دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰
توصيه هايي براي بهتر زيستن 
چگونه هزينه مصرف انرژي را كاهش دهيم؟
اعظم السادات علوي 
هر ساله، خانه هاي ايراني ۲۵/۱ ميليارد دلار (از ديد ملي) اتلا ف انرژي دارند و به عبارتي ديگر هر خانواده در سال حدود ۹۰ دلا ر مصرف بيهوده انرژي دارد. ممكن است استفاده از يك لا مپ كم مصرف يا تعمير يك شيرآب كه چكه مي كند، تأثير چنداني در هزينه هاي انرژي و يا حفاظت از محيط زيست نداشته باشد، اما اگر در هر خانه فقط چند نكته درباره مصرف بهينه رعايت شود، مصرف انرژي تا حد زيادي كاهش مي يابد. نكات زير راهنمايي هاي لا زم را در اختيارتان مي گذارد:
۱- فيلتر ديگ چدني موتورخانه را ماهي يك بار تعويض كنيد. گردوغبار و آلودگي به سرعت قسمت هاي اصلي ديگ را مسدود مي كند و در نتيجه ديگ به سختي كار كرده و در نهايت خراب مي شود.
۲- سيستم گرمايش منزلتان را به طور منظم كنترل كنيد، خصوصاً اگر با گاز طبيعي كار مي كند. هزينه نمودن مبالغ كمي در سال جهت تنظيم موتور، هزينه هاي سيستم گرمايش را بيش از ۵ درصد كاهش مي دهد.
۳- اگر شما يك سيستم گرمايش هواساز داريد، دريچه هاي هواي گرم را در اتاق هايي كه از آنها استفاده نمي كنيد نبنديد، زيرا دستگاه  شما براي مساحت خاصي از فضا طراحي شده و از آن جايي كه نمي تواند بسته شدن يكي از دريچه ها را تشخيص دهد، با همان سرعت به كار خود ادامه خواهد داد. علا وه بر آن، هواي سرد از اتاق هايي كه گرم نشده اند به سوي ديگر اتاق ها حركت كرده و در نتيجه روي پنجره ها و ديوارها پديده ميعان اتفاق مي افتد.
۴- از ترموستات هاي قابل تنظيم استفاده كنيد. اگر با استفاده از آنها بتوانيد در طول ۸ ساعت شب، درجه حرارت را روي ۱۰ درجه سانتيگراد نگه داريد، هزينه هاي قبض شما ۱۰ درصد كاهش مي يابد.
۵- درجه ترموستات را بالا تر از آنچه كه واقعاً مورد نيازتان است تنظيم نكنيد، زيرا با اين كار، خانه شما سريعتر گرم نخواهد شد بلكه ديگ تان بيش از حد لا زم كار خواهد كرد.
۶- دريچه هاي ورود هوا را مرتب با جارو برقي تميز كنيد و اجازه ندهيد اثاثيه و مبلمان از جابجايي هوا جلوگيري كند. دمپرهاي ارزان قيمت پلا ستيكي پخش هواي گرم را درست انجام نمي دهند و هواي گرم را به زيرميز و صندلي ها هدايت مي كنند.
۷- اگر سيستم گرمايش خانه شما ديگ بخار دارد، از پوشاندن رادياتورها و يا مسدود كردن آنها به وسيله مبلمان خودداري كنيد. قرار دادن يك پانل بازتابنده در پشت رادياتور، كار بسيار خوبي است. اين پانل ها را هم مي توانيد خريداري كنيد و هم با استفاده از تخته چندلا  و فويل آلومينيومي بسازيد.
۸- اگر سيستم گرمايش منزل تان الكتريكي است، مبلمان و لوازم پارچه اي را از بخاري ها دور نگه داريد و حداقل ۱۰۰ سانتيمتر زير بخاري چيزي قرار ندهيد.
۹- پرده و كركره پنجره ها را در شب بسته نگه داريد تا هواي سرد داخل نشود؛ اما در طول روز آنها را باز كنيد تا گرماي خورشيد به داخل خانه شما راه يابد.
۱۰- در صورت استفاده از شومينه، آن را در درجه حرارت ۵۵ درجه تنظيم كنيد در غير اين صورت هواي گرم اضافه ايجاد شده از دودكش شومينه بالا  رفته، پول و انرژي شما به هدر خواهد رفت.
۱۱- زماني كه از شومينه استفاده نمي كنيد، مطمئن شويد كه دمپرهاي ورود هوا و درهاي شيشه اي محكم بسته شده باشند. اگر شومينه شما غيرقابل استفاده است، دودكش آن را با عايق فايبرگلا س بپوشانيد و درزها را با بتونه سيليكن درزبندي كنيد.
درزبندي و هوابندي هزينه هاي گرمايش منزلتان را دو تا سه برابر كاهش مي دهد.
- درها و پنجره ها را با بتونه، درزگير و لا يه هاي پلا ستيكي درزگيري كنيد. با كمي سرمايه گذاري در اين امر مي توانيد هزينه هاي گرمايش منزل خود را دو تا سه برابر كاهش دهيد.
- به منظور جلوگيري از نفوذ هوا، تمامي منافذ و كانال ها جهت عبور لوله ها، شيرهاي آب، لوله هاي تهويه مطبوع، خروجي خشك كن ها و لوله هاي گازي را كنترل كنيد. براي درزگيري موارد بالا از بتونه يا فوم منبسط شونده استفاده نماييد.
- اگر خانه شما پنجره بزرگ يك تكه اي دارد، به منظور جلوگيري از نفوذ هواي سرد در زمستان پرده ضخيمي جلوي آن نصب كنيد.
- اگر شيشه پنجره لق است آن را با كمي بتونه سفت كنيد. بيشتر شيشه هاي پنجره براي محكم شدن به بتونه كاري نياز دارند.
- اگر در زير درهاي ورودي منزل هواي سرد جريان پيدا مي كند، لا ستيك زير در را عوض كنيد و اگر تأثيري نداشت از يك حوله يا پتوي لوله شده براي جلوگيري از ورود سرما استفاده كنيد.
- در انتخاب نوع بتونه جهت درزبندي دقت كنيد. در داخل خانه از بتونه لا تكس يا اكريليك استفاده كنيد. زيرا پاك كردن آن آسان تر است و جهت افراد مبتدي مناسبت تر است. بتونه سيليكن براي استفاده در خارج خانه كاربرد دارد زيرا دوام بيشتري داشته و جهت درزبندي هر نوع سطحي مورد استفاده قرار مي گيرد.
صرفه جويي انرژي در حمام 
- به جاي حمام هاي طولا ني، دوش بگيريد. زيرا با ۵ دقيقه دوش گرفتن ۳۰ ليتر آب داغ مصرف مي شود؛ در حالي كه در حمام هاي طولا ني در حدود ۸۰ ليتر آب گرم مصرف مي گردد.
- از يك سردوش كم مصرف استفاده كنيد. نگران فشار آب نباشيد، زيرا اين وسيله باعث كاهش فشار آب نخواهد شد. با اين شرايط اگر يك خانواده چهار نفره هر كدام روزي ۵ دقيقه دوش بگيرند، هزينه آب مصرفي آنها در سال كاهش قابل ملا حظه اي خواهد داشت.
- شيرهايي را كه چكه مي كنند تعمير كنيد، به ويژه اگر شير آب گرم هستند. زيرا چكه كردن يك قطره در هر ثانيه برابر با ۲۰۰ ليتر در ماه خواهد شد.
- از آب پاش بر روي شير آب حمام و يا آشپزخانه استفاده كنيد. براي جلوگيري از گرفتگي سوراخ هاي آن توسط جرم آب، آب پاش را به طور مرتب با سركه تميز كنيد.
- درجه حرارت آبگرمكن منزلتان را روي دماي ۵۰ درجه سانتيگراد تنظيم كنيد.
- به منظور كاهش اتلا ف حرارت و هزينه هاي گرمايش آب، دور مخزن آب گرم آبگرمكن را با يك پوشش عايق حرارتي بپوشانيد و لوله هاي آب گرم را نيز، در جاهايي كه امكان دارد، عايق بندي نماييد.
منبع: سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور

آيينه تصوير
001464.jpg

تظاهرات، خشونت، اعتراض، عصيان، ياغي گري، مبارزه، جنجال و ستيز با دولت انگليس. قطعاً نمي توان انتظار داشت نبرد دولت با يك رسانه به سود رسانه - حتي اگرBBC باشد - خاتمه پيدا كند. پس از اين كه دادگاه اعلا م كرد مديران خبرگزاريBBC بايد از دولت انگليس عذرخواهي كنند، كاركنان اين شبكه اطلا عاتي در بسياري از شهرها، از بلفاست تا منچستر به راهپيمايي برخاستند. مي توان معناي خواست آنها براي بازگشت «كرك دايك»، مدير مستعفيBBC را به وضوح دريافت.

001458.jpg

چهره مادري كه فرزندش را در ماشين به دنيا آورده. «ليزا وردل» به همراه همسر و دختر تازه واردش پيشاروي دوربين يك عكاس كنجكاو ايستاده اند. اين زوج كه ساكن منطقه «اسكس» انگليس هستند به هنگام وضع حمل خانم «وردل» در ترافيك سنگيني كه متعاقب توفاني سهمگين ايجاد شده بود، گرفتار آمده بودند كه به ناچار خانم وردل پشت اتومبيل فولكس واگن همسرش، دختر كوچولوي خود را به دنيا آورد.

001461.jpg

مبارزه با جنگ، راههاي گوناگوني دارد كه بيشتر آنان به دردسر ختم مي شوند. دو فعال جوياي صلح! كه سال گذشته در اعتراض به جنگ عراق بر فراز سالن اپراي معروف سيدني واژه …No War” را حك كرده بودند به پرداخت بيش از چهل و هشت هزار پوند محكوم شدند كه فعلاً هفده هزار پوند آن را پرداخته اند. از سوي ديگر دادگاه اين دو مرد را وادار كرده تا تعطيلا ت پايان هفته خود را براي ۹ ماه در زندان بگذرانند.

001428.jpg

چين در راه رسيدن به تكنولوژي برتر جهان گام هاي موثري را برداشته كه شايد بزرگ ترين آن را بتوان در فرستادن ماهواره اي ساخت اين سرزمين به فضا دانست. اين امر با تبليغات فراواني روبرو شده. دو خريدار برابر كتابي ايستاده اند كه به زندگي يانگ ليوي، فضا نورد چيني مي پردازد.

صداي مصرف كننده
اصلا ح مستمري چه شد؟
چرا سازمان تأمين اجتماعي نسبت به اصلا ح مستمري بازنشستگي همكاران از سال ۷۶ به بعد طبق بخشنامه ۱۱۴ اقدام نمي كند؟
همكاران بازنشسته تأمين اجتماعي
توزيع نامناسب شير يارانه اي
در فروشگاه شهروند بيهقي روز و ساعت مشخص براي توزيع شير وجود ندارد. همچنين در توزيع شير يارانه اي بين افرادي كه ساعت ها در انتظار گرفتن شير در صف طويلي منتظرند و كارمندان فروشگاه شهروند كه بدون صف و ناراحتي و در چند مرحله شير دريافت مي كنند، تبعيض قائل مي شوند.
آيا واقعاً هماهنگ كردن اين گونه مسائل از دست مسئولا ن خارج است؟
گروهي از مشتريان 
عدالت و درستي عمل
از داوطلبان آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلا مي هستم. تاريخ ۳۰ دي ماه نتايج آزمون اعلا م شد و من با مراجعه به سايت اينترنتي دانشگاه آزاد عدم قبولي خود را در آزمون ديدم. بعد از گذشت دو روز از اعلا م نتايج دوباره به همان سايت مراجعه و مشاهده كردم كه نتايج كمي تغيير كرده و رتبه ام افزايش يافته. حال باتوجه به اين كه رتبه قبولي را در واحد انتخاب اول كسب كرده ام و نيز نمره كل داوطلبي ام بالا تر از حد نصاب قبولي است باز در نتيجه آزمون قيد شده: مردود!... مي خواستم ببينم كه چرا بايد نتيجه آزمون طي دو روز تغيير كند و تكليف من و افرادي مثل من چيست؟طالب ادامه تحصيل
جزيره اسرار آميز
همه چيز در باره قيمت بنزين و شير، عجيب است. درست مثل داستان جزيره اسرارآميز. هيچ دقت كرده ايد، با اين كه بايد زمين را كاويد و نفت استخراج كرد و بعد نفت را پالا يش كرد و آن گاه آن را تبديل به بنزين كرد، قيمت يك ليتر بنزين، ۶۵ تومان براي مصرف كننده تمام مي شود.اما شير گاو كه كافيست از مأواي خود توسط يك عمل فيزيكي و مكانيكي ساده خارج شود، بعد پاستوريزه شده و بلا فاصله دست مصرف كننده برسد۳۲۰، تومان براي يك ليتر تمام مي شود. جريان چيست؟عباسي
چوب حراج بر كارت طلا يي 
حال كه نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو، كارت طلا يي را قبول نمي كنند و مي گويند شركت ايران خودرو، پول قبض ها را به ما پرداخت نكرده، به اين خودروساز برجسته كشور پيشنهاد مي كنيم لا اقل چوب حراج بر كارت طلا يي بزند و آن را كمتر از يك ميليون تومان بفروشد.عرفاني
حواله به ۲۰ ارديبهشت 
اداره گذرنامه، در شعارهاو تبليغات خود هميشه گفته است كه گذرنامه را ۲ روزه صادر مي كند. اما با مراجعه به اداره، با تعجب ديدم، صدور گذرنامه هاي جديد را به ۲۰ ارديبهشت موكول كرده اند. من كه سفر ضروري پيش رو دارم، چطور ۲ ماه فقط براي دريافت گذرنامه صبر كنم؟عميدي

پاسخ مسئولا ن
كوچه حافظ، شايد يك طرفه شود
عطف به مطالب مندرج در شماره ۳۲۹۵ مورخ ۷/۱۱/۸۲ صفحه ۴ (بازارچه) در خصوص كوچه بدون تابلو و مشكلا ت اهالي آن به اطلا ع مي رساند: توسط حوزه حمل و نقل اين منطقه در خصوص يكطرفه كردن كوچه حافظ از غرب به شرق طي نامه شماره ۳۱۹۳/۱۵/۵۰۳ مورخ ۳۰/۱۰/۸۲ با اداره راهنمايي و رانندگي منطقه ۲ مكاتبه شده است و در صورت موافقت و تأييد سازمان ترافيك اقدامات لا زم به عمل خواهد آمد.
مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۳

نشاني ها مشخص نبود
در پاسخ به ۲ شكواييه مندرج در بازارچه، با عنوان هاي «اشكال برق در حسن آباد» (۲۶/۹/۸۲) و «دست و دل بازي اداره برق ورامين» (۶/۱۱/۸۲) به اطلاع مي رساند: از آنجا كه نشاني دقيق خيابان هاي ذكر شده، اعلا م نگرديده است، موضوع قابل پيگيري نيست.روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب شرق تهران

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |
|   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |