يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۵
پدر بيكار، مادر معلم، ۱۵ ميليون هزينه بيمارستان
چهارقلوهاي بدهكار در تهران
هزينه هر شب ۲۰۰هزارتومان، تازمانيكه هزينه بيمارستان پرداخت نشود «پوربيرام» نمي تواند بچه هايش را در آغوش بگيرد
چهار قلوهاي آذري پس از ترخيص از بيمارستان بايد تحت نظر پزشك فوق تخصص اطفال قرار گيرند اين درحالي است كه حتي خانه معلم استان آذربايجان شرقي از فراهم آوردن زمينه اسكان اين خانواده در تهران خودداري كرده است، آنها جايي براي ماندن در تهران ندارند
عكس: هادي مختاريان 
004377.jpg
هنوز به دنيا نيامده گرفتار شدند. پوربيرام معلمي است كه از آذربايجان شرقي به تهران آمد اما هيچيك از بيمارستان هاي دولتي حاضر به پذيرش وي نشدند. حالا  براي ترخيص چهار قلوها بايد نزديك به ۱۵ ميليون تومان پرداخت شود، پولي كه آنها ندارند.

سعيده امين 
نام: اسما، شهرت: حسيني، تاريخ تولد: ۴/۱۲/۸۲، ساعت تولد: ۵۵/۱۲
نام: فاطمه، شهرت: حسيني، تاريخ تولد: ۴/۱۲/۸۲، ساعت تولد: ۵۷/۱۲
نام: اميرحسين، شهرت: حسيني، تاريخ تولد: ۴/۱۲/۸۲، ساعت تولد: ۵۹/۱۲
نام: احسان، شهرت: حسيني، تاريخ تولد: ۴/۱۲/۸۲، ساعت تولد: ۰۱/۱
چهار فتوكپي از يك انسان در بيمارستاني درون يك دستگاه انكيباتور (دستگاه گرم كننده) لحظات آغازين حيات را سپري مي كنند.
چهار قلوهاي ۴۰سانتي
ا ين انسان هاي كوچك ۴۰ سانتي، ثمره ۱۱ سال انتظار مادري هستند كه پا به پاي همسر، كلينيك هاي نازايي، مطب ها و انستيتوها را سرك كشيده و دست آخر ۴ موجود كوچولو را از خداوند هديه گرفتند.
دو دستگاه انكيباتور با روشنايي مهتابي رنگ خود هر كدام دو موجود يك كيلو و ۱۰۰ گرمي را در خود گرم و زنده نگاه مي دارد. بچه ها آنقدر كوچك و نحيف هستند كه دو تا دو تا درون هر دستگاه جا خوش كردند. دو پرستار مسوول مراقبت از اين ۴ قلوها هستند.
مادر مرخص شده و هر روز صبح براي تغذيه كودكان و دادن ويتامين ها به بچه ها به بيمارستان سر مي زند.
كوچولوهاي خوش خوراك 
چهارقلوها تازه حمام كرده بودند كه ما آنجا رسيديم. با چشمان نيمه باز خود انگار هاله هايي از انساني جنبده را تماشا مي كنند. خود را به دستان هنرمند پرستاران سپرده تا با روغن بادام پوست خشك و چروكيده شان نرم و شاداب شود. كوچولوهايي كه فقط كمي از پهناي دست پرستارشان بزرگ تر هستند.
پرستار شيوا از نحوه تغذيه آنها مي گويد. تغذيه چنين موجوداتي كه عضلات دهان آنها حتي قدرت مكيدن شير را ندارند بسيار دشوار است.
«هر سه ساعت يك بار ۲۵ الي ۳۰ سي سي شير مي خورند. يعني هر كدام آنها جمعا روزي حدود ۲۵۰ الي ۳۰۰ سي سي شير مي خورند.»
«از ابتداي تولد معده و دهان كودكان آماده خوردن شير نبود لذا تا ۷۲ ساعت قبل، اين كودكان با لوله مخصوص(NgT) شير مي خوردند. اين لوله بسيار ظريف و باريك است و از طريق دهان بر معده كودكان وصل مي شود و سپس شير قطره قطره به معده آنها ريخته مي شود.» شير مادر و شير كمكي پرنيا (غذاي مخصوص نوزادان) غذاي اين ۴قلوها است. البته ابتدا به دليل كم خوني و مشكلات تنفسي اين كودكان را با سرم تغذيه مي كردند و پس از اينكه معده آنها آماده شد خودشان قادر به مكيدن شير شدند.
نوزادان روزانه وزن مي شوند. فاطمه و اسماء هر دو۱ كيلو و۱۰۰گرم و اميرحسين و احسان هر كدام۱ كيلو و ۳۰۰گرم هستند. وزن بچه ها نسبت به هنگام تولد به صورت طبيعي كاهش يافته است.
پرستار نسرين مي گويد: «اشتهاي آنها خوب است. موقع غذا انكيباتور را روي سرشان مي گذارند. آنقدر مي چرخند تا غذا به آنها برسد.» فاطمه ازهمه زبل تر است. دايم توي دست پرستار شيوا قل مي خورد. موقع به دنيا آمدن هيچ كس فكر نمي كرد كه زنده بمانند. پرستار شيوا مي گويد: «كودكان بايد تا وزن ۱ كيلو و۵۰۰ گرمي در دستگاه بمانند. احتمالا تا شب عيد چهارقلوها ميهمان ما هستند.» پرستار شيوا قانع نصيري ۱۷ سال است كه در بخش نوزادان بيمارستان مهرداد خدمت مي كند. او دوقلو، ۳ قلو، ۴ قلو و حتي ۵ قلوهاي زيادي را ديده و بعضي از آنها را به جهاتي به خاطر دارد.
پرستار شيوا خود دو فرزند دارد كه بزرگترين آن يك پسر ۲۳ ساله است. شيوا عاشق بچه ها است.
«تينا دختر كوچولويي بود كه هنگام تولد فقط ۸۰۰ گرم وزن داشت. ما با همين امكانات بسيار كم از او نگهداري كرديم. حالااو سه ماهه است و به ۲ كيلو و۸۰۰ گرم رسيده است.»
004380.jpg

پرستار نسرين با عقل يكي ديگر از پرستاران اين بخش است. وظيفه نگهداري ۲ قل از اين ۴ قلوها بر عهده اوست. بسيار جوان است و مي خواهد در آينده فقط مادر يك فرزند باشد. او ۴ قلوهايي را به ياد دارد كه همگي پسر بودند «هيچ كس فكرنمي كرد تمام ۴ قلوها زنده بمانند اما حالا همگي آنها ۵/۲ ساله هستند و وضعيت جسماني آنها كاملا نرمال است.»
به اعتقاد وي چهارقلوهاي پوربيرام نيز سالم و سرحال هستند و اگر مشكلي پيش نيايد قطعا ۱۰۰ سال زنده خواهند ماند. مادر هر روز به ديدن آنها مي آيد. شير مي دهد و آموزش هاي لازم را درمورد نحوه دادن دارو، شيردهي، نگهداري از كودكان و واكسن هاي چندگانه مي ببيند.
پدر بدهكار
ميررحيم حسيني چند سال است كه كار و زندگي خود را در تبريز رها كرده و براي درمان همسرش به تهران رفت و آمد مي كند. تنها درآمد زندگي حقوق هشتاد هزار توماني همسرش فاطمه پوربيرام است. مادر ۴ قلوها معلم است.
ميررحيم حسيني از دست متوليان بهداشت كشور گله مند است: «هزينه درمان و كلينيك نازايي كمرشكن است. متاسفانه وزارت بهداشت هيچگونه حق بيمه اي را براي زنان نابارور قايل نيست.
همه بيماران اعم از لاعلاج و باعلاج در اين كشور مورد حمايت دولت و بخش هاي خصوصي و خيرين كشور قرار دارند، اما كليه حقوق بيماران نازا خارج از بيمه خدمات درماني است.»
ظاهراً هيچ مركز خاصي نظارتي بر مراكز درماني ناباروري ندارد و قيمت ها در اين مراكز و كلينيك ها بسيار گران است.
مير رحيم حسيني، ۱۲ميليون ريال براي عمل سزارين، غير از هزينه هاي متفرقه و حتي نگهداري كودكان در دستگاه هاي ايزوله بايد پرداخت كند «ماهانه بايد ۲۴۰ هزار تومان علاوه بر اجاره مسكن به  صورت اقساط وام به بانك ها بپردازيم.»
پرستار شيوا مي گويد: «قوانين بيمارستان به گونه اي است كه تا بيمار با بيمارستان تسويه حساب نكند اجازه خروج ندارد.»
به اعتقاد وي خانواده حسيني قادر به پرداخت هزينه هاي كمرشكن بيمارستان و نگهداري از چهارقلوها نيستند. پرستار نسرين معتقد است كه پس از مرخص شدن از بيمارستان بايد يك پرستار همراه مادر به خانه برود تا حداكثر چندماه به صورت مرتب براي مراقبت از كودكان به مادر كمك كند. «مادر چهارقلوها به تنهايي قادر به نگهداري از كودكان نيست. شير مادر به تنهايي كفاف تغذيه كودكان را نمي دهد و قطعاً بايد از شير خشك مخصوص استفاده كرد كه قيمت آن نيز در بازار بسيار گران است.» پرستار شيوا مي گويد: «كودكان بايد هر ۱۵ روز يكبار توسط پزشك فوق تخصص اطفال ويزيت شوند تا روند سلامت كودكان تحت كنترل باشد.»
به اعتقاد اين پرستار شيوا هزينه نگهداري از هر كودك به صورت حداقل ماهيانه ۱۰۰ هزار تومان است كه از توان اين خانواده خارج است. هر قوطي شير مخصوص، ۱۰ هزار تومان است. آمپول هاي(EPO) كه خونساز است و تزريق آن به اين كودكان ضروريست در بازار بسيار گران قيمت است. پودرهاي مخصوص اشتهاآوري نيز بايد خريداري شود كه بايد با غذاي كودكان مخلوط شود.
همه اين هزينه ها برعهده پدر فرزندان است و بيمه خود را متعهد به كمك اين كودكان نمي داند.
ما كجا، آنها كجا
جاي دوري نمي رويم كافي است سري به كشورهاي اروپايي بزنيم. آنجا كودكان از بدو تولد داراي حساب بانكي مي شوند. هر كودك به صورت رايگان از طريق مراكز درماني ويزيت هوم(Visit home) مي شود. يك پرستار ماهر مادر نوزاد را در نگهداري از كودك، لااقل تا يك ماهگي همراهي مي كند. از دوران بارداري به مادر آموزش نگهداري از كودك داده مي شود. كانادا، سوئد و آلمان از اين كشورها هستند. به راستي ما چقدر با اين سيستم تامين اجتماعي فاصله داريم.
براي چهارقلوها
مير رحيم حسيني حتي فكر نمي كرد كه پس از ۱۱ سال دوندگي اينگونه دچار زحمت و درماندگي شود. مير رحيم، درمانده از بي نوايي، قلم را به دست مي گيرد و نامه اي به مسوولان كشور مي نويسد. در نامه اي كه نسخه اي از آن به دفتر روزنامه ارسال شد سطر به سطر درخواست استمداد مير رحيم براي چهارقلوهاي كوچولو به چشم مي خورد. به راستي آيا سرنوشت تمام چندقلوهاي ايران اين چنين است؟

كلينيكي براي گياهان
نام بيمار: كاكتوس خانم
004383.jpg
سهيلا بيگلرخاني 
بيمارها را در همين اتاق مي گذارند يا در محوطه بيرون. چند نمونه از سالم ها را به نشانه رسيدگي مطلوب در اتاق چيده اند. كلينيك، تشكيل شده از سالن ورودي (هر چند به اندازه يك سالن بزرگ نيست) اتاقي كه سالن به آن راه دارد و دو اتاق و يك آبدارخانه و راهرويي كه اين سه را به آن دو مي رساند.
سالم ها و گاه بيمارهاي نيازمند بستري را در همين دو اتاق اول مي چينند.
اينجا كلينيك گل و گياه است، جايي كه بيماران بي زبان را براي مداواي سرپايي يا بستري به آن جا مي آورند.
منطقه ۸ شهرداري، نارمك، ميدان تسليحات و پاركي كه به همين نام معروف است.
يك كلينيك متفاوت 
خبر گشايش چنين كلينيكي كافي است تا بسياري از شهروندان علاقه مند را از نقاط مختلف شهر به اينجا بكشاند. هر چند اين كلينيك چندمين از نوع خود در سطح شهر است كه افتتاح مي شود. آپارتمان نشيني مردم تهران را وادار كرده از تمام سرسبزي و طراوت باغچه هاي كوچك و بزرگ حياط شان به چند گلدان بسنده كنند و دلخوش باشند كه صبح ها چشم هايشان به جمال برگ هاي سبز جاندار بي زبان باز مي شود، اما بسياري از پايتخت نشينان هنوز با چم و خم نگهداري گل ها وگياهان آپارتماني آشنا نيستند وچه بسيار گل هايي كه به سادگي در آپارتمان ها مي پژمرند.
شايد به همين دليل كلينيك گل و گياه، روزانه دست كم ۱۵ مورد مراجعه دارد.
سالن اصلي كه در ورودي كلينيك به آن باز مي شود، مساحتي حدود ۱۲-۱۰ متر دارد و در تمام اين سالن گونه هاي مختلف گياهان آپارتماني چيده شده است. به گفته پيمان احمديان مسوول كلينيك و معاون فضاي سبز منطقه ۸ شهرداري تهران، اين گونه ها به عنوان نمونه هايي از گياهان آپارتماني كه تحت مراقبت درست قرار گرفته اند، به معرض نمايش گذاشته  شده اند.
با اين حال سربرگ هاي ديفن باخياي اينجا هم مانند ديفن باخياهاي بسياري از شهروندان زرد و خشك شده است.
احمدي اين پژمردگي را ناشي از املاح موجود در آب تهران مي داند و توضيح مي دهد: «در بسياري از اين موارد، بيماري ناشي از آفت نيست، بلكه به دليل تنش هايي در آب، خاك و يا هوا به وجود مي آيد. نوع آبياري، املاح موجود در آب، آلودگي هاي آب، آلودگي هوا و ديگر آلودگي هاي زيست محيطي باعث بروز اين حالات مي شود.»
جالب آنكه آب تهران كه زماني به گوارايي معروف بود، اكنون به حدي با انواع املاح و گاهي آلودگي هاي غيرقابل تشخيص آميخته شده كه حتي گياهان نيز به راحتي آن را تحمل نمي كنند.
خانم ها گل دوست ترند
«مراجعان اين كلينيك بيشتر خانم ها هستند.» اين را زهرا زارع امامي كارشناس اين كلينيك مي گويد، او توضيح مي دهد كه چطور برخي از مراجعان حتي از شميران براي تشخيص بيماري گياه خود به مركز مراجعه كرده اند. اين مراكز چون خدمات رايگان مشاوره و خدمات سمپاشي ارايه مي دهد، گاهي باغداران را نيز به سوي خود مي كشاند.
«آقايي به ما مراجعه كرد كه باغ گردويي در نائين دارم. ميوه هاي آن سياه مي شود.نمونه اي از ميوه ها را آورد. آفت، تشخيص داده شد و راه مقابله با آن نيز تجويز شد.»
احمدي سخنان زارع را كامل مي كند: «ما معمولا سم به مردم نمي دهيم.
اگر مشكل گياه آنان با مشاوره حل نشد، مي توانند گلدان را به اينجا بياورند. گياه چند روز پيش ما مي ماند، سم پاشي مي شود و بعد گياه سالم به صاحب آن تحويل داده مي شود.»
گياهان بيمار را معمولا در محوطه باز پارك سم پاشي كرده و همانجا بستري مي كنند.
كارشناسان اين مركز به ندرت براي ويزيت بيماران خود به آپارتمان ها مي روند، مگر در موارد استثنايي. با اين حال فرم هايي براي راهنمايي نگهداري گياهان آپارتماني در اختيار مراجعان قرار مي گيرد.
نسخه اي براي معالجه گياهان 
اين كلينيك، نسخه هايي هم براي گياهان بيمار دارد. در اين نسخه نوع گياه، مشخصات آن، مشخصات آفت، تشخيص بيماري و درمان آن ثبت مي شود، يك نسخه كامل. اين نسخه امكان پيگيري كامل بيماري گياه را به كارشناسان مي دهد. مراجعه كنندگان پس از درمان و ترخيص گياه خود، خاك برگ و كود مايع براي گياه خود به عنوان داروي هنگام ترخيص دريافت مي كنند.
مهدكودكي براي گل ها
بسياري از آپارتمان نشين ها رابطه اي عميق با گياهان آپارتماني خود پيدا مي كنند. آنقدر كه دغدغه آبياري و نگهداري به موقع گل يكي از وسواس هاي آنان هنگام سفر است. ايام نوروز نيز ايام سفر.
احمدي وعده مي دهد: «گلخانه هايي براي نگهداري موقت گياهان آپارتماني شهروندان در نظر گرفته شده و آنان مي توانند در ايام سفر گل هاي خود را موقتا به اين گلخانه ها بسپارند.»
اين هم نكته اي براي آن دسته از شهرونداني كه هنگام سفر در به در به دنبال همسايه يا دوست و آشنايي مي گردند كه آبياري گلدان هاي خود را به او بسپارند.
اين كلينيك كمي غيرمتعارف، تمام روزهاي هفته درهايش بر روي بيماران خود باز است.
كارشناسان اينجا هر چند سر و كارشان با بيماران است، اما ابدا خسته و افسرده به نظر نمي رسند، بلكه بر عكس كاري پرنشاط دارند.
زهرا زارع مي گويد: «در ابتداي تاسيس اين كلينيك، گمان نمي كرديم مردم اين همه اطلاعات در مورد گل و گياه داشته باشند. اما اكنون آگاهي بالا و اطلاعات مردم گاهي ما را دچار حيرت مي كند. چند وقت پيش خانمي تماس گرفته بود و در مورد سنبل و لاله دست كاشت خود سوالاتي داشت. اين خانم هم پياز سنبل و لاله را به خوبي مي شناخت و هم اينكه توانست اين گياهان را كاشته، پرورش داده و به گل بنشاند. اين كار خيلي سختي است.»
وقتي به كلينيك گل و گياه رفته باشي، وسوسه پرسش در مورد درختان سطح تهران و جنگل كاري هاي اطراف نيز به دلت مي افتد. پيمان احمدي در توضيح درختان تهران، از آلودگي هوا كه به شدت چنارهاي تهران را بيمار كرده و مي كند، مي گويد: «اين گياهان اصلا تحمل آلودگي هوا و آلودگي هاي آب را ندارند. اما گونه سرو سوزني از اين نظر پرتحمل تر است. علاوه بر اين خزان هم ندارد. شايد به همين دليل تصميم گرفته شده جنگل ها و درخت هاي اطراف تهران از اين گونه كاشته شود. هر چند اين درخت ها خاك را اسيدي مي كند.»
گياهان سبز كه براي تلطيف هوا و تامين چشم انداز مناسب به كمك انسان آمده، اكنون در شهرهايي مانند تهران به گوشه آپارتمان ها تبعيد شده اند.آنجا هم آنقدر از آلودگي هاي متنوع رنج مي برند، كه شايد لزوم احداث كلينيك هاي گل و گياه در تمام مناطق شهر چندان هم بي معني نباشد. شايد اين تنها دلجويي انسان از موجود ساكت و بي زبان و پرفايده به حساب آيد.

خريد ۱۹ از رده خارج؟
سايت خبري بازتاب در گزارشي نوشت كه شركت راه آهن آلمان قصد فروش ۱۹ قطار سريع السير ديزلي خود به ايران را دارد و مدعي شد اين قطارها از رده خارج هستند. به گزارش «بازتاب» يك گروه اعزامي از ايران به شهر اوبرفرانكشيه هوف سفر كرده است تا مقدمات اين خريد را فراهم سازد. بازتاب، ادعا كرد: «اين قطارها قبلا در ميسر مابين شهر نورنبرگ و درسدن در حال فعاليت بودند و به خاطر نواقص از سوي شركت راه آهن آلمان از رده خارج شده اند.
اما مدير روابط عمومي شركت راه آهن در مصاحبه با خبرنگار ايرانشهر به شكلي احتياط آميز اين خبر را تكذيب كرد. او با اين حال گفت كه بايد اطلاعات لازم را از مقامات راه آهن دريافت دارد. دراين باره گزارشي خواهيم داشت.

بي توجهي به مفهوم «اعتماد»
رضا عسگري مقدم در تحقيقي به بررسي مفهوم اعتماد اجتماعي و متغيرها و مفاهيم مرتبط با آن در كتاب هاي درسي پرداخته است. اين تحقيق نشان مي دهد مفهوم و مضمون اعتماد بيش از آنكه مورد توجه قرار بگيرد، مورد بي مهري قرار گرفته است. در كتاب هاي درسي دوره دبستان به هر ميزان كه به جنبه مثبت اعتماد پرداخته شده، به همان ميزان نيز به جنبه منفي آن يعني بي اعتمادي اشاره شده است. به زبان آمارهاي توصيفي، از ۳/۴ درصد موارد مربوط به اعتماد، ۱۵/۲ درصد به اعتماد اجتماعي و ۱۵/۲ درصد نيز به بي اعتمادي اجتماعي اختصاص دارد. وي معتقد است در كتاب فارسي اول دبستان، هيچ توجهي به هيچ يك از انواع اعتماد نشده و در مقابل، كتاب دوم نيز بيش از هر پايه ديگري مفهوم بي اعتمادي را متذكر شده است.

اشتغال، ازدواج مسكن
اشتغال، ازدواج و مسكن سه حوزه اساسي از خواسته ها و نيازهاي جوانان است كه لحظه اي غفلت از اين نيازها در جامعه در حال تحول و پويايي، سبب جا ماندن از آنها مي شود. رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان ايجاد اشتغال و تامين مسكن مورد نياز جوانان را نيازمند بهره گيري از همه ظرفيت هاي ملي دانست. وي با اشاره به افزايش نرخ ۷/۴ درصدي رشد جمعيت كشور در سال هاي انقلاب افزود: علي رغم تلاش براي كاهش نرخ رشد جمعيت، در حال حاضر نرخ رشد جمعيت جوانان كشور به ۷/۳ درصد رسيده و پيش بيني مي شود در سال هاي آينده به ۱/۴ برسد.»
ايران رتبه دوم جمعيت جوانان را در بين كشورهاي جهان دارد.

ماهي عيد و سودجويان
سبزي پلو و ماهي از غذاهاي سنتي شب عيد ما ايرانيان است. طبيعتا ماهي تازه نيز از ملزومات اين غذاي لذيذ. اما از آنجايي كه امكان سوءاستفاده برخي سودجويان وجود دارد لذا مردم بايد مراقب باشند و با آگاهي از مشخصات ماهي تازه و سالم و اطمينان از فاسد نبودن آن نسبت به خريد اقدام كنند. دكتر محسن باستاني مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت به خبرگزاري مهر گفت: «عدم چروكيدگي باله هاي شكمي و دمي و داشتن حالت شعاعي، استحكام پولك ها و فلزي رنگ بودن آنها، استشمام بوي دريا، برجسته بودن و شفافيت و طلايي بودن چشم، صورتي بودن رنگ محوطه تنفسي و عدم بوي تعفن از اين محوطه و نداشتن ترشحات كثيف در محوطه تنفسي و مخرج ماهي ازمهم ترين علايم ماهي تازه و سالم است كه مردم به هنگام خريد بايد به آن توجه داشته باشند.»

چهارشنبه سوري رسمي
در حالي كه قبل از هر اعلام رسمي، كودكان و نوجوانان با خريد مواد محترقه، فعاليت شبانه روزي انفجار آنها را در كوچه پس كوچه ها، خانه ها و مدارس شروع كرده اند، مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران از برگزاري مراسم استقبال از بهار و چهارشنبه سوري در بوستان هاي ۲۱ منطقه تهران خبر داده است.
اين طرح به دليل كاهش صدمات ناشي از ترقه بازي و مراسم چهارشنبه پايان سال انجام خواهد شد.
اين در حالي است كه هر ساله تعداد زيادي از شهروندان به دليل استفاده از وسايل محترقه خطرناك و غيراستاندارد دچار مصدوميت و معلوليت جسماني مي شوند كه امكان دارد با چنين طرحي شاهد كاهش مصدوميت ناشي از ترقه بازي باشيم.

افسردگي ۵۵ درصدي
زماني كه خبر مي رسد ۵۵ درصد از دانش آموزان رشته علوم انساني افسرده اند، به اين فكر مي افتيم كه آيا رشته تحصيلي دانش آموزان در ميزان افسردگي و عدم افسردگي آنان اثر دارد. تحقيقات صورت گرفته بيانگر اين امر است كه دانش آموزان رشته رياضي و فني با ۷/۲۶ درصد كمترين درصد افسردگي و دانش آموزان علوم انساني با ۵۵ درصد بيشترين افسردگي را در ميان ساير دانش آموزان در رشته هاي مختلف دارا هستند. دكتر داود شجاعي زاده در اين مورد گفت: در تحقيقي كه به منظور تعيين ميزان شيوع افسردگي و عوامل موثر در آن بر روي ۲۴۰ دانش آموز پسر شهر كازرون صورت گرفته، اين نتايج حاصل شده است. وي بها ندادن به رشته علوم انساني و پايين دانستن اين رشته نسبت به رشته هاي ديگر را دليل اين دو عنوان كرد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |