سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۱
حسادت سرخ
005682.jpg
اشكان نعمت پور: اين روزها هواداران آرسنال مي كوشند حزن شان را لابه لاي تركتازي تيم در ليگ برتر و دورنماي خوش قهرماني در انگليس پنهان كنند. اما نظاره چلسي در جام قهرمانان و حضور رقيب همشهري در مرحله نيمه نهايي بزرگ ترين مسابقات باشگاهي سراسر دنيا، در حالي كه آرسنال را سزاوار قهرماني در آن مي دانستند، خردكننده است؛ شايد بيش از هر چيزي، حسرت و حسادت است كه هايبري را دربرگرفته.
شهامت پنهانكاري
از زمان شكست حقارت بار برابر چلسي تاكنون، آرسن ونگر به شيوه هاي گوناگون كوشيده از تلخي اين حادثه بكاهد. جالب ترين سخنان ونگر در اين زمينه به هنگامي باز مي گردد كه عنوان كرد قهرماني در ليگ برتر است كه مهم ترين عامل در نشان دهي ثبات يك تيم در طول فصل است و كاموري در اروپا، تا حد زيادي به بخت گره خورده. از اين رو قهرمان اروپا ممكن است لزوماً بهترين تيم اين قاره نباشد. اما اين حقيقت همچنان پا برجاست كه نمي توان يك تيم را، تا زماني كه در اروپا موفق نشود و بر شيوه هاي مختلف بازي، تاكتيك هاي و تكنيك هاي گوناگون برترين هاي قاره سبز فائق نيايد، در زمره بزرگان جاي داد. شايد آرسنال بر پايه آنچه در انگليس به دست آورده و بر مبناي نمايش هاي دلنوازش، مجموعه اي قدرتمند خوانده شود. اما موفقيت در بالاترين سطح اروپا است كه در شمار مي آيد. اين امر چنان بارز است كه حتي ونگر هم از عهده كتمانش برنمي آيد: نمي توانم رد كنم كه جام قهرمانان دارد ما را آزار مي دهد و براي آرسنال به يك عقده شبيه شده؟ اين سخنان شايد نوعي اقرار به شكست، به ناتواني توپچي ها در اروپا پس از سالها كوشش باشد اما خب، نمي توان ونگر را به اين سبب محكوم كرد.
برگزاري چهار ديدار مهم در خلال تنها هشت روز، چنان جانكاه است كه حتي آرسنال پر قدرت را هم به بند مي كشد. در حقيقت مي توان ادعا كرد آرسنال مقابل چلسي نتوانست تمام توانايي هاي بالقوه اش را به كار گيرد: «فكر مي كنم اين دو بازي را در حالي آغاز كرديم كه بازيكنان از شرايط آرماني جسماني شان فاصله گرفته بودند.»
چند دليل ساده
آرسنال امسال بارها چلسي را در رقابت هاي گوناگون جزيره، از ليگ برتر تا جام حذفي مغلوب كرده بود اما در حساس ترين جدالش با همشهري، واپس رفت. در اين كشاكش دو دليل براي ناكامي آرسنال و موفقيت چلسي بروز مي كند كه يكي به آرسن ونگر و ديگري به رومن آبراموويچ باز مي گردد.
توپچي ها ديگر اعتماد به نفس لازم براي رسيدن به مراحل بالاي جام قهرمانان را ندارند. آنها بارها در اين راه، تلاشي مذبوحانه كرده اند و هر بار نيز به قهقرا رفته اند. از اين رو است كه در جايي كه آرسن ونگر بايد عصبيت و دلهره را از تيمش دور كند، خود نيز در دام فشارهاي مرگبار روحي فرو مي غلتد و نمي تواند تيمش را به سوي پيروزي رهنمون شود.
از سوي ديگر، چلسي براي چنين مراحلي بسيار بهتر مهيا شده بود. به لطف حضور رومن آبراموويچ، رانيري طيف گسترده اي از بازيكنان كارا را در اختيار دارد و از اين رو هيچ گاه روح واماندگي و افت جسماني در اين تيم جلوه نمي كند.
آرسنال در حالي كه ليگ قهرمانان را شروع كرد كه هرگز جانشين مناسبي براي هسته مركزي تيمش، هانري، پاتريك ويه را يا سول كمپل نداشت.
از رويكردي نو، كمبود مهره هاي شاخص دفاعي در تيم نيز به هنگام از دست رفتن توپ و ناتواني بازيكنان آرسنال در شكل دادن سد دفاعي اي مستحكم، بارها عيان شد تا سرانجام برابر چلسي پسران  هايبري را با خود به انحطاط بكشاند.
جرج گراهام، مربي سال هاي دور آرسنال در توصيف شرايط اين تيم مي گويد: «اگر آرسنال قهرمان اروپا مي شد، ممكن بود بگويم اين بهترين تيم تاريخ فوتبال انگليس است اما خب، تا وقتي كه بزرگ ترين جام ها را به دست نياورده باشيد، به شما تيمي بزرگ نمي گويند.»
مربي اسكاتلندي سپس درباره ونگر خاطر نشان مي كند: «آرسن مربي فوق العاده اي است كه هر چه عنوان در جزيره بوده را به دست آورده؛ اما خيال مي كنم او هم خيلي دوست داشته باشد آرسنال را بر تارك فوتبال اروپا بنشاند.»
تصور مي شد امسال، فصل فراموش نشدني براي آرسنال رقم بخورد اما حالا آنها فقط ليگ برتر را در مشت دارند. حالا تنها يك پرسش باقي مي ماند: آيا آرسنال بختي بهتر از اين براي درخشش در تمامي عرصه ها به دست خواهد آورد؟

كژمان دقيقاً مي داند كه چه مي خواهد
005688.jpg
ماتيو كژمان، هفته گذشته را با يك چشم خندان و يك چشم گريان به خاطر مي آورد. دوشنبه گذشته،  تولد ۲۵سالگي اش را جشن گرفت و دو روز بعد، گرچه تيمش آيندهوون در يك چهارم نهايي جام يوفا مقابل نيوكاسل يونايتد گلزني كرد، اما نتوانست از حذف تيم خود جلوگيري كند.
اين ششمين گل او در جام يوفا در سال جاري بود كه آيندهوون پس از حذف از ليگ قهرمانان اروپا، در آن بازي مي كرد. وي به علاوه در ليگ فوتبال هلند نيز با ۲۵ گل زده، در صدر جدول بهترين گلزنان قرار دارد. بازيكن تيم ملي كشور صربستان و مونته نگرو، پس از توافق با باشگاهش براي ماندن در آنجا تا پايان قراردادش در سال ۲۰۰۵،  با سايت اينترنتي يوفا، در مورد آينده اش گفت وگو كرده است.
* درمورد حذف آيندهوون از جام يوفا، چه فكر مي كنيد؟
- ما اين فصل را خوب آغاز كرديم ولي حذف از ليگ قهرمانان اروپا، انگيزه مرا مخدوش كرد. بعد هم كه در كورس قهرماني هلند دچار لغزش شديم كه در آن مسلماً تيم آژاكس تعيين كننده خواهد بود. ولي من سعي خواهم كرد تا اين مشكلات را برطرف كنم. از طريق تمرينات بيشتر و تلاش براي بهبود تكنيك هاي بازي، به طوري كه گلها كاملاً نتيجه بخش شوند.
* چرا آيندهوون را ترك مي كنيد؟
- براي خودم مشخصاً مشكل است كه در ليگ قهرماني هلند، با همان انگيزه قبلي بازي كنم، چون در اينجا به همه چيز رسيده ام و الان بهترين فرصتي است كه باشگاه از طريق انتقال من مي تواند پول خوبي به دست آورد. هيچكس هم از اينكه مي خواهم بروم، عصباني نيست و من به هيچ وجه از هواداران گلايه اي نشنيده ام. تصور مي كنم كه در سال هاي گذشته، بهترين بازي هايم را براي آيندهوون انجام داده ام.
* پس از آن مي خواهيد چه كار كنيد؟
- تا الآن از احساسم پيروي مي كردم ولي حالا مي خواهم واقع بين باشم. برنامه من اينگونه است: مي خواهم به يك باشگاه ليگ برتر انگليس كه در ميانه هاي جدول است بروم، سه سال آنجا بمانم، حداقل ده گل در هر فصل بزنم، با باشگاه به يك جام اروپايي دست يابم و سپس به ليورپول، منچستر يونايتد و يا آرسنال بپيوندم. اينها باشگاه هايي بودند كه وقتي به من پيشنهاد دادند، گفتند كه: «ماتيا! تو بازيكن خوبي هستي، ولي به قدر كافي براي تيم اول خوب نيستي.» اگر فقط خواسته هاي مالي ام برآورده شود، صبر مي كنم تا قراردادم به پايان برسد و پس از آن به يك باشگاه بزرگتر مي روم، جايي كه بيشتر، از سكوها و حاشيه ها تجربه كسب مي كنم تا از داخل ميدان.
* شما با نيوكاسل و بيرمنگام در ارتباط و تماس هستيد، شرايط آنها چگونه است؟
- هر دو تيم تصور و انتظاري را كه قبلاً ذكر كردم، برآورده مي كنند. نيوكاسل در حال حاضر تيم بهتري است و جام قهرمانان اروپا را پيش رو دارند و بيرمنگام مي تواند براي فصل آتي به جام يوفا راه پيدا كند. پيشنهادها مطرح مي شوند و آيندهوون و مدير برنامه هاي من آنها را بررسي مي كنند.
* شما از دو سال قبل براي صربستان و مونته نگرو گلي به ثمر نرسانده ايد. چقدر اميدواريد كه اين وضعيت تغيير يابد؟
- اين مسئله مرا ناراحت مي كند. نه تنها من، بلكه كل تيم نتوانسته است موفق شده و انتظارات را برآورده كند. باشگاه هاي بزرگ به من مي گويند: «ماتيا، دنيا تو را نمي شناسد، چون تو هيچگاه در يك تورنمنت بزرگ بازي نكرده اي.» اين واقعاً دردناك است، نه فقط براي شخص من، بلكه همينطور براي كشورم. در آخرين ديدار تيممان، تصميم گرفتيم كه اين عادت را ترك كنيم و سعي كنيم كه در ديدارهاي مقدماتي جام جهاني، شروع تازه اي داشته باشيم.
مريم دري منش

خبرها و نگاه ها
تأكيد فيفا بر لزوم مجازات كامرون
معراج مژده: فدراسيون بين المللي فوتبال «فيفا» بر لزوم اعمال مجازات عليه كامرون تأكيد دارد و مي گويد اين تيم صرف نظر از نقض قانون به وعده اي كه داده بود نيز عمل نكرد و بر همين مبنا مستحق مجازات است.
يكي از مسئولان فيفا كه نامش را عنوان نكرده است، در مورد مجازات كامرون كه از سوي فيفا اعمال شد مي گويد تيم كامرون در مسابقات اخير جام ملتهاي آفريقا صرف نظر از نقض قانون به وعده اي كه خود داده بود هم عمل نكرد و همچنان بر نقض قانون پاي فشرد و به خصوص اين عامل دوم دليل مستحق شناخته شدنش براي مجازات بود.
تيم كامرون در مسابقات اخير جام ملتهاي آفريقا در سال ۲۰۰۴ كه بهمن ماه در تونس برگزار شد، نوعي پيراهن نامتعارف به تن داشت كه شكل آن خلاف مقررات بود. اين پيراهن بلوز و شورت يكسره بود.
فيفا به خاطر اين نقض قانون، در اين مسابقات به كامرون هشدار دادكه در صورت اصرار بر استفاده از اين نوع پيراهن، تيم را مجازات خواهد كرد.
مسئولان تيم كامرون گفتند كه بازيكنان تيم تنها براي مرحله اول مسابقات اين پيراهن را به تن مي كنند، اما در ديدار يك چهارم نهايي مقابل نيجريه مجددا همين پيراهن در تن بازيكنان كامرون مشاهده شد.
فيفا هم بر همين اساس در اين هفته تيم كامرون را علاوه بر جريمه نقدي، ۶ امتياز در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ از آن تيم كسر كرد.ديدارهاي كامرون در اين مسابقات از ماه ژوئن آغاز مي شود و اين تيم در گروه سوم با تيم هاي مصر، و ساحل عاج همگروه است.
كامرون رسما براي اين مجازات به فيفا اعتراض كرده است.
005685.jpg

بحران داوري درپرتغال
پليس قضايي پرتغال شانزده تن از جمله رئيس ليگ فوتبال حرفه اي را در ارتباط با پرونده گسترده تطميع داوران براي كسب نتيجه مطلوب در مسابقات بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاريها از ليسبون، طبق گزارش پليس، اين نهاد از مدتها قبل به وضعيت داوري در فوتبال مشكوك بود و چند ماه قبل براي كشف واقعيتهاي پشت پرده در دنياي داوري در فوتبال، پرونده اي گشود تا اينكه روز سه شنبه با كشف حقايقي تأييد شده شانزده تن را در ارتباط با اين پرونده دستگير كرد.
از جمله دستگيرشدگان «والنتيم لوريرو» رئيس ليگ فوتبال حرفه اي و «پينتو دو سوسا» رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال هستند.
نمايندگان آمريكاي جنوبي در مسابقات قهرماني باشگاه هاي جهان معرفي مي شوند
كنفدراسيون فوتبال آمريكاي جنوبي موافقت كرد كه تيمهاي نماينده اين قاره را براي شركت در دومين دوره مسابقات قهرماني باشگاه هاي جهان كه دسامبر سال ۲۰۰۵ در ژاپن برگزار مي شود، معرفي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آسانسيون، كميته اجرايي اين كنفدراسيون امروز (سه شنبه) اعلام كرد كه تيمي كه معرفي خواهد كرد غير از تيمي خواهد بود كه قرار است در جام بين قاره اي باشگاه هاي جهان شركت داده شود.
جام بين قاره اي باشگاه هاي جهان همه ساله بين باشگاه قهرمان اروپا و باشگاه قهرماني آمريكاي جنوبي برگزار مي شود.
اولين دوره مسابقات جام جهاني باشگاه ها در سال ۲۰۰۰ در برزيل انجام شد و تيم كورينتيانز برزيل با شكست دادن ۳-۴ هموطنش واسكودوگاما در ضربات پنالتي به مقام قهرماني رسيد.
در اين مسابقات، علاوه بر اين  دو تيم برزيلي، دو تيم هم از اروپا شامل رئال مادريد و منچستر يونايتد و تيمي از مكزيك به نام نكاگزا شركت داشتند.
تيم ملي فوتبال ولز به دادگاه داوري ورزش شكايت كرد
فدراسيون فوتبال ولز به منظور به دست آوردن سهميه صعود تيم ملي فوتبال روسيه در رقابت هاي جام ملت هاي اروپا سال ۲۰۰۴،  به «دادگاه ويژه داوري در ورزش» شكايت كرد.
فدراسيون فوتبال ولز پيش از اين به دليل مثبت اعلام شدن آزمايش دوپينگ «ايگور تيتوف» هافبك تيم ملي فوتبال روسيه از اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) درخواست كرده بود سهميه صعود اين تيم را پس گرفته و آن را به تيم ملي فوتبال ولز اعطا كند اما اين ادعا توسط يوفا پذيرفته نشد و اكنون پرونده ديگري در دادگاه ويژه داوري در ورزش گشوده شده است.
تيم هاي ولز و روسيه طي دو ديدار رفت و برگشت در مرحله پلي آف مسابقات مقدماتي جام ملت هاي اروپا با يكديگر ديدار كردند كه ديدار رفت با نتيجه تساوي بدون گل پايان يافت.
در اين مسابقه كه در ماه نوامبر برگزار شد، ايگور تيتوف بازي نكرد، اما در ديدار برگشت تيتوف به ميدان رفت و روسيه با يك گل جواز حضور در مسابقات يورو ۲۰۰۴ به ميزباني پرتغال را دريافت كرد.
«ديويد كالينز» دبيركل فدراسيون فوتبال ولز در اين زمينه اظهار داشت: اين فدراسيون براي احقاق حق خود از هيچ تلاشي دريغ نخواهد كرد.
به گفته وي، كميته تجديد نظر اتحاديه فوتبال اروپا توجه لازم را به دادخواست فدراسيون فوتبال ولز مبذول نكرده است.
يوفا در ماه مارس طي اطلاعيه اي اعلام كرد، فدراسيون فوتبال ولز شواهد كافي و لازم درمورد اطلاع همتاي روسي خود از موضوع دوپينگ تيتوف ارائه نكرده است.
تيم روسيه در گروه نخست رقابت هاي جام ملت هاي اروپا با تيم هاي  پرتغال (ميزبان)، يونان و اسپانيا همگروه است.

سايه روشن ورزش
انتقال رؤيايي
005679.jpg
سايت اينترنتي كنفدراسيون فوتبال آسيا طي گزارشي در مورد پيوستن «وحيد هاشميان» مهاجم ايراني تيم بوخوم به باشگاه بايرن مونيخ آلمان نوشت: به اين ترتيب هاشميان يك فصل بسيار موفق را سپري كرد، و با امضاي قراردادي تا سال ۲۰۰۷، به تيم قهرمان پنج دوره رقابت هاي قهرماني اروپا ملحق خواهد شد.
اين گزارش عضويت هاشميان در بايرن را يك انتقال رويايي توصيف كرده و مي افزايد: مهاجم ۲۷ ساله بوخوم كه به نام «هليكوپتر» شهرت يافته تا سال ۲۰۰۵ با اين باشگاه قرارداد دارد اما با وجود يك تبصره در قرارداد خود مي تواند بوخوم را ترك كند و آن اينكه هر باشگاه خواهان وي بايد دو ميليون يورو شرط فسخ قرارداد را بپردازد.
هاشميان ۶ مورد از ۱۴ گل خود در رقابت هاي فصل جاري بوندسليگا را با سر وارد دروازه حريفان كرده كه اين رقم از هر بازيكن ديگري در ليگ دسته يك آلمان بيشتر است. وي اكنون در راهي قرار گرفته كه مي تواند پا در جاي پاي بازيكن هموطن خود «علي دايي» بگذارد. به نوشته سايت اي اف سي  دايي در فصل ۹۹/۱۹۹۸ همراه با تيم بايرن قهرماني در بوندسليگا را تجربه كرد.مهاجم ايراني تيم بوخوم معتقد است: ارايه پيشنهاد از سوي بايرن موجب افتخار من و كشورم است. وقتي چنين باشگاه بزرگ و صاحب نامي به بازيكني پيشنهاد مي دهد، نبايد زياد معطل كرد.
با اينكه انتقال هاشميان به بايرن دستمزد وي را تقريبا سه برابر خواهد كرد، اما پول براي اين بازيكن از اهميت چنداني برخوردار نيست.به اعتقاد وي «جو حاكم بر تيم بايرن آنقدر دوستانه و صميمي است كه هماهنگ شدن با شرايط تازه به راحتي ميسر است و اهميت اين موضوع براي من از پول و مقدار دستمزد بيشتر است.»
به اعتقاد «اولي هوينس» مدير باشگاه بايرن «اراده محكم و روحيه جنگندگي هاشميان بود كه سرانجام توجه مسئولان بايرن را به خود جلب كرد.»وي مي گويد: ما به دو دليل هاشميان را به عضويت گرفتيم: نخست مهارت فوق العاده وي در زدن ضربات هوايي (سرزني) است و عامل مهم تر مسيري است كه او به سمت موفقيت طي كرده و هنوز هم براي ترقي بيشتر باانگيزه و مصمم است.
هوينس علاقمند است با حضور هاشميان در كنار «روي ماكاي» مهاجم هلندي بايرن كه برنده كفش طلايي فوتبال اروپا در فصل
۲۰۰۳/۲۰۰۲ است، زوج موفقي در خط حمله اين تيم بسازد. «پل فرير» هم تيمي هاشميان در بوخوم نيز معتقد است اين مهاجم ايراني از زمينه هاي لازم براي موفقيت در عالي ترين سطح فوتبال حرفه اي اروپا برخوردار است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |