بارش مداوم باران، كه از پريروز آغاز شده بود، ديروز منجر به آبگرفتگي در بسياري از معابر تهران شد و در بخش هايي از شهر اختلالات و راه بندان هاي ترافيكي ايجاد كرد .
گروه شهري: در پي بارش باران معابر عمومي تهران، دچار آبگرفتگي شد و مشكلات بسياري براي شهروندان به وجود آمد.
به گزارش خبرنگار ما، بارش نه چندان سنگين در ساعات اوليه ديروز يكبار ديگر نشان داد كه اين شهر حتي در مقابل بارش كم باران، بي دفاع است و براي رهايي از اين معضل ريشه دار بايد تمهيدات ويژه اي حتي قبل از فرا رسيدن فصل بارندگي برف و باران اتخاذ كرد.
اين گزارش مي افزايد: در بسياري از محله هاي شهر تهران، سرريز جوهاي فاضلاب، كف خيابان و معابر عمومي را مملو از آب و زباله كرد و حركت خودروها به كندي صورت گرفت.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي در گفت وگوي تلفني به خبرنگار ما ضمن تأييد آبگرفتگي ها، گفت: واقعيت اين است كه شهر تهران، بي قاعده ساخته شده و فاقد زير ساختهايي نظير تونل تأسيسات شهري و كانال جمع آوري آبهاي سطحي است و لذا وقوع آبگرفتگي ها، مساله اي قابل انتظار و طبيعي مي نمايد.
وي افزود: اصولا ابتدا زير ساختها را مي سازند و سپس شهر را بنا مي كنند، اما تهران، عكس اين روند علمي و منطقي به وجود آمده است.
وي افزود: شهري مثل تهران كه داراي شيب ۸ تا ۱۸ درجه در حد فاصل پل تجريش تا ميدان شهرري مي باشد در كنار فقدان زيرساختها، هيچگونه ابزار دفاعي و هدايت نزولات آسماني را ندارد و شيب تند نيز مزيد بر علت آبگرفتگي ها مي شود.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به رغم كاستي هاي ياد شده، مديريت شهري تهران تلاش مي كند كه شعاع و دامنه مشكلات ناشي از نزولات آسماني به حداقل برسد به نحوي كه ديروز ۶۰۰ مدير و ۵ تا ۶ هزار كارگر شهرداري تلاش كردند تا ميزان آبگرفتگي ها به حداقل برسد.
كاظم پور دهكردي با بيان اين مطلب كه تا شبكه جمع آوري آبهاي سطحي ايجاد نشود، شاهد آبگرفتگي ها خواهيم بود اظهار اميدواري كرد هيأت دولت اعتبارات مورد نياز براي ساخت زيرساختها از جمله شبكه جمع آوري آبهاي سطحي را در اختيار مديريت شهر تهران قرار دهد تا بدين نحو براي هميشه، مشكل آبگرفتگي از فراروي شهروندان كنار زده شود.
همچنين عباس ندرلو ، كارشناس مديريت خدمات شهري در چرايي و علل وقوع آبگرفتگي در معابر تهران با اشاره به ظرفيت اندك نهرهاي كنار خيابانها و سرازير شدن آبهاي سطحي داخل آنها، گفت: اين امر در كنار شيب خيابانهاي شمال شهر و سرازير شدن فاضلاب آن به مناطق جنوبي و پايين دستي موجب شده است تا رانندگان براي جلوگيري از تصادف، سرعت خود را كم كنند و اين كار سنگيني ترافيك را دوچندان مي كند.
وي افزود: يكي ديگر از مهمترين عوامل ايجاد آبگرفتگي در تهران، زيرگذرهاي شهري هستند كه به علت نداشتن چاه فاضلاب يا قرار گرفتن اين چاهها در نقاط غيرمفيد از زير گذر ايجاد مي شوند. آبگرفتگي هميشگي خيابان هاي «شريعتي» و «ولي عصر» نمونه هاي بارزي از اين قبيل هستند كه مي توان به آنها اشاره كرد.به گفته ندرلو، عدم وجود پياده روهاي مناسب، عدم گنجايش نهرها در هدايت آب، روبسته شدن نهرها در محل تقاطع ها، ايجاد مانع و تجمع زباله در آنها از عوامل اصلي آبگرفتگي در تهران محسوب مي شوند.
ابعاد اندك نهرها، كمبود كانال ها و مسيل ها در محل تقاطع ها، قرار داشتن ريشه درختان در نهرها و تجمع زباله در اين مكان ها از ديگر علل بروز آب گرفتگي ها هستند.
تقاطع ها، نقاط برخورد وسايل نقليه، عابرين پياده و زهكشي ها نقاط و عوامل بحراني و بطور كلي نقاط خطرساز در آبگرفتگي ها را تشكيل مي دهند.
ندرلو افزود: همچنين عدم طراحي مهندسي بر ابعاد نهرها براي هدايت آب به عنوان ديگر علت مشكل آبگرفتگي جوي هاي كنار خيابان هاي تهران را مي توان ذكر كرد