دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰
نگاه مسكن
قطعه زميني در كوير
تورم فراگير قيمت مسكن و مشكل بي خانمانان 
001434.jpg
عليرضا قاسمي 
حتما بارها اين اصطلاح به گوشتان خورده: «نه راه پيش مانده، نه راه پس». آيا تا به حال در چنين شرايطي قرار گرفته ايد كه ناتوان در رفتن و عاجز از بازگشتن باشيد؟ اكثر هم ولايتي هاي ما، حتي اگر خودشان متولد تهران باشند، پدر يا پدرانشان احتمالا يا يكي از جويندگان خوشبختي بوده و يا اينكه دست تقدير آنها را پايتخت نشين كرده است.
اين شرح حال تعداد پرشماري از شهروندان است كه يا پدران و مادراني مهاجر داشته اند و يا خود در جهت كسب شغل و درآمد، چندين سال است در اين كلان شهر سرگردان و حيرانند. همه روزه براي تامين مخارج سنگين زندگي، قبل از طلوع آفتاب از خانه بيرون مي روند و با ظهور ماه و ستارگان به خانه باز مي گردند. ولي باز هم در روزهاي انتهايي هر ماه ترسان و لرزان دست به دعا بر مي دارند كه مبادا اجاره سنگين چهار ديواري استيجاري را نتوانند پرداخت كنند. به هر حال خواسته و ناخواسته، مسكن حدود نيمي از هزينه سبد مصرفي خانواده را به خود اختصاص مي دهد و هيچگاه در موقعيت كنوني نمي توان از كنارش به راحتي گذشت و در محاسبات مخارج زندگي آن را ناديده انگاشت.
جمعيت مورد بحث ما، آنان كه در ميان راه هاج و واج مانده اند، مدتهاست كه در آرزوي خانه دار شدن به سر مي برند و صد افسوس كه نه تنها اين آرزو برآورده نشده (و شايد نخواهد شد) بلكه به آرامي، اجاره كردن يك آپارتمان معمولي نيز دور از دسترس به نظر مي رسد.
با اين اوصاف و منظري دلهره آميز و نا معين از وضع سكونت و معيشت، دسته اي با شهامت، به گناه مهاجرت اعتراف كرده و داوطلبانه، نه از سر ترحم به اين شهر و ساكنانش، بلكه براي ادامه حيات، تصميم به بازگشت گرفته اند. رجعت به همان جايي كه نياكانشان سالهاي نه چندان دور با آرامش مي زيسته اند و روزگارشان به خوشي سپري مي شد. ولي صد افسوس كه راه آمده چند سال پيش، ديگر مسدود است.
افزايش بي رويه قيمت مسكن تنها شامل تهران نيست. تمام ايران دستمايه اين تورم بوده است و متضررترين افراد هماناني هستند كه شايد با وجود توانايي خريد خانه اي در ديار خود به شهر آرزوهاي خيالي هجرت كردند و سرمايه خود را صرف رهن خانه و يا خريد تجملا ت زندگي نمودند، به اميد آنكه روزي دنياي كوچك خود را در اينجا مي سازند. ولي اندوخته ها ثابت ماند و قيمتها افزايش يافت.
حالا  آنها هر جا كه باشند مستأجرند
بدين ترتيب بازندگان اصلي آنان بودند كه در اين بازي به سوت داور توجه كردند و خواستند طبق وعده ها و برنامه هايي كه هرگز عملي نشد، بسان شهرونداني قانونمند زندگي كنند و برندگان، بازيگراني فرصت طلب كه به دور از چشماني كه شايد كم سوتر از هميشه ناظري دست و پا بسته بوده اند، از فرصتهاي كوچك آينده اي بزرگ براي خود ساختند.
موضوع اساسي اينجاست كه چون مسكن، ضروري ترين نياز محسوب مي گردد، وقتي در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور قيمت خريد و حتي اجاره آن بدين شدت افزايش يافته، اگر كساني قصد سكونت در شهرهاي كوچك داشته باشند، باز هم به نسبت كاهش درآمد، اين مشكل همچنان برايشان باقي خواهد ماند. چه، اين مسير صعودي در هيچ كجا استثنائي ندارد. البته فكر مي كنيم زمينهاي كوير لوت شاهد اين تورم نبوده، شايد هم بوده و ما بي اطلا عيم. از آنجائيكه زمينهاي كره ماه در بنگاه هاي معاملا ت ملكي آمريكا و استراليا فروخته مي شود، شايد به زودي زمينهاي كوير لوت هم فروخته شوند و تا چندي ديگر برجهاي سر به فلك كشيده از زير خاكهاي خشك آن بيرون آيند

بازارچه مسكن
چقدر پول داريد و در چه منطقه اي مي توانيد ساكن شويد؟
001431.jpg
- قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران به عوامل مختلفي نظير متراژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، وجود موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري از عوامل ديگر بستگي دارد. بنابراين متوسط قيمت ها در هر منطقه درج مي شود.
۲- قيمت هاي درج شده، قيمت هاي پيشنهادي است و معمولا ً قيمت مسكن معامله شده از قيمت پيشنهادي كمتر است.
۳- براساس آنچه در بازار مسكن تهران رايج است قيمت هر متر خانه كلنگي با قيمت هر متر آپارتمان نوساز در آن منطقه برابر است.
بنابراين مبناي قيمت خانه كلنگي در هر منطقه با اين روش محاسبه مي شود.
۴- در مورد هزينه هاي اجاره مسكن به ازاي هر ۳۰ هزار تومان كه از اجاره كم شود مبلغ يك ميليون تومان بر پول پيش پرداخت اضافه مي شود و برعكس اين جريان نيز صادق است. اگر اجاره بها كاملا ً حذف شود پيش پرداخت عنوان رهن مي گيرد. ممكن است در برخي موارد هزينه كم  و  زياد كردن پيش پرداخت اندكي تفاوت داشته باشد.
۵- قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر متر مربع به «ريال» درج شده است.
۶ - براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
۷ - درمورد هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش هر منطقه، پايين ترين سطح در ستون كمترين و بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |
|   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |