دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۲ - Apr 5, 2004
بررسي تحليلي اظهارات كالين پاول درباره گزارش نادرست به شوراي امنيت
اعتراف به خطا
004209.jpg
سحرگاه ۲۰ مارس ۲۰۰۳ هفتاد و پنج دقيقه از ضرب الاجل صدام براي ترك عراق گذشته بود كه نيروهاي آمريكايي اولين حملات خود را به بغداد آغاز كردند. بلافاصله بعد از شنيده شدن صداي انفجارات در قلب عراق، آري فليشر سخنگوي كاخ سفيد در مقابل دوربين هاي تلويزيوني، آغاز جنگ عراق را اعلام كرد. او گفت: «اولين مراحل خلع سلاح عراق آغاز شد.»
تمام بهانه اصلي نبردي كه جرج بوش رئيس جمهوري آ مريكا، عمليات آزادسازي عراقش مي خواند در اين جمله نهفته بود. گرچه گزارشهاي بازرسان ويژه تسليحاتي، از نبود هرگونه سلاح يا تاسيسات ساخت سلاحهاي كشتارجمعي در عراق خبر مي داد و دنيا فرياد مخالفت با جنگ سرداده بود، آمريكا و انگليس مصرانه بر خطرسلاحهاي كشتارجمعي صدام تاكيد كرده و بي آن كه به راي منفي  سازمان ملل توجه كنند، حمله به بغداد را شروع كردند. البته پافشاري كاخ سفيد بر اين امر مدتها پيش از جنگ آغاز شده بود .۲۹ دسامبر ۲۰۰۱، بوش به بغداد هشدار داد كه در صورت ادامه جلوگيري از بازگشت بازرسان تسليحاتي كه عراق را در سال ۱۹۹۸ ترك كرده بودند، به زور متوسل خواهد شد. چندي بعد نيز در سخنراني اش ايران، عراق و كره شمالي را محور شرارت خوانده و اظهار داشت كه عليه اين كشورها وارد عمل خواهد شد.
۱۲ سپتامبر ۲۰۰۲ رئيس جمهوري آمريكا طي سخناني در سازمان ملل اين سازمان را به همراهي در خلع سلاح فوري عراق فراخواند و تهديد كرد كه اگر مداخله بين المللي در اين باره صورت نگيرد كاخ سفيد به تنهايي دست به كار مي شود.
اين اظهارات بوش از همان ابتدا با مخالفت مجامع بين المللي و سازمان ملل مواجه شد. برخي همسايگان عراق و كشورهاي اروپايي سعي بر آن داشتند كه صدام حسين را به پذيرش ورود بازرسان تسليحاتي به عراق راضي كنند. ۴ روز پس از تهديد كاخ سفيد، بغداد بازگشت بازرسان تسليحاتي را بدون هيچ پيش شرطي پذيرفت. با اين وجود تلاشهاي تبليغاتي واشنگتن و لندن براي بال و پر دادن به پرونده سلاحهاي كشتارجمعي عراق همچنان ادامه داشت. بوش و اطرافيانش معتقد بودند كه صدام به صد ترفند مي تواند سلاحها را از ديد بازرسان پنهان كند. در مقابل، سكوت بغداد هر از چندگاهي به تكذيب و انكار ادعاهاي آمريكا و انگليس مبدل مي شد. ۲۴ سپتامبر، لندن پرونده جنجال برانگيزي را در مورد برنامه تسليحاتي عراق منتشر كرد كه در آن ادعا شده بود، صدام حسين قادر است سلاحهاي كشتارجمعي اش را ظرف ۴۵ دقيقه فعال كند. همان پرونده اي كه بعدها به كشته شدن ديويد كلي كارشناس تسليحاتي انگليس و رسوايي توني بلر نخست وزير اين كشور انجاميد.
در هر حال شوراي امنيت در واپسين ماه ۲۰۰۲ قطعنامه ۱۴۴۱ را پذيرفت كه پيش نويس آن توسط واشنگتن و لندن تهيه شده بود و پاكسازي عراق از سلاح كشتارجمعي به عنوان يكي از مهمترين مفاد در آن جاي داشت. بدين ترتيب بازرسان سازمان ملل پس از ۴ سال در بيست و هفتم ۲۰۰۲ به عراق بازگشتند. بغداد پذيرفته بود كه بازرسان بي هيچ مانعي تمام مراكز مورد نظر خود را بازرسي كنند حتي كاخهاي صدام حسين از اين امر مستثني نبودند. مدتي از حضور بازرسان در عراق گذشت اما هيچ نشانه اي مبني بر وجود سلاحهاي كشتارجمعي بدست نيامد. هر از گاهي ترديدها و شبهاتي در مورد برخي كارخانه ها و كاخهاي صدام شدت مي گرفت اما پس از بازرسي جواب همچنان منفي بود. در اين ميان از يك سو صدام هنوز بر مواضع خود درباره عدم وجود تسليحات سرسختانه ايستاده بود و از ديگر سو بوش و بلر بر فشارهاي رواني و جوسازي عليه بغداد ادامه مي دادند.در پانزدهمين روز ماه آغازين ۲۰۰۳، بيش از ۵۰ هزار سرباز آمريكايي در خليج فارس مستقر شده و ۲۰ هزار سرباز ذخيره نيز فرمان آماده باش گرفتند و پنج روز بعد نيز هشت كشور اروپايي كه انگليس، ايتاليا و لهستان هم در آن جاي داشتند نامه اي را در حمايت از عمليات نظامي آمريكا عليه عراق امضا كردند اين در حالي بود كه نه اثري از سلاحهاي كشتار جمعي بدست آمده و نه سازمان ملل به لزوم مداخله نظامي در عراق معتقد بود.
كالين پاول وزير خارجه آمريكا در سخنراني اش در شوراي امنيت در پنجم فوريه ۲۰۰۳ با اشاره به وجود مداركي مبني بر نقض تعهدات بغداد در قبال بازرسان تسليحاتي صدام را به عدم همكاري شفاف با بازرسان سازمان ملل متهم كرد. . سه روز پس از سخنراني تهديدآميز پاول، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل اعلام كرد در صورت به بن بست رسيدن راه هاي مسالمت آميز براي خلع سلاح عراق، هرگونه مداخله نظامي بايد با تاييد سازمان ملل صورت گيرد.با اين حال بازرسان همچنان هيچ اثري از سلاحهاي مورد ادعاي انگليس و آمريكا در عراق نيافته علاوه بر آن تقريبا با هيچ ممانعتي از سوي رژيم بعث در اين بازرسي ها مواجه نشده بودند. چندي پس از بيانات كوفي عنان، فرانسه، آلمان، روسيه و بلژيك با ابراز مخالفتشان با منطق جنگ عليه عراق، خواهان شدت گرفتن و افزايش بازرسي ها و ادامه حضور بازرسان در اين كشور شدند اما جبهه موافق جنگ به سركردگي آمريكا و انگليس نيز آرام ننشسته و به افزايش نيرو در اطراف عراق پرداختند.
در آخرين روزهاي پيش از حمله به عراق، از بغداد خواسته شد تا تمام اسناد و مدارك مربوط به آزمايشها و تلاش اين كشور براي دستيابي به سلاح كشتار جمعي و تسليحات هسته اي را فاش كند. رژيم بعث ابتدا با اين امر مخالفت كرد اما پس از چندي پرونده ۲ هزار صفحه اي را به همراه چندين ديسك اطلاعاتي در اختيار بازرسان سازمان ملل قرار داد. گرچه مطلبي از اين برگه ها بدست نيامد. سرانجام در حالي كه دهها ميليون انسان در اروپا و ديگر نقاط جهان دست به تظاهرات عليه آمريكا و انگليس زده بودند، نيروهاي ائتلاف پس از ضرب الاجل ۴۸ ساعته به صدام براي ترك عراق بمباران بغداد را آغاز كردند.اكنون يك سال از اين جنگ ويرانگر كه به نام امن شدن منطقه و بي خانمان شدن صدها زن و كودك عراقي انجاميد مي گذرد. صدام دستگير شد، نيروهاي آمريكايي در كاخ هاي رئيس جمهوري سرنگون شده عراق در تكريت مستقر شده اند اما هنوز نه تنها اثري از سلاحهايي كه بوش و بلر ادعا مي كردند و هشدار مي دادند بدست نيامد كه حتي جنگ طلبان هر روز با رسوايي بيشتري روبرو شده و ناچار به سخنرانيهاي نقيض سخنان پيش از جنگ مي شوند. گرچه پس از اشغال عراق و كشف نشدن سلاحهاي كشتارجمعي ابتدا كاخ سفيد و طرفدارانش مدعي شدند كه صدام همه سلاحها را منهدم كرده بود اما اكنون از يك سو با ناامني هاي عراق و ناتواني از برقراري امنيت در اين كشور جنگ زده مواجهند از ديگر سو از متقاعدكردن افكار عمومي جهان بازمانده اند.
در اولين روزهاي سال ۲۰۰۴ زماني كه ديويد كلي مسئول آمريكايي پيگيري عملكرد و گزارش هاي بازرسان تسليحاتي سازمان ملل در عراق از سمتش در دولت بوش استعفا داد سرويس هاي امنيتي انگليس و آمريكا را به غلوكردن و شاخ و برگ دادن دروغين به پرونده سلاحهاي كشتار جمعي عراق متهم كرد، اوضاع براي نيروهاي ائتلاف سخت تر شد اين در حالي است كه بلر پيش از بوش در اين دام گرفتار شده بود و ديويد كلي با افشاگريهايش در BBC پرده از دروغ پردازيهاي انگليس درباره خطر تسليحاتي عراق برداشت. سخنان روز جمعه گذشته وزير امور خارجه آمريكا مبني بر اين كه اطلاعات سيا در مورد تسليحات عراق چندان مستدل نبوده و اطلاعات مختلف درباره آزمايشگاه هاي سيار تسليحات شيميايي و ميكروبي در عراق كه وي آنها را پيش از تهاجم در اختيار سازمان ملل قرار داده بود قابل اطمينان نبوده اند بارديگر دروغين بودن بهانه هاي آغاز جنگ را آشكار كرد. اظهارات كالين پاول، توني بلر نخست وزير انگليس را نيز بر سر دلايل واردكردن انگليس به جنگ عراق تحت فشار جديدي قرار داده است. اين اظهارات منتقدان جنگ در لندن را بر آن داشته كه از دولت بلر خواستار توضيح در اين باره شوند كه آيا ادعاهايش در مورد برنامه هاي تسليحاتي عراق از همان منبع اطلاعات آمريكا بوده يا نه.
داگ هندرسون معاون حزب كارگر انگليس و يكي از مقامهاي پيشين دولت اين كشور خواستار پاسخگويي دولت بلر به پارلمان شد.
وي افزود: اگر وزارت خارجه آمريكا مردم اين كشور را گمراه كرده است به نظر مي رسد كه ما نيز با همان اطلاعات نادرست در كشورمان گمراه شده ايم.

واكنش سازمان كنفرانس اسلامي و شوراي همكاري خليج
فارس به يورش نظاميان صهيونيستي به مسجد الاقصي
004206.jpg
شوراي  همكاري  خليج  فارس  و سازمان  كنفرانس  اسلامي  يورش  روز جمعه  گذشته  نظاميان  رژيم  صهيونيستي  را به  نمازگزاران  در مسجد الاقصي  به  شدت  محكوم  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رياض  عبد الواحد بلقزيز دبير كل  سازمان  كنفرانس  اسلامي  در بيانيه اي  حمله اسرائيل  را به  اماكن  مقدس  محكوم  كرد و افزود: اقدام  تل  آويو در حمله  به  اماكن  مقدس  در چهار چوب  سياست  خصمانه اي  است  كه  اسرائيل  به  آن  عادت  كرده  است .
بلقزيز از جامعه  بين  المللي  و به  ويژه  كميته  چهار جانبه  متشكل  از سازمان  ملل  متحد، آمريكا، اتحاديه  اروپا و روسيه  خواست  براي  پايان  دادن  به  حملات  اسرائيل  به  مردم  فلسطين  و تلاش  براي  تأمين  حمايت  بين المللي  لازم  از فلسطينيان ، رهبران  فلسطيني  و اماكن  مقدس  تلاش  كنند.
عبد الرحمن  العطيه  دبير كل  شوراي  همكاري  خليج  فارس  نيز اقدامات  و تهديدات  خطرناك  و بحران  زاي  ناشي  از اقدامات  خصمانه اسرائيل  را در صحن هاي  مسجد الاقصي  در سرزمينهاي  اشغالي  محكوم  كرد.
العطيه  در سخناني  كه  خبرگزاري  عربستان  آن را منتشر  كرد بر مخالفت  قاطع  شوراي  همكاري  خليج  فارس  با سياست  تحريك  آميز، سلطه  طلبانه ، خصمانه و تروريسم  دولتي  كه  نخست  وزير اسرائيل  بر ضد مردم  بي دفاع  فلسطين  اعمال  مي كند، تأكيد كرد.
از سوي ديگر ياسر عرفات رييس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: اسراييل همچنان به دشمني خود نسبت به ملت فلسطين، مقدسات اسلامي و مسيحي ادامه مي دهد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، عرفات افزود: همانطور كه مشاهده،  شد در حالي كه مسلمانان مشغول انجام فريضه نماز جمعه بودند، نيروهاي اسرائيلي به حريم مسجد الاقصي حمله كردند. وي افزود: پس از حمله به مسجد الاقصي، اسرائيل به عمليات جنايت كارانه خود در نابلس، طولكرم و نوار غزه و ديگر شهرهاي فلسطين ادامه داد.

مظنونان انفجار مادريد خود را منفجر كردند
004203.jpg
دولت  اسپانيا اعلام  كرد: سه  مظنون  كه  در ارتباط با بمب  گذاريهاي قطار در مادريد تحت  پيگرد قرار داشتند و يك  افسر پليس  براثر انفجاري  كه مظنونين  پس  از محاصره  پليس  صورت  دادند كشته  شدند.به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از مادريد، «آنخل  آسيبيس » وزير كشوراسپانيا در يك  كنفرانس  خبري  گفت : «فعلا مي توانم  به  شما بگويم  سه  جنازه  مظنونين  تروريست  كه  ممكن  است  خود را كشته  باشند وجود دارد.»
وي  افزود: يك  افسر پليس  در جريان  عمليات  در منطقه  لگانس  در جنوب غربي  مادريد كشته  و يازده  نفر ديگر زخمي  شده اند .به گفته  وزير كشور اسپانيا، واحدهاي  پليس  اسپانيا شامگاه  شنبه  درتعقيب  مظنونين  انفجار مادريد وارد آپارتمان  شدند.وي  افزود وقتي  كه  افراد داخل  آپارتمان  حضور پليس  را تشخيص  دادند به  تيراندازي ، فرياد زدن  و سرود خواندن  به  زبان  عربي  مبادرت  كردندآسيبيس  اظهار داشت : پليس  در صدد حمله  به  آپارتمان  بود كه  ناگهان  مظنونين  انفجار مهيبي  صورت  دادند.
وزير كشور اسپانيا احتمال  داد يك  مظنون  ديگر پيش  از محاصره  منطقه  توسط پليس  گريخته  باشد ولي  وي  نتوانست  آن را تاييد كند.به گفته  شاهدان  عيني ، نماي  سه  طبقه  از يك  بلوك  آپارتماني  كه  مظنونين  درآن  پناه  گرفته  بودند بر اثر انفجار از ساختمان  جدا شد.
خبرنگار رويتر در محل  حادثه  گزارش  داد، دو چرخبال  بر فراز منطقه به  پرواز در آمده  و نورافكن هاي  جستجوگر خود را روي  منطقه اي   انداختند كه عمليات  جريان  داشت .

كوتاه از سياست جهان
برزيل بازرسان هسته اي را نپذيرفت
دولت برزيل از دادن اجازه به بازرسان هسته اي سازمان ملل براي بازرسي از تاسيسات غني سازي اورانيوم درحال ساخت نزديك ريودوژانيرو خودداري كرده است.
روزنامه واشنگتن پست ديروز به نقل از ديپلمات هاي آژانس بين المللي انرژي هسته اي در وين نوشت، آژانس و برزيل در ارتباط با يكديگر به مشكل برخورده اند. برزيل مي گويد اين تاسيسات اورانيوم سبك براي استفاده در نيروگاه هاي برق توليد مي كند نه اورانيوم سنگين براي استفاده در تسليحات هسته اي.اما مقامات برزيلي از دادن اجازه به بازرسان آژانس براي بازديد از اين تاسيسات خودداري مي كنند.
واشنگتن پست به نقل از ديپلمات ها در وين نوشت، اين موضوع درحال تبديل شدن به يك رويارويي ديپلماتيك است و اين نگراني را ايجاد كرده كه نوع جديدي از رقابت هسته اي در جريان است؛ رقابتي كه ويژگي آن پيگيري جسورانه براي توليد سلاح هاي اتمي نيست بلكه توليد آرام و قانونمند فن آوري پيشرفته براي توليد انرژي هسته اي است كه مي تواند به سرعت به يك برنامه تسليحاتي تبديل شود.متخصصان و تحليلگران امور عدم تكثير سلاح مي گويند اگر آمريكا و سازمان ملل كاري براي توقف برنامه هسته اي برزيل انجام ندهند و بر بازرسي ها پافشاري نكنند، تلاش كاخ سفيد براي مقابله با برنامه هاي هسته اي ايران و كره شمالي تضعيف مي شود.فعاليت هسته اي برزيل در نيروگاهي اطراف ريودوژانيرو طبق معاهدات بين المللي قانوني است اما بايد تحت بازرسي سازمان ملل باشد. اما مقامات برزيلي حفظ اطلاعات را دليل ممانعت از بازرسي بازرسان آژانس اعلام كرده اند.
پيشنهاد تازه كره شمالي براي توقف برنامه هسته اي
منابع خبري در كره جنوبي اعلام كردند، كره شمالي به چين خبر داده كه حاضر است در مقابل «اقدامات متقابل»، فعاليت هسته اي خود را متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خبرگزاري رسمي كره جنوبي با اعلام اين خبر نوشت، در سفر اخير وزير خارجه چين به پيونگ يانگ، مقامات كره شمالي اين موضع خود را فاش كردند.
كره شمالي پيش از اين نيز گفته است در مقابل دريافت امتيازاتي از آمريكا حاضر است فعاليت صنايع هسته اي خود را متوقف كند. اين امتيازات شامل دادن تضمين هاي امنيتي و كمك اقتصادي از سوي آمريكاست.
يك دقيقه سكوت براي رواندا
004212.jpg

دبير كل  سازمان  ملل  متحد از دولتها و ملتهاي  جهان  خواست  تا به  منظورهمدردي  با ۸۰۰ هزار قرباني  نسل  كشي  سال  ۱۹۹۴ در رواندا، ساعت  ۱۲ ظهر چهارشنبه  ۷ آوريل  (۱۹ فروردين) يك  دقيقه  سكوت  كنند.
به  گزارش  مركز اطلاعات  سازمان  ملل  متحد، كوفي  عنان  از دولتمردان ،جوامع  مدني ، فرهيختگان ، استادان  دانشگاهها، دانشجويان ، دانش آموزان ،كارمندان ، كارگران  و قشرهاي  مختلف  جوامع  كشورهاي  عضو ملل  متحد،همچنين  كارمندان  سازمان  ملل  خواست  تا در اين  روز به  ياد قربانيان نسل  كشي  در رواندا و در تقبيح  عمل  غيرانساني  نسل  كشي  يك  دقيقه  سكوت كنند.
سازمان  ملل  از مطبوعات  و رسانه هاي  ديداري ، شنيداري  خواست  تا در ۱۹ فروردين  با چاپ  و پخش  مطالب  آگاهي  دهنده  درباره  اين واقعه  ننگين  در تاريخ  بشر كه  موجب  مرگ ۸۰۰ هزار انسان  بي  دفاع  شد، براي  جلوگيري  از وقوع  حوادث  مشابه  راهكارهاي  اصولي  ارائه  دهند.
مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد در قطعنامه اي  در ۲۳فوريه  ۲۰۰۴، روز هفتم آوريل را به عنوان  روز بين المللي  تامل  درباره  نسل  كشي  سال  ۱۹۹۴ رواندا نامگذاري  كرده  است .
ابوبكر البشير: القاعده دست پرورده آمريكاست
ابوبكرالبشير كه  گفته  مي شود رهبر جماعت  اسلامي  اندونزي  است  گفت : جماعت اسلامي و شبكه القاعده  دست  پرورده  آمريكا با هدف  از بين  بردن  اسلام  هستند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  ابوبكر البشير اين  مطلب  را در يك  مصاحبه اختصاصي  با خبرنگار اين  شبكه  در زندان  عنوان  كرد.قرار است  او در اواخر ماه  جاري  از زندان  آزاد شود يك  دادگاه  در  اندونزي البشير را از هرگونه  اتهامات  تروريستي  مبرا كرده  است  البشير افزود: اوبدليل  فشار آمريكا به  اندونزي  زنداني  شده  است .ابوبكر البشير گفت: دولت  آمريكا و جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا مرا بدليل انتخابات  در آمريكا و پيدا نكردن  اسامه  بن  لادن  رئيس  شبكه  القاعده  هدف قرار داده اند. او خاطر نشان  كرد من  تنها سپربلا واقع  شده ام .
پنج  پليس  در حمله  افراد ناشناس  در كراچي  كشته  شدند
افراد مسلح  ناشناس  سحرگاه  ديروز با حمله  به  يك  كلانتري  در شهر كراچي مركز ايالت  سند پاكستان  پنج  پليس  از جمله  يك  معاون  بازرس  را كشته  و يك نفر ديگر را مجروح  كردند.
به  گزارش  تلويزيون  دولتي  پاكستان ، در اين  حمله  كه  در منطقه  «گلستان جوهر» صورت  گرفت ، مهاجمان  با ورود به  اين  مركز به  سوي  نيروهاي  پليس تيراندازي  كردند.
بنابراين  گزارش ، پليس  به  سوي  مهاجمان  آتش  گشود كه  در نتيجه  يك  نفر ازحمله كنندگان  نيز كشته  شد. مهاجمان پس از اين  حمله  از محل  گريختند.
شهر بندري  كراچي  ۱۲ ميليون  نفر جمعيت  دارد و بزرگترين  مركز تجاري پاكستان  به  شمار مي رود.

احتمال ابطال انتخابات در هفت شهر كشور
خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس كسب اطلاع كرد كه انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي انتخابيه لاهيجان، بهبهان، فلاورجان، اسفراين، كهنوج، آزادشهر و شيروان باطل اعلام شده است.
گفته مي شود اين مسئله به منتخبان اين حوزه هاي انتخابيه اعلام شده است. نديمي، شجاع پوريان، نوروززاده و آفريده در گفت وگو با خبرنگار ما اين خبر را مورد تأييد قرار دادند.

دو هزار نظامي جديد آمريكايي به افغانستان اعزام مي شوند
آمريكا خود را براي تهاجم بهاره در افغانستان بر ضد بقاياي طالبان و القاعده آماده مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، قرار است نخستين گروه از سربازان تازه نفس آمريكايي كه تعداد آنها به دو هزار نفر مي رسد در هفته جاري وارد اين كشور شوند. با استقرار اين دو هزار سرباز تعداد كل سربازان آمريكايي مستقر در افغانستان به ۱۵ هزار نفر مي رسد.
از سوي ديگر ژنرال «عبدالرحيم وردك» معاون اول وزارت دفاع ملي افغانستان اعلام كرد: استقرار نيروهاي خارجي در افغانستان بدون ترديد موقت است و هر زماني كه ارتش ملي كشور داراي قابليتهاي لازم شود، اين نيروها افغانستان را ترك خواهند كرد.
در همين حال مقامات افغانستان ديروز اعلام كردند نيروهاي امنيتي اين كشور پس از كشف يك محموله تسليحاتي در شهر كابل سه نفر را بازداشت كردند و نيروهاي تأمين امنيت در افغانستان (ايساف) دو بمب را نزديك مقر نيروهاي خارجي كشف و خنثي كردند.

روزنامه الرياض:
۲۰ هزار سرباز آمريكايي در مرز ايران و عراق مستقر شدند
روزنامه الرياض چاپ عربستان سعودي از حضور نظامي آمريكا در امتداد مرز ايران با عراق خبر داد.به گزارش خبرگزاري فارس الرياض به نقل از منابع آگاه نوشت: نيروهاي آمريكايي استقرار ۲۰ هزار سرباز به همراه خودروهاي زرهي، نفربرها، سكوهاي موشك زمين به هوا و زمين به زمين را در امتداد مرزهاي ايران و عراق آغاز كرده اند.به گفته اين منابع، نيروهاي آمريكايي اين تحركات را از نيمه ماه فوريه گذشته (اسفند) آغاز كرده اند و اين نقل و انتقال ها كاملاً محرمانه صورت مي گيرد.

واشنگتن پست به نقل از مقام هاي آمريكايي:
جنگ عراق، انديشه بن لادن را تقويت كرده است
روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود به نقل از مقامات ارشد سيا و وزارت خارجه آمريكا نوشت: تهاجم آمريكا به عراق گسترش ديدگاه ضد آمريكايي بن لادن را بين جنبش هاي مبارز محلي و اسلام گرا تسريع كرده است و ضعيف شدن شبكه القاعده براي اجراي حملات، خطر تازه اي را متوجه آمريكا ساخته است.
يك مسئول ارشد اطلاعاتي گفت: سازمان هاي مبارز اسلام گرا در نقاطي چون شمال آفريقا و جنوب شرق آسيا كه پيش از اين بر تغيير رهبري كشور خود تمركز داشتند، حال در ديدگاه بن لادن گرفتار شده اند. آنها اكنون به آمريكا، اسرائيل و خانواده سلطنتي سعودي به عنوان اهداف خود مي نگرند و اين نشان مي دهد كه ديدگاه هاي بن لادن در حال گسترش است.
«كوفر بلك» هماهنگ كننده مسايل ضد تروريسم در وزارت خارجه آمريكا و رئيس سابق مركز ضد تروريسم سيا نيز در گزارش مشابهي به كميته فرعي روابط بين الملل مجلس نمايندگان گفت: اظهارات خصمانه و ضد آمريكايي بن لادن بر شماري از جنبش هاي افراطي اسلام گرا كه در سراسر جهان وجود دارند تأثير گذاشته است و نتيجه اين كه جنگ آمريكا با تروريسم پس از تهاجم به عراق ممكن است از مقابله با يك گروه به رويارويي به زنجيره اي از جنبش ها تغيير يابد.

نشست گروه هاي فلسطيني
گروه هاي  اصلي  فلسطيني  از جمله  جنبش  اسلامي  حماس  و جهاد اسلامي  شب  يكشنبه  به  همراه  اعضاي  جنبش  فتح  به رهبري  ياسر عرفات  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  در نشستي  درباره  طرح  شارون  براي  عقب نشيني  نيروهاي  اشغالگرصهيونيستي  از نوار غزه  گفتگو كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه ، نمايندگان  دو جنبش  جهاد اسلامي  وحماس  در پايان  اين  نشست  اعلام  كردند پس  از خروج  نيروهاي  صهيونيست  حاضرند با تشكيلات  خودگردان  همكاري  داشته  باشند.
شيخ  سعيد صيام  يك  مقام  حماس  گفت : اين  جنبش  كاملا آمادگي  مشاركت  را دركنار تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  و تمام  گروه هاي  ديگر فلسطيني  دارد البته زماني  كه  نيروهاي  صهيونيست  به  طور كامل  از نوار غزه  عقب نشيني  كنند.خالد الباش  يكي  از رهبران  جهاد اسلامي  در نوار غزه  نيز گفت : مشاركت  مامنوط به  عقب نشيني  نيروهاي  صهيونيست  از نوار غزه  است .وي  افزود: ما متعهد هستيم  براي  مقابله  با تمام  خطرات  از جمله  تهديدهاي  نيروهاي  صهيونيست  به  گفتگو و تفاهم  ملي  رو آوريم .
زيد ابو عمار نماينده  شوراي  قانونگذاري  فلسطين  نيز كه  در اين  نشست شركت  كرده  بود اعلام  كرد گفتگوهاي  اين  نشست  چيزي  بيش  از مسائل  مربوط به  غزه  بود و مسائل  مربوط به  بيت المقدس  و كرانه  باختري  رود اردن  رانيز در بر مي گرفت .
محمد دحلان  وزير پيشين  امنيت  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  پيشتر اعلام  كردعرفات  وي  را مامور كرده  تا در اين  نشست  درباره  تمام  موضوعات  گفتگوكند.

انتخابات اسلواكي به دور دوم كشيده شد
انتخابات  رياست  جمهوري  اسلواكي  به  دور دوم  كشيده  شد و رئيس  جمهوري آينده  اين  كشور در تاريخ  ۱۷ آوريل  (۲۹ فروردين) تعيين  خواهد شد.
«ولاديمير مچيار» نخست  وزير سابق  و «ايوان  گاسپارويچ» رئيس  سابق  مجلس  اسلواكي  دو نامزدي  هستند كه  به  مرحله دوم  انتخابات  راه  يافته اند.خبرگزاري  رسمي اسلواكي  ديروز اعلام  كرد كه  ۴۷ درصد از واجدين  شرايط در انتخابات  رياست  جمهوري  روز شنبه شركت  داشتند كه اين  آمار به  مراتب  كمتر از حد انتظار ناظران  سياسي  اين  كشور بود.به گزارش منابع خبري از براتيسلاو، كميته مركزي انتخابات اسلواكي ديروز اعلام كرد كه  مچيار با ۷/۳۲ درصد و گاسپارويچ  با ۲۳/۷ درصد بيشترين  آرا را به  خوداختصاص  دادند. اما از آنجا كه هيچكدام از اين دو نفر نتوانستند بيش از ۵۰ درصد آرا را كسب كنند انتخابات به دور دوم كشيده شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |