چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲
درمانگاه
Front Page

وقتي بيماري به پزشك مراجعه مي كند اما دستمزد او را نمي پردازد چه بايد كرد؟
بازگويي يك سر مگو
وقتي براي ارايه درماني بهتر و راحتي بيمار چنين هزينه گزافي براي تجهيز مطب پرداخت مي شود دريافت دستمزد براي درمان صورت گرفته طبيعي ترين حق پزشك است 
003063.jpg
عليرضا آشوري 
گرچه معمولاً تعرفه هاي درماني در ايران، پزشك با پزشك فرق مي كند اما وقتي بيماري به پزشكي مراجعه مي كند و طرح درمان او را مي پذيرد منطقاً مي بايست هزينه درماني را پرداخت كند ولي...
مشكل هزينه هاي درماني، مساله اي است كه هميشه در رشته هاي پزشكي مطرح بوده است اما بنابر هر معياري وقتي بيماري به يك پزشك مراجعه مي كند بايد هزينه هاي درماني را ولو هرچقدر هم بالا بپردازد. اما وقتي بيمار پول را پرداخت نمي كند، چه؟
قضيه عدم پرداخت هزينه هاي درماني در تمام اقشار رشته هاي پزشكي ديده مي شود. اما در بين دندانپزشكان شيوع وحشتناكي دارد و غيرممكن است شما دندانپزشكي را پيدا كنيد كه چنين تجربه تلخي را از سر نگذرانده باشد. دكتر «ا.ل» متخصص جراحي دهان و فك و صورت با خنده مي گويد: «اگر دندانپزشكي را پيدا كرديد كه پولش را نخورده باشند جايزه داريد»! به واقع حتي دندانپزشكاني با بهترين اصول و اسلوب مطب داري هم مبتلا به اين عارضه مي شوند. شيوع به مراتب بالاتر عدم پرداخت هزينه در دندانپزشكان بيشتر به نوع كار پزشكان و دندانپزشكان مربوط مي شود.
پزشكان عمدتاً ويزيت هاي مشخص، يك جلسه اي و ثابتي داشته و عمده هزينه بالاي كارهاي پزشكي به درمان هاي بيمارستاني و پاراكلينيكي مربوط مي شود كه سيستم مالي كاملاً خاصي دارند. اما درمورد دندانپزشكان به جرات مي توان گفت بالغ بر ۹۰ درصد درمان هاي دندانپزشكي بيش از يك جلسه زمان مي برند و به جز جراحي هاي بيمارستاني رشد جراحي دهان و فك و صورت تمام درمان هاي گرانقيمت دندانپزشكي در همان مطب انجام مي شود. دليل قيمت بالاي درمان هاي دندانپزشكي هم تقريباً واضح است. مواد مصرفي عمدتاً گرانقيمت به اضافه هزينه هاي لابراتواري، مدت زمان طولاني درمان و درمان هاي زيبايي هزينه درمان هاي دندانپزشكي را بالا مي برد. به همين دليل، عمده دندانپزشكان طي چند جلسه درمان و حتي مدتي بعد از آن پول خود را دريافت مي كنند و دقيقاً در همين برهه است كه تعداد نسبتاً زيادي از بيماران بدون پرداخت كامل هزينه درمان خود به سادگي غيب مي شوند. دكتر «ع.م» دندانپزشك عمومي مي گويد: «براي يك بيمار چندين درمان جراحي، اندو و پروتز ثابت انجام دادم. مجموع هزينه درماني چيزي حدود ۸۰۰ هزار تومان مي شد. بيمار جلسه آخر صد هزار تومان داد و گفت تا آخر هفته بقيه پول را مي آورد. الان سه ماه است كه رفته و خبري هم از پول نيست.» دكتر «ع.ج» متخصص پروتزهاي دنداني و استاديار دانشگاه وقتي موضوع بحث ما را مي شنود با خنده اي تلخ مي گويد: «من را بيچاره كرده اند! تعداد اين موارد آنقدر زياد است كه مي توانم از آنها يك كتاب بنويسم. آخرين و بدترين آنها كار بسيار بسيار گران قيمتي بود كه براي يك بيمار انجام دادم. تمام دندان هاي دو فك را با پروتز ثابت و فريم هاي طلا بازسازي كرديم و من در مراحل كار حتي پول لابراتور را هم از جيب خودم دادم. بيمار دويست هزار تومان از هزينه چندميليوني را داد و رفت كه رفت.» قضيه وقتي جالب تر مي شود كه به شغل دوم اين قبيل بيماران دقت كنيم. دكتر «ع.ج» مي گويد: «بسياري از اين بيماران اصلاً مشكل مالي ندارند و حتي با طبيب آشنا هم هستند. همين بيماري  كه ذكرش رفت متخصص گوش و حلق و بيني بود! معمولاً بيماران با بضاعت مالي پايين كمتر به دندانپزشكان گرانقيمت مراجعه مي كنند و همين بيماران مي توانند با هزينه اي كمتر درماني معقول و مناسب را در دانشگاه ها دريافت كنند.» دكتر «ج» مي افزايد: «براي يكي ديگر از همكاران، درماني مشابه انجام دادم. ايشان جلسه آخر خيلي راحت گفت:  من عادت ندارم پولي بابت درمان پرداخت كنم!!»
خوب چه بايد كرد؟ ساده ترين و اولين راهي كه به ذهن مي رسد شكايت به مراجع قضايي است اما قضيه به اين سادگي ها هم نيست. دكتر «ع.ج» مي گويد: «گويا اصلاً مرجعي براي رسيدگي به اين مشكل وجود ندارد.» دكتر «ع.م» هم در اين زمينه مي گويد:  «وقتي كه مي خواستم شكايت كنم. آنقدر كاغذبازي و مراحل اداري عجيب و غريب و دوندگي از اين ارگان به آن سازمان وجود داشت كه قيدش را زدم.» نگارنده دقيقاً نمي داند كه چنين مرجعي وجود دارد يا خير. ولي غير از دو دندانپزشك فوق دندانپزشكان ديگر هم اذعان مي كردند كه بوروكراسي ارگان هاي ذي ربط همه شان را از طرح شكايت منصرف كرده است. از سوي ديگر يك مساله كه بسياري از دندانپزشكان با قاطعيت به آن اشاره مي كنند، بحث پايه اي اخلاق پزشكي است. دكتر «ش.ت»، متخصص پروتزهاي دنداني و يكي از دندانپزشكان قديمي و باسابقه كشور مي گويد: «هدف از يك درمان دندانپزشكي برگرداندن عملكرد، زيبايي و بهداشت بيمار است. بنابراين بعد از درمان بيمار بايد احساس راحتي كند.» ايشان اعتقاد دارند «بايد نتيجه اصلي درمان راحتي بيمار باشد؛ چه پول بدهد چه ندهد.» درعين حال به خاطر همين اعتقاد به اخلاق پزشكي بسياري از دندانپزشكان حتي موضوع را پيگيري هم نمي كنند. دكتر «ع.ج» مي گويد: «شخصيت علمي و اجتماعي يك پزشك اجازه نمي دهد تا به خاطر پول از كسي شكايت كند.» ولي آيا واقعاً اين اعتقاد زيبا به اخلاق پزشكي و حفظ منش پزشكي باعث مي شود تا بيمار دستمزد يك پزشك را پرداخت نكند؟ وقتي بيمار از اعتماد پزشك سوءاستفاده مي كند آيا دليلي براي اعتمادكردن وجود دارد؟ باتوجه به اين مساله عملكرد بسياري از بيمارستان هاي خصوصي قابل توجيه است كه تا پول به صندوق واريز نشود بيمار را بستري نمي كند، موردي كه فرياد بسياري از بيماران را درمي آورد. آيا در مطب هم بايد به اين شكل رفتار شود؟ مثلاً تمام هزينه درمان قبل از كار دريافت شود،  يا تا هزينه پرداخت نشود كار به بيمار تحويل داده نشود. اگر دندانپزشكي چنين كند متهم به زيرپاگذاشتن اخلاق پزشكي و اصول مقدس حرفه خود نمي شود؟ تازه همه اين حرفها به كنار تكليف برخي دندانپزشكان كه كار نصفه همكاران خود را تكميل مي كنند چه؟ آيا اين صحيح است كه بيماري يك درمان نصفه را براي عدم پرداخت هزينه درمان، پيش دندانپزشك ديگري ببرد تا او صرفا با تكميل كردن كار هزينه اي به مراتب كمتر بتراشد و خودش هم پولي نصيب ببرد؟ چرا اين همكاران محترم چنين كارهايي را مي پذيرند؟ با اينها بايد چه كرد؟ باب اين موضوع همچنان در اين صفحه باز است.

تقليل اهداكنندگان عضو
003111.jpg
پيام مومني
سازمان هاي بهداشتي از كاهش وحشتناك تعداد بالقوه اهداكنندگان عضو به شدت دچار وحشت شده اند. اين كمبود، حيات تعداد زيادي از بيماران نيازمند پيوند را به مخاطره خواهد انداخت.
يك حسابرسي سرانگشتي در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان از اول آوريل تا سي ام ژوئن سال گذشته نشان داد كه ۴۹ درصد از اقوام بيماراني كه فوت كرده اند از اهداي اعضاي بدن خود به اين بيماران نيازمند سر باز زده اند. مطالعات قديمي تر در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ حاكي از اين بود كه حدود ۳۰ درصد از بستگان بيماران، حاضر به اهداي اعضاي بدن خود جهت پيوند نيستند. طبيعتا بحث و مجادله اوليه درباره پيوند اعضا اين امكان را به بيماران مي دهد تا قبل از اينكه اقوام غمگين خود را با پيشنهادي ترسناك مواجه كنند، درباره مشكل خود تصميم گيري كنند.
مايكل ويلكس رئيس انجمن پزشكي بريتانيا، مي گويد: «اگر اين مشكل پابرجا بماند شما فقط دو راه حل خواهيد داشت؛يكي اينكه با ترفندهاي خاصي تعداد افرادي را كه به طور داوطلبانه حاضر به اهداي عضو در صورت مرگ مغزي هستند افزايش دهيد يا اينكه گرفتن رضايت را مسلم فرض كنيد. در عين حال اينكه افراد سست و بي حال كارت هاي رضايت نامه داشته باشند و اين طرف و آن طرف بروند يافتن راه حل براي اين مشكل را پيچيده تر خواهد كرد.
علل امتناع اقوام از اهداي عضو اين بوده كه بيماران از آنها درخواست كرده اند كه دهنده(Donor) عضو نباشند. بيماران نمي خواستند كساني كه دوستشان دارند متحمل جراحي و عوارض بعدي احتمالي شوند. در اسپانيا كه هر بيمارستان بخش خاصي براي يافتن دونرهاي بالقوه دارد، نرخ امتناع ۲۴ درصد بوده و دولت قصد بررسي اين مساله را دارد.
دولت بريتانيا قصد دارد برنامه جديدي را در زمينه جلب رضايت براي اهداي عضو اعمال كند. اما مسوولان اظهار مي كنند كه حمايت كافي از طرف بيماران، پزشكان يا محققان صورت نمي گيرد. به هر حال بر طبق اين برنامه جديد، مي بايست چارچوب جديدي براي اطمينان از وجود اهداكنندگان عضو ايجاد شود، به نحوي كه تا سال ۲۰۱۰ ميلادي تعداد ۹/۱۰ ميليون نفر دهنده بالقوه به ۱۶ ميليون نفر دهنده رسمي ثبت نام شده ارتقا يابد.
در حدود ۴۰۰ نفر از افراد ليست انتظار دريافت پيوند هر ساله جان خود را از دست مي دهند و خلاء موجود بين اهداكنندگان و نيازمندان دريافت پيوند، لحظه به لحظه افزايش مي يابد و افزايش سن عمومي جامعه و روند رو به تزايد وقوع آسيب ها و ضايعات جسماني بر شدت اين مشكل مي افزايد.
بيش از ۵ هزار و ۸۰۰ نفر بيمار براي دريافت پيوند ثبت نام كرده اند كه اغلب نيازمند پيوند كليه هستند در حالي كه صرفا ۲ هزار و ۸۰۰ جراحي برداشت عضو در طول سال از ۲ هزار و ۶۷۵ دهنده صورت مي گيرد، اغلب اين بيماران مي ميرند در حالي كه برخي از اين كليه ها، كبدها و ريه هاي پيوندشده زندگي آتي اهداكنندگان را هم با خطر روبه رو خواهد كرد.
آمارها نشان مي دهد كه در ايرلند شمالي ۶۳ درصد و در اسكاتلند ۲۲ درصد از دونرهاي ثبت نام كرده، از اهداي عضو خودداري مي كنند كه بيش از رقم ۱۸ درصدي ميانگين در كل شبه جزيره بريتانياست در حالي كه فقط ۳۷ درصد از بستگان از اهداي عضو خودداري مي كنند.
منبع: گاردين

ستون شما
در آرزوي يك مكان امن
يكي از دانشجويان رشته داروسازي دانشگاه شهيد بهشتي فكسي را براي روزنامه ارسال كرده كه در آن از وضعيت نامناسب يكي از ساختمان هاي آموزش رشته داروسازي خبر داده است. متن اين فكس را به طور كامل چاپ مي كنيم و همين جا، باز بر آمادگي خود براي چاپ نوشته هاي مربوط به حقوق مردم، خدمتگزاران پزشكي كادر پزشكي و رشته هاي مرتبط تاكيد مي كنيم - گروه درمانگاه درپي وقوع زلزله مهيب و وحشتناك پنجم دي ماه شهرستان بم و اطراف آن كه منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از هموطنان و مردم دردمند آن ديار شد، توجه به ايمن سازي ساختمان ها و پيشگيري از عواقب زلزله هاي احتمالي، بار ديگر موردتوجه محافل و مسوولان قرار گرفته است. در اين راستا يكي از ساختمان هاي آموزشي - دانشگاهي را معرفي مي كنم تا بلكه مسوولان امر، قبل از وقوع يك اتفاق ناگوار احتمالي، به فكر چاره بيفتند.
در ضلع جنوب شرقي بزرگراه شهيد همت - خيابان عباسپور (توانير)، ساختمان شماره ۲ دانشكده داروسازي شهيد بهشتي واقع شده است. (تصوير شهيد همت روي ضلع شرقي اين ساختمان، براي رانندگاني كه بزرگراه را از شرق به غرب مي پيمايند قابل مشاهده است.) اين ساختمان ۵-۴ طبقه كه قبلاً خوابگاه دانشجويان دختر بوده (قبل از آن چه بوده؟)، از چهار طرف آزاد است و به جايي تكيه ندارد (دو طرف پارك + خيابان + حياط).
ساختمان مذكور، بخش آموزشي دانشكده داروسازي بوده و محل استقرار كلاس ها و آزمايشگاه ها است، در طول روز شايد نزديك ۳۵۰-۳۰۰ دانشجو، دستيار، اساتيد و كارشناسان (علاوه بر كارمندان و كارگران مستقر)، در كلاس ها و آزمايشگاه ها مشغول هستند و اگر خداي نكرده اتفاقي (مثل زلزله) بيفتد، ضايعه كاملاً جبران ناپذيري حادث مي شود.
ساختمان فوق الذكر به هيچ وجه استحكام كافي نداشته و با راه رفتن در طبقات سوم و چهارم آن، لرزش ساختمان كاملاً محسوس است.
به هرحال اگر خداي ناكرده در يك روز كاري - اداري، اين ساختمان ريزش كند، اتفاق وحشتناكي رخ مي دهد كه شامل كشته و مجروح شدن اساتيد، دانشجويان، كارمندان، كارشناسان و ازبين رفتن صدها ميليون تومان تجهيزات، امكانات و دستگاه هاي پيشرفته و تخصصي آزمايشگاهي است.
جاي آن دارد كه مسوولان محترم دانشگاه، قبل از وقوع يك ضايعه جبران ناپذير، نسبت به انتقال اساتيد و دانشجويان به يك مكان امن، اقدام كرده و كوتاهي نكنند كه فردا، بسيار دير است، يا آنكه اين ساختمان را كلاً تعطيل و تخريب كنند. گزارشگران روزنامه، حتماً مي توانند صحت اين گفته ها را تاييد كنند.
خواهش ما اين است كه بفكر امنيت جاني - مالي ما دانشجويان باشيد و كاري نكنيد كه فاجعه خوابگاه دانشگاه آزاد بم تكرار شود.
دانشجوي داروسازي شهيد بهشتي

خورد و خوراك
اطلاعات تغذيه اي
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
مطالعات نشان داده است در افرادي كه روزانه ۵ واحد ميوه و سبزي مصرف مي كنند خطر بيماري هاي قلبي ۳۹ درصد در مقايسه با كساني كه اين مقدار را مصرف نمي كنند، كاهش مي يابد.
از انگور و كلم قرمز در منو غذايي خود استفاده كنيد.
بيشتر از ۲۵ الي ۳۰ درصد كالري رژيم غذايي خود را به چربي اختصاص ندهيد. نوع چربي مصرفي بسيار اهميت دارد. اسيدهاي چرب با يك پيوند دوگانه(MUFA) كه در روغن هاي زيتون و كنولا يافت مي شوند در كاهش LDL (كلسترول بد) تاثير داشته و بر HDL (كلسترول خوب) تاثير نمي گذارند.
بر عكس، چربي هاي اشباع - نوعي چربي كه در محصولات حيواني مثل گوشت قرمز و محصولات لبني و اسيدهاي چرب ترانس كه در مارگارين و روغن هاي هيدروژنه يافت مي شود- باعث افزايش كلسترول خون(LDL) مي شود.
از انواع آجيل، روغن زيتون و ماهي تن در رژيم غذايي خود بيشتر استفاده كنيد.
حتما از سير و پياز به مقدار كافي استفاده كنيد. چرا كه اين مواد، خاصيت كاهش كلسترول خون را دارا هستند. از مصرف محرك هايي مثل قهوه و چاي سياه كه حاوي كافئين هستند بپرهيزيد. قهوه باعث افزايش هورمون هاي استرس در بدن مي شود. از مصرف قهوه، الكل، شكر، كره، گوشت قرمز، چربي (بخصوص چربي حيواني و روغن هاي هيدروژنه) ،غذاي سرخ كرده، غذاهاي تصفيه شده و فرآيند شده، نوشابه، غذاهاي ادويه دار و مواد غذايي تهيه شده از آرد سفيد مثل نان سفيد، بپرهيزيد. روزانه حداقل ۸ ليوان آب بنوشيد.در يك مطالعه نشان داده شد مرداني كه روزانه حداقل ۵ ليوان آب مي نوشيدند نسبت به مرداني كه اين كار را انجام نمي دادند خطر مبتلا شدن آنها به امراض قلبي ۵۱ درصد كمتر وجود داشت و درصد ابتلا به امراض قلبي در زنان، ۳۵ درصد كمتر بوده است. منابع حاوي سديم زياد را در رژيم غذايي خود محدود كنيد. نمك، حاوي سديم است و باعث احتباس مايعات در بدن شده و در نتيجه كار قلب را افزايش مي دهد. انجمن قلب آمريكا به بيماران قلبي توصيه مي كند كه مصرف منابع سديم را محدود كرده و خوردن نمك را به اندازه يك قاشق چايخوري در روز برسانيد. اگر شما داروهاي ضدانعقاد مانند وارفارين و يا هپارين و يا حتي آسپرين مصرف مي كنيد، مصرف مواد غني از ويتامينK را محدود كنيد. مصرف غذاهاي غني از ويتامينK مانند بروكلي، گل كلم، زرده تخم مرغ، جگر، اسفناج و همه سبزيجات سبز باعث افزايش لخته خون شده و در نتيجه با داروهاي ضدانعقاد تداخل ايجاد مي كنند.
براي افزايش اثر داروهاي ضد انعقاد خون از سبوس گندم، ويتامينE ، لوبياي سويا و دانه آفتاب گردان استفاده كنيد. اگر براي تنظيم كار قلب از آسپرين استفاده مي كنيد تا بعد از مصرف اين قرص از آنتي اسيدها استفاده نكنيد. چرا كه آنتي اسيد باعث كاهش مقدار آسپرين در حال چرخش در خون مي شود. نكات را جدي تلقي كنيد. بعد از مبتلا شدن به اين امراض، فقط درد وجود دارد و پشيماني، تغذيه خود را تصحيح كنيد. خواهش مي كنيم!
منبعHolisticonline.com :

تحميل هزينه هاي درماني به مردم
باتوجه به بازار نابسامان تعرفه هاي پزشكي، در حال حاضر مردم پول زيادي بابت هزينه هاي درماني مي پردازند.
به گفته دكتر محمد حسن ابوالحسن- كارشناس شوراي عالي بيمه خدمات درماني - در نظام بهداشت و درمان كشور ما، سهم مردم از هزينه اي بهداشت و درمان بين ۵۰ تا۶۰ درصد بوده و چنين وضعيتي در هيچ جاي دنيا به اين شكل نيست.
تنها زماني مي توان حرف از تعرفه هاي پزشكي واقعي به ميان آورد كه به موجب اجراي آن پرداخت مردم بيش از اين نشود.

شپش سر و عفونت هاي پوستي
يك متخصص پوست و مو شپش سر را متعلق به دوران قديم ندانست.
به گفته دكتر علي وفايي، تنها علامت ابتلا به اين بيماري خارش شديد سر است و در ضمن به محض مشاهده تخم شپش در سر بايد درمان را شروع كرد. تاخير در اين پيشگيري و درمان نه تنها موجب آلودگي ديگران مي شود بلكه به دليل خارش شديد در پوست سر، سبب بروز عفونت هاي پوستي از قبيل زرد زخم ومشكلات ناشي از آن مي شود.

روز جهاني اهدا كننده خون
سازمان بهداشت جهاني، جامعه بين المللي خون انجمن صليب سرخ، هلال احمر و اتحاديه بين المللي سازمان هاي اهدا كننده خون ۱۴ ژوئن سال ۲۰۰۴ مصادف با ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۳ را به عنوان «روز جهاني (اهدا كننده)» نام گذاري كرده اند.
۱۴ ژوئن سالروز تولد «كارل لاندشناينر» كاشف سيستم گروه هاي خوني و برنده جايزه نوبل است و هدف از بزرگداشت اين روز تكريم تمام اهدا كنندگان داوطلب در سراسر دنيا به ويژه اهداكنندگان مستمر است.

همايش علمي اعصاب كودكان
سومين همايش علمي اعصاب كودكان با هدف ارايه آخرين دستاوردهاي علمي در نورولوژي اعصاب كودكان، تبادل نظر متخصصان و افزايش آگاهي هاي شركت كنندگان در زمينه هاي تشخيص و درمان زودرس بيماري هاي اعصاب كودكان برگزار مي شود.
به گفته سيد حسين حسن پور- دبير همايش - در اين همايش اعضاي انجمن مغز و اعصاب كودكان ايران، همكاران فوق تخصص نوزادان، غدد و ... حضور خواهند داشت.
علاقه مندان به شركت در اين همايش مي توانند از ۲۸ تا۳۰ بهمن ماه در سالن همايش هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران حضور يابند.

نوجوانان و تغذيه مناسب
نوجوانان به دليل سوخت و ساز زياد بدن در دوران بلوغ به انرژي بيشتري نياز دارند.
تغذيه مناسب و استفاده صحيح و روزانه از چهار گروه مواد غذايي شير و لبنيات ، گوشت، حبوبات و مغزها ، نان وغلات و ميوه و سبزيجات مي تواند سلامت دوران بلوغ را تضمين كند.
گفتني است كه مصرف زياد قندهاي ساده مانند نوشابه ها، شكلات، آب نبات و ساير موادي كه صرفا انرژي زا هستند و ارزش غذايي ديگري ندارند، بايد محدود شوند. ضمنا نوجوانان بايد از مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده و پر ادويه و تند خودداري كنند.

نان، پنير ، خرما و تقويت حافظه
نتايج يك بررسي نشان داد كه برنامه غذايي «نان، پنير وخرما» بايك استكان  چاي براي صبحانه ۲۱ درصد قدرت حافظه كوتاه مدت دانش آموزان را افزايش مي دهد.
به گفته دكتر رضا اماني، پس از بررسي ارتباط تغذيه و اختلال پيش تحركي كودكان دريافتند كه قندهاي ساده و مواد شيرين در اين اختلال موثرند.
با توجه به الگوهاي غذايي كشور، در دختراني كه به اين اختلال دچار هستند مصرف قند و شكر بالاست و در كودكاني كه آلرژي هاي غذايي دارند، اين اختلال تا دو برابر بيشتر مي شود.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  عكاس خانه  |   علمي  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |