يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳ - Feb 29, 2004
با تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش
دوره پيش دبستاني دو سال شد
دبيركل  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد كه  براساس  مصوبه  جديد  اين شورا، مدت  دوره  پيش  دبستاني  دو سال  خواهد بود و از سال  تحصيلي   آينده  مقدمات  اجراي  آن فراهم 
خواهد شد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، مهدي  نويد ادهم  درباره  دلايل   اين  اقدام  گفت : هرچه  سن  فرد پايين تر باشد، يادگيري  آسانتر اتفاق  مي افتد به  گونه اي  كه  امروزه  سه  يا چهار سالگي  را آغاز يادگيري مي دانند.
وي  از دلايل  ديگر دوساله  شدن  دوره  پيش  دبستاني  را تفاوتهاي  معنادار فرهنگي  در كشور دانست  و گفت : تحقيقات  نشان  مي دهد كه  خزانه  واژگان  يك دانش آموز تهراني  در مقابل  دانش آموز برخي  مناطق  ازجمله  مناطق  دو زبانه  ۹۰۰در برابر ۲۰۰ كلمه  است  درحالي  كه  هر دو دانش آموز بايد يك  كتاب  فارسي  را در مدت  زمان  معين  بخوانند و يك  مدل  امتحان  بدهند.
وي ، گذار هوشمند از محيط خانه  به  مدرسه  را دليلي  ديگر بر اهميت   اين دوره  دانست  و گفت : كودكان  در خانواده هاي  مختلف  و با آداب  و فرهنگ  مختلف زندگي  مي كنند و طبيعي  است  گذار آنها از محيط كوچك  خانه  به  محيط باز مدرسه  و جامعه  نياز به  يك  مديريت  هوشمندانه  دارد و اين  دوره ، آنها را براي   اين گذار آماده  مي كند.
نويد توضيح  داد: دوره  پيش دبستاني  به  دوره  دوساله اي  اطلاق  مي شود كه كودكان  گروه  سني  چهار تا شش  سال  را تحت  پوشش  برنامه هاي  تربيتي  قرارمي دهد.
مدير كل  دفتر بهبود كيفيت  و راهبري  استانداردهاي  وزارت  آموزش  وپرورش  نيز، از آغاز اجراي  برنامه  شاخص  بهره وري  در آموزش  و تكميل  استانداردهاي  آموزش  معلمان  و مديران  دوره  ابتدايي  در فروردين  ماه  آينده  خبر داد.
«حسين  خنيفر» روز شنبه  به  ايرنا گفت : پس  ازانتشار نتايج  همايش  استاندارد و استانداردسازي  در آموزش  و پرورش  درفروردين  ماه  سال  آينده ، اين  برنامه  در دوره  ابتدايي  اجرا مي شود.
وي  افزود: استادان ، كارشناسان  و صاحبنظران  شركت كننده  در اين  همايش ، در نشستهاي  تخصصي  خود لازمه  پويايي  و تحول  و خروج  از حالت  ايستا در آموزش و پرورش  كشور را توجه  به  استانداردسازي  منابع  انساني  در اين  وزارتخانه دانستند.مدير كل  دفتر بهبود كيفيت  و راهبري  استانداردها توضيح  داد: كيفيت بخشي  به  سه  مقوله  رفتار، عملكرد و دانش  منابع  انساني  در آموزش  و پرورش مورد تأكيد هر نظام  آموزشي  در هزاره  سوم  خواهد بود.

تغييرات كتب درسي دانش آموزان در سال تحصيلي آينده اعلام شد
003045.jpg
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش، آخرين تغييرات كتب درسي دانش آموزان در سال تحصيلي آينده را اعلام كرد.
علي زرافشان در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه تغييرات امسال كتب درسي مقطع ابتدايي، سال تحصيلي آينده در مقاطع بالاتر نيز لحاظ مي شود، افزود: تدريس سراسري كتاب فارسي «بخوانيم و بنويسيم» در پايه سوم ابتدايي آغاز مي شود.
وي اعلام كرد: كتاب «هديه هاي آسماني» پايه چهارم و «تربيت بدني» پايه دوم دبستان نيز در سال تحصيلي ۸۳ - ۸۴ براي اولين بار به صورت سراسري تدريس مي شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي آموزش و پرورش با بيان اين كه كليه دروس مذكور به مدت ۲ سال به صورت آزمايشي در حدود يكهزار كلاس درس كشور با مشاركت معلمان و مديران اجرا شده است به ايسنا گفت: اجراي آزمايشي تدريس كتاب فارسي «بخوانيم و بنويسيم» و «هديه هاي آسماني» در پايه پنجم ابتدايي نيز سال آينده آغاز خواهد شد.
زرافشان تصريح كرد: در مقطع راهنمايي، تغيير خاصي در كتب درسي نخواهيم داشت و تنها اصلاحات جزئي در كتب رياضي اين مقطع صورت مي گيرد.
به گفته وي، كتاب فارسي مقطع راهنمايي نيز از سال تحصيلي آينده با رويكرد مهارتي، پژوهش و تحقيق همانند مقطع ابتدايي تدريس مي شود و پس از اجراي آزمايشي اين شيوه، كتاب جديد تا سه سال ديگر با محوريت دانش آموز تدريس خواهد شد.
وي در ادامه، به تغييرات كتب درسي مقطع متوسطه از سال تحصيلي آينده اشاره كرد و گفت: تدريس كتاب «دين و زندگي» در پايه دوم متوسطه نيز از سال تحصيلي آينده به صورت سراسري آغاز مي شود.
زرافشان افزود: كتاب شيمي پيش دانشگاهي نيز به دنبال تغيير اين كتاب در پايه اول و دوم، تغيير مي كند و اين درس نيز با رويكردي نوين در سال تحصيلي آينده تدريس مي شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش همچنين از تغييرات كلي در زبان پيش دانشگاهي خبر داد و گفت: با توجه به كاهش ساعت اين درس، وجود برخي اشكالات و همچنين حذف آزمايشگاه و لابراتوار كتاب زبان پيش دانشگاهي بطور كلي اصلاح شده و در سال تحصيلي ۸۳ - ۸۴ تدريس سراسري كتاب جديد آغاز مي شود.
زرافشان در پايان با يادآوري اين كه معلمان تدريس دروس تغيير يافته را پس از گذراندن دوره هاي مختلف آموزشي آغاز مي كنند، خاطرنشان كرد: معلمان و اولياي دانش آموز مي توانند نظرات خود را درباره كتب درسي سال تحصيلي ۸۴ - ۸۵ تا پايان اسفند ماه امسال اعلام كنند.

طرح تحقيق و تفحص از حادثه انفجار قطار در مجلس
خبرگزاري فارس: ۱۳۲ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ارايه طرحي خواستار تحقيق و تفحص از حادثه انفجار قطار در نيشابور شدند.
در اين طرح كه به امضاي ۱۳۲ نماينده رسيده، آمده است: حادثه غم انگيز و دلخراش انفجار قطار در نيشابور كه منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از همشهريان و هموطنان عزيز گرديده ابهاماتي را در اذهان تداعي نموده، عليهذا نمايندگان متقاضي تحقيق و تفحص به منظور رسيدگي دقيق به ابعاد مختلف موضوع و شناسايي و مجازات متخلفين و مجرمين احتمالي به استناد ماده ۱۹۸ آئين نامه مجلس را دارند.

رئيس كانون سردفتران و دفترياران:
نقل و انتقال خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود
نقل و انتقال خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود و هيچ مرجع قانوني ديگري براي اين كار در قانون پيش بيني نشده است.
به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، رئيس كانون سردفتران و دفترياران با بيان اين مطلب درباره خبر مندرج در برخي رسانه ها مبني بر چگونگي نقل و انتقال خودروهاي جديد گفت: «نقل و انتقال رسمي خودرو با تنظيم سند در دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود و ارتباطي به تعويض پلاك هاي جديد در طرح نيروي انتظامي ندارد و متعاملين پس از تنظيم سند با مراجعه به مراكز راهنمايي و رانندگي مبادرت به تعويض پلاك خود خواهند نمود.»
هادي معزالديني همچنين به مصوبه اخير شوراي شهر تهران براي اخذ عوارض نقل و انتقال خودرو اشاره كرد و افزود: «براساس ماده ۱ قانون موسوم به تجميع عوارض مصوب بهمن ماه ۸۱ مجلس شوراي اسلامي، ماده ۳۰ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين و بخشنامه وزارت كشور در سال ۷۱ مبني بر تعيين تعرفه عوارض نقل و انتقال خودرو لغو گرديده است.»
وي گفت: «به موجب قانون مذكور وضع هر گونه عوارض و ماليات براي مواردي كه در ماده ۴ اين قانون براي آن تعيين تكليف شده ممنوع مي باشد. لذا وضع عوارض جديد براي نقل و انتقال انواع خودرو فاقد محمل قانوني است.»
رئيس كانون سردفتران و دفترياران تاكيد كرد كه دفاتر اسناد رسمي هيچ گونه تكليفي براي وصول عوارض مذكور ندارند.

تجمع رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي
براي تخصيص واقع بينانه بودجه «بهداشت و درمان»
روساي دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور ديروز براي بررسي مشكلات مالي دانشگاهها و مراكز درماني در دفتر وزير بهداشت تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دريافت مطالبات بيمه از سازمانهاي بيمه گر به ويژه سازمان بيمه خدمات درماني، تخصيص صد درصدي اعتبارات بخش بهداشت و درمان از مهمترين خواسته هاي اين جمع بود.
به گفته يكي از روساي دانشگاه علوم پزشكي، بودجه هاي متمركز تخصيص داده شده وزارت بهداشت ۷۵ درصدي است كه در حد وظايف دانشگاه نيست و بايد رشدي متناسب داشته باشد.رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي در اين تحصن اعلام كردند كه مسؤولان دولتي بايد متقاعد شوند كه بودجه بخش بهداشت و درمان را واقع بينانه و براساس مصوبات جهاني تخصيص دهند.
آنها در عين حال تأكيد كردند كه حداقل بودجه سرانه بهداشت و درمان بايد ۸ درصد توليد ناخالص داخلي باشد و اين در حالي است كه در برخي استانها حتي با رشد ۱۱۰ درصد هم مشكلي حل نخواهد شد.يكي از روساي دانشگاهها گفت: صدور بخشنامه هاي بدون اعتبار نظير مرخصي مناطق محروم و اجراي مصوبات و قوانين صادر شده نظير افزايش حقوق و مزايا و پرداخت عيدي مستلزم تامين اعتبار از سوي دولت است كه به دليل عدم لحاظ اين موارد كليه دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور در پايان سال ۸۲ با كمبود بودجه جدي مواجه شده اند.
در پايان اين جلسه از سوي حاضرين نامه اي براي ارائه به هيات دولت و طرح مطالبات رؤساي دانشگاه ها تهيه و تنظيم و مقرر شد نمايندگاني از اين جمع براي طرح مطالبات خود در جلسه آينده هيات دولت حاضر شوند.

دفترچه هاي جديد بين زلزله زدگان بم توزيع مي شود
دفترچه هاي جديد خواروبار بين زلزله زدگان شهرستان بم توزيع مي شود.
به گزارش روز شنبه كميته اطلاع رساني ستاد امداد زلزله زدگان استان كرمان در جلسه اين ستاد اعلام شد با توجه به اينكه ثبت احوال كار شناسايي و تأييد خانواده هاي بمي را در دست اقدام دارد، هلال احمر نيز دفترچه هاي جديد را توزيع خواهد كرد.براساس اين گزارش خدمات جديد و وجوه نقدي براساس اين دفترچه ها به زلزله زدگان ارايه خواهد شد.در اين جلسه طرحي با عنوان مديريت اجتماعات محلي مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد اين طرح در ستادهاي معين تهران، هرمزگان، مازندران و آذربايجان شرقي بطور آزمايشي اجرا شود.راه اندازي هزار واحد صنفي در بم و پيگيري لازم در اين خصوص از ديگر مصوبات اين نشست بود.

انجمن فيزيك هسته اي كشور آغاز به كار كرد
انجمن فيزيك هسته اي كشور با هدف توسعه فعاليت هاي تحقيقي آموزشي علوم هسته اي كشور به طور رسمي آغاز به كار كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر عباسي دبير كميته هماهنگ كننده فيزيكدانان و متخصصين فيزيك هسته اي كشور در اراك با اعلام اين مطلب، هدف از تشكيل اين انجمن را توسعه فعاليت هاي تحقيقي و آموزشي هسته اي، اطلاع رساني به دانشجويان و محققان و كم كردن اثر تحريم دشمنان در استفاده ابزارهاي تحقيقي و يافته هاي علمي هسته اي عنوان كرد و افزود: در حال حاضر ۷۰ نفر از متخصصان هسته اي كشور، فرم تقاضاي عضويت در اين انجمن را تكميل كرده اند؛ با تشكيل مجمع عمومي و تعيين هيات مديره و بازرسي فعاليت هاي اين انجمن آغاز شده است.وي گفت: چگونگي عضويت در انجمن فيزيك هسته اي كشور از طريق روزنامه هاي كثير الانتشار اعلام مي شود.

مرگ ناشي از حوادث طبيعي در سال ۲۰۰۳ هفت برابر افزايش يافت
قربانيان حوادث طبيعي در سال ۲۰۰۳ نسبت به سال قبل هفت برابر افزايش يافته است.
به گزارش ايلنا، به نقل از رويتر، حوادث طبيعي از قبيل افزايش درجه حرارت، زمين لرزه و طوفان در سال ۲۰۰۳ باعث مرگ ۷۵ هزار نفر در سراسر جهان شد. اين آمار شامل، كشته شدگان زلزله ايران است كه بيش از ۵۰ هزار نفر برآورد شده است.
اين تعداد زياد مرگ بعد از گذشت سه سال نسبتا آرام اتفاق افتاد. در طي سال ۲۰۰۳ بيش از پنج حادثه بزرگ طبيعي اتفاق افتاد. زمين لرزه ايران، موج گرمايي جنوب اروپا در تابستان كه باعث مرگ بيش از ۲۰ هزار نفر شد و زمين لرزه الجزاير كه جان ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را گرفت ازجمله اين حوادث بودند.پرخرج ترين حادثه براي شركت هاي بيمه طوفان غرب آمريكا در ماه مي و موج گرمايي در ماه اكتبر و نوامبر بود كه باعث خشك شدن و آتش سوزي جنگل هاي كاليفرنيا شد.

واحد اطلاع رساني غذا راه اندازي شد
گروه اجتماعي: واحد اطلاع رساني غذا با هدف ارتقا، سلامت و ايمني غذا راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با توجه به عدم وجود اطلاعات جامع و كافي در زمينه مشكلات مواد غذايي در كشور و تلاش در جهت ايجاد ارتباط هرچه گسترده تر بين دستگاه هاي اجرايي و نظارتي، صنايع غذايي، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان غذا، واحد اطلاع رساني غذا را راه اندازي كرد.
معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت با راه اندازي واحد اطلاع رساني غذا، در نظر دارد با هماهنگي دانشگاه ها، صنايع و دستگاه هاي دولتي ذيصلاح، اطلاعات معتبر و مفيد را در زمينه نحوه انتخاب، نگهداري و مصرف غذا جمع آوري كرده و با بهره گيري از روش هاي مختلف آموزشي به اطلاع جامعه برساند.
معاونت غذا و دارو با اختصاص شماره تلفن ۶۹۵۴۴۳۸ براي ارتباط مردم با واحد اطلاع رساني غذا، امكان مطرح كردن مشكلات و سئوال هاي اقشار مختلف مردم در زمينه ايمني غذا را فراهم كرده است.
هدف از راه اندازي واحد اطلاع رساني غذا، افزايش سطح دانش و اطلاعات مردم و ايجاد بينش و عملكرد صحيح در بين مصرف كنندگان است به نحوي كه بتوانند بدون توجه به آگهي هاي تبليغاتي، با دقت لازم، غذايي را كه سالم تر است، انتخاب كنند.
طبق آمار سازمان بهداشت جهاني هر ساله ۳۰ درصد مردم كشورهاي صنعتي به بيماريهاي ناشي از مصرف غذا مبتلا مي شوند.

نمايشگاه فروش بهاره از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب داير است
گروه اقتصادي: رييس ستاد اجرايي پانزدهمين نمايشگاه فروش بهاره تهران گفت: به منظور رفاه حال بازديدكنندگان به خصوص كارمندان و كارگران محترم و همچنين كاهش ترافيك در سطح خيابان هاي اطراف، پانزدهمين نمايشگاه فروش بهاره تهران از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب داير است.
وي گفت: همچنين با كمك شهرداري تهران از روز جمعه ۱۵ اسفند تا ۲۲ اسفند در ميادين اصلي شهر اتوبوس هاي شركت واحد رايگان شهروندان را بين دو نقطه نمايشگاه و ميادين اصلي جابجا خواهند كرد.فاضلي گفت: پاركينگ مصلاي بزرگ تهران و پاركينگ بيهقي براي مراجعين نمايشگاه مصلا و پاركينگ غربي نمايشگاه بين المللي تهران براي مراجعين به اين نمايشگاه از روز جمعه پذيراي خودروهاي شخصي است.
پانزدهمين نمايشگاه فروش بهاره تهران از ۱۵ اسفند تا ۲۲ اسفند برگزار مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |