يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۶
هفدهمين نمايشگاه
يك روز تا هياهوي كتاب
اين نمايشگاه كتاب فضاي خاصي دارد كه آدم را مجبور مي كند كتاب بخرد. بنابراين خوب حواستان راجمع كنيد كه جوگير نشويد و هرچه پول داريد كتاب نخريد. شما تا آخر ماه هم بايد زندگي كنيد
006288.jpg
عكس: ساتيار
پيدا كردن ماشين براي رفتن به خانه از آن جنگ هايي است كه همه بازديدكنندگان بدون ماشين به آن تن مي دهند. ولي اگر هنوز رمقي در پاهايتان باقي مانده باشد و كمي از محل اين جنگ دورتر برويد، فرصت بهتري براي پيدا كردن ماشين داريد
محمد جباري 
فردا دوشنبه براي آنهايي كه اهل كتاب خواندن و خريدن هستند، روز مهمي است.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب آغاز به كار مي كند و دوباره شلوغي جلوي نمايشگاه و غرفه ها و ترافيك و دستفروشي هاي جلوي نمايشگاه و خلاصه هزار چيز ديگر كه يك جورهايي به آداب و رسوم نمايشگاه كتاب رفتن تبديل شده چند توصيه ريز و درشت داريم براي استفاده بهتر از نمايشگاه:
۱-امسال حواستان باشد ساعت كار نمايشگاه تغيير كرده و نمايشگاه از ساعت ۱۱ صبح شروع مي شود و تا ساعت ۱۰ شب ادامه دارد. يعني به جاي ساعت ۷، ساعت ۱۰ ساعت پايان نمايشگاه كتاب است.اين شايد براي آنهايي كه دير ازخواب بلند مي شوند و يا صبح ها سركار هستند، وضعيت بهتري باشد ولي حواستان را خوب جمع كنيد كه اگر تا ۱۰ شب درنمايشگاه بمانيد براي بازگشت به خانه نه ديگر اتوبوسي هست نه مترويي و بايد كرايه سنگين ماشين هاي شخصي را تحمل كنيد.
۲ -ماشين آوردن از آن كارهايي است كه به دردسرش نمي ارزد. خودتان را پشت فرمان در نظر بگيريد كه بايد ترافيك سنگين اطراف نمايشگاه راتحمل كنيد و بعد هم براي پيدا كردن جاي پارك حسابي اعصابتان به هم بريزد و گاهي وقت ها هم مجبور شويد در فاصله دوري ماشين را پارك كنيد. استفاده از وسايل نقليه عمومي در اين مواقع خيلي بهتراست و الكي اعصابتان را به هم نمي ريزد. ضمن اينكه با نياوردن ماشين باعث مي شويد به اندازه يك ماشين از ترافيك منطقه كم شود. البته اين ماشين نياوردن از آن چيزهايي است كه اصلا در گوش آنهايي كه ماشين دارند،فرو نمي رود.
۳ -اگر مي توانيد روزهاي پنج شنبه و جمعه به نمايشگاه نرويد اين روزها اوج شلوغي نمايشگاه است و حتي نمي توانيد داخل بعضي غرفه ها بشويد. بازديد از نمايشگاه در روزهاي وسط هفته حتي اگر باعث از بين رفتن يك روز مرخصي تان شود انتخاب بهتري است.
۴ -يك نكته خيلي مهم و حياتي بردن انواع خواركي ها با خودتان است از صبح تا شب در غرفه ها گشتن اينقدر آدم را گرسنه وتشنه مي كند كه مجبور مي شود پول زيادي را خرج خوراكي هاي گران داخل نمايشگاه بكند. در حالي كه اگر پيش از رفتن فكرش را كرده باشيد و با خودتان مقداري خوردني ببريد و نوشيدني هم يادتان نرود، از خيلي خرج هاي الكي خودداري مي شود و به جاي آن مي توانيد كتاب بخريد.
۵-اين نمايشگاه كتاب فضاي خاصي دارد كه آدم را مجبور مي كند كتاب بخرد. بنابراين خوب حواستان راجمع كنيد كه جوگير نشويد و هرچه پول داريد كتاب نخريد. شما تا آخر ماه هم بايد زندگي كنيد. هر وقت هوس خريدن كتابي را كرديد، چند لحظه فكر كنيد اگرتوانستيد به بيرون ازغرفه برويد و از كتاب هاي ديگر ديدن كنيد. پس از مدتي اگر هنوز دلتان پيش آن كتاب بود، ديگر چاره اي نداريد، پولهايتان را خرج كنيد! كتاب هايي را بخريد كه واقعا ارزش خريدن و ماندن در كتابخانه شخصي شما را داشته باشد.
۶-براي پيدا كردن كتاب مورد نظرتان خودتان را در سيل جمعيت غرق نكنيد و الكي وقتتان را تلف نكنيد. به مراكز اطلاعات برويد و با دادن نام كتاب به محل دقيق آن را متوجه شويد و بعد به سراغ آن برويد. يك نكته در مورد اين مراكز اطلاعات، وارد نبودن بعضي از مسوولان آن است. اگر كتاب مورد نظرتان در كامپيوتر پيدا نشده نااميد نشويد. ممكن است نام آن را درست تايپ نكرده باشند و يا در طبقه بندي اشتباهي، دنبال كتابي گشته باشند. با كمي اصرار حتي خودتان مي توانيد از كامپيوتر و اطلاعات داخل آن استفاده كنيد وsearch را خودتان انجام دهيد.
۷ - بيشتر ناشران معروف ليست كتاب هاي عرضه شده در نمايشگاه را در اختيار شمار قرار مي دهند به جاي له شدن ميان جمعيت و نصفه نيمه كتاب ها را ديدن، يك ليست تهيه كنيد و با خيال راحت به گوشه اي برويد و كتاب مورد نظر را انتخاب كنيد. در همان ليست آن را علامت بزنيد و به مسوول غرفه تحويل بدهيد. بگذاريد بقيه به كشتي گرفتن با هم ادامه دهند.
۸-صبح كه براي نمايشگاه از خانه خارج مي شويد،حتي الامكان سعي كنيد،دستتان خالي باشد و مثلا كيف سنگين هر روزتان را با خود نياوريد. حمل همان كتاب هاي خريداري شده از صبح تا شب به اندازه كافي سخت است. الكلي به خودتان زحمت بيشتر ندهيد. به فكر كلاستان هم نباشيد، بدون كيف هم شما با كلاس هستيد.
۹-پيدا كردن ماشين براي رفتن به خانه از آن جنگ هايي است كه همه بازديدكنندگان بدون ماشين به آن تن مي دهند. ولي اگر هنوز رمقي در پاهايتان باقي مانده باشد و كمي از محل اين جنگ دورتر برويد،فرصت بهتري براي پيدا كردن ماشين داريد. مثلا چهارراه پارك وي چندان از نمايشگاه دور نيست و وقتي در جلوي نمايشگاه غوغاست، آنجا زياد شلوغ نيست. كمي پياده روي به آن همه جنگ اعصاب و بدن ها مي ارزد.
۱۰-نمايشگاه مطبوعات را هم از ياد نبريد. محل غرفه هاي اين نمايشگاه در گوشه دوري از غرفه هاي كتاب قرار دارد و براي رسيدن به آن بايد راه زيادي را پياده برويد ولي اگر اهل خواندن مطبوعات هستيد اين فرصت را از دست ندهيد. غرفه هاي مطبوعات شيريني ها و نكته هاي خاص خودش را دارد كه حسابي سرگرمتان مي كند. ضمن اينكه كلي روزنامه و مجله مجاني مي توانيد به دست آوريد.

هزاران چشم و يك فرش قرمز
كن، نه مثل هميشه
006291.jpg
اشكان نعمت پور
براي  آنهايي كه هيچ وقت پايشان به فرش قرمز كن نرسيده، شايد حضور در فرانسه و سرك كشيدن لا به لاي چهره هاي مشهور و چشم دوختن به پرده نقره اي كه فيلم هاي «متفاوت» را بر خود دارد، رويايي باشد كه حتي مراسم اهداي اسكار هم جلالي به سان اش نداشته باشد.
اما سال گذشته جشنواره كن براي ميهمانان و تماشاچي هاي هميشگي اش آنقدر ملالت بار بود كه خيلي ها ترجيح مي دادند در سالن هاي سينما و يا موقع اعطاي جوايز چرت بزنند!
به همين خاطر است كه برگزاركنندگان كن، اين بار تصميم گرفتند جشنواره اي كاملا متفاوت را برگزار كنند، گردهمايي كه حسابي عجيب و غريب از آب درآمد. جاي دادن عباس كيارستمي، كوئينتين تارانتينو، هانس وين گارتنر ۲۸ ساله (كه پس از يازده سال پاي يك فيلم آلماني را به كن باز كرده) و دو فيلم كارتوني، آنقدر سترگ است كه دوستداران اين جشنواره را كاملا شگفت زده كرده. تيري فريمو كه مسوول گروه گزينش فيلم هاي امسال بوده مي گويد: «اين جشنواره مي خواهد به جوانان فرصت خودنمايي بدهد و چهره هاي جديدي را بر نقشه سينمايي دنيا حك كند. از اين رو كارگردانان زيادي بحث نمايش فيلم هاي شان را يافته اند كه نزد عموم مردم كمتر شناخته شده اند.» او سپس درباره ملغمه فيلم هاي جورواجور گفت: «فكر كرديم چرا به فيلم هاي كمدي يا پر زد و خورد اقبال حضور در بخش مسابقه را ندهيم. دوست داريم تعداد ژانرها و كشورهاي شركت كننده در كن افزايش پيدا كنند.»
البته دار و دسته فريمو نيم نگاهي هم به تماشاگران حاضر در كن دارند. شايد آنها بيش از آنكه نگران اهداف هنري كن يا تعداد ژانرهاي گوناگون فيلم به نمايش درآمده باشند، دلشوره كاهش استقبال از گردهمايي بزرگ شان را دارند و از اين رو، ضمن حفظ برخي رويكردها، از سوي نمايش هاي هنري به سمت فيلم هاي عامه  پسندتر سوق پيدا كرده اند. همين ميل به رونق دوباره كن است كه باعث شده ۱۲ فيلم آمريكايي با ستاره هاي پرزرق و برق  شان، امسال در فرانسه فرصت عرضه پيدا كنند.
همچنين سخن از حضور برخي ستاره هاي به نام نيز در هنگام برگزاري جشنواره در فرانسه مي رود كه خود نيز مي تواند بر شكوه آن بيفزايد. تام هنكس (قاتلين پيرزن)، برادپيت (تروا)، ادي مورفي و كمرون دياز (شرك ۲)، اوماتورمن (بيل را بكش ۲)، اشلي جاد و كوين كلين(De-Lovely) و خيل پرشماري از ديگر نام هاي سرشناس نظير رابرت دنيرو، ويل اسميت، لئوناردو دي كاپريو، چارليز ترون، شون پن و پنلوپه كروز، هنرپيشگان شهره اي هستند كه ممكن است روي فرش قرمز كن پا بگذارند و كلي آدم و دلداده را مفتخر كنند اما اگر مي خواهيد فقط به خاطر آنها به فرانسه برويد، ممكن است نيايند.
بخش مسابقه؛ جهان رويايي 
فيلم هاي انيميشن (كارتون ها) هميشه در ميان هر قشر، طرفداران پروپاقرص خود را داشته است. پيش تر هم  در كن گاهي زماني براي نمايش اين دست  ساخته ها اختصاص مي يافت. «دامبو -۱۹۴۷»، «پيتر پن - ۱۹۵۳»، «سياره خيالي-۱۹۷۳» و «شرك -۲۰۰۱» انيميشن هايي بودند كه تابه حال در كن نمايش داده شده اند اما امسال همزمان دو فيلم كارتوني «شرك۲ » و «روحي در كالبد۲ : بيگناهي» در بخش مسابقه روي پرده جان مي گيرند. در كنار اين دو، «قاتلين پيرزن» برادران كوئن با بازي تام هنكس و «زندگي و مرگ پيتر سلزر» ساخته استيفن هاپكينز هم جاي دارند تا كن امسال، به سينماي كمدي اداي دين كرده باشد.
با اين وجود، جنجالي ترين فيلم را قطعاً بايد از مايكل مور بدانيم. مور كه دو سال پيش به خاطر «بولينگ براي كلمباين» جايزه ويژه كن را به چنگ آورد، امسال «فارنهايت ۱۱/۹»،  تنها فيلم مستند مسابقه جشنواره را كارگرداني كرده، فيلمي كه در آستانه انتخابات آمريكا، به حوادث پس از يازدهم سپتامبر، عشق او به كشورش و نفرت اش از بوش مي پردازد. مور دراين باره مي گويد: «مسوولان كن فيلم من را براي بخش مسابقه انتخاب كرده اند تا ماه آينده به آن جايزه بدهند! خب، ظاهراً انقلاب فيلم هاي هنري تر در حال جريان است چون سرانجام بعد از چهل و هشت سال، براي دومين بار يك فيلم مستند را نشان مي دهند،  البته اولين فيلم مستند را هم سال ۲۰۰۲ خودم به كن آوردم. به هرجهت، از اينكه چنين بختي (خصوصاً از جانب فرانسه، دشمن خوني مان) به من داده شده، مباهات مي كنم.»
شش دوره گذشته نهصد و هشت فيلم براي حضور در اين جشنواره ابراز تمايل كرده بودند اما اينبار باوجود هزار و سيصد و بيست و پنج كانديدا از هشتاد و پنج كشور مختلف، تعداد فيلم هاي بخش مسابقه از بيست تا بيست و دو فيلم به هجده تنزل يافته. در اين ميان آمريكا و فرانسه نيمي از فيلم هاي شركت كننده را به خود اختصاص داده اند و شش فيلم هم از شرق دور روانه فرانسه شده و هيچ خبري از سينماي كانادا، هند، اسكانديناوي، اروپاي شرقي و روسيه نيست.
«شرك ۲»، «قاتلين پيرزن» ، «فارنهايت ۱۱/۹»، «زندگي و مرگ پيتر سلرز» و «يادداشت هاي روزانه بر موتورسيكلت» كه به گردش «چه گوارا» به دورآمريكاي جنوبي مي پردازد فيلم هاي آمريكايي اين برهه هستند.
خارج از مسابقه
انگار كارگردان هاي بخش مسابقه حسابي شانس آورده اند كه فيلم هاي مورد علاقه تارانتينو مثل « تت« Dawn of the Dead»، « Flying Daggers »و البته «بيل را بكش۲» در بخش جدال بر سر جايزه ها نيستند.
احتمالا تارانتينو -رئيس هيات داوران - و تيمش كه از افرادي نظير ادويگ دانتيكا (نويسنده آمريكايي)، جري شاتزبرگ (كارگردان آمريكايي)، تسوي هارك (كارگردان هنگ كنگي) و پيترون باگ(منتقد فنلاندي) تشكيل شده بيشتر فيلم هاي اين قسمت را مي پسندند.
در وهله نخست«آموزش بد» پدرو آلمودوار، (مطرح ترين كارگردان اسپانيايي) كه درمراسم افتتاحيه به نمايش در مي آيد.
De-Lovely اروين وينكلر آمريكايي كه در اختتاميه نشان داده مي شود و «تروا» ساخته ولفگانگ پيترسن كه در آن براد پيت نقش آشيل را ايفاكرده جلب نظر مي كنند اما بطن جشنواره گوياي داستان ديگري است . كن، به گونه اي نامعمول زيرنگين فيلم هايي با درونمايه مذهبي از جانب كارگرداناني پرآوازه و دگرانديش درآمده. بي ترديد امسال ژان لوك گدار با Notre Musique، ژانگ ييمو باFlying Daggers و عباس كيارستمي با «پنج» با تمام نگره هاي مذهبي شان، بيش از ديگران خبرساز خواهند شد.

ستون شما
هشدار
آقاي امير حسين داراب زند با ارسال اين نامه به اهالي تهران هشدار داده اند. بابت چي؟
«خواهش»! تعجب نكنيد اين «خواهش»يا «سرشت» گونه هايي گياهي درختان و درختچه هاي مختلف هستند كه اين روزها در فضاهاي سبز و درختكاري مورد استفاده قرار مي گيرند.
امير حسين داراب زند نوشته: گونه هايي مانند اكاليپتوس - خرزهره (ژاله) و عرعرداراي خواهش هاي متفاوت هستند كه هر كدام نيزرويشگاه اصلي ويژه اي دارند.
رعايت نكردن اين نكته باعث از بين رفتن گياهان مي شود. نمونه هايي از اين كاشت درنقاط مختلف تهران ميان بلوارها، حاشيه خيابان ها و... به چشم مي خورد و باعث تعجب است كه اكاليپتوس حتي در شمال تهران حاشيه شمالي پل شهيد بابايي و... كاشته شده كه هر ساله با سرما خكشيده و با گرما از ريشه، جان دوباره مي گيرد.
از طرفي ديگر ريشه درخت عرعر گاهي بخاطر دسترسي به رطوبت مي خزد و در لگن توالت ها، مجاري فاضلاب و پي ساختمان نفوذ كرده و باعث تخريب مي شود...
خلاصه اينكه مراقب گياهان باشيد. اگر به آنها احترام نگذاريد وحشتناك مي شوند!
نصيحت
آقاي محمد هادي پرياز روزنامه همشهري را نصيحت كرده  اند.
«گوته شاعر معروف آلماني مي گويد ژرمن ها به تنهايي مردمان خوبي هستند اما به صورت جمع خطرناك مي شوند. ما به فرد فرد افراد اين كشور وحتي تمام انسان ها ارج قائليم اما چون فشار جمعي آنها با فشار فردي شان فرق دارد. متاسفانه به اجتماعات توجهي نداريم. اين در حالي است كه اجتماعات محيط را بوجود مي آورند و اين محيط است كه معضلات در متن اش رشد مي كند. به نظر من بهتر است روزنامه همشهري به جهت گيري هاي سياسي نزديك نشود و به همان مسايل فرهنگي و هنري بپردازد. روزنامه را باورود به مسايل سياسي خراب نكنيد.»

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
امروز در سالن ناصرخسرو جهاددانشگاهي دانشگاه تهران مي توانيد سه تا فيلم كلاسيك تماشا كنيد. اولي كه ساعت ۱۴ نمايش داده مي شود«خانه غريبه ها» ساخته ال جوزف منكيه ويچ است. او فيلم را سال ۱۹۴۹ ساخته و ادوارد جي رابينسون، ريچارد كنت و سوزان هيوارد در آن بازي كرده اند. فيلم ۱۰۱ دقيقه و دوبله است.
ساعت ۱۶، فيلم «شهر رو به ترقي» به كارگرداني جان كانوي به نمايش در مي آيد. اين يكي محصول سال ۱۹۴۰ است و در آن كلارك گيبل، اسپنسر تريسي و كلودت كولبرت بازي كرده اند. داستان درباره دو دوست است كه در كار حفاري چاه نفت فعاليت مي كنند و به ثروت مي رسند. اين فيلم ۱۲۰دقيقه است و به زبان اصلي پخش مي شود.
ساعت ۱۸ هم مي توانيد «بهترين سال هاي زندگي ما »را تماشا كنيد. اين يكي از بهترين و مشهورترين آثار ويليام وايلر است. بازيگراني مثل فردريك مارچ، ميرنا لوي و دانا اندروز در فيلم حضور دارند و فيلم محصول سال ۱۹۴۶ است. اين يكي دوبله نمايش داده مي شود و مدت زمانش ۱۸۲ دقيقه است.
تلويزيون
امشب هم تا حدودي شب فوتبال است. ليگ هاي اروپايي هفته هاي آخرشان را مي گذرانند و بازي ها حساسيت زيادي دارند. ساعت ۳۰:۱۷ از شبكه ۳ مي توانيد حساس ترين بازي اين هفته سريA را كه بين ميلان و رم انجام مي شود تماشا كنيد. بعد از آن هم بازي ليورپول و ميدلزبورو ساعت ۳۵:۱۹ پخش مي شود.
سواران كوچك همان مجموعه نيمه وسترني كه آدم را ياد سريال دوست داشتني شهر مرزي مي  اندازد امشب ساعت۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود. يك قسمت ديگر از سريال تكراري پهلوانان نمي ميرند را ساعت ۲۱ از شبكه ۲ مي توانيد ببينيد و نقطه چين قرار است ساعت ۲۰:۲۲ از شبكه ۳ پخش شود. اميدواريم كه اين طور باشد در ضمن يك قسمت ديگر از مجموعه  هلي كوپتر امداد را شب ساعت ۲۳ از شبكه تهران ببينيد و اگر هنوز بيدار بوديد مجموعه مسافر را مي توانيد ساعت ۱۰:۱ از شبكه ۱ تماشا كنيد. همان مجموعه اي كه تويش ابوالفضل پورعرب و همسرش آناهيتا نعمتي بازي كرده اند.
فرهنگسرا
امروز، ساعت ۱۵ جلسه شعر خواني و نقد شعر در فرهنگسراي اقوام برگزار مي شود. مي توانيد شعرهايتان را درجلسه بخوانيد و درباره شان با بقيه بحث كنيد. البته اگر به خيابان ابوذر و ميدان بهاران نزديك هستيد.
در نگارخانه لاله (خيابان فاطمي،  بعد از هتل لاله) يك نمايشگاه نقاشي برپا شده كه بهانه اش روز بزرگداشت معلم بوده است. در اين نمايشگاه ۴۰ اثر از آثار گروهي از استادهاي دانشگاه با موضوع طبيعت فيگوراتيو با تكنيك رنگ روغن و اكروليك عرضه شده است. نمايشگاه تا ۱۷ارديبهشت ماه ادامه دارد.
در فرهنگسراي بهمن هم يك نمايشگاه كتاب تا ۲۰ ارديبهشت ماه برپاست. ۱۶۰۰ جلد كتاب در سه بخش كودكان، نوجوانان و بزرگسالان عرضه شده اند و بخشي هم به كتاب هاي دانشگاهي اختصاص داده شده، اين نمايشگاه در سالن كتابخانه شهيد فهميده برگزار شده است. در ضمن فرهنگسراي بهمن قرار است به مناسبت ميلاد پيامبر اسلام روز هفدهم ارديبهشت ماه يك مسابقه حضوري خوشنويسي برگزار كند. اگر آدم خوش خطي هستيد يا خودتان اين طوري فكر مي كنيد، پنج شنبه اين هفته بين ساعت ۱۵ تا ۳۰:۱۷ سري به اين فرهنگسرا بزنيد و در گالري شماره ۲، شانس تان را امتحان كنيد.
كتاب
«منم كوروش شهريار روشنايي ها» نام كتاب تازه اي است از سيد علي صالحي، شاعر معاصر. اين بار صالحي به سراغ كتيبه هاي كهن كوروش رفته و آنها را بازسرايي كرده. صالحي پيشتر هم سراغ متون قديمي رفته بود و اوستا و كتاب مقدس را بازسرايي كرده بود. او درمقدمه كتابش توضيح مي دهد: «گفتم به رويا و ريشه ها بازگردم و بلوغ بي همتاي فرهنگ ملي اين ديار بي خلل را به رخ بي خويشتنان منكر بكشانم، زيرا او كه هويت نخستين و ريشه هاي استوار خويش را بازنشناسد آينده اي استوار نخواهد داشت. كتاب را نشر ابتكار نو چاپ كرده و قيمت اش ۱۵۰۰ تومان است.
ويديو
فيلم «ساعات» مدتي است وارد شبكه ويدئويي كشور شده و مي  توانيد آن را از ويديو كلوپ هاي محل بخريد. اين فيلم را استيون دالدري از روي رمان موفق مايكل كانينگهام ساخته و بازيگران بزرگي مثل نيكول كيدمن، جولين مور، مريل استريپ و اد هريس در آن بازي مي كنند. يكي از ويژگي هاي اين نسخه كه در بازار ايران وجود دارد دوبله اش است. مرحوم ژاله كاظمي جاي نيكول كيدمن صحبت كرده،  شهلا ناظريان مريل استريپ راگفته و مهوش افشاري جاي جولين مور حرف زده چنگيز جليلوند هم به جاي اد هريس در فيلم صحبت كرده است.

بقاياي كشتي نوح در آرارات
استاندار آغري تركيه، با اشاره به ادعاهايي كه درمورد وجود بقاياي كشتي نوح در كوه هايس آرارات در شرق اين كشور مطرح مي شود، گفت: براي پايان دادن به اين بحث ها تحقيقات علمي با مشاركت يك گروه از محققين خارجي در اين كوه ها انجام مي شود. حسين ياووز دمير گفت: كار تحقيق در اين زمينه را يك گروه از محققين آمريكايي با پشتيباني استانداري آغري در منطقه انجام خواهند داد. وي در گفت وگو با خبرگزاري آناتولي افزود: گروه تحقيق كننده در اين زمينه با هدايت كوهنوردان محلي از اواسط تابستان به منطقه عزيمت كرده و در طي يك ماه فعاليت و بررسي درخصوص واقعيت داشتن ادعاهاي مربوط به وجود بقاياي كشتي نوح دلايل علمي گردآوري خواهد كرد.

يارانه كتاب
ميزا ن يارانه خريد كتاب خارجي از نمايشگاه كتاب مانند سال گذشته ۳۵۰۰ ريال براي هر دلار است.
محمدرضا وصفي مدير بخش امور بين الملل نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با اعلام اين خبر گفت: به منظور تسهيل خريد كتاب خارجي مابقي مبلغ ۳۵۰۰ ريال براي هر دلار از سوي دولت به صورت يارانه پرداخت مي شود.
نمايشگاه كتاب فرصت مناسبي است براي پژوهشگران و نويسندگان و مترجمان تا كتب جديد خارجي را با قيمت مناسب تهيه كنند.

سعيد در آبان
همايش بين المللي بزرگداشت ادوارد سعيد روشنفكر فلسطيني تبار توسط موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني آبان ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.
در اين همايش كه با مشاركت مركز گفت وگوي تمدن ها وچند دانشگاه كشور برگزار مي شود، آشيش ناندي متفكر هندي و چندنفر از روشنفكران فلسطيني و لبناني حضور دارند.
سعيد از مهم ترين متفكران چند دهه اخير است كه كتاب شرق شناسي اش تاثير فراواني بر مطالعات فرهنگي گذاشته است.
منتظر خبر هاي اين همايش باشيد.

موزه سينما در نمايشگاه
در غرفه انتشارات روزنه كار در سالن شماره هفت نمايشگاه كتاب، مي توانيد كتاب هاي جديدي را درباره سينما ببينيد.
اين كتاب هاي مرجع كه موزه سينما آن را منتشر كرده، مجموعه اي از اصلي ترين اطلاعات نوشتاري و تصويري درباره زمينه هاي مختلف سينماي ايران در ۲۵ سال اخير است. فيلم هاي سينمايي (ايرج صابري)، سينماي جنگ و دفاع مقدس (مسعود فراستي)، چهره پردازان، فيلمنامه، صدا، دوبله و جلوه هاي ويژه (محمدرضا باباگلي)، عكاسي فيلم (ميترا محاسني)، نشريات و كتاب هاي سينمايي (عليرضا محمودي)، فيلمبرداران، آهنگسازان و تدوين گران (عليرضا محوري)، جوايز و حضورهاي بين المللي (محمد اطبايي)، ويدئو و رسانه هاي تصويري (گروه تحقيق و پژوهش موزه سينما) از جمله اين كتاب ها هستند. اين كتاب ها مرجع خوبي براي محققان و دانشجوها به شمار مي رود.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |