پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۵ - Apr 8, 2004
وزير بازرگاني:
واردات خودرو در سال جاري حتمي است
004509.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه بسياري از دست اندركاران صنعت خودرو اعلام كرده اند كه با تعرفه ۱۴۷ درصدي تعيين  شده احتمال واردات خودرو اندك است ديروز محمد شريعتمداري وزير بازرگاني اعلام كرد واردات خودرو در سال جاري حتمي است ولو اينكه تعداد محدودي خودرو وارد شود.
وي تاكيد كرده است، حركت نظام تجاري كشور به سمت نظام تعرفه اي بايد با موافقت و رضايت توليدكنندگان صورت گيرد تا واردات با هماهنگي بيشتري حل وفصل شود.
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: وزارت بازرگاني براي كاهش نرخ تورم طرفدار تعرفه حداقل براي ورود كالا به كشور است.آثار نرخ تعرفه بالا زيانبار است اما از طرف ديگر تصميم گيري در كميته ماده يك با درنظرگرفتن اكثريت آرا است و وزارتخانه هاي عضو هر كدام اهداف بخشي خود را پيگيري مي كنند.
وزير بازرگاني در اظهارات خود به جاي خالي حمايت از مصرف كننده در كميته ماده يك اشاره اي نكرده است ولي به طور تلويحي تاكيد كرده است كه وزارتخانه هاي عضو اين كميته هر يك به اهداف بخشي خود توجه دارند.
نكته قابل توجه در اظهارات وزير بازرگاني در مورد واردات خودرو، تاييد ضمني ورود اندك خودرو به كشور است. به نظر مي رسد علي رغم فراهم بودن بستر قانوني واردات خودرو هنوز مقاومت در مقابل واردات اين كالا از سوي مراجع مختلف شدت دارد بنابراين علي رغم تاكيد وزير بازرگاني بر حتمي بودن به نظر نمي رسد كه اهداف مصوب در اين زمينه در سال جاري نيز تحقق يابد.
وزير بازرگاني با بيان اين كه تاكنون هيچ شركتي براي ثبت سفارش واردات خودرو اقدام نكرده است، افزود: متقاضيان واردات خودرو بايد ايجاد نمايندگي براي خدمات پس از فروش و نيز رعايت ضوابط فني و زيست محيطي را مد نظر قرار دهند و از آنجا كه بسياري از اين خودروها داراي تجهيزات الكترونيكي هستند، واردكنندگان به ابزارهاي خاصي نياز دارند كه بايد از خارج وارد و در ايران مستقر كنند كه طي كردن اين فرايند، نيازمند مدت زماني منطقي است.
وي در ارتباط با بالا بودن نرخ تعرفه تعيين شده براي بيشتر كالاها از جمله برنج، چاي و شكر در سال ۸۳خاطرنشان كرد: در مورد هيچكدام از اين كالاها ممنوعيت تعرفه اي اعمال نشده، بلكه آنها محدوديت تعرفه اي دارند.
شريعتمداري در ارتباط با گرانيهاي به وجود آمده در مورد كالاهاي مختلف در سال جاري نيز گفت: آنچه در قانون آمده، جلوگيري از افزايش بيش از ده درصدي كالاهاي دولتي است، اما دولت در توليد و توزيع كالاهاي ديگر نقشي ندارد و قيمت آنها بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود.
وي افزود: از سوي ديگر قيمت يكسري كالاهاي وارداتي مشمول طرح تعزيرات نيز نبايد بيش از ۱۰ درصد افزايش يابد. در اين صورت سازمان بازرسي و نظارت بر توليد و توزيع كالا و خدمات مي تواند در صورت افزايش بيش از حد تعيين شده اين كالاها، در تعزيرات حكومتي طرح دعوا كند.

به طول ۹۸۰ كيلومتر
مهم ترين طرح راه آهن كشور امسال به بهره برداري مي رسد
مرجع رسمي اعلام آمار تصادفات، وزارت راه و ترابري است
004506.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه انتشار آمارهاي سرسام آور از ميزان تلفات جاده اي با آغاز كار روزنامه ها پس از تعطيلات طولاني نوروزي موجب شد تا بار ديگر مشكل بخش حمل و نقل جاده اي كشور مورد توجه افكار عمومي قرار گيرد ديروز وزير راه و ترابري اعلام كرد: آمار ارائه شده توسط مراجع غيرمسئول و غيررسمي توسط مطبوعات سبب القاي افزايش ده درصدي ميزان تصادفات و مرگ و مير ناشي از آن شده است.
احمد خرم در حاشيه جلسه ديروز هيأت دولت تأكيد كرد كه مرجع مسئول ارائه آمار، وزارت راه و ترابري است و هنوز آمار تصادف در روزهاي تعطيلات تهيه نشده و حداكثر يك ماه بعد از ۱۵ فروردين اعلام مي شود.
وي كه روز دوشنبه در سخنراني خود به مناسبت روز جهاني بهداشت در تهران، يكي از عوامل بروز تصادف هاي جاده اي را خودروهاي ساخت داخل اعلام كرده بود ديروز بر عوامل انساني و عدم رعايت قوانين از سوي رانندگان تأكيد كرد و گفت: جاده هاي كشور با تعداد خودروهاي اضافه شده متناسب نيست، درحالي كه ناوگان حمل و نقل در سال ۱۵ درصد رشد مي كند، رشد زيربناها تنها ۳/۱ درصد در سال است. وي خواهان اختصاص بودجه بيشتر براي بهسازي و توسعه راه هاي كشور شد و گفت، در دو سال گذشته پايه اعتبارات وزارت راه و ترابري به بيش از سه و نيم برابر افزايش يافته است.
ديروز علاوه بر وزير يكي ديگر از مسئولان وزارت راه تأكيد كرد: ۴ درصد درآمد ناخالص ملي صرف هزينه هاي غيرمستقيم تصادفات در سال گذشته شد.
سليماني معاون حمل و نقل سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور تأكيد كرد: عامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ مرگ و مير، تصادفات وسايل نقليه شخصي بوده است. وي افزوده است: ۴ هزار ميليارد تومان هزينه مستقيم و غيرمستقيم تصادفات در سال ۸۲ بوده كه يك هزار ميليارد تومان براي ديه هزينه شده است.
خط آهن كشور ايمن مي شود
وزير راه و ترابري ديروز همچنين پس از ديدار با رئيس شركت سهامي راه آهن روسيه اعلام كرد: با همكاري روسيه ۶ هزار و ۵۰۰ كيلومتر از شبكه ريلي كشور به سيستم كنترل مركزي خطوط ريلي مجهز مي شود.
وي در گفت وگو با ايسنا نصب اين سيستم را براي ايمني و سرعت راه آهن كشور مؤثر دانست و گفت: در حال حاضر تنها ۷۰۰ كيلومتر از راه آهن كشور به اين سيستم مجهز است.
وي همچنين اعلام كرد كه راه آهن بافق مشهد به طول ۹۸۰ كيلومتر امسال به بهره برداري مي رسد.
محمد سعيدنژاد مديرعامل راه آهن ديروز در اين زمينه اعلام كرد: اين مهم ترين پروژه راه آهن ايران است.
همچنين معاون وزير راه و ترابري در ساخت و توسعه راه آهن گفت: عمليات اجرايي احداث خط آهن قزوين - رشت - انزلي در سال جاري آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، صادق افشار ديروز در ديدار با گنادي فادييف رئيس راه آهن روسيه افزود: اين طرح يكي از طرح هاي مهم راه آهن است و مشاركت روسيه و جمهوري آذربايجان احداث آن را تسريع مي كند.
وي با استقبال از مشاركت سه جانبه ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در احداث اين خط اظهار داشت: راه آهن هاي ساخته شده در سال هاي گذشته براي رفع گلوگاه هاي داخلي و اتصال به راهگذرهاي بين المللي بوده است.
افشار با بيان اين كه خط آهن كرمان - بم در آينده نزديك به طور رسمي به بهره برداري مي رسد و خط آهن كرمان - زاهدان در سه سال آينده افتتاح خواهد شد، گفت: اين محور مي تواند ميان روسيه و هند ارتباط حمل و نقلي برقرار كند.
«گنادي فادييف» رئيس راه آهن روسيه نيز در اين ديدار كه در تهران صورت گرفت، اظهار داشت: ما از اتصال راه آهن روسيه به راه آهن ايران از طريق آستارا استقبال مي كنيم.
وي گفت: با ساخت خط آهن بندر «آليا» راه آهن روسيه به درياي خزر نزديك مي شود و از طريق خط آهن «سن پطرزبورگ» امكان حمل و نقل كالا از درياي بالتيك به ايران فراهم مي گردد.
امضاي يادداشت تفاهم
ايران و روسيه
ايران و روسيه ديروز با امضاي يك يادداشت تفاهم كه از سوي گنادي فادييف رئيس راه آهن روسيه و سعيدنژاد مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران در تهران امضاء شد بر همكاري و افزايش حمل و نقل ريلي بار و ترانزيت كالا بين دو كشور تاكيد كردند.
بر اساس اين تفاهم  نامه روسيه شرايط حركت واگن هاي ايراني را در شبكه راه آهن اين كشور و كشورهاي مشترك المنافع فراهم  مي كند.
در اين يادداشت بر همكاري علمي و فني و تبادل اطلاعات نيز تاكيد شده است.

سد دوستي هفته آينده آبگيري مي شود
عمليات آبگيري سد دوستي بر روي رودخانه هريررود در مرز مشترك ايران و تركمنستان شنبه ۲۲ فروردين ماه با حضور وزراي خارجه و نيرو و تماس تلفني روساي جمهور دو كشور آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا دكتر رضا اردكانيان - معاون وزير نيرو درامور آب - در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: عمليات اجرايي بدنه سد دوستي با حجم مخزن يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون متر مكعب اواخر سال ۷۹ آغاز شد و براساس توافق صورت گرفته بين دو كشور ايران و تركمنستان عمليات اجرايي آن آذرماه سال آينده به اتمام خواهد رسيد.
وي ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته، قرار شد هر كدام از طرفين قرارداد ۵۰ درصد عمليات اجرايي سد را انجام دهند و در صورتي كه يكي از دو كشور با محدوديت هايي در اين زمينه مواجه شوند، طرف ديگر كار را جلو ببرد.
اردكانيان پيشرفت فيزيكي طرح را ۸۱ درصد اعلام كرد و با بيان اين كه تا به حال ۱۲۵ ميليون دلار در اين زمينه هزينه شده است، گفت: حجم آب قابل تنظيم سد دوستي سالانه ۸۲۰ ميليون مترمكعب خواهد بود كه بين دو كشور به ميزان مساوي تقسيم مي شود.وي با اشاره به اين كه عمليات اجرايي سد دوستي يكسال قبل از زمان پيش بيني شده به اتمام مي رسد اظهار داشت: عمليات سيستم انحراف آب سد دوستي همزمان با افتتاح راه آهن مشهد- سرخس، تجن در سال ۷۵ آغاز و در سال ۸۰ تمام شده است.
اردكانيان با بيان اينكه پروژه انتقال آب سد دوستي به شهر مشهد در حال اجرا است گفت : از طريق سددوستي سالانه ۱۵۰ ميليون متر مكعب آب شرب شهر مشهد و ۲۵ هزار هكتار از اراضي سرخس تامين خواهد شد .

افزايش ۵ درصديد قيمت خدمات مخابراتي در سال جديد
گروه اقتصادي: شركت مخابرات ايران اعلام كرد كه براساس مصوبه شوراي اقتصاد تعرفه جديد خدمات مخابراتي را پنج درصد افزايش داده است.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات نرخ هر پالس مكالمه از تاريخ ۱/۱۲/۸۲ از مبلغ ۵۷/۴۲ ريال به مبلغ ۷۰/۴۴ ريال تغيير يافته است.
بر اين اساس نرخ يك دقيقه مكالمه شهري با تلفن همراه ۴۴۷ ريال در روز و ۳۵۸ ريال در شب و روزهاي تعطيل تعيين شده است.
نرخ يك دقيقه مكالمه تلفن همراه بين شهري نيز ۷۶۰ ريال در روز و ۵۳۶ ريال در شب و روزهاي تعطيل خواهد بود.

پايانه نفتي سيري بازسازي شد
شركت نفت فلات قاره ايران، پروژه ۳۲ ميليون دلاري پايانه صادراتي سيري را با حدود ۸ ميليون دلار انجام داد.
مهندس عباس وكيل، مدير عمليات توليد شركت نفت فلات قاره ايران در گفت وگو با شانا توضيح داد: پيشنهاد شركت توتال براي اجراي پروژه نوسازي پايانه صادراتي نفت خام سيري حدود ۳۲ ميليون دلار بود كه اين كار با هزينه ۸ ميليون و ۱۱۸ هزار دلار در مدت ۱۸ ماه اجرا شد.
وي با اين توضيح كه براي كم كردن مبلغ ارزي اين هزينه ها اجراي بخشي از كارها به شركت هاي ايراني سپرده شده بود، اعلام كرد: شركت گلف پايپينگ (C.P.G) اجراي اين پروژه را كه شامل مهندسي، تعميرات اساسي سازه فلزي و سطوح بتوني اسكله، تعويض لوله كشي، تعويض و نوسازي سيستم هاي برق و ابزار دقيق بود، اواخر سال قبل به پايان رساند.
وي برقراري سيستم آتش نشاني جديد، خريد و نصب ۴ دستگاه بازوي بارگيري نفت، ساخت و نصب اتاق كنترل و اتاق ديده باني راهنمايان دريايي و ماسه سايي و رنگ آميزي تأسيسات اسكله را از ديگر اقدام هاي انجام شده در قالب اين پروژه اعلام كرد.
به گفته مدير عمليات توليد شركت نفت فلات قاره ايران، با اجراي اين پروژه صادرات نفت از سيري با توان بارگيري ۴۰ هزار بشكه در ساعت انجام مي شود و زمان توقف كشتي ها در اسكله كاهش يافته است.
وي نوسازي و تعميرات اساسي مخزن شماره ۳ سيري را كه ظرفيت ذخيره سازي بيش از ۱ ميليون بشكه نفت خام را دارد، از ديگر پروژه هايي معرفي كرد كه شركت توتال هزينه اجراي آن را ۱۱ ميليون دلار برآورد كرده بود، ولي يك شركت ايراني اين كار را با حدود ۱۶ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال هزينه در مدت ۱۸ ماه انجام داد.
وي گفت: با اجراي اين پروژه ظرفيت ذخيره سازي شركت نفت فلات قاره ايران، با توجه به افزايش توليد نفت سيري، بيشتر شد و در موقعيت مطمئني قرار گرفت.

با امضاي يك يادداشت تفاهم
ايران و سنگاپور در زمينه تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات همكاري مي كنند
گروه اقتصادي: با امضاي يك يادداشت تفاهم بين وزيران بازرگاني و صنعت و تجارت ايران وسنگاپور همكاري هاي دو كشور، به ويژه در زمينه تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات، نفت و گاز و خدمات بهداشتي و آموزشي وارد مرحله تازه اي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، در اين يادداشت تفاهم كه در پايان سفر جورج يو، وزير صنعت و تجارت سنگاپور به تهران به امضا رسيد، دو كشور درخصوص توسعه همكاري ها در زمينه IT، مهندسي دريايي، خدمات بهداشتي، صنعت، كشاورزي، تجارت، خدمات آموزشي، حمل و نقل و نفت و گاز به توافق دست يافتند.
توسعه صنعت گردشگري، شركت در نمايشگاه هاي دو كشور، ايجاد تسهيلات صدور ويزا براي بازرگانان و همكاري بين مراكز توسعه صادرات دو كشور از ديگر مواردي بود كه در يادداشت تفاهم امضا شده بين وزيران بازرگاني و صنعت و تجارت دو كشور مورد تاكيد قرار گرفته است.
دو طرف همچنين در خصوص فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي امضاي موافقت نامه دوجانبه تجارت آزاد و موافقت نامه دوجانبه تضمين سرمايه گذاري، از طريق انجام مذاكرات و تبادل هيات هاي كارشناسي به توافق دست يافتند.

طرح صيانت از جنگلهاي شمال در كاهش تخريب آن مؤثر بوده است
گروه اقتصادي: طرح صيانت از جنگلهاي شمال كشور در كاهش تخريب ،قاچاق چوب، ميزان بهره برداري و افزايش احياي عرصه هاي جنگلي موثر بوده است.
مديركل منابع طبيعي استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما در تشريح موفقيت هايي كه با اجراي طرح صيانت از جنگلهاي شمال كشور بدست آمده گفت: در قالب اين طرح موفق شده ايم با آموزش و اطلاع رساني به موقع ميزان تخريب در عرصه هاي جنگلي را كاهش دهيم .به عنوان نمونه در عرصه اي كه قبلا در ۱۳ نقطه دچار حريق شده بود از ۲۹ اسفند سال گذشته تا ۱۷ فروردين ماه جاري ميزان حريق به صفر رسيده است.
رمضانعلي اصغري كاهش تجاوز به عرصه هاي جنگلي را از ديگر آثار اين طرح دانست و گفت: ميزان تجاوز به عرصه هاي جنگلي كه در حال حاضر در آن اعمال مديريت مي كنيم به صفر رسيده و قاچاق چوب نيز ۶۰درصد كاهش پيدا كرده است. وي در خصوص تخريب عرصه جنگلي چمستان نور و اقدامات اين اداره گفت: در عرصه مذكور نيز طرح صيانت اعمال مي شود و به همين دليل توانستيم در مدت يك هفته پس از تخريب نسبت به خلع يد و نهالكاري در اين عرصه اقدام كنيم.مديركل منابع طبيعي مازندران با بيان كاهش بيش از ۵۰درصدي برداشت از عرصه هاي جنگلي شمال كشور با اجراي اين طرح گفت: در زمينه احياي اراضي جنگلي نيز در سالهاي ۸۰ و ۸۱ موفق شديم حدود ۲ هزار هكتار ميزان عرصه هاي جنگلي را افزايش دهيم كه اين روند در سال ۸۳ نيز افزايش ۲هزار هكتاري اين عرصه ها را در پي خواهد داشت.
همچنين معاون جنگلهاي شمال سازمان جنگلها و مراتع كشور در گفت و گو با ايرنا، ضمن هشدار به افرادي كه قصد تخريب و تصرف عرصه هاي جنگلي را دارند خبر از برخورد با افرادي كه به عرصه جنگلي شهرستان نور تجاوز كرده اند داد و گفت: هم اكنون پرونده اين افراد متخلف در محاكم قضايي در دست بررسي است كه اميد مي رود با برخورد جدي با متخلفان افراد ديگري قصد تخريب جنگل را نكنند.

سي و نهمين اجلاس طرح كلمبو در تهران برگزار مي شود
سي  و نهمين  اجلاس  كميته  مشورتي  طرح  كلمبو خرداد امسال  به  ميزباني  ايران و با حضور ۲۴ كشور عضو از آسيا، اقيانوسيه ، حوزه  اقيانوس  آرام  و برخي  كشورهاي  عضو اتحاديه  جنوب  شرقي  آسيا در تهران  برگزار مي شود.
روابط عمومي وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  اعلام كرد: در اجلاس  تهران  گزارش هاي  سالانه  شورا و هيات  مديره  كالج  كاركنان  طرح  كلمبو در دو سال  گذشته  و اولويت هاي  آينده  از جمله  پيشرفت هاي  درون  منطقه اي  و اولويت هاي  توسعه  شامل  زمينه  گسترش  بين المللي ، چشم انداز منطقه اي  و همكاري هاي  فني به  كميته  مشورتي  ارائه  خواهد شد.
استراليا، افغانستان ، بنگلادش ، بوتان ، كامبوج  ، فيجي ، هند،  اندونزي ، جمهوري اسلامي ايران ، ژاپن ، كره جنوبي ، لائوس ، مالزي ، مالديو، ميانمار، نپال ، پاكستان ، گينه نو، فيليپين ، سنگاپور، سريلانكا، تايلند، نيوزيلند و آمريكا اعضاي  دايم و مغولستان  و ويتنام  از اعضاي  موقت  طرح  هستند.
طرح  كلمبو از قديمي ترين  سازمان هاي  بين الدولي  است  كه  در سال  ۱۹۵۱به  صورت يك  طرح  شش  ساله  (۵۷- ۱۹۵۱) به  تصويب  هفت  عضو موسس  يعني  كشورهاي  استراليا، كانادا، هند، نيوزيلند، پاكستان ، انگليس  و سريلانكا رسيد و در زمان  حاضر ۲۴كشور در آن عضويت  دارند.

رشد شاخص هاي بورس
گروه اقتصادي: ديروز بورس تهران شاهد دادوستد ۲۹۱ ميليارد ريال سهام بود كه در روز پاياني هفته جاري موجب رشد شاخص  كل قيمت سهام به ميزان ۵۲ واحد شد و شاخص كل به ۱۱۷۲۱ واحد رسيد.
بورس تهران در روزهاي گذشته به دليل چالش هاي هسته اي اخير با افت شاخص ها روبرو شده بود.

گفت وگوي امروز
اسكناس هاي ۲ هزار توماني
گروه اقتصادي: چاپ اسكناس هاي ۲ هزار توماني در اواخر سال ۸۲ با انتقادهاي گوناگوني همراه شد. برخي تصوير ارائه شده در اين اسكناس ها از حضرت امام خميني(ره) را چندان مطابق با چهره واقعي ايشان ندانسته و برخي ديگر ضعف كارهاي گرافيكي و امكان جعل اين اسكناس ها را بيان كردند و بحث جمع آوري اين اسكناس ها نيز با واكنش وزير امور اقتصادي و دارايي و تكذيب اين موضوع روبرو شد.
با ايرج نديمي عضو شوراي پول و اعتبار و كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت و گو كرده ايم.
***
* ضرورت چاپ اسكناسهاي ۲ هزار توماني را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- با چاپ اسكناس هاي ۲ هزار توماني چند اشكال از حوزه هاي مختلف و به صور متفاوت بيان شده است اين كه آيا انتشار اين اسكناس ها از جهت ارزش پول ملي و مانند آن اثرات منفي را در پي نخواهد داشت؟ اشكال ديگر از جهت طرح عكس امام خميني(ره) است كه مخالفين معتقدند اين طرح با چهره واقعي امام مطابق نبوده و با چهره مهربان و عطوف ايشان همخواني ندارد. البته اداره كل چاپ و نشر اسكناس عنوان مي دارد كه اين عكس يك اثر هنري است و اين چاپ به هيچ وجه در راستاي سوءنيت صورت نگرفته است. علاوه بر اين آثار هنري متفاوت با عكس افراد مي باشد اما در اين خصوص اعتراض هايي وجود دارد. بايد توجه داشت كه چاپ اين اسكناس جزو اولين كارهاي چاپ اسكناس است كه در داخل كشور به صورت مستقل انجام شده و همچنين هزينه هاي ميلياردي براي چاپ اين اسكناس تعريف شده است و چاپ آن نيز با هيچ ذهنيت منفي روبرو نبوده است و مردم نيز از اشكالات مطرح شده مطلع بوده اند و چاپ عكس اين اسكناس ها در روزنامه و توزيع هرچند اندك ،آن ذهنيت را به مردم رسانده و واكنش هاي مردمي زيادي به همراه نداشته و تنها بنياد نشر آثار امام خميني(ره) و بعضي از محافل ديگر در اين ارتباط سخت گيري هايي دارند.
به هرحال براي تصميم گيري در اين خصوص بايد دو كار را با هم انجام دهيم و هزينه هاي اقتصادي و هزينه هاي فرهنگي را محاسبه كرده و براساس آن تعريفي از ادامه يا جلوگيري از انتشار اين اسكناس ارائه دهيم.
* برخي معتقدند امكان جعل و كپي اين اسكناس ها بسيار زياد است. ارزيابي شما چيست؟
- عموماً در ارتباط با اوراق بهادار و خصوصاً در ارتباط با اسكناس همه ملاحظات در ارتباط با جلوگيري از تقلب لحاظ مي شود وتاكنون هم سابقه اي وجود ندارد كه براساس آن از سهولت تقلب صحبت كنيم كما اينكه در ارتباط با چاپخانه موردنظر در يكي از شهرهاي شمالي نيز كاملاً اين ملاحظات صورت گرفته و از اين جهت تقلب در چاپ اين اسكناس ها را بعيد مي دانم.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
اسكناسهاي ۲۰هزارريالي جمع آوري نمي شود
وزير امور اقتصادي  و دارايي  شايعه  جمع  آوري  اسكناس هاي  جديد ۲۰ هزار ريالي  را رد كرد.
«طهماسب  مظاهري » ديروز   در پايان  جلسه  هيأت  دولت  در جمع  خبرنگاران  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  گفته  مي شود در مورد تصوير حضرت  امام خميني  (ره ) بر روي  اين  اسكناسها مشكل  وجود دارد، گفت : تصوير منتشرشده  بر روي  اسكناس  ۲۰ هزار ريالي ، يكي  از عكسهاي  حضرت  امام  خميني  (ره ) است .وي  توضيح  داد: براي  تهيه  كليشه هاي  چاپ  اسكناس  بايد طراحي  بر روي  فولاد سخت  انجام  شود و هر اندازه  هم  كه  دقت  شود تصوير منتشرشده  در اسكناس  با عكس  مورد نظر تفاوت  خواهد داشت .
وي  در مورد خريد بنزين  توسط كارتهاي  هوشمند در جايگاه هاي  فروش  سوخت  از ابتداي  مهرماه  سال  جاري  گفت : وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  بدنبال  استفاده  تمامي  شهروندان  از كارتهاي  هوشمند در تمامي  موارد است .
وزير امور اقتصادي  و دارايي  يادآور شد كه  صدور كارت  و استفاده  از آن  با همكاري  مشترك  سيستم  بانكي  كشور و موسسات  صدور كارت  هوشمند خواهد بود.

يادداشت
ماليات و توسعه ملي
كيفيت ساز و كارهاي ماليات ستاني و به كارگيري شيوه هاي نوين در دريافت ماليات همراه با پيچيدگي فعاليتهاي اقتصادي و همچنين سهم ماليات در توليد ناخالص داخلي، از جمله شاخصهاي ارزيابي درجه توسعه يافتگي و بالندگي اقتصادهاي ملي است. شاخصهايي كه اقتصاد ايران به دليل حاكم بودن عواملي ايستا و قوام يافته ضد توسعه اي به شدت رنج مي برد و تلاش هاي صورت گرفته براي روزآمد شدن اين سازوكارها نيز ماهيتا كند و توأم با مقاومتهاي پيدا و پنهان بوده است. در حال حاضر سهم مالياتها از توليد ناخالص داخلي كشور براساس آمارهاي رسمي منتشره در حدود ۱۵ درصد است و درآمدهاي نفتي همچنان نقش غالب و متصلب خود را در تأمين هزينه هاي عمومي، جاري و عمراني حفظ كرده است.
قانون جديد مالياتها كه از سال ۱۳۸۲ به اجرا درآمد به اعتقاد بسياري از كارشناسان همچنان از ضعفهايي برخوردار است. در واقع اجراي يك ساله قانون مالياتها نشان داد كه اين قانون همچنان فاقد سازوكارهاي نوين براي رسيدن به هدف افزايش سهم درآمدهاي مالياتي در بودجه هاي سالانه است.
رئيس سازمان امور مالياتي كشور ديروز در گفتگو با ايسنا در تشريح وضعيت درآمدهاي مالياتي كشور در سال گذشته گفته است ايران در زمينه خوداظهاري مالياتي به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ سال از بسياري از كشورهاي دنيا عقب تر است. اين اظهارنظر بدين معناست كه هنوز فرهنگ مالياتي در ايران به دلايل مختلف ايجاد نشده است. البته همه تقصيرات در اين زمينه متوجه ماليات دهندگان نمي شود. در واقع يكي از الزامات دولت در تشويق ماليات دهندگان به خوداظهاري، جلب اعتماد آنها و در نظر گرفتن پاداش است كه سازوكار آن هنوز تكميل نشده است.
برنامه ديگر وزارت امور اقتصادي و دارايي در تقويت سيستم مالياتي كشور، لايحه ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي مصرفي است كه در واقع اصلاحيه اي بر قانون اصلاح شده مالياتي است. در صورت تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي قرار است در سال جاري به صورت آزمايشي به اجرا در آيد. بدون ترديد، موفقيت اين سازوكار در گرو تدوين برنامه اي دقيق و هماهنگ ساختن چارچوبهاي قانوني مرتبط با حوزه مصرف است. بنابراين تدوين اين لايحه مستلزم كار كارشناسي و مطالعاتي گسترده توأم با بهره گيري از تجربه كشورهاي ديگر است. در صورت عدم موفقيت اجراي اين سازوكار بايد منتظر گسترش بي اعتمادي عمومي نسبت به پرداخت ماليات بود كه جبران آن به راحتي امكان پذير نيست.

مجلس معافيت هاي گمركي را لغو كرد
004527.jpg
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز همه قوانين و مقرراتي كه با اعمال معافيت حقوق گمركي ورود كالا و خدمات به كشور را براي برخي نهادها ممكن مي كرد بجز برخي موارد لغو كرد.
با تصويب لغو اين موارد در مجلس شوراي اسلامي امكان ورود كالا به شكل غيررسمي از مبادي رسمي ممنوع مي شود.
دو فوريت اين لايحه روز سه شنبه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده بود، براساس مصوبه ديروز همه قوانين و مقررات مربوط، به استثناي معافيت هاي موضوع ماده ۶ و بندهاي ۱ و ۲، ۴ تا ۹ و ۱۲ تا ۱۹ ماده ۳۷ قانون امور گمركي مصوب سال ۱۳۵۰ و معافيت لايحه قانوني راجع به ماشين آلات توليدي كه توسط واحدهاي صنعتي و معدني مجاز، وارد مي شود و نيز معافيت گمركي لوازم امدادي اهدايي به هلال احمر و اقلام عمده صرفا دفاعي كشور لغو مي شود.
براساس اين مصوبه، اقلام دفاعي به پيشنهاد مشترك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با تصويب هيات وزيران تعيين مي شود.
همچنين براساس اين مصوبه، ماده (۳) قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي مصوبه ۲۶/۵/۱۳۸۲ لغو مي شود.

زمانبندي توزيع نوبت سوم كالابرگ مرحله دوازدهم شهري استان تهران اعلام شد
گروه اقتصادي: توزيع كالابرگ نوبت سوم از مرحله دوازدهم شهري از روز دوشنبه ۲۴/۱/۸۳ آغاز و به مدت ۲۱ روز (شنبه ۱۹/۲/۸۳) ادامه خواهد داشت. براساس زمانبندي اعلام شده در نوبت سوم توزيع كالابرگ، خانوارهاي يك نفره در روزهاي دوشنبه ۲۴/۱/۸۳ سه شنبه ۲۵/۱/۸۳ چهارشنبه ۲۶/۱/۸۳، خانوارهاي دو نفره پنج شنبه ۲۷/۱/۸۳ شنبه ۲۹/۱/۸۳ يكشنبه ۳۰/۱/۸۳، خانوارهاي سه نفره چهارشنبه ۲/۲/۸۳ پنج شنبه ۳/۲/۸۳ شنبه ۵/۲/۸۳، خانوارهاي چهارنفره يكشنبه ۶/۲/۸۳ دوشنبه ۷/۲/۸۳ سه شنبه ۸/۲/۸۳ و خانوارهاي پنج نفره چهارشنبه ۹/۲/۸۳ پنج شنبه ۱۰/۲/۸۳ شنبه
۱۲/۲/۸۳ و خانوارهاي شش نفره يكشنبه ۱۳/۲/۸۳ دوشنبه ۱۴/۲/۸۳ سه شنبه۱۵/۲/۸۳ وخانوار هاي ۷نفره وبالاتر چهارشنبه ۱۶/۲/۸۳پنج شنبه ۱۷/۲/۸۳ و شنبه ۱۹/۲/۸۳ مي توانند با مراجعه به واحدهاي پستي كالابرگ هاي خود را دريافت نمايند.خانوارهايي كه درنوبت هاي قبل كالابرگ خود را دريافت نكرده اند مي توانند جهت دريافت كالابرگ خود در ايام مذكور با در دست داشتن مدارك مورد نياز كه شامل فرم تكميل شده درخواست دريافت كالابرگ مرحله دوازدهم شهري، اصل شناسنامه كليه اعضاي خانوار، ته سوش كالابرگ مرحله يازدهم و پرداخت مبلغ سه هزار ريال به ازاي هر نفر از ساعت ۸ صبح الي ۱۸ عصر به دفاتر پستي، دفاتر خدمات ارتباطي مشمول طرح مراجعه نمايند. شهروندان محترم جهت دريافت فرم درخواست دريافت كالابرگ كه به صورت رايگان ارائه مي گردد مي توانند به دفاتر پستي مراجعه و يا تصوير فرم مذكور را تهيه و تكميل نمايند.
تحويل نوبت دوم
قبض نهايي ثبت نام تلفن همراه
اداره كل پست تهران همچنين در زمينه تحويل قبض نهايي تلفن همراه اعلام كرد، شهرونداني كه هنوز موفق به دريافت اين قبض نشده اند، مي توانند از روز شنبه ۲۲/۱/۸۳ لغايت چهارشنبه ۷/۲/۸۳ به واحدهاي پستي كه ثبت نام كرده اند مراجعه و با ارائه قبض موقت و مدارك شناسايي معتبر، قبض اصلي تلفن همراه را دريافت كنند. اين اداره كل از شهروندان خواسته است در هنگام دريافت قبض نهايي، صحت مندرجات قبض اصلي را با مشخصات خود تطبيق دهند و در صورت مشاهده هرگونه مغايرت مراتب را به متصدي مربوطه جهت اصلاح اطلاع دهند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۳۱
۲,۵۴۹
۱,۱۵۰,۰۰۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۲۷۶
۵,۷۹۹
۴۹۹,۸۴۶
ايران خودروديزل
۳۷۲
۷,۸۱۸
۱۵,۰۰۰
ذغال سنگ نگين
۱۱۶
۲,۴۳۸
۳۶,۳۵۷
شيمي داروپخش
۳۴۶
۷,۲۷۴
۱۰۰,۱۱۱
مس باهنر
۱۶۸
۳,۵۳۳
۱۴۰,۶۸۶
نوردولوله اهواز
۳۷۶
۷,۹۰۸
۲۹۸,۴۰۲
فراوري موادمعدني
۸۹۳
۱۸,۷۹۲
۱,۶۶۹,۹۵۵
سايپا
۸۳
۱,۷۴۷
۱۰,۰۰۰
تكنوتار
۱۲۸
۲,۶۹۵
۸۰,۰۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر
۳۲۹
۶,۹۳۰
۹,۵۵۵
حمل ونقل پتروشيمي
۷۶
۱,۶۰۲
۲۲,۰۰۰
شيشه همدان
۳۹۹
۸,۴۱۵
۴۵۶,۰۰۴
بانك كارآفرين
۱۲۴
۲,۶۱۷
۲۲۶,۰۰۰
لاستيك كرمان
۶۶۲
۱۴,۰۰۲
۱,۹۵۶,۹۸۰
سايپا ديزل
۷۹
۱,۶۷۳
۲۲۱,۰۰۰
پلي اكريل ايران
۱۸۳
۳,۹۹۴
۳۰,۱۶۸
معدني دماوند
۵۶۷
۱۲,۵۳۰
۵۳۹,۳۶۱
فولادكاويان
۱۲۶
۲,۸۱۴
۴۶,۳۰۰
سرمايه گذاري توس گستر
۹۵
۲,۱۳۷
۲۹۱,۱۹۷
رينگ سازي مشهد
۳۳۹
۸,۱۰۰
۸,۷۶۰
ايران ياسا
۱۵۷
۳,۸۳۹
۱۳,۸۸۷
كارتن ايران
۱۱۳
۳,۰۷۲
۷۹,۵۷۷
كف
۱۲۰
۳,۳۸۶
۵۹,۰۴۵
نسوز آذر
۲۳۶
۶,۸۱۲
۴۸۹,۴۶۵
بانك اقتصادنوين
۷۲
۲,۲۴۹
۳۱,۳۶۲
لاميران
۱۳۷
۴,۳۸۸
۲۸۳,۵۱۰
پارس خودرو
۱۸۹
۶,۲۲۸
۴۹۵,۹۲۹
سرمايه گذاري رنا
۲۱۴
۷,۴۸۳
۷۴۵,۸۱۸
توسعه صنايع بهشهر
۱۷۹
۶,۳۷۶
۱۰,۸۵۰,۶۱۷
سرمايه گذاري مسكن
۱۱۹
۴,۲۸۳
۲۵,۹۶۶
الكتريك خودرو
۱۷۱
۶,۱۷۳
۳۷۱,۳۲۸
گروه بهمن (وانت )
۵۰
۱,۸۲۶
۲۱,۱۵۰
گلتاش
۵۸
۲,۱۴۳
۱۱,۲۲۵
ماشين سازي نيرومحركه
۳۴۵
۱۳,۰۶۶
۱۶۹,۵۳۰
تراكتورسازي
۱۶۸
۶,۴۰۶
۶,۱۹۰
لنت ترمز
۱۱۰
۴,۲۵۳
۵۷۳,۰۰۶
سرمايه گذاري ساختمان
۳۴۷
۱۴,۰۲۵
۲۵,۲۹۸
سايپاآذين
۲۱۱
۸,۸۵۱
۳۰,۷۲۷
پارس دارو
۲۵
۱,۰۷۱
۱۱۶,۰۷۲
پارس الكتريك
۵۴
۲,۶۸۱
۸۰,۲۸۱
كاشي تكسرام
۷۳
۴,۳۲۵
۱,۳۸۷,۳۸۵
سرمايه گذاري بازنشستگي
۴۰۴
۲۴,۵۱۳
۴۱,۰۱۲
تجهيزات سديد
۱۳۷
۹,۵۱۹
۱۸۱,۱۹۶
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۱۴۲
۱۱,۵۹۴
۲۱,۳۰۷
قطعات اتومبيل
۵۶-
۲۰,۵۴۵
۴۳۷,۵۵۲
صنعتي دريايي
۳۳-
۸,۰۲۰
۸۴۱,۵۵۳
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۵-
۳,۴۲۳
۹۵,۵۸۷
سرمايه گذاري البرز
۳۱-
۶,۸۳۸
۷۶,۹۳۶
صنعتي بهشهر
۱۴-
۲,۶۰۳
۷۳۱,۸۳۷
سرمايه گذاري بوعلي
۳۲۵-
۵۰,۰۲۷
۲۶۱,۸۸۴
سيمان سپاهان
۲۴۳-
۳۵,۲۵۳
۳۰,۰۶۷
سيمان شرق
۱۹-
۲,۶۵۹
۳۳۷,۳۰۲
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴۳-
۵,۷۱۵
۱,۷۲۴,۸۵۲
سرمايه گذاري غدير
۳۲۳-
۳۵,۶۳۷
۵۸۵,۶۲۴
سيمان فارس وخوزستان
۴۴-
۴,۵۱۰
۳۲,۵۰۴
شيشه قزوين
۲۳-
۲,۳۲۷
۹۴۸,۱۳۱
سرمايه گذاري سپه
۴۹-
۴,۴۱۰
۴۳۱,۶۵۱
سرمايه گذاري ملي
۳۷۲-
۲۱,۶۴۸
۳۱,۱۱۲
خدمات انفورماتيك
۸۲-
۳,۳۴۲
۱۳۱,۴۶۳
ماشين سازي اراك
۱۹۵-
۶,۰۲۲
۱۰۰,۹۲۸
مهركام پارس
۱,۰۶۴-
۲۹,۷۹۲
۴۲,۱۴۰
گاز لوله
۵۴۰-
۱۰,۸۸۷
۷۲۷,۲۵۵
چادرملو
۳۷۱-
۷,۱۹۰
۹۶,۱۹۸
لبنيات پاك
۱۲۲-
۲,۳۲۸
۱۲۵,۰۱۰
فنرسازي زر
۱۹۰-
۳,۶۱۶
۳۳۵,۳۸۲
معادن روي ايران
۲,۳۲۴-
۴۴,۲۰۴
۵۰,۱۲۰
سيمان شاهرود

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۱۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۲۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |