شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵
گزارشي از سومين نمايشگاه بين المللي پليس
IPAS 2004
اين نمايشگاه به نيروي انتظامي اين فرصت را مي دهد كه قدرت انتخاب بيشتري از تجهيزات و فن آوري پليسي داشته باشد
انتظار خيلي از بازديدكنندگان اين بود كه در اين نمايشگاه چهره مهربانتري از پليس ببينند. آرزويي كه كمتر كسي به برآوردنش انديشيد
003222.jpg
اگرچه تعداد بازديدكنندگان از اين نمايشگاه خيلي چشمگير نبود و اكثر بازديدكنندگان را متخصصان و درجه داران نيروي انتظامي و ساير نهادها تشكيل مي دادند اما اگر تعداد روزهاي اين نمايشگاه بيشتر بود و ساعات بيشتري را به آن تعلق مي دادند شايد مردم بيشتر مي توانستند از اين نمايشگاه استفاده كنند.
سومين نمايشگاه 
سومين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي روز بيست و پنجم بهمن با حضور ۲۵ كشور (آمريكا، ايران، هلند، كانادا، ايتاليا، تايوان، هنگ كنگ، انگلستان، آلمان، دانمارك، مالزي، سوئد، كره جنوبي، چين، اتريش، فرانسه، ژاپن، جمهوري چك، اسپانيا، استراليا، سوئيس، فنلاند، بلژيك، تركيه، آفريقاي جنوبي) در قالب ۲۱۶ شركت و ۸۸ غرفه در سالن مبناي نمايشگاه بين المللي تهران به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع برگزار شد.
الكترونيك و رايانه 
از بخش هاي عمده اين نمايشگاه دو گروه الكترونيك و رايانه و سيستم هاي ايمني و امنيتي بودند.
گروه نخست شامل سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي الكترونيكي ضدسرقت، كنترل عبور و مرور، دوربين هاي مداربسته و باز، اندازه گيري سرعت، رديابي و رهگيري، حفاظت اطلاعات و حفاظت رايانه اي، مديريت امنيتي در ساختمان، آرم و كارت شناسايي، سخت افزار ونرم افزار رايانه بوده و سيستم هاي ايمني و امنيتي نيز در برگيرنده در هاي ضدسرقت، خدمات ايمني شخصي، تجهيزات ضدشورش، جلوگيري و ايمني در برابر آتش، عمليات نجات، سيستم هاي امنيتي مكانيكي هشداردهنده، امنيت اطلاعات، انواع قفل ها، مراكز دريافت علايم هشداردهنده و تجهيزات امنيتي هوايي بود.
نمايشگاه بين المللي تهران، در بيست و هشتمين روز بهمن ماه برخلاف سردي هوا و سوز غافلگيركننده اش روز بدي براي نيروي انتظامي نيست؛ لااقل در اين حوالي. تمام خيابان هاي اطراف سالن مبنا بيش از آنكه شبيه نمايشگاه باشد، شبيه صحنه جنگ است. اينجا هر چيزي كه تصورش را بكني ديده مي شود. از هلي كوپتر بگير تا قايق و نفربر و آمبولانس و ... تنها وجود دو اتومبيل مخصوص حمل مجرمان و پليس است كه نشانه نمايشگاه پليس بودن را دارند.
براي ورود حتما بايد كيف و وسايل همراهت را روي دستگاه «- x ري» بگذاري تا مبادا...
برخورد متصديان ورودي خيلي شباهتي به نمايشگاه ندارد. انگار كه قرار است وارد پادگاني شوي. آنها همه را به چشم افراد مشكوك مي بينند كه هر آن ممكن است باعث خرابكاري شوند. پيش از ورود با نماينده يكي از شركت كنندگان آلماني كه صاحب همان دو اتومبيل خودرو ضدشورش بودند سر صحبت باز مي شود و او ويژگي هاي خودروي بنزش را حاليمان مي كند. مثلا اينكه اگر سر راه اين ماشين ميخ بريزند هيچ اتفاقي براي لاستيك هايش نمي افتد و اينكه هر بلايي سر اين خودرو بياورند اتفاقي براي آن نمي افتد و ككش هم نمي گزد و...
سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي در ارتباط با اين نمايشگاه مي گويد: اين نمايشگاه به نيروي انتظامي اين فرصت را مي دهد كه قدرت انتخاب بيشتري از تجهيزات و فن آوري پليسي داشته باشد.
2004IPAS سومين نمايشگاه پليسي است كه در ايران برگزار مي شود و در اين نمايشگاه آخرين تجهيزات مدرن پليسي، ايمني و امنيتي از جمله تجهيزات الكترونيكي و رايانه اي، سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي، حمل و نقل، سرويس هاي خدمات انتظامي و حفاظتي، تجهيزات ايمني الكترونيكي، تسليحات و مهمات مورد نياز پليس، تجهيزات انفرادي پليس و سيستم هايي كه مورد نياز پليس است به نمايش گذاشته شده است.
سوالي كه درخصوص اين نمايشگاه ذهن هر بيننده اي را به خود مشغول مي كند اين است كه اين نمايشگاه بيش از آنكه شبيه نمايشگاه پليس باشد، شبيه نمايشگاه نظامي است و غير از چند ماشين پليس و چند سيستم امنيتي، الباقي نمايشگاه به تير و تفنگ، لباس ضدشورش و... اختصاص دارد و بهتر بود مثلاً يك پسوند يا پيشوند اختصاصي به عنوان، اضافه مي شد.
البته سردار قاليباف هدف از برگزاري چنين نمايشگاهي را چيز ديگري تعريف مي كند. او مي گويد: «اين نمايشگاه باعث خواهد شد تا يك رقابت جدي بين توليدكنندگان داخلي با شركت هاي خارجي به وجود بيايد كه به تبع آن انتقال تكنولوژي را به همراه دارد و از طرفي بازار رقابتي را بين شركت هاي داخلي در زمينه توليد تجهيزات پليسي فراهم مي آورد.»
يكي از بخش هاي اصلي نمايشگاه امسال بخش نگهبان محله است. طرحي كه خود سردار قاليباف ارايه كرده است و درباره آن مي گويد: «نگهبان محله كه در كشور ما ريشه تاريخي دارد و درحال حاضر هم افرادي به عنوان شبگرد يا نگهبان در مناطق مختلف به خصوص در كلان شهرها وجود دارند مي تواند يك امنيت پايداري را در مجموعه شهرهاي بزرگ ايجاد كند.»
در بخشي از نمايشگاه - طبقه دوم - اتومبيل هاي پيشرفته محافظ و اسكوردهاي مقامات بالا كه از كشور آلمان و كمپانيBMW به نمايشگاه آورده شده، بيشترين بيننده را دارد. اكثر آدم هاي اين حوالي نوجواناني هستند كه عشق تفنگ و ماشين بازي هاي فيلم هاي اكشن هاليوودي هنوز بخش اصلي روياهاي آنهاست.
حرف هاي محمد باقر خرسندي، مديرعامل بنياد تعاون ناجا هم شنيدني است. او درباره اين نمايشگاه مي گويد: «آشنايي با توانمندي هاي سازندگان و عرضه كنندگان تجهيزات پليسي داخلي و خارجي، استفاده از تكنولوژي نوين جهان و به روزكردن سطح تجهيزات پليسي ايران، مقايسه امكانات پليسي ايران با ساير كشورها، ارتقاي سطح كيفي لوازم و تجهيزات پليس ايران همراه با پيشرفت هاي جهاني و... از اهداف اصلي در برپايي اين نمايشگاههاست.
محصولاتي كه در اين نمايشگاه عرضه شده اند به گروه هاي زير تقسيم مي شوند: محصولات الكترونيكي و كامپيوتري، محصولات مربوط به حمل و نقل و تجهيزات مرتبط با ماموريت هاي پليسي و حفاظتي، تسليحات و مهمات موردنياز نيروهاي پليس كه البته بيشتر آنها براي شورش ها و درگيري هاي خياباني است، مثل اسلحه و مهمات و تجهيزات رديابي و خنثي سازي بمب، تجهيزات انفرادي مثل لباس هاي ضدگلوله، تجهيزات مربوط به كنترل ترافيك و موارد ايمني بزرگراه ها و تجهيزات امداد و نجات، سرويس هاي مشاوره اي و آموزش، سيستم هاي ايمني و امنيتي، سيستم هاي مخابراتي و ماهواره اي و....
گرچه تعداد بازديدكنندگان از اين نمايشگاه خيلي چشمگير نبود و اكثر بازديدكنندگان را متخصصان و درجه داران نيروي انتظامي و ساير نهادها تشكيل مي دادند اما اگر تعداد روزهاي اين نمايشگاه بيشتر بود و ساعات بيشتري را به آن تعلق مي دادند شايد مردم بيشتر مي توانستند از اين نمايشگاه استفاده كنند.

۳محكوم به مرگ
دو مرد تايواني و يك مالزيايي به جرم در اختيار داشتن ۸ كيلوگرم هروئين به قاچاق مواد مخدر و در نتيجه به اعدام محكوم شدند.
ماموران پليس پيش از دستگيري اين ۳ نفر اطلاع يافتند كه يك گروه از خارجيان براي خريد مقدار زيادي هروئين از شمال تايلند وارد اين كشور شده اند.
ماموران پليس به هنگام گشت هاي شناسايي، خودرو حامل قاچاقچيان و محموله آن راشناسايي و سپس توقيف كردند.

كلاهبرداري با مشخصات فرزند
اگر فردي به مغازه شما مراجعه كرده و بامعرفي خود با عنوان دوست  پسرتان از شما خواست كه با اطمينان به او در برابر دريافت يك چك، جنسي را به او بفروشيد، شما قبول مي كنيد.
ما كه به شما توصيه مي كنيم بدون تحقيق، فريب چرب زباني هاي طرف مقابلتان را نخوريد و در برابر دريافت يك برگه چك كه امكان دارد هيچ اعتباري نداشته باشد، سرمايه خود را به او نسپاريد.
اما بشنويد ماجراي مردي كه به راحتي فريب يك كلاهبردار را خورد و ۴۰ ميليون تومان از سرمايه خود را در برابر يك چك بي اعتبار در اختيار او قرار داد.
هفته گذشته مردي با مراجعه به اداره آگاهي ضمن شكايت از مرد كلاهبرداري به ماموران گفت: « من فروشنده لوازم و ادوات كشاورزي هستم . چند روز قبل مردي به نام علي به مغازه من مراجعه كرد كه هيچ شناختي نسبت به او نداشتم او با چرب زباني و ترفندهاي خاص طوري وانمود كرد كه پسرم را مي شناسد و در اين باره هم اطلاعات جامع و كاملي داد.
او درخواست يك دستگاه موتور آبكش كرد. من فريب چرب زباني هاي او را خوردم و با اطمينان به او موتور آبكش را در برابر دريافت يك فقره چك به مبلغ ۴۰ ميليون تومان به او دادم.
فرداي ماجرا هنگامي كه براي وصول چك به بانك مراجعه كردم متوجه شدم صاحب حساب فرد ديگري است و مبلغ چك هم دستكاري شده است. ماموران پس از اطلاع از ماجرا، تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي و دستگيري اين فرد شياد آغاز كردند.
در تحقيقات اوليه مشخص شد متهم با يك برنامه از پيش طراحي شده به آن مغازه مراجعه كرده است و پس از كلاهبرداري به شهرستان آباده رفته است.
ماموران سپس مخفيگاه متهم را شناسايي و طي يك عمليات غافلگيرانه متهم را دستگير كردند.
او ابتدا منكر كلاهبرداري شد اما سرانجام در بازجويي هاي فني و پليسي لب به اعتراف گشود و اقرار كرد موتور آبكش را در شهرستان اقليد مخفي كرده است كه در اين زمينه پرونده اي تشكيل و متهم تحويل مراجع قانوني قرار گرفت.

مجازات جعل چك
طبق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامي جعل و تزوير عبارتند از: ساختن نوشته يا سند يا ساختن مهر يا امضاي اشخاص رسمي يا غير رسمي ، خراشيدن يا تراشيدن يا قلم بردن يا الحاق يا محو يا اثبات يا سياه كردن يا تقديم يا تاخير تاريخ سند نسبت به تاريخ حقيقي يا الصاق نوشته اي به نوشته ديگر يا به كاربردن مهر ديگري بدون اجازه صاحب آن و نظاير اينها به قصد تقلب.
همچنين طبق ماده ۵۲۵ همين قانون، هرگاه كسي اسكناس رايج داخلي يا خارجي يا اسناد بانكي نظير برات هاي قبول شده از طرف بانك ها يا چك هاي صادره از طرف بانك ها و ساير اسناد تعهد آور بانكي جعل كند علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از يك تا ده سال محكوم خواهد شد.

شاكي متهم
با تحقيق ماموران معلوم شد، مردي كه شكايت كرده بود چك هاي سفيد امضايش به سرقت رفته و سارقان حساب او را خالي كرده اند، خودش اين كار را كرده است.
ماموران در حال تحقيق روي آدرسي كه پشت چك ها نوشته شده بود، بودند كه زن جواني به كلانتري رفت و پرده از راز ماجرا برداشت. او به ماموران كلانتري گفت: «چند ماه پيش اتومبيلي به قيمت ۱۶ ميليون تومان به پسر اين مرد فروختم و در مقابل چند فقره چك گرفتم كه تنها يكي از آنها پاس شد. هنگامي كه براي وصول چك دوم به بانك رفتم متوجه شدم در حساب او هيچ پولي موجود نيست بنابراين اين چك را برگشت زدم.» متهم به ماموران گفت: «من اين چك هاي سفيد امضا را براي ساختن آپارتمان به پسرم داده بودم اما او بدون اجازه من يك خودرو خريده بود من هم يك چك نوشتم و به يكي از دوستانم دادم و گفتم چون كار دارم نمي توانم براي گرفتن پول به بانك بروم او هم قبول كرد و به جاي من رفت. بعد شكايت كردم كه چك هايم به سرقت رفته است.»

سارقان مسافرنما
اعضاي يك باند سرقت كه به عنوان مسافران بين شهري اقدام به دزدي مي كردند، شناسايي شدند.
تحقيقات براي شناسايي و دستگيري اعضاي اين باند زماني آغاز شد كه مرد مسافري با مراجعه به اداره آگاهي رودسر طي شكايتي گفت: «افراد ناشناس به زور اموالش را ربوده اند.»
وي توضيح داد: «من ساكن رشت هستم و روز حادثه براي انجام كاري تصميم گرفتم به رودسر بروم و چون عجله داشتم منتظر اتوبوس نماندم و سوار يك خودروي مسافركش كه ۳ مسافر داشت شدم و راننده به راه افتاد اما در ميانه راه ناگهان ۳ مسافر و مرد راننده به سوي من يورش آوردند و هرچه پول داشتم، دزديدند و مرا از خودرو به بيرون پرت كرده و فرار كردند.»
پس از طرح اين شكايت تحقيقات كارآگاهان براي دستگيري سارقان آغاز شد و آنها در وهله اول احتمال دادند اين گروه سارق دزدي هاي ديگري نيز انجام داده است، براي همين سعي كردند افرادي را كه ممكن بود دست به چنين سرقت هايي بزنند، شناسايي كنند.
ماموران پس از مدتي كنكاش پليسي بالاخره موفق شدند يكي از سارقان را شناسايي كنند.
اين متهم پس از انتقال به اداره آگاهي به جرم خود اعتراف و همدستانش را معرفي كرد.
هم اكنون تلاش ماموران براي دستگيري ۳ عضو ديگر باند ادامه دارد.

قتل به خاطر ترس
دو مرد جوان كه در جنايتي فجيع يكي از آشنايان خود را به قتل رسانده بودند، توسط كارآگاهان جنايي بوشهر دستگير شدند.
متهمان كه «حبيب» و «حسين» نام دارند پس از دستگيري اعتراف كردند، مقتول را ابتدا به يك منطقه كوهستاني كشانده و سپس خفه كرده اند.
مدتي قبل رئيس يكي از شركت هاي منطقه پارس جنوبي با مراجعه به اداره آگاهي بوشهر گفت يكي از كارمندانش به نام حسن از چند روز قبل به طرز مرموزي مفقود شده است.
پس از اعلام اين گزارش، تحقيقات ويژه اي براي پيدا كردن كارمند مفقود شده آغاز شد تا اينكه كارآگاهان باتوجه به شواهد به دست آمده به اين نتيجه رسيدند كه حسن به قتل رسيده است.
به اين ترتيب انجام كاوش هاي تخصصي براي يافتن جسد مقتول و دستگيري قاتلان در دستور كار كارآگاهان قرار گرفت و آنها به يكي از آشنايان مقتول به نام حبيب مشكوك شدند و پي بردند وي به يكي از روستاهاي استان فارس گريخته است، براي همين به محل اختفاي وي رفتند و او را دستگير كردند.
حبيب پس از دستگيري به قتل حسن اعتراف كرد و گفت او شاهد خلافكاري من و دوستم بود براي همين مي خواستيم وي را سر به نيست كنيم. روز حادثه به اين بهانه كه مي خواهيم به حسن رشوه بدهيم وي را به يك منطقه كوهستاني كشانديم و خفه كرديم و جسدش را به شهرستان كنگان برديم.
پس از اعترافات اين متهم، همدست وي به نام حسين نيز دستگير شد و به جرم اقرار كرد.

چاقي با دارو
در نخستين مرحله ازمبارزه با چاق كردن دام ها در ايتاليا با دارو و آنتي بيوتيك، ۱۴۸ مركز پرورش دام در اين كشور بازرسي و ۵هزار راس دام نيز ضبط شد.
در اين عمليات كه با حضور ۶۰۰ مامور و كارشناس در سراسر اين كشور اجرا شد ۵۴ نفر متهم به دخالت در اين زمينه بازداشت و ۴هزار خرگوش و هزار راس گوساله تغذيه شده با اين داروها، ضبط شدند.
بازداشت شدگان بايد به اتهام هايي مانند خوراندن داروهاي غير مجاز ياتاريخ مصرف گذشته به حيوانات و به خطر انداختن سلامتي مصرف كنندگان گوشت، پاسخ دهند.

سقوط هواپيماي دو نفره
يك هواپيماي دونفره به هنگام پخش پوسترهاي تبليغاتي يكي از نامزدهاي حوزه انتخابيه نوشهر و چالوس در بخش كجور نوشهر سقوط كرد و خلبان آن جان باخت.
اين نامزد انتخاباتي به همراه «حسن نژاد» خلبان هواپيما پوسترهاي تبليغاتي خود را پخش مي كرد.
كارشناسان فرودگاه نوشهر احتمال مي دهند دكل برق فشار قوي باعث سقوط اين هواپيما شد.
نقص فني ،علت ديگر سقوط هواپيماي دو نفره اعلام شده است.

غرق شدن كشتي ايراني
يك كشتي باربري ايران به نام «ايران بصير» در ۲۰ مايلي ساحل «آكتائو» واقع در غرب قزاقستان در حال غرق شدن است.
نمايندگي شركت ايراني مالك اين كشتي در باكو اعلام كرده است تجهيزات ناوبري و موتور آن شكسته و نيازمند يك كشتي يدك كشي است.
كنسرسيوم بين المللي «اگيپ كسو» كه سرگرم بهره برداري از حوزه گسترده نفتي بخش قزاقستاني درياي خزر است يك كشتي يدك كشي براي نجات كشتي ايراني اعزام كرده است.

كشيش هاي خلا فكار
براساس پيش نويس يك بررسي كه قرار است به زودي منتشر شود بيش از ۴ هزار كشيش آمريكايي در بين سال هاي ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۲ مرتكب سوءاستفاده جنسي از كودكان شده اند.
در اين بررسي كه قرار است ۸ اسفند منتشر شود به ۱۱ هزاردعوي، درباره ۴ هزار و ۴۵۰ مورد سوءاستفاده جنسي اشاره شده است.
در اين پيش نويس عنوان شده كه ۷۸ درصد قربانيان ۱۱ تا ۱۷ سال و ۱۶ درصد آنان ۸ تا ۱۰ ساله بودند و ۶ درصد ديگر ۷ يا كمتر از ۷ سال سن داشتند.
اين بررسي بيانگر اين نكته است كه برخي از كشيش ها عمل غيراخلاقي خود را به دفعات تكرار كرده اند

حوادث
آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |