چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۴ - Apr 7, 2004
امروز با حافظ
كه كس مباد زكردار ناصواب خجل
به وقت گل شدم از توبه شراب خجل
نيم ز شاهد و ساقي به هيچ باب خجل
صلاح ما همه دام رهست و من زين بحث
شرايط خريد كتاب خارجي اعلام شد
شرايط خريد يارانه اي كتاب خارجي از هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي نمايشگاه كتاب، متقاضيان مي توانند براي دريافت كارت خريد در تهران از تاريخ ۲۶ فروردين لغايت دهم ارديبهشت ماه و در شهرستانها از تاريخ بيست و نهم فروردين لغايت دهم ارديبهشت از طريق شعب بانك رفاه اقدام كنند.
بنابراين گزارش دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهها با ارائه كارت دانشجويي و يا كارت فارغ التحصيلي، اعضاي هيات علمي با ارائه كارت عضويت هيات علمي، استادان و طلاب حوزه علميه با ارائه تاييديه از مديريت حوزه و يا دفاتر نمايندگي ولي فقيه در استانها مي توانند با مراجعه به شعب منتخب بانك رفاه در تهران و شهرستانها كارت خريد كتاب خارجي را تهيه كنند. همچنين نمايندگان مؤسسات و دستگاهها و مراكز آموزشي با در دست داشتن معرفي نامه معتبر و درخواست سقف خريد مورد نياز و اهل قلم و شخصيتهاي فرهنگي نيز با ارائه نمونه اي از آخرين اثرشان و تحويل آن به ستاد واقع در تهران خيابان ظهير الاسلام كوچه شهيد اميد آزاديخواه پلاك ۲۵ مي توانند كارت خريد كتاب خارجي دريافت كنند.
اين گزارش حاكي است: استادان، دانشياران، اهل قلم (گروه ا لف) و دارندگان مدارك حوزوي سطح الف مي توانند روز چهاردهم ارديبهشت ماه تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال  كتاب خارجي خريد كنند.
پزشكان متخصص و دارندگان مدرك حوزوي سطح ب و اهل قلم گروه ب مي توانند روز پانزدهم ارديبهشت تا سقف ۰۰۰/۸۰۰ ريال اقدام به خريد كتاب خارجي نمايند.
مربيان، پزشكان عمومي و دانشجويان پزشكي فارغ التحصيلان و دانشجويان مقطع فوق ليسانس و دارندگان مدرك حوزوي سطح ج و اهل قلم گروه ج نيز روز شانزدهم ارديبهشت مي توانند تا سقف ۰۰۰/۶۰۰ ريال كتاب خارجي خريد كنند. شايان ذكر است فارغ التحصيلان و دانشجويان مقطع ليسانس، فوق ديپلم و دارندگان مدرك حوزوي سطح دهم روز هفدهم ارديبهشت ماه مي توانند تا سقف ۰۰۰/۴۰۰ اقدام به خريد كتاب خارجي كنند.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت ماه در محل دائمي نمايشگاه ها برگزار مي شود.

تابش خاطره خبرنگاران در آسمان لندن
004368.jpg
براي بزرگداشت خاطره خبرنگاراني كه جان خود را از دست داده اند مجسمه اي بر فراز ساختمان بي.بي.سي در شهر لندن برپا مي شود كه ستوني از نور به ارتفاع ۹۵۰ متر از آن به طرف آسمان خواهد تابيد.
به گزارش بي.بي.سي، اين مجسمه كه «تنفس» نام دارد ساخته هنرمند اسپانيايي خوام پلنزا است. پايه مجسمه كه از شيشه و فولاد ساخته شده به شكل مخروطي واژگون به ارتفاع ۱۰ متر است كه بر روي آن شعري حك شده است.
«تنفس» بخشي از برنامه هنر براي عموم است كه همراه طرح توسعه اين ساختمان سال آينده ميلادي افتتاح مي شود.
جان اسميت، مدير املاك بي.بي.سي مي گويد اين مجسمه، به عنوان يك اثر هنري كه براي عموم ساخته شده، در نوع خود منحصر به فرد است. وي اميدوار است كه اين اثر از مشخصه هاي آسمان لندن بشود.
شكل اين مجسمه با الهام از گنبد مخروطي شكل كليساي All Souls ساخته شده كه در نزديكي آن و در مركز لندن قرار دارد.
شكل آنتن راديوي بي.بي.سي هم منبع الهام ديگري براي اين هنرمند بوده است.
متن شعري كه بر بدنه اين مجسمه حك مي شود در پايين ساختمان به زبان انگليسي و نيز به الفباي نابينايان نوشته خواهد شد. يك قطعه صوتي و نقش برجسته اي ساخته همين هنرمند اين مجموعه را همراهي مي كند.
هزينه اين طرح از يك منبع خصوصي تهيه شده است.

يك مانع تازه در برابر نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
پس از توافق شهرداري و شوراي شهر تهران، بر برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل سابق و هميشگي، برگزاري نمايشگاه به صورت كامل با مانع جدي تازه اي روبرو شده است.
اين مانع اجاره دادن برخي از سالنهاي نمايشگاه از سوي مسئولان مركز توسعه صادرات به برپايي نمايشگاه نفت و گاز است. گزارش همشهري حاكيست كه اين اتفاق در حالي روي مي دهد كه در تقويم برگزاري نمايشگاه ها و در ۱۶ سال گذشته جا و تاريخ نمايشگاه كتاب ثابت بوده و از سال قبل و در دوران رئيس قبلي نمايشگاه بين المللي كتاب نيز تاريخ برگزاري به مسئولان مركز توسعه صادرات اعلام شده بود، اما به نظر مي رسد مسئولان نمايشگاه بدون توجه به اين تقويم با مسئولان وزارت نفت وارد مذاكره شده و بخشي از سالنهاي مفيد و كاربردي نمايشگاه را به آنها اجاره مي دهند.
اين اقدام با اعتراض ناشران و نهادهاي صنفي روبرو شده است و روز گذشته انجمن فرهنگي نمايندگان ناشران بين المللي در نامه اي به رئيس جمهور از وي خواست تا براي برپايي و عدم تغيير زماني نمايشگاه كتاب اقدام فوري صورت دهد. در بخشي از اين نامه آمده است:
«اين انجمن در ارتباط با برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ماه ها قبل بر مبناي تاريخ اعلام شده (۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت) ازسوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اطلاعات لازم را در اختيار ناشران بين المللي قرار داده و حتي در جلسه مشترك با ناشران بزرگ در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت در مهرماه ۱۳۸۲ تاريخ هاي مربوط را رسما اعلام نموده است.
بر اين اساس كليه امور نمايشگاه ازجمله حمل كتاب از كشورهاي مختلف، زمان حضور ناشران بين المللي در ايران در ايام نمايشگاه و ساير امور مربوط، طبق زمانبندي فوق الذكر برنامه ريزي و انجام شده است.
در شرايطي كه اين رويداد بزرگ فرهنگي ايران و خاورميانه پس از ۱۶ سال برگزاري پياپي، جايگاه مطلوب در عرصه فرهنگي بين المللي كسب نموده است، تغيير تاريخ برگزاري نمايشگاه مزبور موجب لطمه ديدن اعتبار بين المللي اين نمايشگاه در عرصه فرهنگي و مآلا خارج شدن آن از تقويم نمايشگاه هاي بين المللي كتاب در عرصه جهاني خواهد شد،  لذا مستدعي است دستور فرماييد تدبيري انديشيده شود كه نمايشگاه در زمانبندي اعلام شده برگزار گردد».
برگزاري نخستين جلسه ستاد نمايشگاه
نخستين جلسه ستاد نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، عصر روز گذشته و با حضور محمدعلي شعاعي، رييس نمايشگاه هفدهم و اعضاي ستاد در سالن تعاون نمايشگاه بين المللي برگزار شد.
در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از چگونگي پيشرفت امور نمايشگاه، مقرر شد آماده سازي سالن هاي داخلي و خارجي و تسهيلات ويژه براي ترخيص كتاب هاي خارجي صورت گيرد.

جشنواره فيلم رشد در سمنان
سي  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  رشد ارديبهشت  ماه  در سمنان برگزار مي شود.
مدير آموزش  و پرورش  شهرستان  سمنان  به ايرنا گفت : اين  جشنواره  همزمان  با هفته  بزرگداشت  مقام  معلم  و با هدف  ارتقاي  سطح  علمي و پرورشي  دانش آموزان  كليه  مقاطع  تحصيلي  توسط اين  اداره  برگزار مي شود.
«عباس  آلبويه» افزود: جشنواره  مذكور در روزهاي  ۱۲ تا ۱۹ ارديبهشت  ماه در سينما فرهنگ  سمنان  برگزار مي شود.وي  يادآور شد: شعار تكنولوژي  آموزشي  «دانش  در آيينه  تصوير» است  و بايدتلاش  شود تا هنر در خدمت  فرايند آموزش  ياددهي  و يادگيري  درآيد.
وي  استفاده  از آثار آموزشي ،علمي و تربيتي  داخلي  و خارجي  را از اهداف اين  جشنواره  برشمرد و گفت : براي  هر چه  بهتر برگزاري  اين  جشنواره  كميته هاي پنجگانه  در قالب  ستاد برگزاري  جشنواره  فعاليت  مي كنند.

بزرگداشت شهيد آويني
مراسم  گراميداشت  يازدهمين  سالگرد شهادت  سيد شهيدان  اهل  قلم ، شهيد سيدمرتضي  آويني  امروزدر مركز آفرينش هاي  هنري  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  واقع  در خيابان  حجاب  برگزار مي شود.
بهروز اثباتي  مدير عامل  بنياد فرهنگي  روايت  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با بيان اين  مطلب  گفت  دراين  مراسم  كه  از ساعت ۳۰/۱۵ آغاز مي شود و تا۳۰/۱۹ ادامه  مي يابد برنامه هاي  متنوعي  مانند سخنراني ، ميزگرد با حضور همكاران  و ياران  شهيد آويني ، ارائه  مقالاتي  از آن شهيد والا مقام  و نمايش  فيلم هايي  درباره  شهيد آويني  اجرامي  شود.
وي  افزود: همچنين  با همكاري  بنياد فرهنگي  روايت  و دانشجويان  از۲۰ فروردين  به  مدت  پنج  روز برنامه هايي  در استان  خراسان  در زمينه  آثار شهيد آويني ، مراسم  گراميداشتي  در ۲۵ فروردين  در دانشگاه  صنعتي  اصفهان ، برنامه  نقد ارا و انديشه هاي  شهيد آويني  در ۲۴ و ۲۵ فروردين  در تالار شهيد آويني  دانشگاه  تهران  و نيز برنامه هايي  در پايگاه هاي  مقاومت  بسيج  سراسر كشور برگزار مي شود. اثباتي  گفت  : بنياد فرهنگي  روايت  تاكنون  ۱۲ مجموعه  از آثار شهيد آويني  را چاپ  كرده  و دو اثر ديگر از اين  شهيد نيز در دست  چاپ  است.
  وي  افزود: همچنين  اين  بنياد براي  ماندگار شدن  آثار شهيد آويني  برخي  از آثار اين  شهيد والا مقام  را كه  به  صورت  نوارهاي  ۱۶ و ۳۵ ميليمتري  بود باز توليد و آنها را به  لوح  فشرده  تبديل  كرده  است  و برنامه اي  ۱۴قسمتي  نيز با نام  روايت  راوي  با نگاهي  تازه  به  آثار توليدي  شهيدآويني  را تهيه  كرده  كه  هم  اكنون  در حال  پخش  از سيماست .

نمايش هاي خياباني در اهواز و اصفهان
نمايشگران خياباني خانه تئاتر در برگزاري بخش تئاتر خياباني دو جشنواره تئاتر «آتش كار» اصفهان و جشنواره «شهروندي» اهواز همكاري خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار هنري «مهر»، جشنواره «شهروندي» خوزستان امسال براي اولين بار در بخش هاي «تئاتر خياباني»، «نمايش كودك»، «كاريكاتور»، «عكس» و «نقاشي ديواري» با موضوع «شهروند و مسايل و مشكلات پيرامون آن» به زودي در شهرستان اهواز برگزار مي شود.
همچنين جشنواره تئاتر «آتش كار» نيمه دوم ارديبهشت ماه در دو بخش صحنه و خياباني در شهرستان اصفهان برگزار مي شود كه باني اصلي آن ذوب آهن اين استان است.
اعضاي انجمن نمايشگران تئاتر خياباني حدود يك سال است كه به دليل عدم پرداخت به موقع دستمزد شان در جشنواره تئاتر بيست و يكم با بخش خياباني مركز هنرهاي نمايشي همكاري نمي كنند وبه طور مستقل از طريق صنف خود، با جشنواره هاي متعدد تئاتر در سراسر كشور همكاري نموده اند.

جايزه ادبي ايتاليا براي نويسنده كتاب كيارستمي
جين  لوك  ننسي  يك  نويسنده  فرانسوي  براي  آخرين  كتاب  خود با عنوان  عباس  كيارستمي در مورد فعاليت هاي  هنري  اين  كارگردان  ايراني ، جايزه  ادبي  امبرتو باربارو در ايتاليا را كسب  كرد.
اين  جايزه  از سوي  شهرداري  رم  به  علت  نگاه  فلسفي  ننسي به  آثار كيارستمي  اهدا شد.
نويسنده  اين  كتاب  كه  استاد فلسفه  دانشگاه  استراسبورگ  است ، آثاركيارستمي را مثالي  از سينماي  فيلسوفانه  عصر حاضر ارزيابي  كرده  كه  دامنه  گسترده اي  از شناخت  را ارائه  مي كند.
بر روي  جلد كتاب  كيارستمي كه  شامل  مصاحبه اي  با وي  نيز هست  صحنه اي از فيلم  زندگي  ادامه  دارد ساخته  اين  كارگردان  ايراني  نقش  بسته  كه  در آن كودكي  با انگشتان  دست  خود، نمادي  از يك  دوربين  را ارائه  مي كند.
اين  نويسنده  فيلم  زندگي  ادامه  دارد را يكي  از برجسته ترين  آثار كيارستمي  براي  شناخت  زبان  سينمايي  وي  معرفي  كرده  است .
پيشتر از ننسي  كتاب هاي  خلق  جهان  يا جهان سازي ، تجربه  آزادي  و مفرد يا جمع  بودن  انتشار يافته  است .

مقررات موقتي به نفع سينماي ايران نيست
«عليرضا داودنژاد» كارگردان  سينما، تغيير موسمي  مقررات  و برنامه ها در حوزه  سينما را به  زيان  صنعت  فيلمسازي  كشور دانست .وي  به ايرنا گفت : نمايش  آزاد فيلم  و مقررات  نمايشي  آثار سينمايي  بايد تابع  مقررات  و برنامه هاي  درازمدت  و جدي تر باشد.
طرح  نمايش  آزاد فيلم  در قالب  قراردادي  دوطرفه  ميان  تهيه كنندگان  فيلم و سينما داران  از سال  جديد در سينماها به  اجرا درآمد درحالي كه  نمايش  فيلم پيشتر در قالب  گروههاي  مختلف  سينمايي  و براساس  جدول  تعيين  شده  زماني  در سالنها اجرا مي شد.
داودنژاد افزود: مقررات  توليد، سرمايه گذاري  و نمايش  فيلم  با يكديگر مرتبط هستند و جداسازي  اين  اجزا با وضع  برنامه هاي  مقطعي  اصولي  نيست .
وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  «تشكيل  سازمانهاي  توليدي  چه  تاثيري  در عرصه توليد و توزيع  فيلم  دارد، گفت : همه  عرصه ها اعم  از توليد، توزيع  و نمايش فيلم  با يكديگر مرتبط هستند و ايجاد مقررات  جداگانه  در مجموعه  نظام  سينمايي اغتشاش  ايجاد مي كند».
معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد به  تازگي  اعلام  كرد كه  در سال  جديد سازمانها و تشكلهاي  حقوقي  توليد، توزيع  و پخش  فيلم  در داخل  و موسسه هاي  عرضه  فيلم ايراني  در عرصه  بين المللي  تاسيس  مي شود.
وي  توضيح  داد: براي  داوري  كارشناسانه  و تفكيك  عرصه هاي  مختلف  سينمايي  بايد برنامه هاي  حوزه هاي  «سرمايه گذاري »، «توليد»، «تبليغات »، «توزيع » و در نهايت  «نمايش » مشخص  و قابل  فهم  باشد.
داود نژاد تصريح  كرد: تا زماني  كه  از گردش  سرمايه  در سينما اطلاع  نداشته باشيم  و يا قواعد و مقررات  تثبيت  شده اي  در عرصه  توليد وضع  نشود و سرنوشت سالنهاي  نمايش  به سرانجامي  نرسد، اصلاح  مقوله  «توزيع »فارغ  از ديگر اجزاي  سينما واقع بينانه  نيست .

۲ نمايش در تالار هنر
تالار هنر، بعد از جشنواره تئاتر فجر، كار خود را با اجراي يك نمايش و تمرين دو كار ادامه مي دهد.
به گزارش ايسنا، نمايش « شاپرك و رقص برگ ها» عنوان كاري است كه توسط اسماعيل منصف نوشته شده و كارگرداني آن را رضا عبدالعلي زاده به عهده دارد.
اما نمايش چوپان دروغگو به نويسندگي و كارگرداني امير اسماعيلي نيز در حال حاضر در اين تالار تمرين مي شود.اين نمايش داستان چوپاني است كه گوسفندهايش را براي چرا به چراگاهي مي برد كه در آن باجه تلفني قرار دارد چوپان در مواقعي كه گرگ حمله مي كند، تلفني تقاضاي كمك مي كند .
نمايش « جادوگر بينگل بون» نيز عنوان كاري به نويسندگي و كارگرداني سيمين اميريان است. اين نمايش نيز داستان سه جادوگر است كه براي نظارت بركار بچه اي كه در اطاق خود مشغول آزمايش و شعبه بازي است به سراغ او مي آيد تا رفتار او به ضرر دنياي جادوگرها تمام نشود.اين نمايش هم فعلا در تالار هنر در حال تمرين است و بعد از اتمام جشنواره تئاتري ميثاق از خرداد ماه در تالار هنر اجرا مي شود.

آتشي با ۱۱ كتاب در نمايشگاه كتاب
۱۱ كتاب از منوچهر آتشي شاعر و نويسنده معاصر در زمينه هاي مختلف در ايام نمايشگاه بين المللي كتاب تهران منتشر مي شود.
به گزارش ايلنا، منوچهر آتشي در اين باره گفت: پنج جلد از اين كتاب ها در نقد شعرهاي پنج تن از شاعران معاصر ايران، نيما، اخوان، شاملو، سهراب و فروغ است.
وي درباره نحوه انتشار اين آثار گفت: هركدام از اين كتابها در حدود ۱۵۰ صفحه تدوين شده است و به وسيله انتشارات آميتيس منتشر مي شود.
وي در ادامه و درباره ديگر آثار خود افزود: همچنين ۳ مجموعه منتشر نشده من نيز در ايام نمايشگاه منتشر مي شود كه نام يكي از اين مجموعه ها «ريشه هاي شب» است. اين دفتر شعرهاي قديمي منتشر نشده مرا شامل مي شود. اين شعرها در زمره آثاري هستند كه قبل از «آهنگي ديگر» سروده شده اند و به طور تقريبي تاريخ سال هاي ۱۳۳۱ تا ۳۶ را دارند.
سراينده مجموعه «آواز خاك» در ادامه خاطرنشان كرد: همچنين در ميان اين آثار قريب الانتشار، مجموعه شعر عاشقانه هاي من تحت عنوان «غزل غزل هاي سرنا» قرار دارد كه شعرهاي اين مجموعه در وزنهاي ملايم شعرهاي آزاد سروده شده است. به گفته آتشي اشعار اين دفتر كه با شعر عاشقانه هاي قبلي او تفاوت دارد در ۱۵۰ صفحه و به وسيله انتشارات نگاه منتشر مي شود.

نگارستان
آبي
004371.jpg
۱ - سم فرانچس Sam Francis
۲ - تولد: سن ماتئو ۱۹۲۳ / وفات: سانتامونيكا ۱۹۹۴
۳ - سبك نقاش: آبستركت اكسپرسيونيسم (آغاز اين مكتب از سال ۱۹۴۰ و در آمريكا بود. اين سبك مشخصا از نيويورك برخاست. در اين سبك از ايده هاي احساسي و خاص و انتزاعي به طور همزمان استفاده مي كردند.)
۴ - درباره نقاش: «فرانچس»، يكي از نقاشان زبده سبك آبستركت اكسپرسيونيسم بود. همانطور كه مي بينيم، فضايي خاص، احساسي ويژه اما نامعلوم رنگ ها را اسير كرده و در كناره هاي كار، لكه هاي رنگي خاصي ديده مي شود، كه اين لكه هاي رنگي مشخصه وجود احساسي خاص در اثر است. همه اين مشخصه ها، خصوصيات سبك و خصوصيات اثرهاي پيروان اين سبك است. هنرمندان پيرو اين سبك آزادانه از رنگ و خطوط، براي بروز احساسات دروني شان استفاده مي كردند. «فرانچس»، به آبرنگ مسلط بود و بسياري از آثار مشهور او كه معروفترين آنها با عنوان «توپ هاي آبي» معروف بود و در بين سالهاي ۱۹۶۰-۱۹۵۰ خلق شد، با آبرنگ بود.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: اطراف رنگ هاي آبي / ۶۲-۱۹۵۷ / رنگ روغن و خمير مواد آلي روي بوم / ۵/۴۸۷*۲۷۴ سانتي متر در نگاه اول، اثر مخلوطي نامنظم از رنگ آبي به نظر مي رسدو گويي نقاشي با ضربه هاي آهسته و درهم قلم آفريده شده است. در اين ميان قسمتي از اثر فقط رنگ سفيد دارد. او در سال ۱۹۵۷ نقاشي اين اثر را آغاز كرد، اما مدتي آنرا كنار گذاشت و مجدداً در سال ۱۹۶۲ كار بر روي اثر را ادامه داد. اين اثر مشخصات سبك آبستركت اكسپرسيونيسم را به خوبي نشان مي دهد.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري تيت / لندن

بهارستان
كاش
مثل اين روستا بودم
لميده
در ردايي
از برف
جوزپه اونگارتي - ترجمه محمود نيكبخت

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تصميم
تصميمم را گرفتم. احساس مي كردم كوهي از قدرت و اطمينان و بي باكي در سينه دارم. مي خواستم به او بگويم از كودكي خانه كوچك قلبم به اميد او پرنور و گرم بوده است.
وقتي كنارش ايستادم گلويم خشك شد. سرم را پائين انداختم.
دفترچه خاطراتش روي ميز بود... داخل يك قلب سرخ رنگ اسم كس ديگري را نوشته بود.
حسين استاد احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
مدير سختگير
كاليفرنيا: مدير يك مدرسه در آمريكا، سر يكي از دانش آموزان پسر را شست تا رنگ آبي آن از بين برود.
اين پسر بچه كه موهاي خود را آبي رنگ كرده بود بلافاصله پس از حضور در مدرسه مورد انتقاد شديد مدير قرار گرفت و مدير مدرسه با شامپو موهاي دانش آموز خاطي را شست تا رنگ موي وي به رنگ طبيعي باز گردد.
سارق ناشي
مادريد: يك مرد در اسپانيا روز گذشته وارد يك شعبه بانك شد و با گروگان گرفتن ۸ نفر تهديد كرد در صورتيكه غذا و كوكايين در اختيارش قرار ندهند، نارنجك منفجر خواهد كرد.
البته پس از گذشت چند دقيقه، وي ۶ تن از گروگانها را آزاد كرد و درخواست يك دستگاه موتورسيكلت نمود.
اين مرد معتاد در حاليكه قصد گريز از صحنه با موتورسيكلت را داشت تصادف كرد و به دام پليس افتاد.
ريزش موي سر
لندن: مردان انگليس بيش از مردان ساير كشورهاي اروپايي در هنگام از دست دادن موهاي سر خود نگران و غمگين مي شوند اما اقدامي جهت جلوگيري از ريزش موهايشان انجام نمي دهند.
در حقيقت هنگامي كه قسمت ميان سرمردان انگليسي بدون مو مي شود، آنها موهاي قسمت هاي كنار سرشان را نيز مي تراشند.
اما مردان اسپانيايي و آلماني برخلاف انگليسي ها وقت زيادي را صرف نگهداري از موي سر خود مي كنند.
رد پاي مشكوك
هنگ كنگ: پيدا شدن ۱۰۰ رد پاي بسيار بزرگ در يكي از شهرهاي جنوبي كشور هنگ كنگ باعث هراس مردم اين شهر شده است.
هر يك از اين ردپاها ۱۰ متر طول دارد. ساكنان اين منطقه مي گويند اين رد پاها متعلق به يك سوسمار غول پيكر است اما مقامات دولت اين نظر را رد كرده اند و آنرا متعلق به ساير حيوانات وحشي مي دانند. به هر حال مردم اين شهر جرأت نمي كنند خانه هاي خود را ترك نمايند.
تنبيه والدين
بانكوك: هفته آينده جشن هاي سال نو در كشور تايلند برگزار مي شود و مردم به مدت ۶ روز به جشن و پايكوبي مي پردازند.
در جريان اين مراسم، مردم به سوي ديگران آب و پودربچه مي پاشند اما برخي از جوانان از اين موقعيت سوءاستفاده كرده و به آزار و اذيت شهروندان مي پردازند.
به همين دليل پليس تايلند اعلام كرد: والدين افرادي كه در جريان جشن هاي سال نو بدرفتاري كنند به تحمل حبس و پرداخت جريمه محكوم خواهند شد.
حداكثر مجازات والدين كه فرزندان آنان تخلف كرده باشد، سه ماه حبس و ۷۷۰ دلار جريمه است.
پرفروش ترين خودرو سال ژاپن
توكيو: خودرو تويوتا كرولا به عنوان پرفروش ترين خودرو سال در ژاپن معرفي شد. در سالي كه گذشت ۱۹۰۸۷۶ دستگاه از اين خودرو به فروش رسيد.
مردم ژاپن تمايل به خريد دو نوع خودرو دارند، خودروهاي بزرگ با ظرفيت مسافر بيشتر و خودروهايي كوچك كه مصرف بنزين آن پايين باشد كه خودروهاي گروه اول محبوب افراد متأهل و خودروهاي گروه دوم، موردپسند افراد مجرد است.
تلفن همراه در زندان
توكيو: ۶ زنداني در ژاپن به جرم استفاده از تلفن همراه مجازات شدند.
اين ۶ زنداني مردي را كه از كنار زندان در حال گذر بود متقاعد كردند تا گوشي تلفن همراه خود را از بالاي ديوار به داخل زندان پرتاب كند كه مرد نگون بخت اين كار را انجام داد.
زندانيان سپس به مدت ۶ روز به صورت پنهاني از اين گوشي استفاده كردند تا اينكه سرانجام مأموران زندان در جريان يك بازرسي معمولي، گوشي را يافتند.
بررسي سيم كارت تلفن نشان داد كه زندانيان در اين مدت تنها با دوستان و بستگان خود تماس گرفته بودند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۰ دقيقه

گل و گياه
سوسن ژاپني
004365.jpg
نام علمي: Lilium auratum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي تابستانه و پاييزه به بلندي ۶۰ سانتي متر تا ۵/۱ متر است كه داراي برگهاي سرنيزه اي شكل و گلهاي كاسه اي شكل، معطر و سفيد با نوارها يا نقاط قرمز و يا زردرنگ مي باشد.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك خنثي تا اسيدي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز، كاشت فلسهاي پياز در تابستان و يا پيازچه هاي تشكيل شده روي ساقه گياه در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |