گفت وگو با محمد مقدس خراساني، نوازنده كمانچه و طراح مجموعه فراز نو
آموزش علمي موسيقي با رويكرد چند رسانه اي
|
|
محمد مقدس خراساني متولد ۱۳۴۰ مشهد است. وي از جمله نوازندگان چيره دست كمانچه است .او آموزش كمانچه را ابتدا، به همراه محمود رزم گر نزد استاد محمدرضا لطفي آموخت و سپس نزد سعيد فرج پوري تكنيك هاي كمانچه نوازي را گسترش داد. وي همچنين دو سالي را نزد اردشير كامكار به فراگيري تكنيك هاي كمانچه نوازي پرداخت و همچنين رديف كمانچه را از استاد علي اكبر شكارچي فراگرفت. استفاده از كلاس هاي داريوش پيرنياكان و مجالس سخنراني هوشنگ ابتهاج( سايه )از ديگر فعاليت هاي اين شيفته موسيقي ايراني است. وي همچنين با گروههاي مختلفي چون فاخته، سمن بويان، نيستان، اجراهايي در تالار وحدت و خارج از كشور داشت. مقدس خراساني از چند سال قبل گروه «فرازنو» را شكل داد. كار مهم و مؤثر اين گروه انتشار ۸ مجموعه آموزشي به نام «فراز نو» است كه وي با بهره گيري از شيوه هاي تازه آموزشي و استفاده از ابزار مولتي مديا، آنها را تدوين و تنظيم و روانه بازار موسيقي كرده است. كار مقدس خراساني در انتشار اين مجموعه از آن جهت حائز اهميت است كه نخستين تجربه در استفاده از ابزار چند رسانه اي و آن هم به شيوه علمي براي آموزش موسيقي ايراني است. در اين مجموعه نوازندگان تار و سه تار (شرف بياني)، آواز (محمد قنبري)، عود (خانم چم آسماني)، تمبك و دف (زند كريمي)، كمانچه (مقدس خراساني) و سنتور (عبدي) بودند كه تحت سرپرستي و نظارت خود وي به اجرا، ضبط و تدوين كار پرداختند. گفت وگوي ما را با وي بخوانيد.
* چه شد كه به فكر تهيه اين مجموعه افتاديد؟
- من هنگام ديدن آموزش متوجه شدم كه چقدر در اين زمينه كاستي داريم و حتي برخي از مدرسان هنگام تدريس از اصول و متد نوازندگي متناقض و غيرعلمي بهره مي برند. اين مشكلات و از همه مهمتر نبود يك شيوه ثابت علمي و آموزشي در آموزاندن سازها سبب شد كه به اين فكر بيفتم و در پي شيوه اي آسان و علمي باشم. از همين نقطه در ذهنم، الگوبرداري از متد غربي جوانه زد.
* چگونه؟
- نواري در آموزش گيتار به روش جديد مولتي مديا ديدم و به ذهنم رسيد كه مي توانيم در سازهاي سنتي هم از اين ابزار استفاده كنيم. با شركت افرا تماس گرفتم و پيشنهاد دادم كه مي توانيم همين متد را براي سازهاي ايراني پياده كنيم و از اين زمان بود كه با همكاري برخي از اعضاي گروه «فراز نو» آموزش چند ساز اساسي موسيقي را تدوين و اجرا و ضبط كرديم.
* مرحله تدوين كار چقدر به طول انجاميد؟
- تقريباً يكسال آماده سازي اوليه كار به طول انجاميد. در اين مرحله كليه كتاب هاي آموزشي منتشر شده در ايران را مرور كرده و نواقصي را كه در هر كتابي وجود دارد، نشستيم و بحث كرديم و برطرف كرديم و از دل اين كار تركيبي آموزشي به وجود آمد كه در نهايت به اين مجموعه CD انجاميد.
* از بزرگان موسيقي كسي روي كار شما نظر و پيشنهادي ندادند؟
- نمي دانستند كه اين كار صورت مي گيرد. اما وقتي كه منتشر شد (حدود ۵/۱ ماه قبل) بازخوردهاي مثبتي را شاهد بوديم.
* ارشاد براي مجوز همكاري لازم را با شما داشت؟
- نه. چون نوار آموزشي است، احتياجي به مجوز مركز موسيقي نداشت.
* در تدوين با چه مشكلاتي روبه رو شديد؟
- در استوديو مشكل چنداني نداشتيم. اما اديت كار حدود سه ماه به طول انجاميد و تقريباً براي هر ساعت نزديك به ۱۵۰ هزار تومان هزينه كرديم. حدود ۳۰۰ ساعت ما استوديو گرفتيم براي تدوين و فيلمبرداري و اديت صدا و تصوير. از سوي ديگر سعي كرديم كه از بهترين و كيفي ترين امكانات براي اين كار استفاده كنيم.
* نظارت ضبط كارها را چه كسي برعهده داشت؟
- با خود بنده بود. آواز را براي نخستين بار انجام داديم و نسخه اي را هم براي دكتر حسين عمومي داديم تا براي استاد شجريان ببرند. بخش آواز بخصوص براي بانواني كه كمتر فرصت حضور در كلاسهاي آموزشي را دارند بسيار غنيمت و آموزنده است. آقاي ابراهيمي و نيز دكتر عمومي اين كار را پسنديدند. حتي شكارچي نيز از بخش كمانچه ابراز رضايت كردند.
* ...و سخن آخر؟
اول اينكه كپي رايت در كشور رعايت نمي شود و اين همه هزينه شده است و اگر قفل آن شكسته شود و دلالان و سارقان فرهنگي به آن دسترسي پيدا كنند، آن را كپي كرده و اين گونه به لحاظ مالي و مادي ضرر و زيان خواهيم كرد. اگرچه به لحاظ معنوي كار گروه و اين مجموعه در سطح گسترده تري منتشر مي شود.
|