چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۴ - Apr 7, 2004
مخبر كميسيون تلفيق:
دو كميته در حال بررسي برنامه چهارم توسعه هستند
گروه اقتصادي: كميته ها و كميسيون تلفيق با بهره گيري از حداكثر زمان در سه نوبت جلسه خواهند داشت تا فرصت لازم براي بررسي لايحه برنامه چهارم درصحن مجلس وجود داشته باشد و قبل از ششم خرداد حتي اظهارنظر شوراي نگهبان در مورد اين لايحه نيز اخذ شود، تا كار رسيدگي به لايحه برنامه و تصويب آن در مجلس ششم خاتمه يابد.
دكتر محمدباقر نوبخت حقيقي مخبر كميسيون تلفيق رسيدگي به لايحه برنامه چهارم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشور در گفتگو با ايسنا با اعلام اين مطلب همچنين تأكيد كرد، كميسيون تلفيق براي رسيدگي به اين لايحه دو كميته تشكيل داده است.
يك كميته ده نفره از اعضاي كميسيون تلفيق از فردا صبح به تك تك ارقام و اعدادي كه در ۹ جدول پيوست لايحه  برنامه  چهارم مطرح است مي پردازند. اين كميته موظف است پي گيري كند كه آيا اساسا با اين اعداد و ارقام، امكان دستيابي به جايگاه اول منطقه بعد از ۲۰ سال در افق ۱۴۰۴ وجود دارد و آيا با اين اعداد مي توان به آن جايگاه رسيد يا نه؟ وظيفه ديگر كميته اينكه بررسي كند كه آيا اين رشد و شاخص ها با توجه به مجموعه  منابع و امكانات كشور، قابل فراهم شدن است يا نه؟
نوبخت حقيقي عنوان كرد:« كميته  ديگري كه تشكيل شد وظيفه دارد بازبيني كند آيا براي دستيابي به شرايطي كه شاخص هاي كلان كمي را تامين كند به اين تعداد مجوز يا مواد (۲۷۴) نياز داريم يا نه؟ چون جمع بندي كميسيون تلفيق اين بود كه هرچه تعداد مواد را كم كند بهتر است و از اين رو در حال بازبيني هستند آيا وجود تمام مواد ضرورت دارد يا نه؟ و آيا برخي مواد قابل حذف هستند يا نه؟» وي ادامه داد: «كميسيون تلفيق تأكيد داشت كه دولت بايد علاوه بر رشد كلان كمي ملي، رشد كمي بخشي را نيز داشته باشد.يعني رشد هريك از بخش هاي اقتصادي، صنعتي، خدمات، راه و ساختمان را نيز توضيح دهد كه هر كدام از اين بخش ها چه رشدي در طي سال هاي برنامه خواهند داشت.»
وي گفت: «پيش بيني شده كه كميته  رسيدگي به جداول كلان و اهداف كمي حداكثر تا روز شنبه گزارش خود را به كميسيون تلفيق ارايه دهد و كميسيون تلفيق صبح شنبه براي تصويب اين شاخص ها تشكيل جلسه خواهد داد و بعد از تصويب آن را به كميته بررسي مواد و احكام مي دهد كه اين كميته نيز ظرف چند روز كار خود را انجام مي دهد و نهايتا كميسيون تلفيق جمع بندي نهايي خواهد كرد و به مجلس گزارش خواهد داد.»
تدوين برنامه در زمان اندك
سنجيده و كارشناسانه نيست
تدوين برنامه چهارم توسعه در زمان اندك، سنجيده و كارشناسانه نيست و قطعا در آينده مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت ؛خصوصا كه لايحه پيشنهادي فاقد ويژگيهاي يك برنامه اقتصادي است.
حسن سبحاني عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه برنامه اقتصادي انتخاب هوشمندانه براي دستيابي به بهترين روشهايي است كه اهداف اقتصادي را محقق مي كند افزود: اهداف تعيين شده در برنامه بايد قابل تحصيل، منسجم، هماهنگ، سازگار و موافق شرايط اقتصادي، اجتماعي كشور و از همه مهمتر قابل اندازه گيري و تبديل شدن به مقادير كمي باشد تا بتوان مراحل اجرايي آن را اندازه گيري و بررسي كرد.
سبحاني گفت: لايحه اي كه دولت تحت عنوان برنامه چهارم به مجلس ارايه داده فاقد اين ويژگيها است.لذا اجراي آن امكان پذير نيست؛ چرا كه حدود ۲هزار هدف در آن گنجانده شده است.
وي افزود: شايد بتوان لايحه فوق را پيش نيازي براي تهيه برنامه چهارم خواند.
نماينده مردم دامغان گفت: سنجيده ترين كار در شرايط فعلي عدم بررسي و تصويب برنامه چهارم توسط مجلس ششم است، چرا كه چنين اقدامي نشان دهنده درك مجلس از اهميت والاي برنامه در اقتصاد كشور است.

وزير راه و ترابري
خودروسازان داخلي مسئول نيمي از تصادفات جاده اي هستند
گروه اقتصادي: وزير راه و ترابري خودروسازان داخلي را مسئول نيمي از تصادفات جاده اي كشور اعلام كرد و گفت: از حدود ۶ ميليون خودرو موجود در ناوگان حمل و نقل كشور ۵ ميليون و ۹۵۰ هزار فاقد سيستم ايمني ترمز (ABS) هستند كه مي توان با حداكثر ۲۵۰ هزار تومان خودروهاي موجود را به اين سيستم مجهز كرد.
احمد خرم وزير راه و ترابري كه در طول زمان احراز پست وزارت همواره با حوادث گوناگون در بخش هاي هوايي، ريلي و جاده اي روبروبوده است در سخنراني به مناسبت روز جهاني بهداشت علاوه بر اين تاكيد كرد: سالانه حدود ۲۳ هزار نفر در حوادث جاده اي در كشور كشته مي شوند و اين حوادث بيش از ۴ هزار ميليارد تومان خسارت مادي درپي دارد.
وي عوامل مهم در حوادث رانندگي را شامل، عوامل انساني، خودرو، جاده و اقليم دانست و تاكيد كرد: عامل جاده تنها عامل تصادف در كشور نيست.
به گزارش خبرگزاري موج وي افزود: ۲ هزار و چهل نقطه حادثه خيز و ۵ هزار و پانصد تقاطع اصلي به فرعي در جاده هاي كشور وجود دارد و خودروهاي كنوني با شيب و قوس جاده هاي كشور همخواني ندارند به همين دليل بايد نظارت آموزش و كنترل عامل انساني بيشتر موردتوجه قرار گيرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات
تا دو سال آينده ۱۰ ميليون تلفن همراه خواهيم داشت
در دو سال آينده با ۱۰ ميليون تلفن همراه فعال در كشور پاسخگوي متقاضيان خواهيم بود.
احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت و گو با نشريه ارتباطات گفت: با توجه به نام نويسي جديد تلفن همراه، تلاش مي شود فاصله واگذاري به زمان نام نويسي نزديك شود، اما نمي توان ثبات نسبي و رضايت كنوني مشتركان از ارتباطات تلفن همراه را فداي سرعت كرد، بنابراين همزمان با تجهيز، نصب و راه اندازي امكانات، واگذاري نيز در سراسر كشور آغاز مي شود.

قيمت برق مصرفي بخش كشاورزي و مراكز آموزشي افزايش نمي يابد
معاون  وزير نيرو در امور برق  اعلام  كرد: بهاي  برق  مصرفي  بخش  كشاورزي  ومراكز آموزشي  در سال  جاري  افزايش  نخواهد يافت .
محمد احمديان  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: دولت تلاش  مي كند تا حد امكان  از مجوز افزايش  تعرفه هاي  برق  مصرفي  به  ميزان  سقف مشخص  شده ، استفاده  نكند.
به گفته  وي ، عزم  وزارت  نيرو بر اين  است  كه  از مصرف  كنندگاني  كه  ميزان مصرف  برق  آنان  مطابق  با الگوي  مصرف  (۱۵۰ كيلووات  ساعت  در ماه ) است ، حمايت كند. وي  از افزايش  ۲ هزار و ۷۰۰ مگاواتي  ظرفيت  توليد برق  كشور تا پايان  سال جاري  خبر داد و گفت : با توجه  به  روند رشد مصرف  برق ، بايد تا ۱۰ سال  آينده ۳۰ هزار مگاوات  به  ظرفيت  توليدي  نيروگاه هاي  كشور افزوده  شود.
معاون  وزير نيرو در امور برق  گفت : حداكثر قابليت  توليد همزمان  نيروگاه هاي  كشور در سال  گذشته  با ۵/ ۱۱ درصد افزايش  به  ۲۶ هزار و ۱۵۳مگاوات  رسيد.
دكتر محمد احمديان  همچنين در همايش  يكروزه  آشنايي  با تحقيقات فشار قوي  و آزمايشگاه هاي  مرجع   گفت: نيروگاه هاي  آبي  كشور سال  گذشته  سه هزار و ۲۸۹ مگاوات  برق  توليد كردند كه  اين  ميزان  نسبت  به  سال  ۸۱ نزديك  به ۸۸ درصد افزايش  يافت .
وي  همچنين  با اشاره  به  رشد بيش  از ۱۰ درصدي  مصرف  برق  كشور در سال  گذشته ، متوسط نرخ  رشد مصرف  برق  در برنامه  سوم  را ۵/۷ درصد، عنوان  كرد.

معيارهاي مصرف سوخت در واحدهاي بزرگ صنعتي
گروه اقتصادي: براساس آئين نامه اجرايي ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه، معيارهاي مصرف سوخت در صنايع سيمان، قند و شكر، آجر، شيشه، تاير و تيوپ، فولاد، موتورسيكلت و روغن نباتي اعلام شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن معيار مصرف سوخت تمام كارخانه هاي سيمان معادل ۱۰۵ ليتر نفت كوره به ازاي توليد هر تن كلينكر تعيين شده و تاريخ اجراي آن از ۲۶ خرداد ماه ۸۳ است.
كارخانه هاي سيمان يك سال فرصت خواهند داشت ميزان مصرف سوخت خود را با معيار مزبور مطابقت و يا اصلاح كنند.در صنعت فولاد با توجه به ميزان توليد محصول هر يك از كارخانه هاي فولاد كشور و ميزان انرژي بري آن در فرآيندهاي توليد فولاد خام (به دو روش كوره بلند و احياء مستقيم) و توليد محصولات فولادي معيار كارخانه هاي فولاد در هر يك از فرآيندهاي مزكور با سه دوره معيار مصرف تعيين شده است كه دوره نخست آن از هشتم دي ماه امسال به اجرا درمي آيد.

اخبار كوتاه
قرارداد راه اندازي بورس نفت
با مشخص شدن برنده مناقصه مربوط به طراحي، راه اندازي و استقرار تالار معاملات فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي تا پايان ارديبهشت ماه امسال، قرارداد آن امضا خواهد شد.
ذوب آهن اصفهان ركورد را شكست
ذوب آهن اصفهان در طي سال ۱۳۸۲ به بالاترين ميزان توليد محصولات فولادي در طي ۳۰ سال گذشته دست يافت.
۳۶۱شركت خارجي
در نهمين نمايشگاه نفت ،گاز  و پتروشيمي
حضور شركت هاي خارجي در نهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي بسيار چشمگير خواهد بود و تا كنون ۳۶۱ شركت خارجي براي حضور در اين نمايشگاه ثبت نام كرده اند .
كميته هاي مشترك اقتصادي ايران و چين
مذاكرات  كميته هاي  تخصصي  تجاري  و اقتصادي  هيات هاي  مقدماتي  كميسيون مشترك  اقتصادي  ايران  و چين  ديروز در پكن  آغاز شد.

گفت وگوي امروز
تخريب جنگلهاي شهرستان نور
گروه اقتصادي: علي رغم اذعان همه مسئولين كشور بر نقش و اهميت جنگلها در حفظ محيط زيست و لزوم حفاظت از اين سرمايه ملي هر از چندگاهي شاهد تخريب اراضي جنگلي، قطع درختان، آتش سوزي و ساخت و سازهاي بي رويه در عرصه هاي جنگلي هستيم. در تازه ترين موارد و يورش شبانه به جنگلهاي دست كاشت شهرستان نور ۲۱۰۰ اصلي درخت صنوبر در اين منطقه قلع و قمع شد.
با مهندس رمضانعلي اصغري مديركل منابع طبيعي استان مازندران (ساري) گفت و گو كرده ايم.
***
* تخريب اراضي جنگلي شهرستان نور چگونه صورت گرفته است؟
- در شب تاسوعاي حسيني ۱۱۶ نفر از اهالي روستاي جوربند در بخش چمستان شهرستان نور بعد از مراسم عزاداري به اين دليل كه احساس مي كردند كه در اين ايام مامورين منابع طبيعي در منطقه حضور ندارند به طور دسته جمعي به قسمتي از جنگلهاي دست كاشت واقع در كنار جاده آسفالت هجوم برده و ۷ هكتار از اين عرصه را تخريب كردند كه با اين كار ۱۰۲۸ اصله درخت تيري و ۵ هزار اصله نهال را از بين بردند. متعاقب آن با حضور مامورين در منطقه و انجام اقدامات اوليه موضوع به اطلاع مسئولين سياسي، امنيتي و انتظامي شهرستان و استاندار رسيد و با پيگيري اداره منابع طبيعي مازندران اين موضوع در دستگاه قضايي بررسي، از عرصه مذكور خلع يد و با همكاري مجري طرح جنگلداري اين عرصه حصاركشي و نهالكاري شد.
* علت عدم موفقيت اداره كل منابع طبيعي استان در جلوگيري از تخريب عرصه مذكور چه بوده است؟
- تعداد مامورين حفاظتي اين اداره كل نسبت به وسعت عرصه هاي جنگلي كه تحت حفاظت مي باشد بسيار كم است و از سوي ديگر اين مامورين در يك جا مستقر نيستند تا بتوانند از وقوع چنين مواردي جلوگيري كنند .هم اكنون عرصه ۵ هزار هكتاري با ۴ مامور حفاظت مي شود و اين مامورين شبانه در حال گشت هستند و هنگام سركشي ممكن است مناطق مختلف تا ۸ ساعت نيز مورد بازبيني قرار نگيرند پس طبعا آنها نمي توانند بلافاصله از تخريب اين عرصه ها جلوگيري كنند. همچنين در اين حادثه تعداد متجاوزين به اين عرصه زياد بوده و با تمام ابزارآلات خود به درختان تيري كه زياد قطور نبوده يورش برده اند.
* دلايل شكل گيري اين حادثه را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- علت را بايد در سودجويي برخي افراد كه مترصد خريد اراضي شمال كشور و تبديل كردن آن به ويلا هستند جست و جو كرد و عوامل ديگري چون تعداد زياد بيكاران و گراني اراضي در اين مناطق نيز در شكل گيري اين حادثه دخيل بوده اند. نكته حائز اهميت آن است كه بايد ساير دستگاه ها نيز براي حفاظت از عرصه هاي جنگلي با منابع طبيعي همكاري لازم را داشته باشند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۵۵۳
۲,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
فروسيليس ايران
۳۷
۴۰۸
۲۶,۲۸۶
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه  صنعتي
۲۱۰
۲,۳۱۸
۱,۹۰۰,۰۰۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۳۳
۳۷۲
۵,۰۰۰
حق تقدم معادن بافق
۲۸۱
۵,۹۰۲
۱۷۷,۲۲۰
كالسيمين
۵۱۳
۱۰,۷۸۵
۲۱,۲۰۰
باما
۵۶۹
۱۱,۹۶۳
۱,۰۱۷,۵۲۵
فولادكاويان
۱۶۰
۳,۳۶۵
۴۹,۹۹۸
نوردولوله اهواز
۳۵۴
۷,۴۴۶
۱۵,۰۰۰
ذغالسنگ نگين
۴۴۶
۹,۳۸۲
۴۶۶,۱۴۴
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۳۵۸
۷,۵۳۲
۱۸۰,۰۰۰
فراوري موادمعدني
۹۷
۲,۰۴۲
۸۱,۷۹۹
رينگ سازي مشهد
۱۸۱
۳,۸۱۱
۴,۸۰۰
معدني دماوند
۳۲۹
۶,۹۲۸
۶۴,۰۰۰
مس باهنر
۷۹
۱,۶۶۴
۴۷۶,۰۰۰
تكنوتار
۱۶۷
۳,۵۱۹
۸۶,۰۰۰
ماشين آلات تراكتور
۱۱۰
۲,۳۲۲
۱۰۰,۱۹۸
شيمي داروپخش
۱۸۶
۴,۱۶۴
۴۲,۰۱۰
الكتريك خودرو
۳۳۸
۸,۰۱۶
۴۸۵,۷۱۴
بانك كارآفرين
۴۶
۱,۲۹۸
۵۰,۳۰۵
بوتان
۲۳۹
۷,۲۶۹
۷۴۹,۵۶۶
توسعه صنايع بهشهر
۳۷۳
۱۱,۴۲۷
۹۳۸,۰۶۳
چادرملو
۲۸۶
۹,۵۵۴
۵,۷۰۸
معادن منگنز ايران
۱۵۶
۵,۵۲۳
۸۶۳,۸۳۴
ايران خودروديزل
۱۷۵
۶,۲۳۸
۵,۶۸۰
لنت ترمز
۳۰۱
۱۱,۴۵۲
۱۳۳,۳۱۵
قطعات اتومبيل
۵۵
۲,۱۷۷
۱۴,۰۱۰
لاميران
۸۴
۳,۵۴۸
۲۰,۰۱۰
نورد آلومينيوم
۲۷۰
۱۲,۷۲۱
۱۶۶,۹۶۸
تراكتورسازي
۴۵۲
۲۴,۱۰۹
۱۱۶,۹۵۵
تجهيزات سديد
۱۱۳
۶,۱۹۷
۱۰,۱۳۶,۴۹۴
سرمايه گذاري مسكن
۱۴۷
۸,۶۴۰
۴۰,۴۵۱
پارس دارو
۱۰۳
۶,۵۷۶
۴۸۱,۵۳۹
بانك اقتصادنوين
۱,۱۵۷
۷۵,۴۲۳
۲۸,۴۴۰
سيمان اروميه
۲۲
۱,۵۲۶
۶,۵۵۳
شيشه همدان
۵۳
۳,۶۸۲
۵,۰۱۰
كارتن ايران
۵۰
۳,۴۹۰
۱۷,۸۸۴
نيروترانس
۶۱
۵,۰۵۵
۱۷,۵۷۸
شهدايران
۳۲
۲,۹۵۹
۴۲,۱۸۷
كف
۱۷
۱,۵۹۴
۵۰,۰۱۰
پلي اكريل ايران
۴۰
۴,۲۵۲
۱۹۷,۳۵۹
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۹۰
۲۰,۶۰۱
۳۳۷,۵۹۶
صنعتي دريايي
۱۱
۱,۴۱۹
۵۰,۲۷۶
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۱۸
۲,۳۷۳
۱۵۱,۳۱۰
سرمايه گذاري سامان گستراصف
۳۱
۴,۱۴۳
۵۷,۳۸۴
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۰
۱۷,۴۲۲
۵,۶۱۰
دارو رازك
۱۰
۱,۴۷۰
۲۸,۲۸۳
بسته بندي ايران
۱۱
۱,۷۷۶
۲۳,۵۸۵
گلتاش
۱۲
۲,۰۸۵
۲,۴۸۴
ماشين سازي نيرومحركه
۱۳
۲,۶۱۸
۸,۸۴۷
مهرام
۳۰
۶,۱۱۲
۳۲,۱۲۰
مارگارين
۱۲
۲,۵۶۳
۱۳,۸۴۹
پاكسان
۲۳
۶,۵۴۴
۱۹۴,۵۲۴
پتروشيمي اراك
۶۹
۲۱,۳۴۶
۳,۳۹۲
پتروشيمي اصفهان
۶
۱,۹۹۴
۱۷۵,۶۱۰
سرمايه گذاري ملت
۷
۲,۶۹۰
۷,۳۹۰
روغن نباتي پارس
۱۶
۶,۷۸۱
۸,۸۲۶
دارو كوثر
۵
۲,۵۶۷
۳,۲۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر
۷
۴,۲۵۱
۱۵,۰۱۴
پارس خودرو
۴
۲,۹۷۱
۲۹,۲۷۱
صنايع ريخته گري
۶
۴,۶۰۱
۶۱,۵۷۶
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۴
۱۰,۹۹۴
۱۴,۳۴۴
آلومتك
۹
۸,۰۵۳
۴۴۹,۹۶۳
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۰
۹,۱۵۲
۵۴,۳۷۱
پتروشيمي خارك
۲
۲,۶۳۳
۱۵,۱۳۶
نيرومحركه
۳
۵,۰۱۸
۳۹,۹۵۰
كارخانجات داروپخش
۱۴
۳۰,۸۵۶
۱۶,۸۲۳
گاز لوله

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۱۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۲۶۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |