دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰
اولين زن نقال ايران عكس نمي اندازد
من گردآفرين هستم
پيدا كردنش به اندازه ثبت تصوير او در ديافراگم عكاس ايرانشهر دشوار نبود.گرد آفرين نقال است اما حاضر نيست كسي بشناسدش
002937.jpg
آزاده بهشتي 
از پله هاي ساختمان سه طبقه كه بالا مي رفتم هرگز فكر نمي كردم در مقابلم دختري ۲۷، ۲۸ ساله باشد كه در عين حال كه در اجراي نقالي ها آزاد است و اجراي محدود تنها براي زنان ندارد اما در مقابل عكسبرداري از چهره اش كاملا مخالف است 
«من گردآفرين، متولد ۵۵، جوان كاملا امروزي»، جمله اش آنچنان نفوذي داشت كه در لحظه ورود فراموش كردم كه انتظار يك خانم مسن را مي كشيدم تا يك دختر ۲۷ ساله.
در مقابلش كه نشستم خطوط كشيده گونه، تا چشم هايي كه شادابي و جواني را منتقل مي كرد، همه و همه مي گفت كه اين چهره و اين قد و قامت جوانتر از آن چيزي است كه بخواهد نام «اولين زن نقال ايران» در عصر حاضر را يدك بكشد، اما ماجرا همان طور بود كه مي ديدم.
زن بودن يا مرد بودن مساله اين نيست 
«از قديم رسم بر اين بود كه روايت سراها، روايت باستاني را با ساز و آواز اجرا مي كردند» زماني كه اين جملات رامي گفت مثل زمان اجرا، دستانش را تكان مي داد انگار كه بخواهد شور و هيجان روايت سراها را در آن زمان با حركات دست هايش منتقل كند. در حالي كه فكر مي كردم اين كار، كاملا مردانه است و نياز به قدرت خاصي براي انتقال داشته باشد، گفت: «درست است كه به نظر مي رسد عرصه كاملا مردانه است اما در حقيقت اين اتفاقي است كه بعد از سال ها تحول در عرصه روايت سرايي و شاهنامه خواني رخ داده است.
چكامه سراها، روضه خوان ها، حكمت خوان ها و روايت سراها در سال هاي قبل از ورود اسلام به ايران، زنان بودند. در حقيقت چيزي كه ما در حال حاضر فكر مي كنيم كاري مردانه است در گذشته تماما توسط زنان صورت مي گرفته است.
بيش از هزار سال است كه اين عرصه، عرصه مردانه اي شده است، درست از زمان ورود اسلام به ايران، رويه كاملا تغيير كرد و از همين زمان بود كه شاهنامه خواني و روايت سرايي از زنان به مردان منتقل شد و آرام آرام زنان از اين كار كناره گرفتند و اين شد كه كاري كه كاملا زنانه بود اجراي آن در اين دوره از سوي يك زن تعجب اطرافيان را برانگيخت.» گردآفرين اينها را در حالي مي گفت كه با چشم، دست و دهان و حركات دست و بدن سعي داشت ثابت كند اين كار، كاري مردانه نيست و بيش از آنكه به قدرت نيازمند باشد، به ظرافت هاي زنانه محتاج است. در مورد نقش ها به نظر مي رسد زنان خيلي بهتر در قالب نقش هاي مردانه فرو مي روند تا مردان. آنجا كه نياز است من به جاي تهمينه باشم، هستم و جايي كه بايد سهراب شوم هم همينطور و اين كار به مراتب براي زنان راحت تر است تا مردان.
«من روحيه فمينيستي ندارم، اما معتقدم، هر كاري هم از عهده زنان ممكن است بر بيايد و هم از عهده مردان و اين اصلا به جنسيت فرد ارتباطي ندارد.» در حالي كه اينها را مي گفت سعي داشت تا ثابت كند كه اين كار در حقيقت يك كار زنانه است.
وقتي در سال ۷۶ براي اولين بار تصميم گرفتم كه كار نقالي كنم اصلا اين حرفه را نمي شناختم و به نظرم آمد بيهوده است كه در گردآفرين به دنبال پيشينه خانوادگي در اين زمينه بگردم.
او براي اولين بار زماني كه تصميم گرفت در سال ۷۸موزه سيار را با يكي از دوستانش در پارك لاله راه اندازي كند، تصميم گرفت تا در اين موزه يك نمايشنامه را توسط يك نقال به اجرا بگذارد. در اين مورد گفت: در همين سال به ميراث فرهنگي مراجعه كردم و آنها نيز مرا به مرشد ترابي معرفي كردند و از طريق مرشد بود كه يكي از شاگردانش را براي اجراي اين كار به ما معرفي كرد. در همين زمانها بود كه او نيز با مشاهده شاگرد مرشد ترابي به كار نقالي علاقه مند مي شود. پيش از اين هم تئاتر را دوست داشته است و در دوران بچگي داستان را و به نظر مي رسد اين علاقه ها در نهايت او را به اينجا كشاند كه نزد مرشد ترابي فنون اين كار را ياد بگيرد.
به نظر مي رسد ترجمه داستان «زرايران» كه در همان دوران موزه سيار پارك لاله توسط يكي از شاگردان مرشد ترابي اجرا شد او را به اينجا كشاند.
علاقه اش به تئاتر موجب شد تا به فن و بيان كاملا مسلط باشد اما اينكه چرا در تحصيلات آكادميك به جاي تئاتر رشته باستان شناسي را انتخاب كرد، معلوم نيست.
اولين اجرا به عنوان نقال را در فضايي كاملا معمولي و بي سر و صدا اجرا كرد و در همين زمان بود كه اخبار به ميراث فرهنگي رسيد و اينطور بود كاري كه با يك عشق شروع شده بود در پيچ و خم يك كار سازمان يافته اداري گم شد.
حاشيه هاي مرگ آور
ترجمه داستان زرايران، همايش بين المللي نوروز و كمي جلوتر نقالي هايي كه در تئاتر شهر صورت گرفت و اين آخري، نقالي در روز ۲۲ بهمن تمام كارنامه كاري «اولين زن نقال ايران» را تشكيل مي دهد. با اينكه كارنامه شلوغ و پرترافيكي ندارد اما با اين وجود كارهايش درخشان است، گردآفرين معتقد است زنان نيز بايد در اين عرصه ها بدرخشند، پيش از اين زنان نقش هاي پررنگ تر و درخشان تري را در اين عرصه ها داشتند. به نظر مي رسد به حاشيه رفتن زنان در مرگ آن چيزي كه آيين باستاني ايران است نقش موثري داشته است. زنان در خود شاهنامه هم هميشه حاضر بوده اند با اين وجود گردآفرين تولد فريدون را بيش از همه قسمت هاي ديگر شاهنامه دوست دارد.
حماسه، اسطوره، آيين، سنت و حركات پرقدرت بيش از هر چيز در نقالي براي او جذاب است و از همين رو از همان سال هاي آغازين كار نقالي هيچ گاه پژوهش در شيوه نقالي و شاهنامه خواني را از ياد نبرده است، خودش مي گويد: «از همان زمان ها هر وقت مي گفتند در فلان قهوه خانه بساط نقالي به راه است از هر كجاي تهران و به هر وسيله اي خودم را به آنجا مي رساندم تا آن را ببينم.»
بيش از همه، آن چيزي كه براي يك نقال مهم است نوشتن طومار است. گردآفرين در اين مورد مي گويد: «هر نقال براي خود شيوه كاري دارد، شيوه من كاملا زنانه است. من يك خانم هستم و طومارها را با شيوه زنانه خودم مي نويسم.»

۱۴۸در خدمت شهروندان
صداي مشاور جمعه ها تعطيل است
جمعه ها تماس ها به حداقل مي رسد و حضور كارشناس و يا روانشناس در مركز مشاوره، چندان ضروري نيست. از جهتي حتي در صورت ارايه مشاوره نيز هيچ مركز حضوري درماني نيز باز نيست و بايد تا اول ساعات كاري روز شنبه صبر كرد
سميرا قشقايي 
وقتي انگشتان دست بر روي شماره هاي ۸۴۱،، نشانه مي روند صدايي از آن سوي خط مي گويد: «شما با صداي مشاور تماس گرفته ايد لطفا براي ارتباط با مشاور كمي تامل بفرماييد.» چند دقيقه پشت خط و بعد آهنگي نه چندان دلچسب.
باز هم صدايي از آن سوي خط مي گويد: «برقراري ارتباط امكان پذير نيست لطفا مجددا تماس بگيريد» و بعد تق!
صداي مشاور خط تلفن هميشه آماده دفتر فنون مشاوره بهزيستي، براي برقراري ارتباط با شهروندان تهراني و ساير استان هاي كشور است.
۱۴۸ تلفن گويا
حدود ۶۰ مشاور و روانشناس در سه شيفت كاري با ۱۲ خط تلفن از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب آماده پاسخگويي به ۱۲ ميليون شهروند تهراني هستند. هر شيفت كاري حدود ۲۴ مشاور در كابين هاي يك نفره با يك گوشي تلفن در روز طرف مشاوره دهها شهروند قرار مي گيرند. شايد ۱۴۸ شماره نام آشنايي براي مردم نباشد و شايد آنها نمي دانند كه در روز، دهها مشاور به انتظار تماس آنها نشسته اند تا آخرين راه حل ها را در مورد شايد يك مشكل كوچك ارايه كنند.
۱۲ كابين يك نفره به رديف و در كنار هر كدام يك فايل پر از پرونده با صداهاي همهمه اي كه شهروندان آن سوي خط را به آرامش دعوت مي كنند.
فعاليت همه جانبه 
اولين بار سال ۱۳۷۱ بود كه سازمان بهزيستي كشور يك خط ۶ شماره اي را براي ارايه خدمات مشاوره اي به شهروندان اعلام كرد كه در اين خط چند مشاور و روانشناس آماده مشاوره با تماس گيرندگان بودند. از آنجا كه اين شماره چندان ميان مردم جا نيفتاده بود سازمان بهزيستي براي دسترسي آسان به اين شماره از سال ۱۳۷۹ آن را به صورت خط سه شماره اي در تهران و ۶ استان ديگر كشور راه اندازي كرد.
تعداد زنگ هاي تماس در هر ساعت بالاتر مي رفت، البته ابتدا تعداد خطوط ۱۲ عدد نبود اما به مرور با افزايش ميزان تقاضا، خطوط تماس نيز افزايش يافت. بعد از دو سال، تمام ۲۸ استان كشور به شبكه خط مشاوره ۱۴۸ پيوستند.
صداي مشاور در تمام استان ها با همين شماره فعاليت مي كند البته به انضمام شماره كد هر استان.
از آنجا كه شماره گيري كددار ۱۴۸ در استان امكان برقراري ارتباط را كمي دشوار مي كند به همين دليل سازمان بهزيستي در صدد رايزني با شركت مخابرات براي تعطيلي صداي مشاور در شهرستان ها و راه اندازي گسترده آن در مراكز استان ها برآمد.
شبنم رضوان پور كارشناس دفتر فنون مشاوره سازمان بهزيستي، در اين باره مي گويد: «در ابتدا صداي مشاور در تمام شهرستان ها نيز مركز مشاوره داير كرده بود، اما به دليل مراجعات كمتر در شهرستان ها و عملا بيكار ماندن اين مراكز مشاوره، سازمان بهزيستي تصميم گرفت تا با هماهنگي با شركت مخابرات با حذف كد هر استان، مراكز مشاوره را از شهرستان ها به مراكز استان ها منتقل كند.» به نظر مي رسد استقبال مردم در شهرستان ها از صداي مشاور نسبت به مراكز استان ها كمتر است.
شبنم رضوان پور مي گويد: «در شهرستان ها به دليل كوچك بودن محيط و امكان بيشتر شناخته شدن، غالب شهروندان از تماس با صداي مشاور خودداري مي كنند.»
وي دليل ديگر جمع آوري صداي مشاور از شهرستان ها به مراكز استان ها را كمبود متخصص عنوان كرده مي گويد: «در بيشتر شهرستان ها متخصصان مربوطه وجود ندارند و اگر هم باشند از شرايط مطلوب براي ارايه خدمات مشاوره برخوردار نيستند. ما براي خدمات مشاوره از افراد با تحصيلات فوق ليسانس به بالا بهره مي بريم، اين در حالي است كه متخصصان بالاي ليسانس در بيشتر شهرستان ها وجود ندارد.
معطلي پشت خط 
اگر با شماره ۱۴۸ تماس بگيريد و اگر موفق شويد پس از ۱۵ دقيقه (حداقل) پشت خط ماندن با يكي از مشاوران اين مركز تماس برقرار كنيد بسيار فرد خوش شانسي هستيد.
بنا به توصيه چند نفر از شهروندان، با اين شماره تماس گرفتيم و البته هنوز هم موفق به تماس با يكي از اين مشاوران نشده ايم. البته روزهاي تعطيل صداي مشاور خاموش است و هيچ مشاوري در اين مركز مشغول به كار نيست.
جمعه ها صداي مشاور تعطيل است و شهروندان براي دريافت خدمات مشاوره اي بايد تا شنبه صبر كنند.
رضوان پور مي گويد: «جمعه ها تماس ها به حداقل مي رسد و حضور كارشناس و يا روانشناس در مركز مشاوره، چندان ضروري نيست. از جهتي حتي در صورت ارايه مشاوره نيز هيچ مركز حضوري درماني نيز باز نيست و بايد تا اول ساعات كاري روز شنبه صبر كرد.» روزهاي بعد اگر شما موفق شد با يك كارشناس تماس برقرار كنيد مشكل خود را عنوان كرده و اگر به صورت تلفني قابل حل بود كه هيچ و اگر قابل حل نبود با راهنمايي مشاور به يكي از مراكز حضوري مشاوره رجوع كنيد.
ارتباط دوطرفه 
دفتر فنون مشاوره علاوه بر صداي مشاور داراي مراكز حضوري براي ارتباط با شهروندان نيز هست. پس از هر تماس براي هر متقاضي پرونده اي تشكيل مي شود و با شماره گذاري بر روي پرونده ها روانشناس مي تواند ارتباط دوطرفه اي را با تماس گيرنده برقرار كند. هر روانشناس هم داراي كد مخصوصي است كه تماس گيرنده مي تواند پس از هر تماس با اعلام كد كارشناس مورد نظر با وي تماس گيرد.
رضوان پور معتقد است:«اين ارتباط دوطرفه بين متقاضي و مشاور، اثربخشي مشاورات هر روانشناس را بيشتر كرده و بعضاً مي تواند به يك مشاوره حضوري بينجامد.»
در صورتي كه مشاوره تلفني براي شهروندان مثمرثمر نباشد و در صورت تشخيص مشاور، تماس گيرنده به مراكز حضوري مشاوره هدايت شده تا ادامه خدمات مشاوره در آنجا پيگيري شود. به گفته رضوان پور كابين هاي مشاوران در هر زمان توسط يك سرپرست مشاوران كنترل مي شود تا خدمات مشاوره به خدمات مراجعه تبديل شود. منظور وي از خدمات مراجعه، هدايت متقاضي به مطب هاي خصوصي توسط مشاوران است كه غالبا با هدف سودجويي صورت مي گيرد. رضوان پور مي گويد: «مكانيزم كنترل مشاوران توسط سرپرست به اين صورت است كه هرگاه ميزان تماس ها ميان مشاوره و متقاضي به كوتاه ترين زمان برسد سرپرست مشاور به اين نتيجه مي رسد كه خدمات مراجعه صورت مي گيرد.
زنان بيشترين متقاضي 
يك ثانيه هم صداي زنگ تلفن قطع نمي شود. صداها از آن سوي خط هراسان است. غالب آنان زن هستند. از خانه و هنگامي كه همسر و يا فرزندشان در خانه نيستند تماس مي گيرند. افسردگي معضل شايع  ميان اغلب اين زنان است و غالباً نيز پيگيري درمان تنها با تلفن امكان پذير نيست. رضوان پور مي گويد: «گاهي برخي از تماس ها آنقدر اورژانسي است كه ناچاريم يك تيم پزشكي به محل اعزام كنيم.» به اعتقاد وي بيشترين تماس گيرندگان زن بوده و براي مشكلات زناشويي و افسردگي مشاوره مي خواهند.
البته هنوز بسياري از شهروندان صداي مشاور را نشنيده اند. هنوز بسياري از آنها اين شماره را نمي شناسند. بسياري از شهروندان از افسردگي و مشكلات متعدد ديگر رنج مي برند.
خدمات مشاوره اي در كل شهر گران است مثلا براي هر ساعت ۸هزار تومان و شهروندان جز در مواقع حاد به اين مراكز مراجعه نمي كنند. كاكايي يكي از مشاوران يك مركز مشاوره و درمان مي گويد: «يكي از علل رجوع محدود مشاوران به اين مراكز قيمت بالاي ويزيت است كه بدون هيچ تعرفه اي كاملا سليقه اي از سوي مراكز مشاوره تعيين مي شود. از طرفي هيچ متقاضي مايل نيست كه به چشم يك بيمار مورد ارزيابي قرار گيرد و حضور در اين مراكز مشاوره غالبا مخفيانه و محطاطانه است.
اما به گفته اين روانشناس، نياز به مشاوره براي شهروندان كلان شهري مثل تهران با مشكلات روحي و جسمي پيچيده منحصر به فرد خود كاملا ضروري است و راه اندازي مراكز مشاوره دولتي با قيمت كاملا منصفانه مي تواند اصلي ترين نياز شهروندان را تامين كند. در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، الگوي مشاوره تلفني از مراكز درماني خصوصي و دولتي سالها است كه پياده شده و مورد استقبال شهروندان قرار مي گيرد. فرانسه كشوري است كه با ايجاد مراكز مشاوره به صورت تلفني و حضور و اعزام مددكار به منازل، خدمات مورد نياز شهروندان را فراهم مي كند.
صداي مشاور - نداي ياران و صداي كودك و مراكز مشاوره كه از سوي شهرداري راه اندازي شد، به مرور كار خدمات رساني را به شهروندان انجام مي دهد. البته تا رسيدن به يك مكانيزم توسعه يافته راهي بس طولاني در پيش است.

ستون شما
يك روز عشق
در زمان هاي بسيار قديم وقتي هنوز پاي بشر به زمين نرسيده بود، فضيلت ها و تباهي ها در همه جا شناور بودند، آنها از بيكاري خسته و كسل شده بودند. روزي همه فضايل و تباهي ها دور هم جمع شدند، خسته تر و كسل تر از هميشه. ناگهان ذكاوت ايستاد و گفت: «بياييد يك بازي كنيم مثلا قايم باشك.» همه از اين پيشنهاد شاد شدند و ديوانگي فورا فرياد زد؛ من چشم مي گذارم من چشم مي گذارم و از آنجايي كه هيچ كس نمي خواست به دنبال ديوانگي بگردد، همه قبول كردند او چشم بگذارد و به دنبال آنها بگردد.
ديوانگي جلو درختي رفت و چشم هايش را بست و شروع كرد به شمردن... يك... دو... سه... همه رفتند تا جايي پنهان شوند!
لطافت، خود را به شاخ ماه آويزان كرد.
خيانت، داخل انبوهي از زباله پنهان شد.
اصالت، در ميان ابرها مخفي گشت.
هوس، به مركز زمين رفت.
طمع، داخل كيسه اي كه خودش دوخته بود مخفي شد.
و ديوانگي مشغول شمردن بود، هفتاد و نه... هشتاد... هشتاد و يك. همه پنهان شده بودند به جز عشق كه همواره مردد بود و نمي توانست تصميم بگيرد وجاي تعجب هم نيست چون همه مي دانيم پنهان كردن عشق مشكل است. در همين حال ديوانگي به پايان شمارش مي رسيد. نود و پنج... نود و شش... نود و هفت. هنگامي كه ديوانگي به صد رسيد عشق پريد و در بين يك بوته گل رز پنهان شد. ديوانگي فرياد زد دارم ميام و اولين كسي را كه پيدا كرد تنبلي بود، زيرا تنبلي، تنبلي اش آمده بود جايي پنهان شود ولطافت را يافت كه به شاخ ماه آويزان بود.
دروغ ته درياچه، هوس در مركز زمين، يكي يكي همه را پيدا كرد، به جز عشق. او از يافتن عشق، نااميد شده بود.
حسادت در گوش هايش زمزمه كرد، توفقط بايد عشق را پيدا كني و او پشت بوته گل رز است. ديوانگي شاخه چنگك مانندي را از درخت كند و با شدت و هيجان زياد آن را در بوته گل رز فرو كرد و دوباره و دوباره تا با صداي ناله اي متوقف شد، عشق از پشت بوته بيرون آمد با دست هايش صورت خود را پوشانده بود و از ميان انگشتانش قطرات خون بيرون مي زد. شاخه ها به چشمان عشق فرو رفته بودند و او نمي توانست جايي را ببيند. او كور شده بود.
ديوانگي گفت: «من چه كردم من چه كردم، چگونه مي توانم تو را درمان كنم.» عشق پاسخ داد: «تو نمي تواني مرا درمان كني اما اگر مي خواهي كاري بكني، راهنماي من شو.» و اينگونه است كه از آن روز به بعد عشق كور است و ديوانگي همواره در كنار اوست.

منع قانوني براي سرنشينان تاكسي
سوار كردن دو سرنشين چه مرد و چه زن در صندلي جلو تاكسي ممنوع است.
اين را سردار قاليباف مي گويد، البته متعاقبا اشاره مي كند كه امكان اجراي اين طرح به طور كامل وجود ندارد. به گزارش ايلنا، فرمانده نيروي انتظامي در خصوص جريمه رانندگان تاكسي به دليل سوار كردن زن و مرد غريبه در صندلي جلو ماشين گفت: سوار كردن دو نفر در صندلي جلو خلاف قانون است و مرد يا زن بودن آن فرقي نمي كند. به گفته وي بحث بر سر اعمال قانون است و مطرح كردن اين مساله كه سوار كردن زن و مرد غريبه درصندلي جلو اتومبيل اشكال دارد اما دو مرد و يا دو زن بدون اشكال است، درست نيست. اگرچه امكان اجراي اين طرح به طور كامل وجود ندارد اما به عنوان يك اصل در قوانين راهنمايي و رانندگي وجود دارد.

جمعيت هلال احمر ايران، اول
تبريك! جمعيت هلال احمر ايران فعال ترين جمعيت هلال احمر خاورميانه معرفي شد. نظر به اينكه ايران در يك منطقه زلزله خيز واقع شده است جمعيت هلال احمر ايران يكي از ارگان هايي است كه در مواقع بروز بلايا، بيشترين حضور را در صحنه حادثه دارد. ربابه رفيعي طاري مشاور جمعيت هلال احمر و مدير مسوول ارتباطات اين جمعيت مي گويد: در نشست كاري جمعيت هاي ملي صليب سرخ و هلال احمر در شمال آفريقا و خاورميانه ، جمعيت هلال احمر ايران به عنوان يكي از فعال ترين نهادهاي خاورميانه نسبت به ساير جمعيت ها از سوي شركت كنندگان در اين نشست معرفي شد.

مشكلات  دو جنسي ها
وقتي يك كارشناس آسيب اجتماعي اعلام كرد كه دو جنسيت ها قرباني ناآگاهي مردم و دولتمردان هستند و آمار خودكشي بين اين افراد رقم بالايي است، بيانگر اين است كه تعداد اين افراد در جامعه در حال افزايش است. ايلنا گزارش مي دهد كه سازمان بهزيستي از دو سال قبل, بحث دو جنسيت ها را پيگيري مي كند و هزينه اعمال جراحي تعيين جنسيت اين افراد را تا حدودي مي پردازد.
بهروز معبوديان مي افزايد: «اعتبار بهزيستي در اين بخش بسيار ناچيز است و به همين دليل فشار مالي زيادي بر خانواده بيماران وارد مي شود. »
به گفته معبوديان پيش از پيگيري هاي سازمان بهزيستي، اين افراد مورد آزار و اذيت برخي نيروي هاي نظامي قرار مي گرفتند.

زنان قرباني در خانه داري
زنان خانه دار قربانيان اصلي بيش از ۹۰ درصد همسرآزاري ها در كشور هستند و اين در حالي است كه بسياري از آنها به دليل حفظ آبرو و كيان خانواده حاضر به شكايت نيستند. به گزارش سايت زنان، حسن علم الهدايي معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اين مطلب گفت: «بيش از ۵/۱۳ ميليون زن خانه دار در كشور وجود دارد كه بسياري از آنها به دليل عدم پشتوانه مالي، حفظ آبرو و جلوگيري از فروپاشي كانون زندگي مشترك حاضر به بروز مسايل دروني خود نيستند و اين آزارها را صبورانه تحمل مي كنند.» وي با بيان اينكه شكل پنهان همسرآزاري و خشونت عليه زنان بيشتر از شكل آشكار آن در كشور به چشم مي خورد، اظهار داشت: «اين زنان عمدتا در گروه سني ۲۸ تا ۳۳ سال قرار داشته و تحقير، تهديد، ضرب و شتم و حتي آزار جنسي شايع ترين نوع اعمال همسرآزاري در خصوص اين زنان است.»

بزرگترين چالش آينده كشور
مواد مخدر روان گردان بزرگترين چالش آينده كشور شناخته شد. به گزارش ايسنا، سردار طلايي در همايش رهايي در جمع ۴ هزار معتاد بهبود يافته مي گويد: «انگيزه ها و ساختارهاي مصرف كنندگان و تاثيرات مواد مخدر روان گردان بسيار متفاوت تر از مواد افيوني بوده و آسيب هاي بيشتري براي جامعه در بر خواهد داشت.»
به گفته طلايي اگر امروز نهادهاي مردمي بررسي شيوه هاي پيشگيري و ترك اين مواد را فرا بگيرند در آينده با مشكل جدي روبه رو نخواهيم بود. وي با بيان اينكه توليد سهل و آسان مواد مخدر صنعتي، پليس را با موانع جدي روبه رو خواهد ساخت خاطرنشان كرد: « چنانچه هر چه سريع تر براي شيوه هاي پيشگيري و نحوه ترك مواد مخدر صنعتي تلاش نشود در آينده با مشكلات بسياري روبه رو خواهيم شد.»

آموزش  از راه دور
سرانجام آموزش و پرورش كشور پا به دوران پسامدرن گذاشته و مجوز ماموريت صد نفر نيرو به موسسه آموزش از راه دور را صادر كرد.
خبرگزاري فارس گزارش داد: هيات وزيران در يكي از جلسات اخير خود بنا به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند (ب) ماده (۱۶) قانون استخدام كشور، مصوب ۱۳۴۵ مجوز ماموريت صد نفر نيرو از پست هاي وزارت آموزش و پرورش به موسسه آموزش از راه دور را تصويب كرد.
بر اساس اين مصوبه، ماموريت حداكثر ۱۰۰ نفر از مستخدمان رسمي وزارت آموزش و پرورش به موسسه آموزش از راه دور با رعايت قوانين و مقررات مربوطه مجاز است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |