دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۶
شيوع گسترده كريستال در بين معتادان
خطرناكتر از هروئين
اين ماده مخدر چندان در ايران شايع نشده و گرچه امروز گفته مي شود مصرف آن شيوع يافته اما ميزان مصرف و شيوع آن در قياس با هروئين و مرفين هنوز پايين است
004497.jpg
فاطمه يوسفي 
اين ديگر نوبر است! شايد هم از بركات عجيب و غريب جهان پست مدرن! به هرحال هرچه كه هست پايش به مملكت ما هم باز شده، ما هم شنيديم و براي همين راست و دروغش را واگذار مي كنيم به مسوولان امر كه مابقي ماجرا را پيگيري كنند.
گفته مي شود طي امسال ۹ درصد از مراجعان به كلينك هاي درماني اعتياد، در مشهد را معتدان به ماده جديدي به نام كريستال تشكيل مي دهند.
و اگرچه هروئين به دليل تاثير گسترده تخريبي اش بر روي جسم، ماده اي خطرناك محسوب مي شود، اما بدبختانه با سوءاستفاده از علم شيمي، اين ماده مخدر جديد با شدت تخريب بيشتر به سرعت درحال گسترش يافتن در ميان مصرف كنندگان انواع موادمخدر است.
مي گويند هروئين را كه درواقع از مشتقات مرفين است و از استيله كردن آن حاصل مي شود بسياري مي شناسند، اما با چيستي ماده شيطاني كريستال كمتر كسي آشناست. بدبختي اينجاست كه جذابيت و كشش اين ماده جديد آنقدر زياد است كه ممكن است خيلي از جوانان را به سوي خود جذب كند.
اثرات وحشتناك و خانمانسوز اين ماده مخدر به قدري است كه مصرف آن موجب اختلال حافظه در كوتاه مدت و صدمه سيستم ايمني بدن مي شود و حتي مي گويند كه مصرف بيش از اندازه آن مي تواند با تاثير بر روي سيستم گردش خون تنفس را مختل كرده، فرد را به كما برده و منجر به مرگي فجيع و دردناك شود. خطر اين  مخدر آنقدر زياد است كه گاهي مصرف حتي يكبار آن و اندك اش مي تواند مرگ آور باشد و اين همه درحالي است كه اين روزها در كشور ما نمونه هايي از كريستال به چشم مي خورد و آماري كه از مصرف كنندگان آن داده مي شود بيانگر رشد خزنده و آرام اين ماده عوضي است. در علم شيمي، كريستال عنواني عمومي به هر نوع ماده خالص در حالت اشباع ازنظر ساختماني و شيميايي گفته مي شود.
درواقع نوع فوق، اشباع هروئين با درجه خلوص بين ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، اما با عوارض بسيار وحشتناكتر از ساير انواع هروئين است. لذا بسياري از مسوولان و كارشناسان درخصوص ميزان استفاده از آن در كشور هشدار هم داده اند، اما آيا به راستي هشدار تنها كافي است؟
هروئين ۴ نوع دارد. نوع اول هروئين همان مرفين است، نوع دوم با درجه خلوص بين ۸ تا ۱۰ درصد كه به هروئين خياباني معروف است و نوع سوم داراي خلوصي بين ۶۰ تا ۷۰ درصد به هروئين لابراتواري مشهور است و نوع چهارم آن همان كريستال است.
گفته مي شود كه آمار مصرف كنندگان كريستال به عنوان يك ماده مخدر بسيار قوي كه عوارض بسيار بدتري از هروئين دارد، اين روزها در كشورمان به ويژه در مشهد افزايش يافته و برخي از مسوولان نسبت به شيوع آن ابراز نگراني مي كنند. اين درحاليست كه اخيراً سازمان بهزيستي اعلام كرده است كه ۹ درصد از مراجعان به مراكز درماني در شهر مشهد طي سال جاري، مصرف كنندگان كريستال هستند. گفته مي شود از ۲۵۰ پرونده بررسي شده در دادگاه انقلاب نيز، ۱۰ مورد به كريستال مربوط است.
دبير ستاد مبارزه با موادمخدر استان خراسان در اينباره گفته است: بسياري تصور مي كنند اين ماده، مخدر جديدي است، درحالي كه براساس آمار سازمان بهزيستي خيلي از مراجعان به مراكز درماني اعتياد در اين روزها را مصرف كنندگان كريستال تشكيل مي دهند.اين ماده مخدر عموما به ساير كشورها ترانزيت مي شود و ايران درمسير اين انتقال قرار دارد.
اين ماده مخدر چندان در ايران شايع نشده و گرچه امروز گفته مي شود مصرف آن شيوع يافته اما ميزان مصرف و شيوع آن در قياس با هروئين و مرفين هنوز پايين است.
معاون امور فرهنگي و پيشگيري بهزيستي خراسان هم گفته است دو سال قبل هر گرم ماده مخدر كريستال ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان قيمت داشت اما امروز نرخ آن به ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان كاهش يافته و گرايش به سمت آن به دليل ويژگي هاي خاص اين مخدر بيشتر شده است.
به گفته وي در اين ميان خراسان اولين قرباني اين ماده است.
دكتر علي اكبر رضايي انصاري گفته است، امروز شهرهايي چون شيراز و تهران در مصرف اين ماده شرايط دو سال قبل ما را دارند كه تازه رواج يافته بود.
او در ادامه گفته است، امروز سعي مي شود اين ماده با حجم كمتر و در بسته هاي دوهزار توماني به مصرف كنندگان عرضه شود كه افراد بيشتري قدرت خريد آن را داشته باشند.
او زمان مصرف اين ماده را بسيار اندك و به صورت «سلولي» دانست و گفت: «بوي خاصي هم ندارد و نام آن هم قبح ترياك و هروئين را نداشته و در ميان جوانان از شيوع بيشتري برخوردار است.»
وي با بيان اينكه به دليل ويژگي هاي كريستال، جوانان گرايش بيشتري به آن دارند، افزوده است در واقع كريستال فوق، اشباع هروئين است و اثرات مخربتري نسبت به هروئين در فرد گذاشته و ترك و درمان آن نيز زمان بيشتري مي برد و بسيار دشوارتر است.
حتي اگر ايران در مسير ترانزيت اين ماده قرار دارد بايد در كنار مقابله با قاچاق آن برنامه اي خاص براي ممانعت از شيوع مصرف آن در داخل كشور فراهم كرد.
به گفته وي برخي با اين ماده اعتيادشان شروع مي شود و عده اي هم از معتادان ترياك به دليل زمان اندكي كه مصرف آن نياز دارد به اين ماده گرايش مي يابند.
انصاري رضايي افزوده است: اين ماده ميان مصرف كنندگان به «سه دودي» معروف است. زيرا در آغاز مصرف كريستال چون هروئين، فرد با سه دود احساس سرخوشي مي كند و مصرف آن بسيار راحت و سريع است.
بسياري اين ماده را نمي شناسند و به دليل همين عدم شناخت و ناآشنايي با عوارض منفي آن جوانان گرايش بيشتري به آن از خود نشان مي دهند.
اگر ما امروز شاهد گرايش بيشتر جوانان به اين مخدر هستيم به دليل اثرات آني اين ماده در فرد است زيرا كه در آغاز مصرف آن فرد احساس هوشياري زياد و تمركز بالا را داشته و به تبع آن سرخوشي زيادي را در خود حس مي كنند.
حتي گفته مي شود گاه اثر آن منجر به نوعي بي پروايي جنسي شده و درجه سرخوشي و توهم زايي آن به حدي مي رسد كه موجب بروزرفتارهاي خشونت آميز در فرد نيز مي شود.
اثر اين ماده به نسبت دوره مصرف بين ۲ تا ۱۶ ساعت متفاوت مي باشد يعني هرچه فرد زمان طولاني تري اين ماده را مصرف كند به همان نسبت مقاومت بدن كاهش يافته و آثار آن در فرد ضعيف تر شده و فرد نياز به مصرف بيشتر دارد.
به گفته انصاري، سرخوشي اي كه فرد در آغاز مصرف، بسيار سريع به آن مي رسد به مرور در درازمدت و بعد از شش ماه تا يكسال با مصرف مقدار زيادي از آن در حد روزانه بين ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان هم به آن دست نمي يابد.
درمان اين بيماري غيرممكن نيست اما سخت تر است و معتادان به آن مي توانند از طريق مراكز ترك اعتياد مجاز اقدام به درمان كنند.
معاون امنيتي انتظامي استاندار خراسان هم معتقد است بايد جلوي ورود اين ماده گرفته شود و اين نيازمند تقويت كار اطلاعتي است.
علي محمد گلستاني فر مي گويد: «تجربه نشان داده است هرچه توان اطلاعات را افزايش دهيم توان مقابله و پيشگيري هم موفقتر است.»
وي با بيان اينكه برخورد جدي و گسترده در اين قضيه ضروري است گفت: «ما بايد مكاتبه با دولت تركمنستان را كه اين مخدر (كريستال) به مقصد آن از مسير ايران ترانزيت مي شود آغاز كنيم.
باتوجه به قدرت تخريب اين مخدر بر روي افراد در برخورد با اين قضيه بايد هم ايران و هم تركمنستان آمادگي خود را اعلام كنند و از كانال ديپلماتيك آن را به سرعت كنترل كنيم.»

گذري در بازار اسلحه فروشي
تو قاتل من هستي
004500.jpg
«مركز خريد و فروش اسلحه مجاز» همين چند كلمه كه با حروف درشت روي يك پارچه سفيدرنگ نوشته شده كافي است تا تبديل به سوژه يك گزارش شود.
«همه قيمت، سلاح داريم. از ۲۰۰ هزار تا ۴ ميليون تومان ». اين را مدير يكي از مراكز اسلحه فروشي مي گويد و توضيح مي دهد: «انواع سلاح هاي ساچمه زني، خفيف و اسلحه هايي كه از سلاح هاي نيروهاي مسلح نباشد، به شرط داشتن جواز، سلاح مجاز تلقي مي شود.»
از دروديوار قطار فشنگ هاي چرمي و روكش هاي رنگي آويزان است. سلاح ها را روي يك قفسه چوبي مخصوص تكيه داده اند و گوشه اي ديگر پر است از انواع فشنگ هايي كه هوس شكار به سر آدم مي اندازد.
«يگانه  » - مديرمركز خريد و فروش اسلحه مجاز - مي گويد: «بيشتر مشتريان سلاح، افرادي هستند كه مي خواهند به شكار بروند، اما بعضي ها هم تفنگ را براي شكار نمي خواهند. كوهنوردان به خاطر اينكه در شب هاي كوهستان احساس امنيت كنند سلاح مي خرند، اما خود من تفنگ ندارم نمي توانم جان يك حيوان را براي تفريح خودم بگيرم، ولي به هرحال اسلحه فروشي شغل من است و از اين راه امرار معاش مي كنم.»
مرغ دريايي خشك شده اي كه روي ديوار ميخكوب شده بود، به پنج تير پران قديمي كه با طرح زيباي روي قنداقش در انتهاي رديف تفنگ ها ايستاده، خيره مانده است. انگار كه مي گويد: «تو قاتل من هستي.»
طبق قوانين موجود ارتش، حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي و حفاظت اطلاعات سپاه، مسووليت صدور مجوز خريد و نگهداري از سلاح هاي مجاز را برعهده دارند و هريك از ارگان ها بخشي از اين كار را انجام مي دهند.
«يگانه»، توضيح مي دهد: «افراد شخصي و پرسنل ارتش براي دريافت مجوزها بايد به ارتش مراجعه كنند و درصورت داشتن صلاحيت كه شامل عدم سوءپيشينه، رسيدن به سن قانوني و... مي شود ظرف يك ماه براي آنها مجوز صادر مي شود. حفاظت اطلاعات سپاه نيز براي پرسنل سپاه، بسيج، روحانيون و نمايندگان مجلس جواز صادر مي كند و وظيفه صدور مجوز براي كاركنان نيروي انتظامي برعهده حفا ناجا است.»
دو مرد در گوشه اي از مركز بر سر يك «ساچمه زني» دست دوم با هم چانه مي زنند. صحبت آنها از مرز ميليون گذشته است و هركدام سعي مي كند در اين معامله پيروز شود.
مدير مركزي مجاز خريد و فروش اسلحه مي گويد: «از زمان قاجاريه براي سلاح مجوز صادر مي شد و اسلحه از آن زمان تا به حال نسل به نسل در بين خانواده ها مانده است، درحال حاضر تفنگ شكاري وارد كشور نمي شود و هرچه سلاح در بازار است از قديم مانده. براي همين قيمت ها بالا است.»
با اين وجود قيمت سلاح شكاري و انواع فشنگ از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح تعيين و به مراكز مجاز خريد و فروش ابلاغ مي شود.
در مجموع تمام مسايل مربوط به سلاح هاي مجاز زيرنظر ستاد كل نيروهاي مسلح است، ضمن اينكه شوراي امنيت ملي نيز در رابطه با چگونگي خريد و فروش و جزئيات قانون استفاده از اين نوع اسلحه، تصميم گيري مي كند.
«يگانه» مي گويد: «ممكن است هرازگاهي اين قوانين تغيير كند. به عنوان مثال تا چندي پيش سلاح هاي بادي نياز به «برگه نگهداري» داشت، اما الان ديگر خريد و فروش و نگهداري اين نوع اسلحه به هيچ مجوزي احتياج ندارد، اما به عنوان مثال هنوز خريد و فروش سلاح هايي كه شبه كلت كمري است، مجاز نيست.»
درحال حاضر هر فردي كه صلاحيتش تاييد شود مي تواند ۳ قبضه سلاح شكاري ساچمه زني، گلوله زني و خفيف داشته باشد.
مدير مركز توضيح مي دهد: «تعداد فشنگ هايي كه هر فرد مي تواند خريداري و استفاده كند نيز طبق قانون است. امسال هر شخصي مي تواند از ۳۰۰ تير فشنگ، ۲۵۰ گرم باروت و ۲۰۰ چاشني استفاده كند.»
دو مردي كه سر سلاح شكاري با هم چانه مي زدند بالاخره به توافق رسيدند. تفنگ ها همچنان در حسرت يك شكار داغ مي سوزند و مرغ دريايي هنوز از روي ديوار به آن پنج تير پران قديمي خيره مانده است.
منظور از سلاح در اين گزارش سلاح شكاري مجاز است.

تفريح با پرشياي سرقتي
دو سارق جوان كه اقدام به سرقت از طلافروشي ها در شهريار مي كردند، دستگير شدند.
ماموران گشت نيروي انتظامي شهريار، در حين گشت زني به اين دو سارق ۱۸ و ۲۴ ساله كه مهدي و مصطفي نام دارند، ظنين شدند. سارقان بدون اينكه بدانند ماموران در حال تعقيب آنها هستند به گشت و گذار در سطح شهر با پژوي پرشيايي كه به تازگي سرقت كرده بودند، مشغول بودند.
ماموران بلافاصله از طريق بي سيم وضعيت ماشين را بررسي كردند و هنگامي كه مطمئن شدند ماشين سرقتي است وارد عمل شدند و به سارقان دستور ايست دادند. راننده هنگامي كه خود را در چند قدمي دستگيري مي ديد، پاي خود را بر پدال گاز فشار داد و اقدام به فرار كرد، اما ماموران پس از يك عمليات تعقيب و گريز موفق به دستگيري آنها شدند.
ماموران همچنين در بازرسي از پژوي سرقتي، دو قبضه اسلحه كشف كردند.
سارقان سپس به اداره آگاهي منتقل شدند كه در بازجويي ها اعتراف كردند: «پژوي پرشيا را از فرديس كرج ربوده اند.» آنها همچنين به چند فقره سرقت مسلحانه از طلافروشي هاي شهريار اعتراف كردند.
متهمان پس از تكميل پرونده و بازجويي، براي محاكمه تحويل دادگاه شدند.
اما سارقاني كه با اسلحه اقدام به سرقت مي كنند بايد بدانند طبق ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامي، هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و يا سارق مسلح باشد، به حبس از سه تا ۱۰ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محكوم مي شود و اگر جرمي هم واقع شده باشد، علاوه بر مجازات جرح به حداكثر مجازات مذكور در اين ماده محكوم مي شود.

مجازات سارق صندوق صدقات
فردي كه اقدام به سرقت از صندوق صدقات مي كرد به سه سال تبعيد در پارس آباد شهرستان مغان محكوم شد.
عبدالستار اسم اين سارق بخت برگشته است كه در حين خالي كردن صندوق صدقه اي در خيابان طالقاني اهواز توسط ماموران دستگير و تحويل مراجع قضايي شد، اما قاضي شعبه ۱۳دادگستري اهواز با حكم مجازاتي سنگين كاري كرد كه اين سارق ديگر فكر سرقت از صندوق هاي صدقات را نكند.
عبدالستار بر اساس حكم دادگاه به ۹ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزيري، رد مال مسروقه و سه سال اقامت اجباري در پارس آباد مغان محكوم شد.

كارگر اخراجي
كارگر اخراجي به خاطر گرفتن انتقام، از منزل صاحب كارش سرقت كرد.
حامد ۲۹ ساله، متاهل كه سابقه سرقت و مواد مخدر دارد دو سال پيش از زندان آزاد شد. وي پس از آزادي در يك كفاشي مشغول به كار شد و چون جايي براي خوابيدن نداشت صاحب كارش اجازه داد تا شب ها در آنجا بخوابد.
علي صاحب كفاشي به خاطر ورشكستگي عذر حامد را خواست. وي به خاطر اينكه جايي براي خوابيدن نداشت، شب ها در خرابه اي كنار خانه علي مي خوابيد تا اينكه يك شب متوجه شد او به همراه خانواده اش به ميهماني رفته اند.وي پس از كشيدن نقشه اي به خانه رفت و پس از برداشتن ۱۶ ميليون تومان پول نقد، دو چك ۵ ميليون و ۱۰۰ هزار توماني و ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار توماني و چند چك سفيد، فرار كرد.
علي پس از متوجه شدن سرقت به آگاهي رفت و از شاگرد خود شكايت كرد. وي به ماموران گفت: «من حامد را دوست داشتم، اما مجبور شدم به خاطر ورشكستگي او را اخراج كنم. يكي از همسايه ها او را هنگامي كه از خانه خارج مي شد ديده است. وي تمام پول هايي را كه قرض كرده بودم سرقت كرده است.» پس از شكايت علي، ماموران آگاهي حامد را در حالي كه در يك پارك پرسه مي زد دستگير كردند.
متهم در اعترافات اوليه گفت: «در خرابه ساختمان خوابيده بودم، احساس تشنگي مي كردم براي همين از ديوار خانه حامد بالا رفتم و آب خوردم.»
وي پس از بازجويي هاي مكرر اعتراف كرد به خاطر انتقام از صاحب كارش دست به اين سرقت زده است.
متهم در حال حاضر به علت عجز از معرفي كفيل تا اقدام بعدي در زندان قصر در بازداشت به سر مي برد.

اصلاح يك خبر
در خصوص گزارش «آن ۴ قتل مرموز» ما به شما يك عذرخواهي بدهكاريم. اولا شغل مرحوم اردشير افشين راد جوان خوب و هنرمندي كه ماجراي سقوطش از طبقه چهارم همچنان مبهم و نامعلوم است به اشتباه كارگر چاپ شده بود كه از اين بابت شرمنده! مرحوم افشين راد كارگردان جوان و خوش آتيه كشورمان بود كه بنا به دلايل نامعلومي از طبقه چهارم سقوط كرده است. ثانيا ما هم از درگذشت اردشير افشين راد مغموم و متاسفيم. خدا به خانواده اش صبر دهد!

اتوبوس واژگون شده
يك اتوبوس حامل دانشجويان اردبيل در محور آشخانه - جنگل گلستان در محدوده چمن بيد واژگون شد. بر اثر اين سانحه ۱۳ دانشجو زخمي شدند كه حال چند نفر وخيم است.بخشدار سملقان شهرستان مانه دليل واژگوني اتوبوس را برخورد با يك دستگاه خودرو سواري و انحراف به چپ اتوبوس اعلام كرده اما مساله ديگري كه مايه تاسف است، نبود امكانات اوليه فوريت هاي پزشكي در درمانگاه چمن بيد است. اين وضعيت در حالي است كه اين درمانگاه در محور اصلي مشهد به استان هاي اطراف قرار دارد. كم عرض بودن محور آشخانه - جنگل گلستان و بارندگي در فصول مختلف سال، تعدادسوانح رانندگي در اين محور را افزايش داده است. به نظر مي رسد با فرا رسيدن تعطيلات نوروزي، مسوولان بايد به فكر مجهز كردن اينگونه مراكز درماني باشند.

گروگان هاي ترك
خب، خدا را شكر! بالاخره ماجراي گروگانگيري در افغانستان هم ختم به خير شد. باخبر شديم كه گروگان هاي ترك در افغانستان آزاد شدند. دو مهندس اهل تركيه كه اوايل آذرماه امسال توسط افراد مسلح در حومه كابل ربوده شده بودند، با دخالت پليس آزاد شدند. به همراه اين دو مهندس تركيه اي كه در يك شركت ساختماني مشترك «افغان - ترك» كار مي كردند، يك تبعه افغانستان نيز آزاد و سه نفر از ربايندگان دستگير شدند. البته علاوه بر اين ماجراي شيرين يك خبر تلخ هم برايتان داريم.هفته گذشته نيز يك مهندس تركيه اي و محافظ بومي وي در ولايت زابل كشته شدند. اين دو نفر توسط افراد مسلح ناشناس پس از متوقف شدن خودرويشان، به ضرب گلوله به قتل رسيدند.

دلارهاي جعلي
حدود ۷۶ هزار دلار اسكناس جعلي هفته گذشته در سطح شهر پيشاور مركز ايالت سرحد پاكستان كشف و دو نفر از اتباع اين كشور در همين ارتباط بازداشت شده اند.
به گفته يكي از صرافان پيشاوري، تفاوت ميان دلارهاي واقعي وجعلي بسيار ناچيز است. اين دلارهاي جعلي پس از چاپ در سنگاپور از راه دريا به پاكستان و از طريق مناطق قبايلي به افغانستان قاچاق مي شود.
طبق اعترافات جاعلان دستگير شده، برخي مقام هاي محلي در قاچاق و توزيع دلارهاي جعلي دست دارند كه اسامي انها در اختيار پليس قرار گرفته است. ما هنوز نفهميديم چرا تبهكاران علاقه وافري به جعل دلار دارند. اين خصوصيت آنها در همه جاي دنيا البته مشترك نيست.

آقاي متهم
از قديم گفتند يكبار جستي ملخك... با همين ضرب المثل خبر زير را بخوانيد.
يك مرد ايراني به اتهام مشاركت قاچاق موادمخدر در ايتاليا بازداشت شد. اين فرد ۴۰ ساله با گذرنامه نروژي از ايران وارد فرودگاه «مالپسنا» در شهر شمالي ميلان شده بود كه هنگام كنترل توسط ماموران به علت رفتار ناشايست با ماموران بازداشت شد.
اين فرد به علت مشاركت در قاچاق موادمخدر سه سال تحت پيگرد پليس بين المللي قرار داشت كه پس از محاكمه به تحمل ۲۱ سال زندان در يكي از كشورهاي منطقه اسكانديناوي محكوم شده است.

قاچاقچي سوخته
مانده ايم اين حادثه را بر گردن مواد سوختي بيندازيم يا عدم رعايت قوانين يا خرابي جاده ها، به هر حال! عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و قاچاق مواد سوختي حادثه آفريد.بر اثر برخورد دو دستگاه وانت در محور زابل - زاهدان كه يكي از آنها حامل مواد سوختي قاچاق بود، يك نفر كشته و يك نفر ديگر زخمي شد. اين دو خودرو پس از برخورد با يكديگر دچار آتش سوزي شدند كه منجر به كشته شدن يكي از رانندگان و زخمي شدن راننده ديگر شد.
يك كارشناس پليس راه زابل - زاهدان، علت وقوع اين سانحه را انحراف به چپ، سرعت غيرمجاز و حمل غيرقانوني سوخت قاچاق توسط راننده خودروي وانت ذكر كرد.

مرز مخدر
يك صد كيلوگرم موادمخدر از يك مخفيگاه قاچاقچيان در مرز تاجيكستان و افغانستان كشف شد.
قاچاقچيان قصد داشتند اين مواد را در فرصت مناسب وارد تاجيكستان كنند.
از ابتداي سال جاري ميلادي تا كنون، بيش از ۳۰۰ كيلوگرم موادمخدر در مرز مشترك تاجيكستان و افغانستان كشف شده كه بيشتر آن هروئين بوده است.
كشور تاجيكستان به خاطر داشتن يك هزار و ۴۰۰ كيلومتر مرز مشترك با افغانستان و توليد انبوه مواد مخدر در اين كشور همسايه، به يكي از آسيب پذيرترين كشورها تبديل شده است

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |