پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۱
افزايش قيمت مرغ درابتداي سال
سالي كه نكوست از بهارش پيداست!
سال نو با افزايش قيمت مرغ و البته تخم مرغ شروع شد.
قيمت مرغ حداقل ۳۰ درصد در تعطيلا ت نوروز بالا  رفت تا خانوارها دريابند بايد كمربندها را سفت تر كنند و احتمالا ً مرغ را كمتر از آن چه مصرف مي كنند بر سفره خود ببينند.
حالا  مرغ لوكس تر و تجملي تر از گذشته به نظر مي رسد، اما چرا و چگونه؟
002664.jpg
جهش قيمت
قيمت مرغ طي سه هفته اخير از كيلويي ۱۲۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان افزايش يافت، يعني بيش از ۳۰ درصد افزايش. اين جهش بار ديگر تزلزل بازار مواد غذايي و خوراكي را به رخ كشيد و نشان داد سازمان هاي مربوطه در كنترل قيمت ها از ابتداي سال ناتوان هستند. واكنش ها نشان مي داد آن ها در اين زمينه، موضع انفعالي دارند و مثل خود مردم حيرت زده شده اند!
در حالي كه قيمت مرغ تا روزهاي پاياني سال ۱۳۸۲ از مرز كيلويي ۱۲۰۰ تومان تجاوز نكرده بود ناگهان افزايش يافت و در فروشگاه هاي مربوطه هركيلو به مرز ۱۸۰۰ تومان رسيد. در حالي كه قيمت جهاني مرغ حدود دو دلا ر و ۲۰ سنت و تخم مرغ ۵/۱ دلار است.
مريم رضايي كه خانه دار است و دو بچه ۵ و ۱۵ سال دارد در اين زمينه گفت: آيا مي توان تخم مرغ نخورد؟ آيا مي توان به كودكان خود كه در سن رشد هستند مواد پروتئيني مناسب نداد؟ چرا دولت نمي  تواند بازار اين مواد اصلي خوراكي خانواده ها را كنترل كند؟ در حالي كه خانواده هايي مثل ما كه سقف درآمدشان به ۲۰۰ هزار تومان هم در ماه نمي رسد، شب مي خوابيم و صبح با افزايش ۳۰ درصدي قيمت مواد غذايي اصلي روبه رو مي شويم؟ چرا؟
حسن پورداوري كه به كار آزاد مشغول است در اين زمينه مي گويد: افزايش قيمت مرغ در ابتداي سال جاري نشانه بسيار بدي براي آن چه انتظار خانواده اي كم درآمد را مي كشد، به شمار مي رود.
يقيناً آن جمله معروف را شنيده ايدكه« سالي كه نكوست از بهارش پيدا است!» وقتي قيمت مواد غذايي اصلي از ابتداي سال چنين افزايش مي يابند، در ادامه سال چه چيزي انتظار ما را مي كشد؟
در حقيقت اكثر مصرف كنندگان نه تنها اعتقاد ندارند قيمت مرغ كاهش خواهد يافت بلكه بيم آن را دارند رقم مربوطه از مرز كيلويي ۲۰۰۰ تومان نيز بگذرد، آن چنان كه مرغ را عملا ً براي اكثر خانوارها دسترسي ناپذير مي كند. همه آن ها يك سره بر اين امر پاي مي فشارند كه سازمان هاي مسؤول دولتي بايد در اين زمينه دخالت كنند و برنامه هاي روشن خويش را به اطلا ع مردم برسانند.
قيمت تخم مرغ هم افزايش يافت
سؤال آشنايي هست كه مي گويد: «اول مرغ به وجود آمد يا تخم مرغ؟» پاسخي براي اين پرسش وجود ندارد چون اين دو عنصر به يكديگر وابسته ازلي و ابدي هستند. در همين روند افزايش سريع قيمت مرغ در ابتداي سال جاري مترادف با افزايش قيمت تخم مرغ هم شد.
در حالي كه قيمت مرغ از كيلويي ۱۲۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان افزايش يافت، قيمت تخم مرغ هم از كيلويي ۴۵۰ تومان به كيلويي ۸۰۰ تومان رسيد!
اين ارقام نمايانگر افزايش حداقل ۸۰ درصدي قيمت اين ماده غذايي حياتي است. تخم مرغ براي خيلي ها مترادف با صبحانه، نهار و شام است و شايد كليدي ترين عنصر غذايي پس از نان به شمار رود.
حميدرضا اقبالي، كارگر ساختمان در اين زمينه مي گويد: اصلي ترين غذاي من و همكارانم تخم مرغ است. ما توانايي مالي چنداني براي تهيه گوشت و مرغ نداريم و تخم مرغ را به صورت هاي مختلفي با سيب زميني، گوجه فرنگي، ماست و برخي از سبزي ها مي خوريم. حالا  تخم مرغ كيلويي ۳۵۰ تومان گران شده، خيلي زياد. در حالي كه درآمد ما هنوز تغييري نكرده و فكر هم نمي كنم تغيير كند.»
مريم عباسي فر، مادر سه فرزند با لحن خشمگين در زمينه افزايش قيمت تخم مرغ گفت: مسؤولا ن چه مي كنند؟ آيا ما كه سفره هاي خود را كوچك و كوچك تر كرده ايم و به تخم مرغ قناعت كرده ايم بايد از مصرف اين ماده غذايي هم محروم شويم؟ چرا كه كسي به فكر ما نيست؟ اين ها مواد اصلي غذايي هستند.
آيا مي توان مرغ و تخم مرغ را از سبد غذايي خانواده حذف كرد؟ در كشاكش افزايش قيمت اين دو عنصر جايگاه فرآورده هاي پروتئيني در سبد غذايي خانوارها هم برجسته مي شود.
ادعاي وزير جهاد كشاورزي
محمود حجتي ، وزير جهاد كشاورزي ضمن تأييد افزايش قيمت مرغ به ا فزايش جهاني نرخ نهاده اي طيور هم اشاره كرد، ولي از سوي ديگر وعده كنترل قيمت را در مرز كيلويي ۱۲۵۰ تومان نيز داد و آينده نشان خواهد داد اين وعده تا چه حد تحقق خواهد يافت؟
عرضه مرغ كيلويي حدود ۱۳۵۰ تومان در بازار هاي روز نيز به دليل حجم اندك عرضه آن ها تغيير عمده اي در بازار ايجاد نكرده است، ضمن آن كه همه مي دانند دولت هميشه نقش چنداني در كنترل قيمت  ها بازي نمي كند.
يكي از مصرف كنندگان در اين زمينه مي گويد: اميدوارم آقاي وزير وعده خود را تحقق ببخشند و قيمت مرغ را كاهش دهند؛ اما خوب مي دانيم عوامل دخيل در افزايش اين قيمت بسيار زياد است و تحت كنترل وزارت جهاد كشاورزي و آقاي وزير هم نيست. ضمن آن كه دولت نشان داده توانايي در كنترل قيمت ها ندارد.
وزير جهاد كشاورزي در اين زمينه ادعا كرد: مرغ  ارزان ذخيره سازي شده و به اندازه كافي وجود دارد و براي متعادل شدن قيمت ها به بازار عرضه مي شود.
محمود حجتي با اشاره به بررسي روش هايي براي جلوگيري از جهش شديد قيمت مرغ در بازار، گفت: بخشي از دليل افزايش قيمت مرغ در روزهاي اخير، افزايش قيمت نهاده ها از جمله ذرت و سويا در بازار جهاني است كه به دليل تأمين بخشي از نيازهاي اين بخش از طريق واردات رخ داده است. اما اين نكته قابل توجه آن است كه نرخ مرغ در كشورهاي توسعه يافته اروپايي به رغم افزايش همزمان ۳۰ تا ۳۵ درصدي ارزش يورو از يك سو و نهاده هاي سويا و ذرت  از سوي ديگر تغييري نكرده است. به هر حال مردم از وزير خويش انتظار دارند با دقت بيشتري به مسائل روز مردم، خصوصاً در مواردي مثل خوراك روزانه كه همه درك روشني از آن دارند، بپردازند و توضيح دهند.
واكنش مرغداران 
در سوي ديگر «معماي قيمت مرغ» مرغداران ايستاده اند، كساني كه عملا ً در مركز مسائل ايستاده اند. اولين واكنش آن ها در رابطه با ادعاي كنترل قيمت مرغ توسط وزير جهاد كشاورزي قابل توجه بود.
مجتبي موسوي ننه كران، نايب رئيس شوراي هماهنگي مرغداران ايران در مورد اظهارات وزير جهاد كشاورزي در مورد كنترل قيمت مرغ گفت: اگر وزير جهاد كشاورزي تصور مي كند مرغداران هم چنان مي توانند تاوان ضرر و زيان بي برنامگي هاي معاونت امور دام را بدهند، سخت در اشتباه است!
او ادعا كرد: مرغداران ديگر نقدينگي لا زم براي جبران خطاهاي اقتصادي ناشي از بي برنامگي ها را ندارند.
او افزود: كشورهاي توسعه يافته سالا نه، صدها ميليون دلا ر به صنعت مرغداري تزريق مي كنند. وزير جهاد كشاورزي به جاي يافتن راهكارهايي مؤثر و برنامه ريزي شده مدعي مي شود نمي گذارم قيمت مرغ از كيلويي ۱۲۵۰ تومان بالا تر رود، در حالي كه به اقرار خود ايشان نرخ نهاده هاي طيور افزايش فراواني يافته. آيا وزير جهاد كشاورزي باتوجه به جهاني شدن اقتصاد، تدبير سنجيده اي براي دورنماي كشاورزي به طور عام و دامداري و مرغداري به طور خاص اتخاذ كرده؟
حالا  مصرف كنندگان مي خواهند بدانند جايگاه مرغداران در رابطه با افزايش قيمت مرغ چيست؟ و رابطه آن ها با دولت چگونه است؟
آيا راه حلي هست؟
از آن جا كه اكثر نهاده هاي مورد نياز كشور از خارج وارد مي شوند قاعدتاً نبايد در افزايش قيمت مرغ، قيمت قبلي را مبنا قرار داد؛ چراكه اتحاديه ها و تعاوني هاي توليد كننده مرغ ادعا مي كنند نقشي در افزايش قيمت مرغ ندارند.
پرسش هاي اوليه در امر برنامه ريزي كلا ن اين ها هستند: آيا دولت مي تواند يارانه اي به توليد كننده ها و يا مصرف كنندگان در اين زمينه پرداخت كند تا قيمت مرغ را كاهش دهد؟ يا جلوي افزايش آن را بگيرد؟
آيا دولت مي تواند با حذف تعرفه ها و عوارض گمركي، قيمت مرغ را كاهش دهد؟
آيا حذف اقلا م گران قيمتي مثل سويا و ذرت و وارد كردن اقلا م ارزاني مثل گندم كارساز است؟
اما خانواده ها پرسش هاي بسيار ساده تري دارند، سؤال هاي كاملا ً ملموس: آيا بايد مرغ و تخم مرغ را از سبد غذايي خود حذف كنيم؟ آيا وقتي قيمت اين دو عنصر اصلي چنين ناگهاني افزايش مي يابد، قيمت ساير مواد غذايي افزايش نخواهند يافت؟» اكثر آن ها پاسخ مي دهند: خوب مي دانيم قيمت همه چيز افزايش مي يابد.هرچه باشد قيمت همين مرغ طي چهار سال گذشته بيش از چهار برابر شده است.

درست صرفه جويي كنيد
اغلب ما به دليل قيمت بالا ي موادغذايي ترجيح مي دهيم باقيمانده مواد غذايي طبخ شده را مجدداً مورد مصرف قرار دهيم تا به اين ترتيب در هزينه هاي روزمره هم صرفه جويي كرده باشيم. اما متأسفانه عدم آشنايي با روش صحيح نگهداري از باقيمانده موادغذايي پخته شده، خود تبديل به يكي از عمده ترين دلا يل بروز مسموميت غذايي در منازل شده است. در حالي كه فقط با كمي دقت و توجه مي توان از احتمال خطر اين بيماري تا حد قابل ملا حظه اي كاست.
مهم ترين نكته آن است كه نبايد غذاي پخته را بيشتر از دو ساعت در درجه حرارت معمولي قرار داد. غذا را پس از آماده شدن بايد بلا فاصله مصرف كرد و يا باقيمانده آن را سريعاً داخل يخچال يا فريزر قرار داد.
اگر غذاي طبخ شده بيش از اين مدت در دماي معمولي باقي بماند (در روزهاي گرم تابستان اين زمان به يك ساعت كاهش مي يابد)، بهتر است آن را دور بريزيد، زيرا طي اين مدت باكتريها فرصت كافي براي تكثير در حد قابل توجه و خطرناك را پيدا كرده و ماده غذايي را مسموم مي كنند.
اما در صورتي كه ماده غذايي پخته كمتر از دو ساعت در دماي محيط باقي بماند، مي توان آن را با اطمينان و البته با روش صحيح نگهداري كرد. اين امر شامل غذاهاي نوزادان نمي شود چراكه باقيمانده غذاي آنها را به هيچ وجه نبايد داخل يخچال گذاشته و براي دفعه بعد گرم و مصرف شود. بنابراين سعي كنيد براي جلوگيري از اسراف فقط به اندازه يك وعده غذاي نوزاد را آماده كنيد. اضافي غذا را داخل ظرف تميز ديگري بريزيد و هرگز از همان بشقاب يا ظرفي كه غذا در آن طبخ و يا سرو شده است براي اين منظور استفاده نكنيد. در صورتي كه مقدار غذاي باقيمانده زياد است، آن را به چند قسمت كرده و پس از ريختن آنها درون ظرفي با عمق كمتر از پنج سانتيمتر، داخل يخچال يا فريزر بگذاريد. اين امر سرعت سرد شدن ماده غذايي را افزايش داده و بنابراين از تكثير باكتري ها جلوگيري مي كند.
بهتر است قبل از قرار دادن ماده غذايي داغ در درون يخچال، آن را به كمك قاشق هم بزنيد تا سريعتر سرد شود. براي آن كه غذا در داخل يخچال يا فريزر به طور يكنواخت و با سرعت بيشتري سرد شود اطراف ظرف حاوي آن را كمي خالي كنيد تا به موادغذايي ديگر نچسبد.
اگر قصد فريز كردن يك ماده غذايي پخته را داريد، بايد قبل از قرار دادن آن در داخل فريزر كاملا ً سرد شده باشد.
با اين كه برخي از موادغذايي طبخ شده را مي توان در فاصله سه تا پنج روز (پس از قرار دادن در داخل يخچال) مجدداً مصرف كرد اما بنابه توصيه متخصصين تغذيه بهتر است در فاصله دو روز مورد مصرف قرار گيرد.
نگهداري موادغذايي پخته براي مدتي طولا ني (هرچند در داخل يخچال)، احتمال خطر مسموميت را افزايش مي دهد. اگر به هر دليلي غذاي اضافي شما زياد است و طي مدت دو روز مصرف نمي شود، بلا فاصله آن را داخل چند ظرف مناسب قرار داده و پس از چسباندن يك برچسب كه نشان دهنده نوع غذا و تاريخ فريز كردن است، آنها را به داخل فريزر منتقل كنيد
روش رفع انجماد موادغذايي فريز شده
براي رفع انجماد از موادغذايي منجمد شده مي توان از سه روش مطمئن يخچال، آب گرم و فر يا مايكروفر استفاده كرد. مطمئن ترين راه آن است كه از چندين ساعت قبل از مصرف، ماده غذايي منجمد را به داخل يخچال انتقال دهيم تا به تدريج از حالت انجماد خارج شود. اما اگر فرصت كافي براي اين كار را نداريد، مي توان ظرف حاوي غذا را داخل يك كيسه نايلوني قرار داده و پس از بستن در كيسه، آن را داخل آب گرم قرار داد و هر نيم ساعت يك بار آب سرد شده را با آب گرم عوض كرد. استفاده از مايكروفر و يا فر معمولي نيز شيوه ديگر رفع انجماد محسوب مي شود. به هر حال نكته قابل توجه آن است كه غذاي مانده را بايد قبل از مصرف كاملا ً داغ كرده و در حين حرارت ديدن مرتباً هم زد تا قسمت هاي دروني آن نيز كاملا ً حرارت ببيند تا حدي كه درجه حرارت به ۷۵ درجه سانتيگراد برسد. اين نكته را نيز به ياد داشته باشيد كه هرگز نبايد غذاي مانده اي را كه يك بار گرم كرده ايد، مجدداً داخل يخچال قرار دهيد و براي بار دوم گرم كرده و مصرف كنيد. علا وه بر اين، هيچ گاه چنين غذاهايي را با موادغذايي تازه ديگر مخلوط نكنيد تا از آنها جهت آماده سازي غذاهاي جديد استفاده كنيد.
هرگاه احساس كرديد بو و مزه ماده غذايي مانده تغيير كرده است، بدون درنگ آن را دور بريزيد. صرفه جويي هاي نادرست مي توانند راه را براي خطر بروز مسموميت غذايي هموار سازند و به اين ترتيب هزينه هاي قابل توجهي را به خانواده ها تحميل نمايند.
منبع: اينترنت 
اعظم سادات علوي

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه آخر هفته
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |