شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۹
گفت و گو با ينس لمان
تنها براي يك رؤيا
001965.jpg

اشكان نعمت پور-... و سرانجام روياهاي ينس لمان جامه حقيقت به تن كردند. دروازه بان ژرمن، كه پيشتر گذار دشواري را در ميلان تجربه كرده بود ديگر باره وسوسه بازي در فراسوي مرزها را پرورده تا شايد سرانجام با جستن مفري از سايه بايرن مونيخ، اوليوركان را به زير بكشد و پيراهن شماره يك تيم ملي را بر تن كند. بازي هاي نسبتاً خوب لمان درهايبري، او را يك گام به اين غايت  نزديك تر كرده.
*با تفاوت سياق بازي درآلمان و انگليس شروع كنيم.
- خوب، انگليسي ها سريع تر بازي مي كنند، خصوصاً هنگامي كه بازي به كناره ها برده مي شود. در حقيقت فوتبال در آلمان، از نگره اي تاكتيكي سطحي والا دارد اما در انگليس شاهد جدال هاي زيباتري هستيم. فوتبال انگليس اين امر را وامدار پولي است كه روي باشگاه ها سرمايه گذاري كرده.
*... و جو حاكم بر بازيها؟
- جو مسابقات در آلمان خوب است اما اوضاع در انگليس فوق العاده است.
خيلي ها با نگرشي دوستانه با شما برخورد مي كنند و موجبات خرسندي تان را فراهم مي آورند. در آلمان خيلي ها فقط به هياهو عليه تيم رقيب مي پردازند، اما در انگليس غالب افراد تنها تيم محبوب شان را تشويق مي كنند.
* تمرينات در آرسنال بيشتر شبيه كدام يك از تيم هاي سابق در آلمان است؟
در شالكه زير نظر هوب استيونس- كه تصادفاً خارجي بود- تمرينات تكنيكي و تاكتيكي نيكي را انجام داده ام، زير نظر استيونس بازيكنان خيلي پيشرفت مي كردند. به هر روي، بيشتر مربيان ژرمني كه با آنها كار كرده ام، ارزش بيشتري براي تمرينات فيزيكي و آمادگي بدني قائل مي شدند، در حالي كه براي آرسن ونگر- شبيه آنچه براي زاكه روني در ميلان اهميت داشت- تمرينات تاكتيكي در وهله اول قرار دارند كه اين رضايت بخش تر است.
* يعني فوتبال آلمان تنها از لحاظ فيزيكي قدرتمند است و قابليت هاي تاكتيكي و تكنيكي لازم را ندارد؟
- من تنها تفاوت ها را بيان كردم. به هر جهت ژرمن ها از ديد فيزيكي و تواناييهاي روحي بسيار توانمند هستند.
*اما فوتبال آلمان چند بازيكن برجسته تكنيكي در اختيار دارد.
- نه، براي ايستادن بر تارك فوتبال دنيا، براي تيم دوم دنيا اين اصلاً كافي نيست. آلمان بازيكنان خوبي دارد اما نه مانند مردان تكنيكي فرانسه، برزيل، ايتاليا، اسپانيا.
* چلسي اين فصل با چند خريد بزرگ توجه همه را معطوف خود كرده. به نظر تو صرف هزينه هاي گزاف، متضمن تزايد كيفيت بازي تيم است؟
- اگر بازيكن برزيلي يا آرژانتيني مي بودم، جايي را ترجيح مي دادم كه درآمد بيشتري داشته باشم. در انگليس شبكه هاي تلويزيوني به شدت بازيها را تحت پوشش قرار داده اند و همين، درآمد باشگاه ها را افزون تر كرده و پيامدش، به بازيكنان هم پول بيشتري پرداخت مي شود.گمان مي كنم ليگ برتر، جذاب ترين ليگ در اروپا باشد، حتي جلب كننده تر از سري A.
*امكانات در آرسنال چگونه است؟
001962.jpg

- يكي از زيباترين و بهترين تجهيزات تمريني سراسر گيتي را مي توانيد اينجا بيابيد. آرسن ونگر وقت زيادي صرف تيم مي كند و در مجموع، خيال نمي كنم كسي دوست داشته باشد هايبري را ترك كند.
در جمع توپچي ها مي توان بازيكن انگليسي، فرانسوي، برزيلي، هلندي، سوئدي و كامروني يافت.
* در چنين محيطي برقرار كردن ارتباط كمي دشوار نيست؟
- بازي در كنار افرادي با پس زمينه فرهنگي و ذهنيتي ديگرگونه، بسيار جذاب است. به هر روي نه سال در مدرسه انگليسي فرا گرفتم و اين بسيار مهم است، اما خوب، گاهي اوقات در بازي شرايط غامضي پيش مي آيد كه نمي توانم جمله اي پيچيده را سليس بيان كنم. بنابراين ناچار مي شوم از خير آن بگذرم يا به گونه اي ديگر ادايش كنم.
* در آرسنال جانشين اسطوره اي به مانند ديويدسيمن شده اي، اين برايت دردسرساز نبوده؟
- در وهله اول به ياد داشته باشيم فقط يك قرارداد سه ساله با باشگاه دارم، با اين وجود تمام اهتمامم را به كار مي بندم تا بهترين نمايش ام را ارائه كنم كه تا به حال هم بخت يارم بوده است. امسال آرسنال بهترين بازيهايش از سال ۱۹۴۶ تابه حال انجام داده و ما در كنار چلسي و منچستريونايتد مدعيان قهرماني هستيم. هواداران هم من را در زمره خود پذيرفته اند. در لندن احساس دلپذيري دارم.
* برخي معتقدند بازي در انگليس، خصوصاً تيمي نظير آرسنال بسيار دشوار است.
- نه آن گونه كه وصف مي شود اما فشار روحي اينجا زياد است و همين طور به سبب سطح بالاي بازيها، ستيز بسيار دشوار شده است.
*تا چندي پيش تيم ملي آلمان دو مدعي جدي براي پوشيدن پيراهن شماره يك داشت: لمان و اوليوركان، اما حالا هيلده براند هم با بازيهاي خوبي كه انجام داده به اين جمع اضافه شده. اين نگرانت نمي كند؟
- به هيچ وجه. حالا من جزيي از اين تيم ملي شده ام و در موفقيت هاي سه سال اخير آن سهيم بوده ام. نه، هنوز اين افتخارات پابرجا هستند.
* فكر مي كني بتواني از كان پيشي بگيري و مرد اول ژرمن ها شوي؟
- اگر همه چيز روال كنوني خود را حفظ كند، احتمالاً اين اتفاق روي خواهد داد.

سايه روشن ورزش
001971.jpg
«مارادونا» از نامزدي  هاوانا براي  ميزباني  المپيك  حمايت  مي كند
معراج مژده - «ديه گو مارادونا» بازيكن  سابق  فوتبال  آرژانتيــن  حمايت  خود را از نامزدي  هاوانا پايتخت  كوبا براي  ميزباني  بازيهاي  المپيك  ۲۰۱۲ اعلام  كرد. مارادونا در مراسم  اهداي جوايز بهترين  ورزشكاران  سال  ۲۰۰۳ قاره  آمريكاي  جنوبي  در هاوانا از حمايتش  از اين  شهر براي  ميزباني  بازيهاي  المپيك  خبر داد.
وي  اظهار داشت : همه  شهرها واقعا مشتاقند ميزباني  اين  بازيها را بدست  آورند اما مردم  هاوانا واقعا شايستگي  اين  ميزباني  را دارند.
مارادونا اضافه  كرد : اگر انتخاب كنندگان  تا حدودي  احساسات  را ملاك انتخاب  قرار ندهند و تقلب  هم  در كار نباشد همانگونه  كه  تاكنون  هم  همينطور بوده ، در آن  صورت  بخت  با هاوانا يار خواهد بود.
علاوه  بر هاوانا شهرهاي  پاريس  ، لايپزيگ  ، نيويورك  ، مسكو، استانبول ، لندن  ، مادريد و ريودوژانيرو نامزد ميزباني  اين  بازيها هستند .
مارادونا از ۱۸ ژانويه  سال  ۲۰۰۰ در كشور كوبا تحت  درمان  بازپروري  اعتياد قرار دارد و به  طور مرتب    به  اين  كشور سفر مي كند.
افتخار سابق  فوتبال  آرژانتين  اعلام  كرد كه  در ديدار خداحافظي  «كارلوس والده  راما» بــازيكن  سابق  فوتبال  كلمبيا كه  بــزودي  در كلمبيا برگــزار خواهد شد، شركت  خواهد كرد .
تيم  فوتبال  كامرون  بر استفاده  از پيراهن  ابتكاري  بازيكنانش  اصرار مي ورزد
نايب رييس  فدراسيون  فوتبال  كامرون  انتقاد فدراسيون  بين المللي  فوتبال «فيفا» از لباس  با طرح  ابتكاري  كه  تيم  اين  كشور در مسابقات  جام  ملتهاي  افريقا به  تن  خواهد كرد را غير قابل  قبول  مي داند و بر استفاده  از آن  اصرار مي ورزد.
ديويد مايبي  گفته  است  كه  فدراسيون  فوتبال  كامرون  هنوز بخشنامه اي  از سوي  هيچ  سازمان  جهاني  مبني  برممنوع  بودن  استفاده  از اين  نوع  پيراهن  دريافت  نكرده  است  .
پيراهني  كه  تيم  ملي  فوتبال  كامرون  در مسابقات  جام  ملتهاي  افريقا به تن  خواهد كرد يكسره  بدون  آستين  است  . يكي  از ايرادهايي  كه  فيفا به  اين  نوع  پيراهن  گرفته  يك  دست  بودن  رنگ  لباس ورزشي  در دو قسمت  بلوز و شورت  است  كه  فيفا تاكيد دارد رنگ  دو تكه  مجزايي  پيراهن  بازيكنان  مي بايست  از دو رنگ  متضاد تشكيل  شده  باشد به  نحوي  كه  يكي  روشن  و ديگري  تيره  باشد.
كامرون  در توجيه  رنگ  اين  پيراهن  مي گويد كه  رنگ  دو قسمت  پيراهن  متفاوت  از هم  هستند.

خبرها و نگاه ها
جام جهاني شنا در آلمان
001959.jpg

مريم دري منش: پيكارهاي جام جهاني شنا در دو دسته بانوان و مردان، با حضور بسياري از نامداران و دارندگان عنوان هاي قهرماني المپيك و جهان، اين بار در شهر برلين آلمان ادامه دارد. در استخر ۲۵ متر در دسته مردان، «اد موزس» شناگر جوان آمريكايي موفق تر از همه بود و علاوه بر كسب مقام اول در ماده ۲۰۰ متر قورباغه و كسب ركورد تازه جهان، در ماده ۱۰۰ متر نيز بهترين زمان را به دست آورد. «كي تاجيما» از ژاپن و «كريس كوك» از انگلستان، بعد از او در سكوهاي بعدي جاي گرفتند.
در ۱۰۰ متر كرال پشت نيز «توماس روپرات» از آلمان در رده اول، قبل از «نيكولاي اسو ورتسوف» از روسيه و «آندره سردينوف» از اوكراين قرار گرفت. در ماده ۲۰۰ متر كرال پشت، «ريك نيتلينگ» از آفريقاي جنوبي به مقام اول رسيد و «اشتفان هربست» از آلمان دوم شد.
در رده بانوان، در غياب «فرانچسكافان آلمسيك»، شناگر نامدار آلمان و دارنده ركورد جهاني در ماده ۲۰۰ متر كرال، در ماده ۵۰ متر قورباغه «كريستي كووال» از آمريكا به مقام نخست رسيد و سپس دو شركت كننده آلماني به نام هاي «كريستين فوگل» و «سيمونه وايلر»، مقامهاي دوم سوم را از آن خود ساختند.
ادامه جام جهاني ورزشهاي زمستاني
001968.jpg

پيكارهاي جام جهاني اسكي در شهرهاي گوناگون جهان ادامه دارند. در آلمان و در پست معروف «روه پولدينگ»، مسابقات بياتلون در جريان است. در ماده ۱۰ كيلومتر بانوان، «ليو گرته پوآره» از نروژ بر «سوتلانا ايشمورا تووا» از روسيه و ديگر شركت كننده اين كشور، «اولگا پوله وا» برتري يافت. سپس «مارتينا گلوكر، آندره ا هنكل و كارين آپل»، هرسه از آلمان به ترتيب در رده هاي بعدي جاي گرفتند.
در دسته مردان در ماده دوازده و نيم كيلومتر، شركت كننده هاي نروژ، برترين هاي روز بودند و اين بار «بيورن دالن» پيروز بود و هموطنان او «لارس برگر» و «هانه ولد» در كنار او جاي گرفتند.
در مواد اسكي كوهستان در اسكي سرعت بانوان در پيست «كورتينا دام پزو» در ايتاليا، «كارول مونتييه» دارنده مدال طلاي المپيك از فرانسه، بهترين زمان را صاحب شد. پس از او «رناته گوچل» از اتريش و «ليندسي كليدورف» از  آمريكا در مكان دوم و سوم قرار گرفتند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |