دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۲ - Apr 5, 2004
معاون وزير اقتصاد و دارايي:
خصوصي سازي در سال جاري سرعت مي گيرد
گروه اقتصادي: با تاكيد رئيس جمهوري و حمايت گسترده دولت امسال مشكلي بر سر راه خصوصي سازي در كشور وجود نخواهد داشت و خصوصي سازي در سال جاري سرعت مي گيرد.
مهدي كرباسيان معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي در گفتگو با خبرگزاري موج با اعلام اين مطلب تاكيد كرد: تا اوايل ارديبهشت ماه كار قيمت گذاري شركت هاي دولتي قابل واگذاري به پايان مي رسد و در نيمه اول سال جاري عرضه اين شركت ها به شكل گسترده آغاز مي شود.
وي با اشاره به رقم ۲۲۰۰ ميليارد تومان خصوصي سازي در بودجه سال ۸۳ اعلام كرد دولت حمايت گسترده اي را براي خصوصي سازي شركت هاي دولتي در پيش گرفته است.
در همين حال سيد احمد مير مطهري رئيس سازمان خصوصي سازي و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي نيز اعلام كرد: حدود يكصد شركت وزارت نيرو در سال جاري از طريق بورس و مزايده به بخش خصوصي واگذار مي شود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه :
لايحه برنامه چهارم پيش از هفتم خرداد در مجلس تصويب مي شود
گروه اقتصادي: در حاليكه مجلس شوراي اسلامي نخستين روزهاي فعاليت خود را در سال جديد طي مي كند و حدود يك ماه و نيم به پايان فعاليت مجلس ششم و آغاز كار مجلس هفتم باقي مانده است اختلاف نظر در مورد تصويب و عدم تصويب لايحه برنامه چهارم در مجلس ششم در ميان نمايندگان موجب بروز برخي ترديدها در مورد روند بررسي اين لايحه شده است. در حاليكه دكتر حداد عادل عضو مجلس ششم و منتخب مردم تهران در مجلس هفتم از ضرورت تاخير در تصويب لايحه برنامه چهارم و ضرورت بررسي دقيق و كارشناسانه آن سخن مي گويد ديروز مجيد انصاري رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اظهارات اعضاي فراكسيون اقليت مجلس تاكيد كرد، مجلس ششم هم اكنون در بهترين وضعيت قانونگذاري است و مجلس هفتم نيز كارهاي مهمي دارد كه بايد از آغاز كار به آنها بپردازد.
انصاري گفت: در لايحه برنامه چهارم پيش بيني اصلاح برخي مقررات صورت گرفته كه اگر مجلس ششم لايحه برنامه را تصويب كند مجلس هفتم مي تواند آن اصلاحات قانوني را به عمل آورد تا برنامه چهارم توسعه از ابتداي سال ۸۴ قابليت اجرايي داشته باشد.
وي گفت: اگر تصويب لايحه به مجلس هفتم موكول شود با توجه به سير تشكيل كميسيون ها و تصويب اعتبارنامه ها اين كار به شش ماهه دوم سال ۸۳ موكول مي شود و تصويب و اصلاح بسياري از قوانين به سال ۸۴ موكول خواهد شد. با اين كار يكسال از عمر برنامه چهارم در نبود قانون هاي زيربنايي سپري مي شود.
انصاري افزود: برخي كميسيون هاي تخصصي جمع بندي نهايي خود را از پيشنهادات نمايندگان و گزارش نهايي خود را در اين زمينه ارايه داده اند كه تا ديروز عصر نهايي شده است.
كميسيون تلفيق برنامه چهارم ديروز تشكيل و هيات رئيسه آن انتخاب شده و شرايط رسيدگي به اين لايحه در اين كميسيون حداكثر در مدت سه هفته وجود دارد.
وي خاطر نشان كرد، برنامه چهارم توسعه بر اساس تجربيات برآمده از سه برنامه قبلي تهيه شده است و برخي مواد برنامه سوم ابقاء شده است.
۲۴۸ ماده در اين برنامه جدي است كه در قالب سياست هاي كلي مصوب در مورد چشم انداز بيست ساله توسعه كشور تنظيم شده است.
انصاري تاكيد كرد اگر كميسيون تلفيق از امروز در دو نوبت كاري و هفته آينده در سه نوبت فعاليت كند ظرف دو هفته لايحه برنامه در كميسيون بررسي و تصويب مي شود. در جلسه علني مجلس هم در سه نوبت اين لايحه بررسي مي شود و اگر شوراي نگهبان نيز همچون بررسي لوايح بودجه سالانه، همپاي مجلس مصوبات را بررسي كند لايحه برنامه چهارم حداكثر تا هفتم خرداد به تصويب مي رسد.
در همين حال دكتر حداد عادل نماينده مردم تهران و رئيس فراكسيون اقليت مجلس ششم ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد، بررسي دقيق و كارشناسانه اي روي برنامه چهارم صورت نگرفته است و لايحه برنامه چهارم يكي از موضوعات مهم مجلس هفتم است.
وي افزود: منتخبان مجلس هفتم گروه هاي كاري تشكيل داد ه اند تا موضوعاتي كه اولويت دارند را تعيين كرده و با يك بصيرت كارشناسانه كار مجلس هفتم را آغاز كنند.
حداد عادل افزود: از آنجايي كه لايحه برنامه چهارم مبناي كار كشور قرار مي گيرد يكي از موضوعات مهم مجلس هفتم است و اظهار نظر درباره آن تا بررسي هاي لازم هنوز زود است.

اخبار كوتاه
صدور دومين محموله ميعانات گازي
در پي صدور دومين محموله ۴۰ هزار تني ميعانات گازي به دست آمده از فاز نخست طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در روزهاي پنجم و ششم فروردين ماه، سومين محموله ميعانات گازي نيز تا پايان فروردين ماه امسال صادر مي شود.
اولين قطار تهران - برلين راه اندازي مي شود
اولين قطار تهران - برلين از مسير خاك روسيه در چارچوب طرح كريدور در حال ايجاد «شمال - جنوب» در اواخر تابستان سال جاري راه اندازي خواهد شد.
كاهش صادرات ايران به آمريكا
مركز آمار آمريكا گزارش داد: صادرات ايران به آمريكا در اولين ماه سال ۲۰۰۴ ميلادي در مقايسه با ژانويه ۲۰۰۳ ميلادي ۳۰ درصد كاهش يافته است.
اختلاف اوپك و آژانس بين المللي انرژي
آژانس بين المللي انرژي اعلام كرد: سياست اوپك در زمينه كاهش توليد طي دو سال اخير باعث كندي رشد اقتصاد جهاني به ميزان نيم درصد شده است.انتشار اين خبر حاكي از افزايش اختلاف نظر ميان مسئولان اين آژانس و كشورهاي عضو اوپك است.اين دو سازمان پيش از آغاز جنگ عراق، همكاري نزديكي با يكديگر داشتند تا مانع از افزايش ناگهاني قيمت نفت بشوند اما اتخاذ سياست كاهش توليد از سوي اوپك باعث اختلاف آنها با يكديگر شده است.

لايحه تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي به تصويب مجلس رسيد
گروه اقتصادي:لايحه تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي جمهوري اسلامي ايران بررسي و به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
بر اساس ماده يك اين لايحه به دولت اجازه داده مي شود به منظور پشتيباني از فعاليت هاي اقتصادي و برقراري ارتباط تجاري بين المللي و تحرك در اقتصاد منطقه اي و توليد و پردازش كالا، انتقال فناوري، صادرات غير نفتي، ايجاد اشتغال مولد و جلب و تشويق سرمايه گذاري خارجي و داخلي، صادرات مجدد، عبور خارجي (ترانزيت) و انتقال كالا (ترانشيب) در شهرستان هايي كه استعداد و توان لازم براي تحقق اهداف مذكور را دارند مناطقي را با عنوان منطقه ويژه اقتصادي ايجاد كند.
تبصره اين ماده تصريح دارد: مناطق ويژه اقتصادي براي فعاليت هاي معين ايجاد مي شوند و تعيين هدف، برنامه ها، محدوده جغرافيايي طرح جامع و كالبدي، نوع و حدود فعاليت مجاز در هر يك از آنها با پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد بر عهده هيات وزيران خواهد بود.

گفت وگوي امروز
اصلاح قانون معادن
گروه اقتصادي: وزارت صنايع و معادن هم اكنون مشغول بررسي اصلاحات مورد نياز در قانون معادن كشور است كه از سالها پيش به همان شكل اوليه اجرا مي شود.
اين وزارتخانه مكلف شده است تا با مقايسه قانون معادن كشورمان با قانون كشورهايي مانند كانادا و استراليا، اصلاحات مورد نياز در اين قانون را به عمل آورد چرا كه اين قانون در كشورهاي ديگر به طور مكرر مورد بازبيني و اصلاح قرار مي گيرد.
با محمد رضا بهرامن نايب رئيس خانه معدن پيرامون اين اصلاحات و تاثير آن بر مشاركت بيشتر بخش خصوصي در معادن كشور گفتگو كرده ايم.
***
* اصلاح قانون معادن در چه مرحله اي است؟
- خانه معدن با همكاري وزارت صنايع و معادن، بهره گيري از نخبگان بخش معدن، برگزاري جلسات متعدد و پس از بررسي قانون معدن چندين كشور جهان قصد دارد با مطالعه اين قوانين و مقايسه آنها بتواند تصميم گيري خوبي در رابطه با اصلاح قانون معادن كشورمان بنمايد و پيش بيني مي شود اصلاح اين قانون تا پايان سال ۸۳ انجام شود.
* هدف از اصلاح قانون معادن كشور چيست؟
- نبود قانون جامع و برنامه منسجم براي استفاده از معادن كشور لزوم انجام اين اصلاحات را گوشزد مي كند و تصويب اين قانون قطعا در جلب هر چه بيشتر سرمايه گذاري هايي كه در بخش معدني كشور صورت مي گيرد، موثر خواهدبود.
* اصلاح اين قانون چه تاثيري در مشاركت بيشتر بخش خصوصي در بخش معادن كشور خواهد داشت؟
- اين اصلاحات در راستاي مشاركت هر چه بيشتر بخش خصوصي در معادن كشور صورت مي گيرد و خانه معدن با انجام اين اصلاحات قصد دارد تا مشكلات همه افراد داخلي و خارجي را كه در اين بخش سرمايه گذاري مي كنند، مرتفع سازد تا بتوانند شرايط بهتري را براي سرمايه گذاري در اين بخش داشته باشند.
براي مشاركت و سرمايه گذاري خارجي در بخش معدن، قانون سرمايه گذاري خارجي وجود دارد و سرمايه گذاران داخلي نيز بايد زير چتري كه قانون معادن مشخص مي كند، فعاليت كنند.
با توجه به گذشت مدت زماني طولاني از اجراي قانون معادن، انجام اصلاحات در آ ن ضروري بوده و اين اصلاحات را كساني مي توانند پيشنهاد كنند كه در بخش معدني كشور فعال هستند اين افراد پيشنهادهاي خود را ارايه نموده اند و وزارت صنايع و معادن نيز با پذيرش نياز به انجام اصلاحات در اين قانون، بررسي و مطالعات لازم جهت اعلام نقطه نظر مشتركي در زمينه تغيير ضوابط و مقررات را انجام داده است و در صورت موثر واقع شدن اين قوانين سرمايه گذاران بخش خصوصي مي توانند از اين قانون بهره بيشتري بگيرند.

ماليات بر ارزش افزوده گام مثبتي در جهت اصلاح نظام مالياتي است
چنانچه معرفي ماليات بر ارزش افزوده مطابق با نظر اقتصاددانان متخصص باشد اين حركت مي تواند گام مثبتي در جهت اصلاح نظام مالياتي تلقي شود.
جمشيد پژويان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي در گفت و گو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: به دليل كوچك بودن پايه هاي مالياتي در كشور معرفي پايه هاي مالياتي جديد يكي از نيازهاي كشور است و ماليات بر ارزش افزوده مي تواند يكي از اين پايه ها باشد.
وي ادامه داد: پايه هاي مالياتي و نرخها كاملا به هم مرتبط است و به همين دليل هر تغييري در نظام مالياتي بايد در قالب يك مجموعه از اصلاحات قرار گيرد.
پژويان خاطر نشان كرد: اشكالاتي نيز به ماليات بر ارزش افزوده وارد است كه ناديده گرفتن آنها مي تواند كشور را با مشكلات بعدي مواجه كند.
وي متذكر شد: در دو دهه گذشته به تدريج در دنيا ماليات بر ارزش افزوده جايگزين ماليات بر مصرف شده است؛ ليكن در كشور ما به دليل عدم شكل گيري ماليات بر مصرف حركت به سوي ماليات بر ارزش افزوده بايد با دقت نظر بيشتري انجام شود.

مذاكرات واگذاري پروژه «گاز مايع طبيعي ايران» به شل وارد مرحله تازه اي شده است
مذاكرات واگذاري پروژه موسوم به «گاز مايع طبيعي ايران» (پرشين ال.ان.جي) به شركت انگليسي- هلندي شل وارد مرحله  پيشرفته اي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس بيژن زنگنه وزير نفت افزود: گروهي از شركت ملي نفت ايران كه اين هفته به لندن سفر كرده اند، در حال مذاكره با مسئولان شركت شل براي واگذاري اين پروژه به عنوان يكي از چهار پروژه گاز مايع طبيعي ايران به اين شركت هستند.
وي تصريح كرد: ما در حال مذاكره با اين شركت هستيم و مذاكرات ادامه دارد.
اين در حالي است كه سخنگوي شركت شل بدون تاييد برگزاري اين مذاكرات گفت: شركتهاي شل و رسپول با همكاري شركت ملي نفت ايران در حال بررسي اين پروژه هستند.
بنابراين گزارش، شركت شل اميدوار است، فرآيند پروژه در هفته هاي آينده وارد مرحله جديد فني و توسعه بازرگاني شود، ولي با اين حال پروژه را در مراحل اوليه توسعه مي داند.
در ادامه اين گزارش آمده است: در حالي كه زنگنه از احتمال نهايي شدن قرارداد مذكور با شل تا پايان سال جاري خبر داده است، مسئولان شركت شل حداقل دو سال زمان را براي نهايي شدن قرارداد برآورد كردند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۸
۳۰۹
۴۰,۰۰۰
حق تقدم معادن بافق
۳۱
۳۴۵
۷۷,۸۳۳
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۱۷۱
۱,۹۱۷
۴,۹۵۰,۰۰۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۳۰۰
۶,۳۰۱
۵۶۳,۷۳۲
بانك اقتصادنوين
۱,۴۶۹
۳۰,۸۶۲
۸۷,۷۶۷
گاز لوله
۱,۱۳۹
۲۳,۹۳۵
۶۱۹,۴۴۰
تجهيزات سديد
۳۲۵
۶,۸۳۳
۲۰,۰۰۰
فراوري موادمعدني
۵۱۶
۱۰,۸۵۲
۱,۰۵۱,۶۴۵
فولادكاويان
۴۶۵
۹,۷۸۳
۵۰,۷۰۰
باما
۱۷۶
۳,۷۰۳
۸۷۲,۹۵۴
معادن روي ايران
۳۲۱
۶,۷۵۵
۱۵,۰۰۰
ذغالسنگ نگين
۱۴۵
۳,۰۵۳
۵۹,۶۵۶
نوردولوله اهواز
۲۱۷
۴,۵۷۰
۸۰,۰۰۰
بسته بندي پارس
۱۰۵
۲,۲۱۲
۲۸,۹۷۰
شيمي داروپخش
۸۳
۱,۷۴۹
۴۰۶,۱۷۹
سالمين
۱۶۴
۳,۴۵۸
۵۱,۰۴۱
معدني دماوند
۱۹۴
۴,۰۹۹
۱۵۲,۰۴۸
ريخته گري تراكتور
۲۵۳
۵,۳۵۵
۷۷,۶۵۷
كالسيمين
۳۹۵
۸,۵۱۲
۴۰۴,۷۳۱
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۱۲۴
۲,۶۸۵
۱۵۶,۶۴۱
سرمايه گذاري توس گستر
۲۸۱
۶,۲۸۵
۶۰,۰۲۱
مس باهنر
۴۵۸
۱۰,۵۷۱
۴۸۶,۲۳۹
چادرملو
۱۳۴
۳,۱۳۵
۱۳۳,۵۲۵
محورسازان
۴۲۳
۱۰,۶۲۰
۲۳,۴۹۷
قطعات اتومبيل
۱۲۶
۳,۴۶۴
۴۱,۴۵۶
نورد آلومينيوم
۲۷۰
۸,۳۱۵
۳۹,۳۵۹
پارس دارو
۱۳۱
۴,۲۰۶
۲۹۶,۳۶۹
پارس خودرو
۵۲
۱,۷۷۵
۴۶,۸۳۳
قند شيرين خراسان
۳۵
۱,۴۰۸
۱۶۰,۸۲۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۸۳
۳,۶۲۹
۸,۳۴۷
كارتن ايران
۳۸
۱,۸۶۵
۳۳,۰۵۰
رينگ سازي مشهد
۱۲۰
۶,۳۹۱
۳,۶۶۰
حمل ونقل پتروشيمي
۲۳۶
۱۴,۱۴۹
۸۶,۸۷۶
داروجابرابن حيان
۱۱۱
۷,۵۰۶
۴۸,۶۰۱
بانك كارآفرين
۲۴۲
۱۷,۲۴۶
۱۰,۰۱۰
دارو رازك
۲۰
۱,۹۸۷
۸,۸۷۶
ساختمان اصفهان
۶۷
۷,۵۹۹
۱۱,۶۲۲
كنتورسازي ايران
۳۲
۳,۸۳۴
۲۹,۴۱۷
الكتريك خودرو
۴۳
۵,۴۴۸
۲۳۸,۷۷۹
ايران خودروديزل
۱۸۵
۲۵,۷۱۵
۱۶,۵۳۱
سيمان بجنورد
۲۱
۳,۲۵۶
۴۲,۳۹۶
ماشين آلات تراكتور
۱۶
۲,۸۴۷
۱۱,۰۸۴
كف
۸
۱,۵۷۸
۶۴,۳۹۶
فارسيت درود
۹
۲,۱۰۵
۱۴,۵۱۶
لاميران
۳۷
۱۰,۶۹۷
۲۹,۴۱۹
پتروشيمي ابادان
۱۲
۴,۰۸۶
۳۰,۶۶۱
سرمايه گذاري ساختمان
۲۲
۹,۱۴۱
۵۵,۳۶۸
پتروشيمي خارك
۹
۴,۲۰۱
۴۳,۹۸۱
سرمايه گذاري بازنشستگي
۳۲
۲۲,۱۹۷
۱۸,۲۲۷
خدمات انفورماتيك
۸
۶,۷۱۸
۱,۰۶۳,۶۹۴
ايران خودرو
۸
۶,۹۴۱
۱۰۰,۰۱۰
كيميدارو
۴
۴,۰۲۷
۱۲,۲۱۶
ايران مرينوس
۴
۹,۳۶۰
۱۷,۷۷۷
لاستيك سهند
۱
۲,۳۵۶
۲۱۰,۴۰۶
سرمايه گذاري سپه
۲
۵,۴۰۶
۱۲,۳۵۰
بهنوش
۳-
۲,۷۰۸
۱۶۹,۸۹۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۷۴-
۱۸,۱۷۱
۱۰۸,۸۵۶
سايپا
۳۱-
۵,۸۰۸
۶۰۷,۵۶۱
سرمايه گذاري غدير
۴۵-
۶,۶۷۷
۱۰۶,۱۷۲
پتروشيمي اراك
۴۰-
۴,۵۶۵
۱۹۴,۶۸۲
سرمايه گذاري ملي
۷۳-
۶,۱۱۶
۱۴۱,۷۳۸
سرمايه گذاري رنا
۱۹۶-
۱۲,۸۱۷
۲۲۹,۰۹۷
تراكتورسازي
۴۸-
۲,۶۴۶
۵۷۰,۵۴۳
سرمايه گذاريبوعلي
۱۴۹-
۷,۰۲۹
۵۳۸,۷۶۷
توسعه صنايع بهشهر
۱۹۲-
۸,۲۱۳
۶۹۸,۷۲۵
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۰۲-
۶,۱۹۷
۴۲۰,۱۱۲
سرمايه گذاري مسكن
۶۵۶-
۱۷,۴۹۱
۱۱۹,۷۳۰
زامياد
۸۲۲-
۲۰,۸۲۹
۵۷۸,۶۷۳
صنعتي دريايي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۱۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۴۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |