمارستان منتقل شد.
انفجارهاي دو روز گذشته در حالي صورت مي گيرد كه كوفي عنان از بازگشت هيات سازمان ملل به بغداد خبر داده است. اين هيات قرار است با بررسي اوضاع امنيتي عراق به كوفي عنان گزارش دهد كه آيا احتمال انتخابات در اين كشور وجود دارد يا نه. عنان ديروز به راديو بين المللي فرانسه گفت، آمريكا اين روزها به حضور و مشاركت جامعه بين المللي در بازسازي عراق و احياي حاكميت اين كشور تمايل بيشتري نشان مي دهد.
انتخابات عراق مانند انتخابات
بعد از انقلاب در ايران
يك  نويسنده  آمريكايي  طي  مقاله اي  در روزنامه  «نيويورك  تايمز» برگزاري  انتخابات  مستقيم  در عراق  را كاملاً امكان پذير دانست  و ازبرگزاري  موفقيت آميز همه پرسي  و انتخابات  در ايران  بعد از سقوط شاه  عليرغم  از هم  پاشيده  شدن  ارتش  شاه  و وجود اغتشاش  در كشور به  عنوان  نمونه  ياد كرد.
ديليپ  هيرو» نويسنده  كتاب  «ايران  تحت  حكومت  روحانيون » و كتاب  ديگري تحت  عنوان  «رازها و دروغ ها: عمليات  آزادسازي  عراق  و پس  از آن » در مقاله خود، نوشت : شيعيان  عراق  به  رهبري  آيت الله  سيستاني  كه  ديگر از بازگشت  صدام حسين  نگران  نيستند، اكنون  بر قسمت  دوم  شعار خود «نه ، نه  به  صدام ، نه ، نه به  آمريكا» تمركز دارند و به  نظر مي رسد دولت  بوش  نمي تواند اين  نظريه  راهضم  كند كه  مردم سالاري  در عراق  به  معناي  آن  است  كه  شيعيان  در عراق  قدرت  رادر دست  خواهند گرفت  و به  احتمال  قوي  روابط نزديك  باايران  شيعي  برقرارخواهند كرد.
بدين  ترتيب ، اكنون  بوش  و پل  برمر فرماندار اشغالگر وي  در بغداد مشغول نظاره  آيت الله  سيستاني  و تبديل  شدن  وي  به  ظهور دومين  آيت الله ( امام)  خميني  مي باشند.
مساله  آشفته كننده تر براي  دولت  بوش  كه  دست  به  «جنگ  براي  برقراري  مردم سالاري » زد اين  است  كه  اكنون  با درخواست  آيت الله  براي  برگزاري  انتخابات  مستقيم  جهت  تعيين  مجلس  موقت  ملي  جديد مخالفت  مي ورزد.
نويسنده  هندي الاصل  مقاله  دلايل  برمر و اعضاي  شوراي  حكومتي  عراق  براي  امكان پذير نبودن  برگزاري  انتخابات  در آينده  نزديك  را رد كرده  و مي افزايد:از كارت هاي  جيره بندي  غذا كه  از سال  ۱۹۹۱ براي  شهروندان  عراقي  صادر شده مي توان  به  عنوان  كارت  شناسايي  در پاي  صندوق هاي  راي  استفاده  كرد.
دويست  وپنجاه  هزار عراقي  تبعيدي  نيز كه  به  ميهن  بازگشته اند مي توانند از كارت هاي شناسايي  صادر شده  توسط كشورهاي  محل  اقامت  قبلي  خود استفاده  كنند.
اين  نويسنده  نوشته  است : دو ماه  پس  از سرنگوني  شاه  در ايران  دولت انقلابي  از كارت هاي  شناسايي  رژيم  شاه  (شناسنامه ) براي  برگزاري  همه پرسي  جهت انتخاب  حكومت  جمهوري  اسلامي  استفاده  كرد.

ظهور نامزد جديد دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا
نتايج انتخابات درون حزبي حزب دمكرات آمريكا در يك ايالت ديگر، موقعيت «جان كري» را در مقابل ديگر رقباي دمكرات او تقويت كرد و احتمال حضور او را به عنوان نامزد نهايي حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا پررنگ كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، سناتور جان كري ديروز در انتخابات درون حزبي ايالت نيوهمپشاير با كسب ۳۹ درصد آرا، هوارد دين نزديك ترين رقيب دمكرات خود را پشت سر گذاشت. كري در انتخابات هفته گذشته در آيووا نيز با كنار زدن رقبايش در رديف نخست قرار گرفته بود.
رسانه هاي آمريكا تا ديروز از «دين» به عنوان نامزد پيشرو دمكرات ها نام مي بردند اما اكنون اين عنوان به كري تعلق گرفته است.
آسوشيتدپرس ديروز پيش بيني كرد كه در انتخابات نهايي درون حزب دمكرات براي معرفي نامزد اصلي اين حزب در انتخابات رياست جمهوري كري ۱۳ و «دين» ۹ رأي را بدست مي آورد.كري كه از فرماندهان نظامي جنگ ويتنام است به شدت با سياست هاي داخلي و خارجي بوش مخالفت كرده است.

انتقاد دو حزب سياسي تركيه از رابطه اردوغان با يهوديان
احزاب  «سعادت » و «اتحاد بزرگ » در تركيه ، همكاريهاي  دولت  اين  كشور با محافل  يهودي  را به  عنوان  بخشي  از توطئه  مشترك  آمريكا و اسرائيل  عليه جهان  اسلام  ارزيابي  كردند.
به گزارش ايرنا از آنكارا روزنامه  اسلامگراي  «واكيت » ديروز، نوشت : اعطاي  نشان  «جسارت » ازسوي  كميته  صهيونيستي  «آ.جي .سي » آمريكا به  «رجب  طيب  اردوغان » با هدف  فرهنگ زدايي  و از بين  بردن  هويت  اسلامي  در جهان  اسلام  صورت  گرفته  است .
به نوشته  واكيت  «شوكت  كازان » معاون  حزب  «سعادت » در اين  مورد گفت : جناح اسلامگرايان  نوگرا در تركيه  به  رهبري  اردوغان ، پيشتر در داخل  كشور چهره اي التقاطي  از اسلام  ترسيم  كردند و اكنون  درصدد الگو قرار دادن  اين  مدل  به ديگر كشورهاي  اسلامي  هستند.
«كازان » افزود: محافل  صهيونيستي  از طيب  اردوغان  عليه  جهان  اسلام  استفاده  مي كنند. وي  هشدار داد كه  دولت  اردوغان  بايد با ديده  شك  و شبهه  به  دستهايي  كه بسوي  وي  دراز شده  است  بنگرد و از اين  توطئه  رهايي  يابد.

۲۵ تن اسناد و تجهيزات هسته اي ليبي به آمريكا منتقل شد
سخنگوي كاخ سفيد ديروز گفت، تجهيزات و مواد مربوط به برنامه هاي هسته اي ليبي به آمريكا منتقل شده تا مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، اسكات مك كلان با اعلام اين خبر گفت؛ اين مواد و تجهيزات شامل هگزافلوريد اورانيوم و قطعات مربوط به سانتريفوژ است كه با يك هواپيماي آمريكايي به ايالت تنسي منتقل شده است. حجم كل اين محموله كه شامل برخي اسناد و مدارك هم مي شود به ۲۵ تن مي رسد.سخنگوي كاخ سفيد گفت، اين آغاز روند نابود كردن تسليحات ليبي است و اين رويداد و همكاري ليبي نشان دهنده پيشرفت عمده از سوي اين كشور در عمل به تعهداتش است.

آماده باش در عربستان براي جلوگيري از حمله به اماكن مقدس
نايف بن عبدالعزيز، وزير كشور عربستان بر آمادگي نيروهاي اين كشور براي برخورد با هرگونه حمله عليه اماكن مقدس در جريان برگزاري مراسم حج امسال تاكيد كرد. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، امير نايف در يك كنفرانس مطبوعاتي كه در منا برگزار شد، اظهار اميدواري كرد اتفاتي كه آرامش حجاج را برهم بزند، روي ندهد.
وي تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي با قاطعيت تمام با هر تلاشي در جهت ايجاد اختلال در امنيت حجاج مكه مكرمه يا مدينه منوره در مدت مراسم حج برخورد خواهند كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |