پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۱
خبر روز
رفتن به سينما يا بازي با توپ پلا ستيكي
يك خانواده چهار نفري را در نظر بگيريد. به نظر ما اين خانواده براي رفتن به سينما و يك روز گردش در تهران چقدر بايد پول بپردازند. بليت سينما هر نفر ۱۰۰۰ تومان است در عين حال حداقل هزينه شام براي اين خانواده ۴ نفري هشت هزار تومان. با در نظر نگرفتن هزينه رفت و آمد، اين خانواده چهار نفري بايد چيزي حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان را بابت يك روز گردش بپردازند. شايد به عقيده عده اي ۱۵ هزار تومان چندان پول زيادي نباشد اما همين ۱۵ هزار تومان در مقايسه با حقوق ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار توماني كارمندي بسيار بالا ست. هم اكنون بسياري از جوانان و نوجوانان تهراني از كمبود امكانات تفريحي گله مندند و معتقدند جايي براي تفريح كردن ندارند. اين عده مي گويند براي تفريح كردن در تهران يا بايد سينما رفت و يا شهر بازي چرا كه پارك ها پاتوقي براي فروشندگان مواد مخدر شده است.
عليرضا حسيني مي گويد: پس از مدتي طولا ني چند روز پيش كودكم را به سرزمين عجايب بردم. هنوز هيچي نشده ۳ هزار تومان ورودي دادم. در آنجا ۱۵ هزار تومان پول بابت بليت ها دادم. به دليل بالا  بودن هزينه ها، شام را در منزل خورديم.
مصطفي داداشي نيز مي گويد: نيم ساعت بازي در بولينگ سرزمين عجايب ۲۰ هزار تومان هزينه داشت. در عين حال براي خوردن شام با وجود اينكه چهار نفر بوديم چيزي حدود ۴۰ هزار تومان پول خرج كرديم. هزينه تفريح در ايران در مقايسه با ساير كشورها پايين و در مقايسه با حقوق دريافتي افراد بسيار بالا  است. در عين حال به گزارش ايرنا دفتر طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي در تازه ترين آمار خود كه در سال گذشته صورت گرفته بود، اعلا م كرد: اكنون در سراسر كشور سه هزار و ۲۶ واحد تفريحي وجود دارد كه استان تهران بيشترين اقامتگاه و استان كهگيلويه و بويراحمد با ۱۱ واحد كمترين اقامتگاه هاي تفريحي را دارند.
از مجموع اقامتگاه هاي تفريحي كشور ۸۶ درصد پارك عمومي، ۹ درصد پارك جنگلي، ۵/۳ درصد شهربازي و ۵/۱ درصد واحد باغ وحش، باغ گياه شناسي و باغ سنتي است.
گزارش دفتر طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي حاكي است كه زيربناي واحدهاي تفريحي كشور ۵۷۵ هزار و ۹۱۲ مترمربع و ميانگين مساحت زيربنا براي هر واحد ۵/۱۹۴ مترمربع است.
۵/۸۳ درصد واحدهاي تفريحي كشور حداكثر تا ۲۰۰ متر مربع مساحت زير بنا دارند.
همچنين بررسي نيروي انساني شاغل در اقامتگاه هاي تفريحي كشور نشان مي دهد كه هشت هزار و ۵۹۱ نفر در اقامتگاه هاي كشور اشتغال دارند.
هزينه بالا ي تفريح و سرگرمي باعث شده است كه خانواده هاي ايراني به جاي بردن فرزندان خود به اماكن تفريحي آنها را در كوچه و خيابان ها رها كنند تا با همان توپ پلا ستيكي خود را مشغول كنند.

پشت دخل بازارچه
حافظ نامه
اشكان نعمت پور
(جلداول)
حافظ در ادب فارسي كم كسي نيست، حداقل اين كه آنقدر شهرت دارد كه ما مي شناسيم اش. بعضي ها فكر مي كنند او يك عارف تمام عيار بوده، يك گروه قليل روشنفكر هم  خيال مي كنند، اي، گاهي وقتها به عشق زميني پهلو مي زده اما خب، آنچه كسي نفهميده بعد اقتصادي و بازارچه اي غزل هاي حافظ است كه در طول اعصار از ديد مفسران پنهان مانده.
حافظ زماني خورده بورژوا بوده، اين بر « كار حافظ شناسان» مسجل است چنانچه در ديوانش آمده:
«باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است/ شمشادخانه پرور ما از كه كمتر است»
كه اين نشان مي دهد حافظ دست كم هزار متر باغ در «نياوران» داشته، كه به حساب متري يك ميليون «چوب» آن زمان، كلي براي خودش بچه مايه دار بوده اما رفيق بد باعث شده به خاك سياه بنشيند:
« اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را»
و باتوجه به اين كه دوست ناباب در مورد نوابغ برعكس عمل مي كند و فقر باعث انديشه مي شود، حافظ خاكسترنشين، شاعري روشنفكر يا روشنفكري شاعر شد و شعرهاي بازارچه اي گفت.
۱. حافظ: «زمن بنيوش و دل در شاهدي بند/ كه حسنش بسته زيور نباشد»
همشهري: بگوييد چرا ازدواج نكرده ايد؟
تفسير: احتمالا ً حافظ اين شعر را به هنگام تب و تاب عاشقي و زماني سروده كه معشوق هنوز بيچاره اش نكرده بوده. به هر حال شب دراز است...
۲. حافظ: «ساقي سيم ساق من گر همه درد مي دهد/كيست كه تن چو جام مي، جمله دهن نمي كند؟»
همشهري: با كدام سرمايه ازدواج كنيم؟
تفسير: يكي دو بار بازار و ساختمان پلا سكو، حافظ را به غلط كردن انداخته، بعد كه روشنفكر مي شود به اين فكر مي افتد كه بهتر است دختري را به زني بگيرد كه پدر پولداري داشته باشد و ترجيحاً تك فرزند باشد. اگر حال پدرش بد بود و درCCU بستري، كه ديگر عالي مي شود. اشاره به واژه «سيم» مصداق همين انديشه ماترياليستي است.
۳. حافظ: «هرچه جز بار غمت بر دل مسكين من است/برود از دل من و زدل من آن نرود»
همشهري: اين پيشه هاي نابود شده.
تفسير: اصولا ً از ميان رفتن حرفه هاي قديمي نظير عطاري در هجوم تمدن و صنعت، باعث شده تا مواد و مايحتاج ضروري زندگي نظير «خاكشير» كه براي مزاج بشر مفيدند كمياب و گران شوند و خب، به هنگام بيماري به آنها دسترسي نباشد.
۴. حافظ: «بگشاي تربتم را بعد از وفات و بنگر/ كز آتش درونم، دود از كفن برآيد»
همشهري: از خواب تا بيداري ( با نام مستعار: من برگشتم)
تفسير: كسي كه مرده نمي تواند نفس بكشد چه برسد به اين كه بيدار شود و به هزينه هاي كفن و دفن و مرسدس بنز الگانس و يك متر قبر كه اندازه يك متر زمين نياوران مي ارزد، اعتراض كند. بنابراين فقط مي تواند جايش را كثيف كند يا آتش بگيرد. مصراع اول به معني اول و مصراع دوم به معناي دوم اشاره دارد. (البته اگر بلند هم بشود خودمان با بيل مي كشيم اش.)
۵. حافظ: «هركه ترسد زملا ل، انده عشقش نه حلا ل/ سرما و قدمش، يا لب ما و دهنش»
همشهري: جان را مي سوزاند و ... (يا همچو چيزي!)
تفسير: اي جوان! چرا «پشت» آن سيگار را مي چسباني به لبت، آن وقت مي ميري و سرت مي افتد پيش پايش! هم پول سيگار مي دهي، هم مي ميري!

صداي مصرف كننده
طاق بستان تعطيل است!
با تبليغات زيادي كه سازمان ايرانگردي و جهانگردي از نحوه سرويس دهي به مسافران نوروزي استان كرمانشاه انجام داد، تصميم گرفتيم به اين استان سفر كنيم.
از پايگاهي كه در ابتداي شهر براي راهنمايي مسافران داير شده بود، تقاضاي نقشه شهر را كرديم ولي گفتند تمام شده است. در ليستي كه اسامي و شماره تلفنهاي هتلها را درج كرده بودند به دنبال هتل گشتيم ولي شماره تلفن هاي بعضي از آنها اشتباه چاپ شده بود و تنها هتل ۳ ستاره آن نيز در حال تعمير بود. براي همين مجبور شديم براي يك سوئيت چهار تخته در يك هتل ۴ ستاره شبي ۵۰ هزار تومان پرداخت كنيم.
جالب اينجاست هنگامي كه ساعت ۹ صبح از مسؤولين بد برخورد هتل آب جوش خواستيم، فرمودند: نداريم! اينجا بود كه فلسفه چهار ستاره بودن هتل را در كشورمان متوجه شديم.
روز سيزده بدر تصميم به بازديد از اثر تاريخي طاق بستان گرفتيم ولي اتفاقي افتاد كه مرا به ياد حرف دوستم كه گفته بود «زمان و پولت را حرام نكن، گول اين تبليغات را نخور به جاي كرمانشاه با كمي هزينه بيشتر به دوبي برو و سفري به ياد ماندي را تجربه كن»، افتادم. اتفاق حيرت انگيز اين بود: ساعت ۱۱ صبح طاق بستان بر روي خيل عظيم جهانگردان و مسافران داخلي بسته بود. با سازمان ايرنگردي استان تماس گرفتم، مسؤول اين سازمان موضوع را مربوط به سازمان ميراث فرهنگي استان دانست.
با تماس به اين سازمان موفق به صحبت كردن با كسي نشدم، چون كسي تلفن را جواب نداد. در اين لحظه بود كه دوست داشتم هاي هاي گريه كنم ولي نه به خاطر خود و همراهانم كه ۶۰۰ كيلومتر راه  را براي ديدن اين اثر پيموده بوديم، و نه به خاطر جهانگرداني كه مي توانند سرمايه خوبي براي كشورمان باشند بلكه به خاطر نامديريتها كه كشورمان را از داشتن چنين سرمايه هايي محروم مي كنند.
ذوالفقار - مسافر پشيمان 
ساعات سرويس دهي كم است 
بعضي از مسيرهاي شركت واحد اتوبوسراني تا ساعات پاياني شب مسافران زيادي دارد. چرا شركت واحد ساعت سرويس دهي در اين مناطق را افزايش نمي دهد؟
كارمند اتوبوس سوار
رايگان نبود
شهردار مشهد در خبري كه روزپنجشنبه ۳۰/۱/۸۳ در روز نامه شما به چاپ رسيد فرموده بودند: در ايام نوروز مسافران به طور رايگان از مناطق تاريخي و مذهبي شهر ديدن كردند. ولي بهتر است بدانيد هرگز  چنين نبود.من تمامي بليت هايي كه بابت ديدن از اين مناطق خريده ام نگه داشته ايم.سلطاني
آگهي هاي آبكي
با ديدن آگهي شركت هرم ... در روزنامه ... مورخه ۱۶/۱۲/۸۲ تصميم گرفتم مداركم را به نشاني صندوق پستي آنها ارسال كنم تا بتوانم بعد از عمري به صورت اقساط صاحب اتومبيل شوم. اما پس از چندي نامه ام به دليل آنكه چنين صندوق پستي وجود نداشته، برگشت خورد. با روزنامه تماس گرفتم آنها نيز هيچ نشاني و تلفني از شركت نداشتند.
چرا قبل از آنكه آگهي را چاپ كنند از صحت آن مطمئن نمي شوند. چه كسي خسارت وارده را جبران مي كند؟عباسپور
تبعيض 
آموزش و پرورش منطقه ۸ به كارمندان خود ۳۰ قطعه بليت داده است در حاليكه مناطق ديگر ۱۲۰ قطعه توزيع كرده اند. بقيه بليت ها كجاست؟احمدي 
جاده خراب است 
وضعيت جاده اتوبان تهران - قزوين خيلي خراب است. عوارضي كه مي گيرند صرف چه كاري مي شود؟رحيمي راد
شخص ثالث به تنهايي نداريم 
بيمه آسيا بيمه شخص ثالث را فقط براي اتومبيلهايي كه بيمه بدنه و ... دارند صادر مي كند و اين بيمه را به تنهايي ارائه نمي دهد. در حالي كه اين بر خلا ف قوانين بيمه مركزي است ولي رسيدگي نمي كنند.مرتضوي 
شير آلوده براي سومين بار
براي بار سوم در منطقه ۱۳ آبان، جاده آرامگاه شهر ري واقع در منطقه ۲۰ تهران، شير فيروز كوه به صورت ترشيده پخش شد. شكايت  اهالي اين محل تاكنون به جايي نرسيده است. آيا اين چنين مي خواهند فرهنگ مصرف روزانه شير را بين كودكان و نوجوانان ترويج دهند. واقعاً جاي تاسف است.قاسمي 
ميادين ميوه و تره بار را افزايش دهيد
اين روزها كه شاهد بالا  رفتن قيمت ميوه در شهر تهران بوده ايم؛ ضرورت افزايش تعداد ميادين ميوه و تره بار كه نقش بسيار مهمي در كنترل قيمت ها و نيز عرضه محصولا ت بدون واسطه به مردم مي شود، بيش از پيش احساس مي شود.
يك شهروند
كارتهاي بي اعتبار تلفن
كارتهاي تلفني كه جديداً مخابرات ارائه مي دهد و مبلغ اعتبار آن دو هزار تومان است در بعضي از تلفن هاي عمومي كار نمي كند و بعضي از آنها پس از آن كه مبلغي از آن استفاده شد به يكباره مبلغ صفر را نشان مي دهد. من چندين كارت كه به اين صورت غيرقابل استفاده شده است نزد خود نگه داشته ام و حاضرم اين مسأله را اثبات كنم.دلخوش
تهرانسر -آذري اتوبوس مي خواهد
مسير تهرانسر - آذري با وجود آن كه مسافران زيادي دارد ولي اتوبوس شركت واحد ندارد. بارها با منطقه ۵ شركت اتوبوسراني مكاتبه كرده و درخواست برقراري سرويس در اين منطقه را كرده ايم ولي هنوز اقدامي صورت نگرفته است. تقاضاي رسيدگي داريم.نيكنام - نماينده اهالي
حذف پل عابر پياده
مدتي است پل عابر پياده شهرك مخابرات واقع در سعادتآباد را برداشته اند. اين امر براي ساكنين محل خصوصاً براي افراد مسن مشكلا تي را به وجود آورده است.
نجاتي پور
سد معبر موتوري
فروشگاه هاي موتورسيكلت حدفاصل ميدان خراسان تا شهدا، پياده روها را به پاركينگ موتور تبديل كرده اند.مينايي

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |