شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۲ - May 8, 2004
وزير بازرگاني: مبارزه با گراني را از دولت شروع كرديم
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني از تشكيل ستاد تنظيم و كنترل بازار خبر داد و اعلام كرد كه اين ستاد در اولين گام، مبارزه با گراني را از دولت شروع كرده است.
محمد شريعتمداري كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در اين خصوص تاكيد كرد:  با رايزني صورت گرفته بنا داريم كه هيات دولت را متقاعد كنيم تا قيمت كالا و خدمات دولتي در سال جاري از نرخي كه در برنامه سوم تعيين شده افزايش نيابد.
براساس برنامه سوم، دولت مي تواند سالانه كالا و خدمات دولتي را صرفا تا سقف ۱۰درصد افزايش دهد اما وزير بازرگاني معتقد است كه اين ميزان در سال جاري بين ۵ تا ۷ درصد خواهد بود.
شريعتمداري در حالي كه معتقد به نظارت سازمانهاي مسئول بر قيمتها است پس از اظهارنظر كارشناسي اقتصادي سرانجام بر افزايش نقدينگي به عنوان عامل اصلي گراني تاكيد كرد.
وي خاطرنشان كرد: تورم و گراني در كشور هميشه عامل پولي بوده است و زماني كه دولت كسري اعتبار داشته باشد افزايش نقدينگي خود را بيشتر در بازار نشان مي دهد.
شريعتمداري بانك مركزي را مسئول كنترل نقدينگي در بازار معرفي كرد و گفت: بنا به دستور رئيس جمهور ستادي براي بررسي و كنترل قيمتها در وزارت بازرگاني تشكيل شده است.
در حالي كه شريعتمداري رشد نقدينگي را عامل اصلي گراني دانسته و بانك مركزي را مسئول كنترل آن معرفي مي كند اما آنچه كه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد، دلايل و ريشه هاي رشد نقدينگي در جامعه است.
به عقيده بسياري از كارشناسان بودجه هاي سالانه كه به طور غيرمتوازن تهيه مي شود، عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه خصوصا درآمدهاي مالياتي، توسل به منابع بانك مركزي براي تامين درآمدهاي دولت و بالاخره برداشت بي رويه از حساب ذخيره ارزي عوامل اصلي رشد نقدينگي است.
واردات خودرو
شريعتمداري در ادامه به بحث تكراري واردات خودرو پرداخت و گفت: براي واردات خودرو پيشنهادهايي ارائه داده ايم كه در صورت رعايت آن اجازه واردات خواهيم داد.
وي گازسوز و كم مصرف بودن خودروها را از شرايط ورود خودرو به كشور اعلام كرد و افزود: با نرخ ۱۴۸ درصدي تعرفه واردات خودرو به نظر نمي رسد واردات زيادي داشته باشيم.
در قانون بودجه سال جاري درآمدي در حدود ۶۰۰ ميليارد تومان از محل واردات خودرو در نظر گرفته شده است كه با توجه به سخنان وزير بازرگاني به نظر تحقق اين درآمد در سال جاري ممكن نباشد. عدم تحقق درآمدهاي در نظر گرفته شده از محل واردات خودرو در سال گذشته از جمله موارد كسري بودجه دولت بود.

قيمت نفت خام در آمريكا به ۴۰ دلار نزديك شد
006012.jpg
گروه اقتصادي: رشد قيمت هاي نفت خام در هفته هاي اخير موجب نگراني مقامات اقتصادي كشورهاي جهان ازجمله اروپا و آسياي جنوب شرقي به دليل تاثير تورمي آن در توليد كالاهاي گوناگون شده است.
قيمت نفت خام در نيويورك به مرز چهل دلار رسيده و اين امر به اين نگراني ها دامن زده است.هر بشكه نفت خام سبك آمريكا روز جمعه در نيويورك با ۲۷ سنت افزايش به ۶۴/۳۹ دلار رسيد.نفت خام برنت نيز با ۳۵ سنت افزايش، ۸۸/۳۶ دلار داد و ستد شد.
اكثر روساي بانك هاي مركزي در اروپا از ادامه روند روبه رشد قيمت نفت ابراز نگراني كرده اند.ژان كلود تريشه رييس بانك مركزي اروپا بر ضرورت كنترل قيمت ها تاكيد كرد و هشدار داد كه ادامه رشد قيمت نفت به رشد قيمت ها منجر خواهد شد و پيش بيني كرد كه نرخ تورم در اتحاديه اروپا مي تواند به دو درصد در چندماه آينده برسد.
هفته گذشته آلن گرينسبن رييس بانك مركزي آمريكا نيز از افزايش قيمت نفت و گاز در آمريكا ابراز نگراني كرده بود.
وي تاكيد كرد كه روند جاري مي تواند بر رشد اقتصاد آمريكا تاثير منفي داشته باشد. در روزهاي اخير برخي مقا مات اقتصادي و سياسي كشورها درمورد آثار منفي افزايش قيمت نفت بر اقتصاد جهان ابراز نگراني كرده اند اما در مقابل مقامات اوپك تاكيد مي كنند كه رشد قيمت ها علي رغم مازاد توليد در بازار به دليل بحران و ناامني در خاورميانه و كاهش ذخيره بنزين در آمريكا است.
افزايش قيمت سوخت در كشورهاي آسيايي نيز به نگراني ها دامن زده و مقام هاي دولتي را به اجراي تمهيدات مختلفي براي كاهش آثار تورمي رشد قيمت فرآورده هاي نفتي واداشته است.
انتظار مي رود كه در هفته آينده با افزايش نگراني ها فشار بر اوپك براي افزايش توليد و عرضه نفت خام شدت گيرد.

پرواز هواپيماها از فرودگاه امام امروز آغاز شد
گروه اقتصادي: پس از رفع همه مشكلات حاشيه اي در مسير آغاز فعاليت  پروازهاي خارجي در فرودگاه امام امروز با انجام پروازهاي دوبي فعاليت اين فرودگاه آغاز  شد.
اين فرودگاه با تاخيري حداقل ۱۵ ساله به مرحله عمليات پروازي مي رسد. اين مساله سبب از دست رفتن فرصت ها براي تبديل شدن به مركز ارايه خدمات پروازي در منطقه شده است و هم اكنون مسير پروازهاي شركت هاي هواپيمايي جهان بين فرودگاه هاي دو كشور تركيه و امارات تقسيم شده است، با اين حال با آغاز كار فرودگاه امام و احداث تاسيسات مورد نياز مي تواند بخشي از اين پروازها را بپذيرد و درآمد مناسبي كسب كند.
در روزهاي اخير شكل ارايه خدمات فرودگاهي توسط شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي به شركت هاي داخلي حل شد و هواپيمايي آسمان و ماهان انتقال پروازهاي خود به اين فرودگاه را پذيرفتند.
در حال حاضر تنها پروازهاي تهران به دوبي و بالعكس به اين فرودگاه انتقال خواهد يافت.پس از مدتي به تدريج همه پروازهاي خارجي به اين فرودگاه انتقال داده مي شود.
در حال حاضر بر اساس اظهارات مقام هاي وزارت راه عمليات خدمات مورد نياز شركت  هاي هواپيمايي در اين فرودگاه به طور موقت به هواپيمايي جمهوري اسلامي واگذار شده تا وضعيت حضور شركت تركيه اي «تاو» در اين فرودگاه پس از بررسي مقامهاي ذيصلاح مشخص شود.
با اعلام اين مسئله يكي از عواملي كه باعث ايجاد مخالفت دو شركت هواپيمايي داخلي شده بود برطرف شد و در حال حاضر هم دست اندركاران صنعت هوايي براي آغاز عمليات پرواز از اين فرودگاه دست به كار شده اند.
فرودگاه بين المللي امام خميني به طور بالقوه پتانسيل تبديل شدن به يك مركز بين المللي خدمات مسافرت هوايي را دارد و اصولا برنامه ريزي اوليه براي ايجاد آن با اين هدف بوده است. بنابراين با وجود از دست رفتن بسياري از فرصتها، بهره برداري رسمي از آن را بايد به فال نيك گرفت و اين نكته را خاطر نشان كرد كه مديريت نظام مند، استاندارد بودن خدمات و برنامه ريزي راهبردي جهت توسعه و گسترش آن از الزامات موفقيت فرودگاه امام مي باشد.

با افزايش توليد داخلي
واردات گندم ايران قطع شد
ايران در سال جاري نيازي به واردات گندم ندارد.
مجيد قاسمي فيض آبادي مشاور وزير جهاد كشاورزي در گفت وگو با خبرگزاري رويتر افزود: به دليل افزايش توليد داخلي گندم،  امسال نيازي به واردات اين محصول نداريم.
وي ضمن اعلام اينكه در سال گذشته ۵/۱۳ ميليون تن گندم توليد كرديم، افزود: پيش بيني مي شود توليد داخلي امسال به ۱۴ ميليون تن برسد.
قاسمي گفت: دولت امسال ۳۵/۱۱ ميليون تن گندم از توليدكنندگان داخلي مي خرد كه يك ميليون تن نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي دهد.
بنابراين گزارش ايران كه سابقا يكي از بزرگترين واردكنندگان گندم از كشورهايي مانند كانادا، استراليا و آرژانتين بود براي دستيابي به توليد ۱۶ ميليون تن گندم در سال برنامه ريزي كرده است.
مقامات رسمي ايران دليل افزايش توليد گندم را گسترش سطح زير كشت و تضمين هاي دولت به كشاورزان درمورد قيمت اعلام كرده اند.

گفت وگوي امروز
بدنه دولت مانع اصلي خصوصي سازي است
گروه اقتصادي: با وجود توجه دولت به فرايند خصوصي سازي برخي كارشناسان امر معتقدند انجام اين كار توسط دولت به درستي صورت نمي گيرد.با دكتر جمشيد پژويان، اقتصاددان پيرامون فرايند خصوصي سازي در كشورمان و مشكلات و موانع آن گفت و گو كرده ايم.
***
* فرآيند خصوصي سازي كشورمان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- روند خصوصي سازي در كشورمان را كاملاً ناموفق ارزيابي مي كنم و نه تنها از نقطه نظر حجم انتقال بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي براساس آنچه در برنامه سوم پيش بيني شده بود عمل نشده است، بلكه اصولاً نگرش دولت به خصوصي سازي نيز اشتباه است و حتي خصوصي سازي هايي نيز كه توسط دولت انجام شده نيز اگر انجام نمي شد بهتر بود. به عبارت ديگر دولت خصوصي سازي را انتقال دارايي ها يا سهام به بخش خصوصي تلقي مي كند در حالي كه خصوصي سازي در اقتصاد به معني تغيير مديريت بنگاه ها است و انتقال دارايي ها و سهام در مرحله بعد قرار دارد و بايد مديريت بنگاه ها از دولت به بخش خصوصي منتقل شود اما آنچه شاهد هستيم در عمده موارد خصوصي شده در بنگاه هايي مانند ايران خودرو يا ساير خودروسازان، هنوز مديريت در دست دولت بوده و مديران آن را دولت تعيين مي كند و اگر سهام آن نيز وارد بازار بورس شده يا بين كاركنان توزيع شود نقشي در انجام فرايند خصوصي سازي ندارد.
* مشكل ناكارآمدي سياست هاي خصوصي سازي چيست؟
- مشكل اصلي ناكارآمدي همه سياست ها و خصوصاً سياست هاي خصوصي سازي در ايران همانطور كه بارها گفته ام آن است كه جايگاهي براي سياست سازي در كشورمان وجود ندارد، جايگاهي كه از متخصصين اقتصاد تشكيل شده باشد و بهترين متخصصين در تمام رشته هاي اقتصادي كه كار آنها بررسي و سياست سازي اقتصادي و پيش بيني مسايل و مشكلات اقتصادي باشد. تا زماني كه اين جايگاه وجود نداشته باشد اين مشكلات نيز وجود خواهد داشت. در مورد خصوصي سازي دو مشكل اساسي وجود دارد. اولين مسئله نگرش غلط دولت به خصوصي سازي است چرا كه براساس نظريات اقتصادي زماني كه بنگاهي خصوصي مي شود كارايي آن افزايش پيدا مي كند و اين امر به دليل آن است كه مديريت دولتي تبديل به مديريت خصوصي مي شود و اگر مديريت خصوصي در نظر گرفته شود كه بتواند همانند بنگاه هاي خصوصي عمل كند حتي اگر سهام آن نيز متعلق به دولت باشد، در روند خصوصي سازي تسريع خواهد شد.
دومين مشكل اجراي خصوصي سازي در اقتصاد ايران آن است كه برنامه خصوصي سازي توسط دولت تنظيم و ارائه مي شود و اين در حالي است كه بدنه بنگاه هاي اقتصادي كه دردست دولت است تمايلي به انجام چنين كاري ندارند و دولت نيز به گسترش قدرت خود و جلوگيري از كوچك و محدود شدن خود تمايل دارد. بديهي است وقتي انجام چنين كاري به دولت واگذار شود آنها اين كار را به تعويق انداخته و كارشكني مي كنند.

طرح تنظيم بازار تخم مرغ اجرا مي شود
طرح ذخيره گردشي تخم مرغ در سال جاري و در صورت نياز با ذخيره سازي پنج هزار تن تخم مرغ، اجرايي مي شود.
معاون اداره تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اجرايي شدن طرح تنظيم بازار تخم مرغ گفت: قرار شد اين طرح از سال ۸۲ و با همكاري يك دستگاه مباشر كه از سوي وزارت جهادكشاورزي تعيين مي شود اجرايي شود.

گزارش هفتگي بورس كاهش ۱۲۲ واحدي شاخص كل سهام
گروه اقتصادي: شاخص كل قيمت سهام هفته گذشته تحت تأثير تحولات در كابينه و تغيير وزير اقتصاد و بروز شايعات در مورد تحول مديريت بورس و احتمال تغيير سياست هاي جاري در اين بازار شاهد افت ۱۲۲ واحدي نسبت به هفته پيش بود.
شاخص كل بورس تهران در هفته مورد بررسي به ۱۱۶۵۲ واحد رسيد و اكثر شاخص هاي ديگر بورس نيز دچار نوسان شد كه در پايان هفته به جز شاخص مالي و بازده نقدي ديگر شاخص ها تنزل داشتند.
در اين هفته ۲۳۶ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون و ۵۶ ميليارد ريال دادوستد شد كه در تالار اصلي ۲۳۶ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون ريال و تالار فرعي ۱۸۲ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۵۲ ميليارد ريال دادوستد شد.
ارزش ريالي معاملات و تعداد سهام نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۴۹ و ۱۴ درصد رشد داشت. اين رشد نيز ناشي از آرامش نسبي بازار در روزهاي پاياني هفته بود.هفته گذشته نيز براي هفتمين هفته پياپي از بعد از تعطيلات نوروزي هيچ سهامي از سوي نهادهاي دولتي و سازمان خصوصي سازي در بورس تهران عرضه نشد.
بورس فلزات
هفته گذشته در بورس فلزات تهران، ميزان داد و ستد كالا به ۵۷ هزار و ۹۴۰ تن به ارزش ۲۹۶ ميليارد و ۴۰۳ ميليون ريال رسيد. آمار عملكرد بورس در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ ارزش ۴۴ درصد و از نظر حجم ۴۶ درصد كاهش يافت.
براساس اين گزارش، از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش ۵۴ هزار و ۹۸۰ تن به ارزش ۲۳۲ ميليارد و ۹۶۷ ميليون ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۵درصد و ۷۹ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
آلومينيوم نيز با معامله يك هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۱۷ ميليارد و ۹۳۷ ميليون ريال از لحاظ حجم ۲ درصد و از لحاظ ارزش ۶ درصد كل معاملات را در برداشته است.
از كل معاملات انجام شده در بورس در هفته گذشته ۵۰ هزار و ۹۴۰ تن به ارزش ۲۲۰ ميليارد و ۲۹ ميليون ريال بصورت سلف و ۷ هزار تن به ارزش ۷۶ ميليارد و ۳۷۴ ميليون ريال بصورت نقدي داد و ستد شد.

ارايه اطلاعات در بورس تا ۵ سال آينده مجاني است
گروه اقتصادي: راه اندازي بورس در كيش، عرضه گواهي سپرده در بورس هاي جهان و امكان حضور اتباع ديگر كشورها در بورس تهران سه مرحله تدريجي اقدام براي جهاني شدن بازار سهام كشور است.
دكتر حسين عبده تبريزي دبير كل بورس روز پنج شنبه در روز پاياني همايش بورس فرصت هاي فراموش شده با تاكيد بر اينكه سياست هاي گذشته در بورس دنبال مي شودگفت: «ارائه اطلاعات مستلزم عدالت است، بنابراين خصوصي شدن آن موجب رعايت و برقراري عدالت اطلاعاتي خواهد شد.» وي همچنين تاكيد كرد: «با خصوصي كردن اطلاعات ملزم خواهيم بود كه اطلاعات را در اختيار همه سهام داران قرار دهيم.»
عبده تبريزي به سود ناشي از فروش اطلاعات بورس هاي دنيا اشاره كرد و گفت: « ما در حال حاضر سايت خود را مجاني در اختيار بازديدكنندگان قرار مي دهيم و اين در حالي است كه بورس هاي دنيا ۲۰ درصد سودشان از فروش اطلاعات است، اما در ايران براي حداقل پنج سال آينده تمام اطلاعات مجاني خواهد بود.»وي بالا و پايين رفتن شاخص ها در بازار بورس اوراق بهادار را ناشي از تصميم سرمايه گذاران دانست و گفت: «بالا و پايين رفتن شاخص ها مربوط به ما نيست و مستلزم تصميم سرمايه گذاران خواهد بود، بنابراين بايد به بالا رفتن و پايين آمدن شاخص ها در بورس عادت كنيم.» وي همچنين در رابطه با افتتاح تالار شيراز گفت: «پيش بيني مي شود كه تا ۲۵ يا ۲۶ ارديبهشت ماه سال جاري تالار شيراز را افتتاح كنيم.»

حاشيه
ارتش هند اعلام كرد جاده ۲۱۹ كيلومتري هرات به مرز ايران را در قالب كمك هاي اين كشور به بازسازي افغانستان با هزينه ۸۴ ميليون دلار سه ماه ديگر آغاز مي كند و ظرف سه سال تحويل مي دهد.
حاشيه: عليرغم همه اظهارات و هزينه هايي كه كشورمان از حوادث افغانستان در طول ۲۵ سال گذشته متحمل شده است، حضور فعالي در اجراي طرح هاي بازسازي اين كشور از سوي شركت هاي ايراني مشاهده نمي شود.
بكارگيري ابزارهاي سياسي و اقتصادي در روابط با ديگر كشورها تنها امكان براي زمينه سازي يك همكاري اقتصادي پايدار است كه در مورد همسايگان كشورمان بسيار ضروري است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |