بالا بلندي
|
|
به طور معمول در كشورهاي پيشرفته و صنعتي دنيا اهميت ويژه اي به معلمان داده مي شود، چه، آنان هستند كه نسل آتي يك كشور و بالطبع آتيه سرزميني را مي سازند. حقوق معلمان در همه جاي دنيا چنان است كه آنان فارغ از هرگونه مشكل مالي اي فرصت مي كنند سير زندگي خصوصي و نزول و صعود درسي دانشآموزان شان را زيرنظر بگيرند و در صورت بروز هرگونه مشكلي - حتي بسيار ناچيز- به واكاوي آن بپردازند. اما در ايران اوضاع كاملا ً آشفته و نابسامان است.
وضع مالي بد معلمان سبب شده تا خيلي از آنها حتي تمركز كافي براي درس دادن هم نداشته باشند و پس از ساعات درس، به جاي مطالعه يا بررسي شرايط زيستي دانشآموزان شان، اگر ماشيني در اختيار داشته باشند به مسافركشي بپردازند. البته اين مشكل تنها نقص طيف آموزگاران نيست ولي در ميان اين جمع، كه حرفه اي بسيار مهم دارند، بيشتر حائز اهميت است.
يك كارشناس مسؤول واحد مطالعه و تحقيق مقطع ابتدايي مي گويد: مشكلا ت معيشتي معلمان ساختار آموزشي كشور را ضعيف كرده است و چنانچه اين روند ادامه داشته باشد در سال هاي آينده درصد مردودي دانشآموزان افزايش خواهد يافت.
رخساره فضلي با اشاره به اين كه ساختار نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش بايد تقويت و از نيروهاي متخصص در زمينه تدريس استفاده شود، افزود: مشكل ضعف تخصصي ساختار نيروي انساني زماني حل مي شود كه مشكلا ت معيشتي و منزلتي معلمان حل شود.
وي اظهار كرد: مشكلا ت معيشتي اجراي طرح هاي وزارت آموزش و پرورش را با مشكل روبه رو كرده است؛ چراكه به دليل كمي حقوق دريافتي، بيشتر متخصصان ترجيح مي دهند به جاي تدريس در وزارت آموزش و پرورش به فعاليت هاي درآمدزا بپردازند.
اين كارشناس با اشاره به اين كه براساس آمار ارائه شده در سال ۸۱-۸۰ بيش از ۵۱ درصد معلمان مقطع ابتدايي با مدرك ديپلم مشغول تدريس هستند، افزود: ساختار نيروي انساني مقطع ابتدايي، ساختاري با مدرك تحصيلي پايين است.
وي تأكيد كرد: در صورتي مي توان ساختار نيروي انساني را تقويت كرد كه منزلت اجتماعي معلمان خصوصا در دوره ابتدايي افزايش يابد چراكه در اين صورت متخصصان بيشتري خواستار تدريس در مدارس خواهند شد و در اين صورت با گزينش از ميان افراد اصلح براي تدريس در اين مقطع، كيفيت آموزشي افزايش مي يابد و درصد مردودي به حداق خواهد رسيد.
مشكلا ت معيشتي ، اجراي طرح هاي وزارت آموزش و پرورش را با مشكل روبه رو كرده است؛ چراكه به دليل كمي حقوق دريافتي بيشتر متخصصان ترجيح مي دهند به جاي تدريس در وزارت آموزش و پرورش به فعاليت هاي درآمدزا بپردازند.
|