دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۲ - Apr 5, 2004
اوين، دركه و فرحزاد ساماندهي مي شوند
004260.jpg
اصلاح فضاهاي داخلي دره فرحزاد و اوين ، احداث پاركها و كاناليزه كردن مسيل ها از جمله اقدامات شهرداري براي تفرجگاههاي شمال تهران است
گروه شهري: طرح ساماندهي و توسعه تفرجگاه هاي قديمي شمال تهران شامل دره هاي اوين، دركه و فرحزاد در دستور كار شهرداري منطقه ۲ قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما در اين طرح بر توسعه و ساماندهي راه هاي ارتباطي نظير بزرگراه يادگار امام(ره)، فرحزاد و پاكنژاد تأكيد خواهد شد تا افراد طالب سفرهاي درون شهري به صورت روان و بدون مواجهه با چراغ و ترافيك به تفرجگاه هاي شمال تهران دسترسي داشته باشند.
خبرنگار ما به نقل از طاهايي شهردار منطقه ۲ مي نويسد: اصولاً دره هاي خوش آب و هواي تهران نظير دره فرحزاد و دركه شهروندان تهراني را در هر فرصت پيش آمده به سوي خود مي كشاند لذا دسترسي آسان و بدون ترافيك براي يك استراحت چندساعته و فراهم بودن مكاني براي پذيرايي از ميهمانان منطقه به همراه احداث فضاهاي تفريحي از جمله ضروريات است.
وي ادامه داد: اصلاح فضاهاي داخلي دره فرحزاد و اوين دركه، احداث پاركها، احداث و كاناليزه كردن مسيل ها و... از جمله اقدامات انجام شده است.

آبگرفتگي در خيابانهاي تهران
004263.jpg
بارش مداوم باران، كه از پريروز آغاز شده بود، ديروز منجر به آبگرفتگي در بسياري از معابر تهران شد و در بخش هايي از شهر اختلالات و راه بندان هاي ترافيكي ايجاد كرد .
گروه شهري: در پي بارش باران معابر عمومي تهران، دچار آبگرفتگي شد و مشكلات بسياري براي شهروندان به وجود آمد.
به گزارش خبرنگار ما، بارش نه چندان سنگين در ساعات اوليه ديروز يكبار ديگر نشان داد كه اين شهر حتي در مقابل بارش كم باران، بي دفاع است و براي رهايي از اين معضل ريشه دار بايد تمهيدات ويژه اي حتي قبل از فرا رسيدن فصل بارندگي برف و باران اتخاذ كرد.
اين گزارش مي افزايد: در بسياري از محله هاي شهر تهران، سرريز جوهاي فاضلاب، كف خيابان و معابر عمومي را مملو از آب و زباله كرد و حركت خودروها به كندي صورت گرفت.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي در گفت وگوي تلفني به خبرنگار ما ضمن تأييد آبگرفتگي ها، گفت: واقعيت اين است كه شهر تهران، بي قاعده ساخته شده و فاقد زير ساختهايي نظير تونل تأسيسات شهري و كانال جمع آوري آبهاي سطحي است و لذا وقوع آبگرفتگي ها، مساله اي قابل انتظار و طبيعي مي نمايد.
وي افزود: اصولا ابتدا زير ساختها را مي سازند و سپس شهر را بنا مي كنند، اما تهران، عكس اين روند علمي و منطقي به وجود آمده است.
وي افزود: شهري مثل تهران كه داراي شيب ۸ تا ۱۸ درجه در حد فاصل پل تجريش تا ميدان شهرري مي باشد در كنار فقدان زيرساختها، هيچگونه ابزار دفاعي و هدايت نزولات آسماني را ندارد و شيب تند نيز مزيد بر علت آبگرفتگي ها مي شود.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به رغم كاستي هاي ياد شده، مديريت شهري تهران تلاش مي كند كه شعاع و دامنه مشكلات ناشي از نزولات آسماني به حداقل برسد به نحوي كه ديروز ۶۰۰ مدير و ۵ تا ۶ هزار كارگر شهرداري تلاش كردند تا ميزان آبگرفتگي ها به حداقل برسد.
004233.jpg

كاظم پور دهكردي با بيان اين مطلب كه تا شبكه جمع آوري آبهاي سطحي ايجاد نشود، شاهد آبگرفتگي ها خواهيم بود اظهار اميدواري كرد هيأت دولت اعتبارات مورد نياز براي ساخت زيرساختها از جمله شبكه جمع آوري آبهاي سطحي را در اختيار مديريت شهر تهران قرار دهد تا بدين نحو براي هميشه، مشكل آبگرفتگي از فراروي شهروندان كنار زده شود.
همچنين عباس ندرلو ، كارشناس مديريت خدمات شهري در چرايي و علل وقوع آبگرفتگي در معابر تهران با اشاره به ظرفيت اندك نهرهاي كنار خيابانها و سرازير شدن آبهاي سطحي داخل آنها، گفت: اين امر در كنار شيب خيابانهاي شمال شهر و سرازير شدن فاضلاب آن به مناطق جنوبي و پايين دستي موجب شده است تا رانندگان براي جلوگيري از تصادف، سرعت خود را كم كنند و اين كار سنگيني ترافيك را دوچندان مي كند.
وي افزود: يكي ديگر از مهمترين عوامل ايجاد آبگرفتگي در تهران، زيرگذرهاي شهري هستند كه به علت نداشتن چاه فاضلاب يا قرار گرفتن اين چاهها در نقاط غيرمفيد از زير گذر ايجاد مي شوند. آبگرفتگي هميشگي خيابان هاي «شريعتي» و «ولي عصر» نمونه هاي بارزي از اين قبيل هستند كه مي توان به آنها اشاره كرد.به گفته ندرلو، عدم وجود پياده روهاي مناسب، عدم گنجايش نهرها در هدايت آب، روبسته شدن نهرها در محل تقاطع ها، ايجاد مانع و تجمع زباله در آنها از عوامل اصلي آبگرفتگي در تهران محسوب مي شوند.
ابعاد اندك نهرها، كمبود كانال ها و مسيل ها در محل تقاطع ها، قرار داشتن ريشه درختان در نهرها و تجمع زباله در اين مكان ها از ديگر علل بروز آب گرفتگي ها هستند.
تقاطع ها، نقاط برخورد وسايل نقليه، عابرين پياده و زهكشي ها نقاط و عوامل بحراني و بطور كلي نقاط خطرساز در آبگرفتگي ها را تشكيل مي دهند.
ندرلو افزود: همچنين عدم طراحي مهندسي بر ابعاد نهرها براي هدايت آب به عنوان ديگر علت مشكل آبگرفتگي جوي هاي كنار خيابان هاي تهران را مي توان ذكر كرد

امسال براي آخرين بار
نمايشگاه كتاب در محل دائمي نمايشگاههابرگزار مي شود
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل دائمي و سابق خود، محل دائمي نمايشگاهها در بزرگراه چمران، برگزار مي شود.
مدير روابط عمومي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در گفت وگو با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: از چند روز قبل هم توافق بر سر برگزاري نمايشگاه در يك محل و آن هم محل سابق، صورت گرفته بود، اما براي هماهنگيهاي بيشتر در جلسه ديروز نهادهاي ذي مدخل در اين كار فرهنگي بزرگ كه در محل شوراي شهر تهران برگزار شد، تأكيد شد كه به دليل اهميت فرهنگي و ملي و بين المللي اين رخداد بهتر است امسال نيز براي آخرين بار اين نمايشگاه در محل نمايشگاه بين المللي برگزار شود و از سال آينده به منظور اجتناب از مشكلات ترافيكي زياد براي شهروندان تهراني اين نمايشگاه در محل جديدي كه با همكاري شهرداري تأسيس خواهد شد برگزار مي گردد.مدير روابط عمومي هفدهمين نمايشگاه بين المللي همچنين گفت: در نشست شب گذشته، معاون شهردار تهران، اعضاي شوراي شهر، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نمايندگان اتحاديه و تعاوني ناشران و كتابفروشان تهران و قم، سازمان حمل و نقل شهري و ترافيك، نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي و اداره پست حضور داشتند كه در نهايت تصميم گرفته شد كه اين نمايشگاه فقط براي عرضه كتاب و بدون موارد جانبي كه موجب ازدحام مي گردد تشكيل گردد و هر يك از نهادهاي مرتبط در تسهيل كار نمايشگاه تلاشهاي جدي به عمل آورد.

با رفع مشكلات حقوقي
بانك شهرداري تهران امسال راه اندازي مي شود
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: با رفع مشكلات حقوقي براي تاسيس بانك شهرداري در سال ۸۳ ، تامين يكي از منابع درآمدي پايدار براي شهرداري تحقق خواهد يافت.
نادر شريعتمداري در گفتگو با خبرگزاري فارس پيگيري طرحهاي سال ۸۲ شورا در زمينه اصلاح ساختار مالي شهرداري و تدوين برنامه پنجساله شورا را از اولويتهاي كاري شوراي شهر در سال جديد دانست و تصريح كرد: الزام شهرداري براي شناسنامه دار كردن پروژه هاي عمراني، ايجاد كميته هاي نظارتي توسط كميسيون هاي عمران و شهرسازي و برنامه و بودجه شورا جهت نظارت بر عملكرد فني، مالي و اجرايي شهرداري از ديگر برنامه هاي شورا در سال ۸۳ است.
وي از احتمال راه اندازي سيستم بيمه براي ساختمانهاي شهر، بعد از تدوين برنامه جامع نظارت بر ساخت و ساز توسط شهرداري تهران خبر داد و تصريح كرد: اين اقدام مي تواند موجب افزايش ايمني ساختمانها و افزايش اطمينان مردم نسبت به مقاوم بودن بناهاي شهر و در نتيجه جذب سرمايه ها در اين راستا  شود.
وي با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته در زمينه تاسيس بانك شهرداري تهران، در خصوص موانع موجود براي راه اندازي اين بانك اظهار داشت: بانك مركزي با استناد به يكي از ضوابط احداث بانك خصوصي، معتقد است كه بخشهاي عمومي نمي توانند جزو سهامداران اصلي چنين بانكي باشند و شهرداري نيز به عنوان يك نهاد عمومي از اين قاعده مستثني نيست.

تعيين تكليف واحدهاي تجاري بدون مجوز در منطقه ۱۷
گروه شهري: معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۱۷گفت: بنابه مصوبه اخير شوراي اسلامي شهر تهران مالكيني كه واحدهاي تجاري آنها تا قبل از ۲۰تير۸۰ داراي سابقه تجاري بوده و تاكنون موفق به دريافت مجوز نشده اند مي توانند نسبت به تثبيت واحدهاي تجاري خود اقدام نمايند. وي افزود: مالكيني كه تا پايان تيرماه سال ۸۳ نسبت به تعيين تكليف اين گونه واحدهاي تجاري به شهرداري مراجعه كنند از تخفيف معادل پنجاه درصدي در نظر گرفته شده براي اين واحدهاي تجاري مي توانند استفاده نمايند.وي با اشاره به اين مطلب گفت: در سال ۸۳ اقدامات خوبي از سوي شوراي اسلامي شهر تهران براي اين واحدهاي تجاري و املاك مسكوني بلاتكليف صورت گرفته، كه اميدواريم مالكين بتوانند هرچه سريعتر از اين بلاتكليفي  رها شوند.

با تصويب شوراي شهر
جذب بازنشستگان در شهرداري تهران ممنوع شد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران طرح ۲ فوريتي بكارگيري بازنشستگان در شهرداري تهران، سازمان ها و شركت هاي تابعه آن را به منظور جذب و بكارگيري نيروهاي جوان و كارشناس تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز در جلسه اي رسمي و بدون حضور مستمع اشتغال مجدد افراد بازنشسته در شهرداري را جز در موارد استثناء ممنوع دانست و در ماده واحده اي بكارگيري مجدد اين گونه افراد را منوط به موافقت شهردار، رعايت قوانين و مقررات مربوطه و تصويب شوراي شهر دانست و از شهرداري خواست ليست افراد مشمول اين ماده واحده را حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري جهت تصويب به شوراي شهر ارائه دهد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر در پايان جلسه ديروز با اشاره به لوايح مطرح شده گفت: در اين جلسه لايحه مجوز ساخت پاركينگ طبقاتي  هما (روبروي هتل هما) مسكوت ماند و براي بررسي و استفاده از نظريات كارشناسي به كميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شورا ارجاع شد.
وي درباره بررسي اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه مجوز اخذ بهاي خدمات از تالارها و باشگاههاي پذيرايي ورستوران ها نيز گفت: قرار شد كميسيون برنامه و بودجه نامه اي تكميلي در اين خصوص تهيه و به فرمانداري ارسال كند.
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت لايحه آئين نامه اجرايي مصوبه اعطاي وام ازدواج به زوج هاي جوان به تصويب رسيد و جهت بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.

ضرورت تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي تهران
شركت واحد ۴۰ ميليارد تومان كسري بودجه دارد
سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اعلام كرد :بودجه پيشنهادي شركت واحد براي ارائه خدمات ايده آل به شهروندان ۲۲۸ ميليارد تومان بوده است كه تنها ۱۸۸ ميليارد تومان از بودجه پيشنهادي شركت واحد محقق مي شود.
به گزارش ايسنا، مهدي هاشمي كسري بودجه ۴۰ ميليارد توماني شركت واحد اتوبوسراني را خاطر نشان كرد و گفت: بخش عمده اي از يارانه ها و عوارض سوخت كه در اختيار سازمان شهرداري هاي كشور قرار مي گيرد، بايد به نسبت جمعيتي و خدمات شهرها توزيع شود، در حالي كه شركت واحد سهم واقعي خود از اين ميزان را دريافت نمي كند، لذا طي جلسات مختلف به دنبال تامين كسري بودجه از اين طريق هستيم، چرا كه در غير اين صورت مجبور به حذف خدمات دست دوم و سوم شركت واحد هستيم.
سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه بيان كرد: همچنين امسال بيش از ۷۰ ميليارد ريال بليت رايگان در اختيار اقشار مختلف جامعه قرار مي گيرد، اما ما به دنبال آن هستيم كه كل خدمات شركت واحد به شهروندان به صورت رايگان باشد، و اجرايي شدن اين طرح نيازمند اضافه شدن ۳۵۰ ميليارد ريال به اعتبارات شركت واحد است.
وي با اشاره به اينكه اتوبوسهاي ساخت داخل از نظر قيمت، كيفيت و تامين آسايش مسافران قابل رقابت با اتوبوسهاي خارجي نيست، تصريح كرد: ما درصدد متقاعد كردن مسئولان جهت وارد كردن اتوبوسهاي خارجي هستيم كه تاكنون نتوانسته ايم مجوز ورود اين اتوبوسها را اخذ كنيم.وي اظهار داشت: امسال هيچگونه افزايش قيمت بليت اتوبوس در خطوط شهري تهران و حومه نخواهيم داشت.

نگاه
مدير عامل ايران خودرو: قيمت خودرو ، امسال ثابت مي ماند
004230.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |