يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳ - Feb 29, 2004
كريس پاتن:
اتحاديه اروپا درصدد تحريم ايران نيست
خبرگزاري مهر به نقل از آسوشيتدپرس نوشت: «كريس پاتن» كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا به هيچ وجه درصدد تحريم ايران نيست.پاتن همچنين اظهار داشت: اتحاديه اروپا خواهان پيشرفت پيشاپيش ايران در زمينه دموكراسي است و با توجه به اين امر اين اتحاديه درخصوص تحريم ايران هيچ تصميمي اتخاذ نكرده است.
كميسر اتحاديه در ادامه تصريح كرد: ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۲ گفتگوهايي را درخصوص تحكيم روابط دوجانبه به خصوص در زمينه همكاريهاي اقتصادي آغاز كردند كه مدتي است به دليل ابهامات موجود در فعاليت هاي هسته اي ايران متوقف شده است. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه به زودي اين گفتگوها از سرگرفته شود.
از سوي ديگر روزنامه ديلي تايمز به نقل از برخي ديپلماتها كه نامي از آنها نبرد نوشت كه اتحاديه اروپا معتقد است كه بايد با ايران همكاري صلح آميز هسته اي داشته باشد و اگر تهران به تعهداتش پايبند باشد، از سرگيري گفت وگوهاي تجاري با ايران بايد صورت گيرد. اين روزنامه در ادامه به نقل از ديپلمات هاي يادشده افزود كه اين در حالي است كه واشنگتن هنوز مخالف ارائه هرگونه كمكي به برنامه هسته اي غيرنظامي تهران است.
يك پايگاه اينترنتي اروپايي نيز به نقل از وزير امور خارجه ايرلند خبر داد كه هيأتي از سوي اتحاديه اروپا ضمن سفر به واشنگتن درخصوص موضوعات مربوط به سياست خارجي اين اتحاديه با مقامات ارشد آمريكايي ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي مذكور در ادامه به نقل از برين كرون، وزير امور خارجه ايرلند كه تاريخ اين سفررا دوشنبه هفته آتي عنوان كرد، نوشت: اين هيأت بلندپايه اتحاديه اروپا قرار است تا با كالين پاول، وزير امور خارجه و كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد درباره مسايلي هم چون عراق، ايران و خاورميانه به بحث و تبادل نظر بپردازد.
در همين حال، نيويورك تايمز به نقل از برخي ديپلمات هاي اروپايي و كارشناسان آمريكايي كه نامي از آنها نبرد، ادعا كرد كه كارشناسان مداركي را كشف كرده اند مبني بر آن كه مقاديري از اورانيوم غني شده يافت شده در ايران از روسيه وارد شده است.
به گزارش ايسنا اين روزنامه آمريكايي در ادامه به نقل از كارشناسان يادشده ادعا كرد كه به نظر مي رسد اين سوخت هاي هسته اي از طريق بازار سياه جهاني و نه با حمايت مسكو به ايران وارد شده است.
روزنامه يادشده همچنين به نقل از برخي ديپلمات هاي اروپايي كه نامي از آنها برده نشده است مدعي شد كه آزمايشگاه  آژانس بين المللي انرژي اتمي در اتريش تطابق احتمالي را ميان آثار هسته اي اورانيوم روسيه و نمونه هايي كه بازرسان آژانس اتمي از دستگاه هاي سانتريفيوژ ايران به دست آورده اند كشف كرده است.
نيويورك تايمز در ادامه گزارش خاطرنشان كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به برداشتش از اطلاعات آزمايشگاه خود در اتريش و ديگر مدارك كاملاً دقت به عمل مي آورد و هنوز در حال مطالعه گزينه هاي ديگر براي اين مورد است.بنابر ادعاي نيويورك تايمز سرنخ مهم در اين باره غني سازي ۳۶ درصدي است كه با نوعي از سوخت مورد استفاده در نوعي از زيردريايي هاي روسيه و راكتورهاي تحقيقاتي اين كشور تطابق دارد.
در خاتمه گزارش يادشده ادعا شده كه ايران هيچ امكاني براي غني سازي ۳۶ درصدي ندارد و تنها مكاني كه اين عمل در آن صورت مي گيرد، روسيه است.

از چراغش شعله ها افروختيم ...
003072.jpg
در س قرآن از حسين آموختيم
از چراغش شعله ها افروختيم
باز عاشورا ... باز عزاي حسين ... باز رثاي حسين.
دوباره ياد و خلسه پرشورترين حماسه تاريخ، تلخ ترين تراژدي همه قرن ها...
مراسم شورانگيز ايرانيان در بزرگداشت سرور آزادگان و سالار شهيدان فردا و پس فردا به اوج مي رسد.
اين مراسم نه فقط در تعزيت واقعه كربلا بلكه همچنين در تجليل از حريت و نيز مظلوميت امام حسين(ع) و ياران مومن او هر سال در سراسر شهرها و روستاهاي ايران برگزار مي شود.
امسال علاوه بر ديگر كشورهاي شيعه نشين، عراق، مشهد شجاعان كربلا نيز شاهد پرشورترين تاسوعا و عاشوراي حسيني خواهد بود.

نماينده آيت  الله سيستاني رأي گيري درباره تشكيل شوراي استان كربلا را رد كرد
شيخ  عبدالمهدي  الكربلايي  نماينده آيت  الله  سيستاني  ديروز پيشنهاد يكي  از روحانيون  درباره  راي گيري  بر سر تشكيل  شوراي  استان  كربلا را ردكرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  ازكربلا، الكربلايي  در گفت  وگو با اين  خبرگزاري  افزود: عده اي  تلاش  كردند با جايگزيني  برخي  اعضاي  شورا از طريق  مشورت  با طرف هاي  ديني  و سياسي  راهكار ميانه اي  را مطرح  كنند اما در واقع  اين  نوعي
 مغالطه  كاري  است .
وي  بااشاره  به اينكه  اختلاف  ما با مسئول  آمريكايي  برسر تعيين  اعضاي  شوراست، گفت : اين  شورا غيرقانوني  است  و پيوستن  به  آن جايز نيست  و تمام اعضا بايد از آن كنار بكشند زيرا باقي  ماندن  درآن  غير شرعي  است .
الكربلايي  پيشنهاد كرد براي  حل  مشكل  كميته  مقدماتي  شامل  يكصد نفر از نمايندگان  گروه هاي  ديني ، سياسي ، شوراهاي  محلي ، اتحاديه ها، سنديكاها براي  انتخاب  ۴۰ نفر از ميان  آنان  به  عنوان  اعضاي  شوراي استان  كربلا تشكيل  شود.

مشاور امنيت ملي  بوش كشورهاي خاورميانه را تهديد كرد
مشاور امنيت ملي  بوش ادعا كرد: واشنگتن همچنان به طرح و استراتژي خود براي استقرار آزادي در خاورميانه و نيز دنبال كردن عمليات اصلاحات در اين منطقه ادامه خواهد داد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري كويت، كاندوليزا رايس در اظهاراتي خصمانه ادعا كرد: درصورتي كه خاورميانه بخواهد از حالت ركود سازمان ها و دستگاه هاي حكومتي مستبد و خشن رهايي يابد، بايد آزادي را در هر زاويه و هر گوشه اي از دولت هاي خود تعميم و گسترش دهد.

كروبي:
سئوال از رئيس جمهوري در مجلس مطرح نمي شود
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در مورد طرح  سئوال  از رئيس  جمهوري  و استيضاح وزير كشور پيرامون  برگزاري  انتخابات  مجلس  هفتم  گفت : من  هم  اين  موضوعات را شنيده ام  اما گمان  نمي كنم  سئوال  از رئيس  جمهوري  يا استيضاح  وزير كشور در صحن  علني  مجلس  مطرح  شود.
به  گزارش  ايرنا، كروبي  ديروز در جمع  خبرنگاران با بيان  اينكه  «تا الان  هيچ  درخواستي  در مورد سئوال  و استيضاح  به  هيات رئيسه  نيامده  است»، افزود: برگزاري  انتخابات  نيازي  به  سئوال  از رئيس جمهوري  و يا وزير كشور ندارد.
كروبي  در خصوص  ظرفيتهاي  جمهوري  اسلامي ايران  براي  مقابله  با هرگونه بن بست  احتمالي  در روند كشور گفت : جمهوري  اسلامي با دارا بودن  قانون  اساسي مترقي  و متكي  به  دين  مبين  اسلام  بن بست  ندارد و شايد عملكرد بد و طولاني برخي  سبب  بروز مشكلاتي  شود اما حضرت  امام (ره ) نظام  را طوري  مهندسي  و طراحي كردند كه  هيچ  آسيبي  به  اين  نظام  مقدس  اسلامي نرسد.
كروبي  با تأكيد بر اينكه  استحكام  انقلاب  اسلامي به  آراي  مردم  است ، اظهار داشت : مردم  با جان  و قلب  خود به  اسلام  و نظام  عشق  مي ورزند و آن را با تمام  وجود حمايت  مي كنند ولو كاستي هايي  هم  در اين  نظام  وجود داشته باشد.

ديدار شمخاني با مقام هاي لبناني
امير دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران جمعه شب در بيروت با نبيه بري رئيس مجلس ملي لبنان ديدار و گفت و گو كرد.در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا كه آيا موضوع روشن شدن سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان در ديدار با بري مطرح شد، اظهار داشت: اين موضوع را مطرح كردم و همان گونه كه از موضع قدرت، اسيران فلسطيني، عرب و گروگان هاي لبناني از چنگ رژيم صهيونيستي رهايي يافتند اميدواريم كه اين تلاش ها به آزادي چهار ديپلمات ايراني نيز منجر شود.
ديروز همچنين سپهبد اميل لحود رئيس جمهوري لبنان در ديدار دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران با وي نشان « ارز» عالي ترين نشان نظامي اين كشور را به وي اعطا كرد.
در همين حال شمخاني در گفت وگو با روزنامه الشرق طرح آمريكايي موسوم به خاورميانه بزرگ را تهديدي براي ايران، سوريه و لبنان دانست.
به گزارش ايسنا، وزير دفاع كشورمان در سوريه در گفتگو با اين روزنامه چاپ قطر با رد اين طرح آمريكايي افزود: طرح مزبور بهانه اي است براي تهديد ايران، سوريه و لبنان.
طبق اين گزارش، وي هدف از سفرش به لبنان و سوريه را گسترش همكاري هاي دو جانبه براي مبارزه با تهديدات عليه منطقه تحت شعار گسترش دموكراسي خواند.
روزنامه  ياد شده به نقل از شمخاني افزود كه تهديدات آمريكا فقط شامل ايران، سوريه و لبنان نمي شود، بلكه تحت شعار دروغ مبارزه با تروريسم متوجه اسلام است.
وزير دفاع در پاسخ به سئوالي درباره طرح آمريكايي تلاش براي خاورميانه اي بزرگ تر اظهار داشت: آمريكا در حالي كه از دموكراسي دم مي زند، خود از رژيم هاي ديكتاتور منطقه حمايت مي كند.
وي افزود: ما اين دموكراسي را مي توانيم در رژيم هاي مستبد تحت حمايت آمريكا ببينيم.
وزير دفاع همچنين  با تقدير از مبارزه مردم لبنان با رژيم صهيونيستي گفت: تهديدهاي آمريكا عليه منطقه به بهانه مبارزه با تروريسم، به نوعي مبارزه با اسلام است.

سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي :
گزارش البرادعي متعادل است
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي درخصوص آنچه كه شباهت هاي موجود ميان برنامه هاي هسته اي ايران و ليبي خوانده مي شود به خبرنگار ايسنا گفت: اين شباهت ها شامل طرح هاي سانتريفيوژ كردن و برخي از اجزاي آن مي باشد.
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي ضمن اعلام مطالب ياد شده درخصوص منبع تجهيزات هسته اي كه در اختيار ايران و ليبي قرار گرفته است، گفت: آشكار است كه اينها از طريق بازارهاي سياه خريداري شده اند.وي در ادامه  تاكيد كرد: در گزارش ۱۳ صفحه اي محمد البرادعي نه تنها به جزييات مربوط به يافته هاي اخير آژانس بلكه به موارد دستيابي به تاسيسات هسته اي ايران اشاره شده است.فلمينگ در ادامه اظهاراتش در خصوص مهمترين نكات گزارش البرادعي درباره ايران تصريح كرد: اگر شما با ديد مثبتي به اين گزارش نگاه كنيد، دستيابي بسيار خوبي به تاسيسات زيرزميني ايران وجود داشته است.
همچنين  از جمله موارد بسيار مثبت اين گزارش مي توان به موافقت ايران در خصوص تعليق غني سازي اورانيوم كه شامل جمع آوري، توليد و سانتريفيوژ كردن است اشاره كرد.
وي درباره برخي نكات منفي گزارش البرادعي درباره ايران گفت: مي توان به يافتن طرحهايي درباره طرحهايp2 اشاره كرد.
فلمينگ در ادامه خاطرنشان كرد: ما معتقد هستيم كه اين يك گزارش متعادل بوده است و قرار است كه در نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه قرار است هفته آينده برگزار شود به آن پرداخته شود.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره بخشي از گزارش البرادعي مبني بر اينكه برخي سوالهاي بدون پاسخ از سوي ايران وجود دارد اظهار داشت: من نمي توانم وارد جزييات شوم و البته سؤالهايي وجود دارد كه ايران بايد درباره آن پاسخگو باشد كه از جمله مي توان به آثار اورانيوم پيدا شده در كلايه و نطنز اشاره كرد.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در خاتمه ضمن مثبت ارزيابي كردن همكاري هاي ايران با اين آژانس اظهار داشت كه درحال حاضر هيچ بازرس آژانس بين المللي انرژي اتمي در ايران حضور ندارد.سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي از اظهار نظر درخصوص ادعاي رسانه هاي غربي مبني بر اينكه روسيه منبع اورانيوم پيدا شده در ايران است، خودداري كرد.

كوتاه از سياست ايران
پايان مبادله اسرا ميان ايران و عراق
رييس كميسيون هاي اسراي جنگ با اعلام اين كه ايران ۵۶۷۲۶ اسير عراقي را به كشورشان بازگردانده است، تاكيد كرد: پس از آزادي آخرين گروه اسيران عراقي در تاريخ ۱۵ ارديبهشت سال جاري ديگر حتي يك اسير عراقي هم در جمهوري اسلامي ايران نگهداري نمي شود.
به گزارش ايسنا، امير سرتيپ عبداله نجفي، رئيس دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي كل قوا و كميسيون هاي اسراي جنگي هم چنين با تاكيد بر اين كه ديگر هيچ اسير زنده  ايراني در عراق به سر نمي برد، اعلام كرد: آمار كل اسراي آزادشده  ايراني ۳۸۹۹۳ تن است. وي تعداد اسيران ايراني شهيد شده در عراق را ۵۷۰ تن ذكر كرد و افزود كه پيكر آنها در ۳۰ تير سال ۱۳۸۱ به ايران تحويل داده شده اند. نجفي ادامه داد: تعداد فوت شدگان عراقي ۱۱۷۲ تن بوده اند كه در تاريخ ۳۰ تير سال گذشته به طور كامل تحويل مقامات عراقي شده اند.
تجليل از اسرا و مفقودان
ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت يازدهم محرم الحرام، روز تجليل از اسرا و مفقودان بيانيه اي صادر كرد.در اين بيانيه با گرامي داشت ياد و خاطره تمامي اسرا، مفقودان و شهيدان جنگ تحميلي، صبر و پايداري خانواده هاي آنان ستايش شده و اميدواري گرديده كه همگان در جهت تداوم راه آنان و شهيدان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس توفيق يابند.
گفت وگوي ايران و سوئيس درباره حقوق بشر
به  دنبال  برگزاري  دوره  اول  گفت  وگوهاي  حقوق بشر ميان جمهوري اسلامي  ايران  و سوئيس  درمهرماه  و شروع  همكاريهاي  حقوق  بشري  دوكشور، هيات  كارشناسي  سوئيس  به  منظور اجرايي  كردن  توافقات  حاصله  دراين  گفت  وگوها اواخر بهمن  ماه  به  تهران  سفر كرد .به  گزارش اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امورخارجه ، اين  هيات  با مسئولان  زندانها، قوه  قضائيه  و وزارت  خارجه  ملاقات  و از مراكز اصلاحي  و تربيتي  زندان  مشهد و تهران  بازديد كرد.اعضاي  اين  هيات  با مفيد خواندن  مذاكرات  مذكور و استقبال  از ادامه  همكاريها، وضعيت  زندانها را بسيار مطلوب  ذكر كرده  و نحوه  نگهداري  از زندانيان  را منطبق  با قانون  و انصاف  دانستند.
نمايندگان مجلس به مشكلات فرهنگيان رسيدگي كنند
فرهنگيان شهرهاي اصفهان و يزد كه در مقابل مجلس تجمع كرده اند در نامه اي خطاب به نمايندگان خواستار رسيدگي به مشكلات و امور فرهنگيان شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين نامه آمده است: از شما درخواست مي نماييم كه با توجه به دستور رياست محترم جمهوري به سازمان مديريت و برنامه ريزي كه در آن به تدوين و اجراي نظام ويژه پرداخت كاركنان آموزشي و رفع تبعيض بين دريافتي هاي فرهنگيان با ساير كاركنان دولت، تاكيد شده است، بدون ترديد و تامل و با تصميمي قاطع، افتخار تحقق مطالبات و خواسته هاي بحق فرهنگيان را به نام اين مجلس كه بيش از ۷۰ نماينده آن فرهنگي بوده اند به ثبت برسانيد تا نمايندگان تشكل هاي صنفي فرهنگيان سراسر كشور كه امروز به اميد دريافت اخبار دلگرم كننده و تحقق وعده هاي داده شده به مجلس آمده اند بتوانند در آستانه سال نو، خبرهاي نويدبخش را كه حاصل تلاشهاي شما عزيزان است براي معلمان دلتنگ به ارمغان ببرند.
اميد مردم به قشر مذهبي و متدين است
دبير شوراي نگهبان وظيفه امر به معروف و نهي از منكر را بي حد و مرز دانست و خاطرنشان كرد: هيچ شخصي از انجام اين وظيفه مستثني نيست و اين يك وظيفه همگاني است؛ از طرف ديگر مخاطبان اين وظيفه نيز شامل همه افراد مي شوند هر كس در هر سمتي كه باشد از بالاترين مقام تا پايين ترين مقام بدون هيچ گونه محدوديتي اگر منكري انجام داد يا ترك واجبي كرد بايد به او تذكر داد.
به گزارش ايسنا، آيت الله جنتي در ديدار شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر وزارتخانه ها و ادارات كل استان تهران همچنين درباره انتخابات گفت: انتخاباتي كه برگزار شد به ما اميد داد كه به هر حال مردم از خيلي از مسايل خلاف و ناروا زده شده اند و دلشان مي خواهد كساني وارد صحنه شوند كه جلوي كارهاي خلاف را بگيرند و اميدشان به قشر مذهبي و متدين بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |