پنجمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين المللي هوافضاي ايران
سيدمحمدعلي بدرطالع
صنعت هوافضا يكي از صنايع مهم و استراتژيك هر كشور است و كشور ما ايران در اين يك دهه اخير پيشرفت بسيار خوبي را در زمينه هوافضا داشته است. اولين قدم در راه آموزش و تربيت مهندسان از سال ۱۳۶۶ با تاسيس دانشكده هاي هوافضا برداشته شد.
اين دانشكده ها كار خود را شروع كردند و حدود ده سال بعد تصميم بر برگزاري يك كنفرانس سراسري گرفتند تا دستاوردها و ايده هاي ۱۰ ساله مهندسان را به نمايش عموم بگذارند.
بنابراين دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير در دي ماه ۱۳۷۵ اقدام به برگزاري اولين كنفرانس سراسري هوافضا كرد. در اين كنفرانس چهار گرايش عمده هوافضا تحت عنوان آيروديناميك، جلوبرندگي، سازه هاي هوايي و مكانيك پرواز با ۴۵ مقاله برگزار شد كه از اين تعداد ۴۰ درصد مقالات در زمينه مكانيك پرواز، ۳۳ درصد آيروديناميك، ۲۲ درصد در زمينه سازه و ۴ درصد در زمينه جلوبرندگي بود.
دومين كنفرانس سراسري در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۷۷ در شاهين شهر اصفهان با مشاركت و همكاري دانشگاه صنعتي مالك اشتر و شركت صنايع هواپيماسازي ايران (هسا) برگزار شد كه در مجموع ۹۴ مقاله ارايه شد كه حدود ۲۹ درصد در زمينه آيروديناميك و جلوبرندگي، ۲۹ درصد در زمينه سازه، ۲۳ درصد در زمينه مكانيك پرواز و ۱۹ درصد در زمينه توسعه هوافضا بود.
مهم ترين آنها با همكاري دانشگاه صنعتي شريف به عنوان سومين كنفرانس سراسري و اولين كنفرانس بين المللي هوافضا در دي ماه ۱۳۷۹ برگزار شد كه ۱۹۱ مقاله ارايه شد و در سال ۱۳۸۱ بازهم دانشگاه اميركبير چهارمين كنفرانس هوافضا را با ۲۳۴ مقاله برگزار كرد.
به وضوح سير صعودي تعداد مقالات را مي بينيد. اين نشان دهنده پيشرفت سريع در اين زمينه است و اين بار با هماهنگي انجمن هوافضاي ايران، پژوهشكده هوافضا و با همكاري شركت صنايع هواپيماسازي (هسا) پنجمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين المللي هوافضا در روزهاي ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۲ برگزار شد.
اين كنفرانس با استقبال وسيعي روبه رو شد و در اولين فراخوان ۶۷۰ مقاله به دبيرخانه كنفرانس ارسال شد و پس از تصميم دبيرخانه جمعاً ۴۸۱ مقاله توسط داوران و كميته علمي انتخاب شدند كه در پنج زمينه سازه هاي هوافضايي، آيروديناميك و پيش رانش، مكانيك پرواز و مديريت هوانوردي، فناوري فضايي و مقالات انگليسي ارايه شد.
در كنار نشست هاي تخصصي شش سخنراني كليدي نيز در نظر گرفته شد كه توسط متخصصاني از كشورهاي سوئد، روسيه، ايتاليا، ايران، مالزي و هند ارايه شد.
نكته قابل توجه ديگر در اين كنفرانس ارايه بالغ بر ۱۹ مقاله توسط محققان خارجي و حضور شركت كنندگان خارجي از ۱۲ كشور جهان در كنفرانس بود.
در هر صورت تمامي ما اميد به آينده اي روشن در زمينه هوافضا داريم زيرا هوافضا مهم ترين صنعت استراتژيك هر كشور است.
موشك زلزال ساخت مهندسين هوافضا ايران
هواپيماي ايران - ۱۴۰ كه به زودي به بهره برداري مي رسد
در دومين كنفرانس بين المللي هوافضا چه گذشت
مجيد نيكنامي
در بيست و هفتم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ پنجمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين المللي انجمن هوافضاي ايران به همت پژوهشكده هوافضا و در محل شركت هواپيماسازي ايران در شاهين شهر اصفهان برگزار شد.
مراسم افتتاحيه با ايراد سخنراني توسط رئيس كنفرانس هوافضا به طور رسمي آغاز شد. بعد از آن رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح سردار علايي در مورد پيشرفت ايران پس از جنگ تا به حال صحبت كرد و سپس مهندس خرم وزير محترم راه و ترابري نيز در رابطه با وضع و نحوه انجام پروژه هاي اين صنعت در كشور و مشكلات بخش خصوصي به علت عدم حمايت مناسب دولت در اين زمينه و ديگر مشكلات اين صنعت در ايران سخنراني كردند.
در اين ميان شش سخنراني كليدي ارايه شد كه اولين آن توسط آقاي پروفسور سانتيني از سوئد
در زمينه سامانه هدايت الكتريكي و با عنوان
(Fly-by-wire Central of Saftey critical function) ارايه شد.
سپس دومين سخنراني كليدي توسط فضانورد روسي آقاي پاول پوپويچ كه تا به حال دو بار به فضا سفر كرده است تحت عنوان كنترهاي فضايي از راه دور (Remote Sensing in Space) ارايه شد. در پايان روز اول نيز سومين سخنراني كليدي توسط دكتر راچكومار پازنت از هند با موضوع در مورد كاربردها و متدهاي طراحي هاي مفهومي خاتمه دهنده روز اول بود.
چهارمين سخنراني كليدي در روز دوم و پس از ناهار توسط پروفسور سانتيني از دانشگاه لاساپنتراي رم
با عنوان مشكلات جديد تكنولوژي هوانوردي (Recent Technology Problem in Aero nutics) ارايه شد و در پايان روز دوم هم پنجمين سخنراني كليدي با عنوان صنعت هوافضا در مالزي توسط دكتر شاه نوربصري از دانشگاه بوتراپي مالزي ارايه شد.
در ميان ايراد اين سخنراني ها مدعوان حاضر در كنفرانس را به سالن مونتاژ هواپيماي Iran-246 راهنمايي كردند كه در اين سالن تعدادي هواپيما در حال ساخت بود و در بردهاي مختلف اطلاعاتي تمامي دستاوردهاي هوايي كشور براي علاقه مندان به نمايش گذاشته شد.
مقاله جالبي هم توسط دكتر محمد حكاك از دانشگاه تربيت مدرس ارايه شد كه در زمينه كاربردها و فناوري هاي ماهواره اي كوچك بود. مقالاتي ديگر توسط مهندس نجات مهدوي و طباطبايي از دانشگاه كسل آلمان ارايه شدند و بعد از آن آقاي رابرت گيچ از دانشگاه كيو ژاپن تحت عنوان Space Tourism براي حضار گفته شد.
آخرين سخنراني كليدي توسط دكترمحمدعلي وزيري از هسا پيرامون حمل ونقل هوايي زبرصوت انجام گرفت كه يكي از پربارترين كنفرانس هاي هوايي ايران محسوب مي شود. در كل بعد از گذشت ۲۵ سال از انقلاب پيشرفت هاي بسيار خوبي را در ايران در زمينه هوافضا ديده ايم. مخصوصاً در صنعت موشك سازي و اميد است اين پيشرفت در زمينه هواپيماسازي نيز ادامه پيدا كند.