شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵
اميد براي مبتلا يان به سرطان
زاييده تمدن
تشخيص، تجويز و تلا ش براي درما ن سرطان با مدارا با بيماران در اين مركز توام است
003213.jpg
دكتر لاله ميراسكندري 
سالهاست كه به مقوله سرطان مي پردازيم، در اين باره تحقيق، مقاله و دارو زياد است. ولي بازهم بيماران سرطاني هميشه منزوي و افسرده هستند. در گوشه اي از بيمارستان يا خانه كز كرده اند و منتظر يك معجزه و شايد...
ولي انگار بارقه هايي از اميد مي درخشد!
امروزه ثابت شده است كه وضعيت روحي و رواني بيمار سرطاني در آغاز، پيشرفت وحتي درمان سرطان بيشتر از دارو، اشعه وجراحي موثراست. اصولا سرطان زائيده تمدن است و اين به اصطلاح تمدن چيزي نيست جز استرس، آلودگي، فشار، عجله و اصولا زندگي نكردن!
اخيرا درمان هاي گروهي ومشاوره هاي رواني در تمام دنيا باب شده و اتفاقا نتايج معجزه آسايي هم داشته است.
گروه پژوهشي بيماري هاي پستان جهاد دانشگاهي اولين مركز ايراني اجرا كننده چنين طرح هاي حمايتي است. فعاليت هاي اين مركز به چند دسته تقسيم مي شود:
۱-بخش حمايتي براي بيماران مبتلا به سرطان پستان.
۲-پروژه هاي پژوهشي بيماري ها و سرطان پستان.
۳-بخش آموزشي كه البته آموزش گروه هاي تخصصي رادر برمي گيرد.
- اهداف حمايتي اين مجموعه در قالب صداي مشاور و گروه درماني است.
تمام افرادي كه مبتلا به انواع بيمار هاي سينه مي شوند، مي توانند تنها با يك تلفن با پزشك آموزش ديده مشورت كرده و مشكلات خود را در ميان گذارند. اگر مشكل از اين طريق حل نشود و احتياج به معاينه باشد از همان طريق يك وقت معاينه حضوري تعيين مي شود.
دكتر ابراهيميان مدير گروه پژوهشي بيماري هاي پستان مي گويد: اين روش مخصوصاً از سوي بيماران شهرستاني كه دسترسي به پزشك متخصص ندارند، بسيار استقبال شده است.
فعاليت جالب اين مجموعه همان گروه درماني است. جلسات اين مركز هر ماه يك بار برگزار مي شود. گروه گرد هم جمع مي شوند و تجربيات خود را در اختيار يكديگر مي گذارند. افراد ممكن است در جلسات اول كمي اشكال تطبيق داشته باشند ولي به مرور كاملا در گروه حل مي شوند.
دكتر ابراهيميان مي گويد: ما فقط گروه را هدايت مي كنيم و در نهايت اين خود بيماران هستند كه با صحبت يكديگر را كمك مي كنند.
پروژه هاي پژوهشي اين مركزشامل تمام جنبه هاي مختلف تشخيصي، درماني، حمايتي و اپيدميولوژي است. براي انجام اين پروژه هاي پژوهشي از بيماراني كه به كلينيك سينه مجاور اين مركز مراجعه مي كنند، استفاده مي شود به عنوان مثال يكي از طرح هاي پژوهشي اين مركز، بررسي ميزان تاخير بيماران است، يعني از زماني كه اولين علايم را خودشان متوجه  شده و يا از طريق پزشك مطلع مي شوند تا موقعي كه اولين بار به پزشك مراجعه مي كنند. بعضي بيماران به علايم اهميت نمي دهند و يا نسبت به مراجعه به پزشك ترس دارند به همين علت معمولا مقداري تاخير وجود دارد. بر اساس اين تحقيقات، ميزان تاخير بيماران ايراني نسبت به كشورهاي اروپايي و حتي كشورهاي همسايه بيشتر است.
دكتر ابراهيميان مي گويد: استفاده از بيماران مبتلا به سرطان براي انجام اين طرح ها كمي مشكل است. اكثر اين بيماران علاقه اي به مداخله ديگران ندارند و براي اجراي طرح، رضايت كامل بيمار لازم است البته براي انجام اين طرح ها از بعضي بيماران بيمارستان هاي ديگر هم (با هماهنگي قبلي)، استفاده مي شود.
كلينيك سينه مجاور اين مركز از سال ۱۳۷۵ شروع به كار كرده است. از ويژگي هاي اين مركز گرد آمدن تمام مراحل تشخيصي درماني يكجاست. اين كلينيك علاوه بر بهره گرفتن از پزشكان متخصص و جراح، قسمت هاي راديولوژي، ماموگرافي، سونوگرافي، اتاق عمل سرپايي براي انواع نمونه برداري ها، شيمي درماني و مشاوره روانشناسي هم دارد. به اين ترتيب مراحل تشخيص بيماري سينه اعم از معاينه و عكس برداري و غيره تا مرحله درمان (شيمي درماني) در همين مركز قابل اجرا است.
۸۰ درصد پزشكان اين مركز زن هستند. در اين مركز جمعا ۱۵ جراح، ۷ راديولوژيست، ۳ انكولوژيست و ۱ راديوتراپيست فعاليت دارند. البته اين مركز بخش راديوتراپي ندارد و فعاليت در اين زمينه فقط در حد مشاوره است.
يكي از اقدامات قابل توجه اين كلينيك تاكيد بر خودآزمايي خانم هاست. به اين ترتيب كه در صورت مراجعه بيمار يك بروشور مفصل از نحوه معاينه سينه براي تشخيص به موقع عوارض احتمالي در اختيار وي قرار مي گيرد. آموزش نحوه خودآزمايي باعث مي شود كه زنان بتوانند بيماري هاي سينه را در مراحل اوليه تشخيص دهند و براي تشخيص قطعي و درمان سريعا به پزشك مراجعه كنند. متاسفانه بسياري از بيماري هاي سينه به خصوص سرطان پستان در ابتدا علايم خاص ندارند و درد يا خونريزي از انتهايي ترين علايم است كه معمولا در صورت پيشرفت گسترده بيماري بروز مي كند.
پيشنهاد اين مركز براي تشخيص زودرس سرطان پستان اين است: معاينه ماهيانه توسط خود، معاينه توسط پزشك و انجام ماموگرافي در سن مناسب.

خورد و خوراك
۱۰ راه حل ساده براي بهتر كردن وضع تغذيه
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه
- بعضي اوقات ديده مي شود كه افراد تمايل دارند به وضع تغذيه خود رسيدگي كنند ولي نمي دانند كه از كجا بايد شروع كرد. اول از همه مطالعه بخش هاي مربوط به تغذيه است اين بخش  ها كه در روزنامه ها و مجله ها وجود دارد كمك بزرگي به درك شما از اين عنوان مي كند.
حال تصميم گرفتيم ۱۰ راه حل ساده كه كارهاي پايه اي تغذيه است را به شما ارايه دهيم.
۱-به مقدار فراوان آب بنوشيد. بسياري از متخصصان ۸ ليوان آب را در روز توصيه مي كنند. بهترين راه اين است كه يك پارچ و يا بطري كه در حدود ۶تا۸ ليوان آب در بر مي گيرد، انتخاب كنيد و در طول روز آن حجم آب را مصرف كنيد. اگر در حال حاضر به مقدار كافي آب نمي نوشيد، سريع اقدام كنيد و فراموش نكنيد كه آب واقعا مايع حيات است. هر روز ۱ ليوان آب به نوشيدني هاي خود اضافه كنيد تا در نهايت به ۸ ليوان آب برسيد.
۲ -سعي كنيد همراه با غذاي خود يك يا دو عدد ميوه ميل كنيد. اگر با هر وعده يك يا ۲ عدد ميوه ميل كنيد، در اين صورت تعداد واحدهاي توصيه شده توسطRDA را رعايت كرده ايد. در روز بايد در حدود ۵ عدد ميوه مصرف كنيد. اين كار ضروري است. حداقل اگر براي خودتان سلامتي مهم نيست،براي كودكان اين امر را به جا آوريد. ميوه شفاي درد همه بيماري هاست. در ميوه مواردي وجود دارد كه در قرص هاي مولتي ويتامين يافت نمي شود. ميوه از هر چيز واجب تر است.
۳-سعي كنيد از سبوس بيشتر استفاده كنيد. بدين صورت كه به دنبال نان هايي باشيد كه داراي سبوس هستند. در اين صورت فيبركافي استفاده كرده  و به طور خودكار از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري كرده ايد.
۴ -مصرف شيريني جات را تحت كنترل خود در آوريد. سعي كنيد وعده هاي شكلات و شيريني در غذاي روزانه خود را كاهش دهيد. مثلا از غلات صبحانه اي استفاده كنيد و بدون شكر باشد. اگر تا ديروز از شكلات بخصوص، نوع بزرگ را انتخاب مي كرديد از امروز سايز كوچك آن را انتخاب كنيد. مصرف دسر بعداز غذا را با مصرف ميوه جايگزين كرده و فقط يكي دو بار در هفته دسربخوريد. فراموش نكنيد كه هر چقدر كمتر شيريني جات بخوريد، به مقدار كمتري نسبت به آن اشتياق نشان خواهيد داد.
۵ -از گوشت كم چرب استفاده كنيد. گوشت هاي پروسه شده و يا بهتر بگوييم انواع برگرهاي آماده براي مصرف حاوي چربي زيادي است. مصرف اين غذاها را به حداقل برسانيد. به جاي گوشت قرمز از ماهي و مرغ استفاده كنيد و از اهميت سويا غافل نشويد.
۶-سعي كنيد از لبنيات رژيمي و كم چرب استفاده كنيد. شايد به نظر شما اين موضوع بعيد باشد كه مصرف لبنيات كم چرب كاهش چشمگيري در كاهش كالري و به دنبال آن كاهش وزن طي روز خواهد داشت. اگر نمي توانيد و يا بهتر بگويم،دوست نداريد از محصولات لبني بدون چربي استفاده كنيد، حداقل از انواع كم چرب استفاده كنيد.
۷ -يك كاسه كوچك از انواع سبزيجات ، براي خود تهيه كنيد و براي چاشني آن از ادويه هاي مختلف بهره ببريد. از آبليمو و آبغوره استفاده كنيد و يا حتي در غير اين صورت سالاد را با ماست و مقداري سس كچاب ميل كنيد.
۸ -به تدريج حجم پرس غذاي خود را كم كنيد. كساني كه اضافه وزن دارند، معمولا به مقدار زيادي غذا مي خورند. اگر كم كم حجم ظرف غذاي خود را كم كنيد، نه تنها وزن شما كاهش مي يابد، بلكه اين عاملي خواهد بود كه شما را تشويق مي كند به راه خود ادامه دهيد. در اينجا اين نكته را متذكر مي شويم كه از همه گروه هاي غذايي در رژيم غذاي خود استفاده كرده و چيزي را حذف نكنيد. پيشنهاد مي كنيم براي داشتن يك رژيم غذايي مناسب و متعادل با كارشناس تغذيه، مشاوره انجام دهيد و با اين كار سلامت خود را تضمين كنيد.
۹-به برچسب هاي تغذيه اي دقت كنيد. در برچسب هاي غذايي محتواي مواد موجود درآن غذا نوشته شده است اين برچسب ها نشان دهنده مقدار كالري چربي و پروتئين است و يك سري عبارات مانند «كم چربي»،« كم نمك» ، «مقدار سديم تشكيل دهنده»،«غني شده» مي تواند به مشتري كمك زيادي بكند.
۱۰ -فعاليت خود را به هر صورت كه امكان دارد افزايش دهيد. خوردن غذاي سالم فقط بخشي از تعادل غذايي است. به تدريج فعاليت خود را افزايش دهيد. لازم نيست ورزش سنگين انجام دهيد. باغباني، همراهي با كودكان در بازي،استفاده از پله به جاي آسانسور، كار در منزل، پياده روي و ... تاثير بسزايي در تناسب اندام بر جا مي گذارند. بسياري از متخصصان توصيه مي كنند كه ۳۰ دقيقه نرمش و ورزش۳،روز در هفته براي حداقل سلامتي مناسب است. در مورد نوع ورزش با پزشك مشورت كنيد تا بهترين ورزش را براي شما انتخاب كند.
در انتخاب غذا دقت كنيد و احساس كنيد با انتخاب مناسب مي توانيد هميشه از سلامتي بهره مند باشد. فراموش نكنيد كه بيماري خيلي سخت است. پس مواظب خود باشد. پشيماني سودي ندارد.

پسران بيش از دختران
پسران دو برابر بيشتر از دختران به بيماري آب سياه مبتلا مي شوند.
به گفته دكتر يوسف علي زاده، بيماري آب سياه مادرزادي در كودكان زير سه سال و عمدتا در يك سال اول پس از تولد ديده مي شود و ۶۰ درصد موارد، در شش ماه اول تولد علايم خود را نشان مي دهند. ميزان ابتلاي پسران دو برابر دختران بوده ودر بيش از دو سوم موارد، گرفتاري چشمي دو طرفه است.
با تشخيص و درمان زودهنگام اين بيماري نه تنها از نابينايي پيشگيري مي شود، بلكه اندازه چشم نيز به حالت طبيعي باز مي گردد.

آهن زياد و ابتلا به ديابت
آخرين بررسي هاي پزشكي از رابطه مستقيم وجود آهن زياد در خون زنان و ميزان ابتلا به بيماري ديابت خبر مي دهد.
براساس اين گزارش ، زنان با درصد آهن بالا در خونشان، سه برابر بيش از زنان ديگر در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند.
درصد بالاي آهن، سبب تاثير عملكرد هورمون انسولين شده و ديابت، زماني آغاز مي شود كه بدن، هورمون انسولين را به ميزان كافي توليد نمي كند يا در مصرف آن اختلال ايجاد مي شود.

ناتواني آنفلوآنزاي مرغي
نتايج آزمايش ها بر روي بيماران مشكوك به آنفلوآنزاي مرغي نشان داد كه ويروس اين بيماري هنوز ناتوان است.
اين ويروس درويتنام هنوز به صورتي تغيير شكل نداده كه بتواند اين بيماري را از انسان به انسان ديگري منتقل كند.
سازمان بهداشت جهاني پيش از اين درباره جهش و تغيير شكل اين ويروس به گونه اي بسيار مهلك هشدار داده بود.
بيماري آنفلوآنزاي مرغي چندي است كه در ويتنام و چند كشور ديگر جهان ديده شده و سبب از بين رفتن شمار زيادي از طيور شده است

درمانگاه
آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |