شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۲ - May 8, 2004
احمدي نژاد اعلام كرد:
طرحهاي تازه براي ساماندهي ترافيك تهران
گروه شهري : شهردار تهران از دولت خواست به منظور توسعه حمل و نقل عمومي و كاهش مصرف سوخت در كشور، سهم موردنظر بابت مصرف سوخت طي ۱۰ سال آينده را در اختيار مديريت شهري قرار دهد.
دكتر محمود احمدي نژاد روز پنجشنبه در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۱۳ در جمع خبرنگاران گفت: اخيرا به دولت پيشنهاد داده ايم كه سهم مصرف سوخت با متوسط رشد سال هاي اخير را براي ۱۰ سال آ ينده دراختيار مديريت شهري قرار دهد و هر شهري كه توانست با اعمال مديريت، مصرف سوخت را كاهش دهد صرفه جويي ناشي از اين كاهش را براي توسعه شبكه حمل و نقل عمومي هزينه كند.
شهردار تهران اين پيشنهاد را منطقي و در راستاي منافع ملي خواند و گفت: ما منتظر اعلام نظر دولت هستيم و به محض موافقت حتي با استقراض، شبكه حمل و نقل عمومي را گسترش خواهيم داد.
وي افزود: طرح هاي مديريتي براي بهبود و كاهش ترافيك تهران ازجمله توسعه محدوده ترافيكي، زوج و فردكردن تردد خودروها، تغيير ساعات كار و ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين در محدوده طرح ترافيك وجود دارد ولي اجراي اين طرح ها نيازمند حمل و نقل عمومي قوي و انبوه است و درحال حاضر براي اجراي آن دست كم نيازمند ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس جديد مي باشيم.
وي با بيان اينكه شهرداري امسال بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان روي حمل و نقل شهري سرمايه گذاري خواهد كرد گفت: حتي با فرض ادامه سرمايه گذاري ۴۰۰ ميليارد توماني شهرداري در سال هاي آينده، باتوجه به شماره گذاري ۴۰۰ هزار خودرو در تهران طي سال گذشته حتي اگر اين رقم ثابت بماند، بازهم فاصله ما با نيازهاي واقعي افزايش مي يابد.
وي با جدي دانستن مشكل ترافيك در تهران گفت: انتظار اينكه پاسخگويي به همه نيازهاي حمل و نقل يك شهر بايد با اتكاء به منابع شهرداري و صرفا توسط مديريت شهري انجام شود اشتباه است و اين موضوع هيچگاه تحقق نمي يابد.
احمدي نژاد گفت: اگر الان ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس همراه با تجهيزات دراختيار شهرداري بود، از مردم درخواست مي شد كه به جاي ماشين هاي شخصي از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده كنند و در اين صورت دست دولت و مجلس نيز باز بود تا در قيمت سوخت تجديدنظر كنند.
شهردار تهران افزايش قيمت بنزين را نيز در كاهش مصرف آن موثر ندانست و گفت: متاسفانه يك نگاه محدود به مديريت انرژي وجود دارد كه تصور مي كند با افزايش قيمت، مصرف آن كنترل مي شود ولي اين تصور اشتباه بوده و سالهاست اشتباه بودن آن به همه ثابت شده است.
به گفته وي، مصرف سوخت تابع يك معادله چندمتغيره است كه مهمترين آن تغيير سيستم جابه جايي در شهر است و تا اين اتفاق نيفتد افزايش قيمت جز التهاب در بازار و به هم ريختگي سامانه هاي عمومي حاصل ديگري نخواهد داشت.
شهردار افزود: مديريت شهري اميدوار است شركت هاي خودروساز، توليد اتوبوس را در اولويت كاري خود قرار دهند تا مديريت شهري براي حفظ منافع ملي و پاسخگويي به نياز شهروندان تهراني مجبور به واردات اتوبوس نشود. زيرا واردات اتوبوس به نيروي كار و توليد داخل لطمه مي زند.
شهردار از ۵۰ پل غيرهمسطح در معابر تهران به عنوان نقاط كور ياد كرد و گفت: احداث اين پل ها در دستور كار مديريت شهري قرار دارد و قرارداد ۲۷ مورد آن بسته شده و برخي نيز درحال اجراست.
وي در ديدار با شهروندان منطقه ۱۳ مهمترين مشكل اين منطقه را بار سنگين ترافيك دانست و گفت: به منظور برطرف شدن اين مشكل درحال حاضر احداث بزرگراه سرخه حصار، اصلاح بزرگراه شهيد دوران، بزرگراه بسيج به سمت بزرگراه آزادگان به پل بزرگ سه راهي آزمايش، عمليات احداث پل بزرگ غيرهمسطح شهيد كلاهدوز و پل هجرت در دست انجام است و با تكميل آنها، مسير عبوري شرق و نيز جنوبي تهران حداقل براي ۱۵ سال تامين و روان خواهد شد.
شهردار همچنين گفت: ادامه بزرگراه امام علي (ع) در منطقه ۱۳ درحال تملك است و با انجام اين طرح، خيابان دماوند تا پيروزي بازگشايي مي شود. وي افزود: تعريض خيابان هاي پيروزي و دماوند نيز جزو پروژه هاي بزرگي است كه توسط شهرداري منطقه ۱۳ در دست اجراست.
احمدي نژاد همچنين خاطرنشان كرد كه بخشي از اين منطقه داراي بافت فرسوده به خصوص در ضلع جنوب شرقي ميدان امام حسين است و اميدواريم عمليات اجرايي اصلاح بافت هاي فرسوده امسال آغاز شود.
خطر فوري فرحزاد را تهديد نمي كند
شهردار تهران همچنين با اشاره به خبرهاي مربوط به خطر رانش زمين در نقطه اي از دره فرحزاد گفت: بنا به اعلام نظر كارشناسان درحال حاضر، در محدوده رانش زمين در اطراف دره فرحزاد، خطر فوري شهروندان را تهديد نمي كند ولي رانش زمين پديده اي است كه خيلي نمي شود به آن اعتماد كرد.
احمدي نژاد همچنين با اشاره به مطالعه تيم كارشناسي خاطرنشان كرد كه با مشخص شدن عمق، جهت گيري و سرعت رانش زمين در اين منطقه، محدوده دقيق رانش مشخص خواهد شد.

نوسازي ساختمان ها و بافت فرسوده شهر
صاحبان ساختمان هاي قبل از سال ۸۱ مجوز پايان كار دريافت مي كنند
006009.jpg
معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۸ گفت: اين شهرداري در نظر دارد با ارائه راهكارهايي، مشكلات شهروندان در خصوص تخلفات ساختماني قبل از سال ۸۱، قبل از سال ۷۵ و ۶۶ را حل كند.
«افسانه رضايي» افزود: ساختمان هاي احداث شده قبل از سال ۶۶ چه با پروانه و چه بدون پروانه كه تخلفاتي در حد تراكم، مازاد تراكم و كسري پاركينگ دارند، مي توانند با پرداخت حداقل عوارض، صدور پروانه و معادل نيم برابر عوارض تراكم پايان كار دريافت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ ، رضايي در خصوص تخلفات قبل از سال ۷۵ نيز گفت: ساختمان هاي داراي تخلف ساختماني از سال ۶۶ تا ۷۵ هم در صورت داشتن پروانه ساختماني و با پرداخت عوارض مانند ساختمان هاي قبل از سال ۶۶ پايان كار دريافت مي كنند.معاون شهرسازي منطقه ۸ تصريح كرد: ساختمان هايي هم كه از سال ۵۲ تا ۸۱ احداث شده و عوارض تبديل مسكوني به تجاري را نپرداخته اند با تخفيف ۵۰ درصد تا پايان خرداد ماه سال جاري فرصت دارند تا ۵۰ درصد باقيمانده را به صورت تقسيط شده در مدت ۲۴ ماه پرداخت نمايند. وي با اشاره به اينكه حدود ۴۰ درصد بافت منطقه فرسوده است از اعطاي يك طبقه مازاد تراكم به بافتهاي فرسوده در سطح منطقه هشت خبر داد . وي خاطر نشان كرد : اين طبقه مازاد به محله ها و ساختمان  هاي فرسوده براي تشويق شهروندان به نوسازي بافت هاي فرسوده و تعريض گذرگاهها و معابر اعطا مي شود. رضايي، با اشاره به صدور يك روزه پايان كار واحدهاي آپارتماني تاكيد كرد: كساني كه داراي پايان كار جديد هستند نيز در صورت نياز به تمديد پايان كار، يكروزه آن را دريافت مي كنند.

نگاه
به مناسبت هفتمين روز درگذشت گل آقا
006006.jpg
داوود كاظمي

حصاركشي درختان خيابان وليعصر
ايرنا: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران از «حصاركشي» درختان خيابان وليعصر تهران خبر داد. اين اقدام در راستاي حفظ و نگهداري درختان كهنسال اين خيابان صورت مي گيرد.
هم اكنون بستر سيماني درختان و عدم نگهداري صحيح، آنها را در معرض ازبين رفتن قرارداده است.
«هرس و پيرايش»، «تغيير بستر سيماني» و «حصاركشي» از مراحل احياي درختان حاشيه خيابان وليعصرعنوان شده است.بيش از پنج هزار اصله درخت چنار در حاشيه اين خيابان وجود دارد .

نمايشگاه دائمي گل و گياه در شرق تهران راه اندازي مي شود
شهرداري منطقه ۱۵ تهران در نظر دارد با راه اندازي نمايشگاه دائمي گل و گياه، اين منطقه را به يكي از منابع توليد و تكثير گل و گياه تبديل كند.
شهردار منطقه ۱۵ تهران همچنين از راه اندازي نخستين كلينيك تخصصي گل و گياه در جنوب شرق تهران در خرداد ماه سال جاري خبر داد.
«سيدمحمود نصري» افزود: توانمندي اين منطقه در راه اندازي اين كلينيك، نقش بسزايي در بهينه سازي فضاي سبز تهران خواهد داشت.
به گفته وي، اين كلينيك كه در زميني به مساحت بيش از ۴۰۰ متر مربع احداث مي شود، قابليت ارائه تمامي خدمات مرتبط با توليد و نگهداري گل و گياه را خواهد داشت.
وي گفت: هم اكنون سرانه فضاي سبز در اين منطقه ۱۸ سانتي متر است كه راه اندازي كلينيك مذكور زمينه استفاده شهروندان از گل و گياه، سالم سازي فضاي عمومي شهر و نيز گسترش اين فضا را فراهم مي سازد.
«نصري» گفت: توليد و تكثير گل و گياه در حد لازم در اين كلينيك انجام مي شود تا شهروندان دسترسي مناسبي به انواع گل هاي خانه اي و آپارتماني داشته باشند.
وي با اشاره به برگزاري كلاس هاي آموزشي در اين كلينيك، افزود: شهروندان اين منطقه نيز مي توانند با تماس تلفني، اطلاعات موردنياز خود را درخصوص گل و گياه دريافت كنند و كارشناسان با حضور در منازل آنها آموزش هاي چهره به چهره را ارائه خواهند كرد.
به گفته شهردار منطقه ۱۵ تهران، اين شهرداري در نظر دارد با برپايي نمايشگاه تخصصي گل و گياه، بخشي از نيازهاي گل و گياه شهر تهران را تأمين كند.

انتقاد عضو شوراي شهر از نقض حريم منطقه ۱۸
خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران، با اشاره به وجود كارخانه هاي خودروسازي، در حريم منطقه ۱۸ تهران، جدا كردن حريم اين منطقه از تهران را به منظور «تأمين مالي» شهرداري چهاردانگه از طريق عوارض دريافتي، دانست.
«اميررضا واعظي آشتياني» ديروز در گفت و گو با ايرنا گفت: جدا كردن حريم پايتخت با دو نگاه «سياسي و اقتصادي» صورت مي گيرد.
وي گفت: نگاه اقتصادي برطرف كردن مشكلات مالي آن شهرداري (از اين طريق) است كه حركتي بسيار ناپسند است و نگاه سياسي، «ايجاد معضلات امنيتي و اجتماعي، براي شهر تهران است.
آشتياني اظهار داشت: با تحقق اين امر و توسعه مهاجرت پذيري، يك مغايرت فرهنگي در حريم شهر ايجاد شده و به سطح شهر كشيده مي شود و متكدياني كه به وفور در سطح تهران ديده مي شوند، نشأت گرفته از همين حاشيه نشيني ها است.
مخبر كميسيون برنامه ريزي و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با ابراز تأسف از «سكوت معنادار وزارت مسكن» درخصوص جداسازي حريم تهران، اقدام فوق را در راستاي سياست هاي تخريبي اين وزارتخانه عنوان كرد.
آشتياني درخصوص اظهارنظر معاون عمراني استانداري تهران مبني بر اينكه «جداسازي حريم تهران به شهرداري و شوراي شهر، ارتباطي ندارد» گفت: بنا به اصل ۱۰۰ قانون اساسي و اختيارات شوراي شهر، «هرگونه تصميم گيري در مورد شهر و حريم آن، در حيطه وظايف شورا است.»
وي افزود: حريمي كه نظارت آن با شورا است و به آن خدمات مي دهد، چگونه مي شود در جدا شدن آن بي اختيار باشد؟
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اينكه حريم تهران بايد يك حريم بكر بماند، خاطرنشان كرد: همين صحبت هاي چندوقت اخير به نفع رانت خواران و زمين خواران شد كه زمين ها را تكه تكه كرده و به قشر آسيب پذير جامعه بفروشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |