يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳ - Feb 29, 2004
رئيس جمهور بر ايجاد تشكل هاي غيردولتي
حمايت از مصرف كنندگان تأكيد كرد
گروه اقتصادي: سيد محمد خاتمي رئيس جمهور در پيامي به مناسبت روز ۹ اسفند ماه - روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان - بر ايجاد تشكل هاي غيردولتي حمايت از مصرف كنندگان تاكيد كرد.
در اين پيام كه توسط محمد شريعتمداري، وزير بازرگاني قرائت شد، احترام به حقوق مردم و وضع قوانين حمايتي و نيز رعايت و نظارت بر حسن اجراي اين قوانين، يكي از شاخصه هاي بارز كشورهاي توسعه يافته و از مهمترين مولفه هاي تشكيل و بهسازي جامعه مدني دانسته و تاكيد شده است كه همه آحاد اجتماع و دولت بايد در تحقق اين برنامه نهايت تلاش را داشته باشند.
ديروز در مراسم اعطاي گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان كه با حضور وزير بازرگاني و نيز جمعي از مسئولان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و ارگان هاي مختلف كشور برگزار شد، به ۴۰ شركت منتخب، گواهي رعايت حقوق مصرف كننده اعطا شد.
در اين مراسم، محمد شريعتمداري گفت: در حال حاضر نگراني هاي مصرف كنندگان كالا به جاي آنكه بيشتر به قيمت گذاري و كيفيت معطوف شود متوجه خدمات مكمل و جانبي، موافقت نامه ها و فسخ آنها شده است كه اين خود تغيير نگرش به موضوع حقوق مصرف كنندگان را به دنبال دارد.
وي با اشاره به اينكه تاكيد وزارت بازرگاني بر حمايت از حقوق مصرف كنندگان بوده است، گفت: گام اول در اين زمينه ايجاد نهاد قانوني لازم بوده كه به تنظيم لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان منجر شده است.
وي در ادامه افزود: در اين لايحه ضمن تعيين حقوق مصرف كننده، عرضه كنندگان كالا و خدمات مكلف به ارائه ضمانت نامه، صورتحساب، ارائه خدمات پس از فروش و ارائه اطلاعات لازم به مصرف كننده شده و از هرگونه اقدام (نظير فروش كالاي همراه) كه حق آزادي انتخاب مصرف كننده را سلب كند، منع شده اند.
وزير بازرگاني تصريح كرد: اين لايحه به منظور ساماندهي مشاركت مردمي در اجراي سياست ها در برنامه هاي حمايتي از حقوق مصرف كنندگان انجمني تحت همين نام تاسيس مي شود.

دبير هيأت امناي صندوق ذخيره ارزي:
تضعيف حساب ذخيره ارزي، تضعيف اعتبار بين المللي كشور است
دبير هيات  امناي حساب  ذخيره  ارزي  گفت : برداشت هاي  مكرر و تضعيف  حساب ذخيره  ارزي ، تضعيف  اعتبار بين المللي  كشور است .
بايزيد مردوخي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا  افزود: در سالهاي  اخير وجود حساب  ذخيره  ارزي  بعنوان  پشتوانه  اقتصادي موجب  بهبود درجه  ريسك  اقتصادي  كشور و جلب  اعتماد بين المللي  شده  است ، اما برداشت هاي  مكرر اميدي  براي  اثرگذاري  اين  حساب  نمي گذارد.
مردوخي ، با اشاره  به  مصوبه  اخير دولت  در خصوص  برداشت  از حساب  ذخيره ارزي  گفت : معمولا دولت  در اسفند ماه  باقي  مانده  اعتبارهاي  دستگاهها را اعم از جاري  و عمراني  پرداخت  مي كند و اين  موجب  فشار تورمي در پايان  سال  مي شود. وي  افزود: امسال  اگر از حساب  ذخيره  ارزي  نيز برداشتي  صورت  بگيرد و پرداخت  آن طي  اسفندماه  و ماه  آينده  باشد به  طور طبيعي  با فشار تورمي بيشتر روبرو خواهيم  شد كه  اثر آن در تمام  سال  آينده  خود را نشان  خواهدداد چرا كه  وقتي  سطح  قيمت  و پايه  هزينه  اقتصاد بالا رفت  به  سادگي  پايين نمي آيد.
مردوخي  با اشاره  به  اين كه  بر اساس  ماده  ۶۰ قانون  برنامه  سوم  توسعه  دولت فقط در صورتي كه  درآمدهاي  حاصل  از نفت  كمتر از ميزان  پيش  بيني  شده  در جدول برنامه  سوم  توسعه  باشد، مي تواند از حساب  ذخيره  ارزي  برداشت  كند، افزود: امسال  درآمدهاي  حاصل  از فروش  نفت  دولت  بيش  از ميزان  پيش  بيني  شده  در جدول قانون  برنامه  سوم  توسعه  است ، بنابر اين  دولت  براي  كسب  مجوز برداشت  از حساب  ذخيره  ارزي  نياز به  مصوبه  مجلس  شوراي  اسلامي دارد.
وي  افزود: حساب  ذخيره  ارزي  توان  محدودي  دارد و دولت  بايد راهكار اساسي براي  تامين  هزينه ها  بيانديشد.
دبير هيات  امناي حساب  ذخيره  ارزي  در خصوص  آخرين  وضعيت  اين  حساب  گفت : ميزان  موجودي  حساب  تا پايان  دي  ماه امسال  ۶ ميليارد و ۵۴۵ ميليون  دلار بود.

گفت وگوي امروز
تصويب تعرفه ۷۰۰ توماني واردات چاي
گروه اقتصادي: در بررسي بندهاي درآمدي تبصره ۱۹ لايحه بودجه سال ۸۳ كه به بخش صنعت و معدن و بازرگاني اختصاص دارد، طبق تصويب نمايندگان دولت موظف شد براي واردات هر كيلو چاي ۷۰۰ تومان تعرفه قرار دهد و وجوه اخذ شده از محل دريافت اين تعرفه را در جهت حمايت از توليد چاي داخلي صرف كند.با محمد شريعتمداري وزير بازرگاني پيرامون تأثير اين تعرفه بر كاهش قاچاق چاي و حمايت از توليد داخلي اين محصول گفتگو كرده ايم.
***
* در اظهارنظرهاي قبلي خود در خصوص تعرفه واردات رسمي چاي عنوان كرده ايد كه اين تعرفه به نحوي تعيين خواهد شد كه هيچ يك از دست اندركاران چاي متضرر نشوند آيا با مصوبه اخير مجلس اين امر محقق شده است؟
- طبق قانون پيشنهاد تعرفه واردات رسمي چاي بايد براساس نظر وزارت جهاد كشاورزي باشد و وزارت بازرگاني در تعيين تعرفه تنها نقش هماهنگ كننده دارد و نهادهاي قانوني مثل اتاق بازرگاني، وزارت صنايع و معادن، جهاد كشاورزي، بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي در كميسيون ماده يك عضويت دارند. وزارت بازرگاني معتقد است بايد محصول چاي كشور را در بازارهاي خارجي عرضه كنيم و اين جهت گيري جز با رقابت، نتيجه نخواهد داشت. از نظر ما تعرفه هاي حداقل و حركت تعرفه ها به سمت كاهنده يك حركت منطقي در جهت افزايش صادرات است. اين در صورتي است كه واقعا بخواهيم صادركننده باشيم و از اتكاي اقتصادمان به نفت جلوگيري كنيم. چرا كه در غير اين صورت بايد به اقتصاد تك محصولي نفت وابسته باشيم و در توليد داخلي نيز انزوا پيشه كنيم و فقط آنچه در داخل توليد مي كنيم مصرف كنيم. اين اقتصاد بسته است كه مي تواند در درون خود يك تعامل و همكاري نيز داشته باشد. اما اگر شعار جهش صادرات كه از آغاز برنامه دوم و سوم توسعه جدي شده، مدنظر باشد آن وقت جهت گيري نظام تعرفه ها نمي تواند رو به بالا باشد.
* آيا با تعرفه ۷۰۰ توماني تعيين شده براي واردات اسمي چاي موافق هستيد؟
- وزارت بازرگاني نه در مورد چاي بلكه در خصوص همه محصولات معتقد به نظام تعرفه حداقلي و كاهش تدريجي آن است. قبلاً در وزارت بازرگاني حداقل ۱۱۴ رديف تعرفه وجود داشت اما اكنون اين تعرفه ها به ۱۰ تعرفه كاهش پيدا كرده است و سعي مي كنيم تا طبقات را به حداقل ممكن كاهش دهيم و كاهش طبقات به لحاظ تسهيل امور تجاري، كم كردن سقف و حركت به روش كاهنده را مدنظر داريم.مگر در مورد دمپينگ كه بايد ضوابط خاص خود را اعمال كنيم. موضع ما در مورد چاي روشن بوده و معتقد به حداقل تعرفه در حدي هستيم كه توليد داخلي منطقاً بتواند رقابت كند. اما به هر جهت وزارتخانه توليدي ذيربط بايد پيشنهاد خود را به ما ارائه دهد و در كميسيون ماده يك تصويب شود. در مورد چاي نيز كه مجلس نظر داده است اين كار به شكل خاص صورت گرفته و معمول مجلس نيست كه براي كالاها ميزان عوارض معين كند.

يادداشت
حساب ذخيره ارزي
دكتر بايزيد مردوخي دبير حساب ذخيره ارزي ديروز برداشت ۵/۱ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي تامين ۱۲ هزار ميليارد ريال كسري بودجه سال جاري را غيرقانوني اعلام كرده است.در ايران به طور معمول در اسفند هر سال دولت براي تامين هزينه هاي مالي سنگيني كه در آخر سال به عهده دارد، اقدام به فروش ارز به بانك مركزي مي كرده است كه همه ساله به تورم ويژه اي در پايان سال منجر مي شود. تداوم اين امر به گونه اي بوده است كه به يك قاعده تبديل شده است و در ساختار بوروكراسي دولتي ادامه آن طبيعي به نظر مي رسد.با تشكيل حساب ذخيره ارزي اما چنين برداشت هايي در ساختار مالي دولت، مانند سال هاي گذشته قابل اجرا نيست و به گفته دبير حساب ذخيره ارزي اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم براي تصويب برداشت از حساب ذخيره ارزي ضروري است.به نظر مي رسد كه بدنه دولت بر حسب عادت چنين لايحه اي را تهيه كرده كه در هيات دولت به تصويب رسيده است و به تغيير ساختار در نظام ارزي كشور توجهي نكرده است. اين مصوبه دولت در واقع به نوعي نظام بودجه ريزي كشور را به چالش كشيده است و عدم كارايي آن را نشان داده است.طبق قانون برنامه سوم برداشت از حساب ذخيره ارزي از سوي دولت تنها هنگامي عملي است كه درآمدهاي نفتي به ميزان پيش بيني شده در بودجه نباشد در حالي كه در سال جاري ميزان درآمدهاي نفتي طبق پيش بيني ها عملي شده است و طبق قانون تنها با اصلاح تبصره ۶۰ امكان برداشت از اين حساب ممكن است.
علاوه بر اين برداشت هاي بي «حساب» از اين حساب اعتبار بين المللي كشور را مخدوش خواهد كرد و به روابط تجاري و اقتصادي كشور با ديگر كشورها و نهادهاي مالي بين المللي خدشه وارد مي كند.علاوه بر اين نحوه هزينه اين مبلغ نيز خود به گونه اي است كه به دليل قرار گرفتن در خدمت بودجه جاري به تورم در كشور منجر مي شود.
پيش از اين از سوي مقامهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شده بود كه دولت با صرفه جويي كسري بيش از ۲ هزار ميليارد تومان سال ۸۲ را در ماههاي پاياني سال جبران مي كند. به نظر مي رسد اين صرفه جويي در پوشش التهابات سياسي اخير صورت نگرفته و دولت به ناچار مجبور به برداشت از حساب ذخيره ارزي شده است.

پاداش پايان خدمت بازنشستگان هنوز پرداخت نشده است
گروه اقتصادي: با وجود گذشت بيش از سه هفته از اعلام ميزان پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از ۱۳۷۸، هنوز اين مبلغ به بازنشستگان پرداخت نشده است.
هر روز دهها نفر از بازنشستگان زحمت كش با توجه به بالارفتن هزينه هاي خانوار در آخر سال با دفتر روزنامه تماس مي گيرند و جوياي زمان پرداخت اين مبلغ ناچيز هستند.
سردرگمي بازنشستگان درحالي ادامه دارد كه روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد: با وجود پيگيري هاي اين سازمان براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان و موظفين قبل از سال ۷۸، تا كنون حتي يك ريال از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت اقتصاد پرداخت نشده است.

مبارزه با قاچاق كالا در چارچوب بودجه ۸۳ شدت مي گيرد
واردات كالا از كشورهاي خليج فارس ۴۰درصد كاهش مي يابد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز بندهاي هزينه اي لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور را تا تبصره ۱۹ تصويب و ادامه بررسي اين بندها و همچنين رديف هاي بودجه را به جلسه علني امروز موكول كردند.
احداث واحدهاي استيجاري
در سال آينده منابع مورد نياز براي اجراي قانون تشويق احداث و عرضه واحدهاي مسكوني استيجاري با تصويب نمايندگان مجلس معادل ۵۶۰ ميليارد ريال تأمين مي شود تا براساس موافقت نامه هاي مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي احداث واحدها و مجتمع هاي مسكوني استيجاري و اجاره به شرط تمليك اختصاص يابد.
اقدام براي مقابله با خسارتهاي زلزله
مجلس شوراي اسلامي به منظور كاهش خسارتهاي انساني و اقتصادي ناشي از زمين لرزه در كشور در سال آينده، همه سازندگان و سرمايه گذاران احداث بنا را در همه نقاط شهري و روستايي، شهركها و نقاط خارج از حريم شهرها و روستاها به رعايت آيين نامه طراحي ساختمانها در مقابل زلزله ملزم كرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين وزارت امور اقتصادي و دارايي را نيز مكلف كردند با استفاده از تجارب ديگر كشورها نظام بيمه ساختمان و بناها را در مقابل زلزله و ديگر حوادث گسترش دهد و راهكارهاي همگاني شدن بيمه حوادث را مشخص و مقدمات قانوني اجراي آن را فراهم كند.دولت نيز مكلف شد بازسازي و نوسازي بافت هاي قديمي شهرها و روستاها و مقاوم سازي بناهاي موجود را در مقابل زلزله آغاز و ترتيباتي اتخاذ كند كه حداكثر در مدت ده سال عمليات اجرايي مربوط به آن در كل كشور پايان يابد.
مهندسان مشاور يا مهندس محاسب با سازندگان ساختمانها اعم از پيمانكار، كارفرما و مهندس ناظر مربوط نيز مكلفند درصورت رعايت نكردن آيين نامه هاي مربوط يا اجرا نشدن صحيح نقشه هاي طراحي شده خسارتهاي وارد شده به ساكنان و مالكان را جبران كنند.در صورت تكرار، پروانه كار مقصران لغو خواهد شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب بند ديگري از لايحه بودجه به اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي اجازه دادند به منظور استفاده از ظرفيت خالي كارخانه هاي آرد كشور و اشتغال بيشتر، گندم از خارج وارد و پس از آرد كردن آن آرد حاصل را توزيع و يا صادر كنند.
آيين نامه اجرايي اين بند با پيشنهاد وزارت بازرگاني به تصويب هيات وزيران مي رسد.
براساس بند ديگري از لايحه بودجه، دولت مكلف است با اتخاذ سياست هاي مناسب توليد تحت ليسانس و مشاركت با توليدكنندگان معتبر خارجي كالاهايي مانند لوازم خانگي، صوتي، تصويري، قطعات منفصل رايانه و تلفن همراه را تشويق كند به گونه اي كه توليدات شركتهاي داخلي با نوع وارداتي آن قابل رقابت باشد.
قوه قضائيه نيز مكلف شد شعبه هاي ويژه اي به منظور مبارزه قاطع با قاچاق تعيين كند و با اعمال نظارت در برخورد با قاچاق اقدامات سريع به عمل آورد.مجلس شوراي اسلامي نيروي انتظامي را نيز از ابتداي سال آينده مكلف كرد در مبادي گمركي بازارچه هاي مرزي غرب كشور مستقر شود و به وظيفه قانوني خود مطابق با ديگر بازارچه ها عمل كند.همچنين نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و گمرك مكلفند در دهانه بهمنشير و اروندرود حضور مؤثر داشته باشند.
كاهش واردات از حوزه خليج فارس
همچنين مجلس شوراي اسلامي وزارت بازرگاني را مكلف كرد با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي اقدامات لازم را در خصوص واردات كالا در سال ۱۳۸۳ به گونه اي تنظيم كند كه واردات مجدد كالاهايي را كه منشاء اوليه غير از كشورهاي حوزه خليج فارس دارند و به صورت صادرات يا صادرات مجدد از كشورهاي حوزه خليج فارس به ايران وارد مي شود حداقل ۴۰ درصد كاهش دهد.
واردات چاي
براساس بند الحاقي ديگري به تبصره ۱۹، حقوق ورودي و مابه التفاوت سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان از ابتداي سال آينده براي واردات هر كيلو چاي فله حداكثر ۷۰۰۰ ريال خواهد بود و براي ديگر اقلام كشاورزي با رعايت مقررات بهداشتي بايد به گونه اي تعيين شود كه واردات رسمي نياز بازار داخلي را تأمين كند.
درآمد حاصل صرفا به حمايت از كشاورزان و بهبود شيوه هاي توليد همان محصول اختصاص مي يابد.
امروز در جلسه علني بعدي مجلس شوراي اسلامي نمايندگان، باقيمانده بندهاي هزينه اي لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور ،تبصره هاي ۲۰ و ۲۱ را بررسي مي كنند و سپس به بررسي رديفها مي پردازند.
۱۲ ميليارد ريال براي خنثي كردن توطئه هاي آمريكا
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور، ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال اعتبار براي كشف و خنثي كردن توطئه ها و دخالتهاي دولت آمريكا در امور داخلي ايران اختصاص دادند.نمايندگان مجلس، اين مصوبه را بعنوان بند «ث» تبصره ۱۱ - امور عمومي و قضايي و امنيت و نظم داخلي- از تصويب گذراندند.
همچنين نمايندگان اعتبار ياد شده را براي طرح دعاوي جمهوري اسلامي ايران عليه آمريكا در مجامع عمومي بين المللي و تنوير افكار عمومي در داخل و خارج كشور در مورد تهاجم فرهنگي آمريكا و نقض منشور ملل متحد و بيانيه هاي الجزاير توسط آمريكا و طرح دعاوي جانبازان شيميايي، اختصاص دادند.

شركت هاي هواپيمايي موظف به پرداخت جريمه تأخير پرواز شدند
با تصويب مجلس شوراي اسلامي، مبلغ ۱۲۵ ميليارد ريال براي پياده سازي و توسعه تجارت الكترونيكي اختصاص يافت.همچنين براساس بند «ز» تبصره ۱۲ لايحه بودجه ۱۳۸۳ كل كشور كه به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد، براي خريد رقابتي برق، شركت سهامي «مديريت شبكه سراسري برق ايران» تاسيس مي شود.
اين گزارش مي افزايد: اساسنامه شركت يادشده بنا به پيشنهاد وزارت نيرو به تصويب هيات وزيران مي رسد.
براساس بند «ح» تبصره ۱۲ سازمان توانير مجاز شد در سال آينده ده درصد نيروگاه هاي خود را به بخش غيردولتي بفروشد.براساس مصوبه ديگري دفترچه خدمات درماني جايگزين كارت بيمه روستاييان مي شود.
بندهاي ب تبصره ۱۱ درمورد كمك به مصدومين تصادفات از جانب بيمارستان ها و مراكز درماني و قسمت هاي هزينه اي بند چ تبصره ۱۱ و بند الحاقي آن درخصوص افزايش كيفيت خدمات درماني پرستاران و رفع مشكلات شغلي آنان نيز به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي بند «ث» تبصره ۱۲ لايحه بودجه ۱۳۸۳ به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.براساس اين بند شركت ملي نفت ايران مكلف شد تا پايان سال ۱۳۸۳ جايگاه هاي موردنياز عرضه گاز طبيعي فشرده (CNG) را با اولويت شهرهاي بزرگ احداث كند.آيين نامه اجرايي اين بند شامل تعداد جايگاه ها و تعداد خودروهاي دوسوخته توليد داخل، بنا به پيشنهاد وزارتخانه هاي صنايع و معادن و نفت و سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي كشور و محيط زيست ظرف مدت يك ماه به تصويب هيأت وزيران مي رسد.
همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي را مكلف كردند براي كنترل عرضه بنزين موتور و نفت گاز به وسائط نقليه بنزين سوز و گازوييل سوز، ظرف شش ماه از اول سال ۱۳۸۳ نسبت به استفاده از كارت هوشمند در جايگاه هاي عرضه فرآورده هاي نفتي اقدام كند تا از اول مهر ۱۳۸۳ تحويل سوخت از اين طريق انجام گيرد.
در مصوبه ديگر مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد الحاقي تبصره ۹ مقرر شد از محل اعتبارات بنياد جانبازان به هر نفر كه در اثر برخورد با مين دچار نقص عضو شده است،  ماهيانه ۵۰ هزار تومان پرداخت شود.
در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي،با الحاق يك بند به تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال ۸۳ كل كشور، وزارت راه و ترابري و هواپيماي كشور موظف شدند در صورت تاخير پرواز هواپيماهاي داخلي جريمه آن را به مسافر بپردازد.
براساس اين بند، محاسبه جريمه تاخير به ازاي هر ساعت تاخير ۱۰ درصد از هزينه كل بليت و اين رقم تا ۵۰ درصد قابل كسر است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۲۵
۶,825
۱۰,869
معادن منگنز ايران
۳۳۷
۷,086
۱,646,174
توسعه صنايع بهشهر
۱۰۰
۲,103
۲۶۱,432
سرمايه گذاري توس گستر
۱۲۴
۲,608
۶,000
كارتن پارس
۱۱۶
۲,440
۳۵,600
كاشي سعدي
۲۹۳
۶,165
۲۷۳,108
مارگارين
۳۰۲
۶,375
۱,005,870
صنعتي بهشهر
۲۲۰
۴,773
۶۷۶,581
سرمايه گذاري ملي
۱۲۴
۲,879
۲۶۱,007
بسته بندي پارس
۸۱
۱,993
۲۴۶,188
حق تقدم آذرآب
۸۴
۲,231
۶۵,132
سرمايه گذاري سامان گستر اصفهان
۴۵۶
۱۲,412
۶۲۹,521
تراكتورسازي
۲۸۵
۸,789
۴۰۲,637
چادرملو
۱,038
۳۲,711
۱۷۷,403
سيمان اردبيل
۱۰۶
۳,480
۳۳۵,599
آذرآب
۱۲۷
۴,276
۱,072,215
سرمايه گذاري ساختمان
۶۵
۲,268
۳۰۶,977
سرمايه گذاري نفت
۵۲
۲,052
۳۷۸,389
سرمايه گذاري سپه
۶۲۶
۲۶,286
۶۸,428
سيمان بجنورد
۴۶۳
۲۰,053
۴۸۴,083
صنعتي دريايي
۵۲۸
۲۳,538
۷۰۶,809
سيمان هگمتان
۴۰
۱,800
۷۶,625
معادن روي ايران
۱۱۶
۵,404
۵۲۸,809
بانك اقتصادنوين
۲۷۴
۱۳,237
۳۰,740
داروجابرابن حيان
۶۵
۳,347
۱۲۳,554
سرمايه گذاري البرز
۴۸
۲,686
۱۳,452,124
سرمايه گذاري بوعلي
۱۵۰
۹,478
۱۶۹,110
سايپا ديزل
۶۳
۴,076
۱۰,000
الكتريك خودرو
۸۴
۶,321
۱۱۷,269
سرمايه گذاري معادن  و فلزات
۲۸
۲,330
۵۹,629
صنايع مخابراتي
۹۴
۸,220
۵۵۶,032
سرمايه گذاري بانك ملي
۳
۳۰۳
۱۱۹,714
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۹۲۶
۹۳,672
۱۶,290
سيمان صوفيان
۲۴
۲,521
۴۷۳,632
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۱
۳,303
۴۴,431
ماشين سازي اراك
۲۱۷
۲۳,491
۶۶,818
خدمات انفورماتيك
۴۱
۴,503
۱۰,452
شيشه قزوين
۴۵
۵,624
۹۳۸,857
ايران خودرو
۲۰
۲,640
۱۲,304
كف
۲۹۰
۳۹,131
۳۶,766
سيمان غرب
۳۱۶
۴۳,735
۱۲۴,220
سيمان تهران
۱۷۰
۲۴,674
۱۱,605
گاز لوله
۱۹
۳,319
۱۱,468
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت  و معدن
۱۱
۱,968
۱,000
سوليران
۳۰۲
۵۷,972
۱۷,451
سيمان بهبهان
۱۵
۲,886
۲,866
پمپ ايران
۴۶
۱۲,400
۵,794
سايپاآذين
۱۰
۲,794
۱۴,611
مهرام
۱۱۹
۳۷,353
۲۸,256
سيمان شرق
۱۰
۴,233
۷۷,319
ايران خودرو ديزل
۱۲
۵,402
۵,010
بهنوش
۸
۴,267
۱۳,301
مس باهنر
۱۲
۷,564
۲۵,247
ايران ترانسفو
۵
۴,033
۷,942
ايران مرينوس
۲
۱,801
۱,110
نورد ولوله اهواز
۱۵
۱۴,397
۱۲۰,323
زامياد
۵
۵,546
۴۶۵,919
سرمايه گذاري غدير
۳۲
۶۵,911
۷,385
سيمان كرمان
۸-
۱۴,344
۲۰۹,966
سايپا
۸-
۶,710
۱۶۲,842
پتروشيمي اراك
۵-
۳,964
۸۶,500
سرمايه گذاري بازنشستگي
۶۲-
۴۵,045
۵۶,371
سيمان شاهرود
۵۷-
۵,027
۴,932,718
كارخانجات داروپخش
۶۰-
۲,850
۵۰,000
نيروترانس
۱۳۱-
۵,636
۱۵۰,010
لوله  و ماشين سازي
۳۴-
۱,396
۶۵۷,813
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۱۲۴-
۴,341
۱,200,171
سرمايه گذاري صنعت  و معدن

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۸۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۶۹

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |