پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۹
گزارش صفحه درمانگاه براي شب عيد
سوزن و جوالدوز
004674.jpg
اديب وحداني 
صفحه درمانگاه اولين صفحه روزانه پزشكي در مطبوعات ايران است كه شروع آن از يك مديريت جسور بر مي آمد. طبيعتا همه مي دانستند كه مردم دوست دارند چيزهايي را درباره سلامتي و بهداشت خودشان بدانند. بسياري هم معتقد بودند كه مردم مي ترسند و به خاطر ترسشان، حاضرند به دقت بخوانند تا بهتر بدانند از آنچه كه موجب ايجاد بيماري ها مي شود و از راه هايي كه مي توان به كمك آنها سلامتي روحي و جسمي را حفظ كرد يا بهبود بخشيد. كيفيت زندگي افراد به طور مستقيم به سلامتي جسمي آنها و به نحوي زيرپوستي و نامحسوس، اما بسيار تاثيرگذار به حفظ تعادل ظريف و شكننده رواني آنها بستگي دارد ودر جوي كه عمده مردم به انحاي مختلف سعي در بهبود كيفيت زندگي شان دارند و ابزارهاي مختلف را براي نيل به اين هدف اساسي شان به كار مي گيرند، كار صفحه درمانگاه خيلي سخت نبود، اما اينكه در حين اجراي وظايف معلوم، بتوانيم به فرهنگ سازي در زمينه هاي مختلف علوم پزشكي و علوم مرتبط به آنها بپردازيم، وظيفه اي بود كه خودمان گردن خودمان گذاشتيم و طبيعتا نمي دانيم كه به نتيجه رسيده ايم يا نه؟
يك نفر از هر پنج نفر
اولين گزارش خبري ما به وضع نامطلوب روحي - رواني بر مي گشت. اينكه ۲۰ درصد از مردم به نحوي محتاج به مشاوره ها و خدمات جدي درماني هستند، محرك براي نوشتن گزارش تحليلي ما شد و يك گفت وگوي مفصل با دكتر محمدتقي ياسمي را در برنامه كاريمان داشتيم كه حاضر بودند به عنوان يك روانپزشك بي هيچ پيش شرطي به گفت وگو با روزنامه بنشينند، اما به عنوان يك مقام مسوول، طي بوروكراسي اي، لازم بود كه نه در حوصله ما بود و گويا، اتمام آن به ميل مسوولان هماهنگ كننده.
روز جهاني ايدز
ايدز تقريبا هر سال مهم ترين عنوان خبري بهداشت - سلامتي - پزشكي جهان است، به طوري كه براي مثال مجله بي مزه و عصا قورت داده اي مثل «تايم بين المللي» هم حتي «مرد سال۱۹۸۸» اين نشريه را دكتر «ديويد هو» اعلام كرد كه راه درمان بسيار مشروطي را براي درمان بيماران مبتلا به ايدز معرفي كرده بود. ايدز يك بيماري رفتاري بسيار مهم است كه سخن گفتن درباره آن در كشورهايي با نظام هاي اخلاقي جدي امري سهل و ممتنع است. در اين جور كشورها تقبيح ايدز اصلا نيازي به دليل آوردن ندارد، اما سخن گفتن درباره آن هزار دليل لازم دارد و ده ها جور نكته بايد در نوشتن يك پاراگراف درباره ايدز در ايران مد نظر قرار بگيرد. حفظ مرز ظريف اخلاقي جامعه ايراني در كنار اطلاع رساني درباره ايدز و تغيير تلقي مردم و جامعه پزشكي درباره اين بيماري را در دستور كارمان قرار داديم. چندين گزارش و يادداشت و خبر وحتي ترجمه شعر به تناوب و سر حوصله در اينباره چاپ شد. اينجا هم فرصت را غنيمت مي دانيم تا بلند بگوييم: «ابتلا به ايدز فقط نتيجه انحراف نيست» و همين جا باز متذكر شويم كه «مبتلايان به ايدز طبق قانون حق دارند از حقوق شهروندي برخوردار شوند.»
جوالدوز به جامعه پزشكي 
يادداشت «ترس شاه كليد است» را كه عليرضا آشوري درباره برخورد نادرست بسياري از اعضاي خانواده پزشكي با مبتلايان به بيماري هاي رفتاري نوشته بود تنها مطلبي نبود كه درباره فاميل هامان! چاپ كرديم و در انتقاد تند به آنها. يك گزارش درباره مطب هاي مشتركي كه تخصص هاي پزشكان مشغول به كار در آنها ربط خاصي به هم نداشت، يك گزارش مفصل از نشميل تبريزي، همكار نويسنده ستون «يك بيماري» درباره بيمارستان شهداي تجريش و گزارش از بيمارستان قلب شهيد رجايي، از توليدات همكاران تحصيلكرده در رشته هاي گروه پزشكي در اين صفحه بود و بازتاب دادن اعتراض هاي مردم نسبت به فعاليت هاي برخي از همكاران عزيز وظيفه ما.
سوزن به ديگران 
انعكاس نتيجه هاي فعاليت هاي كساني كه زندگي خود را وقف كارهايي كرده اند كه «خدمت رساني به مردم» بهترين نام آنهاست و بيان و اعتراض به مشكلاتي كه پيش روي آنها قرار گرفته، كمترين كاري است كه مي توان جهت خدمت به مردم انجام داد.
چرا خدمت به مردم؟ چون وقتي كه شرايط مناسبي براي كار يك مجموعه فراهم بيايد، آن مجموعه با كمترين اصطكاك كار مي كند و بيشترين پرونده را پيدا مي كند. مثال ها آنقدر زياد و دم دست اند كه ذكرشان نه لازم مي نمايد و نه حتي ممكن. در ميان پزشكان هم بسيار بودند چهره هايي كه دل به كار داده بودند كه از ميان آنها به سراغ دكتر عبدالحسين معزي رفتيم كه كاشف يك روش جديد براي جلوگيري از عود آفت هاي دهان بود و دكتر عليرضا روفيگري كه كار پرسود دندانپزشكي زيبايي را روزهايي از هفته به نفع كار پرزحمت ساخت پروتزهاي فك و صورت و بازگرداندن چهره طبيعي بيماران به شدت آسيب ديده (كساني كه تصادف كرده اند يا مبتلايان به سرطان) به كنار گذاشته. همچنين سراغ دكتر بيژن اخوان آذري رفتيم كه از كار دستش به عنوان معجزه ياد مي شود و يك صفحه كامل «يك شهروند» ايرانشهر كه ميهمان آن بوديم، هم براي اداي دين جامعه علمي ايران به اين استاد، بسيار كم بود.
بم و اضطرار
ارايه آموزش هاي عمومي درزمينه اطلاعات لازم اضطراري پزشكي و كمك هاي اوليه آنقدر كم است كه وقتي صفحه درمانگاه روزنامه را در روزهاي غم انگيز و سرد زلزله بم به آن اختصاص داديم، هيچ كس اعتراضي نكرد. دكتر شهرام صادقي (متخصص طب فيزيكي) براي ما سنگ تمام گذاشت و دكتر پيمان ميرشاهوله و هر آن كس ديگري كه از او ياري طلبيديم، به ما كمك كردند تا بتوانيم چيزهايي لازم را در زمينه كمك هاي اورژانس به خوانندگان معرفي كنيم. بعد از آن ما ستون اضطرار را به تناوب چاپ كرديم و باز هم چاپ مي كنيم، اما هيچ كس به ما نگفت كه چه كسي مسوول طراحي استراتژي يا استراتژي هايي براي بهبود اطلاعات مردم در زمينه هايي است كه به تمام معني كلمه حياتي اند.
عنوان هاي جالب؟ خبري 
احتمالا همه يا بچه دار شده اند يا مي شوند يا حدس مي زنند كه بشوند. پس مي خواهند درباره چيزهايي از جنسRH ، سكته قلبي، جنون گاوي يا سگي و چيزهايي از اين قبيل بدانند. اگردر جهان هر ۵۰ سال يكبار، يك نفر مثل صدام بيايد، هر ۱۰۰۰ سال يكبار قايم مي شود و هر دو هزار سال يكبار، يك صدام دستگير مي شود كه كلي هم بدل دارد. همه مي خواهند بدانند صدام چطور شناخته شد؛ ما اين را گفتيم. نوبل هم يك عنوان خبري بين  المللي است و البته شب يلدا يك عنوان خبري مهم داخلي و بسيج براي واكسيناسيون سرخك طبيعتا مانند آن. درباره همه شان نوشتيم و درباره بسياري چيزهاي مشابه.
بعضي از عنوان ها وقتي مطرح مي شوند مهم مي شوند. مثل جراحي هاي فك و صورت و دلايل و ضروريات ارتودنسي كه دومي را دكتر عبدالرضا جميليان برايمان نوشتند. همين طور است موضوع هاي طب ورزشي كه به زحمت دقيق دكتر شهرام صادقي تهيه مي شد و نوشته هايي درباره بيماري لوپوس( مانالقماني) كادوسه(نماد پزشكي، مجيد ميرزا باقي) جراحي از راه دور، خالكوبي ،كلينك  بيماري هاي پستان، پيوند اعضا، لب شكري ها. لاغري و چيزهايي از اين دست كه مطالبي درباره آنها به همت جمعي از نويسندگان هميشه در صفحه هست و همين طور بيماري هاي مشترك دام و انسان به همت دكتر دادمند.
بحث خوشمزه خورد و خوراك
خورد وخوراك يك ستون پرطرفدار است ونوشته هاي سارا صرافي زاده و ايمان محسني. همه اگر خيلي كهنه باشند هم مال يكي دو ماه قبل اند، مي توانيد مطمئن باشيد با خورد و خوراك درمانگاه، به روز مي شويد. مهتاب وشاداب صفرزاده خسروشاهي هم مرتب مطالب مفصل موضوعي را در همين راستا تهيه مي كنند. تعدادي مطلب درباره لاغري را هم از سايت هاي مختلف، خودمان ترجمه مي كنيم اما در سرويس يك نفر اضافه وزن ۲۰ كيلويي دارد و يك نفر همين قدر كمبود وزن!
وضع مالي
امور مالي هميشه و همه جا از مهمترين دغدغه هاست، هيچ وقت روساي دانشگاه به خاطر كتك خوردن يك رزيدنت( گزارش هر پزشك، يك بادي گارد) يا كلاهبرداري از پزشكان، گزارش هاي متعدد يا حتي مديريت نادرست و بي برنا مگي در هزينه كردن سوبسيد مصوب ۲۷۰ ميلياردي دارو (گزارش لاله ميراسكندري)، يا نبود استراتژي در تدوين برنامه براي علمي شدن ربط اينترنت و پزشكي ( مديريت اطلاعات پزشكي) و ... در دفتر وزير بهداشت تحصن نكردند اما به خاطر عدم پرداخت هزينه ها توسط وزارت بهداشت كاري كردند كه وزير به خبرنگاران به شوخي گفت: «مي ترسم شيشه ها راهم بشكنند.» انگار در پزشكي هم حرف ماركس صادق است كه «اقتصاد زيربناست.»
پزشكي ديگر
جدا از اين مسايل جدي، مسايل جدي ديگري هم وجود دارند كه مردم آنها را شوخي مي گيرند و شوخي شوخي كار دست خودشان مي دهند. هوميوپاتي ، بودرماني، لارودرماني اسانس درماني، نوردرماني و ... موضوعاتي هستند كه در دنيا به صورت جدي مورد بحث و بررسي قررا مي گيرند و در ايران، گاه ذيل عنوان معجزه و در برخي ديگر از مواقع تحت عنوان «شامورتي بازي» به كل نفي مي شوند. درباره بيشتر اين چيزها، چيزهايي نوشتيم. درباره انرژي درماني ننوشتيم چون ديديم يك بار چه دردسري براي بچه هاي سرويس حوادث روزنامه درست شده بود و آنها كه خودشان با گزارش يك بيمار كليوي براي ما دردسر درست كرده بودند، هر روز بايد چهره طرفدار يا فاميل يك انرژي درمانگر راتحمل مي كردند. ما از اين حوصله ها نداشتيم.
فقط سعي شد يك نگاه آكادميك در اين مباحث مطرح شود تا مردم به وقت مراجعه به اين درمانگرهاي «پزشكي ديگر» بدانند كه به چه توجه كنند تا اصل را از قلب تشخيص دهند. همكاران نويسنده اين مطالب به خاطر نوشتن آنها در رسانه ها مطرح شدند.
در هزار بار گفتن يك حرف
در باب هزار بار گفتن يك حرف و تغييري ايجاد نشدن در واقعيتي كه قابل اصلاح است بسيار مي توان گفتن و مثال آوردن. اين كه مردم سرخوددارو مي خرند و مي خورند و تشخيص مي دهند و درمان مي كنند و طول مدت درمان تعيين مي كنند و به سراغ افرادي مي روند كه شرايط آنها را قبول كنند. بسيار نوشتيم، ديگر ننويسيم.

وحشت از ابتلا  به بيماري در تعطيلا ت نوروزي
آفت سفر
004671.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي 
سال ۸۲ نيز آرام آرام به پايان مي رسد و بهار با تمام زيبايي هايش يك بار ديگر به ما لبخند خواهد زد. مسلما شما هم، تاكنون براي «نوروز» برنامه ريزي كرده ايد و تصميم داريد خستگي يك سال تلاش و فعاليت را از تن به در كنيد تا با نيرويي مضاعف، سالي ديگر را آغاز كنيد.
در اين ميان، اولين گزينه براي تمدد اعصاب، «سفر» است. قبول دارم كه بهاي هتل ها، هواپيماها، رستوران ها و... در اين ايام چندين برابر است، اما «منزل اقوام» نيز گزينه خوبي است! به هر صورت حتي در يك سفر يك روزه نيز رعايت بعضي نكات بهداشتي - تغذيه اي، براي لذت بيشتر از «سفر» ضروري است.آلوده كننده هاي مواد غذايي و نوشيدني ها، يكي از شايع ترين علت بيماري در «مسافران» است.
ابتلا به شيگلوزيس، ژيارديا و اسهال به جهت آلودگي با اشرشياكلي، هپاتيت نوعA ، تب تيفوئيد، سالمونلوزيس، كلرلا، عفونت هاي مختلف، انگل هاي دستگاه گوارش و... به علت مصرف آب و غذاي آلوده به ميكروب يا ويروس اين بيماري هاست. بنابراين براي جلوگيري از ابتلا به اين قبيل بيماري ها، لازم است توجهي به نحوه مصرف مواد غذايي مختلف و نوشيدني ها، مبذول شود.
۱-مواد غذايي 
لبنيات 

آلودگي محصولات لبني، بسيار سريع صورت مي گيرد و از اين رو توجه به نحوه نگهداري و مصرف آن بسيار مهم است و متاسفانه مصرف مواد لبني آلوده، بيماري هاي خطرناكي نيز ايجاد مي كند. بنابراين:
در طول سفر، از به همراه بردن «شير»، «سرشير» و «خامه» جدا بپرهيزيد. اين قبيل محصولات لبني سريعا فاسد مي شوند. بهتر است در زمان اقامت در هتل و يا در رستوران هاي مختلف هم، از مصرف اين قبيل محصولات لبني به عنوان صبحانه خودداري كنيد.
از مصرف هر گونه محصول لبني «دست ساز» و بسته بندي نشده بپرهيزيد؛ حتي انواع بسته بندي شده نيز بايد با دقت انتخاب شوند.
از به همراه بردن ماست و دوغ در خارج از يخدان، جدا بپرهيزيد. اگرچه ماست، جلوي انواع مسموميت ها را مي گيرد، ولي براي به همراه بردن آن بايد شرايط ويژه اي اتخاذ كرد و حتما آن را سرد نگه داشت.
محصولات گوشتي 
قبل از مصرف هر نوع غذايي كه در تهيه آن گوشت قرمز، مرغ و ماهي به كار رفته است، دقت كافي مبذول داريد.
تا از «پخته شدن كامل» گوشت، مرغ يا ماهي مطمئن نشده ايد، به هيچ عنوان آن را مصرف نكنيد.
در طول سفر اگر غذايي كه تهيه ديده ايد، گوشت، مرغ يا ماهي دارد، حتما آن را سرد نگه داريد (منظور در يخدان نگه داريد), چرا كه اين غذاها سريعا فاسد مي شوند.
به هيچ وجه از رستوران هاي بين راه، غذا تهيه نكنيد. گرسنگي بهتر است از ابتلا به انواع بيماري ها.
براي خريد «ماهي» به چشم ها، آبشش ها، گوشت ماهي و فلس هاي آن توجه كنيد. مسموميت با ماهي خطرناك است.
كباب كوبيده، جوجه كباب، انواع غذاهاي دريايي و... طعمه هاي خوبي براي ميهمانان نوروزي هستند. بنابراين فقط در رستوران ها يا هتل هايي غذا ميل كنيد كه «مردم محلي» به شما معرفي مي كنند و يا اينكه در سفرهاي قبلي غذاي اين مكان ها را امتحان كرده و از سلامت آنها مطمئن هستيد.
ميوه ها و سبزي ها
در رستوران ها و هتل ها، به هيچ وجه از سبزي و سالاد استفاده نكنيد. مطمئن باشيد، مثل منزل در شستن آنها دقت نشده است.
به هيچ وجه از ميوه هايي كه ديگران پوست كنده يا شسته اند ميل نكنيد، مخصوصا در رستوران ها و هتل ها.
براي شستن ميوه، سبزي و يا كاهو در بين راه، از آب هايي كه اطمينان از سلامت آنها نداريد، استفاده نكنيد. ابتلا به اسهال، انواع انگل ها و اسهال خوني درست به همين دليل ايجاد مي شود.
شيريني و تنقلات 
 از به همراه بردن «شيريني تر» جدا بپرهيزيد، چرا كه با ميل كردن اولين شيريني تري كه چند ساعتي بيرون از يخچال مانده و احيانا پشت شيشه عقب ماشين كمي هم آفتاب خورده! به جاي ادامه سفر، بايد در اولين بيمارستان بستري شويد (خداي ناكرده...)
اگرچه به همراه بردن شيريني خشك نيز چندان مناسب نيست، اما اگر جاي خنكي را براي آن در نظر بگيريد، قابل قبول است.
در طول اقامت در هر شهري كه هستيد، فقط از قنادي هايي كه اطمينان از سلامت شيرين هاي آن داريد، خريد كنيد.
  چيپس، پفك، چي پلت و... اگرچه تنقلات مورد علاقه بچه ها و گاه والدين هستند، ولي بهتر است فقط از «مغازه» خريداري شوند. خريد اين قبيل خوراكي ها از دستفروش هاي خروجي اتوبان! اصلا درست نيست. فراموش نكنيد اين خوراكي ها ماه هاست كه در كنار اتوبان آفتاب خورده اند.
آجيل، گزينه خوبي براي وقت گذراني نيست، چرا كه يكي از تنقلاتي است كه اگر در مصرف آن احتياط نشود، باعث ناراحتي دستگاه گوارش شده و به قول قديمي ها «سردل انسان مي ماند.» اين نكته مخصوصا درباره بچه ها، بسيار مهم است.
چاشني ها، ترشي ها و...
از مصرف انواع چاشني هاي دست ساز، بپرهيزيد.
اگر براي ناهار يا شام سفر، ساندويچ تهيه ديده ايد به هيچ وجه آن را آغشته به سس مايونز، سس گوجه فرنگي (كچاپ) نكنيد، اين قبيل چاشني ها، سريعا ترش و فاسد مي شوند، مخصوصا اگر ساندويچ ها در مكان خنكي نباشد.
 از مصرف هر گونه سير ترشي، ماست موسير، ترشي، زيتون، زيتون پرورده و... «دست ساز» بپرهيزيد. فقط انواعي را خريداري كنيد كه بسته بندي شده اند. در ارتباط با انواع بسته بندي شده نيز دقت كنيد، تقلبي نباشد.
در هتل ها و رستوران ها، شيشه ترشي، زيتون و... خود را به همراه برده و از چاشني هاي اين مراكز استفاده نكنيد.معلوم نيست اين چاشني ها مربوط به چند ماه پيش يا باقيمانده كدام يك از مشتريان قبلي است!
نوشيدني ها
به همراه بردن انواع نوشيدني ها، مخصوصا انواع فاسدنشدني مثل نوشابه، آبميوه (بسته بندي شده)، آب و... بسيار خوب و مهم است، اما توجه به چند نكته، مهم است:
به هيچ وجه از نوع دست ساز، آب ميوه هاي غيربسته بندي شده و آبي كه از سلامت آن اطمينان نداريد، استفاده نكنيد.
از «يخ هايي» كه در كنار خيابان يا جاده وجود دارند، استفاده نكنيد. اين يخ ها وحشتناك ترين منبع آلودگي  اند.
از نوشيدني آب هاي جاري مثل چشمه، آب داخل پارك ها و... خودداري كنيد. حتي براي شستن ظروف، مواد غذايي و دست و صورت نيز از اين قبيل آب ها استفاده نكنيد. اين آب ها آلوده به انواع انگل ها و ميكروب هاي بيماريزا هستند.
آب را قبل از مصرف بجوشانيد. اين مساله مخصوصا در بعضي شهرها ضروري است. مصرف آب جوشيده، مساله «آب به آب شدن» و يا همان تغييرات گوارشي ناشي از سفر را نيز از بين مي برد.
چاي، قهوه، آبميوه، آب جوشيده و سرد شده، آب معدني (استثنائا در سفر)، بهترين نوشيدني ها هستند.
اما چند نكته را فراموش نكنيد..
شير مادر و يا شير خشك، بهترين غذا در طول سفر و يا در حين اقامت در شهري ديگر، براي نوزادان و كودكان تا سه سال است. «شير مادر» و «شير خشك» او را از ابتلا به بيماري ها مصون مي دارد.
كمي از انواع عرقيات مثل عرق نعناع، گلاب و... به همراه داشته باشيد. اولين داروها براي تسكين دل درد، حالت تهوع و... تا قبل از مراجعه به پزشك، همين عرقيات قديمي هستند.
بيسكويت، نان سوخاري و نان را فراموش نكنيد. حتما آنها را به همراه داشته باشيد.
مصرف ميوه تازه و انواع سبزي و سالاد رادر طول سفر و در حين اقامت فراموش نكنيد.(البته با اطمينان از سلامت كامل آنها و نحوه شسته شدن آنها). اين قبيل خوراكي ها، مشكلات گوارشي سفر را برطرف مي كنند.
كودكان را در طول سفر و اقامت دقيقا كنترل كنيد. خوراكي ها، غذاها و تنقلات مصرفي آنها را خودتان انتخاب كرده و در اختيارشان بگذاريد. مراقب باشيد شستن دست ها را فراموش نكنند.
ورزش مخصوصا پياده روي را در طول سفر فراموش نكنيد. پس از بازگشت از سفر، ترازوي منزل در انتظار شماست...!
و در پايان: عادات تغذيه اي را كه در منزل داشته ايد، فراموش نكنيد. اگرچه به تعطيلات رفته ايد و تصميم گرفته ايد از قيد زندگي روزمره خلاص شويد، اما دستگاه گوارش شما هنوز به رژيم غذايي كه هميشه به او داده ايد، پايبند است... بنابراين عادت هاي تغذيه اي خود را يك باره تغيير ندهيد... تعطيلات خوبي داشته باشيد... سال نو مبارك و سلامت باشيد..

پياز و خاصيت ضدسرطان
پياز داراي خاصيت ضدباكتري و ضدقارچ است و خواص اصلي آن شامل خاصيت ضدميكروبي، كمك به مشكلات قلبي و عروقي، كاهش قندخون، ضداكسيدان و... است.همچنين بيشترين آثار پياز مربوط به مواد گوگردي است. تركيبات گوگردي پياز خاصيت كاهش چربي و تري گليسيريدها را دارا است. پياز داراي خاصيت ضدچسبندگي پلاكت ها و ضدلخته است.
بايد توجه داشت كه با پختن پياز برخي مواد آن در اثر حرارت تجزيه شده و بسياري از خواص آن در پياز خام موجود است. پياز به عنوان يك گياه ضد سرطان شناخته شده و بخشي از اين ويژگي مربوط به اثرات آنتي اكسيدان آن و بخشي مربوط به وجود تركيبات گوگرد آن است.

پروتئين تنظيم كننده رشد مغز
تازگي ها پژوهشگران چشم بادامي (ژاپني ها را مي گوييم) پروتئين تنظيم كننده رشد مغز را كشف كرده اند.
اين پروتئين كه از نوع رسپتورمي است، براي ساخت مدارهاي عصبي در هنگام رشد مغز ضروري است و تاكنون به علت نقش داشتن در كنترل هيجان هاي اعصاب، نامش براي پژوهشگران آشنا بوده است.
پژوهشگران چشم بادامي اميدوارند كه دستاوردهاي آنها بتواند در بازسازي بخش هاي آسيب ديده مغز مورد استفاده قرار بگيرد.
به اين ترتيب آنهايي كه به هر دليل مغزشان دچار آسيب شده نگران نباشند؛ چرا كه اميد به درمان آنها با اين كشف بيشتر مي شود.

پيشگيري از چاقي و كاهش ديابت در بارداري
جلوگيري از چاقي مي تواند خطر بروز ديابت را در دوران بارداري كاهش دهد.براي اطمينان ۶ الي ۱۲ هفته پس از زايمان بايد آزمايش قندخون انجام شود. شايع ترين زمان براي بروز ديابت حاملگي، هفته هاي ۲۴ تا ۲۸ حاملگي است كه در اين مدت، خون مادر باردار مورد آزمايش قرار مي گيرد.عوامل متعددي همچون افزايش سن، چاقي، داشتن سابقه خانوادگي و... در ابتلاي مادر به ديابت حاملگي دخالت دارند.ديابت حاملگي نوعي ديابت است كه براي نخستين بار در دوران حاملگي اتفاق مي افتد. يكي از شايع ترين عوارض ديابت حاملگي تولد نوزاد با جثه بزرگ تر ازمعمول است كه اين امر مي تواند سبب بروز اشكال در زايمان و سزارين مادر و نيز صدمات زايماني براي نوزاد شود.

مكانيزه شدن داروخانه هاي سراسر كشور
طرح جامع مكانيزاسيون داروخانه هاي كشور توسط سازمان هاي بيمه خدمات درماني و تامين اجتماعي در سراسر كشور اجرا مي شود.
حمايت از اين طرح در چارچوب توافقنامه سازمان هاي بيمه گر و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت اجرا مي شود.براساس اين توافقنامه تجهيز سخت افزاري داروخانه ها توسط سازمان بيمه خدمات درماني و اعطاي وام براي خريد نرم افزار داروخانه ها توسط بيمه تامين اجتماعي صورت مي گيرد.
به همين منظور كليه موسسان داروخانه ها بايد به دفاتر اسناد پزشكي و شعب سازمان هاي بيمه گر طرف قرارداد مراجعه و ضمن ثبت نام، براي انجام مكانيزاسيون اقدام كنند.

ماساژ و تعديل نشانه هاي حياتي
بر اساس دستاوردهاي يك پايان نامه، ماساژ بر نشانه هاي حياتي بيماران در بخش مراقبت هاي ويژه تاثير داشته كه مي تواند سبب كاهش استرس در بيماران شود.در اين پايان نامه آمده است كه بيماران بستري در بخش هاي ويژه در معرض انواع استرسورها قرار دارند كه سبب بروز استرس درآنها مي شود و نشانه هاي حياتي آنان را دستخوش دگرگوني مي كند كه معمولا به صورت افزايش تپش قلب و فشار خون و ... نمايان مي شود.گفتني است كه ماساژ از روش هاي موثر است و استفاده از آن توسط پرستار مي تواند از عوارض ناشي از استرس بكاهد و در نتيجه از طول اقامت بيماران در بخش مراقبت ويژه كاسته مي شود؛ ضمن اين كه اين عمل سبب بهتر شدن روابط پرستار و بيمار مي شود.

يك پزشك براي چهار ميليون سالمند كشور
براي ويزيت چهار ميليون سالمند در كشور، تنها يك پزشك متخصص طب سالمندان وجود دارد و اين در حالي است كه ۷ هزار و ۵۰۰ پزشك در اين زمينه نياز داريم.بر اساس سرشماري هاي انجام شده در حال حاضر حدود ۷ درصد جمعيت كشور را سالمندان بالاي ۶۰ سال تشكيل مي دهند كه پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال آينده، اين رقم به بيش از ۱۰ درصد برسد.
تكريم سالمندان، ارايه نقش مثبت از دوران سالمندي، توانمندسازي خانواده، تقويت نقش سازمان هاي بيمه گر و رسيدگي به مساله بازنشستگي اين قشر و همچنين ايجاد زمينه مشاركت سالمندان در امور جامعه و خانواده، از مهم ترين مسايل استراتژيك وزارت بهداشت و درمان است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |