شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۲۲
گفت و گو با فيليكس ماگات مربي و مدير اشتوتگارت
مقتدر، بدون متحد
زير ذره بين
- نبايد اين حرفها را جدي گرفت. من با اينها كاري ندارم. من كلي كار كرده ام تا اوضاع را تحت كنترل خود درآورم
003219.jpg

مريم دري منش: وقتي ماگات در فوريه سال ۲۰۰۰، مربيگري اشتوتگارت را به عهده گرفت، اين تيم با خطر سقوط به دسته پايين تر مواجه بود، ولي وي با لقب «مرد آتش نشان» از اين امر ممانعت به عمل آورد، در تابلوي نتايج به رده پنجم جدول رسيد و همين كارايي باعث شد تا قرارداد او با اين باشگاه براي مدتي طولاني تر تمديد گردد.وي قبلاً مربيگري تيمهاي «بره مرهافن»، «اف.ث.نورنبرگ»، «وردربرمن» و «اينتراخت فرانكفورت» را نيز به عهده داشته است. ماگات به نام كامل فليكس ولفگانگ ماگات، خود بين سالهاي ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ به عنوان بازيكن در خدمت تيم هامبورگ بود و در مدت ده سال حضورش، موفق به زدن ۴۶ گل در ۳۰۶ بازي انجام داده براي تيمش شد. وي ۴۳ بار نيز پيراهن تيم ملي كشورش را به تن كرده است.از افتخارات وي در دوران بازيگري و مربيگري مي توان به موارد زير اشاره كرد:۲ عنوان نايب قهرماني جهان با تيم ملي آلمان در سالهاي ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ و قهرماني اروپا در سال ۱۹۸۰.
قهرمان جام باشگاههاي اروپا در سال ۱۹۸۳ (با نتيجه يك بر صفر در فينال برابر يوونتوس با گل وي)، نايب قهرمان اروپا در سال ۱۹۸۰، قهرمان جام يوفا در سال ۱۹۸۲ و قهرمان جام در جام اروپا در سال ۱۹۷۷، سه عنوان قهرماني بوندسليگا در سالهاي ۱۹۷۹- ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ و سه بار نايب قهرماني بوندسليگا در سالهاي ۸۴ و ۸۱-۱۹۸۰ به همراه هامبورگ. و به عنوان مربي: قهرمان جام حذفي آلمان در سال ۱۹۹۹ با وردربرمن و نايب قهرمان بوندسليگا در سال ۲۰۰۳ با اشتوتگارت. در اين فصل، اشتوتگارت تحت رهبري ماگات، در پانزده هفته اول بوندسليگا، در صدر جدول قرار داشت ولي سپس در هفت ديدار بعدي، تنها به يك پيروزي دست يافت. گرچه ماگات علت را تنها در تيم جستجو نمي كند.

كيكر: پانزده مسابقه اول بدون شكست، پس از آن تنها يك پيروزي در هفت ديدار. براي افت اشتوتگارت چه توضيحي داريد، آقاي ماگات؟
- در اصل اين روندي كاملاً عادي است: مدتي طولاني، بدون شكست فصل را طي مي كني، اين به تو كمك مي كند، چون اعتماد به نفست را تقويت مي كند، بعد يك موقع شكست از راه مي رسد و آن وقت اين قدرت از ميان مي رود.
كيكر: يعني همه چيز به حالات روحي تيم برمي گردد؟
- بله، من اوضاع را اين طوري مي بينم. ببينيد الان اشتوتگارت دو سال و نيم است كه فقط رو به جلو حركت كرده، بدون يك سقوط بزرگ. اما الان ما در رديف باشگاههايي مثل بايرن، لوركوزن، دورتموند يا شالكه قرار داريم كه همگي دوره اي را داشته يا دارند كه اوضاع در آن خوب پيش نمي رفته است.
كيكر: شما گفته ايد كه بعضي از بازيكنان، تمركز روي موضوع اصلي، يعني بازي فوتبال را از دست داده اند.
- بله، اين مربوط مي شود به قبل از تعطيلات زمستاني كه اين هم منطقي است، ما روند خوبي داشتيم و پيروزيهاي بزرگي را با همه آنچه به آن متعلق بود، به دست آورديم. ناگهان چند تن از بازيكنان، با برنامه هاي زيادي از جمله تبليغات، ورود به رسانه ها و... مواجه شدند، روشن است كه هر كس مي خواهد يك هينكل ،كوراني  يا هيلده برانت داشته باشد. وقتي اين ها بخواهند چندين كار را در كنار يكديگر انجام دهند، از كار اصلي بازمي مانند و ديگر فرصتي براي تجديد قوا و استراحت نمي يابند. بدين خاطر است كه مي گويم، افت ما قبل از تعطيلات زمستاني هيچ دليل بدني ندارد.
كيكر: و شروع ضعيف در سال جديد؟
- شكست، اعتماد به نفس را از بين مي برد. ما ديگر از لحاظ روحي آنقدر قوي نيستيم كه بتوانيم صد در صد در مقابل تيم با انگيزه اي مثل هرتا بايستيم و پس از يك باخت يك بر صفر در برابر گلادباخ، براي اولين بار ترسيديم كه مبادا هرچه كه تاكنون به دست آورده ايم، از كف بدهيم.
كيكر: پس براي ديدار در مقابل كايزرزلاترن و چلسي ديدگاه روشني نداريد؟
- نه. ما فقط بايد ببينيم كه نقطه ضعف كجاست و چه كار بايد كرد.
كيكر: چگونه؟
- بله، چگونه مي توان اين كار را كرد؟ يك مربي با انگيزه آورد يا كار ديگري كرد؟ صد نوع امكان وجود دارد، ولي اطميناني نيست كه هيج كدام بتواند به تنهايي عمل كند.
كيكر: چرا هنوز از هاكان ياكين كه به تازگي و با قيمتي زياد به تيم آمده، استفاده نمي كنيد. به نظر مي رسد كه كم كم دارد عصباني مي شود.
- نمي دانم كه عصباني مي شود يا نه. در هر حال دليلي براي عصبانيت وجود ندارد. او بايد كمي صبر داشته باشد.
003222.jpg

كيكر: يك بار ديگر؛ چرا ياكين بازي نمي كند؟
- هنوز با بقيه هماهنگ نشده است. به كارگيري او يك جور ريسك است، مي تواند خوب باشد و مي تواند هم نباشد. تا الان نخواسته ام كه ريسك كنم.
كيكر: آيا اينكه شما خود، هنوز قراردادتان را با باشگاه تمديد نكرده ايد، مي تواند جوي نامطمئن را براي بازيكنان ايجاد كند؟
- از تمام اين موارد مي توان براي توجيه و عذر  و بهانه استفاده كرد.
كيكر: كي تمديد مي كنيد؟
- قرارداد من هنوز يك سال و نيم ديگر اعتبار دارد. مي دانيد يك سال و نيم چه مدت زماني براي يك مربي است؟ من قبل از اشتوتگارت در هيچ باشگاهي، اين همه مدت نبوده ام و هميشه هم گفته ام: تا زماني كه قرارداد به پايان خود نزديك نشود، به آن فكر نمي كنم. بازيكنان هم نبايد اين كار را بكنند.
كيكر: آيا از بايرن مونيخ با شما تماسي گرفته شده است؟
- من پيشنهادي نداشته ام.
كيكر: آگاهان اين اواخر، از علاقه مونيخي ها به شما گزارش هاي زيادي مي دهند.
- بله بله، يك نفر مي گويد و يك نفر ديگر هم مي شنود. نبايد اين حرفها را جدي گرفت. من با اينها كاري ندارم. من كلي كار كرده ام تا اوضاع را تحت كنترل خود درآورم.
كيكر: شما هميشه تأكيد كرده ايد كه به عنوان مربي، مي خواهيد همان موفقيتهاي دوران بازيگري تان را به دست آوريد. آيا اصولاً اين امر در اشتوتگارت امكان پذير است؟
- اگر اينجا همه كارها درست پيش برود، اگر همه در يك جهت حركت كنند، آن وقت ممكن مي شود.
كيكر: يعني در اشتوتگارت همه در يك مسير گام برنمي دارند؟
- شايد سه سال و نيم پيش كه باشگاه در آستانه سقوط قرار داشت، اين طور بوده است.
به هر حال من به اندازه كافي، مخالفت را در باشگاه احساس مي كنم.
كيكر: براي مثال؟
- بعضي ها در تيم هستند كه با من مشكل دارند، كساني كه خوشايندشان نيست كه من همزمان هم مربي و هم مدير باشم.
كيكر: و بدون اتحاد هم موفقيتي به دست نمي آيد.
- دقيقاً. باشگاهي كه در درونش مشكل دارد، جايي كه چوب لاي چرخ ديگران مي گذارند، هيچ پيروزي حاصل نمي شود.

سايه روشن ورزش
003225.jpg
روماريو در حزب دموكرات پايتخت
معراج مژده-روماريو، ستاره  پيشين تيم ملي برزيل به دنياي سياست وارد مي شود.
فاتح جام جهاني ۱۹۹۴ آمريكا به زودي به حزب دموكرات پايتخت برزيل مي پيوندد. چندي پيش روزنامه OGLOBO كه در ريودوژانيرو منتشر مي شود، در اين باره نوشت: روماريو پس از ملاقاتي كه با روشينيا گاروتينيو فرماندار شهر ريودوژانيرو داشت تصميم به همكاري با حزب دموكرات گرفت.
روماريو در مراسم افتتاحيه «رستوران مردم» كه توسط اين حزب در دويست و هفتاد كيلومتري پايتخت برگزار مي شود، سخنراني خواهد كرد. مهاجم فعلي فلاميننسه در پايان اين فصل از دنياي فوتبال خداحافظي خواهد كرد.
اكنون پس از دو دهه  عملكرد درخشان در دنياي حرفه اي فوتبال روماريو به زودي حرفه  جديد خود را در شوراي شهر ريودوژانيرو يا مجلس فدرال برزيل آغاز مي كند. يكي از اعضاي فرمانداري پايتخت برزيل در اين باره گفت: هواداران فوتبال عاشق او هستند. روماريو يك ابر ستاره در زمينه  شهرت و تبليغات است. اوج درخشش دوران حرفه اي روماريو در بارسلونا بود.
بازيكنان ليگ اروگوئه اعتصاب خواهند كرد
بازيكنان ليگ حرفه اي اروگوئه به سبب دستمزد كم خود به زودي دست به اعتصاب خواهند زد.
اتحاديه بازيكنان آمريكاي جنوبي اعلام كرد كه به رغم موافقت باشگاه ها مبني بر افزايش دستمزدها، هنوز بازيكنان اروگوئه اي از حقوق خود راضي نيستند. همچنين پابلو هرناندس، رئيس اتحاديه  بازيكنان اروگوئه اعلام كرد، ناسيونال، پنارول و فنيكس از باشگاههاي بزرگ اين كشور هستند كه تا مشخص نشدن وضعيت بازيكنانشان در جام ليبرتادورس شركت نخواهند كرد. ساير تيم هاي محلي نيز تاكنون پيرامون شركت در ليگ قهرماني اروگوئه تصميم نگرفته اند. هرناندس در گفت وگو با شبكه هاي راديويي گفت: «افراد نبايد خودشان را مسخره كنند، بازي كردن در اروگوئه هيچ سودي براي آنها نخواهد داشت.بازيكنان ليگ اروگوئه دست كم ۴۰۰ دلار براي هر ماه تقاضا كرده اند، بازيكنان ليگ دسته دوم نيز نيمي از اين دستمزد را طلب كرده اند. باور كردني نيست، اما در حال حاضر بعضي از بازيكنان اروگوئه اي تنها ۵۰ دلار در ماه درآمد دارند! اين بازيكنان معتقد هستند دستمزد پايين، كيفيت رقابت ها را در كشور اروگوئه پايين مي آورد. بازيكنان جوانتر براي ادامه  زندگي خود حتي مجبور هستند در كنار فوتبال به حرفه  ديگري مشغول شوند. شرايط زندگي بازيكنان اروگوئه اي نگران كننده است. سال گذشته، نيكولاس نيكولاي تيم محلي ويلا اسپانولا را ترك كرد و به كشورش بازگشت تا در كنار خانواده خود مشغول به كار شود. آنها دستمزد بيشتري به او مي دادند!»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |