جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۳
حلقه محاصره تنگ تر مي شود
002310.jpg
رولان ژاكوار
ترجمه: علي قاسمي
با نزديك تر شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا، بحث دستگيري بن لادن هم داغ تر شده و به صورت ابزاري براي تضمين موفقيت بوش در انتخابات درآمده است. اين روزها دهها هزار سرباز در مناطق قبيله نشين بين پاكستان و افغانستان گسترده شده اند و هدفشان شكار بن لادن است. شايعه بيماري او همه جا به گوش مي رسد و سربازان با سلاح هايي پيچيده به دنبالش هستند. رئيس سازمان ديده باني بين المللي تروريسم و تهديدات معاصر، در مورد محاصره و تهديد تروريست ها كه بر اندام همه جهانيان لرزه مي اندازند اطلاعاتي در اختيارمان گذاشته كه در زير مي خوانيم.
هم اكنون بيش از دو سال است كه ديگر تلفن  ماهواره اي اوگارا نت ورك كار نمي كند. اين خط به اسامه  بن لادن تعلق داشت و او با استفاده از آن فرمان نهايي ويراني برج هاي مركز تجارت جهاني را صادر كرد. همچنين از طريق اين دستگاه تصميم هدف قرار گرفتن سفارتخانه هاي آمريكا در آفريقاي شرقي و همين طور ناوشكن USS COLE در يمن اعلام شد.
اين تلفن ماهواره اي در نيويورك و به وسيله واسطه اي سعودي كه يكي از اصلي ترين مخالفان رژيم رياض بود خريداري شد. محل اقامت دايم اين واسطه در لندن است.
امروزه مشخص شده كه بن لادن از طريق اين شماره بيش از ۲۶۰ تماس با كشورهاي يمن، آذربايجان، مالزي، سودان، سوريه، پاكستان، لندن، ايتاليا، كشورهاي فرانسه زبان آفريقا (مالي، نيجريه) و ... برقرار كرده است. بعدها بن لادن و سران نظامي مهم القاعده مثل خالد شيخ محمد ـ كه در پاكستان دستگير شد ـ با كمك تلفني كه اين بار از طريق واسطه يمني در لندن خريداري شده بود از خط ديگري استفاده كردند. بن لادن براي فرار از دست ماهواره هاي جاسوسي از سيستم پارازيتي كه به بهايي گران خريداري شده بود ياري مي  جست. طي سه سال گذشته، بن لادن و دستيارانش ـ افرادي مثل دكتر ايمار الظواهيري ـ با همدستي افرادي در داخل پايتخت هاي بزرگ غربي از سيستم انتقال اتوماتيك تماس ها استفاده مي كردند.
به وسيله چمداني ماهواره اي كه در افغانستان يا لاهور و كراچي پاكستان مستقر بود، آنها با اعضاي سازمان در لندن يا دبي تماس مي گرفتند. مشترك در تلفن خود شماره اي مثلاً در پاكستان را برنامه ريزي كرده بود و مركز تلفن لندن يا دبي بدون دخالت انسان و حتي بي آن كه تلفن زنگ بخورد، تماس صورت گرفته از طريق ماهواره كراچي يا لاهور را ارجاع مي داد. زماني كه سيستم هاي شنود در ترافيك مكالمات غرق بودند، گفت وگوي مورد نظر به پايان رسيده بود.
از چند ماه پيش تاكنون مهندسان القاعده (كه از مدارس عالي غرب و كشورهاي حاشيه خليج فارس استخدام شده اند) موفق به يافتن روش هايي براي خنثي كردن تدابير الكترونيكي ـ كه محل تماس هاي مخفي را رديابي مي كند ـ شده اند.
۵۰ هزار سرباز در منطقه
از چند ماه پيش و به خصوص از دسامبر سال ۲۰۰۲ بن لادن از برقراري تماس با چنين سيستم هايي امتناع مي ورزد. رهبر القاعده ديگر ترجيح مي دهد كه از پيك هاي انساني استفاده كند. آنها سوار بر قاطر و سپس وانت حمل كالا و سبزي، نامه هاي او را به شهر كراچي مي برند. امروزه مشخص شده كه رهبران بنيادگراي اين گروه از شاهين هم براي فرستادن پيام از روستايي به روستاي ديگر استفاده مي كردند.
اما ماه اوت گذشته بن لادن با استفاده از تلفن  ماهواره اي جديدي كه دستگاه پارازيت هم در آن به كار رفته بود تماس تلفني كوتاهي برقرار كرد. حالا او از سيستم ماهواره اي تورايه، مدلي بسيار پيشرفته كه مي تواند در شرايط خاصي كدهاي ارتباطي را باز كند، استفاده مي كند. مهندساني كه به رئيس القاعده اطمينان كامل دارند اين نوع تلفن را از كشورهاي حوزه خليج فارس خريداري كرده اند.
استفاده از اين تكنولوژي در ماه اكتبر به رئيس القاعده امكان داد تا در جنوب وزيرستان ـ منطقه اي كوهستاني در مرز افغانستان ـ مستقر شود. ۴۰۰ هزار سكنه اين منطقه همگي پشتون هستند و طبق قوانين قبيله اي خود زندگي مي كنند. مي گويند كه قوانين آنها از ديدگاه هاي طالبان هم سفت و سخت تر است. ماه اكتبر يك منبع فني متوجه پيامي شد كه از اين منطقه ارسال مي شد. يكي از اعضاي سرويس هاي اطلاعاتي پاكستان تاييد كرد كه اين پيام از قله هاي كم ارتفاع و توسط رهبران اسلامي افغانستان مخابره شده است و هدف از ارسال آن برنامه ريزي براي انجام حملات نظامي به دولت كابل و سازماندهي سوء قصدهايي عليه رئيس جمهور يعني ژنرال پرويز مشرف بوده است. به احتمال زياد تصميمات جديد براي سوء قصدهاي تروريستي سال ۲۰۰۴ هم از همين قله مخابره شده است.
پس از اين ماجرا بود كه بين رهبران پاكستاني و كشورهاي غربي مذاكراتي صورت گرفت و عمليات نظامي گسترده اي در مناطق قبيله اي انجام شد. نيروهاي آمريكايي، بريتانيايي و حتي كماندوهاي ويژه فرانسوي در اين محاصره حضور داشتند. اطلاعات به دست آمده بسيار دقيق بود: بن لادن و بسياري از اعضاي بلند پايه القاعده و همچنين نيروهاي طالبان در اين منطقه حضور داشتند.
هلي كوپترهاي جنگي و هواپيماهاي بدون سرنشين مجهز به موشك و كماندوهاي ويژه شهر انگورادا را اشغال كردند. در جريان اين حمله (كه در ابتدا جزو اسرار نظامي محسوب مي شد) بسياري از اعضاي قبايل محلي براي كمك به طالبان و القاعده وارد شدند. مداركي كه در يكي از خانه ها يافت شد نشان مي دهد كه اسامه بن لادن در آن جا اقامت داشته است. روي در يكي از خانه ها، روي چوب حك شده بود «ستاره جهاد». با اين حال اسامه مثل هميشه به سرعت ناپديد شده بود. در اين درگيري افراد بسياري كشته و حدود ۵۵۰ مظنون دستگير شدند.
بعد از آن مشخص شد كه بن لادن و نزديكانش دو روز پيش از حمله با فراري سازمان يافته به كمك «موش كورهاي نفوذي» كه عضو نيروهاي پاكستاني هستند محل را ترك كرده اند. اين مسئله نشان مي دهد سناريويي كه به دستگيري صدام منتهي شد در اين منطقه كاربرد چنداني نخواهد داشت. در واقع در اين منطقه لو دادن و خيانت به خاطر پول قابل تصور نيست. براي پشتون ها لو دادن يك فراري كه در جست وجوي سرپناه است بزرگترين بدجنسي به حساب مي آيد. عامل كانسي، كسي كه سه نفر از ماموران سيا را به قتل رسانده بود، حدود سه سال در كوههاي جنوب وزيرستان مخفي شده بود. نيروهاي پاكستاني و آمريكايي سرانجام تنها وقتي كه او منطقه را ترك كرد موفق به دستگيري اش شدند.
بزرگترين مشكل نيروهاي ويژه، همدستي ساكنان منطقه قبيله اي با آنهاست. پشتون ها نه تنها اهداف اعراب القاعده را تحقير نمي كنند بلكه مقاومت آنها در برابر امپراتوري آمريكا در نظر اين مردم فقير و بي سواد تصويري از «قهرمانان» را ترسيم مي كنند. آرامگاه هايي كه در نزديكي كوهات براي بزرگداشت ياد مبارزان خارجي كه به دست ارتش پاكستان كشته شده اند ساخته شده به خوبي احساس مردم منطقه را نشان مي دهد. بسياري از نيروهاي طالبان و اعضاي القاعده ديگر به صورت مخفيانه و در تنهايي زندگي نمي كنند، بلكه با مردم و در كنار آنها هستند. هيچ كس جز خود مردان قبيله نمي تواند خارجي ها را از بقيه تمييز دهد. سربازان آمريكايي و حتي پاكستاني نمي توانند آنها را شناسايي كنند. اعضاي قبيله هاي محلي هم علناً وارد گروه هاي فعال خارجي شده اند و جوانان داوطلب براي جنگ با آمريكا را هم به كار گرفته اند. جاسوس هاي آمريكايي حاضر در اسلام آباد هم تهديد به مرگ شده اند. كاپيتان شعر نواز يكي از اعضاي شاخه اطلاعاتي، سال گذشته در بازار وانا به قتل رسيد. محمد نور، كه احتمالاً جاسوسي آمريكايي بود هم توسط اعضاي القاعده در تارا ياور كشته شد.
سران القاعده اين اواخر جايي بهتر از اين منطقه قبيله اي سراغ نداشتند. اما نيروهاي ضد تروريستي به كمك اعضاي گروهي كه موفق به دستگيري صدام حسين شده بود كم كم وارد آن جا شدند. نظاميان پاكستاني هم كم كم روستاها را اشغال كردند. سيستم هاي مغناطيسي براي پيدا كردن افراد به آن جا آورده شدند. اين ايستگاه هاي الكترونيكي كوچك و مستقل در شهرها هم مورد استفاده قرار مي گيرند. ايستگاه هاي جاسوسي زميني با ردگيري علايم لرزشي مي توانند عبور يك گلوله از فاصله سه تا چهار متري يا عبور كاميون از فاصله ۲۰۰ تا ۲۵۰ متري را مشخص كنند. با كمك دستگاه هاي آنها مي توان حفره اي را كه در عمق ۳۰ متري وجود دارد شناسايي كرد. اطلاعات به دست آمده سريعاً از طريق هواپيماهاي بدون سرنشين يا ماهواره هاي نظامي كه چندين هفته است در منطقه مستقر شده اند به خارج از محوطه مخابره مي شود.
در داخل بخش محاصره شده، مردان القاعده تمام تلاش خود را مي كنند تا از رئيس شان محافظت كنند. از وقتي كه سربازان در منطقه مستقر شده اند، افغان ها و سعودي ها براي آن كه آمريكايي ها را منحرف كنند روي فركانس هاي راديوي ارتش يا با تلفن ، اخبار نادرستي را مخابره مي كنند. اين اخبار نادرست براي اين است كه ماهواره هاي آمريكايي و هواپيماهاي بدون سرنشين كه در همه جا به چشم مي خورند، اخبار فرار بن لادن را مخابره كنند. طبيعي است كه هواپيماهاي جاسوسي اين اخبار را سريعاً مخابره مي كنند، اما حقيقت اين است كه در پس اين اخبار دروغين مي توان به اطلاعاتي حقيقي دست يافت. كارشناسان اطلاعاتي با بررسي دقيق نوارهاي ضبط شده و گوش دادن چند باره هر يك از آنها مي توانند به وضعيت رواني افراد تحت تعقيب و ويژگي هاي فرد ي شان پي ببرند. برخي از اين كارشناسان فقط و فقط تخصصشان رئيس القاعده است. آنها به ويژگي هاي جسماني، حركات و عادات لباس پوشيدن بن لادن هم واقفند. حتي عادات زنان يا فرزندان او، شكل صورت آنها و ويژگي برخي معاونان او از جمله الظواهيري هم مشخص شده است.
وضعيت به شدت بحراني به نظر مي رسد و بين بن لادن و دشمن شماره يكش آمريكا مسابقه اي سرعتي در جريان است. رئيس القاعده به شبكه مخفي اش چراغ سبز نشان داده تا پيش از انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر سوءقصدي عليه آمريكا ترتيب دهند. القاعده به شدت در تلاش بود تا خلبانان برخي شركت هاي هواپيمايي غرب و حتي پرسنل ناوها را به كار گيرد. به همين دليل سرويس هاي ضد جاسوسي آمريكا كه دايماً از انحراف مسير هواپيماها و استفاده از بمب هاي شيميايي و ميكروبي مي ترسند پيام هاي هشدار دهنده مخابره مي كنند. كارشناسان القاعده در زمينه سلاح هاي شيميايي، ميكروبي و هسته اي هم آموزش هاي نظامي كاملي را پشت سرگذاشته اند.

چه كسي اشراف زاده تر است
002307.jpg
انتخابات رياست جمهوري آمريكا به مسئله عراق و اقتصاد كشور وابسته است، اما برخي از كارشناسان شجره نامه هاي خانوادگي معتقدند مسئله اشراف زادگي يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار در نتايج انتخابات خواهد بود. به اعتقاد آنها جان كري اگر ثابت كند خون اشرافي بيشتري در رگ دارد حتماً برنده مي شود.
طبق فرضيه مطرح شده از سوي آنها، در نظر مردم آمريكا كانديدايي كه اشراف زاده تر است هميشه برنده است و در دوره هاي قبل نيز اين مسئله صحت داشته است. هارولد بروكز - بيكر، يكي از موسسات بريتانيايي كه شجره نامه هاي كاملي ارايه مي دهد در اين باره مي گويد: «هنوز تحقيقات ما كامل نشده، اما به اعتقاد من كري نسبت به جورج بوش خون اشرافي تري دارد. هر دوي آنها ارتباطات خوني اشرافي دارند و با ملكه اليزابت خويشاوند هستند.»
كري از دانشگاه مشهور يل فارغ التحصيل شده و قهرمان جنگ ويتنام است. زادگاهش نيز ماساچوست زيبا واقع در شمال شرقي ايالات متحده است. شجره نامه اش نشان مي دهد كه او با جان وينتروپ، فرماندار نخست  ماساچوست رابطه فاميلي دارد. همچنين بزرگترين خانواده هاي بوستون و بسياري از اعضاي خانواده هاي سلطنتي اروپا با او نسبت خوني دارند.
طبق بررسي هاي موسسه بروكز ـ بيكر احتمال دارد كه كري با شاه ژاك اول پادشاه انگلستان و پسر ملكه ماري كه از سال ۱۶۰۳ تا ۱۶۲۵ حكومت مي كرد هم نسبت داشته باشد. ژاك اول همان كسي است كه دستور ترجمه جديدي از كتاب مقدس را داد. اين نسخه «نسخه مجاز شاه ژاك» ناميده مي شود.
هرچند شجره نامه جان كري شاخه هاي سلطنتي بيشتري دارد اما بوش هم هيچ شاخه عامي اي در شجره نامه اش ندارد. بوش در مقايسه با رقيب چهار سال پيشش ال گور، نياكان اشرافي تري دارد و مي تواند به همخوني با هانري سوم پادشاه انگلستان و همچنين خويشاوندي با خواهر پادشاه هانري هشتم كه ماري تئودور نام داشت به خود ببالد. او با چارلز دوم هم نسبت دارد.
به اعتقاد موسسه بروكز ـ بيكر همواره در ميان روساي جمهور آمريكا عامل اشرافي بودن نقش تعيين كننده داشته است. به عنوان مثال مي توان به جورج واشينگتن، توماس جفرسون، تئودور و فرانكلين روزولت و رونالد ريگان اشاره كرد كه خون اشرافي داشتند. در اين ميان به نظر مي رسد توانايي هاي فردي و برنامه ها و اهداف كانديداها كمترين نقش ممكن در پيروزي شان را داشته باشد.

پدر بزرگي اهل چك
كري پسر عمويي فرانسوي و اهل برتاني داشت و حالا هم يك پدربزرگ اهل چك پيدا كرد. جان كري پس از اين كه عملاً به عنوان نامزد دموكرات ها براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا معرفي شد باعث شد مسايل حاشيه اي بسياري مطرح شود. زماني كه او غرق در لذت از پيروزي خود بود، در روستاي كوچكي واقع در كشور چك مردم از اين كه سناتور ماساچوست موفق شده، به خود مي باليدند. مي گويند اين روستا محل تولد پدربزرگ كري است.
هورني بنسوف نام اين روستا است و شهردار آن با خوشحالي فرياد مي زد: «۹ از ۱۰، ۹ از ۱۰» بله، كري از ۱۰ راي گيري توانست ۹ بار سربلند بيرون بيايد. جوزف كلش شهردار مي گفت: «از همان اول هم مطمئن بودم او كانديداي نهايي مي شود.»
پيش از اين، خبر اين كه جان كري با بريس لالوند، وزير محيط زيست سابق فرانسه پسرعمو است همه جا پخش شده بود. اخيراً نيز ماجراي پدربزرگ يهودي او كه در هورني بنسوف متولد شده همه جا پيچيده است. در اين روستا كه نزديك مرز لهستان قراردارد، دوهزار و چهارصد و سي نفر زندگي مي كنند.
گفته مي شود پدر بزرگ اروپايي سناتور جان كري اوايل قرن گذشته به ايالات متحده سفر كرده و بعد هم نامش را از فريتز كوهن به فردريك كري تغيير داده است. حالا كري بايد دعا كند كه اين مسئله برايش دردسرساز نشود.

خبر
منع شلوار براي زنان فرانسوي
پس از بحث و جدل در مورد مسئله حجاب در فرانسه و اظهارات ضد مذهبي ژاك شيراك، رئيس جمهور اين كشور، حالا يكي از نمايندگان مجلس از دولت خواسته است كه قانون اوايل قرن نوزدهم در مورد منع پوشيدن شلوار براي خانم ها را دوباره احيا كند.
نماينده حزب UMP كه ژان ايو هوگون نام دارد اعلام كرد كه سال گذشته هم نامه اي نوشته و خواستار احياي اين قانون شده بود و امسال باز هم چنين كاري كرده است. هوگون مي گويد: «طبق اين قانون هر زني كه دوست دارد مثل مردها لباس بپوشد بايد خود را به اداره پليس معرفي كند و اجازه قانوني بگيرد. اين مجوز هم تنها به كساني داده مي شود كه پزشكان سلامت رواني اش را تاييد كنند.» دو بخشنامه در سال هاي ۱۸۹۲ و ۱۹۰۹ به اين قانون اضافه شده كه به زنان اجازه مي دهد سوار بر دوچرخه و اسب از شلوار استفاده كنند.
خانم ژرژ ساند، نويسنده معروف فرانسوي كه امسال ۲۰۰ ساله مي شود در آن زمان به اداره پليس مراجعه كرده و مجوز شلوار پوشيدن گرفته بود. به هرحال معلوم نيست پس از ۲۰۰ سال مبارزه و پيشرفت حالا اين عضو پارلمان چه اصراري دارد كه زنها فقط دامن بپوشند.

قدبلندها جاسوس نمي شوند
در بريتانيا كساني كه مايل هستند به عنوان جاسوس استخدام شوند نبايد بيش از ۱۸۰ سانتي متر قد داشته باشند. در پرسشنامه استخدام سرويس ضدجاسوسي سلطنتي M15 اين نكته با صراحت درج شده است. داوطلبان احتمالي زن هم نبايد از ۱۷۳ سانتي متر بلندتر باشند. پرسشنامه استخدام اين سازمان چند روز پيش در روزنامه ساندي تلگراف به چاپ رسيده بود.
M15 ويژگي جاسوس ها را اين چنين بيان كرده است: «آنها بايد بتوانند در ميان مردم گم شوند. ما در جست وجوي افرادي هستيم كه ظاهري عادي و قدي متوسط دارند.»
به نوشته روزنامه ساندي تلگراف طبق اين اظهارات هيچ يك از افرادي كه ويژگي جيمزباند را دارند چون در ميان مردم خيلي به چشم مي آيند نمي توانند جاسوس خوبي از آب دربيايند. دولت بريتانيا ماه گذشته اعلام كرد قصد دارد بين دو هزار و ۱۰۰ تا سه هزار نفر را براي سازمان M15 استخدام كند تا مبارزات ضد تروريستي را با شدت بيشتري در كشور دنبال كند.

روز جهاني زن در پارلمان ليتواني
اعضاي پارلمان ليتواني روز ۸ مارس يك CD متشكل از ۱۷ ترانه را تقديم نمايندگان زن پارلمان كردند. در اين CD ابتدا شعري از پائوليوس سيرويس با صداي آرتوراس پائولاسكاس، رئيس پارلمان كشور خوانده شده و پس از آن ۱۶ عضو ديگر پارلمان با صداي خود ترانه خوانده اند. ايرنا سيولينس، رئيس گروه سوسيال دموكرات كه مهم ترين گروه پارلمان ليتواني به شمار مي رود مي گويد: «اين CD براي همه زنان پارلمان بسيار جالب و غيرمنتظره بود.»

دهكده جهاني
ايران
تكنيك
جامعه
داستان
رسانه
زمين
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  عكس  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |