شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵
گوگل از ميان مي رود؟
مدل تجاري مك دونالد و كوكاكولا كاملا در مورد گوگل امكان تحقق دارد. امروزه كوكاكولا و مك  دونالد صرف گستردگي بسيار زياد و ترفندهاي تجاري به مارك هاي گران قيمت تبديل شده اند و گرنه آنها جنگ كيفيت را مدت هاست باخته اند.
003228.jpg
سهيل ابريشمچي 
كمتر كسي پيدا مي شود كه حداقل يكبار اينترنت را ديده باشد و گوگل را نشناسد. اين سايت كه مانند ياهو، محصول تلاش دو نفر از فارغ التحصيلان دانشگاه استانفورد است باز هم ثابت كرد فارغ التحصيلان گروه برق و رايانه اين دانشگاه از بهترين هاي جهان هستند.
طبق پيش بيني هاي به عمل آمده، سال ۲۰۰۴ سالي سرنوشت ساز براي اين شركت موفق است، عرضه سهام گوگل به بورس و به تحقق پيوستن روياهاي مهندسان پرتوان اين شركت، سال ۲۰۰۴ را سالي مهم و سرنوشت ساز براي گوگلي ها كرده است.
واقعا چند صفحه الكترونيك در اينترنت وجود دارد؟ مطمئنا كسي رقم دقيق آن را نمي داند ولي هم اكنون ما مي دانيم بيش از ۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون صفحه تاكنون توسط موتور جست وجوي گوگل شناسايي شده است. اين روزها اوضاع به گونه اي پيش مي رود كه كسي از انفجار اطلاعاتي و سخت شدن يافتن اطلاعات در ميان انبوه داده ها ترسي ندارد. بالاخره موتورهاي جست وجو را براي مبارزه با همين مشكل ساخته اند و در اين ميان قدرت گوگل براي جست وجو در ميان متن كتاب ها، اخبار، تصاوير، خريد و فعاليت هاي اقتصادي باعث شده غير از شركت هايي مانند مايكروسافت كسي هوس رقابت با اين موتور جست وجو را درسر نداشته باشد.
بحث درمورد قدرت فني گوگل و برتري آن بر موتورهاي جست وجوي ديگر مانندMSN وLycos ديگر تازگي ندارد و تقريبا همه از آن آگاهند. به تازگي گوگل كتابي را در همين زمينه منتشر كرده و علاوه بر آن، صدها مقاله مفيد درمورد الگوريتم ها و برنامه هاي جست وجوگر گوگل در آدرسhttp:/labs.google.com/papers.htmlموجود است كه علاقه مندان مي توانند به راحتي آن را مطالعه كنند. اما بحثهاي ديگري به مرور زمان در كنار مسائل فني مطرح شد كه داغ ترين آنها بحث مالي است.
در روز ۲۴ اكتبر سال گذشته ميلادي روزنامه وال استريت، يكي از معتبرترين رسانه هاي  مالي آمريكا و بورس نيويورك خبر داد شركت گوگل به زودي سهام خود را به اين بورس عرضه خواهد كرد. اين خبر گرچه با رفتارهاي تجاري و هوشمندانه گوگل د رسال هاي قبل، قابل پيش بيني بود ولي شور و شوقي جالب در ميان بورس بازان و شركت هاي تجاري به وجود آمد. گرچه كسي رقم دقيق سهام قابل عرضه گوگل در بازار بورس را نمي داند و حدس ها بر اين باور استوار است كه سهام گوگل حدود ۲۵ ميليارد دلار ارزش داشته باشد و اين مبلغي است در حدود ۵/۱ برابر ارزش سايت آمازون - بزرگترين فروشگاه اينترنتي دنيا.
در خلال پخش شدن اين اخبار، سرگي برين - يكي از دو بنيانگذار گوگل - مطالبي را گفت كه شايعه اختلافات دروني كادر مديريت گوگل را رقم زد. سرگي در يك مصاحبه، درست يك ساعت پس از مصاحبه لري پيج - مدير ارشد گوگل - كه گفته بود عرضه سهام به صورت آنلاين و به نحوي برگزار خواهد شد كه بورس بازان قادر به شكست ارزش سهام در روزهاي اول نخواهند بود، گفت:  تجربه نشان داده تزريق پول به بدنه بسياري از شركت هاي موفق در كوتاه مدت نتيجه معكوس داشته و اصولا در مواقعي بهتر است از هجوم سرمايه به اين شركت ها جلوگيري كرد.
گرچه اين تنها اظهارنظر ضدونقيضي بود كه مديران گوگل در طي مصاحبه هاي معدودشان با رسانه هاي خبري اظهار كرده بودند ولي همين نكته نشان داد حتي در منظم ترين شركت هاي دنيا هم ممكن است بين مديران اختلاف نظرهاي بسيار بزرگي وجود داشته باشد.
از طرف ديگر بيلان هاي مالي گوگل به دليل سهامي خاص بودن اين شركت هيچگاه مشخص نشده. بعضي از سهام داران عمده كه برخي از نزديكان لري و سرگي بنيانگذاران گوگل هستند از جمله مادر لري كه سهام زيادي از شركت گوگل را در اختيار دارد به هيچ عنوان مسايل اقتصادي شركت را در رسانه ها افشا نمي كنند. پنهان كاري در سطح وسيع باعث شده ميزان درآمد واقعي گوگل از نظر كارشناسان در حد حدس و گمان باقي بماند. در يكي از برنامه هاي تلويزيوني در ماه سپتامبر، ميزان درآمد حدودي اين شركت در سال ۲۰۰۳ مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار برآورد شد در حالي كه بسياري از كارشناسان عقيده دارند به لطف ايده فوق العاده آگهي هاي متني و فروش ليسانس هاي جست وجو اين مبلغ نزديك به ۱ ميليارد دلار در سال است.
اما پيچيدگي هاي اقتصادي تقريبا براي هر شركت بزرگ و موفقي وجود دارد. آنچه گوگل را از ديگر سايت هاي اينترنت مجزا مي كند تاثير بر رفتارهاي كاربران در درازمدت است. بيل تامپسون نويسنده سايت بي. بي. سي و استاد رشته روزنامه نگاري دانشگاه لندن عقيده دارد گوگل در حال حاضر بيش از حد قدرتمند و مطرح است و ايده هاي مهندسان آن هر روز بيشتر از گذشته بر كاربران اينترنت تاثير مي گذارد. او مي گويد هم اكنون اوضاع به گونه اي است كه هيچ كاري بدون در نظر گرفتن گوگل در اينترنت به خوبي پيش نمي رود و هر ايده اي كه از سوي اين شركت مطرح مي شود بلافاصله پذيرفته مي شود. همين كه هيچ ايرادي بر كاركرد اين موتور جست وجو گرفته نمي شود بزرگترين خطري است كه آن را تهديد مي كند.
اساس زندگي ديجيتالي بر راحت طلبي كاربران بنا شده است. تمام ابزار الكترونيكي و خدمات اينترنت در واژه هاي دسترسي ساده و سريع خلاصه مي شود. گوگلي ها اين را به خوبي مي دانند و نشان داده اند ابزار به تسخير درآوردن اينترنت را دارند. نوار ابزار وDeskbar گوگل كه كار جست وجو را بيش از پيش ساده كرد، نشان داد كادر رهبري تا چه اندازه نكته سنج است و نيازهاي كاربران را مي شناسد. تامپسون در ادامه اثبات نظريه اش مي گويد: «من سالها است به كار تدريس در دانشگاه اشتغال دارم و هميشه به دانشجويان گفته ام به هيچ عنوان نبايد به يك منبع براي تحقيق اطمينان كرد. با اين وجود خودم تازگي ها براي تحقيقات فقط سراغ گوگل مي روم.»
بعد از اين اظهارنظر بيل تامپسون تصميم گرفت روند جست وجوهاي خود را در اينترنت تغيير دهد. او براي مدتي براي جست وجو به هيچ عنوان از گوگل استفاده نكرد. او از ليست هاي غيرتجاري كه به صورت داوطلبانه اداره مي شد شروع كرد و پس از آن انواع موتور جست وجوها اعم از تركيبي، تجاري و تخصصي را امتحان كرد. حتي تصميم گرفت دوباره سري به ليست هاي خبري بزند و زحمت خواندن چند نامه الكترونيكي در روز را تحمل كند. نتيجه كار از نظر او بسيار جالب توجه بود. او در سايت خود در مورد تجربه ويژه اش نوشت: يك جست وجوي خوب در اينترنت بدون استفاده از گوگل مشكل و ناقص است ولي محدود كردن جست وجو به گوگل نيز كار اشتباهي است. احمقانه است كه فكر كنيم جست وجو در رسانه اي به بزرگي اينترنت به تايپ كردن چند كلمه در يك كادر كوچك محدود مي شود.
در حقيقت بزرگ شدن وب و رشد آن خارج از الگوهاي رياضي اين وضعيت را به وجود آورده. از روزي كه گوگل كار اقتصادي در كنار كار مهندسي را به طور جدي شروع كرد خطر تجاري شدن، آن را به شدت مورد تهديد قرار داد. مدل تجاري مك دونالد و كوكاكولا كاملا در مورد گوگل امكان تحقق دارد. آنها در ابتدا بر اثر ايده هاي فوق العاده و محصولاتي با كيفيت بالا مطرح شدند ولي به تدريج فقط نام آنها بود كه براي صاحبانشان كارگشا بود. امروزه كوكاكولا و مك  دونالد صرف گستردگي بسيار زياد و ترفندهاي تجاري به مارك هاي گران قيمت تبديل شده اند و گرنه آنها جنگ كيفيت را مدت هاست باخته اند.گوگل نيز با اين خطر روبه رو است. همواره تبديل شدن به يك مارك بزرگ كيفيت را تنزل مي دهد و گوگل نيز از اين قاعده مستثني نيست. اگر ورود به بورس و فرآيند بنگاه تجاري شدن توسط مديران خوش فكر اين شركت با كوچك ترين اشتباهي صورت بگيرد گوگل بازنده بزرگي خواهد شد كه در آينده توسط يك تلاش دسته جمعي به راحتي مغلوب خواهد شد. فعلا كه اين سرنوشت به هيچ عنوان قابل پيش بيني نيست ولي اشتباهات كوچك بعضي اوقات فاجعه هاي بزرگ به بار مي آورند به خصوص كه اين اشتباهات در اوج قدرت به وقوع بپيوندد. تكليف اين كودك پنج ساله در آينده مشخص خواهد شد.

كاهش زمان بوت شدن
چقدر خوب مي شد اگر تا رايانه را روشن مي كرديم آماده به كار بود و ما مجبور نبوديم منتظر راه اندازي شدن آن باشيم. راه اندازي شدن رايانه و انتظار براي پايان گرفتن اين مرحله، جزيي تفكيك ناپذير از دنياي محاسبات است. اين مشكل ديگر در رايانه هايي خاص كه بيشتر كاربرد سرگرمي دارند، وجود نخواهد داشت.
يك فناوري جديد كهInstantON ناميده مي شود به رايانه هايي كه از سيستم عاملMedia Center ويندوزXP استفاده مي كنند اجازه مي دهد تا بلافاصله پس از روشن كردن رايانه به تماشاي تلويزيون يا پخشDVD بپردازند.
اين فناوري توسط شركتي با نام Fremont توسعه داده شده است و به رايانه ها اجازه مي دهد تا كاربردهاي داراي جنبه سرگرمي خود را بلافاصله پس از روشن شدن و در كمتر از ده ثانيه در اختيار كاربر بگذارند. در اين فناوري ازLinDVD كه نگارشي خلاصه از سيستم عامل كد بازلينوكس است، استفاده شده است.
سيستم عامل ويندوز اين دستگاه ها باLinDVD به خوبي كار مي كند. هنوز براي اجراي برنامه هايي چونWord بايد منتظر ماند كه دستگاه به صورت كامل راه اندازي شود. با اين حال اگر دستگاه فقط با نيت ديدن فيلم يا شنيدن موسيقي و... روشن شده است نياز به منتظر ماندن براي راه اندازي كامل نيست.
اين فناوري هم اكنون در برخي محصولاتي كه در آسيا فروخته شده اند، به كار رفته است. از جمله اين محصولات مي توان به رايانه هاي كيفي شارپ ساخت شركتLegend چين اشاره كرد كه در كشور ژاپن فروخته شده اند.
۱SP براي آفيس 2003
مايكروسافت در ماه ژوئن سال جاري ميلادي اولين سرويس پك(۱(SP مخصوص بسته نرم افزاري آفيس ۲۰۰۳ را ارايه خواهد داد. ۱SP بر روي برنامه هايي چون ۲۰۰۳ Infopath، ۲۰۰۳ Onenote، ۲۰۰۳Project، ۲۰۰۳Publisher، ۲۰۰۳Visio و نرم افزارهاي معروف موجود در بسته نرم افزاري آفيس شاملWord: ،Excel، Power Point و Outlook تاثير خواهد گذاشت.
بطور معمول مايكروسافت، اولين سرويس پك يك محصول را ۶ تا۹ ماه پس از ارايه آن محصول ، در اختيار كاربران مي گذارد. سرويس پك ها مجموعه اي ازرفع ايرادها، به روز رساني ها و برطرف كننده هاي نقاط ضعف و مشكلات امنيتي يك نرم افزار يا بسته نرم افزاري را در خود يكجا جاي داده اند.
آفيس ۲۰۰۳ در ماه اكتبر سال گذشته ميلادي به صورت رسمي وارد بازار شد و در نوامبر همان سال، اولين به روز رساني بحراني براي آن در اختيار گذاشته  شده. يعني ظرف مدت يك ماه اولين نقطه ضعف بحراني اين نرم افزار، خود را بروز داد. البته مايكروسافت اعتقاد دارد آفيس ۲۰۰۳ مشكلات زيادي ندارد و اين سرويس پك هم ضعف هاي چندان بزرگي را نشانه نرفته است.
علي احمدي

بيل گيتس
شواليه عصر فن آوري
003225.jpg
بيل گيتس، رئيس شركت مايكروسافت،  لقب شواليه را از ملكه اليزابت دوم به منظور قدرداني از زحمات چندين و چندساله اش در عرصه دريافت كرد. زحماتي كه گرچه جانفرسا به نظر مي رسد، اما تاكنون سرمايه اي ۴۰ ميليارد دلاري را براي وي به ارمغان آورده  است و او را در رديف ثروتمندترين افراد قرارداده است. كمتر ثروتمندي از درجه محبوبيت او نزد افراد صاحب تفكر بهره مند است، چراكه گيتس براي به دست آوردن اين ثروت تنها يك حامي بزرگ داشته و آن چيزي جز قدرت تفكر و ضريب هوشي بالا نيست.
اين نوع لقب شواليه كه به گيتس اعطا مي شود، عالي ترين لقبي است كه به يك شخص غيرانگليسي قابل اعطا است.
«جك استراو» وزير خارجه انگليس درباره گيتس مي گويد: «شركت مايكروسافت فعاليت تجاري خود را به خوبي در پهنه دنيا بسط داده و او به عنوان مدير اين شركت تاثير درخورتوجهي بر اقتصاد انگلستان داشته است.»
موفقيت هاي بزرگ بيل گيتس او را به چهره اي محبوب نزد بسياري از سياستمداران بزرگ انگليس تبديل كرده، هرچند كه اين مساله مشكلاتي را نيز به بار آورده است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۱ از توني بلر نخست وزير اين كشور انتقاد شد كه چرا براي گيتس - كه در آن زمان از بخش انگليسي مايكروسافت ديداري داشته است - شرايط ويژه اي فراهم كرده است. اين ديدار كمي پيش از معرفي رسمي ويندوزXP انجام شد.
هنوز تاريخ مشخصي براي اعطاي اين لقب به بيل گيتس اعلام نشده است، اما زماني كه اين امر تحقق يابد وي به جرگه افراد سرشناسي خواهد پيوست كه اكنون اين لقب را با خود يدك مي كشند. افرادي چون بوش پدر، رونالد ريگان، استيون اسپيلبرگ، كالين پاول، شوازكوف و باب هوپ.
با اين حال تا زماني كه او تابعيت آمريكايي خود را حفظ كند به نام سربيل گيتس خوانده نخواهد شد، اما پس از نامش يك كلمه اختصاريKBE آورده مي شود.
گيتس چندي پيش در لندن بود و شايد با دريافت لقب شواليه ملاقات هايش از انگليس را بيشتر و بيشتر كند. شايد بزرگترين اژدهايي كه شواليه ما بايد به جنگش برود، ضعف هاي امنيتي نرم افزارهايش است.

آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |