دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۰
يونان در ميان بزرگان
ذهنيت برتر
002613.jpg

گروه ورزشي: ديگر تيم ملي يونان، در سرزمين اساطير مجموعه اي درجه دو به شمار نمي رود. به مدد سرمايه گذاري بجاي فدراسيون فوتبال اين كشور و درايت والاي اوتورهاگل، يونان به مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا راه يافت تا در نگاه كارشناسان اروپايي و هواداران مشتاق اش، نه يك بازنده كه گروهي پرتلاش و سرشار از شور مبارزه جويي جلوه كند.
حالا ديگر مصايب پيشين، روزهاي تلخي كه رسانه ها بهايي به اين تيم نمي دادند و هواداران رنج حضور در ورزشگاه براي حمايت از آن را به جان نمي خريدند، به تاريخ پيوسته اند؛دوراني كه بازيكنان نيز تمايلي براي پوشيدن پيراهن كشورشان نشان نمي دادند تا توان خود را براي ديدارهاي باشگاه بيندوزند. در آن دوران يونان حتي براي تمرين نخبگان ملي خود، زمين تمريني مناسبي هم در اختيار نداشت اما اينك، شرايط واژگونه شده است.
شروع تلاش ها
در حالي كه يونان با تنها يكبار حضور در مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا به سال ۱۹۸۰ و تك دوره اي بخت آزمايي در جام جهاني ۱۹۹۴، با سابقه تاريخي تيره ، حذف شده اي زود هنگام به شمار مي رفت اما شاگردان رهاگل به نيكي راه خود را هموار كردند و وراي اسپانياي پرآوازه، گام به پرتغال نهادند: «راهيابي به دور واپسين مسابقات، هدف غايي ما از همان ابتداي جدالها بود.» مربي شصت و پنج ساله ژرمن، در توصيف اوضاع تيمش، خصوصاً پس از دو شكست در دو ديدار ابتدايي افزود: «اميدوار بوديم از هر يك از آن بازيها، امتيازي بيندوزيم اما هميشه احتمال ناكامي مي رود و تقدير چنين برايمان رقم زده بود. سپس با برتري در دو ستيز بعدي، مقابل ارمنستان و ايرلند شمالي، بار ديگر حس صعود در تيم تقويت شد، حتي اگر ناچار مي شديم سد پلي آف را پشت سر بگذاريم.»
حقيقت فراتر از تمامي ستايش ها است. يونان چهار بازي نهايي خود در دور مقدماتي را بدون دريافت حتي يك گل با پيروزي پشت سر گذارد تا با يك امتياز افزون تر از اسپانيا، به طور مستقيم به ديگر رقابتهاي جام ملت ها در هزاره جديد راه يابد.
اكنون يونان سيزده بازي را بدون زانو زدن برابر تيمي به پايان رسانده:« تمام اينها ثمره تلاش گروهي در قالب يونان بود. تك تك بازيكنان تيم دو سال در كنار يكديگر زيستند و يكديگر را به خوبي مي شناختند.» آنتونيس نيكو پوليديس، دروازه باني كه از اركان اساسي موفقيت تيم به شمار مي رفت، در ادامه سخنانش، بحث را به تمجيد از رهاگل گره مي زند: «مربي ما را به يك تيم، يك مجموعه واحد واقعي تبديل كرد. او در دشوارترين برهه ها از بازيكنان حمايت مي كرد و ما هم در مقابل با اهتمامي مضاعف پاسخ زحماتش را مي داديم. او به يك يك بازيكنان، به شخصيت شان، به وجودشان احترام مي گذاشت.»
مصايب مرد ژرمن
پس از قهرماني در بوندس ليگا در مسند هدايت وردربرمن و كايزرسلاترن، رهاگل كوشيد بخت خود را در رده ملي بيازمايد. دو سال از تكيه بر سرير مربيگري يونان مي گذشت كه آرام آرام كوشش هاي ژرمني تمام عيار، با پشتكاري بي بديل ثمره خود را آشكار ساخت: «اوايل كارم بود كه دريافتم در يونان باشگاه ها از اهميتي بيش از تيم  ملي برخوردارند. آنان بايد مي فهميدند تيم ملي شايسته بيشترين تلاش شان است. اين پيام در ميان بازيكنان يونان ساري شد و پيامدش، حمايت همه جانبه طرفداران و كاموري تيم بود.»
انگيزش بازيكنان، تهييج روح سرد مرداني كه به شكست عادت كرده بودند، بيرون آوردن بازيكناني فاتح و مغرور از دل چهره هايي سرخورده و منزوي هم وظيفه دشواري بود كه رهاگل آن را به نيكي انجام داد.
يونان سالها در عرصه ملي طعم گس شكست را چشيده بود و اينك زمان آن فرا رسيده بود تا روح و تفكر پيروزي در ميان بازيكنان جاري شود: «يوناني ها بسيار احساساتي هستند و مي خواهند، چه در زندگي و چه در فوتبال، خيلي زود به موفقيت برسند.
002610.jpg

من به بازيكنان گوشزد مي كردم كه كامراني هدفي است كه مي توان در درازمدت فراچنگ آورد.علاوه بر اين پا مي فشردم كه مجموعه اي موفق بايد قابليت هاي ويژه اي، نظير رويه تيمي را در خود پرورده باشد.»
جورجيوس كاراگونيس، هافبك تيم نيز سبب خوش اقبالي يونان را در برگ برنده اي مي داند كه رهاگل رد كرد: به خدمت گرفتن عامل رواني و برانگيختن بازيكنان: «زماني كه چمن را زير پايمان لمس مي كرديم، احساس عجيبي وجودمان را فرا مي گرفت، انگار نمي توانيم شكست بخوريم. بافراست بازي مي كرديم و حتي برابر بزرگان اجازه باز شدن دروازه مان را نمي داديم.»
با اتكا بر همين مؤلفه، كه گاه به سرعت غبار فراموشي بر آن مي نشيند، يونان اساطيري به پرتغال گام گذاشت. اكنون ذهن رهاگل بسته به پرتغال است: «مي خواهيم ثابت كنيم اقبال موجب قهرماني مان در دور گروهي نشد بلكه يونان تيمي است بسيار قدرتمند.»
... و يورو ۲۰۰۴ مي تواند نقطه عطفي در نقشينه فوتبال يونان باشد.

سايه روشن ورزش
«كلينزمن » مشاور فني  تيم  فوتبال  لس  آنجلس  گالكسي  آمريكا شد
معراج مژده- «يورگن  كلينزمن » كاپيتان  سابق  تيم  ملي  فوتبال  آلمان  در سمت  مشــاور فني  باشگاه  فوتبال  لس آنجلس  گالكسي  آمريكا مشغول  به  كار مي شود.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لس  آنجلس ، داوگ  هاميلتون  مدير عـــامل  باشگاه  مذكور، گفته  است  كه  كلينزمن  در سمت  مشاور در كنار مربيان  تيم كار خواهد كرد و با تجربه  موفقي  كه  در فوتبال  حرفه اي  دارد راهنمايي هاي  لازم  را براي  پيشبرد هر چه  بهتر برنامه هاي  تيم  به  آنها ارائه  خواهد داد.
كلينزمن  كه  ۳۹ سال  دارد هم  اكنون  در ايالت  كاليفرنياي  آمريكا زندگي  مي كند و از علاقه مندان  تيم  گالكسي  است  و بازي هاي  آن  را از نزديك  دنبــال  مي كند.
اين  بازيكن  خوش  نام  قديم  فوتبال  آلمان  گفته  است  كه  تجربه  موفق ، برنامه  و راهكارهاي  خود را در اختيار تيم  گالكسي  خواهد گذاشت  و هدف  غايي  او بالا بردن  كارايي  و توان  حرفه اي  بازيكنان  است .
تيم  ملي  فوتبال  زنان  عراق  براي  شركت  در مسابقات  بين المللي  آماده  مي شود
«عادل  گرگيس » سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  زنان  عراق  گفت  كه  اين  تيم  خود را براي  شركت  در مسابقات  بين المللي  آماده  مي كند.
وي  روز پنجشنبه  در گفت وگو با روزنامه  «الصباح » چاپ  بغداد تصريح  كرد كه  اين  تيم  در حال  انجام  تمرين هاي  فشرده  براي  شركت  در مسابقه هــــــاي  بين المللي  فوتبال  زنان  در اردن  است .
سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  زنان  عراق  درباره  مشكلاتي  كه  تمرينات  تيم  ملي فوتبال  زنان  عراق  با آن  روبه روست ، گفت : نبود زمين  مناسب  خللي  در تمرين هاي  تيم  بوجود آورده  است .
گرگيس  افزود: «نداء ياسر» كاپيتان  اين  تيم ، «گيتال  غفور» دروازه بان ، «حنان  هاشم » و «سناء احمد» از بهترين  بازيكنان  تيم  مذكور هستند.
ابراز خرسندي ولاپان از نتايج
دور اول فوتبال باشگاه هاي آسيا
«پيتر ولاپان» دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا ابراز خرسندي خود را از نتايج كسب شده در دور اول مسابقات فوتبال قهرماني باشگاه هاي اين قاره اعلام كرد.
ولاپان گفت: سطح كيفي دور اول پيكارهاي فوق نشان دهنده رشد فوتبال در قاره آسياست.
دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا در ادامه اظهار داشت: ميانگين ۳ گل در هر بازي موجب دلگرمي دست اندركاران فوتبال در اين كنفدراسيون شده است.
در ۱۳ بازي انجام شده در دور اول مسابقات فوتبال قهرماني باشگاه هاي آسيا، ۳۶ گل رد و بدل شده است.

خبرها و نگاه ها
«جي جي  اوكوچا» بهترين  بازيكن  فوتبال  جام  ملت هاي  آفريقا
كيوان آشفته- «جي جي  اوكوچا» كاپيتان  تيم  ملي  فوتبال  نيجريه ، به  عنوان  بهترين بازيكن  حاضر در بيست  و چهارمين  دوره  مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  آفريقا كه  در تونس  جريان  دارد و در شرف  اتمام  است ، معرفي  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از تونس ، كميته  برگزاركننده  اين  مسابقات  در نشستي  در حاشيه  مسابقات  در تونس  بهترين  بازيكن  پيكارها را انتخاب  و كنفدراسيون  فوتبال  آفريقا خبر آن  را اعلام  كرد.
جايزه  اوكوچا بعد از پايان    ديدار فينال  مسابقات  كه  بين تيم هاي  تونس  و مغرب  به  انجام  رسيد، به  او اهدا شد. اوكوچا بازيكن  ۳۰ ساله  كه  در باشگاه  بولتون  انگليس  بازي  مي كند يكي  از نامزدهاي  احراز مقام  بهترين  بازيكن  سال  ۲۰۰۳ فوتبال  آفريقا نيز هست .
بهترين  بازيكن  سال  فوتبال  قاره  آفريقا، ماه  آوريل  از سوي  كنفدراسيون فوتبال  آفريقا معرفي  و جايزه اي  به  او اهدا خواهد شد. جي  جي  اوكوچا در سال  ۱۹۹۴ همراه  با تيم  ملي  نيجريه  قهرمان  جام  ملت هاي  آفريقا شد و در آن  مسابقات  دو گل  هم  به  ثمر رساند.
مربي تيم  چلسي :
«تيه ري هانري »، «محمدعلي كلي » فوتبال است
002601.jpg

«كلوديو رانيه ري » مربي  ايتاليايي  تيم  فوتبال  چلسي  انگليس  «تيه ري  هانري » بازيكن  فرانسوي  تيم  آرسنال  را با «محمدعلي  كلي » بوكسور سرشناس  و تاريخي  مقايسه  كرده  و از او با عنوان «محمدعلي  كلي  فوتبال» ياد مي كند. وي  اعتراف  كرده  است  كه  بارها در زماني  كه  مربي  تيم  فيورنتيناي  ايتاليا بود عزم  به  خدمت  گرفتن  اين  بازيكن  را داشته  كه  به  توفيقي  دست  نيافته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، رانيه ري  در مصاحبه  با روزنامه  ايونينگ  استاندارد چاپ  لندن  گفته  است : هانري  محمد علي  فوتبال  است  زيرا هم  زيبايي  و هم  سرعت  را توأمان  با هم  دارد و با مهارت  و ظرافت  خاصي  بازي هاي  زيبايش  را به  نمايش  مي گذارد.
رانيه  ري  افزوده  است  :از سالها قبل  از زماني  كه  هانري  در تيم  اميدهاي  فرانسه  عضويت  داشت  و وي  در آن  هنگام  مربي  فيورنتينا بود در كمين  شكار اين  بازيكن  بود و از رئيس  باشگاهش  مي خواست  هانري  را استخدام  كند.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |