اشاره:
بسياري از دانش آموزان ودانشجويان،همچون سايرعلاقمندان ،اخبارجهان هوانوردي را با علاقه پيگيري مي كنند.از اين پس درصفحه دانش ،برخي ازآخرين خبرهاي مربوط به دنياي هواپيماهارا پي خواهيم گرفت.براي شروع ،بحران در ۳۶۰۰۰ پايي ودوخبر ديگر را بخوانيد.
در ۱۴ ماه گذشته ۲ بار كليه ۶ صفحه نمايشگر پرواز در كابين خلبان هواپيماي ۷۴۷ در حين پرواز در ارتفاع ۳۶۰۰۰ پايي كاملاً تاريك و محو شد. شايد اين نوعي از حوادث باشد كه در پرواز بر فراز مثلث برمودا انتظار آن را داشته باشيم. دو فروند هواپيماي ۷۴۷-۴۰۰ كه توسط يك شركت هواپيمايي استفاده مي شوند، به فاصله ۱۴ ماه با اين مشكل روبه رو شده اند.
سازمان هواپيمايي كشور آمريكا و هيأت ملي ايمني حمل و نقل به جزييات اين حوادث پرداخته و از بهره برداران خواسته تا مطمئن شوند خلبانان از آموزش كافي جهت رفتار صحيح در چنين حوادثي برخوردار بوده و آمادگي اجراي اقدامات مناسب را دارند.
بوئينگ نيز اعلام كرده است هنوز علت اين اشكال را نمي داند.
هواپيماي ۷۴۷-۴۰۰ همچون ديگر هواپيماهاي مدرن امروزي ايرباس و توپولوف داراي سيستمهاي مدرن و پيشرفته كابين شيشه اي (سيستم ديجيتال با نمايشگرهاي LCD ) است كه كليه اطلاعات پروازي و ناوبري هواپيما و وضعيت و عملكرد موتورها روي اين سيستمها به نمايش در مي آيد. اين حوادث در هواپيماهاي شركت هواپيمايي سنگاپور اتفاق افتاد. خلبانان اين هواپيماها به صورت اضطراري با ۴۵ دقيقه پرواز و كمك گرفتن از محدود سيستمهاي جايگزين (كه فقر ارتفاع، سرعت و وضعيت افقي هواپيما را نشان مي دهد)، هواپيما را سالم به زمين نشاندند. اين هواپيما داراي ۳ سيستم موازي است كه اين اتفاق نشان داد كه كليه سيستمها مي تواند با هم خراب شود. در يكي از موارد ياد شده خلبان اخطار مربوط به كاهش فشار كابين را در هنگام ورود به ارتفاع ۳۶۰۰۰ پايي دريافت كرد. از كار افتادن اين نشانگرها باعث عدم دريافت اخطارها و اطلاعات ترافيك هوايي روبه رو، سيستم جلوگيري از برخورد و اخطار نزديك شدن به زمين و يا رادار وضعيت هوا (علاوه بر عدم دريافت اطلاعات نحوه كاركرد موتورها) شد.
سخنگوي بوئينگ اعلام كرد موارد مشابه ديگري نيز در هواپيماهاي ديگر گزارش شده است، ولي در آنها به از كار افتادن كليه ۶ نمايشگر اشاره نشده بود.
بيهوشي مسافران در پرواز هواپيماي ۷۷۷
چندي پيش ۷ مسافر در پروازهاي شركت KLM كه با هواپيماي جديد و نو بوئينگ ۷۷۷ انجام شد، دچار بيهوشي شدند. علت اين حادثه هنوز معلوم نيست. اين اتفاق از آمستردام به دو مسير تورنتو و كيپ تاون گزارش شده است. اين شركت اعلام كرد تصميم گرفته در پروازهاي آينده كليه مواردي را كه مسافران دچار سردرد، حال به هم خوردگي و يا بروز علائم بيهوشي مي شوند، ثبت كند. يكي از فرضيه ها مربوط بودن بيهوشي به سيستم تهويه مطبوع هواپيماست.
ارتباط ميگو و ايرباس در تايلند
نخست وزير تايلند اعلام كرده است، اگر اتحاديه اروپا همچنان با صادرات كشاورزي اين كشور به صورت غيرعادلانه برخورد نمايد، اين كشور موضوع خريد هواپيما از ايرباس را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد.
نخست وزير تايلند ضمن مقايسه توليدات كشاورزي تايلند و مالزي اظهار داشته اگر اتحاديه اروپا بخواهد كماكان بين مقررات مربوط به توليدات اين دو كشور فرق بگذارد، تايلند نيز مقابله به مثل كرده و از بوئينگ هواپيما خريداري خواهد كرد. تايلند در نظر دارد در ۵ سال آينده ۴/۱ ميليارد دلار صرف خريد هواپيما بنمايد و تاكنون تفاهمات لازم را براي خريد ۸ فروند ايرباس به انجام رسانده است و قرار است خريدهاي ديگر را نيز براي شركت ملي هواپيمايي و نيروي هوايي انجام دهد.
نخست وزير تايلند گفته است اتحاديه اروپا بايد تعرفه هاي واردات محصولات كشاورزي از تايلند (مخصوصاً ميگو) را كاهش دهد و تعرفه اي مشابه مالزي براي تايلند وضع كند. خريدهاي هواپيما از ايرباس منوط به اصلاح برخورد اتحاديه اروپا با تعرفه هاي محصولات تايلند است كه بزرگترين صادركننده جهاني ميگوي يخ زده است. ميگوهاي وارداتي از تايلند به اتحاديه اروپا با ۱۲ درصد عوارض روبه رو مي شوند، در حالي كه ميگوهاي وارداتي از مالزي تنها با ۴ درصد عوارض روبه رو هستند.