دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰
سبزينگي را به زندگي راه دهيم
اقتصاد مهم تر است يا سلا مت
زندگي پرتب و تاب و آشفته امروزي، به تدريج طبيعت و روح سبز جهان را از زندگي مان دزديده و ما را به ماشين هايي تبديل كرده كه كار مي كنيم تا زنده بمانيم و زنده مانده ايم تا كار كنيم. در حالي كه مي توان در كنار هر گونه زيست ساده و محقري، بسياري از نيازهاي روحي و رواني خود را ارضا كرد و رنگي نو بر چهره دقيقه هايي كه پياپي سپري مي شوند، زد.
هم اكنون بسياري از آپارتمان نشينان تهراني، در حالي كه خانه هاي محقري دارند و خود نيز دسترسي به طبيعت ندارند، طبيعت زيبا - و يا گوشه اي كوچك از آن - را به خانه هاي خود برده اند. چيدن گلدان هاي زيبا و رنگارنگ در حياط هاي كوچك و راهروها، مي تواند نشاط زيادي در فرد شكل دهد و او را از قالب زندگي  ماشيني - هرچند اندك - نجات بخشد تا با روحيه اي بهتر و تواني افزون تر به كار و توليد و كسب درآمد بپردازد. مگر براي خريد چند گلدان، چقدر بودجه لا زم است و چه فشاري بر اقتصاد خانواده وارد ميآورد؟
حتي برخي ابتكاراتي نو در پيش گرفته اند و راه جديدي برگزيده اند. اين افراد خوش قريحه در گوشه حياط يا پشت بام خانه شان، با چند آجر و مقداري گوني، باغچه اي كوچك  تدارك ديده اند.
اگرچه كاشتن سبزيجات در چنين باغچه اي ناممكن و غير اقتصادي مي نمايد؛ اما شور و شوق اين كار، پركردن اوقات فراغت - البته اگر مانده باشد - با سير در عالم طبيعت، كاشتن گل و يك درخت كوچك و بعد نظاره دسترنج، به خودي خود به ميزان شگرفي از فشار روحي وارده بر انسان مي كاهد و سلا مت روحاني و جسماني را تضمين مي كند.در كشاكش زندگي فولا دي امروزه، داشتن چنين دلخوشي هايي به ميزاني قابل توجه از بيماري هاي فرد و هزينه هاي درمان مي كاهد و در ميان غباري از دود و زندگي، به او اجازه مي دهد معناي دلپذير بودن را لمس كند.مهيا كردن باغچه  اي كوچك نه هزينه اي هنگفت مي طلبد و نه مستلزم كار زياد است كه هرچه هست لذت است و زيبايي. به خودمان، به فرزندانمان اجازه دهيم فارغ از هر ملا حظه اقتصادي، دمي با طبيعت كنار بياييم و وزن بودن را احساس كنيم.

پاسخ مجدد انجمن صنفي عينك سازان به دبير انجمن اپتومتري
مراكز ساخت و فروش عينك طبي، جزو مؤسسات پزشكي نيست 
كمتر از ۱۰ سال است كه موضوع داير نمودن غيرقانوني عينك فروشي در برخي از اماكن درماني (مطب ها، دفاتر كار بينايي سنجي، بيمارستان ها و غيره) موجب كاهش شديد درآمد صنف عينك ساز و ورشكستگي بسياري از عينك سازان پرسابقه شده است. متأسفانه عدم ايفاي وظايف و تكاليف قانوني مسئولين اجرايي وزارت بهداشت و درمان نسبت به آرا و احكام جاري در برخورد با تخلفات و مداخه گروه هاي پزشكي در امور صنفي، باعث «توهم ذيحق بودن» برخي از گروه هاي پزشكي گرديده به نحوي كه افرادي از اين گروه ها در راه كسب منافع افزون تر براي اثبات «حق مجعول عينك سازي» خود، اقدام به ارائه اسنادي باطل (آيين نامه سال ۱۳۵۶) و جعل قوانين و مقررات (قانون امور پزشكي ۱۳۳۴) نموده و به حرفه مستقل فني و صنعتي عينك سازان تهاجم مي نمايند و با هتك حرمت اجتماعي اين صنف خدمتگزار، به جاي قانون مداري و قانون پذيري به غوغاسالا ري و قانون گريزي مي پردازند.در پاسخ به مطالب دبير انجمن اپتومتري مندرج در ضميمه بازارچه همشهري شماره ۳۲۸۶ يكشنبه ۲۸ دي ماه با عنوان «دخالت افراد فاقد صلا حيت در عينك سازي»، مراتب زير از طرف انجمن صنفي عينك سازان در كمال ادب و احترام به نظر علا قه مندان و جامعه فرهنگي مي رسد.
۱- واژه اپتومتري واژه غريبي است كه در فرهنگ فارسي «بينايي سنجي» به طور رسا معادل يابي شده و شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي در سال ۱۳۶۸ مشخصات دوره كارشناسي «بينايي سنجي» را تهيه و تدوين نموده كه الزام فرهنگي، استفاده از واژگان فارسي در هر زمان و مكان را ايجاب مي نمايد. برخلا ف آنچه كه مرقوم داشته اند، نه تنها ساخت عينك به بينايي سنج ها سپرده نشده است، بلكه در كليه كشورهاي جهان (از جمله ايران) ساخت عينك به دارندگان صلا حيت مهارت حرفه اي آن سپرده شده است. چنانچه در سازمان جهاني كار(ILO) اين رشته جزو حرفه هاي فني مهارتي با استاندارد جهاني در گروه صنعت ثبت و در ميهن اسلا مي ما نيز گواهينامه صلا حيت مهارت عينك سازي پس از قبول در آزمون مربوطه با ارزش بين المللي صادر مي گردد كه بينايي سنج و يا هر توانمند ديگري با قبولي در آزمون و كسب گواهينامه صلا حيت و مهارت مربوطه با رعايت مقررات، مي تواند به اشتغال در حرفه عينك سازي بپردازد.
۲- با تخصصي شدن علوم، بسياري از رشته هاي علمي از جمله بينايي سنجي، ارتباطي با ساير دانش ها پيدا مي كنند؛ اما اين كه چگونه علوم اپتيك، فيزيولوژي و پاتولوژي در رشته بينايي سنجي ارتباطي با ساخت عينك پيدا كند و كار به آنان سپرده شود، جاي تعجب دارد! زيرا مطابق تعريف و هدف دوره كارشناسي بينايي سنجي، مصوب شوراي عالي برنامه ريزي سال ۱۳۶۸ (ضميمه ۱)* بينايي سنجي، آموزش افرادي است كه پس از طي دوره مربوطه مجازند مستقلا ً از چشم و اعضاي آن معاينه به عمل آورند و همان طور كه از نظر تخصصي موظفند موارد پاتولوژيك را بيماريابي و به متخصصان ذيربط ارجاع دهند، بايد موارد ساخت وسايل اپتيكي حرفه اي را به افراد ذيربط بسپارند.
۳- آيين نامه عينك طبي برخلا ف آنچه كه درج شده (سال ۱۳۴۴) نبوده؛ بلكه در سال ۱۳۴۶ از طرف وزارت بهداشت صادر گرديده و از آنجا كه به موجب را‡ي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري به سال ۱۳۷۴ «حرفه عينك سازي در قانون مربوط به امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني مصوب ۱۳۴۴ و اصلا حات بعدي و ساير مقررات پزشكي جزو حرف پزشكي نمي باشد» (ضميمه ۲)، پس آيين نامه مذكور به موجب را‡ي ديوان، باطل و فاقد ارزش قانوني است و اظهارنظر وزارت بهداشت و درمان، دخالت در امور مربوط به دانش هاي مستقل ديگر است.
۴- اين فرمايش كه علم اپتيك و عينك سازي پيشرفت چنداني نداشته، كمال بي انصافي است. در همين روزنامه همشهري مورخ يكشنبه ۱۶ آذر در يك صفحه كامل (صفحه ۱۷) از عينك سازان و بينايي سنج ها دعوت گرديده كه در نمايشگاه تخصصي عينك كه با حضور ۲۲ شركت داخلي با نمايندگي از شركت هاي اروپايي و شركت تعاوني عينك سازان ايران به منظور ارائه آخرين دستآوردهاي عينك سازي زيرنظر اتحاديه صنف عينك سازان تهران طي ۴ روز برگزار گرديد، شركت كنند و با بيش از صدها نوع عدسي رنگي جاذب در تنوع ميزان جذب و رنگ و انواع عدسي هاي ضد انعكاسي پلا ستيك و شيشه، عدسي  رنگي جاذب در تنوع ميزان جذب و رنگ و انواع عدسي هاي ضد انعكاسي پلا ستيك و شيشه، عدسي هاي جاذب فرابنفش و الكترومگنتيك و جديدترين انواع عدسي پلا ستيك فتوكروميك از نوع مقاوم و جاذب و پيشرفته ترين دستگاه هاي اندازه گيري خواص ياد شده آشنا شوند.
۵- ادعاي دبير محترم انجمن اپتومتري مبني بر اين كه مطابق قوانين جاري، عينك سازي جزو حرفه هاي پزشكي است، از عجايبي است كه سند عجيب بودن آن برابر را‡ي هيأت دولت به سال ۱۳۸۰ (ضميمه ۳) صادر گرديده است. به موجب را‡ي هيأت دولت در پاسخ به پيشنهاد احتساب عينك سازي جزو مؤسسات پزشكي وزارت بهداشت آمده «به جهت پيشگيري از تداخل وظايف پزشكي با امور مربوطه به صنف عينك ساز و نيز باتوجه به نظر معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور و ديوان عدالت اداري، اين پيشنهاد به تصويب نرسيد.» لذا ادعاي ذكر شده وارونه نمودن حقايق و قوانين جاري و قابل پيگرد است.
۶- در قانون نظام صنفي (تبصره ۱ از ماده ۲) آمده است «صنوفي كه داراي قانون خاص هستند از شمول قانون نظام صنفي مستثني مي باشند» يعني فعاليت بينايي سنجي در دفاتر كارشان تابع قانون و مقررات وزارت بهداشت است ارتباطي به قانون نظام صنفي ندارد و در صورت وقوع تخلفات پزشكي يا اقتصادي در اين مكان هاي درماني، مسؤول برخورد وزارت بهداشت و درمان است كه به واسطه تخلف صنفي، اقتصادي مطرح شده است. وزير محترم بازرگاني طي مكاتبات متعدد، درخواست صدور «دستورات مؤكد نسبت به خودداري چشم پزشكان و اپتومتريست ها از ساخت و فروش عينك هاي طبي در محل مطب و يا دفاتر كار» را از وزير محترم بهداشت و درمان داشته است. (ضميمه ۴)
۷- اظهارنظر عجيب تر اين كه فرموده اند: «تحصيل رشته هاي دانشگاهي و متوسطه فني و حرفه اي، «عينك سازي» به هيچ وجه ارتباطي با ساخت عينك طبي ندارد و فارغ التحصيلا ن اين عناوين مي توانند به عنوان تراشكار با اپتومتريست ها همكاري نمايند و اپتومتريست ها از همكاري با اين صنف به عنوان تراشكار عينك و تعميركار عينك استقبال مي كنند».
يعني صنف عينك ساز با ۱۰۰ سال قدمت حرفه اي و تخصصي با هر نوع آموزش دانشگاهي در بخش صنعت و آموزش هاي فني مربوط با دريافت پروانه صلا حيت مهارت و جواز كسب از اتحاديه صنفي و پرداخت حقوق قانوني دولت و تعمير و خدمات و ساخت عينك، با بينايي سنج ها طوري همكاري نمايند تا آنان در دفاتر كار، بدون رعايت قوانين و مقررات موضوعه فقط عينك فروشي نمايند كه اين همان نگاه صرفا اقتصادي به عينك سازي است و محققا متوجه گروه هاي غيرماهر و مداخله گر در كسب و كار عينك سازي بوده و متأسفانه با هتك حرمت انسان ها و زير سؤال بردن و تخطئه قوانين جاري و ساري و ارزش هاي آموزشي فني و مهارتي در سايه فزون طلبي مادي است كه با شعارهاي انسان دوستي و سلا مت خواهي ملبس گرديده.
پاسخ كليه سؤالا ت مطرح شده، كوتاهي در صدور نسخه لا زم و كامل و عدم مسؤوليت و نظارت صادركنندگان نسخه در مورد عينك هاي ساخته شده اي است كه در مكان هاي غيرمجاز و غيرقانوني توسط افراد فاقد صلا حيت و غيرمجاز تهيه مي شود و زيان هاي بسيار بر جاي نهاده است كه شرح آن در اين مختصر نمي گنجد، اما در مراجع صالحه قابل ارائه و پيگيري است.
همچنين بايد پرسيد كدام يك از بينايي سنج ها يا حتي پزشكان در نسخه هاي عينك صادره ميزان فشردگي، رنگ، مقاومت، جذب اشعه فرابنفش و يا مختصات ديگر فني عدسي لا زم را مشخص مي نمايند؟ و در صورتي كه عينك را در محل صدور نسخه سفارش دهند مسئول عيب يابي و نظارت بر درستي و سلا متي آن چه كسي است؟
- كدام يك از بينايي سنج ها نسخه عينكي صادر نموده اند كه عينك سازان داراي صلا حيت مهارت عينك سازي و مجوز كسب اين حرفه، نتوانسته اند آن را تهيه و در اختيار بيماران قرار دهند؟ مگر آن كه نسخه را به رمز و اشاره برخلا ف قوانين و مقررات نسخه نويسي صادر نمايند.
- كدام يك از بينايي سنج ها گواهينامه آزمون صلا حيت مهارت عينك سازي در رشته هاي تراش و تعمير و ساخت و تنظيم و فيتينگ عدسي و عينك را برابر استاندارد فني آن دارند؟ اشكال كار اينجاست كه بينايي سنج ها علا قه مندند بدون آزمون صلا حيت مهارت حرفه اي و احراز شرايط قانوني كسب، در دفاتر بينايي سنجي عينك فروشي نمايند كه اين عينك هاي فروخته شده در كارگاه هاي غيرمجاز توسط افراد فاقد صلا حيت و مهارت ساخته و عرضه مي گردند و تبعات سوء دخالت افراد فاقد صلا حيت و تغيير نگاه از بيمار به چشم مشتري، متوجه اماكن فروش غيرمجاز است.
۸- بخشنامه شماره ۳۲۰۸ وزارت بهداشت و درمان تحت هر عنواني از مرزبندي تا شرح وظايف با نظر نمايندگان هيأت ممتحنه و روِساي انجمن چشم پزشكي و گروه بينايي سنجي از طرف معاونت محترم سلا مت وزارت بهداشت به دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلا غ شده كه در اين بخشنامه ۱۹ مورد وظايف مهم و اصلي كارشناسان بينايي سنجي تدوين شده (ضميمه ۵) و به هيچ عنوان وظيفه عينك سازي براي آنان در نظر گرفته نشده است.
۹- بينايي سنج ها پروانه تأسيس دفاتر كار خود را بايد از وزارت بهداشت دريافت نمايند و اگر در دستورالعمل تأسيس دفاتر كار، ايجاد عينك فروشي اضافه شده باشد، باتوجه به اين كه قواي اجرايي در حدود اختيارات قانوني خود مي توانند مقررات وضع نمايند اين امر دخالت وزارت بهداشت در امور صنفي تلقي شده و خارج از حدود و اختيارات وزارت بهداشت و درمان است.
حرفه عينك سازي و بينايي سنجي دو حرفه مجزا و مستقل از هم هستند و شرايط و ضوابط فعاليت و اشتغال مجاز و غيرمجاز هر يك از اين مشاغل توسط مجريان و متوليان قانوني آنها تعيين مي گردد و برابر قانون نظام صنفي براي عينك سازي بايد با ايجاد واحد كسبي، مجوز كسب صنفي از وزارت بازرگاني دريافت شود.تجويز عينك مناسب نيازمند دقت نظر و صرف وقت كافي صادركنندگان نسخه عينك و درج مشخصات كامل عينك بيمار در نسخه مي باشد و از نظر اقتصادي ساخت عينك و عدسي مورد نياز نسخه، هماهنگ با بودجه و توان مالي هموطنان عزيز است كه اين امر به عهده سازندگان و فروشندگان مجاز عينك در واحدهاي كسبي قانوني است و افراد سودجو، كساني هستند كه خارج از قوانين كنترلي و نظارتي موجود مي خواهند به عينك فروشي در اماكن درماني كه خارج از شبكه بازرسي و نظارتي است، بپردازند.سلا مت نيازمندان عينك، زماني تأمين مي گردد كه از واحدهاي صنفي مجاز داراي پروانه كسب كه قطعاً داراي صلا حيت مهارت و تحت نظارت اتحاديه عينك سازان هستند عينك خود را تهيه نمايند تا دست مداخله گران فاقد صلا حيت و مهارت در اين امر كوتاه گردد.انتظار اين است كه به جاي جنجال و تشويش اذهان عمومي، مدعيان مطالبات خود را از طريق مراجع حقوقي و قضايي پيگيري نمايند و در آينده نيز در صورت تكرار ادعاي غيرقانوني، از حقوق خود در همه مجامع صالحه دفاع خواهيم كرد.
مسعود قلي پور- دبير انجمن صنفي عينك سازان 
* ضميمه ها در بازارچه موجود است.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |
|   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |