دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰
دغدغه هاي يك بيمار شيمي درماني
گربه از چلاندن مرد...
ريزش مو،تهوع،ضعف،افسردگي و هزاران فشار روحي ناشي از شيمي درماني كافيست، ديگر چيزي به آن اضافه نكنيد!
002940.jpg
بلا يي كه سر بيماران خاص مي آيد نه قابل انكار است، نه قابل تحمل و نه قابل پذيرش، اما غير قابل فهم هم هست. نا مفهوم ترين قسمت قضيه، نامعلوم بودن وجود يا نبود مركز يا مراكزي براي پاسخگويي است.
لاله لهراسبي
خوشبختانه بيمار ما ۴ دختر بزرگ دارد كه همگي دربست و ۲۴ ساعته درخدمت ايشان هستند و تمام مراحل كار ازجمله مراجعه به پزشك، مراجعه به هلال احمر و مراجعه هاي مكرر به سازمان بيمه را تقبل كرده اند و از طرفي ايشان محدوديت  مالي براي پرداخت اين قيمت هاي سرسام آور را نيز ندارند
مشكل هاي جمعي، در بسياري موارد از سياست گذاري ها نشات مي گيرند، در برخي ديگر از استراتژي ها، در معدود مواردي از ندانم كاري ها و در بسياري ديگر از موارد، از نبود هماهنگي. اين مشكلات روي تك تك آدم ها تاثير مي گذارند و يكي يكي، افراد را مساله دار مي كنند. توجه به هركدام از آن مشكل ها و گاه معضل ها، باعث مي شود كه موضوع واقعي تر شود.
گروه درمانگاه، آماده است كه اين نوع موارد را به شرط دقيق و معتبربودن، منعكس كند.
در دوره و زمانه اي كه بيماري لاعلاج سرطان را با فراهم كردن شرايط روحي مناسب، تلقين و گروه درماني درمان مي كنند، در مملكت ما بيماران سرطاني نه از سرطان بلكه از درمان سرطان تلف مي شوند!
استرس و فشار روحي يكي از علل ايجاد كننده سرطان درجامعه امروزي است و اين در حالي است كه در اين مملكت، پزشكان محترم با نحوه برخورد غلط، بدترين فشار روحي را بر بيمار وارد مي كنند.
من بيماري را مي شناسم حدودا۷۰ ساله كه مبتلا به سرطان معده بود. پس از جراحي در خارج و داخل كشور، نهايتاً پزشكان محترم (براي حذف تمامي سلول هاي سرطاني و جلوگيري از خطر متاستاز سرطان به ساير اعضاي بدن)، راي به شيمي درماني دادند. شيمي درماني ايشان يك دوره ۹ ماهه بود و هر ماه به شكل منظم در ۲ هفته متوالي انجام مي گرفت كه هفته اول به مدت ۲ روز در بيمارستان بستري بود و هفته دوم تزريق دارو به شكل سرپايي انجام مي گرفت. به اين صورت ۳ هفته استراحت و دوباره تكرار شيمي درماني به همان ترتيب.
لازم به تذكر نيست كه ايشان طي دوران بيماري و براثر جراحي هاي مختلف و مصرف داروها و شيمي درماني، بسيار ضعيف شده بود به طوري كه فعاليت هاي طبيعي و روزمره هم برايش مشكل شده بود.
شيمي درماني با دو داروي اصلي «جم زا» و «اگزالوپلاتين» و يكسري داروهاي تكميلي ازجمله ضدتهوع (كتريل)، ادرارآور (لازيكس)، سرم و غيره انجام مي گرفت. مراحل تهيه اين داروها (كه نه تنها به يك شخص سالم و جوان، بلكه حتي به يك ورزشكار ماهر در امر دوندگي احتياج داشت)،  به اين ترتيب است:
براي هر نوبت تزريق دارو ابتدا به پزشك مراجعه مي شود.
مطب اين آقاي دكتر كه اتفاقا بسيار هم حاذق هستند و شايد بهترين پزشك انكولوژيست ايران به حساب مي آيند، طبيعتا بسيار شلوغ است. اين بيمار ما بايد هر بار از ساعت ۳ بعدازظهر تا ساعت ۱۰ شب در مطب منتظر بماند تا پزشك او را ويزيت كند (با حق ويزيت ۸۰ هزار ريال). جناب آقاي دكتر هر بار بيمار را معاينه مي كند (البته با توجه به شلوغي مطب و وقت محدود دكتر، معاينه بسيار مختصر!) و داروهاي مشخص را دوباره نسخه مي كند. آقاي دكتر بسيار خوش اخلاق و خوش برخورد هستند، به طوري كه اين بيمار ما كه البته خودش سري ميان سرها دارد و ريش سفيد يك خانواده بزرگ و اصيل است، جرات ندارد يك كلمه سوال كند يا اظهارنظري كند، البته نه از روي ترس، بلكه به خاطر عزت نفس بالا و جلوگيري از درگيري!!! داروهاي شيمي درماني بسيار گران هستند و اكثرا تحت پوشش بيمه نيستند، به طوري كه براي هر دوره شيمي درماني، هزينه ۲ دارو جمعا ۱۶۱۵۷۶۰۰ريال است! البته اين پولها براي آقاي دكتر ما پولي نيست!! و درست به همين علت است كه وقتي بيمار دفترچه بيمه را به پزشك مي دهد تا نسخه را در آن بنويسد، آقاي دكتر با اكراه زياد دفترچه را مي گيرد و البته هر بار اين جمله را مي گويد: «مگر اين داروها را بيمه مي دهد؟» البته هنگام خواندن اين جمله قيافه دكتر با ابروهاي بالا رفته و پشت چشم نازك كرده كه با نگاه تحقير به دفترچه نگاه مي كند و جمله را كش مي دهد، فراموش نشود!
تازه بعد از اينكه داروها با مشقات فراوان تهيه مي شوند وقتي براي تزريق دارو به بيمارستان مراجعه مي كند هربار يكسري آزمايش خون روي بيمار انجام مي گيرد، دكتر دوباره بيمار را در بيمارستان ويزيت مي كند (حق ويزيت ۵۰۰هزار ريال) و نوع و ميزان دارو را دوباره تعيين مي كند! و البته يك ليست بلندبالاي دارو از طرف بيمارستان به دست بيمار مي دهند كه دوباره خريداري شود (و البته با نسخه آزاد). اگر قرار است نوع و ميزان داروي تزريقي هر بار بر اساس آزمايش تعيين شود، پس هربار مراجعه به دكتر (قبل از مراجعه به بيمارستان) با ۸۰ هزارريال حق ويزيت چه معنايي دارد؟
بگذريم، داروها از داروخانه هلال احمر تهيه مي شوند، بيمار، تحت پوشش بيمه خدمات درماني است.
اين داروها را نمي توان با نسخه بيمه داخل دفترچه تهيه كرد، پول آن بايد ابتدا آزاد پرداخت شود و بعد با مراجعه به سازمان بيمه، درصدي از پول عودت مي يابد! پس از پرداخت پول كامل دارو بايد مجموعه مداركي شامل اصل و فتوكپي نسخه، اصل و فتوكپي نتيجه پاتولوژي (آزمايش تشخيص تومورها)، اصل و فتوكپي كارت دريافت دارو (كه توسط خود سازمان بيمه خدمات درماني و براساس پرونده بيمار صادر مي شود) و اصل فاكتور هلال احمر، به سازمان بيمه خدمات درماني برده شود. باوجود اينكه اين بيمار از ابتدا در سازمان بيمه، پرونده تشكيل داده و تعداد دفعات تزريق و نوع دارو هم مشخص و ثابت است، ولي بعداز هربار مراجعه به سازمان، كليه مدارك جمع آوري و وارد شورا مي شود تا آيا پرداخت پول از طرف سازمان تاييد بشود يا نه! يك هفته پس از تحويل مدارك بايد تماس تلفني بگيرند كه آيا نسخه تاييد شده يا نه! اگر تاييد شده بود بايد مجددا مراجعه كرد و پس از گذراندن بوروكراسي اداري و سردرگمي در بين طبقات و ميزهاي اين سازمان كه البته بسيار پيچيده و درهم و بدون هيچ راهنمايي صحيحي انجام مي گيرد، در نهايت به بيمار تاريخي اعلام مي شود كه در آن تاريخ بايد براي گرفتن چك، دوباره به محل سازمان مراجعه كند. يعني در حقيقت ۳ بار مراجعه به سازمان براي يك كار تكراري كه هرماه به همين ترتيب انجام مي گيرد. اگر سوال شود كه چرا اين مراحل هرماه تكرار مي شوند، پاسخ مي گيرند: «شكايت نكنيد چون همين هم قرار است قطع شود»! در نهايت مبلغ پرداختي توسط سازمان بيمه تقريباً نصف كل مبلغ داروهاست.
حالا نوبت به تزريق دارو است. براي اين كار به يكي از بيمارستان هاي خصوصي معتبر و متبحر در امر شيمي درماني مراجعه مي شود. اين بيمارستان بسيار مجهز است و البته پرسنل بسيار خوش برخورد و پرحوصله اي دارد! (عجب) براي دفع مواد سمي ناشي از شيمي درماني هر بار به بيمار داروي لازيكس (ادرارآور) همراه با سرم تزريق مي شود. خب طبيعتا ادرار در مثانه بيمار جمع مي شود و بيمار بايد به دستشويي برود. پايه هاي سرم هيچكدام درست حركت نمي كنند (چرخها خراب و شكسته هستند) بيمار بايد با مشكل زياد و دردسر به دستشويي برود و خب البته هربار خون به داخل لوله سرم برمي گردد و پرستارها با مشاهده اين صحنه بسيار تعجب مي كنندالبته تعجبشان بيشتر از اين است كه اصلا چرا به دستشويي رفتي.
بيمارستان بسيار تميز است و نظافتچيان مرتب دور و ور اتاق و تخت را تميز مي كنند. خود نظافتچيان اينقدر تميز و مرتب هستند كه ترجيح مي دهي اصلا آنها را نبيني و البته در انتهاي زمان بستري، هنگام مرخص شدن همگي صف مي كشند و براي بدرقه حاضر هستند!!
براي مخارج بيمارستان هم بايد به ترتيب گفته شده در قبل عمل شود. كليه مخارج، نقداً پرداخت شده و سپس كليه مدارك و فتوكپي ها به اداره بيمه تحويل داده مي شود و پس از طي مراحل گفته شده، حدودا چهارصد هزار ريال از كل مبلغ دو ميليون و پانصد هزار ريال، عودت داده مي شود!
خوشبختانه بيمار ما ۴ دختر بزرگ دارد كه همگي دربست و ۲۴ ساعته درخدمت ايشان هستند و تمام مراحل كار ازجمله مراجعه به پزشك، مراجعه به هلال احمر و مراجعه هاي مكرر به سازمان بيمه را تقبل كرده اند و از طرفي ايشان محدوديت  مالي براي پرداخت اين قيمت هاي سرسام آور را نيز ندارند. ولي هم ما و هم شما مي دانيم كه اكثريت اين بيماران چنين اختياراتي ندارند. با مراجعه به اداره بيمه خدمات درماني، بارها به بيماراني برخورد مي كنيم كه ديدنشان اشك به چشمهاي ما مي آورد. پيرمردها و پيرزن هاي بيماري كه براي طي مراحل اداري به زحمت از اين ميز به ميز ديگر حركت مي كنند و حتي براي اثبات لزوم تهيه داروها به سازمان بيمه، در بدترين شرايط بيماري و حالاتي بسيار رقت انگيز مراجعه مي كنند. پس اين همه شعار مبني بر بهداشت رواني بيماران سرطاني، عدم فشار روحي، استراحت و شرايط خاص چه مي شود؟ آن هم در شرايطي كه در بعضي كشورهاي خارجي، ماشين اختصاصي از بيمارستان به در منزل بيمار آمده و او را به بيمارستان منتقل مي كند، داروها به شكل رايگان تزريق مي شوند و پس از اتمام مراحل شيمي درماني، مجدداً بيمار با ماشين بيمارستان به منزل برگردانده مي شود! نمي دانم، ما در كره ماه هستيم يا آنها؟

يك قلب شكسته بيشتر آسيب مي بيند
002943.jpg
شوك و رنج ناشي از طرد شدن و كنار زده شدن در قسمتي از مغز به نام« ACC »يا« Anterior Cingulate Cortex »به ثبت مي رسد و قابل مشاهده است.
زACCز بخشي از مغز است كه به درد هاي فيزيكي پاسخ مي دهد و مشخص شد كه با احساسات ناخوشايند ناشي از اين دردها در ارتباط است؛ قسمتي از درد كه واقعا موجبات ناراحتي ما را فراهم مي كند.
اين مطالعه خبر از اين دارد كه نياز به پذيرفته شدن اجتماعي جزء عميق و ريشه داري از معناي انساني بودن است و يافته ها نشان مي دهد كه نياز به ارتباطات اجتماعي ريشه هاي عميقي در ما دارد. درباره محدوديت اجتماعي يا محروميت از ديگران چيزي وجود دارد كه به نظر مي رسد به اندازه آسيب هاي فيزيكي براي بقاي ما خطرناك و مضر است و بدن ما از اين مساله اطلاع دارد.
ايزنبرگ مي گويد اين مطالعه نشان مي دهد كه محروميت هاي اجتماعي از هر نوعي كه باشد مانند طلاق، دعوت نشدن به يك ميهماني و يا رد شدن يك قرار ملاقات، مي تواند موجب احساس درد و رنج در« ACC » شود. شما مي توانيد تصور كنيد كه اين قسمت از مغز در مدت زماني كه از دوستان و بستگان نزديك خود جدا هستيد، فعال است و به طور قطع هنگامي كه از دست دادن هايي مانند مرگ يا اتمام يك رابطه دوستانه راتجربه مي كنيد نيز فعال است.
گزارشي از بخش روان شناسي يكي از دانشگاه هاي اوهايو، ارتباط«ACC »را با دردهاي فيزيكي تاييد مي كند و اظهار مي دارد كه تحقيق ايزنبرگ و همكارانش نشان داده است«ACC »با رنج و اندوه ناشي از محدوديت هاي اجتماعي نيز فعال مي شود. اين همان پايه اي است كه سبب شده تا در طول تاريخ اشعار زيادي درباره رنج و درد قلب هاي شكسته سروده شود.
پانك سپ در گزارش خود مي گويد اين گونه ادراكات شاعرانه امروزه به وسيله يافته هاي جديد فيزيولوژي اعصاب حمايت مي شود.
اين كه بدن انسان گرايش دارد تا طردشدگي را به عنوان يك درد حاد تجربه كند، ممكن است به عنوان يك مكانيزم دفاعي در نوع انسان رشد يافته باشد.
در ميان تمام پستانداران، آدمي در بدو تولد ناتوان ترين آنها است و به طولاني ترين دوره رشد نياز دارد تا بتواند به كليه فعاليت ها و مهارت هاي ويژه نوع خود تسلط يابد. به طور كلي هرچه موجود زنده در نردبان تكاملي در مرتبه بالاتري باشد به همان نسبت دستگاه عصبي او پيچيده تر است. فرزند آدمي سال ها وابسته است و تا دست يافتن به مرحله خود بسندگي، بايد يك دوران طولاني يادگيري و كنش متقابل را از سر بگذراند. بچه هاي انواع مختلف جانداران به طرق مختلفي وابستگي خود را به مادرشان نشان مي دهند. اين پاسخ هاي ناآموخته اوليه در برابر مادر به وضوح ارزش انطباقي دارند چون مانع از آن مي شوند كه جاندار از منبع مراقبت، دورافتاده يا گم شود. طي تكامل نوع انسان، زندگي گروهي يكي از عوامل موثر در بقاي نوع بوده است. نخستي ها حيوانات اجتماعي بودند كه در گروه هايي با اندازه هاي مختلف زندگي مي كردند و از محلي به محل ديگر مي رفتند و در منطقه اي كه زندگي مي كردند معمولا اعضاي گروه از مرزهاي منطقه محافظت مي كردند.
وابستگي طفل آدمي به مادر يا هر فردي كه مسوول مراقبت اوليه از اوست، نقش مهمي در رشد او دارد. اين وابستگي كودك را از احساس ايمني مورد نياز براي كاوش در محيط خود برخوردار مي سازد و شالوده لازم را براي برقراري رابطه با ديگران در سال هاي بعدي زندگي بنيان مي نهد. كودكان كوچكتر وقتي در كنار مادر خود هستند تمايل بيشتري به وارسي محيط ناآشنا نشان مي دهند و عدم تكوين وابستگي به يك يا چند فرد مهم در سال هاي اوليه زندگي، با ناتواني فرد در برقراري روابط نزديك با ديگران در بزرگسالي ارتباط دارد (بالبي و اينس ورت).
نمونه هاي ذكر شده و شواهد ديگر حاكي از آن است كه زندگي اجتماعي پديده بسيار مهمي براي انسان به شمار مي رود و اگر چنين نباشد بقاي انسان نيز ممكن نخواهد بود. فرض بر اين است كه سيستم وابستگي اجتماعي - كه بر اساس آن ما از گروه زياد فاصله نمي گيريم- با سيستم درد ادغام شده است تا به بقاي نوع در انسان كمك كند. پس نياز به پذيرفته شدن به عنوان عضوي از يك گروه، براي انسان ها به اندازه اجتناب و پرهيز از ديگر انواع درد و رنج داراي اهميت است. به عنوان يك كودك، ممكن است ياد بگيريم كه پس از اولين بار كه سوختگي را تجربه مي كنيم از آتش پرهيز كنيم و به عنوان يك انسان ممكن است ياد بگيريم كه همديگر را تحمل كنيم زيرا طرد شدن و كنار گذاشته شدن موجبات احساس درد و رنج به وسيله مركز درد در مغز را باعث مي شود و اگر جدا ماندن از ديگر انسان ها مايع رنج و درد است پس اين امر موجب خواهد شد تا از گروه هاي اجتماعي كه به آن تعلق داريم خيلي فاصله نگيريم.
كيوان گرجي. روان شناس باليني

خورد وخوراك
مددكاران سلامتي
طبق نظريه هاي رايج، با انتخاب دقيق غذاي مصرفي، نه تنها كنترل وزن آسان است، بلكه ابتلا به بيماري هاي مختلف نيز مرتفع مي شود. اما علاوه بر رعايت رژيم غذايي مناسب، بعضي مواد خوراكي، اثرات بيشتر و مطمئن تري در كاهش و كنترل وزن دارند. پزشكان، مصرف اين قبيل خوراكي ها را براي كاهش وزن توصيه مي كنند:
۱ -خوراكي هاي ادويه دار:
بسياري از ما از مصرف غذاهاي ادويه دار مي هراسيم اما ممنوعيت مصرف، فقط براي افرادي است كه مبتلا به بيماري دستگاه گوارش يا بعضي بيماري هاي ديگر هستند. بنابراين افزودن كمي فلفل قرمز، گرد فلفل سياه و... مضر نيست.
به علاوه مصرف بعضي مواد غذايي مثل سوپ هاي ادويه دار،  تنقلات كمي تند و...، هيجان انگيز است! اين قبيل افزودني ها (منظور ادويه جات)؛ باعث تجزيه سريع مواد غذايي شده و مانع تجمع كالري اضافي در بدن مي شود.
۲ -انواع گياهان ريشه اي:
انواع هويج، سيب زميني، هويج فرنگي، ترب، شلغم، لبو و... به جهت فيبر فراوان بسيار مفيدند؛ فيبر باعث افزايش حجم ماده شده و احساس سيري سريعاً بروز مي كند. علاوه بر آن نيز باعث تسهيل دفع و افزايش حجم روده بزرگ شده و از ابتلا به سرطان روده نيز جلوگيري مي كند. پزشكان، مصرف روزانه حداقل ۱۸ گرم فيبر را لازم و ضروري مي دانند.
۳- حبوبات:
رژيم غذايي غني از حبوبات مثل نخود، لوبيا، عدس و... بسيار مناسب است چراكه حبوبات نيز مانند گياهان مقادير فراواني فيبر دارند. بنابراين خواصي را كه برشمرديم، در حبوبات نيز وجود دارد.
از تحقيقاتي كه در دانشگاه «مينه سوتا» انجام شد نتيجه گرفته اند، مردان و زناني كه روزانه ۲۱ گرم فيبر مصرف كرده اند، ۸ پوند وزن كمتري در مقايسه با افرادي دارند كه روزانه ۴۰ درصد فيبر كمتر اما ۲۱ كالري انرژي دريافت مي كردند، داشتند. به علاوه كاهش وزن در گروه اول (افرادي كه فيبر مصرف مي كردند) سريعتر نتيجه مي دهد.
علاوه بر فيبر موجود در حبوبات، مصرف حبوبات باعث عملكرد منظم دستگاه گوارش شده و با هضم و جذب به موقع و متعادل مواد غذايي،  تعادل وزن بدن حفظ مي شود.
۴- شير:
بسياري از محصولات لبني به آن اندازه كه مردم تصور مي كنند، چربي ندارند. مثلاً شير كامل يا شير چربي گرفته شده فقط ۴ درصد چربي دارد. طبق برآورد محققان، ۲۰۰ سي سي شير كامل (چربي گرفته نشده) چربي بسيار كمتري نسبت به يك پاكت چيپس يا يك بسته شكلات دارد. بنابراين مصرف «شير» نه تنها مضر نيست، بلكه باعث تجمع چربي در بدن نيز نمي شود. بنابراين پزشكان مصرف روزانه شير را براي افرادي كه اضافه وزن بالايي دارند نيز توصيه مي كنند. از طرفي ميزان «كليسم» موجود در انواع مختلف شير يكسان است. يعني با كاهش چربي، ميزان كلسيم ثابت مي ماند. بنابراين براي محافظت بدن از كمبود كلسيم، خصوصاً در زمان رژيم غذايي، نوشيدن شير را فراموش نكنيد.
نكته جالب تر اينكه براساس تحقيقات جديد، رژيم غذايي «كم كلسيم» يا «بدون كلسيم» باعث افزايش چربي بدن مي شود. چراكه «كلسيم» به مقدار جزيي باعث بالارفتن حرارت بدن شده و همين امر باعث تسهيل تجزيه چربي ها مي شود در نتيجه به كاهش وزن كمك شاياني مي كند. بنابراين «شير» هرگز فراموش نشود.
۵ -صبحانه:
تحقيقات نشان مي دهد، افرادي كه صبحانه ميل مي كنند، عمر طولاني تر، قلب سالم تر و هيجان (استرس) كمتري نسبت به افراد فراري از صبحانه دارند. از طرفي افرادي كه صبحانه كامل مصرف مي كنند به رژيم غذايي نيز سريعتر پاسخ مي دهند.
افرادي كه صبحانه ميل نمي كنند، اواسط روز گرسنه مي شوندو براي جبران اين مساله در بين روز به تنقلات حمله ور مي شوند و اين درست لحظه اي است كه رژيم غذايي فراموش مي شود...
۶ - غلات:
مواد غذايي كه «گلوكز» كمي دارند مي توانند ما را براي مدتي طولاني سير نگه دارند و «غلات» دقيقاً همين خاصيت را دارند. مصرف روزانه و گاه چند روز در هفته بسيار مفيد است. استفاده از گندم، جو و... به صورت «سوپ» نه تنها از نظر تركيبات موجود در غلات مفيد است، بلكه «سوپ» به عنوان «پيش غذا» باعث كاهش اشتها و كاهش مصرف غذاي اصلي مي شود. بنابراين كنترل وزن حتمي است.
۷ - سبزي خصوصاً سبزي هاي پهن برگ:
مصرف روزانه اسفناج، كلم، كاهو، كلم بروكلي و... را فراموش نكنيد. اين قبيل سبزي ها علاوه بر «اسيد فوليك» كه ماده اي است بسيار مفيد براي كار «دستگاه عصبي» و سلامت قلب، حاوي «مواد معدني» و «يون هاي فلزي» نيز هستند. «يون هاي فلزي» و «مواد معدني» كنترل كننده اعمال پايه اي بدن مثل «رشد سلول ها» بوده و براي تنظيم عملكرد سلول هاي بدن ضروري اند. براي مثال «كلم بروكلي» تقريبا يك هفتم كالري موردنيازي را كه از طريق خوردن ماكاروني تامين مي شود،  داراست. بنابراين براي تامين كالري موردنياز، «سبزي ها» بهترين و سالم ترين گزينه اند.
۸ - نوشيدني هاي كم كالري:
«نوشابه رژيمي» آب ميوه ها و ديگر نوشيدني هاي كم كالري ديگر، اگرچه صددرصد بدون قند و بي ضرر نيستند اما براي كنترل و كاهش وزن مفيدند. اگرچه براي شيرين كردن اين نوشيدني ها از «آسپارتام» استفاده مي كنند اما با اين وجود، بهتر از نوشيدن نوشيدني هاي معمولي و غيررژيمي اند.
اما نكته مهم اينكه براي داشتن «بدني سالم» و «وزني متعادل» نياز به رعايت رژيم هاي عجيب نيست، تنها كافي است «پزشكي خوب و منصف» براي خودمان باشيم. به خود دروغ نگوييم و هميشه ترازوي اتاقمان روي صفر تنظيم باشد ! اگرچه وسواس چاره ساز نيست  اما خوراكي هايي را كه ميل مي كنيد با وسواس انتخاب كنيد. لذت هيچ  خوراكي برابر با به خطرانداختن سلامتي تان نيست. سلامت باشيد...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي  كارشناس علوم و صنايع غذايي 
منبعonly food.com :

برطرف شدن بوي دهان و نخ دندان
سلامت دهان و دندان بخش مهمي از بهداشت عمومي است كه در كيفيت زندگي افراد نقش مهمي دارد.
در كشور ما متاسفانه به علت عدم توجه كافي والدين به رعايت بهداشت دهان و دندان، ميزان پوسيدگي زياد است و در نتيجه جهت ارتقاي سطح سلامت افراد در جامعه، بايد به سلامت دهان و دندان توجه بيشتري كرد.
مسواك زدن و نخ كشيدن دندان ها علاوه بر سالم نگهداشتن دندان ها و لثه، بوي بد دهان را نيز برطرف مي كند. زيرا بوي بد دهان به خاطر باقي ماندن مواد غذايي در لابه لاي دندان هاست كه با مسواك زدن بيرون نمي آيد.

درمان سرطان كولون
دانشمندان موفق به ساخت داروي جديدي براي درمان سرطان كولون پيشرفته شدند.
سازمان غذا و داروي آمريكا، داروي جديدي موسوم به الوكساتين براي استفاده بيشتر و گسترده در درمان سرطان كولون تهيه كرد.
اين سازمان در آگوست سال ۲۰۰۲ اعلام كرده بود كه اين دارو به صورت تركيبي قابل استفاده است و منجر به تحليل تومور و تاخير در رشد سلول هاي سرطاني مي شود.
آزمايش هاي پزشكي گسترده اي به منظور استفاده اين دارو براي درمان سرطان هاي كاستريك و پانكراس در حال انجام است.

دستگاه هوشمند زمان مصرف دارو
نخستين دستگاه داروپخش هوشمند به همت يك مبتكر تبريزي طراحي و ساخته شد.
به گفته رستم علي وفايي - مخترع دستگاه - استفاده از دستگاه براي كليه اقشار جامعه ازجمله سالمندان، نابينايان، ناشنوايان و افراد بيسواد بسيار آسان است.اين دستگاه به شكل خانگي، سررسيد و بيمارستاني طراحي شده كه درصورت سرمايه گذاري و حمايت نهادهاي ذي ربط مي توان توليد انبوه آن را آغاز كرد.
دستگاه داروپخش هوشمند جهت تسهيل در مصرف به موقع دارو ساخته شده و ضمن پيشگيري از بروز مشكلاتي نظير فراموشي يا به تاخيرافتادن زمان مصرف دارو، خطر دسترسي كودكان به دارو را نيز برطرف مي كند.

درمان سرطان بدون عوارض
پژوهشگران مركز ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي، براي نخستين بار در كشور امكان درمان سرطان هاي پوستي با روش فتوديناميك تراپي را بررسي مي كنند.
به گفته دكتر محسن فاتح، مراحل مقدماتي اين طرح با موفقيت انجام شده و نتايج آن در كنگره بين المللي سرطان در نروژ ارايه شده است.
اين روش نيازي به بيهوشي و حتي بي حسي موضعي ندارد و بنابراين مي توان در درمان آن دسته بيماراني كه امكان بيهوشي آنها وجود ندارد، از آن استفاده كرد.
فتوديناميك تراپي، تكنيكي است كه در تمام گروه هاي سني و بدون هيچ محدوديتي ازنظر تكرار آن قابل استفاده است.

شايع ترين علت آمبولي ريه
يك فوق تخصص ريه و استاديار دانشگاه، تنگي نفس را شايع ترين علت آمبولي ريه دانست.
دكتر حسين اماني، آمبولي ريه را گيركردن هر جسم غيرمعمول ازجمله لخته خون، بافت چربي و... دانست و گفت: «مهم ترين علامت بيماري، وقوع تنگي نفس ناگهاني است؛ خيلي مواقع اين بيماري تشخيص داده نمي شود و به همين دليل، هميشه بايد به فكر تشخيص اين بيماري بود.»
علايم ديگر بيماري، درد قفسه سينه، افت فشارخون، سنكوب، افزايش ضربان قلب، كبودي بدن و خونريزي از دستگاه تنفسي است.

استخراج تركيب «كلشي سين»
محمدرضا بهوند يوسفي، دانشجوي كارشناسي ارشد شيمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك در پژوهش خود با بررسي روش هاي گوناگون استخراج كلشي سين، از روش كاربرد آب و حلال كلروفرم طي دو مرحله استفاده كرده است.به گفته وي، با استفاده از اين روش اولاً درصد خلوص كلشي سين تهيه شده افزايش يافته و درثاني تركيبات ناخالصي مثل چربي ها، مواد رنگي و ساير مواد نامطلوب كه در آب نامحلول هستند، از گياه جدا مي شوند.
براساس پژوهش هاي اين دانشجو، باتوجه به اينكه ميزان كلشي سين موجود در گياه گل حسرت، هشت درصد است، استخراج آن از بازده اقتصادي خوبي برخوردار است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |