دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۸ - Apr 12, 2004
سال آينده با تصويب لايحه جديد
كنكور دومرحله اي مي شود
موفقيت در آزمون دروس عمومي ۲ سال اعتبار دارد و داوطلب مي تواند پس از گرفتن نتيجه قبولي اين دروس تنها در آزمون دروس اختصاصي شركت كند
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام تصويب لايحه جديد اصلاح آزمون سراسري در هيات دولت، گفت: كنكور با شيوه جديد دومرحله اي مي شود.
دكتر حسين رحيمي، در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر اينكه آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ هيچ تغييري نخواهد داشت، گفت: لايحه اصلاح كنكور در حال بررسي در مجلس شوراي اسلامي است و اميدواريم در فرصت باقي مانده فعاليت مجلس ششم و يا اوايل شروع  به كار مجلس هفتم، تصويب شود. وي افزود: پس از تصويب لايحه اصلاح كنكور سازمان سنجش، بلافاصله تغييرات جدي و اصلاحات را به شيوه اي كه داوطلبان متضرر نشوند اعمال مي كنيم.
دكتر رحيمي خاطرنشان كرد: هر زماني كه اين لايحه تصويب شود يك سال پس از آن اصلاحات به ويژه تفكيك دروس عمومي و اختصاصي اعمال مي شود.
به گفته رئيس سازمان سنجش، در طرح جديد كنكور كارنامه موفقيت آزمون دروس عمومي ۲ سال اعتبار دارد و داوطلب مي تواند پس از گرفتن نتيجه قبولي اين دروس، تنها در آزمون دروس اختصاصي شركت كند . آزمون عمومي حداقل ۲ بار در سال برگزار خواهد شد.
همچنين دانش آموزان مي توانند از سال سوم دبيرستان در آزمون سراسري شركت كنند. دكتر رحيمي در ادامه تصريح كرد: تمامي طرح ها و برنامه هاي عملياتي كنكور آماده است و سازمان منتظر تصويب لايحه كنكور است.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور لحاظ سوابق تحصيلي را يكي از اصلاحات جديد آزمون سراسري دانست و گفت: تلقي شدن امتحان آخر دبيرستان به عنوان بخشي از كنكور، در طرح جديد دومرحله اي شدن كنكور پيش بيني شده است و در صورت تصويب لايحه جديد، اين شيوه اعمال مي شود.
وي ادامه داد: تصويب لايحه جديد اصلاح كنكور به معناي اجراي طرح تفكيك دروس عمومي و اختصاصي است و اين مساله در كاهش فشار روحي داوطلبان و افزايش دقت آزمون بسيار موثر است. دكتر رحيمي همچنين خاطرنشان كرد: تصويب اين لايحه به سازمان امكان مي دهد كه روي سهميه هاي كنكور تغييرات قابل قبولي در جهت ورود افراد با استعدادتر به دانشگاه اعمال كند. وي در خصوص تغيير و اصلاح سهميه هاي كنكور اعم از مناطق، رزمندگان و ايثارگران، گفت: چون تعداد ايثارگران و رزمندگان كم است بايد سهميه مشمولين آن در كنكور ساماندهي و با وضعيت موجود، افراد واجد شرايط اين سهميه تعريف شود، زيرا تعريفي كه در سال ۱۳۶۸ صورت گرفته با تعريفي كه در سال ۱۳۸۳ بايد انجام شود بسيار متفاوت است، در حالي كه كماكان اين سهميه ها با قوانين سال ۱۳۶۸ لحاظ مي شود كه اين مساله در لايحه پيش بيني شده و چنانچه تصويب شود تغييرات اساسي در سهميه بندي كنكور لحاظ خواهد شد و سهميه مناطق تغيير خواهد كرد. رئيس سازمان سنجش تصريح كرد: سهميه مناطق كنكور در حال حاضر همانند شرايط و مقتضيات ۲۰ سال پيش است، در حالي كه بايد سهميه بومي مناطق به گونه اي ديگر تعريف شود، زيرا آموزش عالي گسترش زيادي يافته و شرايط استانها و آموزش عالي در آنها تغيير كرده است و در واقع كساني كه در آن زمان محروم تلقي مي شدند امروزه از وضعيت مناسب آموزشي برخوردار شده اند. دكتر رحيمي در خصوص افزايش ظرفيت پذيرش در دانشگاهها، گفت: ظرفيت دانشگاههاي كشور در حال افزايش است و طي ۱۰ سال اخير ظرفيت آموزش عالي بيش از ۵ برابر شده است. در حالي كه تعداد داوطلبان ۵/۲ برابر شده است و نرخ رشد ظرفيت آموزش عالي كشور طي ۱۲ سال اخير حدود ۲ برابر نرخ رشد داوطلبان آزمون سراسري بوده كه اين مساله در نگاه كلان مطرح است. وي افزود: اما افزايش ظرفيت هاي مطلوب از ديد داوطلبان به اين صورت است كه تعداد داوطلبان ۵/۲ برابر شده در حالي كه ظرفيت مطلوب ۲۵/۰ افزايش يافته است. در نتيجه نسبت به ۱۰ سال قبل ورود به ظرفيت مطلوب با رقابت بيشتري صورت گرفته است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خاتمه گفت: تا ده سال آينده ظرفيت مطلوب ما افزايش نخواهد يافت، لذا همواره اين رقابت فشرده در كنكور وجود خواهد داشت اما با ورود موسسات غيردولتي و بخش خصوصي و جريانهاي پودماني و فراگير و آموزشهاي رايانه اي، دسترسي داوطلبان به آموزش عالي افزايش مي يابد، اما اين شيوه هاي پذيرش براي داوطلبان، ظرفيت مطلوب تلقي نمي شود چرا كه اكثر آنها علاقمند به تحصيل در دوره هاي حضوري هستند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |