كودكان را براي روبه رو شدن با بلايا آماده كنيم
|
|
در اين جهان، انسان مصايب و بلاياي مختلفي را تجربه مي كند. يك مصيبت و رنج مي تواند نزديكتر از آنچه تصورش را مي نماييم براي ما روي دهد. واكنشهايي كه كودكان پس از هر نوع بليه و رنج نشان مي دهند مي تواند سبب بروز پريشاني و روان پريشي گردد. حال با رنج كودكانمان چه كنيم و چگونه در ادامه زندگي شان به آنان كمك كنيم؟
واكنش كودكان در برابر بلايا
اكثر والدين زماني كه رفتار كودكانشان نشان دهنده پريشاني و اضطرار است آن را تشخيص مي دهند. در زمان عادي و زماني كه هيچ گونه بحراني وجود ندارد، والدين به خوبي متوجه كوچكترين تغيير در رفتار كودكان مي شوند. اكثر مادران مي توانند تشخيص دهند كه پسر يا دختر جوانشان روز بدي را در مدرسه گذرانده است و يا با دوست خود بحث و جدل كرده است.
بلايا، وقايع عادي و روزمره اي نيستند، بنابراين بر روي فعاليتهاي عادي و روزمره ما اثر بسيار نامطلوبي خواهند داشت. به هنگام بروز مصائب، همه ما سعي بر آن داريم تا خود را به نحوي نجات دهيم و بنابراين توجه كمتري نسبت به حمايت و پشتيباني از همديگر خواهيم داشت و بدين ترتيب كودكان شق دوم و تعاقب بلايا را تجربه مي كنند.
آكادمي روانپزشكي كودك و نوجوان آمريكا مي گويد: واكنش كودك نسبت به يك بليه نظير طوفان، سيل، زلزله يا آتش سوزي بستگي به ميزان خرابي و ويراني ايجاد شده پس از آن دارد. مرگ اعضاي خانواده يا دوستان دردناك ترين مصيبت پس از خرابي خانه، مدرسه و شهر مي باشد. ميزان تأثير حادثه بر روي كودكان با آگاهي آنان از شدت خرابي از طريق اطلاع رساني از تلويزيون و ديگر رسانه هاي گروهي تحت تأثير قرار مي گيرد.
به طور عموم، اكثر كودكان پس از بلايا بدون دخالت پزشكي زندگي عادي خود را بازمي يابند. برخي ديگر نياز به زمان دارند تا درك كنند كه جهان دوباره جاي امني براي آنهاست و والدين دوباره مراقب آنها خواهند بود.
مطالعات در مورد نحوه واكنش كودكان نسبت به حوادث غم انگيز محدود است. اگرچه مطالعاتي توسط برخي متخصصان در مورد الگوي پاسخ دهي و عواملي كه كودكان قبل از بروز حوادث با آن روبه رو بوده اند انجام شده است. انواع واكنشهاي كودكان شامل احساس تحريك پذيري، پرخاشگري، تنهايي و مشكل در حرف زدن با والدين است.
برخي ديگر از اينكه مجروح يا زخمي نشده اند و يا خانه شان را از دست نداده اند احساس گناه مي كنند. نوجوانان، مستعد حالات افسردگي مي شوند در حالي كه كودكان رفتارهاي واپس گرايي همراه با مراحل اوليه رشد و نمو از خود نشان مي دهند. به عنوان مثال يك كودك ۱۲ ساله رفتارهاي يك كودك ۸ ساله را از خود نشان مي دهد.
اغلب كودكاني كه در قبول احساسات خود مشكل دارند، به طور تكراري و مداوم حادثه را براي خود ترسيم مي كنند. بدين ترتيب ديده شده كه يك كودك ۲ يا ۳ ساله مي تواند حوادث غم انگيز را به ياد بياورد.
ميزان رشد شناختي كودك، تعبير آنان را از حوادث پراسترس تحت تأثير قرار مي دهد. مطالعات ديگر نشان مي دهد كه توانايي ذهني كودك، جنس كودك، سن و عوامل فاميلي در بهبود كودكان پس از بلايا تأثير دارد. دختران واكنشهاي روحي بيشتري نسبت به پسران نشان مي دهند، همچنين كودكان سفيد پوست بهبود سريعتري نسبت به كودكان سياه پوست مي يابند. همان گونه كه انتظار مي رود، رابطه مستقيمي بين ميزان در معرض قرار گرفتن كودكان با حوادث و بلايا و بهبود آنان يعني تطابق روحي و بازگشت به دوران قبل از حادثه وجود دارد.
برخي ديگر از محققان سعي بر آن داشته اند تا توضيح دهند چه عواملي واكنشهاي كودكان را نسبت به حوادث پراسترس و مخرب تحت تأثير قرار مي دهد. در اين تحقيقات گزارش گرديده كه عقيده و باور شخص بر اينكه چه كسي يا چه عاملي سبب بروز حادثه گرديده و نيز شدت تخريب حادثه عوامل اصلي مؤثر بر روي واكنشهاي كودكان مي باشند. محققان پنج عامل اضافي كه در بهبود كودك پس از بروز بلايا تأثير دارند را به شرح زير ارائه داده اند:
- سطح تكاملي كودك
- سلامت ذهني كودك قبل از بروز حادثه
- توانايي جامعه در ارائه خدمات پشتيباني به كودك
- حضور يا غياب والدين در جريان حادثه
- نوع واكنش بزرگسالان
جديد ترين بررسي انجام شده نشان مي دهد سطح تكاملي كودكان بر روي توانايي آنان در درك حوادث و بلاياي مخرب تأثير بسزايي دارد. طي اين بررسيها عوامل زير مورد شناسايي قرار گرفت:
- برخورد مستقيم با موارد جراحت زا در جريان وقوع حوادث و پس از آن
- شخصيت كودكان قبل از بروز حادثه
- نوع حمايت جامعه پس از حوادث
- مهارتهاي تقليدي كودك
توجه اوليه اين بررسيها به اين موضوع معطوف مي شود كه چه عواملي سبب عدم بهبود رواني كودكان و به درازا كشيدن علائم بيماري مي شود. محققان به اين نتيجه رسيده اند كه در كودكاني كه اثرات رواني حوادث و بلايا در آنها به مدت يك تا دو سال پس از بروز واقعه باقي مي ماند، مي تواند ناشي از به هم خوردن نظم عادي روزانه زندگي طي هفته ها و ماهها پس از بروز حادثه همراه با از دست دادن شغل يكي از والدين، طلاق يا ديگر فشارهاي رواني باشد. همچنين عوامل ديگري مانند عدم حمايت جامعه و مدارس نيز مي تواند سبب نارسايي در بهبود روان پريشي كودكان شوند.
مترجم: عفت اسدي
منبع: My Paren time
|