چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۵۰
جهان هوانوردي
بحران در ۳۶۰۰۰ پايي
004977.jpg

اشاره:
بسياري از دانش آموزان ودانشجويان،همچون سايرعلاقمندان ،اخبارجهان هوانوردي را با علاقه پيگيري مي كنند.از اين پس درصفحه دانش ،برخي ازآخرين خبرهاي مربوط به دنياي هواپيماهارا پي خواهيم گرفت.براي شروع ،بحران در ۳۶۰۰۰ پايي ودوخبر ديگر را بخوانيد.
در ۱۴ ماه گذشته ۲ بار كليه ۶ صفحه نمايشگر پرواز در كابين خلبان هواپيماي ۷۴۷ در حين پرواز در ارتفاع ۳۶۰۰۰ پايي كاملاً  تاريك و محو شد. شايد اين نوعي از حوادث باشد كه در پرواز بر فراز مثلث برمودا انتظار آن را داشته باشيم. دو فروند هواپيماي ۷۴۷-۴۰۰ كه توسط يك شركت هواپيمايي استفاده مي شوند، به فاصله ۱۴ ماه با اين مشكل روبه رو شده اند.
سازمان هواپيمايي كشور آمريكا و هيأت ملي ايمني حمل و نقل به جزييات اين حوادث پرداخته و از بهره برداران خواسته تا مطمئن شوند خلبانان از آموزش كافي جهت رفتار صحيح در چنين حوادثي برخوردار بوده و آمادگي اجراي اقدامات مناسب را دارند.
بوئينگ نيز اعلام كرده است هنوز علت اين اشكال را نمي داند.
هواپيماي ۷۴۷-۴۰۰ همچون ديگر هواپيماهاي مدرن امروزي ايرباس و توپولوف داراي سيستمهاي مدرن و پيشرفته كابين شيشه اي (سيستم ديجيتال با نمايشگرهاي LCD ) است كه كليه اطلاعات پروازي و ناوبري هواپيما و وضعيت و عملكرد موتورها روي اين سيستمها به نمايش در مي آيد. اين حوادث در هواپيماهاي شركت هواپيمايي سنگاپور اتفاق افتاد. خلبانان اين هواپيماها به صورت اضطراري با ۴۵ دقيقه پرواز و كمك گرفتن از محدود سيستمهاي جايگزين (كه فقر ارتفاع، سرعت و وضعيت افقي هواپيما را نشان مي دهد)، هواپيما را سالم به زمين نشاندند. اين هواپيما داراي ۳ سيستم موازي است كه اين اتفاق نشان داد كه كليه سيستمها مي تواند با هم خراب شود. در يكي از موارد ياد شده خلبان اخطار مربوط به كاهش فشار كابين را در هنگام ورود به ارتفاع ۳۶۰۰۰ پايي دريافت كرد. از كار افتادن اين نشانگرها باعث عدم دريافت اخطارها و اطلاعات ترافيك هوايي روبه رو، سيستم جلوگيري از برخورد و اخطار نزديك شدن به زمين و يا رادار وضعيت هوا (علاوه بر عدم دريافت اطلاعات نحوه كاركرد موتورها) شد.
سخنگوي بوئينگ اعلام كرد موارد مشابه ديگري نيز در هواپيماهاي ديگر گزارش شده است، ولي در آنها به از كار افتادن كليه ۶ نمايشگر اشاره نشده بود.
004983.jpg

بيهوشي مسافران در پرواز هواپيماي ۷۷۷
چندي پيش ۷ مسافر در پروازهاي شركت KLM كه با هواپيماي جديد و نو بوئينگ ۷۷۷ انجام شد، دچار بيهوشي شدند. علت اين حادثه هنوز معلوم نيست. اين اتفاق از آمستردام به دو مسير تورنتو و كيپ تاون گزارش شده است. اين شركت اعلام كرد تصميم گرفته در پروازهاي آينده كليه مواردي را كه مسافران دچار سردرد، حال به هم خوردگي و يا بروز علائم بيهوشي مي شوند، ثبت كند. يكي از فرضيه ها مربوط بودن بيهوشي به سيستم تهويه مطبوع هواپيماست.
ارتباط ميگو و ايرباس در تايلند
نخست وزير تايلند اعلام كرده است، اگر اتحاديه اروپا همچنان با صادرات كشاورزي اين كشور به صورت غيرعادلانه برخورد نمايد، اين كشور موضوع خريد هواپيما از ايرباس را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد.
نخست  وزير تايلند ضمن مقايسه توليدات كشاورزي تايلند و مالزي اظهار داشته اگر اتحاديه اروپا بخواهد كماكان بين مقررات مربوط به توليدات اين دو كشور فرق بگذارد، تايلند نيز مقابله به مثل كرده و از بوئينگ هواپيما خريداري خواهد كرد. تايلند در نظر دارد در ۵ سال آينده ۴/۱ ميليارد دلار صرف خريد هواپيما بنمايد و تاكنون تفاهمات لازم را براي خريد ۸ فروند ايرباس به انجام رسانده است و قرار است خريدهاي ديگر را نيز براي شركت ملي هواپيمايي و نيروي هوايي انجام دهد.
نخست وزير تايلند گفته است اتحاديه اروپا بايد تعرفه هاي واردات محصولات كشاورزي از تايلند (مخصوصاً  ميگو) را كاهش دهد و تعرفه اي مشابه مالزي براي تايلند وضع كند. خريدهاي هواپيما از ايرباس منوط به اصلاح برخورد اتحاديه اروپا با تعرفه هاي محصولات تايلند است كه بزرگترين صادركننده جهاني ميگوي يخ زده است. ميگوهاي وارداتي از تايلند به اتحاديه اروپا با ۱۲ درصد عوارض روبه رو مي شوند، در حالي كه ميگوهاي وارداتي از مالزي تنها با ۴ درصد عوارض روبه رو هستند.

اكتشافي جديد در حوزه علوم باستانشناسي
خواندن خط كشف شده در جيرفت، ۴۰ سال زمان مي برد
004989.jpg
خط كشف شده در محوطه هاي تاريخي جيرفت كه به «بهشت گمشده» باستان شناسان ملقب شده و متعلق به دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار سال پيش از ميلاد مسيح، همزمان با اختراع خط در بين النهرين است، براي خوانده شدن در اختيار خط شناسان بين المللي قرار مي گيرد.
پنج شنبه ۲۳ بهمن ماه سال ۸۲ ساعت دو بعد از ظهر دكتر «هالي پيت من» استاد هنر باستان  دانشگاه پنسيلوانيا در حالي كه بر اثر شدت آفتاب كلاه مشكي رنگي به سر كرده بود به همراه «اكرم غلامي» باستان شناس، موفق شدند در ترانشه پنج (قسمتي از محوطه تاريخي)، واقع در ۳۰ كيلومتري شهر تاريخي جيرفت اثر يك مهر دو در سه سانتيمتري كه روي آن آثار خط به صورت عمودي و افقي ديده مي شود را كشف كنند.
«دكتر يوسف مجيدزاده» سرپرست هيأت كاوش در محوطه هاي تاريخي جيرفت در مورد ضرورت خوانده شدن خط كشف شده گفت: «با توجه به اهميت بسيار زياد خط در روشن  شدن مسايل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و زندگي ساكنان منطقه جيرفت و شكوه اين منطقه در پنج هزار سال پيش، خط كشف شده در جيرفت در اختيار خط شناسان بزرگ جهان در دانشگاه هاي سوربن، پنسيلوانيا، شيكاگو، هاروارد و ديگر دانشگاه هاي بزرگ جهان قرار مي گيرد.»
وي با بيان اين كه خط كشف شده يك خط كاملاً جديد است كه از هيچ خط ديگري تأثير نگرفته است، افزود: «خط كشف شده در جيرفت با توجه به جديد بودن آن به چيزي حدود چهل سال زمان براي خوانده شدن توسط كارشناسان مختلف دنيا نياز دارد.»
مجيدزاده همچنين در مورد اهميت اين خط گفت: «اين براي نخستين بار است كه در شرق ايران آثار خط كشف مي شود و با توجه به اين كه خط كشف شده همزمان با اختراع خط در بين النهرين اولين خاستگاه تمدن بشري است، مي تواند نشان دهد كه بين النهرين اولين خاستگاه تمدن بشري نبوده و همزمان با آن تمدن هاي ديگري نيز حضور داشته اند.»
به اعتقاد كارشناسان بزرگ جهان استفاده از خط در هر منطقه نشان از حضور يك تمدن شكوفا در آن منطقه دارد كه مي تواند باعث روشن شدن ساختارهاي اداري، سياسي، اجتماعي و فرهنگي يك جامعه شود.
«دكتر هالي پيت من» استاد دانشگاه پنسيلوانيا نيز در مورد اهميت كشف خط در جيرفت گفت: «خط كشف شده در جيرفت شباهتي به هيچ يك از خطوط كشف شده تاكنون ندارد و با توجه به جديد بودن و هم دوره اي آن با اختراع خط در سومر نشان مي دهد كه ما در جيرفت با تمدني روبه رو هستيم كه مي تواند با نخستين تمدن بشري برابري كند و ممكن است در كاوش هاي آينده مسير تمدن بشري را تغيير دهد.»
محوطه هاي تاريخي جيرفت در استان كرمان و در شهرستان  جيرفت جاي گرفته اند. اين محوطه هاي تاريخي كه از هزاره هاي سوم پيش از ميلاد آثار ارزشمندي را در خود جاي داده اند جزو غني ترين محوطه هاي تاريخي جهان محسوب مي شوند؛ به طوري كه تاكنون در طول ۴۰۰ كيلومتر رودخانه هليل رود بيش از ۱۰۰ محوطه تاريخي شناسايي شده است.
به اعتقاد بسياري از باستان شناسان بزرگ ايران و جهان در محوطه هاي تاريخي جيرفت آنچه كه تاكنون يافت شده بيانگر سكونت در سرزميني به وسعت تمدن بين النهرين و سوم در عراق است. مجيدزاده معتقد است، يافته هاي جيرفت نشان مي دهد جيرفت شهر باستاني «آرت» است كه در لوحي گلي كه در عراق كشف شده به عظمت آن به عنوان يك تمدن عظيم اشاره شده است.
در دومين فصل كاوش در محوطه هاي تاريخي جيرفت باستان شناسان علاوه بر كشف خط موفق شدند عظيم ترين زيگورات يافت شده دنيا با بيش از چهار ميليون خشت و متعلق به دو هزار و ۳۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح را نيز كشف كنند.
ولي الله خليلي

كتاب دانش
كليد وبلاگ
004986.jpg
با گسترش استفاده از رايانه هاي شخصي در ايران كه تا اندازه اي ناشي از گسترش صنعت تكنولوِژي اطلاعات در جهان، ورود انبوه سخت افزارهاي رايانه اي از طرق قانوني و غيرقانوني و فقدان قانون كپي رايت و در دسترس بودن انواع نرم افزارها با نازل  ترين قيمت است، بازار چاپ و نشر كتب راهنماي استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي نيز داغ شده است. تقريباً مي توان راهنماي هر نرم افزاري را كه تا اندازه اي استفاده كننده داشته باشد در بازار كتاب يافت. ناشران مختلف هر يك راهنمايي براي نرم افزارها ارايه مي كنند و گاه چندين كتاب در زمينه يك نرم افزار وجود دارد. تجربه شخصي ام به عنوان خواننده اينگونه كتب نشان مي دهد
- و غالب دوستاني كه با آنها هم سخن شده ام نيز هم عقيده اند- كه اغلب اين آثار، يا خيلي مختصر و ابتدايي هستند يا خيلي مفصل و حجيم. بسيار اندكند كتاب هايي كه به خوبي با تقاضاي خواننده عام تطابق داشته باشند. كتاب هايي كه خيلي مختصر و مفيد، اصلي ترين محورهاي كاربردي يك نرم افزار را آموزش دهند و خواننده را قادر سازند تا در دنياي بي انتهاي تكنولوژي اطلاعات راه خود را پيدا كند. البته بايد پذيرفت كه نرم افزارهايي هم وجود دارند كه بسيار تخصصي هستند و امكان چنين كاري درخصوص آنها وجود ندارد.
با اين حال،  اخيراً يكي از ناشران گمنام اقدام به چاپ مجموعه كتبي كرده كه بي اغراق تا اندازه اي، اين ايرادها را رفع كرده است. اين مجموعه كه اولين مجلد آن با توجه به اشتياق بسيار ايرانيان به وبلاگ نويسي با عنوان «كليد وبلاگ» منتشر شده است، در حجم اندك، مصور و با زباني كاربردي و خودماني نوشته شده است. از اين جهت مي گويم خودماني، كه از زبان پيچيده گوي خيلي از اهالي دنياي تكنولوژي اطلاعات دور است. همين امر، سبب شده است تا خواننده با كتاب  راحت باشد. درس هاي گام به گام ارايه شده و دست آخر خواننده احساس مي كند كه از سردرگمي روبه رو شدن با نرم افزار رهايي يافته است. استفاده از مثال ها، تصاوير متعدد و رويكرد كاربردي نقاط قوت اين كتاب است.
كتاب در هفت فصل و ۹۵ صفحه به صورت گام به گام، شيوه راه  اندازي يك وبلاگ در سايت بلاگ اسپات ، ويرايش متن بلاگ، استفاده از لينك و تصوير در وبلاگ،  شيوه بهره گيري از امكانات آمارگيري از مشاهده كنندگان وبلاگ و استفاده از خدمات پرشين بلاگ را توضيح مي دهد. مشتاقان استفاده از وبلاگ مي توانند به خوبي از اين كتاب استفاده كنند.
در ضمن، كتاب مذكور در صفحاتي اندك و با قيمتي تقريباً پايين تر از قيمت معمول كتب رايانه موجود در بازار ارايه شده است. ناشر در مقدمه كتاب قول داده است ۴۰ جلد از اين مجموعه را منتشر كند. با توجه به آنچه گفته شده، از طرف خيلي از خوانندگان كتب رايانه آرزو مي كنم ناشر موفق شود بقيه مجلدات را نيز با همين كيفيت و رويكرد ارايه كند.
البته كيفيت محتوايي كتاب سبب مي شود كه از انتقادات وارد بر شكل چاپ و نشر آن به اغماض در گذريم. بي گمان ناشر مي توانست از هنرمندي بيشتري در صفحه آرايي و امور فني چاپ و نشر بهره بگيرد تا خوانندگان كتاب علاوه بر رضايت از محتوا، از كيفيت صفحه آرايي صفحات كتاب نيز بي بهره نباشند. لازم است كه ناشر در بقيه مجلدات اين مجموعه به اين مطالب حتماً توجه كند.
به هر حال «كليد وبلاگ» با رويكردي كه در نگارش آن به كار رفته، مي تواند سرآغاز خوبي براي مجموعه جديدي از كتب رايانه و تلاش براي ارتقاي سطح دانش تكنولوژي اطلاعات در بين علوم باشد. بي گمان تلاش ناشر براي تكميل مجموعه كتب خود كه با اين رويكرد تأليف يا ترجمه مي شوند، مي تواند راه گشا باشد.
حسام  الدين علوي

توسط يك مخترع ايراني
قطار بدون ريل اختراع شد
004980.jpg
قطاري كه مي تواند بدون ريل و در جاده هاي آسفالتي حركت كند توسط يك پژوهشگر ايراني اختراع شد.
همت كميلي، در گفت وگويي با خبرنگار ما، ضمن تشريح ويژگيها و چگونگي عملكرد اين قطار گفت: اين قطار مي تواند با استفاده از يك سيم جهت يابي كند و با انرژي برق با دو سيم هدايت شود.
وي گفت: در طرح ساخت اين قطار كه به شماره ثبتي ۲۸۲۷۳ به عنوان اختراع به ثبت رسيده است، عمدتاً براي هدايت وسايل نقليه جاده اي به جاي استفاده از هدايت ريلي كه در قطارها وجود دارد و هدايت انساني كه در اتوبوس ها، كاميونها و يا وسايل نقليه سواري استفاده مي شود، از سيم به عنوان ابزار هدايت بهره گرفته مي شود.
وي افزود: اين طرح ظرفيت هاي بسياري دارد و مي توان از آن در هدايت اتوبوس هاي با بيش از سه كابين نيز به راحتي استفاده كرد.
كميلي گفت: قطار بدون ريل مي تواند در دو جهت رفت و برگشت به راحتي طراحي و راه اندازي شود؛ به طوري كه با كشيدن دو سيم بالاي يكديگر در دكل ها، دو قطار مي توانند از يكديگر سبقت گرفته و يا از كنار يكديگر عبور كنند.

سايه روشن دانش
۷۳درصد مراجعات به بيمارستانها به دليل تغذيه نامناسب است
دبير شوراي عالي غذا و تغذيه كشور اعلام كرد: بيش از ۸۰ درصد مردم كمترين تحرك را داشته و ۷۳ درصد مراجعات به بيمارستانها به دليل تغذيه نامناسب است.
دكتر ناصر كلانتري در مراسم معرفي و تقدير از صنايع غذايي حامي سلامت با بيان اين كه براي رفع معضلات غذا نيازمند هماهنگي لازم بين كليه سازمانها هستيم تا تصميمات ضد ونقيض برطرف شود، گفت: براي دستيابي به امنيت غذايي ناگزير به زير سيستم هايي هستيم كه مهمترين آن فرآوري مواد غذايي است كه با توجه به ارتباطات جهاني، وجود كوچكترين اشكال در تهيه مواد غذايي ما را زير سؤال خواهد برد.
وي با اشاره به وجود چهار دوره غذايي گفت: در مرحله اول كميت غذا، در مرحله دوم كيفيت، در دوره سوم كميت و كيفيت و در مرحله چهارم تضمين كيفيت مطرح است.
وي ادامه داد: در صورتي كه بسيار خوشبينانه به صنايع غذايي نگاه شود، ما در مرحله سوم يعني توجه به كميت و كيفيت قرار داريم.
وي ادامه داد: در بررسي هاي نهايي سبد مطلوب غذايي چند ريزمغذي تحت هيچ شرايطي به بدن نمي رسدكه شامل آهن،روي وكلسيم است.
وي ادامه داد: از انتظارات بخش بهداشت رفع معضلات صنايع تبديل غلات، كيفيت گندم خريداري، عدم اطلاع كافي از سلامت دانه، عدم توجه به شرايط پخت، صنايع تبديل روغن، رفع معضل هيدروژنه شدن روغن هاي خوراكي، صنايع تبديلي گوشت و عدم استفاده بيش از اندازه از افزودنيهايي نظير نيترات و نتيريت است.
همچنين در ادامه اين مراسم مديركل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت گفت: سالانه ۷۶ ميليون نفر در دنيا درگير بيماريهاي ناشي از مواد غذايي هستند و ۳۵۴ هزار نفر در بيمارستان بستري و ۵ هزار نفر مي ميرند.

علم
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |