شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۲ - May 8, 2004
مقام معظم رهبري تشريح كردند:
طرح خاورميانه بزرگ تهديد تازه عليه كشورهاي اسلامي
امت اسلامي براي سربلندي خود و برافراشتن پرچم اسلام و رهايي از مشكلات، نيازمند وحدت است و اين مسأله بر همه ضرورت ها و اولويت ها ترجيح دارد
006063.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي : حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ضروري ترين و مهمترين نياز كنوني دنياي اسلام را وحدت برشمردند و تصريح كردند: امت اسلامي براي سربلندي خود و برافراشتن پرچم اسلام و رهايي از مشكلات، نيازمند وحدت است و اين مساله بر همه ضرورت ها و اولويت ها ترجيح دارد.
مقام معظم رهبري، در ديدار روز جمعه مسئولان و كارگزاران نظام اسلامي، ميهمانان خارجي شركت كننده در كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي و نمايندگان كشورهاي اسلامي در تهران،  ضمن تبريك خجسته سالروز ميلاد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) و حضرت امام صادق (ع) به امت بزرگ اسلامي و ملت ايران، از پيامبر گرامي اسلام به عنوان معلم نيكي ها، عدالت، انسانيت، معرفت، برادري و رشد و تكامل ياد و تاكيد كردند،  امروز نيز بشريت نيازمند عمل به درس هاي پيامبر(ص) است.
ايشان افزودند: برخي از مصائب و مشكلاتي كه دنياي اسلام در شرايط كنوني با آن مواجه است، به علت كوتاهي ها،  دنياطلبي ها و جدايي هاي مسلمانان به وجودآمده، لذا دنياي اسلام بايد در عملكرد گذشته خود بازنگري نمايد.
حضرت آيت الله خامنه اي بخش ديگري از مشكلات جهان اسلام را ناشي از نظام باطل كنوني جهان كه مبتني بر زور و سلطه است، ارزيابي و خاطرنشان كردند:  قدرتمندان عالم با تكيه بر زور، سلاح و قدرت سياسي و پولي، اقدامات جنايتكارانه، غيرمنطقي و غلط خود را با ظاهري منطقي ارايه مي نمايند كه نمونه بارز آن اوضاع كنوني فلسطين اشغالي و عراق است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اعلام صريح رژيم غاصب صهيونيستي مبني بر ترور رهبران فلسطيني افزودند: دولت آمريكا كه مبارزه با تروريسم را بهانه اي براي اعمال زور و قدرت قرارداده، با حمايت رسمي و علني از جنايات حكام صهيونيست، آن را اقدامي مجاز و مشروع اعلام مي كند.
ايشان همچنين با اشاره به اوضاع عراق، اشغال اين كشور و تحقير ملت عراق كه يك جرم بين المللي محسوب مي شود، خاطرنشان كردند: اشغالگران اين جرم آشكار را با عناويني همچون دفاع از حقوق بشر، دموكراسي و آزادي مطرح كردند، اما آنچه كه اكنون در عراق جريان دارد، بي اعتنايي به حقوق انساني و ناديده گرفتن حق مردم عراق براي تعيين حكومت خود است.
حضرت آيت الله خامنه اي با طرح اين سوال كه در چنين شرايط ناگواري آيا امت اسلامي قادر به دفاع از خود نيست؟ به توانايي هاي مادي و معنوي و سابقه تمدن فرهنگي مسلمانان اشاره كردند و افزودند: علت اصلي وضعيت كنوني مسلمانان متحد نبودن آنان است و تنها راه رهايي از اين مصائب بازنگري در مورد مساله وحدت مي باشد.
مقام معظم رهبري با تاكيد بر اينكه تهديد آمريكا و سرمايه داران صهيونيست حامي آن، متوجه تمام كشورهاي اسلامي و ثروت هاي عظيم منطقه است، «طرح خاورميانه بزرگ»  را در همين جهت دانستند و افزودند: دولت ها و ملت هاي اسلامي بايد با بررسي جدي راه هاي وحدت، مقدمات اين اولويت حياتي را فراهم نمايند و در مقابل توطئه دشمنان براي جدايي مسلمانان هوشيار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه در اسلام قوميت ها و طائفه ها ملاك تشخص نيست و همه مسلمانان به رفتار برادرانه توصيه شده اند، تاكيد كردند: دولت ها، نخبگان و رجال فرهنگي و ديني دنياي اسلام در قبال وحدت مسلمانان مسئوليت سنگيني دارند، زيرا اگر دشمنان بتوانند بر منطقه تسلط يابند، دنياي اسلام صد سال ديگر عقب خواهد افتاد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان با گراميداشت ياد و خاطره امام خميني (ره)، توصيه هميشگي امام راحل را وحدت امت اسلامي برشمردند و افزودند: امروز مشخص شده كه اين توصيه بسيار حكيمانه و درست بوده است.
در ابتداي اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين خاتمي رئيس جمهور با تبريك سالروز ميلاد پيامبر گرامي اسلام (ص) و حضرت امام صادق (ع) به رهبر معظم انقلاب اسلامي، ملت ايران و امت اسلامي، با اشاره به شرايط كنوني دنياي ظلم زده امروز و قرباني شدن ايمان و حرمت انسان تاكيد كرد: امروز بشر بيش از هر زمان ديگر نيازمند فهم درس ها و دستورات پيامبر اسلام (ص) و اجراي درست آنهاست.

لبنان از رژيم صهيونيستي به سازمان ملل شكايت كرد
دولت لبنان از حمله هوايي جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به خاك اين كشور به سازمان ملل متحد شكايت كرد.به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، وزارت امورخارجه لبنان از نماينده دائمي اين كشور در سازمان ملل متحد خواست اين شكايت را به دبيركل اين سازمان تقديم كند.وزارت امورخارجه لبنان تاكيد كرد كه درصورت لزوم خواهان تشكيل جلسه شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي و موضعگيري در برابر تجاوزگري هاي مستمر رژيم صهيونيستي به قلمرو هوايي زميني و دريايي لبنان خواهد شد.

كوتاه از سياست ايران
وحدت حول ارزش هاي ديني
آيت الله امامي كاشاني در نماز جمعه ديروز تهران بر وحدت مسلمانان جهان براي حفظ ارزش هاي ديني و هوشياري آنان در برابر توطئه هاي دشمنان اسلام تأكيد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنايات اشغالگران در عراق گفت: اشغالگران به بهانه دموكراسي در سرزمين هاي اسلامي مسلمانان را به قتل مي رسانند.
وي تصريح كرد: در سرزمين هاي اشغالي فلسطين، رهبر حماس و مردم بي دفاع را به شهادت مي رسانند و از آن به عنوان حركت تروريستي خوب ياد مي كنند.آيت الله امامي كاشاني با تأكيد بر وحدت آحاد مردم گفت: امروز وظيفه ملت ايران حفظ وحدت كلمه و توجه به رفع مشكلات و بيداري در مقابل نقشه هاي شوم دشمنان است.امام جمعه موقت تهران گفت: خداوند قرآن را حفظ كرد ولي مسلمان ها در برنامه هاي اسلام با عمل نكردن به دستورات الهي و اختلاف در ميان خود موجب ضربه پذيري مسلمانان از سوي دشمنان شدند لذا براي حفظ وحدت امت اسلامي تمسك به ارزش هاي اسلامي ضروري است.
انتقاد به مطبوعات و آمريكا
رئيس دفتر مقام معظم رهبري گفت: اشخاصي در كشور هستند كه با تكرار كردن عقايد دشمنان، از طريق مطبوعات، به اساسي ترين اعتقادات مردم، توهين مي كنند.به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني پنجشنبه شب در آيين آغاز بهره برداري از پروژه هاي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)، افزود: آنچه كه امروزه غرب و مستكبرين را به وحشت انداخته، اين است كه اسلام مي تواند بشريت را اداره كند و برهمين اساس آنان سعي در نفي ارزشهاي اخلاقي اسلام دارند. به همين خاطر، گروهي از افراد در داخل كشور سعي دارند تا حرفهاي دشمنان را تكرار كرده و عقايد مردم را نسبت به اسلام عوض كنند.
خرازي فردا به مغرب مي رود
وزير امورخارجه ايران در نخستين مرحله از سفر خود به دو كشور عربي فردا به مغرب سفر مي كند.به گزارش واحد مركزي خبر از رباط سفر كمال خرازي به مغرب به دعوت محمدبن عيسي وزير خارجه و همكاري مغرب صورت مي گيرد و نخستين ديدار وي از اين كشور به شمار مي رود.
وزير امورخارجه ايران در پايان ديدار خود از مغرب پيش ازظهر سه شنبه براي ديدار از الجزاير رهسپار اين كشور مي شود.
حمله به اتوبوس زائران ايراني در عراق
خبرگزاري فرانسه روز پنجشنبه از كربلا گزارش داد دو اتوبوس حامل زائران ايراني در كربلا به ضرب شليك نيروهاي اشغالگر مستقر در عراق آتش گرفت و منهدم شد.براساس اين گزارش پليس عراق با اعلام اين خبر افزود: اين حمله هيچ تلفات جاني نداشته است. به گفته وي نيروهاي اشغالگر در پاسخ به شليك خمپاره به مواضع خود در اطراف شهر اقدام به شليك كردند.

وضعيت جنگي در جمهوري آذربايجان
خبرنگار «بازتاب» از باكو گزارش داد: شرايط اين كشور، به وضعيت جنگي نزديك شده است.
بنا بر اين گزارش، همه نيروهاي احتياط ارتش آذربايجان، احضار شده اند و ۴۰۰ نفر از نيروهاي اين ارتش به صورت شبانه به مرزباني هاي «لنكران» و «پري شيب» منتقل و از آنجا در طول مرز تقسيم شده اند.
از سوي ديگر تبليغات ضدارمني در جمهوري آذربايجان نيز تشديد شده است.
خبرنگار «بازتاب» مي افزايد: با توجه به اين شرايط، احتمال آغاز مجدد درگيري نظامي بين آذربايجان و ارمنستان وجود دارد.
همچنين از باكو گزارش مي رسد كه كارشناسان آمريكا، تلاش هاي خود را براي راه اندازي مجدد دو فرودگاه جنگي در كشور آذربايجان آغاز كرده اند.
بازديد يك گروه ۵ نفره از كارشناسان نظامي آمريكا از فرودگاه «لنكران» و «قزل آقاج» جمهوري آذربايجان پس از گذشت ۵ سال از تعطيلي اين فرودگاه ها، در اين راستا ارزيابي مي شود.

نخستين سفير آمريكا در افغانستان پس از طالبان:
ايران پيكار با تروريسم طالبان را زودتر از آمريكا آغاز كرد
دابينز به مقام هاي آمريكايي توصيه كرد كه در مورد ايران از الگوي انگليسي ها تبعيت كنند
«جيمز دابينز» نخستين فرستاده ويژه جورج بوش به افغانستان پس از سرنگوني طالبان، گفت: «ايران از سالهاي پيش از آنكه آمريكا به فكر پيكار با طالبان و القاعده بيفتد، در چنين پيكاري پيشگام بوده است. »
به گزارش ايرنا دابينز درباره اهميت و نقش مداخله ايران در پايان دادن به اختلافات داخلي و شورش  ها در عراق پس از صدام حسين، گفته است، اين نخستين بار نيست كه تهران در پيكار با تروريسم جهاني به ياري واشنگتن مي آيد.
او، با اشاره به واكنش هاي غير منطقي آمريكا به فعاليت هاي ايران در برابر تروريسم جهاني، به نقش ايران در مبارزه با طالبان و القاعده و نيز افغانستان پس از جنگ پرداخت و گفت: «دو هفته پس از سقوط كابل در گردهمايي بن براي چاره انديشي و برنامه ريزي آينده افغانستان، هيات ايراني بيش از همه ياري نشان داد.»
به نوشته دابينز كه اكنون مدير مركز مطالعاتي سياست دفاعي و امنيتي بين المللي در موسسه تحقيقاتي آمريكاست، اين نماينده ايران بود كه در دو مورد، «از قلم افتادن دو مساله سرنوشت ساز در طرح آينده افغانستان» را گوشزد كرد و يادآور شد مردمسالاري و جنگ با تروريسم بايد در آن طرح جاي گيرد.
وي افزود: باز اين ايران بود كه با فشار بر جبهه متحد شمال، اعضاي آن جبهه را واداشت كه بر سر شمار وزيرانش در كابينه آينده افغانستان موافقت كنند.
نخستين فرستاده ويژه بوش به افغانستان پس از گردهمايي دولت هاي ياري دهنده به افغانستان، اضافه كرد: در اين گردهمايي ايران با وعده نيم ميليارد دلاري، بيش از هر دولتي به ياري افغانستان پس از طالبان شتافت.
دابينز افزود: تمامي اين همكاري هاي چشمگير ايران و پشتيباني تهران از دولت موقت حامد كرزاي به واشنگتن گزارش شد و در كابينه بوش درباره آن بحث كردند، با اين همه كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا براي همه نمايندگان دولت هاي حاضر در گردهمايي بن، به جز ايران، نامه تشكرآميز فرستاد.
اين تحليلگر آمريكايي، با اشاره به مسايل اخير عراق گفت: بوش در هفته هاي اخير، اعطاي نقشي مركزي به سازمان ملل متحد را پذيرفته و نقشي بزرگتر را  براي ناتو در عراق پيشنهاد كرده است. نقشهايي كه بريتانيا از ديرباز خواستار دادن آنها به سازمان ملل و ناتو بوده است.
دابينز در پايان با يادآوري اينكه «بريتانيا تعامل سازنده  تري با ايران در پيش گرفته»، به مقام هاي آمريكايي توصيه كرد كه در مورد ايران از الگوي انگليسي ها تبعيت كنند.

ژنرال دوستم تمام زندانيان پاكستاني و طالبان را به كابل انتقال داد
ژنرال عبدالرشيد دوستم، رهبر جنبش ملي اسلامي افغانستان و مرد قدرتمند شمال اين كشور تمامي ۸۵۰ زنداني طالبان و اتباع پاكستاني را كه در صفوف اين گروه به اسارت درآمده بودند، به دولت مركزي افغانستان تحويل داد.
به گزارش ايرنا اين عده كه حدود ۴۰۰ نفر آنان اتباع پاكستاني و از دو سال و نيم پيش در زندان شهر شبرغان مركز ولايت جوزجان زنداني بودند، طي دو روز گذشته به كابل انتقال يافته و در زندان معروف و مخوف پلچرخي در حومه پايتخت حبس شده اند.
از سوي ديگر نيروهاي طالبان ديروز به يك پاسگاه پليس در منطقه اي در استان قندهار واقع در جنوب افغانستان حمله كردند كه در جريان اين حمله دست كم ۵ نفر از جمله يكي از فرماندهان اين پاسگاه زخمي شدند.
همچنين منابع پليس وزارت امور داخله (كشور) دولت انتقالي افغانستان يك انبار سلاح و مهمات را در ولايت وردك در جنوب كابل كشف و ضبط كردند.خبرگزاري باختر ديروز گزارش داد: در اين انبار بيش از ۴۰ گلوله توپ، ۵۵ صندوق گلوله خمپاره و تيربار، ده ها قبضه سلاح سبك، مقادير قابل توجهي مواد منفجره و حدود ۲۰۰ مين ضد نفر و ضدتانك نگهداري مي شد كه به دست نيروهاي دولتي افتاد.

حميدرضا آصفي اعلام كرد:
خوشبيني وزارت خارجه به نشست آينده شوراي حكام
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت كه نسبت به نشست آتي شوراي حكام آژانس انرژي اتمي كه در ماه ژوئن (خرداد) برگزار خواهد شد، خوشبين است.
به گزارش ايرنا حميدرضا آصفي كه در حاشيه بازديد از يازدهمين نمايشگاه مطبوعات با خبرنگاران سخن مي گفت افزود: قطعا نشست آتي آژانس به محكوميت منجر نخواهد شد؛ چرا كه نوع همكاريها و پايبندي ايران به تعهدات خود در قبال مسائل اتمي، بسيار روشن و شفاف است.
وي افزود: ساير كشورها نيز نسبت به تعهداتي كه در قبال ايران دارند عمل خواهند كرد و نشست آژانس به محكوميت ايران منجر نخواهد شد.
آصفي اظهار داشت: كشورهاي اروپايي نيز با تمام توان خود سعي كرده اند تا به تعهدات خود پايبند باشند؛ چرا كه فشارهاي بيروني و بخصوص آمريكايي ها بر آنند تا اين همكاريها صورت نگيرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: ما نگراني از آينده پرونده اتمي ايران نداريم... به دليل شفافيت مواضع جمهوري اسلامي و روند فعلي فعاليت ها، نگراني در خصوص عاقبت پرونده ايران در آژانس وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اميدواريم كه نشست آتي آژانس انرژي اتمي بدون سياسي كاري و با نگرشي تخصصي برگزار شود تا پرونده به حالت عادي خود بازگردد.آصفي خاطرنشان كرد: در صورت عادي سازي پرونده ايران در آژانس همكاري بهتري ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت خواهد گرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |