چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۹
مرحله حذفي جام قهرمانان
يك راه
003042.jpg
سيامك قليچ خاني: پس از تعطيلي، بازيهاي ليگ قهرمانان دوباره از سر گرفته شد و مهمترين ديدارهاي باشگاهي سراسر گيتي، تماشاگران را بر صندلي ورزشگاه ها ميخكوب كرد. امشب نيز قاره سبز، در جاي جاي خود مسابقاتي حساس را پذيرا است كه در قالب ديدارهاي رفت مرحله حذفي جام قهرمانان شكل مي پذيرند؛ جدالهايي كه قادرند در همان بازي نخست به برتري كامل تيمي، به نابودي ديگري و كنار رفتنش از دسته مسابقات حكم دهند. فوتبال اروپا بار ديگر چهره واقعي خود را عيان كرد.
دپورتيوو لاكرونيا- يوونتوس
لاكرونيا هيچ گاه در سطح اول اروپا از بخت چنداني برخوردار نبوده مردان خاوير ايرورتا در آغاز اوج گيري خود بارها به رودررويي با منچستر يونايتد وادار شدند و به ناچار از دور بازيها كنار رفتند و اينك براي دومين سال، با نشيبي بزرگ به نام يوونتوس روياروي مي شوند.
سال پيش بود كه اين دو تيم در مرحله دوم گروهي بازيها با هم روبه رو شدند. اگر چه بازي رفت در ريازور به تساوي دو بر دو انجاميد اما در ديدار برگشت يووه با تكيه بر گل دقيقه نود و سوم تودور به سوي ديدار نهايي رقابتها خيز برداشت.
امسال اما اوضاع هر دو تيم دگرگون شده. يووه اين روزها ديگر آن تيم مقتدر هميشگي، صدرنشين بلامنازع سري A نيست، اگر چه ترزگه، دل پيرو، ميكولي، ندود و زامبروتا مجموعه اي يكدست را تشكيل مي دهند كه قادر است بار ديگر راه خود را به سوي قهرماني اروپا هموار كند.
در سوي ديگر ايرورتا، يكي از محتاط ترين مربيان اروپا، پس از جدايي روي ماكاي از لاكرونيا حالا كم كم متقاعد مي شود كه به جاي استفاده از يك مهاجم به دو مهاجم فرصت خودنمايي بدهد. سود جستن از زوج لوكه- تريستان پيشاروي كارآمدترين مهره تيم،يعني خوان كارلوس والرون مي تواند خط آتش لاكرونيا را چنان تواني ببخشد كه حذف يوونتوس را به بزرگ ترين شگفتي اين دور تبديل كند.
اشتوتگارت- چلسي
داستان آرزوهاي بزرگ اما بر باد رفته درباره هر دو تيم صدق مي كند. اشتوتگارت فصل را با نمايش درخشان آغاز كرد تا جايي كه كم كم فليكس ماگات، بازيكنان و هواداران تيم باور كردند قابليت قهرماني در بوندس ليگا را دارند. با تكيه بر هيلد براند- دروازه باني كه مي خواهد جاي كان را در تيم ملي را بگيرد- لام، كوراني و ژابيس مجاري، اشتوتگارت تاكنون بازيهاي خوبي از خود ارائه داده، پيروزي بر منچستر يونايتد در آلمان در همين بازيها، مبين همين امراست،اما حالا اشتوتگارت در سرزمين ژرمن ها آرام آرام از صدر جدول فاصله مي گيرد.
با وجود اين فليكس ماگات مي خواهد بر باد رفتن آمالش در آلمان را در سطحي گسترده تر، در اروپا جبران كند و اين همان رويايي است كه كلوديورانيري در سر مي پروراند.
اينك ديگر چلسي واقع بينانه، در جستجوي رسيدن به آرزويي محال نيست چرا كه، دست آبي ها از رسيدن به جام زرين ليگ برتر كوتاه شده است. اكنون رانيري تنها يك راه براي بقا، به عنوان مربي چلسي در پيش دارد و آن فروغ پسران استمفورد بريج در عرصه اروپايي است.
در حقيقت شكست چند روز پيش برابر آرسنال، توان روحي مردان چلسي را خرد نكرده و شايد انگيزه اي دو چندان در آنان خلق كرده تا راه خود را در جام قهرماني هموار كنند. به هر روي چلسي به چنان هماهنگي دست يافته، از چنان مهره هاي كارايي برخوردار است كه بتواند اشتوتگارت را به زانو درآورد و به جمع هشت تيم برتر قاره سبز درآيد. در اين راه بازگشت احتمالي هرنان كرسپو وافزوده شدن او به جمع چهره هاي شاخص تيم مي تواند از اركان اساسي گام برداشتن اين دسته در راه موفقيت باشد. چلسي يك راه بيشتر در پيش ندارد: پيروزي.
پورتو- منچستر يونايتد
خبر مصدوميت درلي، بهترين گلزن پورتو تنها عامل نگراني اين روزهاي مورينيو است. با اين وجود دكو، از اساس بنيان موفقيت فصل پيش پورتو و قهرماني اش در جام يوفا، در شرايط آرماني به سر مي برد و مي تواند براي مدافعان يونايتد دردسر ساز شوند، به هر جهت تجربه وافر شياطين سرخ مي تواند آنان را در چنين مسابقاتي ياري برساند و به سوي حذف پورتو پيش براند.
پس از تساوي ويرانگر با ليدز كه منچستر را يك گام ديگر در ليگ برتر از آرسنال دور كرد، حالا الكس فرگوسن به مدال طلاي اروپا چشم دوخته است.
در اين گيرودار، به رغم جذب ساها و دو چندان شدن قواي تهاجمي تيم هنوز ضعف دفاعي سرخ پوشان در غياب ريو فرديناند دغدغه اصلي فرگي است، معضلي كه مي تواند در پرتغال براي او دلشوره آفرين باشد.
وراي تمام اين مسائل، با توجه به قدرت خط حمله يونايتد و تجربه والاي مردان آن، مي توان انتظار هنرنمايي گروه يازده اولدترافورد در اين دور برابر پورتو داشت.
رئال سوسيه داد- ليون
سوسيه داد آن مجموعه قدرتمند و شگفتي ساز فصل قبل نيست كه به يكباره با ظهور خود رقيبان را غافلگير كرد. جرقه اين تيم به تدريج فرو مي نشيند اما در قياس با نيم فصل اول، شرايط سوسيه داد بهبود يافته و به ثبات افزون تري رسيده است. آمادگي زوج كوواچه ويچ وينهات در خط حمله و بازيهاي خوب ژابي آلونسوو و والري كارپين كماكان باشگاه را در ميان بزرگان اسپانيا و اروپا نگاه داشته. شايد تنها مشكل اين مجموعه فراز و نشيب زياد وسترولد، دروازه بان تيم باشد كه احتمال به خطر افتادن اش را افزايش داده.
در مقابل ليون در فرانسه همچنان در ميان بالانشينان جدول جاي گرفته است. دو مهاجم ملي پوش ليونف ليوندولا و گروه مي توانند در اسپانيا تيم را به سوي كسب نتيجه اي نيك سوق دهند اما دلواپسي هاي اصلي دوستداران باشگاه فرانسوي، پيرامون جيوواني آلبر و جونينيو شكل مي گيرد كه حضور هر دو برابر سوسيه داد به سبب مصدوميت در هاله اي از ابهام قرار دارد.
جونينيو- كه از بازي دوستانه برزيل برابر ايرلند هم باز ماند- بازيساز اصلي اين دسته به شمار مي رود و فقدانش لطمه بزرگي به روند حركتي تيم وارد خواهد آورد. البرهم كه حضورش به خط حمله ليون غنا و اعتماد به نفس بخشيده نيز مي تواند براي تيمش بسيار مثمرثمر باشد و غيبت او، براي مردان سرزمين گل بسيار گران تمام خواهد شد. با اين وجود فرانسوي ها، در خارج از خانه به دنبال كسب نتيجه اي قابل قبول هستند تا به سان گذشته، در خانه با تمام توان حريف را در هم بكوبند.

خبرها و نگاه ها
رئيس فدراسيون دو و ميداني: حضور پرقدرت در آسيا و المپيك
003045.jpg
گروه ورزشي: رئيس  فدراسيون  دو وميدانــي  گفت : اين  فدراسيون  به  كسب  مدالهاي  داخل سالن  آسيا اكتفا نخـواهد كرد وبراي  حضور پرقدرت  در سطح  آسيا و كسب  سهميه  بيشتر براي  بازيهاي  المپيك  آتن  تلاش  مضاعفي  را خواهد كرد.
«حسين  جلالي» اظهارداشت : در عين  حال  كه  از كسب  نتايج  نخستين  دوره  رقابتهاي  دووميداني  داخل سالن  آسيا راضي  هستيم،  ولي  اين  بدان  معنا نيست  كه  تلاش  بي وقفه اي  را براي حضور قويتر در سطح  آسيا و بازيهاي  المپيك  آتن  نداشته  باشيم .
رئيس  فدراسيون  دووميداني  اظهار داشت : غير از عباس  صميمي  كه  توانسته به  بازيهاي  المپيك  آتن  راه  يابد، عبدالغفار سقر در ماده  ۱۰۰ متر، سجاد مرادي  و احسان  مهاجر شجاعي  در مواد ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر و مهدي  روايي  در پرتاب نيزه  نيز توانايي  و اميد كسب  سهميه  بازيهاي  المپيك  را دارند.
رئيس  فدراسيون  دووميداني  در ادامه  گفت : در سال  جاري  حدود ۶۰ ركورد از سوي  دوندگان  كشور شكسته  شد كه  اين  نشان  از رشد اين  رشته  ورزشي  دارد كه  فدراسيون  تلاش  مي كند اين  شرايط براي  ورزشكاران  حفظ شود.
جلالــي  در ادامه  اظهار داشت : تلاش  فدراسيون  بــر مبناي  كم  كردن  اختلاف ركوردهاي  كشور با سطح  آسيا است  كه  در اين  مورد تاكنون  در رشته هاي  پرتاب ها، پرش ها و دوهاي  سرعت  تقريبا موفق  بوده ايم .
رئيس  فدراسيون  دو و ميداني  در ادامه  افزود: در چند روز آينده  يك  مربي سرشناس  جهان  از كشور كنيا كه  سرمربي  تيم  ملي  اين  كشور است  به  تهران  خواهدآمد.
003039.jpg

جلالــي  گفت : اين  مربي  سرشناس  ديــويد ميانو است  كه  در مواد نيمه  استقامت  و استقامت  تخصــص  دارد و اميدواريم  حضور اين  مربي  سرشناس  نقطــه  حركت  جديدي  براي  اين  مواد از ورزش  دووميداني  باشد.
جلالـــي  در مورد برنامه ريزي  اين  فدراسيون  اظهار داشت : در ارديبهشت ماه  سال  آينده  يك  مدرس    به نام  «بومپا» از كشور كانادا به  تهران  خواهدآمد كه  به عنوان  يكي  از بهترين  برنامه  نويسان  فدراسيون  بين المللـــي  دووميداني  محسوب  مي شود.
رئيس  فدراسيون  دووميداني  در مورد رقابتهاي  ليگ  قهرماني  باشگاههاي كشور اظهار داشت : در نظر داريم  تغييراتي  را در اين  رقابتها ايجاد كرده و با بــرگــزاري  رقابتها به  صورت  مقدماتي ، نيمه نهايــي  و نهايي ، شرايط مطلوبتري  را فراهم  نماييم .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |