يكشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۴ - Apr 18, 2004
بارش برف ۱۴ استان كشور را فرا گرفت
برف مدارس راهنمايي و دبستان هاي شهرستان سراب را تعطيل كرد
بارش برف تا پايكوه هاي البرز در شميران كشيده شد
005064.jpg
گروه اجتماعي: در آخرين روزهاي فروردين و در شرايطي كه شماري از درختان در مناطق كوهستاني به شكوفه و برخي به ميوه نشسته و وسايل گرم كننده از گردونه استفاده خارج و وسايل خنك كننده جاي آن را در بسياري از استانهاي كشور گرفته بود، برف ارتفاعات و بخشي از شهرهاي ۱۴ استان كشور را سپيدپوش كرد به طوري كه ارتفاع آن در برخي از نقاط به ۳۰ سانتي متر رسيد.
به گزارش خبرنگار ما بارش برف در برخي از استانهاي غرب و شمال كشور به حدي زياد بوده است كه تردد در معابر اين استانها با زنجير چرخ ميسر شده و هواشناسي كشور نيز در اطلاعيه اي از ادامه ريزش هاي جوي در اغلب استانها به ويژه در پنج استان نيمه شرقي كشور طي امروز خبر داده است.
تهراني ها به ويژه شميراني ها وسايل گرم كننده را بار ديگر فعال كردند و جواناني كه پيش از موعد به استقبال نسيم دل نشين بهار رفته و برخي با پيراهن هاي آستين كوتاه به خيابان ها آمدند، ديروز در سرماي ۱۰ تا ۱۲درجه تهران گرفتار شدند. بارش برف تا پايكوه هاي البرز در شميران كشيده شد و ترافيك تهران را بيش از هر روز سنگين تر كرد.
دماي هوا در كرج، آبعلي، فيروزكوه و هشتگرد به شدت پايين آمد و در ارتفاعات اين شهرها برف باريد.
از استان اردبيل نيز خبر رسيده تردد وسايل نقليه در جاده هاي كوهستاني اين استان تنها با زنجير چرخ و تجهيزات كامل زمستاني امكان پذير شده است.
برف كجور نوشهر در مازندران را سپيدپوش كرده و تردد روستاييان را با مشكل مواجه كرده است.
بارش برف شگفتي اراكي ها در استان مركزي را در پي داشته و اغلب ارتفاعات اين استان را سپيدپوش كرده است.
از تبريز خبر رسيده كه بارش برف مدارس ابتدايي و راهنمايي سراب را به تعطيلي كشاند. گفته مي شود بارش در تبريز در ۲۹ فروردين طي ۱۲ سال گذشته بي سابقه بوده است.
از استان ايلام گزارش رسيده كه در ارتفاعات اين استان در مجاورت استان خوزستان شامل ارتفاعات مانشت شته چير و قلارنگ را سپيد كرده است، در شهرستان پاوه از استان كرمانشاه نيز برف باريده و شهرستان بانه نيز در استان كردستان با بارش برف سپيدپوش شده است.
005061.jpg

خبرگزاري ايرنا از رشت گزارش داده كه ارتفاع برف در گردنه هاي كوهستاني گيلان به چندين سانتي متر رسيده و در آن سوي كشور در استان مركزي نيز شهرستان خمين با پذيرش برف چهره زمستاني به خود گرفته است.
در استان آذربايجان غربي نيز بارش برف نگراني اغلب كشاورزان و روستاييان استان را موجب شده و شكوفه هاي بسياري از درختان از ميان رفته است. در استان زنجان نيز بارش تگرگ مردم را غافلگير كرده و شهروندان اين استان را وادار به پوشش زمستاني كرده است.
از استان همدان خبر رسيده بارش برف شهر نهاوند را سپيدپوش كرده و از آنجا كه خلاء كاهش ريزش هاي جوي را در زمستان پر كرده خوشحالي اين خطه را در پي داشته است.
هواشناسي هواي استانهاي مازندران، گلستان، شمال خراسان، سمنان و شرق استان تهران را امروز همراه با بارندگي و برف گزارش كرده است.

اختصاص ۲۵۰ ميليون دلار براي توسعه تجهيزات بيمارستانهاي كشور
با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دولت مي تواند در سال   ۱۳۸۳ تا مبلغ   ۲۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي براي پرداخت بدهي به سازمان بيمه هاي خدمات درماني و توسعه تجهيزات درماني و بيمارستاني اختصاص دهد.
به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه  علني ديروز خود با افزودن يك تبصره به ماده (يك) قانون اصلاح ماده   ۶۰ و جدول شماره (دو) قانون برنامه سوم توسعه  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و بودجه سال   ۱۳۸۳ كل كشور موافقت كردند.
بر اساس اين تبصره كه به عنوان تبصره   ۷ به اين ماده اضافه شده است، به دولت اجازه داده مي شود در سال   ۱۳۸۳ تا مبلغ   ۲۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره  ارزي براي پرداخت بدهي به سازمان بيمه خدمات درماني و احداث و ايجاد يكصد پايگاه اورژانس بين شهري، ايجاد   ۳۶۰ تختC.U. I و   ۶۵۰ تختu.C.C. هزينه نمايد.دكترابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي ،حسن سبحاني نماينده دامغان و علي مزروعي نماينده اصفهان از جمله مخالفان اين تصميم مجلس بودند ، آنها برداشت بيشتر از حساب ذخيره ارزي را
تورم زا و موجب كاهش پشتوانه ارزي كشور عنوان كردند. بنا به گزارش ديگري مدير كل دفتر مديريت منابع فيزيكي و امور فني معاونت پشتيباني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بيش از ۶۰ درصد از بيمارستانهاي كشور غير استاندارد است كه از اين ميزان حدود ۳۰ درصد از آنها فرسوده است.
دكتر مهدي عليرضايي افزود: اين نتايج در مطالعاتي كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با عنوان طرح مقاوم سازي بيمارستانهاي كشورانجام داده بدست آمده است.وي تصريح كرد: براي مقاوم سازي اين بيمارستانها در برابرعوامل طبيعي مانند زلزله هر ساله ۵۰ ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.

تدريس كتاب هاي درسي در كلاس هاي كنكور اجباري مي شود
مديركل  دفترمدارس  غيرانتفاعي  اعلام  كرد كه  باتدوين  واجراي  آيين نامه  جديدآموزش  كتاب هاي  درسي  در آموزشگاه هاي  علمي آزاد(كلاس هاي  كنكور)، تدريس  اين  كتابها اجباري  مي شود.«حسن  مسعودي » روز شنبه  به  ايرنا، گفت : بر اساس  اين آيين نامه ، تمامي آموزشگاه هاي علمي آزاد ملزم  خواهند بود كه  در چارچوب  نظام درسي  آموزش  وپرورش  فعاليت  كنند و محتواي  آموزشي  كلاس هاي  خود را متناسب  باكتاب هاي  درسي  ارايه  دهند.

اخبار كوتاه
* اولين همايش جهاني شدن و تعليم و تربيت ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
* اسامي روزهاي هفته جوان كه از پنجم تا دهم ارديبهشت ادامه دارد، به ترتيب «جوان و اشتغال» «جوان و مسكن»،  «جوان و آموزش و مشاركت اجتماعي»، «جوان و هويت ديني و ملي»، «جوان و اوقات فراغت»، «جوان و ورزش» نامگذاري شده اند.
* چهارمين همايش ساليانه انجمن بررسي و مطالعه درد در ايران ۹ تا ۱۱ ارديبهشت جاري در تهران برگزار مي شود.
* ۲۹ ارديبهشت لغايت اول خردادماه سال ۸۳ يازدهمين كنگره نورولوژي و الكتروفيزيولوژي باليني در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود.
* هفتمين كنگره انجمن اورولوژي ايران با حضور بيش از ۵۰۰ پزشك متخصص از ۲۶ خردادماه امسال به مدت چهار روز در تهران برگزار مي شود.
* طرح كشوري معاينه  دهان و دندان كودكان پيش دبستاني و مهدكودكها نيمه ارديبهشت ماه سال جاري در مهدهاي كودك، پايگاهها و خانه هاي بهداشتي اجرا مي شود.
* هفتمين كنفرانس دانشجويي مهندسي برق ايران از نهم شهريور سال جاري به مدت سه روز در دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي برگزار خواهد شد.

براساس بخشنامه وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام شد
اولويت در پرداخت بدهي هاي معوقه كاركنان «آموزش و پرورش استان ها»
وزارت امور اقتصادي و دارايي به سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان ها اعلام كرد كه پرداخت مطالبات معوقه كاركنان سازمان آموزش و پرورش استان مربوطه را در اولويت قرار دهند.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، معاون هزينه و خزانه دار كل كشور طي بخشنامه اي به رؤساي سازمان امور اقتصادي و دارايي استان ها اعلام كرده است كه خزانه معين استان ذيربط براي پرداخت بدهي هاي معوقه كاركنان سازمان آموزش و پرورش در سال گذشته تخصيص يافته ولي به علت كمبود نقدينگي پرداخت نشده است،بنابراين با هماهنگي ذيحساب مربوطه اقدام كنند.براساس اين گزارش: خزانه معين استان موظف است با هماهنگي ذيحساب مربوط در اسرع وقت تنخواه گردان حسابداري لازم از محل اعتبار مصوب سال جاري را به حساب سازمان مذكور واريز كند تا از آن محل براي پرداخت بدهي هاي ياد شده اقدام و تسويه شود.در اين بخشنامه همچنين تأكيد شده است، پرداخت هاي قانوني ياد شده كه از محل تخصيص اعتبارات مربوط منتهي و تا پايان امسال تأمين شده است، مقدم بر ساير پرداخت ها در موافقتنامه شرح فعاليت اعتبارات مذكور منظور شود.

مابه التفاوت حقوق مستمري بگيران تا ارديبهشت امسال پرداخت مي شود
مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ اعلام كرد: مبلغ مابه التفاوت حقوق بيش از ۸۵ درصد مستمري بگيران تهراني مشمول «طرح همسان سازي حقوق» در سطح ۳۰ شعبه تابعه پرداخت شده و ۱۵ درصد ديگر نيز تا ارديبهشت ۸۳ پرداخت خواهد شد.
به گزارش (ايسنا)، روزيفراخ روز شنبه در جمع اعضاي كانون بازنشستگان با اعلام اين كه از بودجه ۱۲۰ ميليارد ريالي پيش بيني شده جهت همسان سازي حقوق مستمري بگيران تاكنون بيش از ۹۵ ميليارد ريال به مستمري بگيران تامين اجتماعي تهران بزرگ پرداخت شده است، افزود: بيش از ۴۱ هزار نفر از مستمري بگيران تامين اجتماعي در سطح تهران بزرگ مشمول اجراي طرح همسان سازي حقوق شدند.وي هدف از پرداخت همسان سازي حقوق به مستمري بگيران را تحقق عدالت اجتماعي نسبت به كساني دانست كه ضمن داشتن سابقه بالا، پرداخت حق  بيمه بيش از ميزان حداقل حقوق را داشته اند.مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ در خصوص تاريخ اجراي طرح مذكور گفت: براي كليه مستمري بگيراني كه مشمول طرح همسان سازي حقوق مي شوند، مبناي پرداخت طرح مذكور از تاريخ اول مهرماه سال ۸۱ است.
روزيفراخ گفت: بازنشستگاني كه سابقه بالا و پرداخت حق بيمه بيش از ميزان حداقل حقوق را داشته اند، مشمول اين طرح مي شوند.وي تصريح كرد: ملاك محاسبه همسان سازي حقوق كارافتادگان ناشي از كار، متوسط دستمزد مبناي برقراري مستمري و ميانگين سقف دستمزد طي ۲ سال قبل از برقراري و براي از كار افتادگان غير ناشي از كار و بازماندگان بيش از يك نفر ملاك اصلي محاسبه سابقه پرداخت حق بيمه است.
وي در خصوص مستمري بگيراني كه سابقه بالاي ۲۵ سال دارند ولي ميزان پرداخت حقوق ماهيانه حق بيمه حداقل حقوق بوده است گفت: كليه مستمري بگيران، بازنشستگان، از كارافتادگان و بازماندگان بيش از يك نفر كه سابقه پرداخت حق  بيمه بيش از ۲۵ سال را داشته باشند، مشمول ترميم حقوق همسان سازي نمي شوند و بطور مقطوع ماهيانه مبلغ ۵۰ هزار ريال از تاريخ اول مهر ماه سال۸۱ محاسبه و پرداخت مي شود.

گستره
احياي آيين هاي مذهبي
برخي از مردم و مسئولان متولي ميراث فرهنگي تصور مي كنند كه حفظ ميراث فرهنگي صرفاً در گرو نگهداري از بناهاي تاريخي و مجموعه ظروف سفالي، سنگين، فلزي و يا كتب قديمي و آثار خطاطي است، در حالي كه بخش عمده اي از اين آثار فرهنگي به حفظ و اشاعه آئين ها، مراسم و خرده فرهنگ هاي موجود در ميان اقوام ايراني در حوزه هاي سوروسوگ باز مي گردد.
از جمله آئين هاي نمايشي مي توان به مرثيه خواني و نوحه خواني در نواحي مختلف روستايي ايران اشاره كرد كه متاسفانه در طول سال هاي اخير از سوي سازمان هاي فرهنگي كمتر به حفظ و اشاعه آن توجه جدي شده است.
اخيراً فرهنگسراي هنر (ارسباران) با همياري رسول نجفيان و گروه همخوان همت كرده و با ياري جوانان هنرمند شيداي عشق حسين(ع)، مراسم شمايل گرداني و مرثيه خواني را با حال و هوايي ديگر براي علاقه مندان شهداي عاشورا تدارك ديده است.
صداي حزن انگيز حيدر حيدر نجفيان اين بار با گروه همخوانان جوان، شوري ديگر در ميان جمعيت حاضر در صحنه برمي انگيزاند. پير و جوان اين بار نظاره گر توجه خواني به سبك ديگري هستند، صداي دف، دمام، طبل و سنج نيز به همراه همخوانان مرثيه در سالن نمايش فرهنگسرا طنين افكنده است.
مرثيه خوان ها با صدايي شورانگيز در مايه هاي بختياري و شوشتري دم گرفته اند. چه با مهمان كربلا كردند... بي گمان باز كاوي چنين آئين مردمي نياز به بودجه حمايت هاي فرهنگي، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد، عليرغم تلاش هاي انجام گرفته توسط مركز هنرهاي نمايشي در زمينه برگزاري مجالس شبيه خواني و نمايش هاي مذهبي، انتظار مي رود كه متوليان نمايش و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با گذشت ربع قرن از موجوديت حكومت اسلامي، توجهي خاص به آئين  هاي مرثيه خواني و شمايل گرداني داشته باشد.
اميد است مسئولان فرهنگي با تقويت و ترويج چنين آئين هاي سنتي، زمينه را براي كاهش رسوخ نوحه خواني هاي سبك و سطحي رايج در هيات هاي مذهبي فراهم كنند. در خاتمه بايد به دست اندركاران برپايي چنين شيوه مرثيه خواني شهداي كربلا در فرهنگسراي هنر نيز دست مريزاد گفت. محمد اميري
به نظر مي رسد يكي از مهم ترين هدف  هاي صنعت توريسم تركيه، بازار ايران است. چرا كه ايران در صنعت توريسم تركيه، مهم ترين بازار براي اين كشور به شمار مي رود و تركيه از امكان همسايگي با ايران بيشترين سود را مي برد. اين در حالي است كه ايران به لحاظ اقليمي و جاذبه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي جزو پنج كشور نخست جهان به شمار مي رود و از اين نظر فاصله زيادي با تركيه دارد ولي تركيه برخلاف ايران از خوان نعمت صنعت توريسم بويژه از طريق جهانگردان ايراني بهره اي فراوان مي برد، در حالي كه جذابيت هاي گردشگري تركيه به هيچ عنوان قابل مقايسه با ايران نيست. يك مثال در اين خصوص شايد تفاوت هاي فاحش ايران و تركيه را در بخش توريسم بيشتر نمايان سازد. خورشيد گرفتگي كلي چهارشنبه ۲۰ مرداد سال ۷۸ آخرين كسوفي بود كه طبق محاسبه منجمان ۳۸ سال ديگر در ايران روي مي داد. اين پديده، شرايط مناسبي را براي دو كشور ايران و تركيه براي جذب جهانگردان از سراسر جهان براي ديدن اين موقعيت نادر فراهم كرده بود. به طوري كه مسعود يلماز نخست وزير بر كناره شده تركيه در يكي از آخرين مصاحبه هاي خود در سال ۱۹۹۹ ابراز اميدواري كرد كه تركيه به خاطر وقوع كسوف كلي پذيراي ۱۰ ميليون جهانگرد و كسب ۱۲ ميليارد دلار باشد. البته تركيه ۵/۴ ميليارد دلار برد و سهم ايران از اين پديده طبيعي غير قابل مقايسه با تركيه بود. به زمان حال نزديك مي شويم. به اين رقم دقت كنيد. درآمد ارزي كل تركيه از محل صنعت گردشگري براساس اظهارنامه هاي گردشگران در ۹ ماه اول سال ۸۲ رقمي معادل ۱۰ ميليارد و ۴۹۲ ميليون دلار بوده است كه هفت ميليارد و ۳۱ ميليون دلار از اين درآمد تنها در دو ماه جولاي و سپتامبر (تابستان) حاصل شده است.
به راستي تفاوت درآمدهاي ايران و تركيه از محل گردشگري چرا بسيار است و چرا تنها در تابستان گذشته حدود ۵۰۰ هزار گردشگر ايراني از تركيه ديدن كرده اند؟ و چرا مديريت گردشگري كشور نتوانسته از جاذبه هاي فراوان و بكر گردشگري ايران براي جذب جهانگردان خارجي استفاده كند و هنوز اقتصاد ايران از درآمدهاي هنگفت توريسم بي بهره است؟

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |