چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۴ - Apr 7, 2004
ناآرامي هاي نجف، بغداد و فلوجه به ديگر شهرهاي عراق كشيده شد
004425.jpg

ناآرامي هاي عراق كه چهار روز پيش آغاز شد، ديروز و در پي صدور حكم بازداشت مقتدي صدر از شهرهاي نجف، بغداد و كوفه فراتر رفت و به ناصريه و العماره و چند شهر ديگر كشيده شد. شدت درگيريهاي ديروز ( به جز فلوجه )كمتر از روزهاي قبل بود اما شمار شهرهاي ناآرام بيشتر بود.
در درگيريهاي العماره ۱۲ تن كشته و ۲۷ تن ديگر مجروح شدند. روز دوشنبه و سه شنبه شب نيز ۳۹ نفر از هواداران مقتدي صدر و ۴ نظامي آمريكايي كشته و ۱۲۶ نفر ديگر زخمي شدند. در درگيريهاي روزهاي يكشنبه و دوشنبه برخي مراكز دولتي و پليس به تصرف هواداران مسلح مقتدي صدر درآمد اما آمريكايي ها ديروز بخشي از متصرفات شبه نظاميان را از آنها پس گرفتند. پاسگاههاي پليس شهرك صدر از جمله اين مراكز است. پليس عراق نيز كنترل خود را به بصره كامل كرد.
گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد حاكيست از نيمروز گذشته تانك ها و خودروهاي زرهي آمريكا در مقابل پاسگاه هاي پليس و سربازان مسلح نيز بر بالاي سقف پاسگاه هاي شهرك آشوب زده صدر مستقر شده اند.
گروهي از مردان جوان كه برخي از آنها ملبس به لباس هايي با عكس صدر هستند در مقابل تعدادي از اين پاسگاهها تجمع كردند.خودروهاي زرهي آمريكايي در خيابان اصلي اين شهر كه مدارس آن همچنان تعطيل است در حال گشت زدن هستند.
در جريان درگيريهاي ديروز در شهر ناصريه بين هواداران مقتدي صدر و نيروهاي ائتلاف نيز ۱۱ سرباز ايتاليايي زخمي شدند.
در همين حال، هواداران متقدي صدر از جمله مسئول دفتر وي در واكنش به صدور حكم بازداشت وي اعلام كردند در هيچ شرايطي اجازه نمي دهند دست آمريكايي ها، انگليسي ها يا كس ديگري به صدر برسد. آنها حكم بازداشت را غيرقانوني و بي اعتبار خواندند.
همچنين مقتدي صدر كه تا ديروز از كوفه عمليات ضد آمريكايي را رهبري مي كرد به نجف رفت. شبه نظاميان طرفدار صدر پس از انتقال وي به حرم امام علي (ع) در نجف، خيابان هاي منتهي به حرم را مسدود كردند.
نبرد در فلوجه
نيروهاي آمريكايي دوشنبه شب و ديروز به گلوله باران و موشك باران شهر فلوجه در غرب بغداد ادامه دادند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، هدف نيروهاي آمريكايي از عمليات گسترده در شهر فلوجه سركوب مقاومت عراقي در اين شهر است. نيروهاي اشغالگر همچنين با استفاده از هواپيماهاي خود،  منازل برخي از مردم را بمباران كردند.در در گيري هاي فلوجه ۸ نظامي آمريكايي كشته شدند.
در همين حال بوش رئيس جمهوري آمريكا و پل برمر حاكم آمريكايي عراق به ضرورت ادامه عمليات در فلوجه كه هواداران صدام در آن قدرت زيادي دارند تاكيد كردند. بوش و برمر گفتند عمليات فلوجه تا شناسايي و دستگيري عاملان قتل چهار آمريكايي در هفته گذشته، ادامه خواهد يافت.
004428.jpg

در همين حال شبكه تلويزيوني العربيه در گزارش خود، رويدادهاي كنوني در شهر فلوجه را يك «جنگ واقعي» خواند.اين شبكه تلويزيوني اعلام كرد، در درگيري بين نيروهاي انگليسي و تظا هركنندگان ۱۲ عراقي كشته شدند.به گزارش العربيه اين درگيري ها در شهر العماره رخ داده است.
بنابراين گزارش، در اين درگيريها همچنين ۲۷ تن نيز مجروح شده اند.
شبكه الجزيره قطر نيز در همين رابطه گفت،  در درگيري  بين نيروهاي انگليسي با مردم در شهرهاي بغداد، العماره و ناصريه تعدادي كشته و مجروح شدند.
شبكه تلويزيوني سي. ان. ان نيز در گزارشي از آخرين آمار تلفات درگيريها بين مردم و نيروهاي اشغالگر گفت، اين درگيريها در يك سال گذشته بي سابقه بوده است.
آيت الله سيستاني:
بهانه را از اشغالگران بگيريد
يكي از نزديكان آيت الله سيستاني به ايسنا گفت: آيت الله سيستاني تاكنون درباره وقايع اخير عراق اطلاعيه اي رسمي منتشر نكرده است.وي اشغال عراق را شديدا محكوم كرده و هر نوع تعدي به جان و مال، عرض و سرزمين مسلمين را حرام مي داند.
به گفته اين منبع آيت الله سيستاني با ابراز تالم و نگراني عميق، كشتار مردم بي گناه عراق را در روزهاي اخير به شدت محكوم و آن را مورد تنفر مرجعيت دانسته و مسئوليت و عواقب آن را برعهده اشغالگران مي داند و نسبت به تداوم خون ريزي ها، به اشغالگران قوياً هشدار داده است.
وي نسبت به سوءاستفاده دشمن اشغالگر از ناآرامي ها هشدار داده و با دعوت مردم به آرامش و پرهيز از آشوب، خواهان جلوگيري از سوءاستفاده و بهانه جويي اشغالگران است.
عراق براي آمريكايي ها ناامن است
تمامي  روزنامه هاي  آمريكا در شماره  روز دوشنبه  خود، با درج  گزارشها و تصاويري  در صفحه  اول  خود، از «قيام » مردم  بغداد عليه  اشغالگران  آمريكايي خبر دادند.
روزنامه  «نيويورك  تايمز» در اين  زمينه  نوشت : يك  شورش  هماهنگ  شده  شيعيان  عليه  ائتلاف  اشغالگر به  رهبري  آمريكا، روز يكشنبه  در سراسر عراق  به وقوع  پيوست  و بغداد و محلات  فقيرنشين  و شهر مقدس  نجف  و حداقل  دو شهر ديگر جنوب  را فرا گرفت .نيويورك  تايمز افزود: كشته  شدن  هفت  آمريكايي  در شهرك  صدر واقع  در بغداد يكي  از وخيم ترين  تلفات  براي  نيروهاي  آمريكايي  از زمان  تصرف  بغداد در يك  سال  قبل ، به  حساب  مي آيد.
روزنامه  «نيويورك  سان » نيز با انتشار گزارشي  در اين  زمينه  نوشت : حاميان  يك  روحاني  ضد آمريكايي ، روز يكشنبه  در چهار شهر عراق  شورش  كردند و در شديدترين  ناآراميها از زمان  سقوط صدام  حسين ، هفت  سرباز آمريكايي  و يك سرباز السالوادوري  را به  قتل  رساندند.
اين  روزنامه  افزود: افسران  ارشد آمريكايي  ماهها به طور خصوصي  گفته اندكه  درصورت  گسترش  شورش ، نيروهاي  آمريكايي  و ائتلاف  اين  كشور در هيچ  نقطه اي  به  جز احتمالا كردستان  امن  نخواهند بود.
روزنامه  «لس  آنجلس  تايمز» در شماره  دوشنبه  خود نوشت : هزاران  تن  از پيروان  يك  روحاني  شيعه  ضد آمريكايي ، به  فراخوان  وي  براي  شورش  عليه  اشغال عليه  آمريكا پاسخ  مثبت  دادند و روز يكشنبه  در چندين  شهر به  مقرهاي  پليس  و ساختمانهاي  دولتي  هجوم  بردند. اين  روزنامه  نوشت  در اين  درگيريها حداقل  ۸سرباز ائتلاف  و ۲۱ عراقي  كشته  شدند.اين روزنامه نوشت : بيش از ۳۶ سرباز آمريكايي در جنگهاي شديد در مركز و جنوب عراق مجروح شدند.
تهديد زرقاوي
شبكه تلويزيوني العربيه ديروز اعلام كرد: ابومصعب الزرقاوي كه وابسته به گروه تروريستي القاعده و يكي از مظنونين حملات روز عاشورا و هتل جبل لبنان در عراق است نيروهاي ائتلاف و رهبران شيعه را تهديد به قتل كرد.بنابراين گزارش، وي در نواري كه روز دوشنبه در يك سايت اينترنتي قرار گرفت، اين مطلب را بيان داشت.
زرقاوي با تاكيد بر اينكه مجاهدان بيش از ۲۰۰ سرباز نيروهاي ائتلاف را كشته اند، مسئوليت برخي از عمليات از جمله بمب گذاري در شهرهاي كربلا و كاظمين در روز عاشورا و همچنين انفجار هتل جبل لبنان در عراق را بر عهده گرفته است.
004380.jpg

شورش مربو ط به شيعيان نيست
هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در آستانه ديدار با تونلي بلر نخست وزير انگليس در لندن در گفتگو با شبكه تلويزيوني انگليس گفت: شيعيان عراق عليه ائتلاف هم پيمان نشده اند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، زيباري در پاسخ به سئوالي در مورد گسترش حركت شبه نظاميان شيعه در عراق تاكيد كرد كه اين حركت انتفاضه نيست.
وي افزود: به هيچ وجه شيعيان عراق عليه نيروهاي ائتلاف با يكديگر متحد نشده اند.
زيباري گفت:  من تصور مي كنم كه حوادث يادشده كنترل خواهد شد. من به نيروهاي ائتلاف و عراقي ها كاملا اعتماد دارم. بغداد كاملا مطمئن است كه حوادث را كنترل خواهد كرد.
وزير خارجه عراق اظهار داشت: آري ما با مشكلاتي مواجه هستيم ولي در عمل با شورش شيعي روبرو نيستيم. اكثريت شيعيان و رهبرانشان تشكيل عراق جديد را تاييد مي كنند.
تقاضا براي نيروي بيشتر
شبكه خبري «سي.ان.ان» روز دوشنبه اعلام كرد: ژنرال جان ابي زيد فرمانده مركزي ارتش آمريكا مستقر در منطقه خاورميانه خواستار اعزام نيروهاي بيشتري به عراق شد.
اين شبكه افزود: ابي زيد از پنتاگون خواسته است طي ۴۸ ساعت آينده طرح هايي درباره اعزام نيروي نظامي بيشتر به عراق به وي ارائه دهد.
نگراني ژاپن از بازسازي عراق
مقامهاي ارشد ژاپن نسبت به آثار منفي درگيريهاي اخير در عراق ميان شيعيان و نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا بر تلاش هاي جامعه بين المللي براي بازسازي اين كشور ابراز نگراني كردند.
به گزارش ايرنا از توكيو جونيچيرو كويزومي نخست وزير ژاپن ديروز به خبرنگاران گفت: اميدوارم عراق به وضعيتي برسد كه در آنجا عراقيها بتوانند دولت خودشان را تشكيل داده و نزديك با يكديگر كار كنند.
ياسوئو فوكودا دبير و سخنگوي ارشد كابينه ژاپن نيز گفت كه عميقا نگران شرايط عراق است.وي افزود: اين وضعيت مي تواند تبديل به يك مشكل شود و اگر شرايط از اين بدتر شود، فعاليت  هاي بازسازي در عراق نمي تواند به صورت كامل تحقق يابد.
ساير تحولات
آيت الله سيدصادق حسيني شيرازي از مراجع تقليد عراق در قم با صدور بيانيه اي با محكوم كردن كشتار اخير مردم عراق توسط نيروهاي اشغالگر خواستار اتحاد، هوشياري و خويشتن داري مردم براي رسيدن به حقوق مشروع خود شد.
* هزاران نفر از مردم اسپانيا با شركت در يك راهپيمايي آرام در «لگانس» اعتراض خود را نسبت به تروريسم و سياست دولت اين كشور نشان دادند. آنان خواستار بازگشت نيروهايشان از عراق شدند.
يورونيوز روز سه شنبه با اعلام اين خبر افزود: راهپيمايان كه پلاكاردهايي در دست داشتند دولت اين كشور را به خاطر مشاركت در اشغال عراق، مسبب افزايش حملات تروريستي و تيراندازيهاي اخير دانستند.
* الكساندر ياكوونكو سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در گفتگو با خبرنگاران گفت: مسكو از وخامت اوضاع در عراق كه از نظر كيفي وارد مرحله جديدي شده نگران است.
همچنين سرگئي بابورين معاون دوماي روسيه ديروز اقدامات آمريكا در عراق به ويژه كشتار مردم بي گناه اين كشور را به شدت محكوم كرد.بابورين در گفتگو با ايرنا رويدادهاي اخير در عراق را مقاومت مردم اين كشور براي آزادسازي كشورشان زير سلطه اشغالگران خواند.
* درپي درگيري هاي اخير ميان گروه مقتدي صدر با نيروهاي اشغالگر و پليس عراق، مدارس برخي مناطق شهر بغداد تعطيل شد.

احتمال پيوستن اسماعيل خان به كابينه كرزاي
004377.jpg
به  دنبال  حوادث  اخير هـــرات  از جمله  ترور نافرجام  «محمد اسماعيل خان » والي  هرات  و متعاقب  آن كشته  شدن  «ميرويس  صادق » فرزند وي  و وزيـر هوانوردي و توريسم  (گردشگري ) افغانستان ، احتمال  پيوستن  اسماعيل  خان  به  كابينه  دولت  افغانستان  قوت  گرفته  است .
برخي منابع  سياسي  در كابل  پايتخت  افغانستان  ديروز به  ايرنا گفتند،طي  دو هفتـه  اخير رايزنيهاي  فشرده اي  براي  تشويق  اسماعيل خان  به  ترك  هرات  وقبـول  پست  وزارت  در كابل  بين  نمايندگان  اين  شخصيت  جهادي  و دولت  افغانستان انجام  گرفته  است  و همچنان  ادامه  دارد.
يك  منبع  دولت  افغانستان  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، بـه  ايرنا گفت : «حامدكرزاي » رئيس  دولت  انتقالي  اين  كشور پست  وزارت  داخله  (كشور) را به  اسماعيل خان  پيشنهاد كرده ، امــا وي  تاكنون  مـوضع  رسمي و قطعي  خود را در مورد اين پيشنهاد اعلام  نكرده  است .
رئيس  دولت  افغانستان  سال  گذشته  نيز پستهاي  معاون  رئيس  دولــت  و وزارت  داخله  را به  اسماعيل  خان  پيشنهاد كرد، اما وي  ترجيح  داد همچنان  بـه  عنوان  والي  در هرات  باقي  بماند.دولـت  افغانستان  طـي  دو سال  گذشته  تلاش  كرده  است  تا با دادن  پستهاي  مهم در درون  كـابينه  به  اسماعيل  خان ، وي  را عملا از صحنه  راهبردي  هرات  در جنوب  غربي  افغانستان  و هم مرز با ايران  حذف  و در مركز زير كنترل  درآورد.
اين  سيـــاست  تاكنون  عملا با ناكامي مواجه  بوده  است ، اما گفته  مي شود باافزايش  فشارهــا، اسماعيل خان  نيز همانند «گل آقا شيرزي » والي  پيشين  قندهار تن  به  دستور دولت  مركزي  خواهد داد.

كوتاه از سياست جهان
انتقاد اسقف اعظم يونان از هجوم فرهنگي آمريكا
«خريستو دولوس» اسقف  اعظم  يونان  با انتقاد شديد از پديده  جهاني سازي به عنوان  ابزار آمريكا براي  گسترش  فرهنگ  اين  كشور به  سراسر جهان ، بشدت  انتقاد كرد.
به گزارش ايرنا از آتن دولوس  رهبر كليساي  ارتدكس  يونان  در جمع  گروهي  از نظاميان اين  كشور در شهر آتن  گفت : آمريكا با طرح  جهاني سازي  درصدد تحميل  روش  زندگي به  شيوه  آمريكاييان  به  كشورهاي  ديگر است  و به همين  علت  با سنتها و فرهنگ بومي  جوامع  مخالفت  مي كند.اسقف  اعظم  يونان  اظهار داشت : سنن  و فرهنگ  هر جامعه اي ، يادگارهاي ارزشمند نياكان  است  كه  افتخار هر ملت  به  پاسداري ، رواج  و انتقال  آنها به نسلهاي  آينده  است .
دولوس  كه  به عنوان  يك  شخصيت  علمي  و سياسي  در جامعه  دانشگاهي  يونان شهرت  دارد با انتقاد شديد از پديده  جهاني سازي  بويژه  براساس  اهداف  آمريكاگفت : امروزه  هر جامعه  يا شخصيتي  كه  براي  حفظ يكپارچگي  ملت ، ارزشهاي  ملي  وفرهنگي  خود تلاش  كند مورد دشمني  آمريكا و برخي  عوامل  ديگر قرار مي گيرد.
سفر فرمانده نيروي هوايي آمريكا به تركيه
ديدارهاي فرمانده نيروي هوايي آمريكا با فرماندهان ارتش تركيه ديروز در آنكارا آغاز شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا، ژنرال جان پي جامپر، فرمانده نيروي هوايي آمريكا ديروز در آنكارا با همتاي تركيه اي خود ابراهيم فرتينا ديدار كرد. از محتواي مذاكرات دو طرف اطلاعي در دست نيست.جامپر روز دوشنبه به دعوت ابراهيم فرتينا فرمانده نيروي هوايي تركيه وارد آنكارا شده است.موضوع همكاريهاي نظامي آمريكا و تركيه بويژه درخصوص پايگاه اينجرليك همچنين برگزاري اجلاس آينده سران ناتو در استانبول در اوائل تيرماه و تامين امنيت اين اجلاس از جمله محورهاي گفتگوي دو طرف اعلام شده است.
انتقاد حزب بعث سوريه از طرح خاورميانه بزرگ
مسئولان حزب بعث حاكم در سوريه از طرح آمريكا موسوم به خاورميانه بزرگ انتقاد كردند.
به گزارش روزنامه الحيات محمد صالح الهرماسي، رئيس دفتر مغرب عربي در همايش طرح خاورميانه بزرگ كه روز دوشنبه برگزار شد هدف از طرح آمريكا را سيطره رژيم صهيونيستي دركشورهاي عربي و فراهم آوردن امكان سلطه آن بر بازارها و اقتصاد و ثروت اعراب دانست و گفت: آمريكا مي خواهد رژيم صهيونيستي ميانجي واشنگتن و خاورميانه باشد.
ديگر شركت كنندگان در اين همايش هدف از طرح خاورميانه بزرگ آمريكا را ايجاد تغييرات كامل در منطقه خاورميانه و حفظ منافع آمريكا و همپيمانانش و بهبود وجهه رژيم نژاد پرست صهيونيستي به عنوان يك رژيم آزاد و دمكرات دانستند.
شركت كنندگان در اين همايش سياست آمريكا را عامل بسياري از مشكلات سياسي اجتماعي، نظامي و اقتصادي منطقه اعلام كردند و آنرا به تلاش براي ممانعت از همكاري اعراب و تكامل اقتصادي آنان متهم كردند.
پيوستن يكي از مسلمانان سرشناس به حزب كنگره هند
سيد شهاب الدين رئيس پيشين كميته سراسري جنبش مسجد بابري هند و يكي از منتقدان جدي حزب كنگره روز دوشنبه عضويت اين حزب را پذيرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي، شهاب الدين رئيس پيشين كميته سراسري جنبش مسجد بابري هند، پس از ديدار با خانم سونيا گاندي رئيس حزب كنگره به خبرنگاران گفت: در شرايط سياسي فعلي هيچ شهروندي نمي تواند منزوي باشد.وي افزود: اگر چه به عنوان نامزد حزب كنگره وارد مبارزات انتخاباتي نخواهد شد اما براي مبارزه با سياست فريب كارانه حزب بي.جي.پي بر ضد آن تبليغات خواهد كرد.گفته مي شود ورود سيد شهاب الدين به حزب كنگره، پاسخ اين حزب به ورود عارف محمدخان يكي از وزراي مسلمان اسبق دولت راجيو گاندي به حزب بي جي پي است.شايان ذكر است سيد شهاب الدين سردبير مجله مسلم اينديا است و از تصميم دولت راجيو گاندي به گشودن قفل دروازه مسجد بابري بر روي هندوها و سپس سياست دولت ناراسيمها رائو پس از تخريب مسجد بابري به شدت انتقاد كرده بود.
سخنراني برادر بن لادن براي نيروهاي پليس سوييس
«اسلام بن لادن» برادر ناتني اسامه بن لادن به دعوت پليس فدرال سوئيس براي نيروهاي پليس هاي اين كشور درباره راديكاليسم اسلامي سخنراني كرده است.
به گزارش ايرنا از وين هفته نامه «زونتاگ تسايتونگ» چاپ اتريش درخصوص اين سخنراني كه تاكنون افشا نشده بود، در شماره جديد خود نوشت، برادر اسامه  بن لادن در تاريخ ۹ مارس ۲۰۰۴ (۹ اسفند ۸۲)  براي ۷۰ تن از ماموران پليس ضد ترور سوئيس صحبت كرد.
به نوشته اين هفته نامه، يكي از شركت كنندگان در سخنراني گفته است كه اسلام بن لادن در سخنان خود تفاوت اخلاقيات در اسلام و غرب را تشريح كرد.به گفته وي، «اسلام بن لادن» كه فرد بسيار شوخ طبعي است، سخنراني بسيار جالبي را براي افراد پليس ايراد كرد.
برادر ناتني اسامه بن لادن تاجر است و از سال ۲۰۰۱ به تابعيت سوئيس در آمده است.
نشست جهاني براي پيشبرد صلح در بالكان
در پايان كنفرانس «پيشبرد روند صلح و توسعه اقتصادي در بالكان» كه دوشنبه شب در توكيو خاتمه يافت، بر تعهد جامعه جهاني براي ايجاد ثبات و يك صلح پايدار در بالكان تاكيد شد.
به گزارش ايرنا در اين نشست، وزيران امور خارجه آلباني، بوسني هرزگوين، مقدونيه، كرواسي، صربستان و مونته نگرو حضور داشتند.اين اولين بار بعد از درگيري هاي اخير در كوزوو است كه وزيران امور خارجه اين كشورها به دور يكديگر جمع مي شوند.
۳۹ كشور جهان از جمله روسيه، آمريكا و نيز اتحاديه اروپا و همچنين ۱۳ سازمان بين المللي، نمايندگاني براي شركت در اين كنفرانس اعزام كرده بودند.
ديدار محرمانه وزير دفاع آينده اسپانيا با رامسفلد
وزير دفاع آينده اسپانيا كه در پي انتخابات اخير اين كشور براي اين سمت برگزيده شده است در سفر به واشنگتن به طور مخفي با دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديدار و درباره وعده دولت جديد مادريد براي عقب نشيني نيروهايش از عراق گفتگو كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، روزنامه اي.بي.سي با اعلام اين خبر نوشت، خوزه بونو كه تا چند هفته ديگر وزارت دفاع اسپانيا را به عهده مي گيرد روز دوشنبه در ديداري خصوصي از آمريكا با رامسفلد ملاقات و گفتگو كرده است.خوزولوئيس رودريگز زاپاترو نخست وزير آينده اسپانيا بلافاصله بعد از پيروزي در انتخابات اعلام كرد دولتش نيروهاي اسپانيايي را از عراق عقب مي كشد.
004374.jpg

محاكمه يك كارشناس تسليحاتي در مسكو
به اتهام جاسوسي براي آمريكا
يك كارشناس تسليحاتي هسته اي در روسيه به جاسوسي براي آمريكا متهم و محكوم شد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، يك دادگاه غيرعلني نظامي، «ايگور سايتاگين» را به اتهام دادن اطلاعات درباره زيردريايي هاي هسته اي و سيستم هشدار موشكي روسيه به آمريكا محاكمه كرده است. ماموران تحقيق مي گويند او اين اطلاعات را به يك شركت انگليسي كه در حقيقت پوششي براي سازمان سيا بوده فروخته است. اما سايتاگين مي گويد فقط تحليل هايي برپايه منابع در دسترس عموم مي نوشته است.
او يك پژوهشگر برجسته كنترل تسليحات در موسسه آمريكا- كاناداي مسكوست. ميزان محكوميت اين كارشناس روسي هنوز اعلام نشده است اما ممكن است با حبسي ۲۰ ساله روبرو شود.
دو تبعه روسيه به اتهام قتل رئيس جمهور سابق چچن در قطر محاكمه مي شوند
دولت قطر روز دوشنبه  اعلام كرد  كه  دو تبعه  روسيه  متهم  به قتل  «سليم  خان  يندربايف» رهبر سابق  چچن  را محاكمه  مي كند.اين  كشور سومين  متهم  را كه  يك  ديپلمات  روسي  است ، آزاد كرد.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از دوحه ، دو تبعه  روسي  ياد شده متهم  هستند كه  در فوريه  گذشته  با بمب گذاري  و انفجار خودروي  حامل يندربايف  وي  را به  قتل  رساندند.مسكو كه  از موضوع  محاكمه  اتباع  خود خشمگين  شده ، ضمن  اعتراف  به  جاسوس بودن  آنها از دوحه  خواست  تا آنها را آزاد كند.مسكو گفت  كه  اين  دو تن  در مبارزه  با تروريسم  بين المللي  شركت  داشتند وهيچ  ارتباطي  با انفجار مزبور نداشتند.
شيخ  حمد بن  جاسم  بن  جبر آل  ثاني  وزير خارجه  قطر در يك  كنفرانس مطبوعاتي  در همين  رابطه  گفت : اين  دو تبعه  روس  هم  اكنون  در حال  محاكمه هستند و دادگاه  در موردشان  قضاوت  خواهد كرد.
حزب مگاواتي در انتخابات اندونزي پيروز شد
نتايج اوليه شمارش آراي انتخابات سراسري مجلس اندونزي از امكان پيروزي حزب حاكم «مبارزه براي مردم سالاري اندونزي» حكايت دارد.به گزارش ايرنا، نتايج حاصل از شمارش آراي مردم در انتخابات مجلس اندونزي نشان مي دهد، حزب حاكم مبارزه براي مردم سالاري اندونزي با كسب بيشترين آرا در صدر قرار دارد.حزب بيداري ملي اندونزي كه اعضاي آن رامسلمانان ميانه رو تشكيل مي دهند، در رديف بعدي است. اين حزب در انتخابات سراسري مجلس اندونزي در سال ۱۹۹۹ موفق به كسب ۶/۱۲ درصد از مجموع آرا شده و رتبه چهارمين حزب بزرگ سياسي اين كشور را بدست آورد.
وزير كشور تايوان كناره گيري كرد
در پي سوءقصد ماه گذشته به جان «چن شويي بيان» رئيس حكومت تايوان، وزير كشور اين جزيره به دليل سهل انگاري در برقراري تدابير امنيتي لازم، از مقام خود كناره  گرفت.روزنامه تايپه تايمز چاپ تايوان ديروز نوشت كه با كناره گيري «يو چنگ هسيه» قرار است «سو چياچوان» كميسيونر بخش «پينگ تونگ» تايوان جانشين وي شود.

نگاه
انتخابات رياست جمهوري در الجزاير
هادي صبا
جميله بوپاشا نامي آشنا براي ما است كه با شنيدن آن بلافاصله الجزاير و انقلاب مردمي آن برعليه اشغالگران در اذهان تداعي مي شود. انقلابي كه با تقديم بيش از يك ميليون شهيد توانست از هويت عربي - اسلامي خود دفاع كرده و استقلال خويش را محقق سازد. متقابلا شنيدن نام الجزاير نيز براي ايرانيان بلافاصله سه نام را تداعي مي كند، جميله بوپاشا، بن بلا اولين رئيس جمهور پس از استقلال و عباس مدني رهبر جبهه نجات اسلامي،پيروزي ارتش آزاديبخش الجزاير در ۳ ژوئن سال ۱۹۶۲ به ثمر رسيد و به ۱۳۲ سال استعمار فرانسه پايان داد و الجزاير به عنوان يك كشور مستقل رسما اعلام موجوديت كرد. در ۲۹ سپتامبر همان سال دولت موقت الجزاير تشكيل شد كه فرحات عباس رئيس جمهور و احمد بن بلا نخست وزير آن بودند. در ۸ ماه مه سال ۱۹۶۳ همه پرسي براي قانون اساسي جديد الجزاير صورت گرفت و متعاقبا در ۳ سپتامبر همان سال احمد بن بلا به عنوان رئيس جمهور آن كشور برگزيده شد. با پيروزي انقلاب، ارتش آزاديبخش عملا اداره امور را در دست گرفته و شوراي فرماندهي آن اينك با عنوان شوراي انقلاب اصلي ترين تصميمات را اتخاذ مي نمود. نظر به تمايل اكثر اعضاي شوراي انقلاب به هواري بومدين وي به عنوان وزير دفاع تعيين و در كنار بن بلا به عنوان قوي ترين عضو كابينه قرار گرفت. دوگانگي دررهبريت كشور دو سال هم طول نكشيد و در ۱۹ ماه ژوئن سال ۱۹۶۵ هواري بومدين با انجام كودتا رئيس جمهور قانوني كشور را بركنار نمود و خود به كاخ رياست جمهوري رفت تا ۱۳ سال بعد جنازه اش از آن خارج شود. بومدين لباس نظامي را از تن به در آورد ليكن انديشه نظامي را در ذهن خود نگاه داشت. در اين دوره ، الجزاير توسط ارتش آن كشور و سيستم امنيتي شكل گرفته در درون آن اداره مي شد. سيستم امنيتي رفته رفته به صورت سازماني مستقل در كنار ارتش قرار گرفت تا قدرت را با آن تقسيم كند.
مدتي پس از فوت بومدين يك نظامي ديگر از رهبران ارتش به نام شاذلي بن جديد به عنوان تنها نامزد در انتخابات سال ۱۹۷۸ رئيس جمهور الجزاير شد تا در اواخر دوران ۱۳ ساله رياست جمهوري اش، الجزاير مرحله اي ديگر از تاريخ معاصر خود را آغاز نمايد؛ كه در غير اين صورت شايد تا به امروز نيز در همان كاخ به سر مي برد. در ۵ اكتبر سال ۱۹۸۸ درحالي كه ۲۶ سال از حكومت نظاميان سپري مي شد و اوضاع اقتصادي كشور به شدت وخيم شده بود، مردم الجزاير تظاهرات وسيعي در اكثر شهرهاي بزرگ را سازمان دادند كه نقطه آغازين سلسله تحولاتي بود كه تا به امروز ادامه دارد. در پي اين اعتراضات شاذلي بن جديد به همراه ديگر رهبران كشور تصميم گرفتند كه با تغيير قانون اساسي، كشور را از حالت تك حزبي - جبهه ملي آزاديبخش الجزاير - خارج سازند و آزادي هاي عمومي را افزايش دهند. در اين ميان فشار جريان هاي مردمي به ويژه جريان نوظهور اسلامي به رهبري جبهه نجات اسلامي براي تسريع در روند ايجاد دمكراسي ادامه داشت تا آن كه در اولين انتخابات آزاد تاريخ الجزاير، يعني انتخابات شهرداري ها كه در ماه ژوئن ۱۹۹۰ برگزار شد جبهه نجات اسلامي در ۳۱ استان از ۴۸ استان كشور به پيروزي قاطع رسيده و اداره شهرداري ها را در دست گيرد. با اين رويداد ارتش الجزاير خطر از دست رفتن كامل قدرت را به طور جدي احساس كرد و حركت هايي را براي جلوگيري از روند دمكراتيزه كردن كشور شكل داد.
عباس مدني رهبر جبهه نجات اسلامي و علي بلحاج معاون وي دستگير و به ۱۲ سال زندان محكوم شدند تا رهبران ارتش و جبهه ملي آزاديبخش به عنوان تنها حزب رسمي كشور كه قدرت را در دست داشت، با خاطري آسوده تر به استقبال انتخابات پارلماني در ۲۶ دسامبر ۱۹۹۱ بروند. ولي در ميان ناباوري همگان مهندس عبدالقادر حشاني رهبر موقت ۳۶ ساله جبهه نجات اسلامي با مديريت بسيار زيركانه خود توانست در مرحله اول انتخابات، از مجموع ۲۲۹ نماينده انتخاب شده ۱۸۸ كرسي را به كانديداهاي جبهه نجات اختصاص دهد. اين درحالي  بود كه جبهه آزاديبخش حاكم فقط ۲۵ كرسي را به دست آورده بود.چند روز بعد دومين كودتاي موفق ارتش الجزاير صورت گرفت و شاذلي بن جديد به ناچار از قدرت كناره گيري كرد. البته پيش از استعفا با فشار ارتش دستور انحلال مجلس و الغاي نتايج دور اول انتخابات پارلماني را صادر نمود.
ارتش الجزاير به فرماندهي محمد نزال وزير دفاع، محمد بوضياف يكي ديگر از رهبران تاريخي انقلاب الجزاير كه در مغرب به سر مي برد را به الجزيره فراخواند تا رياست شوراي حكومتي جديد را برعهده گيرد. شوراي حكومتي يك مجلس مشورتي را منصوب كرد تا به جاي پارلمان وظايف قانونگذاري را برعهده گيرد. با ترور محمد بوضياف اين بار علي كافي از راه رسيد تا به رياست شورا منصوب شود. در اين ميان الجزاير وارد يك دوره پرآشوب گرديد تا يك جريان جديد اسلامي سلفي تندرو به نام جماعت اسلامي مسلح در صحنه ظاهر شود. با اوج گيري ناآرامي ها و درگيري هاي خونين و ناتواني دولت علي كافي در حل مشكلات، ارتش مجبور شد تا امين زروال وزير دفاع جديد خود را به صحنه بياورد تا رسما به عنوان رئيس جمهوري اداره كارها را در دست گيرد.
امين زروال تلاش گسترده اي را براي حل مشكلات كشور و دستيابي به تفاهم با رهبران جبهه نجات اسلامي به عنوان ميانه روترين مخالفان مسلح حكومت سامان داد. هرچند كه اين تلاش ها به نتيجه نهايي نرسيد ليكن گام هاي مهمي در مسير حل مشكل برداشته شد و زمينه كار رئيس جمهور بعدي كه باز توسط ارتش تعيين مي شد مهيا گردد. در ۱۵ آوريل سال ۱۹۹۹ با انجام يك انتخابات كنترل شده كه پيروزي عبدالعزيز بوتفليقه در آن تضمين شده بود، وي پس از چند سال دوري رسمي از قدرت بار ديگر به صحنه آمد تا نقشي بسيار مهم و كليدي در اداره كشور ايفا كند.
بوتفليقه
بوتفليقه ۱۹ ساله بود كه به ارتش ملي آزاديبخش الجزاير پيوست و نردبان ترقي را خيلي سريع طي كرد تا دو سال بعد به عضويت شوراي فرماندهي شوراي فرماندهي كل ارتش آزاديبخش درآيد.
پس از استقلال درحالي كه ۲۵ سال بيشتر نداشت به كميته مركزي جبهه آزاديبخش راه يافت و وزارت جوانان و توريسم را عهده دار شد. در ۲۶ سالگي از سوي بومدين به عنوان وزير خارجه برگزيده شد. با فوت بومدين دوران ۱۵ ساله وزارت بوتفليقه نيز به پايان رسيد و سه سال بعد به دليل طرح اتهام هايي در مورد آلودگي هاي اقتصادي و سوءاستفاده از موقعيت خود ناگزير الجزاير را ترك گفت تا در اواخر دهه ۸۰ به الجزاير بازگردد و بار ديگر به عضويت كميته مركزي جبهه آزاديبخش ملي درآيد. در اواخر دهه ۹۹ و با به بن بست رسيدن سياست مداران موجود در صحنه، بوتفليقه براي ايفاي مهمتر نقش سياسي زندگي خويش از سوي ارتش انتخاب شد تا رياست جمهوري الجزاير را برعهده گيرد. بوتفليقه با بهره گيري از تجربيات گذشته خود و به كارگيري يكي از پاكيزه ترين چهره هاي جبهه آزاديبخش ملي يعني عبدالعزيز بلخادم به عنوان وزير خارجه به توفيقات مهمي در سياست خارجي دست يافت كه از جمله آنان باز برقراري روابط با ايران و سفر به تهران بود. به دليل مقبوليت نسبي آقاي بلخادم در ميان اسلام گرايان، بوتفليقه روند آغاز شده از زمان امين زروال را به سرانجام نسبي رسانيد و عباس مدني و علي بلحاج را آزاد كرد.
انتخابات كنوني
شوراي قانون اساسي صلاحيت ۶ تن از كانديداهاي رياست جمهوري را تأييد كرد. اين افراد عبارتند از عبدالعزيز بوتفليقه، علي بن فليس رئيس جبهه آزاديبخش ملي، عبدالله جاب الله اسلام گراي رئيس جنبش اصلاح  ملي، خانم لويزه حنون سخنگوي حزب كارگران، سعيد سعدي رئيس حزب ائتلاف براي فرهنگ و دمكراسي و فوزي رباعين رئيس حزب عهد ۵۴.
با بررسي اين اسامي به راحتي درمي يابيم كه فقط علي بن فليس به عنوان رئيس قوي ترين حزب سياسي موجود در صحنه و بخش مهمي از حاكميت سنتي الجزاير، مي تواند به  عنوان رقيب بوتفليقه مطرح شود. عبدالله جاب الله كه زماني رئيس جنبش النهضه بود و از آن حزب اخراج شد و حزب جديد التأسيس وي به نام جنبش اصلاح ملي از نفوذ بالايي در كشور برخوردار نيست. سه كانديداي باقيمانده نيز فوق العاده نمايشي بوده و بيشتر به دكور شبيهند تا رقيب . بوتفليقه از حمايت شاخه انشعابي جبهه آزاديبخش ملي - جنبش تصحيحي - و تجمع ملي دمكراتيك و جنبش اسلام گراي حماس برخوردار است. جنبش حماس توسط مرحوم شيخ محفوظ نحناح يكي از چهره هاي برجسته جنبش جهاني اسلام كه از اعضاي اخوان المسلمين به شمار مي رفت تأسيس شد. همچنين چندين سازمان و حزب سياسي كوچك نيز از بوتفليقه حمايت مي كنند.
اما همچون گذشته انتخاب كننده اصلي ارتش الجزاير است كه عليرغم اعلام بي طرفي عملا اوضاع را به سمتي سوق داده كه پيروزي بوتفليقه حتمي باشد. رد صلاحيت دكتر احمد طالب ابراهيمي، يكي از چهره هاي برجسته ملي - مذهبي الجزاير مهم ترين اقدام براي تضمين پيروزي رئيس جمهور كنوني الجزاير بود. ابراهيمي علاوه بر مقبوليت در ميان اسلام گرايان از سوي بخش وسيعي از نخبگان درون حاكميت كه گرايشات عربي و اسلامي شديدي دارند نيز حمايت مي شد. ولي فرماندهان ارتش كه اكثر آن ها تمايلات فرانسوي دارند، با ابراهيمي ميانه خوبي نداشته و نقش وي را برنمي تابند؛ هرچند كه شكست حاكميت در حل مشكلات كنوني به ويژه در سه بعد سياسي و ايجاد يك وحدت ملي شايد در آينده شرايطي را به وجود آورد كه فرماندهان ارتش ناگزير از تفاهم با ابراهيمي و پذيرش نقش ميانه وي شوند.
امروز الجزاير رئيس جمهور جديد خود را برمي گزيند بدان اميد كه مشكلات سياسي و بحران مزمن اقتصادي آن كشور به سوي حل به حركت درمي آيد.بحران قبايل بربر از ديگر پرونده هاي پيش روي رئيس جمهور جديد الجزاير خواهد بود. مجموع اين مشكلات مأموريت بسيار سختي را براي رئيس جديد ترسيم كرده اند كه حل آنها جز از طريق ايجاد يك وفاق ملي و بسيج همه توانايي هاي آن كشور ميسر نخواهد بود. در هر حال آينده خوبي را براي الجزاير به عنوان يك كشور مسلمان و نماد تلاش براي استقلال و هويت ملي در شمال آفريقا آرزو داريم.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |