جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۳
+پول درشت
002319.jpg

اسكناس هاي دو هزار توماني هفته آينده وارد بازار مي شود. شايد اولين واكنش، جالب ترين واكنش بود. يك نفر بلافاصله گفت: «واي حالا ۱۰۰ هزار تومن مي شه ۵۰ هزار تومن.»
در اين جمله چند معني بود يكي اين كه به جاي ۱۰۰ قطعه اسكناس، ۵۰ قطعه معادل ۱۰۰ هزار تومان است و منظور ديگر كه اتفاقاً مورد نظرگوينده بود اين كه قيمت همه چيز دو برابر مي شود. به هر ترتيب خواسته يا ناخواسته اين اسكناس ها در چند روز آينده به بازار مي آيد.
مدير اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي مي گويد: «نخستين مجموعه اسكناس هاي ۲۰ هزار ريالي هفته آينده وارد بانك هاي كشور مي شود.»
جليليان با ذكر اين كه عمليات چاپ اين اسكناس ها آغاز شده است تاكيد كرد كه توزيع آنها تا پيش از آغاز سال ۱۳۸۳ انجام مي شود و اداره نشر اسكناس و خزانه  بانك مركزي در روزهاي ۲۳ و ۲۴ اسفند آن را در اختيار بانك ها قرار مي دهد.
نكته جالب اين است كه تاكنون هفت هزار ميليارد ريال سفارش چاپ اسكناس دو هزار توماني ارايه شده است. چاپ هر برگ اسكناس تنها با در نظر گرفتن پشتوانه امكان پذير است و براساس قانون چاپ هر برگ در صورتي امكان دارد كه معادل ارزش اسمي آن اسكناس پشتوانه در نظر گرفته شود، به همين منظور هياتي موسوم به هيات ويژه اندوخته اسكناس كه از نمايندگان قوع قضاييه، مجريه و مقننه و نماينده اي از بانك مركزي تشكيل شده است بر چگونگي و روند انتشار اسكناس و بررسي پشتوانه اسكناس ها نظارت مي كنند.
پيش از اين بانك مركزي درخواست چاپ اسكناس ۵۰ هزار ريالي و ۱۰۰ هزار ريالي را ارايه كرده بود اما به دليل بحث هايي كه درباره امكان تاثيرگذاري انتشار اين اسكناس ها برتورم كشور وجود داشت تنها چاپ اسكناس ۲۰ هزار ريالي در دستور كار قرار گرفت.
002319.jpg

مدير اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي، آثار تورمي انتشار اسكناس هايي با ارقام درشت را ناچيز و غير موثر دانسته و مي گويد: «افزايش تورم ناشي از رشد نقدينگي است و اسكناس فقط بخش كوچكي از نقدينگي و حداكثر ۱۰ درصد آن را تشكيل مي دهد، به همين دليل اسكناس ۲۰ هزار ريالي چندان اثري بر تورم نخواهد داشت.»
در سال ۱۳۸۲ معادل ۲۸۰۰ ميليارد ريال اسكناس و ۲۳ ميليارد ريال مسكوك ـ سكه ـ منتشر شده است و نزديك به ۷۰۵ ميليون و ۸۰۰ هزار برگ اسكناس به ارزش يك هزار و ۴۳۸ ميليارد ريال نابود شده است.
سال نو، پول نو
اگر بخواهيد به كسي عيدي نقدي از نوع پول كاغذي بدهيد، نو بودن اين برگه هاي رنگي برايتان مهم خواهد بود. پيدا كردن اسكناس هاي نو يكي از مشكلاتي است كه دم دماي عيد نوروز پيدا مي شود و در واقع مسئله اسكناس نو هر سال پيش از عيد نوروز به يك بحران تبديل مي شود.
علاوه بر اين بانك ها عموماً در روزهاي پاياني هر سال با مشكل عدم موجودي روبه رو هستند. صف هاي طولاني در بانك ها و صرف وقت زياد براي انجام كارهاي بانكي مشكل اصلي شبكه بانكي كشور در شب هاي عيد است.
امسال اما شبكه بانكي نويد برطرف كردن اين مشكل را مي دهد. يكي از دلايل عدم نقدينگي بانك ها در شب هاي عيد از سوي مسئولان ترافيك خيابان هاي سطح شهر و دشواري انتقال پول در اين روزها عنوان شده است.
فعاليت پول رساني به بانك ها در بهمن و اسفند نزديك به دو برابر سال هاي قبل خواهد رسيد. در واقع عمده فعاليت اداره نشر اسكناس و خزانه  بانك مركزي در دو ماه پاياني سال انجام مي شود.
جالب است بدانيد عمر مفيد هر قطعه اسكناس در ايران سه سال است اين در حالي است كه در بسياري از كشورها متوسط عمر اسكناس حدود ۱۰ سال است.
هزينه چاپ هر برگ اسكناس در ايران ۱۴۶ ريال است و چاپ مجدد ۷۰۰ ميليون برگ اسكناس به غير از هزينه هاي جانبي ۱۲۰ ميليارد ريال هزينه دربر خواهد داشت.

نوروز خوش بگذرد
002325.jpg
چند نفر از ميان ما براي روزهاي جمعه برنامه خاصي دارد. جمعه يك روز تعطيل خدايي است، يعني اين كه اين روز هميشه و همه جاي كشور تعطيل است. هرچند برخي مشاغل به حالت ويژه اي جمعه ها نيز نيروهاي كاري خود را سر كار مي كشانند. اما به طور كلي يك روز تعطيل در هفته هست كه هميشه خدا هست و آن هم جمعه.
حالا اگر يك  شنبه يا پنج شنبه اي تعطيل به اين روز بچسبد اوضاعي درست مي شود، ديدني.
همه اهل و عيال بقچه شان را مي بندند و راه سفر در پيش مي گيرند، قطار، قطار خودروها از خروجي هاي شهر راه مي افتد به هر طرف كه بشود رفت و مي روند تا دو روز تعطيلي را خوش باشند و به قول خودشان از اين شهر پر ترافيك دودزده رها شوند و دمي بياسايند.
جالب اين جاست كه اگر ۱۰۰ تا تعطيلي هم در اين مملكت باشد مردم بقچه بسته، آماده اند راه مسافرت در پيش بگيرند. همين حكايت هر سال تكرار مي شود و به نظر مي رسد تا ابد ادامه دارد.
گلايه از تعطيلات
بيشتر مسئولان كشور از زياد بودن تعطيلات رسمي ساليانه در كشور گله دارند و با دلايل گوناگون وجود اين تعطيلي ها را براي كشور مضر مي دانند.
نكته جالب از آن جا راه باز مي كند كه تعطيلي هفتگي ما - جمعه - با تعطيلي هفتگي بيشتر نقاط ديگر - يكشنبه - متفاوت است و همين ماجرا باعث مي شود تا در هر هفته ما دو روز بين المللي را از دست بدهيم.
نظريه كارشناسي
بيشتر دست اندركاران اقتصادي تعطيلات را دليل كاهش بهره وري در كشور مي دانند.
يك استاد دانشگاه معتقد است: «هر روزي كه در كشور تعطيل است، توليد به همان اندازه پايين مي آيد و هر چه تعداد تعطيلات بيشتر باشد توليد جامعه به همان نسبت پايين مي آيد.»
دكتر نيكنام با اشاره به اين كه در زمان تعطيلات سرمايه ها مستهلك شده و ضرر زيادي به وجود مي آيد مي گويد: «وقتي نيروي كار از منابع مصرف مي كند ولي توليد ندارد، منابع هدر مي روند. منابع انساني در طول تعطيلات فقط مصرف مي كنند مصرفي كه در مقابل آن توليدي وجود ندارد و اين امر باعث ايجاد تورم مي شود.»
به نظر اين استاد دانشگاه يكي از عوامل تورم در كشور تعطيلات رسمي است. وي معتقد است كه هرچه تعطيلات طولاني تر باشد ضرري كه متوجه نظام اقتصادي كشور و به تبع آن مردم مي شود بيشتر خواهد بود و همين امر رقابتي شدن كشور را تا حدود زيادي مخدوش مي كند.
اما دكتر مرتضي غني نژاد به نكته ديگري اشاره مي كند. او با اشاره به بهره وري در روزهاي عادي مي گويد: «متاسفانه بهره وري نيروي كار ادارات دولتي در روزهاي كاري سال بسيار پايين است و حتي مديران دولتي معتقدند اگر عده اي از كاركنان در خانه بمانند بهره وري بيشتري خواهند داشت. چرا كه تعداد زيادي از نيروي كار ادارات نيروهاي مازاد هستند.»
اين اقتصاددان مي گويد: «اگر دولت و مجلس تصميم به كاهش تعطيلات بگيرند، نبايد در تضاد با خلقيات و روحيات مردم باشد.»
هرچند تاكيد مي كند بخش متورم نيروي انساني در سيستم بوروكراسي دولتي با هزينه زيادي نگه داشته مي شوند و باعث افت شديد بهره وري در ساير روزهاي غيرتعطيل سال هستند. اما با اشاره به تجربه برخي از بانك ها در فعاليت نيم روزه در ايام تعطيل مي گويد: «بهتر است اداره هاي دولتي كه نياز به كار مداوم ندارند در ايام تعطيلات به خصوص نوروز فعال باشند و به صورت نيمه باز فعاليت كنند.»
مجلس و كاهش تعطيلات
يك نماينده مجلس شوراي اسلامي مي گويد: «به دليل نفوذ بعضي از مراكز غيررسمي اجازه ساماندهي تعطيلات به مجلس داده نشد.»
عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي معتقد است: «اراده محكمي براي ساماندهي تعطيلات كشور وجود ندارد. يكي دو سال گذشته در مجلس طرحي براي كاهش تعطيلات، ساماندهي و بهينه كردن آن، خصوصاً تعطيلات غيرضروري تهيه كرديم اما متاسفانه به دلايل مختلف با جوسازي و شيوه هاي غيرمنطقي مانع طرح آن شد.»
علي قنبري تعطيلات رسمي كشور را نامناسب، زياد و نامربوط به ايام هفته و روزهاي كاري خواند و ساماندهي آن را نيازمند اراده قوي و عزم مصمم از سوي دولت و مجلس عنوان كرد.
ترويج تنبلي و تفريح بيش از اندازه
«تمامي دستگاه هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و تبليغاتي كشور براي اولويت بخشيدن به كار و توليد بسيج شوند و از هر نوع اقدام و شيوه ترويج تنبلي و تفريح بيش از اندازه پرهيز كنند.»
معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با بيان اين جملات معتقد است: تعطيلات رسمي كشور جهت مناسبي ندارد، محور اصلي ساماندهي اين روزها بايد در راستاي فراهم كردن شرايط مناسب براي استراحت مردم باشد.
دكتر واعظ مهدوي مي گويد: «بحث تعطيلات بيش از اندازه همواره يكي از مشكلاتي بوده كه كشورمان با آن روبه روست، به همين دليل ساماندهي و كم كردن آن از اهداف پيش روست.
سال آينده چه خبر
اين همه عزم ملي براي كاهش تعطيلات در بين مسئولان كشورمان وجود دارد كه به نظر مي رسد به هرحال در سال هاي آينده از تعطيلات رسمي كاسته خواهد شد.
حالا همه اين بحث ها را كه كنار بگذاريم، تقويم سال ۱۳۸۳ را خريده ايد؟ اگر جوابتان مثبت است حتماً روزهاي قرمزش را نگاه كرده ايد و شمرده ايد. از ماه هايي كه هيچ تعطيلي رسمي ندارند بدتان آمده و ماه هايي كه تعطيلات رسمي شان به خصوص در روزهاي پنج شنبه يا شنبه است بسيار خوشحالتان كرده است. به هر حال اين عادت هرساله ماست كه روزهاي قرمز تقويم را دوست داشته باشيم و يكي از آرزوهايمان اين است كه روز بعد از سيزده به در جمعه باشد. سال ۱۳۸۳ به آرزويتان رسيده ايد سيزده بدر پنج شنبه است.
تعطيلات نوروز خوش بگذرد.

الگوي وحشتناك
روز جهاني زن را در حالي گرامي مي داريم كه زنان در سراسر جهان محكومان يك الگوي وحشتناك اند.
هر چند از هنگام ظهور اين الگوي وحشتناك، زمان نسبتاً زيادي مي گذرد اما تاكيد ويژه دبير كل سازمان ملل در پيامي كه به مناسبت روز زن داده است اهميت توجه به اين الگو را افزايش مي دهد.
كوفي عنان در پيام خود بيماري ايدز و
ويروس HIV را با تلفات ويرانگري كه در سراسر دنيا دارد مورد توجه قرار داد و بر نقش زنان در مبارزه با اين بيماري تاكيد كرد.
واقعيت تلخ اين است كه زنان در سراسر دنيا به صورت فزاينده اي بار اين بيماري را به دوش مي كشند. ميزان آلودگي زنان جوان آفريقايي به مراتب بيشتر از مردان جوان است و نكته قابل تامل تر آن كه در ميان افرادي كه كمتر از ۲۴ سال سن دارند دختران و زنان جوان نزديك  به دوسوم حاملان ويروس HIV را تشكيل مي دهند.
آنچه در پيام دبير كل سازمان ملل متحد جالب توجه است برشماري زيان هايي است كه بيمار ايدز به طور مستقيم و غير مستقيم به زندگي دختران و زنان جوان وارد مي كند. عنان در بخشي از پيام خود آورده است: «... در حالي كه ايدز دختران را مجبور به ترك تحصيل مي كند، چه به دليل مراقبت از اقوام بيمار، فرار از خانه و كمك براي حمايت از خانواده، آنان بيشتر به ژرفاي فقر سقوط خواهند كرد.»
به اين ترتيب دختران و زنان جوان حتي در صورت عدم ابتلا به ويروس HIV ناچارند براي مراقبت از اقوامي كه مبتلا به HIV هستند ترك تحصيل كرده و خانه نشين شوند. در واقع اين گروه، زنان و دختران براي مراقبت و پرستاري از مبتلايان خانواده از حيات اندك اجتماعي نيز محروم مي شوند.
«چرا زنان با وجود اين كه معمولاً شريك جنسي خارج از ازدواج ندارند و كمتر از مردان معتاد تزريقي هستند، بيشتر از مردان نسبت به بيماري ايدز آسيب پذيرند؟»
دبير كل سازمان ملل متحد با طرح اين سؤال به نابرابري اجتماعي گسترده در سراسر جهان اشاره مي كند و فقر، سوءاستفاده و خشونت اعمال شده در برابر دختران و زنان جوان را عامل پيشرفت اين ويروس در ميان زنان برمي شمرد. كوفي عنان مي گويد: آنچه كه مورد نياز است تحولي مثبت و محكم است كه توانمندي و اعتماد به نفس بيشتري در زنان و دختران ايجاد كند و روابط بين زنان و مردان را در تمامي سطوح جامعه متحول كند. تحولي كه مردان را مجبور كند مسئوليت خود را بپذيرند.
در هر حال روز زن ـ ۸ مارس ـ در حالي آغاز شد كه سايه يك سرنوشت محتوم بر تمام كره  خاكي سايه افكنده بود. هرگاه زنان زير اين سايه شوم قرار گرفته و راه گريزي نداشته باشند جامعه اي رو به انحطاط خواهيم داشت. موقعيت تهديد آميز زنان در جهان تاثير بلافاصله اي را بر كودكان خواهد گذاشت. ويروس HIV در واقع نماينده انگشت نما شده بسياري از نابرابر ي هايي است كه در سراسر جهان بر زنان رواست. قوانين نابرابري كه در واقع عواملي را براي تن دادن به يك زندگي خانوادگي اجباري در پي خواهد داشت. HIV نه تنها اولين آسيب بر جامعه امروزي زنان نيست بلكه آخرين اين آسيب ها نيز نخواهد بود. هر چند به نظر مي رسد امروزه زنان در وضعيت بهتري قرار دارند اما توانمند سازي زنان ديري است به تاخير افتاده و مي توان گفت قدمت ناتوان سازي زنان بسيار بيشتر است. هنوز زنان ما ناگزيرند از حقوق اوليه خويش به دلايل مختلفي از جمله خانواده و جامعه بگذرند و «كوتاه آمدن» صفت دايمي زناني است كه همواره مي كوشند محيطي آرام تر را نه براي خويش كه براي ديگران فراهم سازند. به نظر مي رسد اينان زير گام هاي قوي له مي شوند.

خبر هفته
قليان يكي از رسته هاي كاري قهوه خانه است
ارايه قليان در قهوه خانه ها ممنوع نشده است. رئيس اتحاديه قهوه خانه  داران و قهوه خانه هاي سنتي تهران با اعلام اين كه قهوه خانه داران همچنان مي توانند به مشتريان خود قليان عرضه كنند به خبرنگار ايرنا گفت: «مطالبي كه در خصوص ممنوعيت عرضه و استفاده از قليان در قهوه خانه ها عنوان شده از سوي مسئولان بهداشت بوده است.»
رحيم شايان راد افزود: «با استناد به اين مطالب نمي توان براي يك صنف تعيين تكليف كرد زيرا تمام اقداماتي كه در قهوه خانه ها انجام مي شود براساس قانون است.» وي با تاكيد بر اين كه يكي از رسته هاي كاري قهوه خانه ها قليان است گفت:  «استفاده از قليان به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز رسيده است.»

جواني تهديد نيست
جوان بودن تركيب جمعيتي كشور يك تهديد نيست. استاندار استان مركزي با بيان اين مطلب افزود: جوانان سرمايه فكري و بازوي سازندگي كشور هستند و نبايد جوان بودن تركيب جمعيتي كشور را يك تهديد دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران عبدالصمد زاهدي گفت: اگر در سطح تصميم سازي ها به جوانان با نگاهي كاسب كارانه نگاه شود، تنها جامعه را از توانمندي هاي اين جمعيت پويا و خلاق محروم كرده ايم.
وي افزود: هر چند به دليل محدوديت منابع و امكانات كشور جوانان براي ازدواج، اشتغال، مسكن و دسترسي به فضاهاي تفريحي با چالش هايي مواجهند، اما بايد با بهره برداري از خوش فكري و توان خود جوانان در مسير حل معضلات گام برداشت.

بازنويسي كتابهاي باستان شناسي جهان
آثار باستاني عراق سبب بازنويسي كتابهاي باستان شناسي جهان خواهد شد.
يك باستان شناس آمريكايي معتقد است كه بر پايه آثار به دست آمده باستاني از كشور عراق طي دهه  آينده بايد كتابهاي باستان شناسي جهان را بازنويسي كرد. براساس خبر خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر جان راسل استاد باستان شناسي كالج هنر ماسا چوست در بوستون گفت: «هنوز بخش عمده اي از تاريخ اين كشور كشف نشده است، اما باگذشت زمان ما بايد به تمام مدارك آن دست پيدا كنيم.»
باوجود اين  كه عراق در ساليان جنگ از هم گسيخته شده است مهد تمدن خوانده مي شود و باستان شناسان اميدوارند در مرزهاي جديد اين كشور كه شامل بين النهرين باستاني است.

نابودي ساحل خليج فارس
محيط زيست سواحل خليج فارس در حال تخريب است. حزب پاك ايران نسبت به تخريب اين بخش از محيط زيست هشدار داد. در بيانيه اي كه از سوي اين حزب منتشر شد سهل انگاري در حفظ و نگهداري محيط زيست در مناطقي مانند ماهشهر، كنگان و ولامرد مورد تاكيد قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري كار ايران آسيب هاي ناشي از آلودگي زيست  محيطي به ويژه متوجه كاركنان مناطق ويژه و ساكنان اطراف پروژه ها خواهد شد.

آزمون بدون منبع
آزمون استخدامي ادواري منابع درسي مشخصي ندارد. رئيس گروه آزمون هاي شغلي سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين مطلب گفت: آزمون استخدامي مهارت هايي را ارزيابي مي كند كه با فرد همراه و ماندگار هستند. به همين دليل منبعي براي اين آزمون معرفي نمي شود.
دكتر سليمي زاده در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران بخش هاي عمده اين آزمون را شامل زبان و ادبيات فارسي و انگليسي، دانش كامپيوتر و شناخت مسايل روز (مسايل اجتماعي، اقتصادي، سياسي فرهنگي) دانست.

يادداشت
فشفشه شادي
002316.jpg

هرچند ترقه، بازي كودكانه اي است،  اما به نظر مي رسد جوان ها هم از ترقه بدشان نمي آيد. شما هرقدر هم بي تفاوت باشيد ترقه فروش هاي كنار خيابان را ديده ايد. اين روزها سر هر چهارراه دستفروشاني را مي توان ديد كه ترقه و فشفشه مي فروشند.
قيمت ها معمولاً يكسان است. چهارشبه سوري نزديك است و بازار ترقه داغ. قديم ترها از هفته ها قبل از چهارشنبه سوري كودكان و نوجوانان و گاهي بزرگترهاي خانواده چوب جمع آوري مي كردند كه مبادا آتش چهارشنبه سوري هيزم كم بياورد. حالا هيچ كس به فكر آتش نيست، هيچ كس به پريدن فكر نمي كند. سرخ و زرد بودن را پاك فراموش كرده ايم. همه ما در جست وجوي صداهاي مهيب انفجاريم حتي اگر اهل توليد اين صداها نباشيد، شنيدنشان را مجبوريد تحمل كنيد.
بيشتر انرژي فكري ما امروز به جاي آن كه صرف برپايي آتش چهارشنبه سوري باشد، براي درامان ماندن از صداي انفجار مصرف مي شود. يك جامعه شناس زياده روي در استفاده از مواد محترقه را نتيجه آموزش نادرست مي داند.
دكتر عباس توسلي مي گويد: «بازي با مواد محترقه از سوي كودكان و نوجوانان تنها جنبه سرگرمي و بازي دارد و آنها به سبب شرايط جسماني و به اقتضاي سن به انجام اين كار روي مي آورند.»
هرچند اين جامعه شناس جشن چهارشنبه سوري را در واقع فرصت مناسبي براي رهايي انرژي مي داند، اما رعايت تمهيدات لازم از جمله در نظر گرفتن مكان هاي مشخص براي برگزاري اين جشن را يكي از راهكارهاي كاهش تلفات احتمالي مي داند.
دكتر توسلي معتقد است برخورد نامناسب با نوجوانان و جوانان موجب تشديد برخوردهاي خطرناك مي شود. به هر ترتيب همه ما در تب و تاب جشن چهارشنبه سوري مانده ايم. ما كه جا نداريم براي آتش روشن كردن و در آپارتمان كوچكمان هيچ فضايي براي چهارشنبه سوري نيست. از رفتن به خيابان هم دلهره داريم كه مبادا حادثه خطرناكي رخ بدهد.
چهارشنبه سوري هم به يك گره رواني تبديل مي شود نه مي توان از روي آتش پريد، نه مي توان از خواندن «زردي من از تو، سرخي تو از من» صرفنظر كرد.

توسعه باستان شناسي
توسعه رشته باستان شناسي در دانشگاه آزاد غيراصولي است.
يك عضو هيات علمي دانشگاه تهران توسعه رشته باستان شناسي در دانشگاه آزاد را بي رويه و غيراصولي دانست و گفت: «امروزه باستان شناسي يك علم است، در واقع امروز باستان شناسي به علمي ميان رشته اي تبديل شده و به تدريج از حوزه علوم انساني خارج شده است. به همين دليل اين رشته را به گرايش هايي مانند باستان شناسي اجتماعي، باستان شناسي فضاهاي معماري و شهري و... تقسيم كرده اند.»
دكتر حسين كريميان با يادآوري اين كه هر روزه، ده ها كتاب و مقاله در زمينه هاي تخصصي اين رشته منتشر مي شود، افزود: «استادان اين رشته بايد حداقل با تعدادي از روش هاي جديد علمي آشنا باشند و آنها را به دانشجويان بياموزند و در عمل نيز به كار گيرند.»
براساس خبري كه خبرگزاري مهر در اين زمينه منتشر كرده است، دكتر كريميان با گلايه از توسعه اين رشته در دانشگاه آزاد اسلامي گفت: «رشته باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي در شرايطي گسترش مي يابد كه در اكثر كتابخانه هاي دانشگاه ها كتاب تخصصي باستان شناسي به ندرت پيدا مي شود و بي ترديد اين شيوه آموزش و تربيت نيروي انساني، ضعف علمي دانشجويان تربيت شده را به دنبال خواهد داشت و هيچ بازدهي مثبتي در بر ندارد.»
002313.jpg

اعزام دانشجو متوقف شد
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعزام دانشجو به خارج از كشور را متوقف كرد.
اين وزارتخانه اعزام دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشكي را به خارج از كشور به دليل كمبود اعتبارات ارزي متوقف كرد.
رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين خبر به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اگر چه اعتبارات ارزي تخصيصي سال جاري معادل سال گذشته بود، ولي تغيير نرخ ارز، باعث ايجاد مشكلاتي در اين بخش شده است.
دكتر اكبري با اشاره به كسري بودجه دو ميليون دلاري گفت: تامين كسري بودجه، ماه گذشته از طريق رياست جمهوري پيگيري شده، ولي اين پيگيري ها در سازمان مديريت متوقف ماند و تاكنون نيز در اين باره جوابي نرسيده است.

آخرين خبرها
عروسك هاي صدام، جورج بوش و بن لادن بازارهاي اسباب بازي ها را در تركيه فرا گرفته است. در ميان اين سه عروسك، عروسك صدام بيش از سايران جلب توجه مي كند.
يك مقام بلندپايه آمريكايي چهارشنبه گذشته گفت: آمريكا تمايلي نداشت براي نجات رژيم ژان برتراند اريستيد رئيس جمهور سابق هائيتي جان سربازان آمريكايي را به خطر اندازد.
يك مقام آمريكايي در تشكيلات منصوب آمريكا در عراق ديروز گفت: از سفر جان كري رقيب انتخاباتي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا به عراق استقبال مي كنيم.
پنتاگون روز گذشته اعلام كرد: هفت قرارداد ديگر بازسازي عراق را به شركت هاي انگليسي و آمريكايي واگذار كرده است.
يك مقام پنتاگون روز گذشته اعلام كرد: حدود چهل مركز تسليحات ميكروبي به جاي مانده از دوران اتحاد جماهير شوروي از لحاظ امنيتي و ناكافي بودن نظارت و كنترل براي آمريكا خطرآفرين هستند.
«محمد بحرالعلوم» رئيس دوره اي شوراي حكومتي عراق روز چهارشنبه تاكيد كرد: محاكمه صدام در داخل عراق، توسط قضات عراقي، در يك دادگاه عراقي و بدون دخالت خارجي انجام خواهد شد.
روزنامه «الراي» چاپ اردن روز چهارشنبه به نقل از «عبدا... دوم» پادشاه اردن خبر ديدار با «آريل شارون» نخست وزير رژيم صهيونيستي را تلويحاً رد كرد.
زلزله ساعت ۲۰ و ۲۵ دقيقه چهارشنبه بيستم اسفندماه شهر كابل پايتخت افغانستان را لرزاند. اين زلزله بزرگترين زمين لرزه سال جاري در شهر سه ميليون نفري كابل به شمار مي رود.
منابع نظامي رژيم صهيونيستي اواخر چهارشنبه اعلام كردند: نيروهاي اين رژيم سه مبارز فلسطيني را كه قصد انجام دو حمله انتحاري جداگانه را داشتند دستگير كردند.
در طول برگزاري نمايشگاه كيتكس در كيش، چهار سمينار علمي اصلي و چند سمينار جنبي برگزار مي شود. اين سمينارها با همكاري دانشگاه هاي صنعتي شريف و كيش برگزار خواهد شد. سمينارهاي جنبي اين نمايشگاه توسط شركت هاي خصوصي اداره مي شود. نمايشگاه كيتكس كيش در ارديبهشت ماه سال آينده و در فضايي حدوداً دو هزار متري با حضور شركت هاي مختلف خارجي و ايراني برگزار مي شود.

ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  عكس  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |