يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳ - Feb 29, 2004
وزير مسكن و شهرسازي:
شهرداري بايد محور و هدايتگر مسائل شهر باشد
گروه شهري: وزير مسكن و شهرسازي گفت: براي حل مشكلات ،شهر تهران بايد شهرداري محور و هدايت اصلي شهر نيز به عهده شوراي شهر باشد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس علي عبدالعلي زاده ديروز در همايش «كارگاه تخصصي تدوين سياست هاي راهبردي توسعه آتي شهر تهران» با مثبت ارزيابي كردن عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران گفت: ما همكاري وزارت مسكن با شهرداري و شوراي شهر را يك وظيفه ملي مي دانيم.
وي همچنين همراهي ساير نهادهاي مسئول و تصميم گير درباره شهر تهران را ضروري دانست و ضمن تأكيد بر لزوم تمركززدايي از اين شهر گفت: واگذاري نقش هاي متفاوت شهر تهران به ديگر شهرهاي كشور، راهگشاي حل مشكلات عمده اين كلان شهر است.
وي گفت: در حال حاضر همه مسايل اعم از سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در شهر تهران متمركز و اين امر مشكلات فراواني را در پي داشته است و تهران بايد براي رهايي از اين مشكلات به ويژه تراكم جمعيت، ترافيك سنگين ،آلودگي هوا و كمبود آب، نقش هاي متفاوت خود را به ديگر شهرهاي كشور به ويژه شهرهاي مهم مرزي واگذار كند.
وي تصريح كرد: نهادهاي تصميم گير ملي در كشور بايد اين نقش ها را براي آباداني و توسعه همه نقاط كشور، به طور همزمان به ديگر شهرها هدايت كنند.
عبدالعلي زاده گفت: سوق دادن ظرفيت اقتصادي كشور به سمت تهران به بهاي مهاجرفرستي و فقير شدن ساير نقاط كشور تمام شده است و در حال حاضر غير از اصفهان ديگر شهرهاي كشور مهاجرفرست و تهران تنها مهاجر پذير است.
وزير مسكن همچنين گفت: براي اينكه به راهبرد درستي براي كلان شهر تهران دست پيدا كنيم بايد به نقش و جايگاه فراملي شهر تهران توجه شود.
وي افزود: مطالعات انجام شده در قالب طرح مجموعه شهري تهران و نيز توانمندسازي مناطق حاشيه اي مي تواند گام نخست براي تدوين سياست هاي راهبردي توسعه شهر تهران باشد.
عبدالعلي زاده راجع به بحث هاي مربوط به انتقال پايتخت نيز گفت: در شرايط فعلي و با توجه به مطالعات صورت گرفته در مجموعه شهري تهران نيازي به انتقال پايتخت نيست و انتقال مركزيت سياسي از اين شهر نمي تواند مشكلي را حل كند.
وزير مسكن با اشاره به لزوم انتقال نقش هاي فراملي به ديگر كلان شهرها به جز تهران گفت: تهران ظرفيت بيشتر از جمعيت فعلي را ندارد و اين شهر در حال حاضر به يك كانون خطر و تهديد براي مردم و كشور تبديل شده است.
وي افزود: در حال حاضر براساس سند توانمندسازي كه با استفاده از تجربيات ساير كشورها به ويژه بانك جهاني تهيه شده، به حاشيه نشينان به عنوان شهروندان قانوني نگاه مي شود و تلاش در اين است كه با همكاري آنها مانند ساير مناطق شهري خدمات رساني صورت گيرد.از سوي ديگر دكتر پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن و شهرسازي نيز گفت: شوراي راهبردي توسعه شهر تهران با هدف حل مشكلات پايتخت و با همكاري جامعه متخصصين كشور، وزارت مسكن و شهرسازي، شورايعالي معماري و شهرسازي و شهرداري تهران آغاز به كار كرده است.

روزهاي پاياني سال:
فعاليت پايانه هاي مسافربري شبانه روزي مي شود
003069.jpg
گروه شهري: مديرعامل  سازمان  پايانه هاي  مسافربري  و پارك  سوارهاي  شهر تهران ، گفت : فعاليت  پايانه هاي  مسافربري  تهران  روزهاي  پاياني سال  بصورت  شبانه روزي  خواهد بود.
«مسعود رهنما» ديروز افزود: با اوج  گرفتن فعاليت  پايانه هاي  تهران  از ۲۳ اسفند ماه ، ساعت  كار اين  مراكز نيز افزايش مي يابد تا در دو يا سه  روز پاياني  سال  كه  فعاليت  آنها بصورت  شبانه  روزي  در خواهد آمد.
وي  اظهار داشت : در راستاي  تامين  خدمات  مورد نياز مسافران  نوروزي  مرخصي  تمامي  كاركنان  پايانه ها از ۱۵ اسفند ماه  تا نيمه  فروردين  سال  نو، لغو شده  است .
وي گفت: سالن  و نمازخانه پايانه  جنوب  و سالن  استراحت  مسافران  پايانه  شرق  بطور شبانه روزي  در ايام  تراكم  مسافر باز است  و تامين  امنيت  آن نيز بر عهده  كلانتري مستقر در پايانه  واگذار شده  است .
رهنما افزود: كاركنان  پارك  سوار بيهقي  از ۲۷ اسفند ماه  تا يكم  فروردين سال  آينده  به  صورت  شبانه  روزي  در خدمت  مسافران  خواهند بود.
وي  از افزايش  ساعات  خدمات دهي  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  تا ساعات  پاياني  شب  ايام  ياد شده  خبر داد.
وي  گفت : براي  كاهش  بار ترافيك  پايانه  غرب ، در صورت  لزوم  از پارك  سوار پونك  استفاده  خواهد شد و شهروندان  مي توانند از تاريخ  ۲۰ اسفندماه  جاري  براي  خريد و پيش  خريد بليت  اتوبوس  به  اين  پايانه  نيز مراجعه  كنند.

با افزايش سرانه خدمات شهري
جنوب شرق تهران به منطقه اي برخوردار تبديل مي شود
003066.jpg
گروه شهري: شهرداري منطقه ۱۵ با اجرا و بهره برداري از دهها طرح عمراني، فرهنگي، اجتماعي و فضاي سبز عمومي، جنوب شرقي تهران را به منطقه اي توسعه يافته و برخوردار تبديل مي كند.
مهندس سيدمحمود نصري شهردار منطقه ۱۵ تهران ديروز با بيان اين مطلب كه در حال حاضر ده ها طرح عمراني، فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و فضاي سبز در حال اجرا مي باشد و اين منطقه به كارگاهي بزرگ تبديل شده است، افزود: با مشاركت عملي شهروندان و بهره مندي از دانش وتوان علمي متخصصان شهرسازي و معماري، پيش بيني مي شود در آينده اي نه چندان دور، ضمن ارتقاء كمي و كيفي خدمات، سرانه هاي خدمات شهري در حد استانداردها و شاخصه هاي پذيرفته شده قرار گيرد.
وي گفت: با بهره برداري از ۴ بوستان محلي لادن، نارنج، اقاقيا و كاج، شماره بوستان ها در اين منطقه از شهر به ۷۶ بوستان رسيد و با احتساب ۱۵۰۰ هكتار فضاي سبز عمومي، سرانه فضاي سبز در جنوب شرقي تهران به ۵۱/۱۸ مترمربع رسيد. همچنين با بهره برداري از بوستانهاي در دست اجراء سرانه  فضاي سبز به ميزان چشمگيري افزايش خواهد يافت.
وي تصريح كرد: با ساخت بوستان هاي محلي و ناحيه اي، افزون بر حفظ توان مالي شهروندان در بخش امور رفاهي، ميزان سفرهاي فرامنطقه اي به شدت كاهش يافته و در عين حال شاهد كاسته شدن ميزان آلودگي هوا هستيم. همچنين به واسطه ساخت اين نوع بوستان ها، روابط محلي افراد تقويت شده و از ميزان ناهنجاريها كاسته و نيز از فضاي سبز عمومي پايدار برخوردار هستيم.
مهندس نصري گفت: در راستاي اجراي طرح تكريم شهروندان و اصلاح رفتار اداري، زمان صدور گواهي و مجوزهاي ساخت بنا به حداقل ممكن رسيده است. همچنين به منظور خدمات رساني به ايثارگران، تسهيلات اداري ويژه از قبيل تحويل گواهي هاي ساخت و ساز، پايان كار و... در درب منازل انجام مي شود.

سال آينده اجرا مي شود:
نخستين سيستم ساماندهي حمايت از جريان كارآفرين
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: نخستين سيستم ساماندهي حمايت از جريان كارآفريني، سال آينده اجرا مي شود.
رسول خادم در گفت وگو با ايسنا با اشاره به نبود سيستمي سامان يافته در حمايت از كارآفرينان افزود: در چند سال اخير سازمانها و نهادهاي مسئول در زمينه كارآفريني، حمايتهايي را از كارآفرينان اعلام كرده اند؛ اما هيچ يك از اين روشها به تدوين سيستمي جامع در اين زمينه منتهي نشده است.
وي اظهار داشت: براي ساماندهي اين وضعيت، تفاهمنامه ساماندهي سيستم هماهنگي حمايت از كارآفرينان به امضاي سازمانهاي ذيربط رسيده و به گروه مربوط در شوراي اجتماعي استان جهت اجرايي شدن اعلام شده است.
وي تصريح كرد: در طرح ساماندهي سيستم هماهنگي حمايت از كارآفرينان، ضمن تأكيد بر ايجاد و افزايش ميزان خلاقيت فردي و سازماني شهروندان، مشاغلي بايد در دستور كار سازمانها و نهادها قرار گيرد كه زمينه هاي جذب مهاجرت را فراهم نكرده و با واقعيتهاي نظام بازار هماهنگي داشته باشد.

توسعه امكانات ورزشي از جمله برنامه هاي شهرداري است
گروه شهري: رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: امكانات موجود در سطح شهر تهران نسبت به نياز جوانان اندك است لذا توسعه امكانات ورزشي از جمله برنامه هاي شهرداري است.
اسفنديار رحيم مشايي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مديريت ضعيف امكانات موجود، بهبود مديريت امكانات ورزشي به موازات توسعه اين امكانات را از ديگر برنامه هاي سازمان مديريت شهري دانست.
وي اجراي سياست هاي حمايتي مديريت شهري و تدوين برنامه هايي براي افزايش مشاركت و سرمايه گذاري مردم و بخش خصوصي در امر ورزش را از جمله طرح هاي ديگر اين نهاد ذكر كرد.
مهندس مشايي به برگزاري مسابقات محلات تهران اشاره كرد و افزود: اين مسابقات ماه جاري آغاز مي شود و سال آينده با نظم بيشتري پيگيري خواهد شد.
وي به حمايت هاي بيشتر مديريت شهري از ورزش هايي كه ظرفيت بيشتري در جذب افراد گروه هاي سني مختلف دارند اشاره كرد و اظهار داشت: پرداختن جوانان به ورزش در اوقات فراغت موجب كاهش بروز ناهنجاري ها در سطح جامعه مي شود. وي با اشاره به تشكيل شوراي برنامه ريزي ورزش شهر تهران افزود: هدف از اين كار بهره گيري از تمام ظرفيت هاي ورزش در تهران است كه به اين منظور شهرداري جلسات مختلفي را با مسئولان دستگاه هاي مختلف برگزار مي كند.

مسئوليتهاي ناشي از اجرا برعهده مهندس مجري ساختمان است
گروه شهري: وزارت مسكن و شهرسازي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: تمامي مسئوليتهاي ناشي از اجراي ساختمان و يا پروژه، اعم از مسايل فني و حقوقي بر عهده مهندس مجري ساختمان يا سازنده ساختمان است.
به گزارش خبرگزاري فارس، چنانچه مجري ساختمان براي ساخت پروژه يا ساختماني از پيمانكاران جزء و تخصصهاي ديگر رشته هاي ساختمان استفاده نمايد، در نهايت وي بايد پاسخگو باشد.
وزارت مسكن و شهرسازي همچنين ياد آور شد: وظايف مجري ساختمان غير از وظايف مهندس ناظر ساختمان است، بلكه مسئوليت او اجرايي است و مستمرا بايد در كارگاه حضور داشته باشد و عمليات اجرايي ساختمان را راهبري نمايد. مجري ساختمان حق ندارد اجراي ساختمان يا پروژه را به طور كل به پيمانكار محول نمايد. استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد و همچنين استفاده از پرسنل فني داراي مجوز فعاليت قانوني نيز از ديگر وظايف مجري ساختمان است.

احداث دو توقفگاه طبقاتي در منطقه ۸
گروه شهري:  شهردار منطقه  هشت  تهران  اعلام  كرد دو توقفگاه  طبقاتي  با ظرفيت  ۵۰۰ خودرو در نقاط پرترافيك اين  منطقه  احداث  مي شود.
قاسمي  گفت: يكي  از اين  توقفگاه ها از جنوب  ميدان  نبوت  در زميني  به مساحت  دوهزار و ۹۲ مترمربع  در ۲۵ هزارمتر مربع  زيربنا احداث  مي شود كه زمين  آن به  بانك  ملي  تعلق  دارد و شهرداري  باتوجه  به  مصوبه  كميسيون  پنج  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  براي  كسب  آن  درحال  گفت و گو  با مقامات  اين  بانك  است. توقفگاه  ديگري  نيز در خيابان  سبلان  جنب  سينما شاهد در خيابان  شهيد مدني  احداث  مي شود.

بيمارستان شهر بم تكميل و راه  اندازي مي شود
گروه شهري:  وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : بيمارستان  نيمه  تمام  شهر بم  كه  با مشخصات  فني خوبي  ساخته  شده  و در زلزله  آسيب  نديده  است ، طي  شش  ماه  آينده  تكميل  و به  بهره برداري  خواهد رسيد.
از سوي  شوراي عالي  شهرسازي  و معماري  ايران  ۵۰ ميليارد ريال  اعتبار جهت  تكميل  اين بيمارستان  اختصاص  يافته  است .
وي  با اشاره  به  اينكه  عمليات  بازسازي  شهر از اوايل  سال  آينده  آغازخواهد شد، گفت : آواربرداري  در شهر بم  به  خوبي  پيش  مي رود و ماشين آلات  به كار گرفته  شده  با ظرفيت  قابل  توجه اي  در حال  كار هستند.

آمادگي شهرداري براي انتقال زندان اوين به خارج ازتهران
گروه شهري: شهرداري تهران در توسعه فضاهاي داخلي زندان اوين مشاركت مي كند. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه دو طاهايي شهردار اين منطقه با بيان مطلب فوق اظهار داشت: توسعه و بهسازي فضاهاي داخلي اين زندان با توجه به قدمت و سابقه اين زندان يك امر ضروري و مهم است. وي ادامه داد: بنا به درخواستهاي مسئولين سازمان زندانها عوامل شهرداري منطقه دو نسبت به ترميم فضاي سبز و اصلاح هندسي گذرهاي داخلي و مشاركت در توسعه ساختمان ملاقات اين زندان اقدام فوري خواهند كرد.
طاهايي با تأكيد بر اصلاح ساختار شهري تهران گفت: شهرداري تهران آمادگي خود را براي انتقال زندان اوين به خارج از شهر اعلام مي كند كه اين امر با همكاري مسئولين سازمان زندانها ميسر خواهد شد.
وي افزود: با اجراي اين طرح مي توان محل فعلي زندان را به يكي از تفرجگاه هاي زيبا و جالب توجه براي مردم تهران تبديل كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |