چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۱
جام قهرمانان اروپا
در انتظار حادثه
003720.jpg
سيامك قليچ خاني- امشب ميلان ،  رئال مادريد، بايرن مونيخ و آرسنال، چهار مدعي جدي قهرماني اروپا در ديدارهاي بسيار دشوار به ميدان مي روند تا شايد كماكان بر بارقه اميد گام بردارند و راه را به مراحل بالاتر جام قهرمانان بگشايند. با اين وجود نمي توان انتظار بروز حادثه اي از پيش تصور ناشده را در ذهن پروراند كه سرمايه هاي هنگفت بزرگان اروپا و ستاره هاي رنگارنگ آنان، دست كم گذشتن از اين مرحله را برايشان سهل خواهد كرد.
رئال مادريد - بايرن
هميشه اشتباهات بزرگان مرگبار است. لغزش بچگانه اوليور كان، كه بايرن براي موفقيت در بازي هاي ليگ قهرمانان به درخشش او دل بسته بود از بخت بايرن براي رسيدن به دور بعد كاست تا حالا ستارگان مادريد به صعود در مراحل بالاتر بينديشند.
در حقيقت اگر چه بايرن همواره از چگونگي ضربه زدن به رئال و حقير كردن غول اسپانيايي آگاه است و بارها و بارها رقيب بزرگ خود را شكست داده اما در مرحله حذفي هرگز نتوانسته كامراني هميشگي اش را برابر قوهاي سپيد به نمايش بگذارد.
اينك مردان هيتزفلد براي متوقف كردن رئال تنها به شيوه تيمي فوق العاده و نظم ماشيني ستودني خود اميد بسته اند تا شايد با تاكتيك هاي فوق العاده شان كه مرداني نظير ماكاي و بالاك را در خود مستحيل كرده، از سد رئال مادريد بگذرند.
با اين وجود، بهره جستن پسران سانتياگو برنابئو از مجموعه اي از برترين هاي دنيا، اين بخت را به نازل ترين ميزان خود رسانده. قابليت هاي فوق تصور زيدان در كنار رائول، بكهام و فيگو چنان آميزه هجومي خطرباري را قوام داده كه به سادگي تمامي نقاط ضعف دفاعي تيم را مي پوشاند. حتي اگر بايرن موفق شود در مادريد دروازه ميزبان خود را بگشايد، كار چندان بزرگي نكرده. مهم بسته نگهداشتن دروازه تيم در دژ حريف، برابر خط آتش توقف ناپذيري است كه سر گلزني را به نيكي مي داند. به هر روي بازي هاي خوب رئال در خانه ثابت كرده آنها حتي نيازي به روبرتو كارلوس، گلزن خود در بازي رفت كه به سبب محروميت قادر به همراهي تيم نيست، هم نخواهند داشت.
آرسنال - سلتاويگو
آرسنال رفته رفته تمامي تابوهاي پيش رويش را در هم مي شكند. پس از سال ها كاموري در عرصه انگليس، بسياري از كارشناسان معتقد بودند آرسنال براي رسيدن به قواره هاي يك باشگاه بزرگ، بايد در عرصه اروپايي به موفقيت نائل شود. توپچي ها در مسابقات مختلف اروپايي در هفتمين بازي خود در اسپانيا سرانجام به اولين بردشان برابر ماتادورها رسيدند تا پس از شكستن اولين سد، اينك به ثبت پيروزي هاي افزون تر در گستره سبز خوشبين شوند.
توپچي هاي لندن با تكيه بر آمادگي آرماني تك تك ستاره هايش، از آنري تا پيرس و ريس مي توانند همانگونه كه سلتاي نگون بخت را در اسپانيا سه بر يك شكست دادند، حريف خود را در هايبري هم مغلوب سازند تا به گروه هشتم بپيوندند اما قطعاً اين پايان راه آرسنال نخواهد بود.
در سوي مقابل آنتيچ مي تواند در لندن قابليت هاي خود را نمايش دهد. گفته مي شود او در آغاز فصل بعد روي نيمكت تاتنهام خواهد نشست و چه زماني بهتر از حالا با شكست دادن آرسنال در ميان هواداران تاتنهامي محبوبيت كسب كند، اگر چه پوشاندن جامه تحقق به چنين خواسته اي، حتي با وجود مرداني نظير موستوي و ميلوسه ويچ بسيار بعيد به نظر مي رسد.
ميلان - اسپارتاپراگ
ميلان مالامال از ستاره است، شايد قهرمان اروپا - سوا از رئال مادريد - بيش از هر تيم ديگري مهره كارا داشته باشد، اما واهمه آنچلوتي از شكست، او را وادار مي كند تا قابليت اين همه بازيكن را در حصار انديشه هاي محتاطانه خود گرفتار آورد.
ميلان زيبا بازي نمي كند و پيرو فضاي حاكم بر فوتبال امروزه اروپا، تنها به دنبال كسب نتيجه است و خب، پيامد آن بروز تنها بازي بدون گل او در بازي رفت مرحله حذفي است.
به هر روي گرچه نمي توان انتظار داشت اسپارتا در سن سيرو بتواند تيم قدرتمندي نظير ميلان را متوقف كند اما خصلت مبارزه جويي مردان پراگي كه در بازي رفت چهره كرد، بسيار ستودني است. كنار رفتن آنها از بازي ها با افتخار همراه خواهد بود.
از جانب ديگر، زمان جبران براي مردان روسونري، بازيكناني نظير شوچنكو كه در بازي رفت موقعيت هاي طلايي را از دست دادند، فرا رسيده است.
موناكو - لوكوموتيو مسكو
شكست دو بر يك در سرماي هفت درجه زير صفر مسكو براي موناكو دست كمي از پيروزي نداشت. به هر روي در غياب ژولي، كاپيتان تيم و يكي از برترين گلزنان رقابت هاي باشگاهي فرانسه كه مصدوم است، موناكوي يكپارچه به حركات فرناندو مورينتس و پرسو دل بسته تا با به ثمر رساندن گل، لوكوموتيوي كه در دور گروهي اينتر را كنار زد، شكست دهد و به روياي امتداد حضور موفق در جام قهرمانان، جامه عمل بپوشاند. حضور در دور بعدي مي تواند براي موناكو موفقيتي بزرگ به شمار برود.

مأموريت ماكاي
003723.jpg
مريم دري منش- تابستان گذشته، روي ماكاي تنها يك رويا در سر داشت، اينكه ابتدا به يكي از مشهورترين باشگاههاي دنيا منتقل شده و در پايان نيز با آن تيم به قهرماني اروپا برسد.
با انتقالي به مبلغ ۷۵/۱۸ ميليون يورو به اف.ث.بايرن مونيخ، اولين بخش از آرزوي او در آگوست سال ۲۰۰۳ به حقيقت پيوست. اما تحقق  بخش دوم آن كمي مشكل تر به نظر مي رسد؟ زيرا ركورددار قهرماني آلمان، پس از صعود پرزحمت از مرحله گروهي جام قهرمانان اروپا، حالا بايد با محبوب ترين تيم تورنمنت يعني رئال مادريد مبارزه كند.
پس از نتيجه بداقبالانه ۱ بر ۱ در ديدار خانگي، حالا مونيخي ها مجبورند رئال را در ورزشگاه خانگي اش، سانتياگو برنابئو شكست دهند. اما روي ماكاي كه هنگام حضورش در تيم اسپانيايي ديپورتيوولاكرونيا، چندين بار توانسته قهرمان اسپانيا را شكست دهد، خوشبين است كه اين بار نيز با باشگاه جديدش بتواند به اين مهم دست يابد.
ملي پوش هلندي بايرن در اين خصوص گفت: «بازي با رئال را دوست دارم. وقتي با تيمي با شخصيت و وجهه رئال بازي مي كني، همه انتظار شكست دارند، ولي من مي دانم كه ما اين توان را داريم كه بر آنها چيره شويم. آنها شكست دادني هستند، من اين را مي دانم زيرا خودم يكي از اعضاي تيم ديپورتيوو بودم كه آنها را شكست داده است. به علاوه من در مقابل آنها گلزني هم كرده ام و خيلي مايلم كه دوباره موفق به اين كار شوم.»
البته با اولين نگاه آشكار مي شود كه چرا ماكاي اينقدر بدون مشكل در بايرن جا افتاده و با تيم هماهنگ شده است. او مهاجمي نيست كه فقط با سردي تمام گل بزند، آنچه كه مهاجمان آلماني به آن شهرت دارند، او سعي دارد تكنيك و قابليت خود را به اثبات برساند. وي از زمان ورود به ورزشگاه المپيك، هيچيك از ارزش هايش از ديد مربي تيم(اوتمار هيتزفلد) پنهان نمانده است، با وجود اينكه هرگز در تيمي در سطح تاكتيكي بسيار بالاي بايرن بازي نكرده است. ماكاي گفت: «اوتمار مي داند كه چگونه از يك بازيكن به بهترين نحو بازي بگيرد، او انسان بسيار مهرباني است كه من خيلي خوب با او كنار آمدم. وقتي او چيزي مي خواهد، خيلي رو راست است و اين شيوه اي است كه من آن را مي فهمم و به آن احترام مي گذارم. او به طرزي باور نكردني، همه چيز را دقيقاً تجزيه و تحليل مي كند و احتمالاً دليل اينكه اين مربي اينقدر موفق است نيز همين مي باشد.»
البته اين حس احترام دوجانبه است. وقتي جيوواني البر، موفق ترين گلزن خارجي تاريخ بوندس ليگا، به المپيك ليون رفت، هيتزفلد مي دانست كه تنها يك مهاجم خارق العاده مي تواند جاي خالي او را پر كند، كسي كه بتواند خروج بازيكن محبوب هواداران را از يادها ببرد و براي ايفاي اين نقش بازيكني بهتر از اين هلندي سراغ نداشت.
هيتزفلد در ماكاي تركيبي از آتش و يخ را ديد، همان چيزي كه مدتها در وجود البر هم او را مسحور كرده بود: يك گلزن كم نظير، با اين توانايي كه تحت فشارهاي بزرگ نيز خونسردي خود را حفظ مي كند. هيتزفلد با تمجيد از او گفت: «ماكاي يك استعداد نادر است. او گلزني بزرگ است كه هر دو پايش به يك اندازه قوي بوده، ضربات سري قدرتمند داشته و سالهاي خوب چندي نيز پيش رو دارد.»
خود ماكاي تأكيد مي كند كه هنوز به اوج توانايي خود نرسيده است. البته خيلي ها با توجه به ۱۹ گلي كه وي در ۲۷ مسابقه رسمي به ثمر رسانده راضي به نظر مي رسند، ولي اين مهاجم ۲۸ ساله كه خيلي زود در بوندس ليگا به «فانتوم» ملقب شد، هنوز اهداف بزرگي با بايرن دارد.
وي اظهار داشت: «هنوز بهترين  فرصت ها را پيش رو دارم. من اين فصل آمادگي خوبي نداشتم چون انتقالم به آلمان، دو هفته پس از شروع فصل انجام گرفت. آن موقع بقيه تيم چند ديدار رسمي را پشت سر گذاشته بودند، بدين خاطر براي من اين امكان بوجود نيامد كه از طريق بازي هاي دوستانه، با تيم هماهنگ شوم و روي فرم قرار بگيرم. گرچه چند گل زده ام و براي ماههاي بعدي هم انتظار زدن گلهاي ديگري را از خود دارم.»
وقتي او اينطور فكر مي كند، مدافعان بوندس ليگا بايد خود را آماده كنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |