شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۵۳
مردي كه زياد مي دانست
005154.jpg
اشكان نعمت پور- حتي آن هنگام كه پورتو يكايك رقيبانش در جام يوفا را به زير كشيد و قهرمان اروپا شد، هيچ كس اين تيم را چندان جدي بر نشمرد. به واقع پورتو در طول ساليان اخير همواره در پرتغال تركتازي كرده و به ندرت عنوان قهرماني كشورش را به سايرين وا نهاده اما در اروپا، تا سال پيش هرگز روياهاي هواداران اش را به واقعيت چفت نزده بود.
سرانجام پورتو جام يوفا را به دست آورد اما در قياس با جام قهرمانان، مسابقاتي كه به «بازيهاي ميكي ماوس» شهره است، اعتبار چنداني ندارد.
اما اينك قهرمان پرتغال به جمع چهار تيم برتر ليگ قهرمانان رسيده است. از پيش روي برداشتن منچستر يونايتد آنچنان شگفتي بزرگي بود كه خوزه مورينيو در اولدترافورد بالا و پايين مي پريد و به مانند كودكي به وجد آمده، دور زمين مي دويد. مورينيو مردي است كه پورتو افتخاراتش را مديون او است.
اداي دين به استاد
زماني كه مسئولان يوفا قصد داشتند جام قهرماني بازيها را از پورتو باز پس بگيرند مورينيو از آنها خواست تا اگر مي شود چند هفته اي بيش تر اين جام را نزد خود نگه دارد؛ در حقيقت او مي خواست تا زماني كه سرمنزلي نيكو و خانه اي درخور براي اين جام پيدا نشده، آن را نزد خودش نگه دارد. اما جايي كه مورينيو در خيال مي پرورد، جايي جز نيوكاسل نبود.
اين روزها نيوكاسل با هدايت سر بابي رابسون به مرحله يك چهارم نهايي جام يوفا رسيده و خب، كيست كه از دوستي ديرين رابسون و مورينيو خبر نداشته باشد؟
«فكر نمي كنم جايي بهتر از سنت جيمز پارك براي اين جام وجود داشته باشد.» مربي پورتو كه پس از راهيابي تيمش به گروه چهار ليگ قهرمانان سخن مي گفت، ادامه داد: «قهرماني در جام يوفا بهترين و بزرگ ترين لحظه دوران حرفه ا ي ام بود. مي خواستم جام را نگه  دارم و شخصاً به رابسون تحويل اش بدهم اما حالا اگر نيوكاسل به مقام اول اين بازيها برسد، او ناچار است آن را از فرد ديگري بپذيرد.»
در حقيقت رابسون چيزي چون استاد و يك مربي بزرگ براي مورينيو بوده است. مربي سابق تيم ملي انگليس نخست مورينيو را به عنوان مترجم به خدمت گرفت اما بعد چنان تحت تأثير دانش اين مترجم جوان قرار گرفت كه به هنگام مربيگري در بارسلونا، نام او را به عنوان دستيارش بر زبان راند.
از آن زمان تا به حال، كنت پورتو به عنوان يكي از مربيان جوان و خوش آتيه اروپا چهره شد و رابطه صميمي شان نيز پا برجا ماند: «پيش از هر بازي مهمي با هم صحبت مي كنيم، ديگري را اندرز مي دهيم و براي هم آرزوي اقبالي بلند مي كنيم.» راهبر پورتو، كه كاموري هاي تيمش چه در اروپا و چه در پرتغال سبب شده تا بزرگاني نظير ليورپول را خواهان خود ببيند، مي افزايد: «رابسون از نزديك روند حركتي ما را در ليگ قهرمانان مي پاييد و خب، اگر هر دوي ما به ديدار نهايي بازيها برسيم، براي حمايت از يكديگر روانه ورزشگاه محل برگزاري بازي ديگري خواهيم شد.»
يك سال رويايي
پرتغال تابستان امسال مهم ترين رقابت هاي ملي فوتبال در عرصه قاره سبز را پذيرا است و چه چيزي جز حضور پورتو، دسته اي از اين كشور در ديدار نهايي ليگ قهرمانان، مي تواند آغازگري شايسته براي شروع چنين مسابقاتي باشد؟ «برگزاري جام ملت هاي اروپا، افق درخشان و مهمي را پيشاروي پرتغال ترسيم كرده و در چنين اواني، با كامراني در جام قهرمانان به استقبال تابستان رفتن بسيار دلنواز است.»
مربي پورتو سپس گفت: «جاي گرفتن در ميان معدود تيم هايي كه به ديدار نهايي اين بازيها رسيده اند يك افتخار واقعي است.» اما قبل از آن، پورتو بايد از سد دپورتيوو لاكرونيا، تيمي كه ميلان- قهرمان دوره قبل- را حذف كرده، بگذرد. به هر روي، حتي اگر اين گروه دوست داشتني در چنين راهي ناكام هم بماند، چيزي از ارزش هايش را از دست رفته نخواهد ديد. از اين رو است كه مورينيو مي گويد: «فكر مي كنم موفقيت مان در اروپا با واكنشي شگفت آور و گسترده در ميان دلدادگان پرتغالي فوتبال روبه رو شود. از زماني كه قانون بوسمن به كار گرفته شد، رقابت با سايرين براي كشورهاي كوچك تر نظير پرتغال دشوارتر از پيش شد، به همين خاطر حالا ما بايد به خودمان و به آنچه انجام داده ايم مباهات كنيم.»
به زانو درآوردن بزرگان، با مجموعه اي محدود بدون ستاره اي پرآوازه، كار بزرگي است كه شاگردان مورينيو از عهده آن برآمده اند و بي دليل نيست كه او چنين با شعف تيمش را توصيف مي كند. او سپس در بيان راز موفقيت دسته اش مي گويد: «راز كار ما، دو سال تلاش سخت بازيكنان و مربياني ثابت است. ما انديشه تاكتيكي داشتيم كه آن را چون مذهبي مقدس اجرا مي كرديم و حالا فكر مي كنم حتي با چشمان بسته هم بتوانيم اين سياق را پي بگيريم.
البته ما ستارگان بزرگي نظير مردان رئال مادريد يا ميلان در اختيار نداريم اما جاي خالي نام هاي بزرگ را با روح تيمي و سازماندهي خوب پر كرده ايم.» با وجود بازيكناني سرشار از اعتماد به نفس و تيمي مالامال از انگيزه و آمادگي، مي توان انتظار پربارتر شدن مجموعه افتخارات پورتو در ژوئن را داشت.
پورتو يك بار در سال ۱۹۸۶ به مقام قهرماني در رقابتهاي باشگاههاي اروپا دست يافته است و اكنون در آستانه موفقيت ديگر در مرحله نيمه نهايي قرار دارد تا در صورت پيروزي در مقابل ديپورتيولاكرونيا به فينال راه يابد پورتو در صورت قهرماني در اين فصل براي دومين بار اين جام را از آن خود خواهد كرد تا براي دومين سال متوالي يكي از دو جام معتبر اروپا را از آن خود كند.

سايه روشن ورزش
مسابقات بين المللي تيم فوتبال جانبازان و معلولان ايران در اكراين
معراج مژده- سرمربي  تيم  فوتبال  جانبازان  و معلولان  كشورمان  گفت : مسابقات  بين المللي  فوتبال  معلولان  اكراين  با حضور تيم  هاي  مطرح  جهان  از جمله  برزيل ، آمريكا، روسيه ، هلند، آرژانتين ، پرتغال  و ايران  برگزارمي  شود.
علي  رعدي  افزود: اين  رقابتها در سطح  بالايي  برگزار مي  شود و حضور در اين مسابقات  از اهميت  ويژه اي  برخوردار است .
وي  با اشاره  به  برگزاري  اردوي  آمادگي  تيم  فوتبال  جانبازان  و معلولان براي  شركت  در مسابقات  اكراين  گفت : اردوي  ديگري  به  مدت  هفت  روز وبا شركت  ۲۰ ورزشكار به  منظور شناسايي  بازيكنان  داراي  كلاسهاي  پزشكي مناسب  و براي  آماده تر كردن  آنان  جهت  شركت  در مسابقات  بين المللي فوتبال  اكراين  خرداد امسال  برگزار خواهد شد.
سرمربي  تيم  فوتبال  جانبازان  و معلولان  با اشاره  به  تغييرات  كلاسهاي پزشكي  بعد از بازي  پاراليمپيك  آتن  گفت : كلاسها به  ۸ كلاس  پزشكي محدود مي  شود كه  همه  توجه  ما بر روي  ورزشكاران  كلاس  ۷ متمركز خواهد شد.رعدي  درباره  جام  علي  دايي  يادآور شد با وجود اعلام  آمادگي  تيم هاي  ايران ، روسيه  و اكراين  و حتي  اعلام  حمايت  كننده  مالي  فعلا اين  مسابقات  برگزار نمي شود.
بازيكن ۱۷ساله چيني وارد باشگاه  چلسي شد
«هائو جون  مين » بازيكن  نوجوان  ۱۷ ساله  چيني  براي پيوستن به تيم چلسي وارد لندن  شدتا تمريناتش  را به طور آزمايشي  به  مدت  دو هفته  با تيم  چلسي  اغاز كند.
باشگاه  «تيانجين  تدا» كـه  اين  بازيكن  عضو آن  است  اين  خبر را اعلام  كرد.
استعدادهاي  اين  بازيكن  جوان  تابستان  گذشته  در مسابقات  قهرمانـي  نوجوانان  زير ۱۷ سال  جهان  در سال  ۲۰۰۳ كه  در امارات  برگزار شد، پديدار گرديد و چلسي  علاقه مندي  خود را براي  جذب  اين  بازيكنان  اعلام  نمود.
باشگاه هاي  انگليسي  مدتي  است  كه  به  جذب  ستارگان  فوتبال  چين  روي  آورده اند. فوريه  گذشته  منچستر يونايتد «دونگ  فانگژو» ستاره  فوتبال  چين  را باقرارداد ۵/ ۳ ميليون  پوندي  (۵ ميليون  يورو) به  استخدام  خود دراورد و سپس  بازيكن  را به  صورت  يار قرضي  تا سال  ۲۰۰۷ به  آنتورپ  بلژيك  فرستاد.
باشگاه  اورتون  هم  «لي  تاي » ديگر بازيكن  برجسته  فوتبال  چين  را استخدام  كرده  است  و «سون  جيهاي » بازيكن  معروف  فوتبال  چين  هم  به  منچسترسيتي  منتقل شده  است .

خبرها و نگاه ها
ارسون يانال مربي تيم ملي فوتبال تركيه شد
ارسون  يانال  مربي  تيم  فوتبال  گنجلر بيرليغي  از تيم هاي  دسته  اول تركيه  به  عنوان  مربي  تيم  ملي  فوتبال  اين  كشور انتخاب  شد.
هالوك  اولوسوي  رئيس  فدراسيون  فوتبال  تركيه  سه شنبه شب  در پي  ديدار سه ساعته  با يانال  گفت : در خصوص  مربيگري  تيم  ملي  فوتبال  تركيه  به  مدت  چهارسال  با يانال  توافق  شد.وي  بدون  اشاره  به  جزئيات  توافقهاي  انجام  شده  گفت : با وي  در همه  زمينه هابه  توافق  رسيديم .ارسون  يانال  هم  در پي  اعلام  شدن  اين  موضوع  در گفت  و گو با خبرنگاران مربيگري  تيم  ملي  را افتخاري  براي  خود توصيف  كرد و افزود: بازيهاي  جهاني ۲۰۰۶ در دوران  مربيگري  وي  انجام  خواهد شد و وي  نهايت  تلاش  خود را براي موفقيت  تيم  انجام  خواهد داد. فدراسيون  فوتبال  تركيه  اوايل  ماه  جاري  در پي  حذف  تيم  ملي  فوتبال  تركيه  از مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا، شنول  گونش  مربي  سابق  تيم  ملي  اين  كشور رابركنار كرد.
فوساتي مربي جديد اروگوئه 
005157.jpg

«خورخه  فوساتي » با انعقاد قراردادي  با فدراسيون  فوتبال اروگوئه  به  سمت  مربي  تيم  ملي  فوتبال  اين  كشور انتخاب  و جايگزين  «خوان رامون  كاراسكو» شد. فوساتي  ۵۳ ساله  پيش  از اين مربي  تيم  لاليگا دو كيتو صدرنشين  مسابقات  باشگاه هاي  اكوادور بود.
از جمله  ساير تيم هايي  كه  اين  مربي  تجربه  رهبري  انها را دارد مي توان  از: پنارول  مونته  ويدئو كه  آن  را در سال  ۱۹۹۶ قهرمان  باشگاههاي  اروگوئه كرد، دانوبيو (اروگوئه  ) سرو پورتنو ( پاراگوئه )، كولون  سانتافه (آرژانتين ) نام  برد. در كسوت  بازيگري  هم ، فوساتي  در تيم هاي  رامپلا جونيورز، سنترال ، بلاويستا و پنارول  در اروگوئه  و اينديپندنته  و روزاريو سنترال  در آرژانتين ، ميلوناريوس  كلمبيا، المپياي  پاراگوئه ، تموكو شيلي  و آوالي  فلوريانوپولس  برزيل  بازي  كرده  است . خوان  رامون  كاراسكو مربي  قبلي  تيم  ملي  اروگوئه  هفته  گذشته  بركنار شد. او هزينه  باختهاي  تيم  اروگوئه  را در ديدارهاي  اخير رسمي  و دوستانه  اش پرداخت .اروگوئه  ۱۸ فوريه  در ديداري  دوستانه  در كينگستون  ۲ بر صفر به جامائيكا باخت  و ۳۰ مارس  در مونته  ويدئو ۳ بر صفر بازي  را به  ونزوئلا واگذار كرد. اين  ديدار در هفته  پنجم  مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ در منطقه  آمريكاي  جنوبي  برگزار شد. اروگوئه  در جدول  ده  تيمي  اين  مسابقات  ششم  است .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |