چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۴ - Apr 7, 2004
جزييات آزمون سراسري سال ۱۳۸۳
كنكور امسال بدون هيچ تغييري برگزار مي شود
معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ بدون هيچ گونه تغييري همچون سالهاي گذشته در تير ماه سال جاري برگزار مي شود.
دكتر حسين توكلي، در گفت وگو با ايسنا، ضمن تشريح جزييات آزمون سراسري سال ۱۳۸۳، گفت: بر اساس مدارك ارسالي به سازمان سنجش و مدارك بررسي شده تا كنون، يك ميليون و ۴۰۴ هزار و ۸۲۳ نفر در آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ ثبت نام كرده اند كه پس از بررسي كليه مدارك داوطلبان، آمار نهايي بزودي اعلام مي شود.
وي ادامه داد: از ميان كل شركت كنندگان آزمون سراسري ۶۱ درصد را داوطلبان دختر و ۳۹ درصد را داوطلبان پسر تشكيل مي دهند.
دكتر توكلي در ادامه تصريح كرد: از ميان كل داوطلبان ۴۸۰ هزار و ۷۲۱ نفر علاوه بر گروه آزمايشي اصلي خود علاقمندي خود را به شركت در گروه هاي آزمايشي هنر و زبان هاي خارجي اعلام كردند، با توجه به اينكه سازمان سنجش براي هر جلسه آزمون و هر گروه آزمايشي كارت جداگانه اي صادر مي كند لذا براي صدور يك ميليون و ۸۸۵ هزار و ۵۴۴ نفر كارت ورود به جلسه صادر مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه تمامي مدارك داوطلبان بررسي نشده است قطعا اين آمار افزايش خواهد يافت و حداقل حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به اين تعداد افزوده مي شود.
معاون سازمان سنجش در خصوص تعداد داوطلبان گروه هاي پنجگانه آزمايشي گفت: از ميان كل داوطلبان حدود ۳۸۹ هزار و ۴۹۸ نفر در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، ۴۲۱ هزار و ۴۲۸ نفر در گروه آزمايشي علوم تجربي، ۵۲۶ هزار و ۱۵۷ نفر در گروه آزمايشي علوم انساني و در گروه آزمايشي هنر با آمار علاقمندان به اين رشته ۱۷۳ هزار و ۸۸۳ نفر و در گروه آزمايشي زبان هاي خارجي با آمار علاقمندان به اين رشته ۳۷۴ هزار و ۵۷۸ نفر متقاضي شده اند.
به گفته دكتر توكلي، بر اساس برنامه زماني پيش بيني شده، كارتهاي داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ در روزهاي هشتم و نهم تير در حوزه هاي توزيع كارت سراسر كشور توزيع مي شود و آزمون عمومي و اختصاصي نيز در روزهاي يازدهم، دوازدهم و سيزدهم تير ماه سال جاري بطور همزمان برگزار مي شود.
دكتر توكلي خاطرنشان كرد: سازمان سنجش هيچ گونه تغييري را نسبت به مندرجات دفترچه شماره يك كه براي ثبت نام بين داوطلبان توزيع شد، لحاظ نخواهد كرد.
وي درباره ظرفيت پذيرش دانشجو در آزمون گفت: ظرفيت پذيرش داوطلبان تا كنون مشخص نشده است اما پيش بيني مي كنيم كه ظرفيت پذيرش همانند سال گذشته باشد.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور در خاتمه اظهار كرد: نتايج اوليه و كارنامه كليه داوطلبان اوايل نيمه دوم مرداد در حوزه هاي توزيع كارت در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد و نتايج نهايي رشته هاي متمركز دهه سوم شهريور ماه و نتايج رشته هاي نيمه متمركز نيز اواخر شهريور ماه سال ۱۳۸۳ اعلام خواهد شد.

لايحه نظام پرداخت هماهنگ فرهنگيان تا پايان امسال تصويب مي شود
وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: لايحه نظام پرداخت هماهنگ فرهنگيان ظرف يك يا دو ماه آينده به مجلس مي رود.
مرتضي حاجي در گفتگو با ايسنا افزود: لايحه اي با نام مديريت خدمات كشوري از سوي سازمان مديريت برنامه ريزي تهيه شده كه هم اكنون اين لايحه در كميسيون اجتماعي دولت با رويكرد رفع تبعيض از معلمان در حال بررسي است، اما موضوع تغيير و درصد افزايش حقوق آنان پس از تصويب اين لايحه تصميم گيري مي شود.
وي گفت: رويكرد اصلي اين لايحه دريافت دستمزد به نسبت سختي و ارزشمندي كار، مسئوليت، شرايط محيط و محروميت منطقه است كه در معرض ديد تشكلهاي فرهنگي قرار گرفته تا نظرات خود را نسبت به آن اعلام كنند.وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: مقرر شده تا معلمان و تشكلها نظرات خود درباره لايحه نظام پرداخت هماهنگ درباره چگونگي رفع تبعيض آن ارائه كنند.وزير آموزش و پرورش افزود: علي رغم اينكه معتقديم در پرداختها تفاوتها و تبعيضهايي نسبت به معلمان وجود دارد، اما بايد با حوصله منتظر بررسي اين لايحه شويم.وي با اظهار اميدواري نسبت به تصويب نهايي اين لايحه در مجلس هفتم گفت: لايحه نظام پرداخت هماهنگ فرهنگيان نهايتا تا پايان امسال تصويب مي شود.
حاجي گفت: براساس رشد سنواتي معمول و مشخص شدن حداقل و حداكثر حقوق، عيدي سال ۸۳ معلمان ۱۵۰ هزار تومان تصويب شده است.

خبرگزاري «سينا» آغاز به كار كرد
با حضور رئيس جمهوري، خبرگزاري جامعه جوانان ايراني (سينا) ديروز آغاز به كار كرد.مديرعامل خبرگزاري تازه  تاسيس «سينا» گفت: خبرگزاري «جامعه جوانان ايراني» تلاش مي كند كه زبان گوياي جوانان باشد.
«خسرو طالب زاده» افزود: رويكرد اصلي اين خبرگزاري، فرهنگي و اجتماعي خواهد بود.مديرعامل سينا همچنين از آموزش خبري يك هزار جوان عضو سازمان هاي غيردولتي «ان.جي.او» در سراسر كشور توسط اين خبرگزاري خبر داد و گفت: اين جوانان پس از آموزش، امكان فعاليت در رسانه ها را پيدا خواهند كرد. وجه مشخصه خبرگزاري سينا پرهيز از گرايش به مسائل سياسي و حزبي است كه نقطه عطفي در حوزه اطلاع رساني كشور محسوب مي شود.

پايبندي هاي اخلاقي و مذهبي از ابتلا و گسترش ايدز جلوگيري مي كند
نتايج يك پژوهش از سوي جهاد دانشگاهي در تهران از ۱۱۷۲ نفر نشان مي دهد كه ۷۹ درصد مردم معتقدند پايبندي هاي اخلاقي و مذهبي مي تواند از ابتلاء و گسترش بيماري ايدز جلوگيري كند.
همچنين براساس يافته هاي اين مطالعه ۸۷ درصد پاسخ دهندگان، مطبوعات و رسانه هاي جمعي از جمله راديو و تلويزيون را به عنوان منبع دسترسي خود به اطلاعات مربوط به بيماري ايدز مشخص كرده اند.

برگزاري نخستين همايش حقوق تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي: نخستين همايش حقوق تأمين اجتماعي تحت عنوان «تبيين جايگاه حقوق تأمين اجتماعي» طي روزهاي ۶ و ۷ ارديبهشت ماه سال جاري در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، تحولات قانونگذاري ايران در زمينه حقوق تأمين اجتماعي، رويه قضايي در حقوق تأمين اجتماعي و عوامل مؤثر بر آن، سازمان بين المللي كار و تأمين اجتماعي، مباني نظري حقوق تأمين اجتماعي، نظام تأمين اجتماعي از ديدگاه اسلام، ارتباط حقوق تأمين اجتماعي با حقوق كار و حقوق بشر، ديدگاههاي ISSA در باب تأمين اجتماعي و آثار متقابل عوامل اقتصادي و نظام تأمين اجتماعي از جمله محورهاي اين همايش دو روزه است.

در مراسم روز جهاني بهداشت اعلام شد:
حوادث هر سال ۴۸ هزار قرباني در ايران مي گيرد
گروه اجتماعي: مراسم روز جهاني بهداشت و برنامه هفته سلامت صبح ديروز با سخنراني رئيس مجلس شوراي اسلامي و حضور شماري از سفرا، وزرا و مسئولان كشوري در سالن اجلاس سران كنفرانس اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني به دستور و تأكيد اسلام براي تأمين سلامتي شهروندان اشاره كرد و گفت: بهداشت و سلامت و زندگي بهينه شاخه اي از ايمان است كه به هر ميزان مؤمن به سلامتي و بهداشت اهميت دهد درجه ايمان او والاتر و دغدغه و حسن مسئوليت پذيرش بيشتر است.
وي دستورات اسلام بر تأمين بهداشت، نظافت و سلامت را بهترين الگو براي دستيابي به جامعه اي سالم و ايمن اعلام كرد و گفت:  جامعه اي مي تواند داعيه زمامداري بر مردم داشته باشد كه بيش از همه به امنيت و سلامت و بهداشت شهروندانش اهميت دهد.
شعار محوري روز جهاني بهداشت جاده ايمن و بدون تصادف است بر همين اساس بررسي ها نشان مي دهد سوانح و حوادث كشور هر سال ۴۸ هزار نفر قرباني مي گيرد كه از اين ميان ۲۶ هزار و ۸۸۸ نفر در اثر حوادث جاده اي و ترافيكي كشته مي شوند و به گفته كارشناسان چنانچه رقم ۱۲ هزار مجروح حوادث و تصادفات رانندگي را نيز به آن اضافه كنيم ايران سالانه با ۳۸ هزار مرگ و مجروح در اثر تصادفات رانندگي رتبه نخست جهاني را در اين زمينه به خود اختصاص داده است.
خرم، وزير راه و ترابري نيز در اين مراسم گفت: پنج سال پيش جاده هاي كشور يك ميليون و ۲۰۰ هزار كشته بر جاي گذاشت در حالي كه سهم جمعيت كشور ما تنها يك درصد از سهم جمعيت دنياست ولي شمار كشته ها در مقايسه با شمار قربانيان حوادث جاده اي يك و نيم درصد بود.
وي افزود: متأسفانه جاده ها و شريانهاي ما متناسب با سرعت خودروها اصلاح نشده اند و فقط توانستيم با نصب تابلو، رانندگان را متوجه خطر كنيم كه اين به تنهايي كافي نيست.
براساس اين گزارش، سردار قاليباف، فرمانده نيروي انتظامي نيز گفت: ارتباط مستقيم و تأثيرگذار سلامت و بهداشت جامعه با امنيت عمومي بر كسي پوشيده نيست. اگر ما بهداشت را به معناي تعامل شخصيتي و رفتاري فرد بدانيم و ايمني را به مفهوم كاهش عوامل مخاطره آميز در حوزه كاري و اجتماعي تلقي كنيم اين بهداشت و ايمني بر امنيت يعني آن چيزي كه از پليس توقع دارند برتري دارد. چون اگر بهداشت و ايمني و تعادل در سطوح مختلف و سلامتي فردي و جمعي در جامعه گسترش پيدا كنند بطور طبيعي پرخاشگري، ناامني، نزاع و درگيري و رفتارهاي غيرقانوني نيز كاهش خواهد يافت.
وي افزود: دگرگوني هايي كه در تعاريف توسعه حاصل شده و توسعه را به عنوان شاخصه هاي انساني در نظر مي گيرند حاكي از اين نگاه است خصوصا در جامعه امروز كه هر روز اطلاعات در حال گسترش است لذا توسعه اي موفق است كه تاروپودهاي انساني را تحت پوشش قرار دهد.
مسعود پزشكيان، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در سخناني گفت: با توجه به اينكه شعار روز جهاني بهداشت در سال جاري «جاده ايمن و بدون تصادف» مي باشد اما ايران از نظر آمار تصادفات در وضعيت بحراني قرار دارد.
وي افزود: در رابطه با بحث سلامت قبلا جامعه با واكسن، قطره و آب سالم و... معضلاتي داشتيم و به خاطر بيماريهاي عفوني مرگهاي زيادي اتفاق مي افتاد. در زمينه كنترل، بسياري از بيماريها مثل فلج اطفال طرح واكسيناسيون سرخجه و سرخك و كنترل بيماريهايي عفوني موفقيتهاي بسياري داشته ايم.
وي افزود: ۸۰ درصد مشكلات سلامتي افراد به آگاهي و مهارتهاي فردي آنها ربط دارد و تنها ۲۰ درصد آنها مربوط به بخش درماني ، بيمارستاني ، بهزيستي و... مي باشد لذا با تغيير رفتار خودمان و ياد گرفتن چگونگي مراقبت از خود مي توانيم سالم زندگي كردن را تجربه كنيم.

رئيس سازمان زندانهاي كشور:
مرخصي و عفو زندانيان منوط به كسب امتيازات فرهنگي است
گروه اجتماعي: رئيس سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور گفت: به دستور رئيس قوه قضائيه، از اين پس عفو و مرخصي زندانيان به كسب امتيازات فرهنگي، آموزشي و حرفه آموزي آنان در طول مدت محكوميت بستگي دارد.
مرتضي بختياري ديروز ضمن اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت: اكنون كارشناسيهاي لازم براي اجرايي شدن اين طرح صورت گرفته است و اميدواريم در سال جاري پيش نويس آن در كميسيون عفو و بخشودگي نهايي شده و به عنوان اصلاح آيين نامه عفو و بخشودگي توسط رئيس قوه قضائيه و مقام معظم رهبري مورد تأييد قرار گيرد.
وي در پاسخ به چگونگي وضعيت تخريب سلولهاي انفرادي گفت:  سلولهاي انفرادي در سراسر كشور تخريب و بعضا مسدود شده است تا زمينه تخريب آن فراهم شود.
بختياري تأكيد كرد: از اين پس زندان انفرادي به معناي سنوات گذشته وجود نخواهد داشت و فضاي سلولهاي انفرادي پس از بازسازي حداقل ۱۱ متر مربع است كه طرح آن به همه استانها اعلام شده است.
رئيس سازمان زندانهاي كشور همچنين خاطرنشان كرد: تخريب سلولهاي انفرادي به معناي آن نيست كه سلولهاي انفرادي به معناي كامل برچيده شده است، زيرا در برخي موارد خاص نمي توانيم متهمان را به بند انتقال دهيم و در اين شرايط بايد به «سوئيت»هاي انفرادي انتقال يابند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |