چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۸
سيگار و كاهش بينايي
سيگاري ها! بيشتر كور مي شوند
احتمال بروز كوري در سيگاري ها در سنين پيري ۴ برابر غيرسيگاري هاست
004587.jpg
ترجمه: عليرضا آشوري 
منبعBBC :
مطالعه اي در ژورنال پزشكي بريتانيا نشان مي دهد كه سيگار در سنين بالا احتمال ابتلا به مشكلات بينايي را افزايش مي دهد. پاكت هاي سيگار به خودي خود براي سلامتي تهديدآميز هستند و محققان دانشگاه منچستر اعتقاد دارند خطر كورشدن نيز بايد به اين فهرست اضافه شود.
تحليل ماكولار وابسته به سن (age-reluted macular degeneration=AMD) اصلي ترين دليل كوري بالغان در بريتانياست كه حدود ۵۰۰هزار نفر را مبتلا مي كند. اين ناراحتي موجب ازدست دادن شديد و غيرقابل بازگشت ديد مركزي به خصوص در افراد بالاي ۶۰ سال مي شود.
دكتر «سيمون كلي» جراح چشم و تيم تحقيقاتي، ۵۴ هزار نفر مبتلا بهAMD  را در بريتانيا شناسايي كردند كه همگي در اثر سيگار دچار اين مشكل شده بودند و از اين تعداد ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر كاملاً كور شده اند.
اين تحقيقات لزوم مبارزه براي افزايش آگاهي عمومي جامعه درباره وجود ارتباط بين سيگار و كوري را بيش از پيش موكد مي سازد. مثل آگاهي رساني اي كه درمورد ارتباط بين سيگار و سرطان وجود دارد.
دكتر كلي مي گويد: «مدارك نشان مي دهد كه بيش از يك چهارم تمام افراد مبتلا بهAMD همراه با كوري يا ناتواني بينايي به طور مكرر در گذشته يا حال با سيگار سروكار داشته اند. بيماران، متخصصان امور بهداشتي و عموم مردم از افزايش آگاهي نسبت به اين مساله سود خواهند برد.»
محققان در اين زمينه يادآور مي شوند كه ترك سيگار به كاهش خطرAMD در اواخر زندگي كمك خواهد كرد. همچنين ترك سيگار در افراد مبتلا بهAMD شانس درمان پذيري اين بيماري را با كمك ليزر افزايش خواهد داد.
آنيتا لايت استون رئيس انجمن سلامتي چشم انگلستان مي گويد: «مردم بيش از هر حس ديگري نگران از دست دادن حس بينايي خود هستند. بنابراين اين حقيقت كه سيگاركشيدن به طرز چشمگيري خطر ابتلا بهAMD  و كوري را افزايش مي دهد، قطعاً به طور گسترده اي موردتوجه عموم قرار خواهد گرفت. آگاهي دادن، نياز به كار فرهنگي دارد و اطلاع رساني درمورد سلامت چشم بايد روي تمام پاكت هاي سيگار درج شود، براي اينكه افراد كمتري با مصرف سيگار دچار  AMD و از دست دادن بينايي شوند.
اما نكته بسيار جالب، عكس العمل انجمن فراست است. فراست تشكيلات سيگاري هاي حرفه اي است. اين انجمن واكنش خشمگينانه اي نسبت به اين تحقيق از خود نشان داده و از آن با نام «بازار ترس» ياد كرده است. سيمون كلارك مدير اجرايي اين تشكيلات مي گويد: «اين ترس هاي سلامتي از كنترل خارج است. فكر مي كنم مردم بايد از خود سوال كنند كه چند نفر از افرادي را كه مي شناسند در اثر سيگاركشيدن كور شده اند. ما روزانه به طور پايه درگير ترس هاي سلامتي هستيم و من فكر مي كنم اين يك سكه تقلبي است. ما به اين مرحله رسيده ايم كه مردم آنقدر نسبت به اين مسايل بدگمان هستند كه نه تنها به اين حرف ها گوش نمي دهند، بلكه به دانشمندان و اين مزخرفات علمي خواهند خنديد.» سيگار باعث سرطان ريه مي شود ولي به غير از آن ردپاي سيگار در بيش از ۵۰ بيماري و ناراحتي اغلب مرگبار قابل رديابي است. در بريتانيا ۱۳ ميليون نفر سيگار مي كشند و بيش از نيمي از آنها در سنين جواني مي ميرند. هر ساله ۱۲۰ هزار مرگ مرتبط با سيگار اتفاق مي افتد و درمان بيماري هاي وابسته به سيگار سالانه ۵/۱ ميليارد پوند هزينه دربر دارد. دولت انگلستان اخيراً به خاطر تاخير در انجام راهكارهاي «موسسه ملي بهبود كلينكي» تحت فشار قرار گرفته است. اين راهكار مي گويد درمان به عنوان يك فتوديناميك شناخته مي شود و مي بايست براي درمان  AMD مورد استفاده قرار گيرد.

روش هاي نوين اصلاح عيب هاي انكساري
مشكلا ت بينايي
اختلاف نمره دو چشم در بچه هاي زير۷ سال باعث مي شود كه در چشم ضعيف تر تنبلي چشم ايجاد شود
004590.jpg
دكتر پرويز زرين بخش  متخصص چشم پزشك 
عيب هاي انكساري به اختلالاتي گفته مي شوند كه تصوير اشيا بر روي شبكيه، فوكوس نمي شوند. اين عيب ها شامل موارد ذيل مي شوند:
۱-نزديك بيني يا ميوپي، حالتي است كه پرتوهاي موازي كه به چشم مي رسند در محلي جلوتر از پرده شبكيه فوكوس مي شوند.
۲-دوربيني يا هيپرمتروپي، حالتي است كه پرتوهاي موازي پشت پرده شبكيه تصوير مجازي تشكيل مي دهند.
۳-آستيگماتيسم، حالتي است كه تصوير يك شيء در دو محل متفاوت تشكيل مي شود.
۴-آفاكي، حالتي است كه چشم، عدسي ندارد و پسودوفاكي حالتي است كه عدسي اصلي چشم خارج شده و به جاي آن لنز داخل چشمي با جراحي كار گذاشته شده است.
۵-كراتوكونوس يا قوز قرنيه، يك بيماري مادرزادي است كه به خصوص در سنين نوجواني تظاهر مي كند. در اين بيماري قرنيه چشم حالت مخروطي شكل دارد و تصوير نامنظم و مبهم تشكيل مي دهد و تصوير اشيا را نمي تواند روي پرده شبكيه فوكوس كند. براي نزديك بيني يا ميوپي از عدسي هاي واگرا يا مقعر استفاده مي شود تا تصوير را كه جلوتر از شبكيه است، روي شبكيه بيندازد.
براي دوربيني، از عدسي هاي همگرا يا محدب براي فوكوس كردن تصوير مجازي پشت شبكيه روي رتين استفاده مي شود.
براي آستيگماتيسم، بسته به نوع آن از عدسي هاي استوانه اي با محورهاي مشخص استفاده مي شود. براي كراتوكونوس و آستيگماتيسم نامنظم نمي توان از عينك استفاده كرد و بايستي از لنزهاي سخت نفوذپذير به اكسيژن(Gas Permeable) استفاده شود.
روش هاي اصلاح عيب هاي انكساري شامل:
اصلاح رفراكتيو: وسايلي مانند عينك و لنزهاي سخت و نرم و اصلاح درماني يا رفراكتيو تراپي قرنيه كه روش جديدي است، شامل ارتوكراتولوژي شبانه و روش هاي جراحي عيب هاي انكساري شاملRK ،PRK ،Lasek ،Lasik ، لنزهاي داخل قرنيه اي (جديد)، لنزهاي داخل چشمي و حلقه هاي داخل قرنيه اي است.
انواع لنزها
انواع لنزها به صورت لنزهاي نرم و GP (نفوذپذير به اكسيژن) هستند.
لنزهاي نرم انواع ساده، توريك (آستيگمات)، مولتي فوكال براي پيرچشمي 
مولتي فوكال توريك براي كساني كه پيرچشمي و آستيگماتيسم دارند. اين دو نوع لنز اخير تكنولوژي جديد هستند و براي افرادي كه دچار پيرچشمي شده اند به خصوص خانم ها كه از نظر زيبايي از عينك هاي پيرچشمي تنفر دارند بسيار مورد توجه قرار گرفته است و كمك زيادي به كساني مي كند كه پيرچشمي دارند و نمي خواهند از عينك دور و نزديك استفاده كنند. لنزهاي رنگي به صورت ساده و شماره دار وحتي توريك براي اصلاح ديد و تغيير رنگ چشم ها قابل استفاده اند. انواع لنزهاي ساده به صورت روزانه و شبانه روزي از نوع سيليكون هيدروژل كه تا يك ماه مي تواند شبانه روز در چشم بماند و مورد تاييدFDA هم قرار گرفته اند.
لنزهاي پروستتيك براي كساني كه كدورت قرنيه دارند و مي خواهند آن را بپوشانند به كار مي رود. لنزzBen از نوعي پلمير تشكيل شده كه در تمام طول روز آب را در خود نگه مي دارد و سطح چشم را خيس نگه داشته و به راحتي بيمار و خيس ماندن سطح قرنيه به خصوص در هواي خشك و در چشم خشك كمك مي كند. لنزهاي سخت چه به صورت روزانه و چه به صورت شبانه روزي قابل استفاده بوده و انواع خاص آن با عبور اكسيژن زياد به سلامتي قرنيه كمك كرده و ديد بسيار مناسبي براي بيماران ميوپ، هيپرمتروپ، آستيگمات و نيز بيماران دچار قوز قزنيه (كراتوكونوس) و آنها كه در اثر ضربه دچار پارگي و نامنظمي قرنيه شده است، بسيار مفيد است.
لنزهاي پدياتريك: اين يك نوع لنز با طراحي خاص از پلميرBoston-XO است كه ديامتر حدود۱۱/۰۰mm داشته و طراحي اختصاصي دارد و براي چشم بچه ها، براي جلوگيري از تنبلي چشم (آمبليوپي) مورد استفاده قرار مي گيرد. اين لنزها را دكتر زرين بخش طراحي كرده و در جلوگيري از پيشرفت آمبليوپي (تنبلي چشم) بچه ها بسيار موثر است.
اختلاف نمره دو چشم در بچه هاي زير۷ سال باعث مي شود كه در چشم ضعيف تر ايجاد تنبلي چشم شود. براي اين بچه ها به دليل اختلاف اندازه تصوير كه با عينك ايجاد مي شود ديد دو چشمي همزمان ايجادنشده و عملي نيست، به خصوص بچه هاي نوزاد. در اين بچه ها استفاده از لنزهاي پدياتريك بسيار عملي موثر است.
لنزهاي Reverse Geometry:نوعي جديد لنز است كه براي انواع قوز قرنيه و كساني كه عمل جراحيLasik ،PRK ،RK قرار گرفته و بعد از عمل اصلاح نشده و نياز به اصلاح دارند مفيد است. اين لنزها نيز در دست تحقيق هستند. اين لنزها در خارج از ايران بسيار گران است و اميد است با تهيه آنها در داخل كشور، كمك زيادي به بيماران ذكر شده بشود.
لنزROSE-K نوعي طراحي لنز براي موارد شديد قوز قرنيه يا كراتوكونوس است و به علت نوع طراحي كه با توپوگرافي قرنيه تناسب دارد مشكل بسياري از بيماران كراتوكونوس را حل مي كند.
ارتوكراتولوژي: از سال ها پيش چشم پزشكاني كه لنزRGP در بيماران فيت مي كردند متوجه مي شدند كه به خصوص در سن پايين و در كساني كه لنزها از سطح قرنيه گشادترند، نمره چشم بيماران به طور موقت كاهش مي يابد و پيشرفت ميوپي كند مي شود.
اين مساله باعث شد كه از اين راه سعي شود كه جهت درمان عيوب انكساري استفاده كنند. با طراحي نوعي لنز كهCRT يا ارتوكراتولوژي شبانه ناميده مي شود، سطح قسمت مركزي قرنيه تغيير انحنا داده و چشم بيمار براي ۲۴ تا ۴۸ ساعت و پس از چندماه حتي تا ۷۲ ساعت بدون لنز و عينك اصلاح مي گردد و فقط كافي است هردو يا سه شب يكبار موقع خواب اين لنز را در چشم بگذارند. اين روش، انقلابي در درمان نزديك بيني در شماره هاي كمتر از ۴ ديوپتر ايجاد كرده است . اين نوع لنز در ايران براي اولين بار طراحي و ساخته شده و از مشابه خارجي ۶ الي ۸ برابر ارزانتر عرضه شده است.
اين نوع لنز در بچه  هاي زير ۱۸ سال از پيشرفت ميوپي جلوگيري مي كند و براي پدر و مادراني كه از تغيير نمره چشم بچه ها نگران هستند نويد خوبي است. اينك درمورد هيپرمتروپي و آستيگماتيسم و قوز قرنيه نيز مشغول تحقيق هستيم و اميد است در آينده براي اصلاح آنها نيز توسط ارتوكراتولوژي شبانه، لنز خاص طراحي شود.
اميد است اين روش در آينده طوري طراحي شود كه اثر درازمدت تري داشته و يا به طور دايم باعث اصلاح عيب انكساري شود.
روش هاي جراحي: روش هاي جراحي شاملRK  يا خطوط شعاعي كه به عمق زياد در قرنيه براي اصلاح نزديك بيني به كار مي رود، اين روش امروزه كمتر به كار مي رود.
:PRK در اين روش اپي تليوم قرنيه برداشته شده و سطح قرنيه برحسب نوع عيب انكساري ليزر شده و روي آن به طور موقت لنز درماني قرار مي دهند. اين روش در عيب هاي انكساري كم، قابل اجرا است.
:Lasik در روش ليزيك يك ورقه نازك به ضخامت ۱۶۰ تا ۱۸۰ ميكرون از قرنيه برداشته شده و زير آن ليزر شده و سپس اين ورقه به جاي خود برگردانده مي شود. اين روش متداول ترين روش جراحي انكساري است و نتيجه سريع و رضايت بخشي دارد.لازك: در اين روش اپي تليوم به صورت يك ورقه برداشته شده و زير آن ليزر شده و سپس اپي تليوم را به روي قرنيه پوشانده و موقتاً لنز درمان روي آن قرار مي دهيم. اين روش هم براي عيب انكساري كم،  قابل اجرا است.
لنزهاي داخل چشمي: در اين روش كه براي ميوپي و هيپرمتروپي شديد به كار مي رود، لنز سخت از جنسPMMA و يا مواد ديگر داخل اتاق قدامي چشم قرار مي گيرد. لنزهاي نرم خاصي هم در اتاق خلفي و يا قدامي و روي عدسي چشم مي توان به اين منظور قرار داد. روش ديگر آن است كه در ميوپي شديد، عدسي چشم را مثل عمل آب مرواريد خارج ساخته و به جاي آن لنز با شماره مناسب قرار دهيم.
لنزهاي داخل قرنيه: اين يك روش جديد است كه در آن لنزهاي كوچك و نازك و با ميزان زياد آب براي عبور اكسيژن و گاز و مايعات در ضخامت قرنيه مي گذارند. قرنيه را شبيه عمل ليزيك ورق برداري كرده و سپس لنز را در ضخامت آن قرار مي دهند. اميد است در آينده نوعي لنز روي قرنيه و يا در ضخامت آن قرارداده شود تا براي بيماران كراتوكونوس كه از ديد كم، رنج مي برند و هنوز روش مناسبي براي اصلاح ندارند، مورد استفاده قرار  گيرد. اين روش نيز درحال بررسي و تحقيق است.
حلقه هاي داخل قرنيه: در ميوپي و كراتوكونوس، نوعي حلقه از نوعPMMA در ضخامت محيط قرنيه كار گذاشته مي شود كه نزديك بيني كم را اصلاح مي كند و در بيماران كراتوكونوس تا حدي بعضي از آنها را اصلاح مي كند.
طراحي جديد لنز براي قوز قرنيه: روش هايي كه تا به حال براي اصلاح كراتوكونوس يا قوز قرنيه به كار رفته يا از لنزهاي كوچك و نسبتاً تنگ استفاده مي شد كه باعث خراش قسمت مركزي قرنيه بود و يا از لنزهاي جديدROSE-K  كه در عده اي از بيماران كراتوكونوس مفيد است. روش جديد كه توسط مركز تحقيقات ما درحال بررسي است، نوعي لنز است كه آن راFlat-K نامگذاري كرده ايم. در اين روش لنز از جنس پليمر با ضريب عبور زياد به اكسيژن و با ديامتر بزرگ طراحي شده و قسمت مركزي نسبت به قوز قرنيه گشاد است ولي قسمت محيطي پارامترهاي محيط قرنيه بيمار را دارد. اين نوع لنز به علت مركزيت و زون اپتيكي بزرگ، ديد بسيار خوبي دارد و اميد است بتواند روش مناسبي براي بسياري از بيماران قوز قرنيه باشد.

سلا مت ماهي شب عيد
همه ساله در ايام نوروز به سبب سنتي ديرينه و حسنه و نيز جذابيت خاص آن براي كودكان، شاهد خريد ماهيان كوچك قرمز و رهاكردن آن در تنگ كوچك كنج خانه، هستيم. علاوه بر جنبه مثبت و درستي كه اين عمل به همراه دارد مساله قابل توجه ديگري نيز در بطن اين عمل نهفته است و آن عدم آگاهي و شناخت مردم از نحوه نگهداري، بهداشت و تغذيه اين موجود شگفت انگيز است.
عدم نگهداري صحيح و اصولي ماهيان قرمز عيد، در اغلب موارد منجر به تلف شدن آنها در همان روزهاي نخستين نوروزي مي شود.
درمورد خريد ماهي، اولين نكته اي كه هر فرد بايد دقت ويژه اي به آن داشته باشد، شكل ظاهري و ويژگي هاي بدني آن است. ماهيان سالم، از لحاظ ظاهري، چابك و سرحال بوده، رنگ بدنشان درخشان و عاري از هرگونه جراحتي است. درصورت وجود غذا، با اشتها غذا خورده و دايم در جنب و جوش هستند. باله هاي ماهيان سالم بايد فاقد جراحت و خوردگي بوده و مسير شناي مستقيمي را دارا باشند و به اصطلاح تعادل داشته باشند. وجود تورم، برجستگي و زوايد خاص خصوصاً در ناحيه شكمي، سر و رنگ پريدگي نواحي مختلف به خصوص باله ها ازجمله اختلالاتي است كه در ماهيان بيمار مي توان ديد.
آب 
پس از خريد ماهي عيد، براي انتقال حتي الامكان بايستي از كيسه نايلوني دوتايي استفاده كرد كه تا حدي علاوه بر نگهداري ثابت دماي آب، از مقاومت خوبي نيز برخوردار باشد. پس از حمل ماهي به خانه، شايان ذكر است كه جهت تعادل دماي آب محل نگهداري (كه معمولاً تنگ است)  و آب كيسه ماهي، بايستي كيسه محتوي ماهي را در آب تنگ به مدت ۲تا۳ ساعت كرد تا دماي آب كيسه دچار تغيير ناگهاني نشده و به آرامي با دماي آب تنگ يكسان شود.
درخصوص آب، كه حيات ماهي بدان بستگي دارد، بايستي متذكر شد كه از نقطه نظر بهداشتي، بايد مشخصات آب قابل شرب را داشته باشد. به طور كلي آب مورد استفاده بايد صاف و زلال و عاري از مواد خارجي و باكتري هاي بيماري زا بوده و ميزان اسيديته آن خنثي و يا كمي نزديك به قليايي باشد. پس از اطمينان از كيفيت آب و تثبيت دماي آن مي توان ماهي را به داخل تنگ انتقال داد. هيچ گاه براي انتقال ماهي نبايستي از دست استفاده كرد. بهتر است آب ماهي هر سه روز يك بار تعويض شود كه البته دفعات تعويض به تعداد ماهيان و ميزان آب، برخورداري از نور و... بستگي دارد و اين امر تا حدي با تغيير رنگ آب نيز مشخص مي شود. نكته ديگر، عدم قرارگيري مستقيم تنگ ماهي در برابر نور آفتاب است و هر روز فقط مدت كوتاهي (۲تا۳ ساعت) را بايستي به اين كار اختصاص داد. چرا كه نور آفتاب به خصوص درصورت وجود غذا و يا گياه در داخل تنگ، سبب تيرگي رنگ آب و رشد جلبك مي شود.
غذا
بهترين غذاي مورداستفاده در مورد ماهي عيد، غذاهاي آماده موجود جهت مصرف ماهيان آكواريومي است. اغلب مشاهده شده است كه تكه هاي درشت نان، كاهو، سبزي و يا تخم مرغ آب پز جهت تغذيه ماهي استفاده مي شود. هرچند تكه هاي كوچك سبزي و يا نان جهت تغذيه، مناسب به نظر مي رسد، ولي اين نكته را هميشه به ياد داشته باشيد كه يك ماهي كوچك به هيچ وجه قادر به بلع و هضم روزانه اين مقدار غذا نيست. اگر به دادن اينگونه مواد غذايي اصراري باشد، هردو هفته يك بار آن هم تكه كوچكي كافي است.
محل نگهداري 
درخصوص محل و ظروف نگهداري، حتي الامكان داشتن ظروف شيشه اي در ابعاد مناسب، ضروري به نظر مي رسد. تنگ آب ماهي به دور از دسترس كودكان در محل رفت و آمد بوده و در جايي بسيار گرم و يا بسيار سرد قرارنگيرد. آنچه را كه بايد درنظر گرفت، اين است كه تنگ آب در معرض تغييرات شديد هواي خارج مثلاً جلوي پنجره و يا خيلي نزديك به آن قرار نگيرد و در صورتي كه از نور مستقيم استفاده مي كند بهتر است شديداً در معرض اين نور نباشد.
اكسيژن 
هوادهي و رساندن اكسيژن جهت ادامه حيات ماهي ضروري است. از اين رو دهانه تنگ ماهي بايستي به حد كافي بزرگ باشد تا رساندن اكسيژن به ماهي دچار اختلال نشود. درصورت راكد و ثابت بودن آب ظرف ماهي، مشاهده مي شود كه ماهي ما جهت طلب آب به سطح آمده و اكسيژن موردنياز خود را تا حدي جبران مي كند. گرچه جهت اكسيژن دهي به ماهي هاي غير، نمي توان همانند آكواريوم عمل كرد، لذا سطح وسيع و تعداد كم ماهي در مقايسه با ميزان آب مي تواند تا حدي اين نياز را مرتفع سازد.
نور
بهترين نور براي ماهي، نور خورشيد است و بهتر است كه از بالا و سطح فوقاني به آب بتابد. همانطور كه قبلاً نيز ذكر شد، روزانه ۲تا۳ ساعت نور آفتاب كافي است. قرارگيري در مقابل نور مصنوعي نيز هيچ گونه ممانعتي ندارد.
به هرحال، ماهيان قرمز مخصوص مراسم نوروز نيز همانند ساير موجودات در شرايط نگهداري به صورت اسارت، به هرحال شرايط نامناسبي داشته و از اين رو عمري كوتاه دارند. بنابراين رفتار بهينه و شايسته اين است كه پس از اجراي مراسم نوروز و سنت ديرينه هفت سين، اين ماهيان را در استخر پارك ها و يا مكان هايي مشابه رها سازيم.
دكتر فريد رزم گيري

تحصن پرسنل بيمارستان فيروزگر
پرسنل بيمارستان فيروزگر به دليل تعويق در پرداخت حقوق و كارانه خود طي ۱۸ ماه، تحصن كردند.
آنها با تجمع در نمازخانه و محوطه بيمارستان خواستار دريافت حقوق معوقه خود شدند. سه نفر از پرستاران بيمارستان به نمايندگي از ديگر اعضا، پيگيري حل اين مساله را برعهده گرفته اند. تحصن كنندگان اعلام كردند كه در صورت عدم دريافت كامل حقوق خود، روز دوشنبه دست از كار خواهند كشيد. اين تجمع با توجه به رعايت كامل حقوق بيماران برگزار شد و تعدادي از كاركنان بيمارستان بر بالين بيماران حاضر بودند. در اين تجمع حدود ۶۰ نفر از پرستاران و كادر اداري بيمارستان، به جز كادر اورژانس حضور داشتند.

خطر مصرف بي رويه آجيل و تنقلات
مصرف بيش از اندازه آجيل و تنقلات مانع از جذب آهن در بدن افراد مي شود.
به گفته دكتر سيدمحسن رضوي، تنقلات، آجيل، شكلات، چيپس و نوشابه كه بلافاصله پس از غذا خورده مي شد، جذب اندك آهني كه در مواد غذايي وجود دارد را نيز به حداقل مي رساند. اگر كودكان در سنين رشد، مصرف بيش از اندازه آجيل، تنقلات، چيپس و... داشته باشند از مواد غذايي اصلي دور مي شوند و تمايلي به مصرف غذا كه مقدار كافي مواد اوليه خون سازي دارد، باز مي مانند. اين مواد در هر زماني كه بيش از اندازه مصرف شوند، از جذب آهن جلوگيري مي كنند و بنابراين اندازه ثابتي براي مصرف اين مواد نمي توان توصيه كرد.

خطرات بارداري در سنين بالا
بارداري در سنين بالا و تغذيه نامناسب مادر، احتمال ايجاد «سندروم داون» در فرزندان را افزايش مي دهد. به گفته دكتر سيداحمد آل ياسين، عامل احتمالي افزايش سندروم داون در مادران مسن، بالا رفتن ميزان تجمع فوليكول هاي ناهنجار ژنتيكي در تخمدان آنهاست كه احتمال ايجاد مشكلات ژنتيكي در فرزندان را افزايش مي دهد. هر فرد روزانه نياز به يك ميلي گرم اسيدفوليك دارد و مادران باردار بايد از حدود سه ماه پيش از باروري، با كنترل ميزان اسيدفوليك خود نسبت به جبران كمبود احتمالي آن با مصرف قرص هاي ويژه اقدام كنند. بر اساس پژوهش هاي مشابه خارجي، عوامل ديگري نظير استعمال دخانيات و مصرف داروهاي ضدبارداري كه باعث كاهش اسيدفوليك مي شود نيز در افزايش احتمال بروز سندروم داون موثرند.

ماهي فقط  به خاطر قلب
مصرف ماهي مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي پيشگيري  كند. بر اساس آخرين پژوهش ها، مصرف يك وعده ماهي در هفته خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را تا ميزان ۵۰ درصد كاهش مي دهد. همچنين ثابت شده كه روغن ماهي كاهش دهنده خطر تپش قلب غيرعادي در حيوانات بوده، اما اين موضوع هنوز در انسان ها به اثبات نرسيده است. علاوه بر اين مساله؛ مصرف ماهي به دليل وجود فسفر فراوان در گوشت آن براي افزايش ضريب هوش نيز مفيد است. كساني هم كه به دليل برخي از بيماري ها از خوردن گوشت هاي قرمز منع شده اند، مي توانند علاوه بر گوشت سفيد مرغ، از گوشت ماهي نيز استفاده كرده و كمبود پروتئين حيواني بدن خود را جبران كنند.

دندان  سالم، مانع بروز بيماري هاي قلبي
اين همه مي گويند كه دندان هايتان را مسواك بزنيد، بيخود نيست! چراكه تازگي ها كشف كرده اند كساني كه دندان هايشان را از دست مي دهند، نسبت به آنهايي كه دندان هاي سفيد و سالم دارند، بيشتر نشانه هاي اوليه بيماري هاي قلبي را نشان مي دهند. همان التهابي كه در بيماري هاي لثه سبب از دست دادن دندان ها مي شود، در شريان اتفاق مي افتد. پزشكان بر اين باورند كه نوعي از پلاك هاي دنداني هستند كه در شريان ها رسوب مي كنند و سبب گرفتگي عروق مي شوند.
پزشكان توصيه مي كنند كه روزي سه بار به دندان ها مسواك بزنيد در غير اين صورت، دست كم شب ها پيش از خواب دندان ها را با دقت مسواك كنيد.

خسارت هاي ناشي از كمردرد
۸۰ درصد مردم دنيا در طول عمرشان حداقل يكبار كمردرد را تجربه كرده اند؛ كمردرد با آمار بالا بيشترين خسارت ها را به افراد در محيط كار مي زند و بيشتر روزهاي كاري از دست رفته به علت كمردرد است كه خسارت هاي اقتصادي ميليارد دلاري را براي كشورهاي صنعتي به دنبال دارد.
فشارهاي وارد شده به عضلات، دردهاي مكانيكي در ناحيه كمر را ايجاد مي كند كه در افراد با كارهاي بدني زياد، ديده مي شود. استفاده از كرست  طبي، درمان جراحي و فيزيوتراپي از راه هاي درمان اين مشكل است و عدم درمان كمردرد سبب تبديل آن به كمردردهاي مزمن مقاوم به درمان مي شود. كاهش وزن، ورزش كردن، پرهيز از خم و راست شدن زياد و... از راه هاي پيشگيري از بروز كمردرد است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |