يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۲۸
فرهنگ
Front Page

آمريكا در دست ايراني تبارها
003528.jpg
نگاهي به جايگاه ايراني تبارها
در مديريت ارشد شركت هاي بزرگ آمريكايي
آمريكايي هاي ايراني تبار پرشمارتر از آني هستند كه سرشماري در آمريكا نشان مي دهد و از جمله تحصيل كرده ترين افراد در اين كشور هستند. برآورد گروه مطالعات ايراني در دانشگاه ام آي تي حاكي از آن است كه تعداد واقعي آمريكايي هاي ايراني تبار چه بسا بيش از ۶۹۱ هزار نفر باشد، يعني بيش از دو برابر ۳۳۸ هزار نفري كه در سرشماري سال ۲۰۰۰ آمريكا به دست آمد. تازه ترين اطلاعات مربوط به سرشماري اين كشور نشان مي دهد از هر چهار آمريكايي ايراني تبار، يك نفر داراي مدرك فوق ليسانس يا دكتري است. اين بالاترين ميزان تحصيل در ميان ۶۷ گروه قومي مورد مطالعه است.
ايراني تبارهاي ساكن آمريكا از رهگذر تحصيلات بالا و ميانگين درآمد خانواده كه ۲۰ درصد بيش از ميانگين ملي اين كشور است، سهم قابل توجهي در اقتصاد كشور دارند. كارشناسان گروه مطالعات ايراني با بررسي رده بندي نشريه فورچون از ۵۰۰ شركت بزرگ آمريكا و ساير شركتهاي اين كشور، بيش از ۵۰ نفر آمريكايي ايراني تبار داراي مناصب مديريت ارشد را در شركتهايي با سرمايه بيش از ۲۰۰ ميليون دلار شناسايي كردند، از جمله جنرال الكتريك، اي تي اندتي، ورايزن، اينتل، سيسكو، موتورولا، اوراكل، نورتل نت وركس، لوسنت تكنا لجيز و اي بي. نشريه فورچون، پي ير اميديار بنيانگذار و رئيس هيأت مديره اي بي را دومين آمريكايي ثروتمند زير ۴۰ سال معرفي كرده است. اي بي يك شركت معروف حراج از طريق اينترنت است.
آمريكايي هاي ايراني تبار در عرصه علمي نيز برجسته هستند. يك فهرست ابتدايي كه توسط گروه مطالعات ايراني جمع آوري شده است، نشان مي دهد بيش از ۵۰۰ استاد آمريكايي ايراني تبار در دانشگاههاي طراز اول اين كشور مشغول تدريس و پژوهش هستند. در ميان اين دانشگاهها مي توان به هاروارد، پرينستون، ييل، كارنگي ملون، شبكه دانشگاه كاليفرنيا (بركلي، يوسي ال اي و غيره)، استنفورد، ميشيگان، ايلي نويز، مريلند، ام آي  تي، جورج واشنگتن و بوستن و صدها دانشگاه و دانشكده ديگر در سراسر آمريكا اشاره كرد.
گروه مطالعات ايراني در سال ۲۰۰۲ توسط گروهي از دانشجويان دوره دكتري در دانشگاه ام آي تي تأسيس شد. اين گروه به تجزيه و تحليل موضوع هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي مربوط به ايران و ايرانيان مي پردازد. اين گروه برآورد خود را از شمار ايرانيان مقيم آمريكا با جمع آوري فهرست يك صد نام خانوادگي از پايگاه اطلاعات آزمون دانشگاه در ايران و تجزيه و تحليل كامپيوتري كتابهاي راهنماي تلفن آمريكا به منظور يافتن منازل داراي اين اسامي انجام داد. آنان رقم مجموع به دست آمده را در ۸۳/۲ ضرب كردند كه ميانگين تعداد افراد در هر خانواده آمريكايي ايراني تبار براساس سرشماري سال ۲۰۰۰ است.
رقم كلي آمريكايي هاي ايراني تبار كه در سرشماري  ياد شده به دست آمد، احتمالاً به اين علت پايين است كه بسياري افراد به خاطر روابط تيره بين دو كشور مايل به اعلام كشور زادگاه خود نيستند.
گروه مطالعات ايراني اخيراً بر آن شده است تا جامعه آمريكايي هاي ايراني تبار را به مشاركت فعال تر سياسي در فرايند سياسي آمريكا وادارد. براساس نظرسنجي هاي انجام شده در چند شهر عمده اين كشور، كمتر از ۱۰ درصد اين افراد در انتخابات رياست جمهوري قبلي شركت كردند. اين گروه با انتشار گزارشي درصدد آن است كه ايرانيان را به ايفاي نقش در عرصه سياست آمريكا ترغيب كرد. اين گزارش با اشاره به تجربه ساير گروه هاي قومي مانند كوبايي تبارها، عرب تبارها و اسرائيلي تبارها، نشان مي دهد چگونه ايرانيان مي توانند با صداي منسجم خود بر سياست خارجي آمريكا در قبال ايران تأثير بگذارند و نيز موضوع نيازهاي جامعه آمريكايي هاي ايراني تبار را مطرح كنند.

يك كتاب، يك گفت وگو ‎/ بررسي جنگ جهاني دوم
003525.jpg

ناشر: انتشارات معلم شهيد محمدرضا مقدم/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۵۹۲+۵۷۶ صفحه/ با جلد سلفون/ دوره دو جلدي: ۷۲۰۰ تومان.
شريف مقدم،  مؤلف و مترجم اين كتاب در گفت وگويي كوتاه درباره «بررسي جنگ جهاني دوم» اظهار داشت: اين كتاب در اصل تأليفي است از مجموع خاطرات شخصيت ها و فرماندهان اصلي و سرنوشت ساز جنگ جهاني دوم كه در «ريدرز دايجست» گردآوري شده است و اگر به صفحه شناسنامه كتاب مراجعه شود، اين حقيقت كه كتاب ترجمه اي از ريدرز دايجست هست،  در آنجا به وضوح ملاحظه خواهد شد. نوشته،  اثر فرد خاصي نيست،  نام نويسنده براي آن ذكر شود. ضمن آنكه در متن كتاب، نويسنده هر مطلب و موضوع به وضوح و كامل زيرمطلب مربوطه در بالاي صفحه و با خط درشت نوشته شده است.
وي، درباره علت انتخاب موضوع جنگ جهاني دوم براي ترجمه و تأليف گفت: هشت سال حضور در جنگ و جبهه و داشتن اطلاعات وسيع در حوزه جنگ و مطالعات و تحقيقات زيادي كه درباره جنگ جهاني اول، به ويژه جنگ جهاني دوم و شخصيت هاي تأثيرگذار آن داشتم، مي توانست زمينه ساز مناسبي براي ترجمه اين كتاب باشد.
وي افزود: البته درباره جنگ، كتاب هاي بسياري منتشر شده است،  ولي اين كتاب با نگرشي جزئي نگر و به خاطر كامل بودن روايت جنگ، بي نظير است و پيرامون جنگ جهاني دوم چنين كتابي نداشتيم. به همين دليل، يكي از دوستانم كه اين كتاب را از نيويورك تهيه كرده بود، وقتي از نيت من در امر ترجمه و تأليف كتابي جامع درباره جنگ جهاني دوم آگاه شد، آن را براي ترجمه در اختيارم قرار داد.
وي درباره علت درج نام خود روي جلد كتاب به عنوان مؤلف و مترجم اظهار داشت: همان طور كه مي دانيد هر گونه اضافه اي غير از مسائل و مطالب خود كتاب كه توسط كسي صورت بگيرد، تأليف محسوب مي شود و تأليف هم وجوه مختلفي دارد. گاهي مؤلف مطالب را گردآوري مي كند و به كتاب اضافه مي كند، البته با ذكر كتابنامه در پايان كتاب. بعضي اوقات ممكن است كار سنگين ترجمه و در كنارش اطلاعات ديگري هم اضافه شود كه آن هم تأليف قلمداد مي گردد. تمام متن اين كتاب توسط خودم طي دو سال ترجمه شده است. مطالبي كه به عنوان تأليف اضافه شده،  مقدمه اي بوده به قلم خودم و مؤخره اي كه در بخش پاياني كتاب، تحت عنوان پي نوشت در ۷۶ صفحه در جلد اول و ۶۱ صفحه در جلد دوم است كه با استفاده از «گراند لاروس» ۱۰ جلدي و يك جلد ضميمه آن و همچنين از جلد اول دايره المعارف مصاحب و نيز دو جلد اعلام دكتر معين گردآوري شده است و در برخي موارد نيز همراه با تلخيص است كه تمام اين مطالب در كتاب توضيح داده شده اند.
علي اصغر محمدي

آشنايي با همايش ها و سمينارها

همايش ساليانه بررسي آسيب هاي
زبان و گويش هاي صحيح
۱- تاريخ برگزاري: ۳-۱ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: اسپانيا / بارسلونا
۳- پست الكترونيكي:
nostler@chibcha.demon.co.uk
۴- وب سايت (صفحه الكترونيكي):
http://www.fas.harvard.edu/mailman/ listinfo/ central- eurasia-1
۵- تلفن: ۴۴۱۲۲۵۸۵۲۸۶۵+
فكس: ۴۴۱۲۲۵۸۵۹۲۵۸+
۶- مهلت ارسال مقاله: ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴
همايش و نمايشگاه ساليانه
نفت و گاز درياي خزر
۱- تاريخ برگزاري: ۴-۱ ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آذربايجان / باكو
۳- مسئولين برگزاري: جمهوري آذربايجان
۴- تلفن: +۴۴۰۲۰۸۵۴۶۶۶۴۴
فكس (دورنگار): ۴۴۰۲۰۸۵۴۶۹۹۲۲+
۵- پست الكترونيكي:
caspian@azeurotel.com
۶- وب سايت:www.caspianoilgas.co.uk
شانزدهمين همايش ساليانه نيكولاس پوپ
با موضوع بررسي عقايد و اصول مذهبي
در آسياي ميانه و مركزي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۲ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا / واشنگتن (دانشگاه واشنگتن)
۳- مسئولين برگزاري:
دپارتمان زبان و فرهنگ دانشگاه واشنگتن و روسيه، مراكز مطالعاتي زبان اروپاي شرقي آسياي ميانه و آسياي مركزي
۴- تلفن: ۲۰۶۵۴۳۹۹۶۳
فكس (دورنگار): ۲۰۶۶۸۶۷۹۳۶
۵- پست الكترونيكي:
icirt@u.washington.edu
بيست وهفتمين همايش بين المللي
بيماريهاي داخلي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۱ آوريل ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ ايالت IL/ شيكاگو
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي بيماريهاي داخلي واشنگتن
۴- تلفن: ۸۰۰۸۲۲۳۰۶۰/ دورنگار (فكس): ۲۰۲۸۸۷۵۴۰۵
سيزدهمين همايش متخصصين بيهوشي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۱۷ آوريل ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: فرانسه/ پاريس
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي علوم بيهوشي فرانسه
۴- تلفن: ۳۳۱۴۰۵۰۳۵۲۲
۵- پست الكترونيكي:
wca 2004@Colloquium.fr
تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

خبر
نخستين هم انديشي نشانه شناسي هنر برگزار شد

نخستين هم انديشي نشانه شناسي هنر با همت فرهنگستان هنر و همكاري دانشگاه هنر، در تالار فارابي اين دانشگاه برگزار شد.
در اين هم انديشي كه سومين هم انديشي از مجموعه هنر پژوهشي معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر محسوب مي شود، استاداني چون، دكتر احمد پاكتچي، دكتر فرزان سجودي، دكتر حميدرضا شعيري، دكتر بابك معين، دكتر علي عباسي، دكتر آزيتا افراشي و ... مقالات خود را ارائه كردند.
در ابتداي اين مراسم، دكتر پاكتچي در سخنراني تحت عنوان «مفاهيم متقابل طبيعت در حوزه نشانه شناسي فرهنگي مكتب مسكو/ تارتو» ضمن اشاره به اينكه اين مكتب بر مبناي تقابل طبيعت و فرهنگ، توسط يوري لوتمان و همفكرانش شكل  گرفته،  به تحليل چندگانگي اصطلاحات اساسي مورد استفاده در بسط اين نظريه پرداخت. وي در ادامه به شرح برابر انگاري سه الگوي فرهنگ و طبيعت در اين نظريه پرداخت و اذعان داشت اين برابرانگاري، نه انگاره اي مبتني بر فرهنگ جهاني، كه متكي بر فرهنگي بومي بوده است و به همين سبب از ديدگاه فرهنگ هاي بومي ديگر مي تواند قابل نقد باشد.
دكتر آزيتا افراشي از ديگر سخنرانان اين هم انديشي بود كه سخنان خود را با عنوان «بازي نشانه ها» ايراد كرد. او در ابتدا به نحوه شكل گيري استعاره در سطح نظام هاي نشانه اي، فراتر از نظام نشانه اي زبان پرداخت و سپس گزارش مختصري از چگونگي تغيير نگرش نسبت به جايگاه استعاره در مطالعات زباني ارائه كرد. وي در انتها با بهره گيري از الگوي ارغنون بولر و با تكيه بر نمونه هايي از نظام هاي نشانه اي مختلف، آنچه كه بازي نشانه اي خوانده مي شود را مورد تحليل قرار داد.
ديگر سخنران اين مراسم دكتر كوروش صفوي بود كه مقاله خود را با عنوان «شكل گيري نشانه» قرائت كرد. وي در ابتدا نشانه را آن گونه كه مدنظر خود بوده معرفي كرد و سپس با بازشناسي گونه هاي آن از يكديگر پرداخت تا درك نشانه ها امكان پذير گردد و مشخص شود كه شكل گيري نشانه برحسب فرآيندهاي تركيب و انتخاب، تابع چه شرايطي است.
«نشانه شناسي پساساخت گرا، واسازي در معماري پيترآيزنمن» عنوان سخنراني دكتر اميرعلي نجوميان در اين هم انديشي بود. وي در ابتدا و پس از اشاره به اينكه نشانه شناسي همواره با ساخت گرايي همراه بوده است. «ساخت گرايي» را حاصل عمل به تكوين رويكردي در حوزه علوم انساني دانست.
نجوميان سپس با بيان مهم ترين سؤال هايي كه پساساخت گرايان در برابر ساخت گرايان قرار مي دهند، نشانه شناسي را در بستر جديد خود معرفي كرد.
دكتر فرزان سجودي هم كه سخنراني خود را با عنوان «نظريه نشانه شناسي لايه اي و كاربرد آن در تحليل نشانه شناسي متون هنري» ايراد كرد، ابتدا به نظريه نشانه شناسي لايه اي در كتاب اخير خود (نشانه شناسي كاربردي) اشاره كرد و پس از شرحي از اين نظريه، براساس آن ،تحليل نشانه شناختي از متن هنري را ارائه كرد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   زندگي  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |